🔹در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: درس اخلاق
💠 آزادی از هوس
🔸 وجود مبارك حضرت امیر در آغاز این خطبه نورانی 230 فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ»؛ درست است كه نظام بردگی برداشته شد و برده بودن چیز بدی است، خب ما خودمان را آزاد كنیم! اینكه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه بخواهم می گویم، هر چه بخواهم تهیه می كنم، هر جا بخواهم می روم یعنی من برده هوسم؛ اما اگر كسی بگوید من خواسته هایم را با عقل تنظیم می كنم، با شرع تنظیم می كنم [و] آنكه مطابق با عقل یا نقل بود را می پذیرم وگرنه نمی پذیرم، این شخص آزاد است. یكی از بركات تقوا و فواید تقوا آزادی از هوس است.
🔸 یك بیان نورانی حضرت امیر در جای دیگر دارد فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ»[1] ـ«لماظه» آن مانده لای دندان را می گویند؛ اگر كسی غذایی خورد چیزی لای دندانش ماند و آن را با خلال بخواهد بیرون بیاورد، آن مانده و تف كرده را می گویند «لماظه»ـ وجود مبارك حضرت امیر فرمود یك انسان آزاده می خواهد كه از این لماظه صرف ¬نظر كند؛ برای اینكه همه آنچه فعلاً در دست شماست نسل قبل خورده، لای دندانشان مانده [بعد] شما گرفتید؛ اینها تازه كه خلق نشد، اگر زمین است اگر باغ است اگر ثروت است اگر مال است اینها مانده لای دندان نسل قبلی است. یك انسان آزاده می خواهد كه این را تف كرده را نگیرد، بخواهد سالم بگیرد سالم هم خدای سبحان به اندازه او برای او خلق كرده است؛ فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ». ریاست همین طور است میز همین طور است، پست و مقام همین طور است، همه اینها برای نسل قبل بود، حالا یا مردند یا معزول شدند یا بازنشست شدند یا بازخرید شدند، به دیگری رسید؛ یك چیز دست اول كه نیست. اینكه فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ» همین است؛ انسان [با تقوا] از ملكیت هوس بیرون می آید.
[1] . نهج البلاغه، حکمت 456.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/03/20
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
❇️چگونه هم مهمان خدا شویم و هم مهماندار او گردیم؟!
🔹 اين دعاهاي ماه رجب و شعبان براي آن است كه انسان را هم شايسته كند كه مهمان خدا بشود هم شايسته كند كه مهماندار خدا بشود؛ در اين معامله سود كلا مال انسان است چون گاهي خداي سبحان مبايعه ميكند خريد و فروش ميكند و با انسان گفتگو دارد چه اينكه در مناجات شعبانيه همين است.
🔹 اما خدا مهمان ما باشد يعني چه؟ ما چه داريم كه او را مهمان كنيم يك و چه وقت او مهمان ما ميشود دو؟! اين در حديث قدسي آمده است که «انا عند المنكسرة قلوبهم» يعني خداي سبحان مهمان دلهاي شكسته است و آن انكسار را، آن فقر را، آن خضوع را، آن خشوع را، آن بندگي خالص را خدا ميپذيرد اين «انا عند المنكسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت(علیه السلام) و آموزه های ایشان
💠 فرازهایی از کتاب «مفاتیح الحیات» تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در آن به بیان اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت علیه السلام و آموزه های ایشان می پردازد، را از نظر می گذرانیم:
🔶#اهمیت_سلامتی:
🔹امام صادق(ع) نیز فرمود: سلامتی نعمتی پنهان است؛ هرگاه باشد، فراموش شود و هرگاه از دست رود به یاد آید
🔶#رعایت_نظافت_و_بهداشت
🔹 رسول خدا(ص) میفرماید: ای انسان! طهارت و پاكیزگی را بیشتر رعایت كن تا خدا بر عمرت بیفزاید.
🔶 #اهمیت_شستوشوی_دستها
🔹رسول خدا(ص) در احادیثی میفرماید: هیچ كس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین كرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نكند.
🔹هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید...
