🔹حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی : ماه پرفضیلت رجب و لزوم کسب آمادگی برای ورود به شهرالله، از ذات اقدس الهی مسئلت نمودند که همه ایام مخصوصاً این سه ماه پربركت رجب و شعبان و شهرالله را برای همه خیر و رحمت و بركت قرار بدهد و آن توفیق را عطا كند كه انسان به عنوان ضیف و مهمان این خاندان وارد صحنه قیامت شود.
ایشان در ادامه و در شرح جمله قصار 31 نهج البلاغه حضرت امیرعلیه السلام اظهار داشتند: خدای سبحان در قرآن ما را به ایمان دعوت كرده است. حضرت امیر در پاسخ به سؤال ایمان چه چیزی است می فرماید «الاِْیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ، وَالْیقِینِ، وَالْعَدْلِ، وَالْجِهَادِ»؛ ایمان چهار عنصر محوری دارد كه آن عناصر چهارگانه عبارت است از صبر و بردباری از یك طرف، یقین از طرف دیگر، عدل از طرف سوم و جهاد از طرف چهارم.
وجود مبارك حضرت امیر انسان را تشریح میكند تا آدم بدانند كه در کجا مشكل دارد تا ان را رفع کند، اینكه خدا قرآن را به عنوان شفا معرفی كرده است و اینكه وجود مبارك حضرت امیر، رسول گرامی را طبیب معرفی كرده است برای این است كه اینها این صحنه را خوب تشریح میكنند، بیماریها را مشخص میكنند، درمان این بیماری ها را هم بازگو میكنند.
آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: قرآن میگوید این استادی كه در حوزه یا دانشگاه است وقتی در فضای جامعه یا در فضای حوزه و دانشگاه راه میرود باید طوری باشد كه مثل نور همه از او بهره ببرند، كدام طلبه یا دانشجوست كه وقتی استادِ باعمل را ببیند به او اقتدا نكند! اینكه میگویند جهاد نفس، جهاد اكبر است این تشبیه نیست، تمثیل نیست، یك واقعیتی است، یك زنگ درونی است، یک جنگی است بین اندیشه و انگیزه انسان که هوس، شهوت و غضب یك چیز میخواهد اما عقل عملی چیز دیگری میخواهد. این جنگ هست. در این مبارزه اگر هوس پیروز شد این عقل را به اسارت میگیرد در نتیجه از عقلِ اسیر كاری ساخته نیست لذا فرد میشود عالِم بیعمل.
ایشان با اشاره به آیات قرآن كریم بیان داشتند: كار حرام اینطوری نیست كه با گذشت زمان اثرش از بین برود، ممكن نیست كسی خلاف بكند و آبرویش نرود! بعضیها ترس از جهنم دارند، بعضیها شوق به بهشت دارند، بعضیها برتر از اینها فكر میكنند از مولایشان خجالت میكشند كه گناه كنند، بعضیها هیچ كدام از این سه امر نیستند فقط از آبرویشان میترسند فرمود، لااقل در دنیا نه بیراهه برو نه آبروی كسی را ببر! اول امر كه ذات اقدس الهی ما را از جهنم نترساند؛ دراین چند آیه سوره علق كه اول نازل شد اصلاً سخن از جهنم نیست بلکه سخن از حیاست كه آیا انسان نمیداند كه خدا او را میبیند؟! بعدها كه تربیت اثر نكرد نوبت نزول آیات جهنم فرارسید.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔹 هدایت جامعه در پرتو عمل در رفتار و گفتار میسّر است
🔹 در ادامه شرح نامه های نهج البلاغه به شرح نامه 71معظم له پرداختند و بیان داشتند:
این نامه را حضرت امیر برای والی شهر استخر فارس نوشت. فرمود پدرت آدم خوبی بود من خیال كردم تو هم مثل پدرت آدم خوبی هستی به تو سِمت دادم و فكر كردم راه پدرت را ادامه می دهی. البته باید توجه داشت ائمه(ع) علم غیب فراوانی دارند كه ذات اقدس الهی این علم غیب را به آنها عطا كرد اما علم غیب، سند فقهی نیست؛ یعنی اگر امام(ع) به یك مطلبی علم داشتند اگر دستور خاصی بیاید به آن عمل می كنند وگرنه موظف نیستند به علم غیب عمل كنند و اسرار مردم را بازگو كنند. لذا فرمود چون پدرت آدم خوبی بود من تو را والی استخر فارس كردم ولی نه برای آخرت خود كاری كردی نه آبرویی برای دنیا گذاشتی، آخرت خود را ویران می كنی و دنیایت را آباد می كنی؟!
✅ ایشان در ادامه هدایت جامعه را در پرتو عمل در رفتار و گفتار میسّر دانستند و ابراز داشتند: ما با عمل و رفتار و گفتارمان باید جامه تقوا ببافیم و بدوزیم و بر تن کنیم، با سخنرانی و موعظه كسی هدایت نمی شود. یك درصد یا دو درصد با نصیحت هدایت می شوند ولی عمده عمل كردن است. حضرت فرمود: من با قول و فعل و عمل خود به تو نصیحت كردم. خیلی از روزها در پُست خود نیستی و برای شكار و تفریح می روی تو وقتی به بیت المال می رسی خیال می كنی ارث پدرت است تو برای این سِمت لیاقت نداری! حضرت نفرمود تو، یا عرب! فرمود: هر كارگزار و مسئولی كه بیت المال را در اثر اختلاس و نجومی و زیرمیزی و رومیزی، ارث پدر خود بداند برای من بی ارزش است.
✅ ایشان تصریح كردند: كسی كه بیت المال و اموال عمومی را ارث پدر خود می داند، به درد هیچ كاری از كارهای نظام اسلامی، چه كار نظامی، فرهنگی، سیاسی، مالی، و امثال ذلك، نمی خورد. حضرت به والی خود گفت سریع نزد من بیا و او را از این سِمت عزل كرد. ما افتخارمان این است كه شیعه این علی هستیم و حضرت هم این نظام و این مردم و این ملت و فداكاران را بیش از همه دوست دارد و حفظ می كند و دعا می كند. دعای آنها حیاً و میتاً مستجاب است؛ چرا ما مشمول دعای اینها نشویم.
✅ معظم له با اشاره به ایام ورود حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به شهر قم به بیان عظمت این بانو پرداخته و بیان داشتند: این روزها قم شاهد یك جشنی بود و اینكه بی بی دو عالم فاطمه معصومه در ماه ربیع الاول وارد این سرزمین شد، این همه بركاتی كه برای حوزه علمیه قم هست به بركت این مضجع است، خود ما هم تجربه مكرّر داریم؛ همین كه از قم برای تعطیلات تابستان می رویم كتابهایی كه ما در قم مرتب مطالعه می كنیم روزنامه وار مطالعه می كنیم اما وقتی آنجا رفتیم باید سطر سطر مطالعه كنیم، این برای ما تجربه شده است؛ این معلوم است به بركت اینهاست. حیات و ممات اینها فرق نمی كند ما بهترین فرصت را داریم، بهترین ائمه را داریم، بهترین پایگاه را داریم، که باید حداكثر استفاده را داشته باشیم.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 آيا به سرمايه و محل كسب و زمين كشاورزي خمس تعلق ميگيرد؟
✅ پاسخ: تعلق نميگيرد مگر در زائد بر شأن
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دعوت انبیاء.mp3
872.7K
💠 روز هفدهم ماه #رجب 1442
🔹 دعوت انبیاء
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 دعوت انبیاء
✅در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔹 آرزوی انبیا این است كه امت #اصلاح شوند، جامعه مصون از #افراط_و_تفریط شوند. اما مسئله دعوتی كه طبق چهار ـ پنج طایفه آیات گذشت كه اینها ﴿یدْعُوا إِلی دارِ السَّلامِ﴾؛[1] عده ای كه #بیراهه اند در اثر دعوت انبیا به راه می آیند، عده ای كه #در_راه هستند در اثر دعوت انبیا ترقّی می كنند، سرعت پیدا میكنند نه عجله؛ عجله یعنی قبل از وقت انسان خودش را حاضر كند، این درست نیست؛ سرعت این است كه وقتی زمان فرا رسید راه درست شد، انسان دیگر كوتاهی نكند، هم ﴿سارِعُوا﴾[2] است، هم ﴿فَاسْتَبَقُوا﴾[3] است، پرهیز از عجله كه «وَ الْعَجَلَةُ مِنَ الشَّیطَانِ»[4] است؛ یعنی قبل از وقت، مثل اینكه قبل از وقت كسی نماز بخواند. فرق عجله و سرعت در چند چیز است: یكی اینكه عجله برای قبل از وقت است، چیزی كه وقت آن نرسید آدم چرا شتاب كند، سرعت برای این است كه چیزی كه وقت آن رسیده، نوبت آن هست، آدم چرا كُندی كند، تنبلی كند!