🔹امام صادق(ع) میفرماید: هركس پیش و پس از غذا دستش را بشوید در گشایش و سلامتی زندگی میكند
🔶 در مورد #عطسه
🔹رسول خدا(ص) میفرماید: هنگام عطسه كردن دستانتان را جلو صورت بگیرید و با صدای آهسته عطسه كنید.
🔶 #لزوم_درمان
🔹 امیرمؤمنان (ع) میفرماید: هر كس بیماری خود را از پزشكان كتمان كند به بدنش خیانت كرده است.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 استفتائات _ سقط جنین
🔹 اگر نقصی که در جنین وجود دارد و موجب حرج است ، پس از تولد قابل درمان باشد، سقط جایز خواهد بود ؟
🔸 پاسخ معظم له :
# جایز نیست
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ نیکی به والدین
🔺 برخى زمانها براى نیكى به پدر و مادر
🔹نیكى به پدر و مادر زمانى معیّن ندارد؛ ولى در برخى زمانها پاداشى مضاعف دارد.
🔹 رسول خدا (ص) فرمودند:
🔸 هركس قبر پدر و مادرش را در هر #جمعه زیارت كند، بخشوده مىشود و از نیكوكاران به شمار مىآید.
📚 بحارالانوار ج 86 ص 359
📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 220
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اگر جامعهای اهل ریا، اهل ربا، اهل باجخواهی، اهل چاهاندازی و احتکار نبود، خداوند از آسمان و زمین برای او روزی میفرستد
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق، در #شرح_نهج_البلاغه، کلمه 105 از کلمات قصار حضرت امیر علیه السلام بیان داشتند:
🔷حضرت فرمود: «إِنَّ اللَّهَ [تَعَالَی] افْتَرَضَ عَلَیكُمْ فَرَائِضَ فَلَا تُضَیعُوهَا وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْیاءَ فَلَا تَنْتَهِكُوهَا وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْیاءَ وَ لَمْ یدَعْهَا نِسْیاناً فَلَا تَتَكَلَّفُوهَا»؛ فرمود خداوند یک حدود خاصی برای انسان معین کرده و شما را با روح و ریحان تربیت کرده و کاری که برای شما دشوار است بر شما تحمیل نکرده است، لذا نه احتیاط بیجا کنید و نه تعدّی ناروا.
🔷 حضرت فرمود اگر جامعهای اهل ریا، اهل ربا، اهل باجخواهی، اهل چاهاندازی و احتکار نبود، خداوند از آسمان و زمین برای او روزی میفرستد. آنگاه دیگر این تحریم کاری از پیش نخواهد برد، مگر روزی به دست دیگری است؟ در قرآن فرمود کلید آسمان و زمین به دست خداست، چه کسی میتواند دیگری را تحریم کند؟! لذا در این بخش که بخش پایانی فرمایش حضرت است فرمود حرام خدا را حرام بدانید و حلال خدا را حلال بدانید، آن وقت راحت زندگی میکنید و هرگز مسئله تحریم و امثال تحریم بر شما اثر نخواهد داشت، چون کار به دست خداست؛ ﴿إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ﴾.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ کسی که برای به چاه انداختن دیگری تلاش و کوشش میکند، دعای او مستجاب نمیشود
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق، در #شرح_نهج_البلاغه، کلمه 104 از کلمات قصار حضرت امیر علیه السلام بیان داشتند:
🔷 این کلمه بخش دیگری از فرمایشات حضرت امیر(ع) به نوف بکالی است. حضرت به نوف فرمود، هیچ بندهای با خدا مناجات نمیکند مگر اینکه دعای او مستجاب بشود مگر اینکه باجخواه باشد و مالی را به ظلم بگیرد؛ «إِلَّا أَنْ یكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِیفاً أَوْ شُرْطِیاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَةٍ»؛ حضرت فرمود مالِ حرامخور دعایش مستجاب نمیشود، کسی که برای به چاه انداختن دیگری تلاش و کوشش میکند دعای او مستجاب نمیشود، کسی که عمری را به لهو و لعب میگذارند دعای او مستجاب نمیشود؛ برای اینکه چنین شخصی حقیقت انسانیت را نشناخته است، این شخص خیال می کند قبر پایان راه است، خیال می کند انسان میمیرد و میپوسد در حالی که قبر معبر است نه پایان راه و انسان با مردن از پوست به در میآید نه بپوسد.