از باده مغز تر كن و آن یار نغز جو ٭٭٭ تا سر رود به سر رو و تا پا به پا بپو[5]
تا نفس می كشید درس و بحث! این معنای سرعت است كه فرمود ﴿سارِعُوا﴾؛ اما عجله این است كه انسان قبل از اذان ظهر نماز ظهر را بخواند; ولی اگر وقت داخل شد آن گاه طبق قرینه خاصی كه داریم گفتند: «عَجِّلُوا بِالصَّلاةِ قَبْلَ الْفَوْتِ»[6] یعنی نگذارید وقت بگذرد، نگذارید اول وقت بگذرد، یا نگذارید وقت فضیلت بگذرد، یا نگذارید وقت إجزا بگذرد كه سه مرحله از این «عجّلوا» به دست میآید.
بنابراین آنها كه در راه هستند دعوت انبیا اینها را #تسریع می كند، یك؛ به #درجات بالاتر می رسند، دو؛ آنها كه بیراهه هستند آنها را به راه دعوت می كند دفعاً و رفعاً؛ دعوت این، اثر مثبت را دارد؛ لذا هم #تشویق درست است و هم #ترغیب درست است و مانند آن.
[1]. سوره یونس، آیه25.
[2]. سوره آل عمران، آیه133.
[3]. سوره بقره، آیه148.
[4]. المحاسن، ج1، ص215.
[5]. دیوان ملا هادی سبزواری، غزل150.
[6]. الموضوعات(للصغانی)، ج1، ص37.
📚 سوره مبارکه صافات ـ جلسه 17
تاریخ: 1394/02/01
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 طرح زمستانه کتاب 1399 از 9 اسفند آغاز و تا 16 اسفند ماه 1399 ادامه خواهد داشت.
هر نفر با ارائه کارت ملی تا سقف 200 هزار تومان خرید با تخفیف 25درصد از یارانه دولتی استفاده خواهد کرد.
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
#عکس_متن
#تخفیف_ویژه
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ ماه رجب ماه درخواست ظرفیت و فرصتی برای تطهیر قلوب است.
🔹در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
💠 هفتمین ماه از سال هجری قمری #رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد زیرا در میان ماههای دوازده گانه، ماه رجب از حرمت و قداست خاصی برخوردار می باشد.
◀️ فرا رسیدن این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان برد و نگذاریم شبها و روزهایش، با غفلت سپری شود. عبادت و نیایش، نماز و روزه، دعا و صلوات و سرانجام به یاد خدا بودن و تذکر در این ماه خجسته، لذتی دیگر دارد. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در خصوص ابعاد معنوی ماه رجب می فرمایند:
🔰 ماه رجب، ماه درخواست ظرفيت است، درست است که بعضي از کارهاي بدي که کرديم از ما ظرفيت را گرفته است ولي ظرفيتده، همچنان بخشنده است لذا از او ظرفيت طلب کنيد، استحقاق طلب کنيد، لياقت طلب کنيد و بعد از خداوند مسئلت کنيد که به اين ظرفيت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند.
🔰 امام باقر (ع) می فرمایند: «لا سلامة کسلامة القلب» هيچ سلامتي همانند سلامت دل نيست انسان، حیّ متألّه است، اگر قلب انسان، سالم بود انسان را کنترل ميکند و اصولاً قلب را قلب گفتند براي اينکه دائماً در تقلّب است، کارِ قلب، تحوّل، تقلّب و انقلاب است، و اگر آدم اين را بخواهد نرم کند و به جاي خود بنشاند، صبر ميخواهد؛ اگر او به جاي خود نشست همه شئون زيرمجموعه خود را خوب مديريت ميکند.
🔰 اينکه ميبينيد بعضيها گرفتار اعتيادند، بعضي گرفتار هرزگياند سرّش آن است که اين قلب، هرزه شده اگر اين در بسته نباشد اين قفل هرز بشود اين راه باز است هر خاطرهاي بخواهد رخنه کند باز است اما اگر در بسته باشد انسان توان آن را دارد که در حوزه دادههاي خود ارزيابي کند، تصميم بگيرد، مديريت کند، مدبّريت کند و به مقصد برسد.