🔷 اگر ما یک موجود ابدی هستیم که هستیم، کالا و توشه ابدی میخواهیم و کالای ابدی در غیر قرآن و ولایت و امامت پیدا نمیشود.
🔷به ما گفتند روزی شما را ذات اقدس مقرّر کرده است هیچ کسی نیست مگر اینکه خدا روزی او را معین کرده، ما با این خدا روبهرو هستیم، اگر کسی آنچه سهمیه او نیست را به زور از دیگری گرفت میشود مصداق بخش اول همین فرمایش حضرت که فرمود دعای باجخواه و مالگیر مستجاب نیست و اگر ـ خدای ناکرده ـ کوشش کردیم دیگری را به چاه بیندازیم میشود مصداق قسم دوم فرمایش حضرت و باز هم دعای او مستجاب نیست و اگر ـ خدای ناکرده ـ عمری را به لهو و لعب گذراندیم روزی ما به ما نخواهد رسید، حضرت فرمود این سه مانع، سه غده بدخیم است: مال حرام، دیگران را به چاه انداختن، عمری را به لهو و لعب گذراندن، اگر اینها را نداشته باشید راحت زندگی می کنید و انسانی که راحت زندگی میکند در هنگام مرگ هم راحت جان می دهد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 استفتائات _ سقط جنین
🔹 در جایی که مجوز پزشکی قانونی برای سقط نیاز است ، آیا متخصص پزشکی قانونی می تواند به صرف ادعای مادر مبنی بر حرج ناشی از بار داری در حال یا آینده ، به اعتبار شخصی بودن حرج ، مجوز سقط جنین را پیش از ولوج روح صادر کند ؟
🔸 پاسخ معظم له :
# تشخیص پزشک متخصص و متعهد مبنی بر خطر مرگ مادر ملاک عمل می باشد، و در این فرض تشخیص اتفاق آینده عادهً از عهده اشخاص خارج است.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
سلسله مباحث اخلاقی
با موضوع : اهمیت فریضه بودن معرفت نفس از منظر پیامبر اعظم صلی الله علیه
میزبان : موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری سلام الله علیها رفسنجان و حوزه علمیه خواهران سیرجان
پنج شنبه 1399/12/14 ساعت 10 صبح
لینک سامانه مجازی 👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🔷️ به مناسبت روز نیکوکاری
🔶️ آسيبي كه از تبهكاري انسان گنهكار به ديگران مي رسد در حدّ بوي بد كنيفِ بدبويي است كه شخصي در سراي خود احداث كرده و شامّه رهگذر را مي آزارد و خيري كه از نيكوكاري انسان وارسته به غير او سرايت مي كند همانند بوي خوش گلهايي است كه شخصي در گلستان خود مي پروراند و مشامّ رهگذران را مي نوازد وگرنه آسيب كنيف متعفّن و خير گلستان معطّر در اصل براي صاحبان آن است، نه ديگران.
🔷️ {برگرفته از کتاب تسنيم جلد 2، صفحه 255 اثر ارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله)}
🔶️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️ به مناسبت روز نیکوکاری 🔷️
🔶️ آسيبي كه از تبهكاري انسان گنهكار به ديگران مي رسد در حدّ بوي بد كنيفِ بدبويي است كه شخصي در سراي خود احداث كرده و شامّه رهگذر را مي آزارد و خيري كه از نيكوكاري انسان وارسته به غير او سرايت مي كند همانند بوي خوش گلهايي است كه شخصي در گلستان خود مي پروراند و مشامّ رهگذران را مي نوازد وگرنه آسيب كنيف متعفّن و خير گلستان معطّر در اصل براي صاحبان آن است، نه ديگران.
🔷️ {برگرفته از کتاب تسنيم جلد 2، صفحه 255 اثر ارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله)}
🔶️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️تعالیم ائمه(ع) به ما میفهماند که چگونه تمدّنساز باشیم
✳️مراحل متمدن شدن یک جامعه!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:
🔶 تعالیم ائمه(ع) به ما میفهماند که چگونه تمدّنساز باشیم و چگونه زندگی کنیم! وقتی خودشان را معرفی میکنند، دعاهای خودشان را ذکر میکنند، در واقع یعنی این جور زندگی کنید! امام معنایش این نیست که فقط سخن بگوید و برود بلکه امام نقشه نشان میدهد.