🔰 راز خلقت، عبادت است و اصل عبادت اين است که انسان در همه شئون زندگی بنده خدا باشد و براي اين بندگي يک راز و رمزي است که وجود مبارک پيامبر (صلوات الله علیه و آله) فرمود، انسان طرزي بايد با خدا سخن بگويد که گويا او را ميبيند.
🔰 انسان اگر گوهر هستي خود را شناخت، خود را ارزان نمی فروشد؛ چيزي که غير لقاي حق و غير ابدي باشد و انسان را رها کند و افسوسش بماند اين در شأن انسان نيست، اگر شناخت که این گوهر، ابدي است، باید برای تهیه رهتوشه ابدي، زادراه ابدي، مرکب ابدي و راحله ابدي فکر کند.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️ لَتروُنَّ الجَحیم
🔶️ بیانات حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
🔸️ اگر مراقب چشم و گوشت باشی میبینی ، همینجا ، همینجا که هستی میبینی ، نه اینکه بعد از مرگت ، چون بعدالموت کافر هم خواهد دید ...
🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: درس اخلاق
💠 آزادی از هوس
🔸 وجود مبارك حضرت امیر در آغاز این خطبه نورانی 230 فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ»؛ درست است كه نظام بردگی برداشته شد و برده بودن چیز بدی است، خب ما خودمان را آزاد كنیم! اینكه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه بخواهم می گویم، هر چه بخواهم تهیه می كنم، هر جا بخواهم می روم یعنی من برده هوسم؛ اما اگر كسی بگوید من خواسته هایم را با عقل تنظیم می كنم، با شرع تنظیم می كنم [و] آنكه مطابق با عقل یا نقل بود را می پذیرم وگرنه نمی پذیرم، این شخص آزاد است. یكی از بركات تقوا و فواید تقوا آزادی از هوس است.
🔸 یك بیان نورانی حضرت امیر در جای دیگر دارد فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ»[1] ـ«لماظه» آن مانده لای دندان را می گویند؛ اگر كسی غذایی خورد چیزی لای دندانش ماند و آن را با خلال بخواهد بیرون بیاورد، آن مانده و تف كرده را می گویند «لماظه»ـ وجود مبارك حضرت امیر فرمود یك انسان آزاده می خواهد كه از این لماظه صرف ¬نظر كند؛ برای اینكه همه آنچه فعلاً در دست شماست نسل قبل خورده، لای دندانشان مانده [بعد] شما گرفتید؛ اینها تازه كه خلق نشد، اگر زمین است اگر باغ است اگر ثروت است اگر مال است اینها مانده لای دندان نسل قبلی است. یك انسان آزاده می خواهد كه این را تف كرده را نگیرد، بخواهد سالم بگیرد سالم هم خدای سبحان به اندازه او برای او خلق كرده است؛ فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ». ریاست همین طور است میز همین طور است، پست و مقام همین طور است، همه اینها برای نسل قبل بود، حالا یا مردند یا معزول شدند یا بازنشست شدند یا بازخرید شدند، به دیگری رسید؛ یك چیز دست اول كه نیست. اینكه فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ» همین است؛ انسان [با تقوا] از ملكیت هوس بیرون می آید.
[1] . نهج البلاغه، حکمت 456.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/03/20
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
❇️چگونه هم مهمان خدا شویم و هم مهماندار او گردیم؟!
🔹 اين دعاهاي ماه رجب و شعبان براي آن است كه انسان را هم شايسته كند كه مهمان خدا بشود هم شايسته كند كه مهماندار خدا بشود؛ در اين معامله سود كلا مال انسان است چون گاهي خداي سبحان مبايعه ميكند خريد و فروش ميكند و با انسان گفتگو دارد چه اينكه در مناجات شعبانيه همين است.
🔹 اما خدا مهمان ما باشد يعني چه؟ ما چه داريم كه او را مهمان كنيم يك و چه وقت او مهمان ما ميشود دو؟! اين در حديث قدسي آمده است که «انا عند المنكسرة قلوبهم» يعني خداي سبحان مهمان دلهاي شكسته است و آن انكسار را، آن فقر را، آن خضوع را، آن خشوع را، آن بندگي خالص را خدا ميپذيرد اين «انا عند المنكسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت(علیه السلام) و آموزه های ایشان
💠 فرازهایی از کتاب «مفاتیح الحیات» تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در آن به بیان اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت علیه السلام و آموزه های ایشان می پردازد، را از نظر می گذرانیم:
🔶#اهمیت_سلامتی:
🔹امام صادق(ع) نیز فرمود: سلامتی نعمتی پنهان است؛ هرگاه باشد، فراموش شود و هرگاه از دست رود به یاد آید
🔶#رعایت_نظافت_و_بهداشت
🔹 رسول خدا(ص) میفرماید: ای انسان! طهارت و پاكیزگی را بیشتر رعایت كن تا خدا بر عمرت بیفزاید.
🔶 #اهمیت_شستوشوی_دستها
🔹رسول خدا(ص) در احادیثی میفرماید: هیچ كس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین كرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نكند.
🔹هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید...
🔹امام صادق(ع) میفرماید: هركس پیش و پس از غذا دستش را بشوید در گشایش و سلامتی زندگی میكند
🔶 در مورد #عطسه
🔹رسول خدا(ص) میفرماید: هنگام عطسه كردن دستانتان را جلو صورت بگیرید و با صدای آهسته عطسه كنید.
🔶 #لزوم_درمان
🔹 امیرمؤمنان (ع) میفرماید: هر كس بیماری خود را از پزشكان كتمان كند به بدنش خیانت كرده است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 استفتائات _ سقط جنین
🔹 اگر نقصی که در جنین وجود دارد و موجب حرج است ، پس از تولد قابل درمان باشد، سقط جایز خواهد بود ؟
🔸 پاسخ معظم له :
# جایز نیست
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ نیکی به والدین
🔺 برخى زمانها براى نیكى به پدر و مادر
🔹نیكى به پدر و مادر زمانى معیّن ندارد؛ ولى در برخى زمانها پاداشى مضاعف دارد.
🔹 رسول خدا (ص) فرمودند:
🔸 هركس قبر پدر و مادرش را در هر #جمعه زیارت كند، بخشوده مىشود و از نیكوكاران به شمار مىآید.
📚 بحارالانوار ج 86 ص 359
📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 220
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اگر جامعهای اهل ریا، اهل ربا، اهل باجخواهی، اهل چاهاندازی و احتکار نبود، خداوند از آسمان و زمین برای او روزی میفرستد
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق، در #شرح_نهج_البلاغه، کلمه 105 از کلمات قصار حضرت امیر علیه السلام بیان داشتند:
🔷حضرت فرمود: «إِنَّ اللَّهَ [تَعَالَی] افْتَرَضَ عَلَیكُمْ فَرَائِضَ فَلَا تُضَیعُوهَا وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْیاءَ فَلَا تَنْتَهِكُوهَا وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْیاءَ وَ لَمْ یدَعْهَا نِسْیاناً فَلَا تَتَكَلَّفُوهَا»؛ فرمود خداوند یک حدود خاصی برای انسان معین کرده و شما را با روح و ریحان تربیت کرده و کاری که برای شما دشوار است بر شما تحمیل نکرده است، لذا نه احتیاط بیجا کنید و نه تعدّی ناروا.
🔷 حضرت فرمود اگر جامعهای اهل ریا، اهل ربا، اهل باجخواهی، اهل چاهاندازی و احتکار نبود، خداوند از آسمان و زمین برای او روزی میفرستد. آنگاه دیگر این تحریم کاری از پیش نخواهد برد، مگر روزی به دست دیگری است؟ در قرآن فرمود کلید آسمان و زمین به دست خداست، چه کسی میتواند دیگری را تحریم کند؟! لذا در این بخش که بخش پایانی فرمایش حضرت است فرمود حرام خدا را حرام بدانید و حلال خدا را حلال بدانید، آن وقت راحت زندگی میکنید و هرگز مسئله تحریم و امثال تحریم بر شما اثر نخواهد داشت، چون کار به دست خداست؛ ﴿إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ﴾.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ کسی که برای به چاه انداختن دیگری تلاش و کوشش میکند، دعای او مستجاب نمیشود
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق، در #شرح_نهج_البلاغه، کلمه 104 از کلمات قصار حضرت امیر علیه السلام بیان داشتند:
🔷 این کلمه بخش دیگری از فرمایشات حضرت امیر(ع) به نوف بکالی است. حضرت به نوف فرمود، هیچ بندهای با خدا مناجات نمیکند مگر اینکه دعای او مستجاب بشود مگر اینکه باجخواه باشد و مالی را به ظلم بگیرد؛ «إِلَّا أَنْ یكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِیفاً أَوْ شُرْطِیاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَةٍ»؛ حضرت فرمود مالِ حرامخور دعایش مستجاب نمیشود، کسی که برای به چاه انداختن دیگری تلاش و کوشش میکند دعای او مستجاب نمیشود، کسی که عمری را به لهو و لعب میگذارند دعای او مستجاب نمیشود؛ برای اینکه چنین شخصی حقیقت انسانیت را نشناخته است، این شخص خیال می کند قبر پایان راه است، خیال می کند انسان میمیرد و میپوسد در حالی که قبر معبر است نه پایان راه و انسان با مردن از پوست به در میآید نه بپوسد.