🔵 چه وقت جامعه متمدن می شود؟
آیت الله العظمی جوادی آملی با طرح این پرسش که «چه وقت جامعه متمدّن میشود؟» ابراز داشتند:
🔶 اولین قدم برای اینکه جامعه متمدّن شود این است که افراد «وحدت» داشته باشند به عبارت دیگر اختلاف نداشته باشند و هماهنگ با هم باشند،
دومین قدم این است که مشکل دیگری را مشکل خودشان بدانند و «تعاون» کنند،
مرحله سوم آن است که نه تنها مشکل دیگری را مشکل خود بدانند بلکه «کریمانه» مشکل یکدیگر را حل کنند؛ یعنی این تعاون، به نحو تعامل نباشد که مثلاً مانند یک معامله اخلاقی یا یک معامله اقتصادی باشد که در مقابل آن توقع داشته باشیم دیگری هم پاداش ما را با عمل خیر بدهد، بلکه به معنای حقیقی کلمه کریمانه باشد. چرا؟ چون خدا دستور میدهد و میفرماید من انسان را کریم خلق کردم ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَم﴾ و شما یعنی انبیا و ائمه(علیهم السلام) خلفای خدایید لذا باید با جامعه انسانی کریمانه رفتار کنید و قرآن و اهل بیت و وجود مبارک پیغمبر(علیهم الصلاة و علیهم السلام) که خلفای الهیاند به وسیله مقال یا مقالت به ما میفهمانند که شما هم موظف هستید جامعه را کریمانه اداره کنید.
🔶 شاید آن مقام خلافت الهی که مخصوص آنهاست، نصیب افراد عادی نشود، اما فرمود شما میتوانید طرزی کریمانه جامعه را اداره کنید که متّقیان جامعه به شما إقتدا کنند و شما بشوید «إمام المتّقین»! یعنی ما هم می توانیم این دعا را که خداوند در قرآن برای مؤمنین ذکر کرد بخوانیم و بگوییم ﴿وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً﴾؛ خدایا آن توفیق را به من بده که در هر شهری یا روستایی که زندگی میکنم خوبان آن شهر به من إقتدا کنند، این درخواست چیز بدی نیست و با تواضع سازگار است، دستور صریح قرآن است که شما میتوانید این چنین باشید، لذا از خدا این توفیق را بخواهید.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
«خیر» چیست؟!
«خیر علمی» چیست؟!
چه کسانی در دنیا خیر می بینند؟!
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه_درس_اخلاق در شرح کلمه قصار 94 #نهج_البلاغه:
«سُئِلَ عَنِ الْخَیرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ(علیه السلام) لَیسَ الْخَیرُ أَنْ یكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَیرَ أَنْ یكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ یعْظُمَ حِلْمُكَ»؛
از حضرت امیر(سلام الله علیه) سؤال کردند خیر چیست؟
حضرت در پاسخ این سوال فرمود خیر، داشتن مال و فرزند زیاد نیست، فرزند صالح شرفبخش است، مال حلال، طیب و طاهر باعث برکت است، اینها خیر است. خیر در دو چیز است؛ در بخش «اندیشه» داشتن علم صائب و در بخش «انگیزه» داشتن حِلم صالح.
تو اگر بتوانی در عبادت بیش از دیگران بروی این خیر توست و اگر کار خیر کردی نگویی من کردهام!
فرمود معنای خیر این نیست که ارقام صفر ثروت شخص بیشتر باشد، این یک بارداری و حمّالی برای وراث و دیگران است. چیزی که انسان باید بگذارد و برود که خیر نیست؛ آری اگر به تولید و ایجاد اشتغال بپردازد و مشکلات جامعه را حل کند، دست چنین کارگری را پیغمبر بوسید؛ وگرنه حضرت فرمود خیر در این نیست که مال تو زیاد شود، یا اولاد تو زیاد بشود بلکه خیر در دو چیز است: در بخش عقل نظر، اندیشه صائب و محققانه و در بخش عقل عمل، حِلم و بردباری.