🔷 اگر ما یک موجود ابدی هستیم که هستیم، کالا و توشه ابدی میخواهیم و کالای ابدی در غیر قرآن و ولایت و امامت پیدا نمیشود.
🔷به ما گفتند روزی شما را ذات اقدس مقرّر کرده است هیچ کسی نیست مگر اینکه خدا روزی او را معین کرده، ما با این خدا روبهرو هستیم، اگر کسی آنچه سهمیه او نیست را به زور از دیگری گرفت میشود مصداق بخش اول همین فرمایش حضرت که فرمود دعای باجخواه و مالگیر مستجاب نیست و اگر ـ خدای ناکرده ـ کوشش کردیم دیگری را به چاه بیندازیم میشود مصداق قسم دوم فرمایش حضرت و باز هم دعای او مستجاب نیست و اگر ـ خدای ناکرده ـ عمری را به لهو و لعب گذراندیم روزی ما به ما نخواهد رسید، حضرت فرمود این سه مانع، سه غده بدخیم است: مال حرام، دیگران را به چاه انداختن، عمری را به لهو و لعب گذراندن، اگر اینها را نداشته باشید راحت زندگی می کنید و انسانی که راحت زندگی میکند در هنگام مرگ هم راحت جان می دهد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 استفتائات _ سقط جنین
🔹 در جایی که مجوز پزشکی قانونی برای سقط نیاز است ، آیا متخصص پزشکی قانونی می تواند به صرف ادعای مادر مبنی بر حرج ناشی از بار داری در حال یا آینده ، به اعتبار شخصی بودن حرج ، مجوز سقط جنین را پیش از ولوج روح صادر کند ؟
🔸 پاسخ معظم له :
# تشخیص پزشک متخصص و متعهد مبنی بر خطر مرگ مادر ملاک عمل می باشد، و در این فرض تشخیص اتفاق آینده عادهً از عهده اشخاص خارج است.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
سلسله مباحث اخلاقی
با موضوع : اهمیت فریضه بودن معرفت نفس از منظر پیامبر اعظم صلی الله علیه
میزبان : موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان و حوزه علمیه خواهران سیرجان
پنج شنبه 1399/12/14 ساعت 10 صبح
لینک سامانه مجازی 👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🔷️ به مناسبت روز نیکوکاری
🔶️ آسيبي كه از تبهكاري انسان گنهكار به ديگران مي رسد در حدّ بوي بد كنيفِ بدبويي است كه شخصي در سراي خود احداث كرده و شامّه رهگذر را مي آزارد و خيري كه از نيكوكاري انسان وارسته به غير او سرايت مي كند همانند بوي خوش گلهايي است كه شخصي در گلستان خود مي پروراند و مشامّ رهگذران را مي نوازد وگرنه آسيب كنيف متعفّن و خير گلستان معطّر در اصل براي صاحبان آن است، نه ديگران.
🔷️ {برگرفته از کتاب تسنيم جلد 2، صفحه 255 اثر ارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله)}
🔶️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️ به مناسبت روز نیکوکاری 🔷️
🔶️ آسيبي كه از تبهكاري انسان گنهكار به ديگران مي رسد در حدّ بوي بد كنيفِ بدبويي است كه شخصي در سراي خود احداث كرده و شامّه رهگذر را مي آزارد و خيري كه از نيكوكاري انسان وارسته به غير او سرايت مي كند همانند بوي خوش گلهايي است كه شخصي در گلستان خود مي پروراند و مشامّ رهگذران را مي نوازد وگرنه آسيب كنيف متعفّن و خير گلستان معطّر در اصل براي صاحبان آن است، نه ديگران.
🔷️ {برگرفته از کتاب تسنيم جلد 2، صفحه 255 اثر ارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله)}
🔶️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️تعالیم ائمه(ع) به ما میفهماند که چگونه تمدّنساز باشیم
✳️مراحل متمدن شدن یک جامعه!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
🔶 تعالیم ائمه(ع) به ما میفهماند که چگونه تمدّنساز باشیم و چگونه زندگی کنیم! وقتی خودشان را معرفی میکنند، دعاهای خودشان را ذکر میکنند، در واقع یعنی این جور زندگی کنید! امام معنایش این نیست که فقط سخن بگوید و برود بلکه امام نقشه نشان میدهد.
🔵 چه وقت جامعه متمدن می شود؟
آیت الله العظمی جوادی آملی با طرح این پرسش که «چه وقت جامعه متمدّن میشود؟» ابراز داشتند:
🔶 اولین قدم برای اینکه جامعه متمدّن شود این است که افراد «وحدت» داشته باشند به عبارت دیگر اختلاف نداشته باشند و هماهنگ با هم باشند،
دومین قدم این است که مشکل دیگری را مشکل خودشان بدانند و «تعاون» کنند،
مرحله سوم آن است که نه تنها مشکل دیگری را مشکل خود بدانند بلکه «کریمانه» مشکل یکدیگر را حل کنند؛ یعنی این تعاون، به نحو تعامل نباشد که مثلاً مانند یک معامله اخلاقی یا یک معامله اقتصادی باشد که در مقابل آن توقع داشته باشیم دیگری هم پاداش ما را با عمل خیر بدهد، بلکه به معنای حقیقی کلمه کریمانه باشد. چرا؟ چون خدا دستور میدهد و میفرماید من انسان را کریم خلق کردم ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَم﴾ و شما یعنی انبیا و ائمه(علیهم السلام) خلفای خدایید لذا باید با جامعه انسانی کریمانه رفتار کنید و قرآن و اهل بیت و وجود مبارک پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام) که خلفای الهیاند به وسیله مقال یا مقالت به ما میفهمانند که شما هم موظف هستید جامعه را کریمانه اداره کنید.
🔶 شاید آن مقام خلافت الهی که مخصوص آنهاست، نصیب افراد عادی نشود، اما فرمود شما میتوانید طرزی کریمانه جامعه را اداره کنید که متّقیان جامعه به شما إقتدا کنند و شما بشوید «إمام المتّقین»! یعنی ما هم می توانیم این دعا را که خداوند در قرآن برای مؤمنین ذکر کرد بخوانیم و بگوییم ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾؛ خدایا آن توفیق را به من بده که در هر شهری یا روستایی که زندگی میکنم خوبان آن شهر به من إقتدا کنند، این درخواست چیز بدی نیست و با تواضع سازگار است، دستور صریح قرآن است که شما میتوانید این چنین باشید، لذا از خدا این توفیق را بخواهید.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«خیر» چیست؟!
«خیر علمی» چیست؟!
چه کسانی در دنیا خیر می بینند؟!
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه_درس_اخلاق در شرح کلمه قصار 94 #نهج_البلاغه:
«سُئِلَ عَنِ الْخَیرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ(علیه السلام) لَیسَ الْخَیرُ أَنْ یكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَیرَ أَنْ یكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ یعْظُمَ حِلْمُكَ»؛
از حضرت امیر(سلام الله علیه) سؤال کردند خیر چیست؟
حضرت در پاسخ این سوال فرمود خیر، داشتن مال و فرزند زیاد نیست، فرزند صالح شرفبخش است، مال حلال، طیب و طاهر باعث برکت است، اینها خیر است. خیر در دو چیز است؛ در بخش «اندیشه» داشتن علم صائب و در بخش «انگیزه» داشتن حِلم صالح.
تو اگر بتوانی در عبادت بیش از دیگران بروی این خیر توست و اگر کار خیر کردی نگویی من کردهام!