خیر علمی، این است که انسان اهل برهان باشد؛ نه بیجا سخن میگوید نه سخن بیجا میتواند او را از جا در ببرد، انسانی که حلیم، سنگین و بردبار است نه بازیگر است نه میشود او را بازی داد. در قرآن کریم فرمود مردانی به مقصد میرسند که نه خودشان اهل بازی باشند نه بتوان اینها را بازی داد.
از دنیا فقط دو گروه خیر میبینند؛ یکی آن شخصی که اگر پایش لغزید فوراً برخیزد و استغاثه،استنصار و استغفار کند و خدا «غفّار الذنوب» است، او به قدری کریم است که قابل وصف نیست؛ اگر کسی با خدا رابطه داشت و آبروی کسی را نبُرد، اگر روزی لغزید، خداوند نیز آبروی او را حفظ میکند و گروم دوم که از دنیا خیر می بینند کسانی هستند که اگر کار خیر کردند، آن را بازگو نکند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 استفتائات _ سقط جنین
🔹 در فرض جواز سقط ، آیا غیر مادر، مانند پزشک ،هم می تواند این کار را انجام دهد؟
🔸 پاسخ معظم له :
# در صورت تزاحم بین مرگ مادر یا جنین ، نجاتِ جان مادر ، لازم است و سقط جنین در صورتی که متوقف بر امر حرامی نباشد توسط هر کدام از مادر ، یا پزشک جائز خواهد بود.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️تاکید اسلام بر سنت حسنه درختکاری و حفظ محیط زیست
🔶در فضیلت درختكاري روايات فراواني به نحو اطلاق از معصومین علیهم السلام وجود دارد. در یکی از این روایات آمده است اگر كسي درخت تشنه را سيراب بكند گويا مؤمن را سيراب كرده است.
🔶 شايسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهي نکنند، زيرا درختان در سالمسازي و پاكيزگي هوا تأثير ويژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاري و افشاندن دانه يا كاشتن شاخه ثمربخش، كاملاً در متون ديني مشاهده ميشود؛ به گونهاي كه گاهي كاشتن درخت، در رديف بهترين و مقدسترين كارهاي خير قرار ميگيرد.
🔶 اهميت درختكاري چنان است که رسول خدا -صلوات الله علیه- درباره آن فرمود: اگر نهالي در دست يكي از شماست و در آستانه برپايي قيامت به اندازه كاشتن آن فرصت دارد، آن را بكارد.
📚 کتاب مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠به مناسبت 15 اسفند ماه روز درختکاری گزیده ای از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این خصوص را از نظر می گذرانیم.
معظم له در سخنانی در روز درختکاری اظهار داشتند: اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی، و مساله آب و هوا، مبذول داشته و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است.
ایشان ادامه دادند: در بیان اهل بیت علیهم السلام آمده است که اگر کسی یک درخت تشنه ای را سیراب کند همانند این است که یک مومن تشنه ای را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می دهد که وظیفه ما، حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم ابراز داشتند: خدای سبحان به ما فرمود وقتی شما درختی را می کارید یا در مزرعه کشاورزی می کنید باید توجه داشته باشید که کار بشر «حرث» است و نه «زرع»؛ یعنی بشر وقتی این دانه ها را از انبار به مزرعه می برد و زیر خاک پنهان می کند در واقع یک جمادی را از جایی به جای دیگر منتقل می کند، اما آنکه زارع است یعنی مرده را جان می دهد و زنده می کند، تنها خداست.
ایشان تصریح داشتند: خداوند می فرماید شما وقتی این بذر مرده را که جماد است به دل خاک سپردید، آنگاه ما آن را حیات می دهیم؛ لذا انسان، بذر افشانی و حرث می کند اما آنکه حیات می دهد و زارع است، خداوند است. لذا به ما دستور دادند اگر خواستید بذری را به دل خاک بنشانید، مقداری از آن بذر را در دست بگیرید و این آیات را بخوانید که «أفَرَأَیتُمْ مَا تَحْرُثُونَ* أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» تا به امید خدا این بذر شکوفا گردد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله) در مراسم درختکاری در سخنانی اظهار