فرمود معنای خیر این نیست که ارقام صفر ثروت شخص بیشتر باشد، این یک بارداری و حمّالی برای وراث و دیگران است. چیزی که انسان باید بگذارد و برود که خیر نیست؛ آری اگر به تولید و ایجاد اشتغال بپردازد و مشکلات جامعه را حل کند، دست چنین کارگری را پیغمبر بوسید؛ وگرنه حضرت فرمود خیر در این نیست که مال تو زیاد شود، یا اولاد تو زیاد بشود بلکه خیر در دو چیز است: در بخش عقل نظر، اندیشه صائب و محققانه و در بخش عقل عمل، حِلم و بردباری.
خیر علمی، این است که انسان اهل برهان باشد؛ نه بیجا سخن میگوید نه سخن بیجا میتواند او را از جا در ببرد، انسانی که حلیم، سنگین و بردبار است نه بازیگر است نه میشود او را بازی داد. در قرآن کریم فرمود مردانی به مقصد میرسند که نه خودشان اهل بازی باشند نه بتوان اینها را بازی داد.
از دنیا فقط دو گروه خیر میبینند؛ یکی آن شخصی که اگر پایش لغزید فوراً برخیزد و استغاثه،استنصار و استغفار کند و خدا «غفّار الذنوب» است، او به قدری کریم است که قابل وصف نیست؛ اگر کسی با خدا رابطه داشت و آبروی کسی را نبُرد، اگر روزی لغزید، خداوند نیز آبروی او را حفظ میکند و گروم دوم که از دنیا خیر می بینند کسانی هستند که اگر کار خیر کردند، آن را بازگو نکند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 استفتائات _ سقط جنین
🔹 در فرض جواز سقط ، آیا غیر مادر، مانند پزشک ،هم می تواند این کار را انجام دهد؟
🔸 پاسخ معظم له :
# در صورت تزاحم بین مرگ مادر یا جنین ، نجاتِ جان مادر ، لازم است و سقط جنین در صورتی که متوقف بر امر حرامی نباشد توسط هر کدام از مادر ، یا پزشک جائز خواهد بود.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️تاکید اسلام بر سنت حسنه درختکاری و حفظ محیط زیست
🔶در فضیلت درختكاري روايات فراواني به نحو اطلاق از معصومین علیهم السلام وجود دارد. در یکی از این روایات آمده است اگر كسي درخت تشنه را سيراب بكند گويا مؤمن را سيراب كرده است.
🔶 شايسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهي نکنند، زيرا درختان در سالمسازي و پاكيزگي هوا تأثير ويژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاري و افشاندن دانه يا كاشتن شاخه ثمربخش، كاملاً در متون ديني مشاهده ميشود؛ به گونهاي كه گاهي كاشتن درخت، در رديف بهترين و مقدسترين كارهاي خير قرار ميگيرد.
🔶 اهميت درختكاري چنان است که رسول خدا -صلوات الله علیه- درباره آن فرمود: اگر نهالي در دست يكي از شماست و در آستانه برپايي قيامت به اندازه كاشتن آن فرصت دارد، آن را بكارد.
📚 کتاب مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠به مناسبت 15 اسفند ماه روز درختکاری گزیده ای از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص را از نظر می گذرانیم.
معظم له در سخنانی در روز درختکاری اظهار داشتند: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی، و مساله آب و هوا، مبذول داشته و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.
ایشان ادامه دادند: در بیان اهل بیت علیهم السلام آمده است که اگر کسی یک درخت تشنه ای را سیراب کند همانند این است که یک مومن تشنه ای را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می دهد که وظیفه ما، حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم ابراز داشتند: خدای سبحان به ما فرمود وقتی شما درختی را می کارید یا در مزرعه کشاورزی می کنید باید توجه داشته باشید که کار بشر «حرث» است و نه «زرع»؛ یعنی بشر وقتی این دانه ها را از انبار به مزرعه می برد و زیر خاک پنهان می کند در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می کند، اما آنکه زارع است یعنی مرده را جان می دهد و زنده می کند، تنها خداست.
ایشان تصریح داشتند: خداوند می فرماید شما وقتی این بذر مرده را که جماد است به دل خاک سپردید، آنگاه ما آن را حیات می دهیم؛ لذا انسان، بذر افشانی و حرث می کند اما آنکه حیات می دهد و زارع است، خداوند است. لذا به ما دستور دادند اگر خواستید بذری را به دل خاک بنشانید، مقداری از آن بذر را در دست بگیرید و این آیات را بخوانید که «أفَرَأَیتُمْ مَا تَحْرُثُونَ* أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» تا به امید خدا این بذر شکوفا گردد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli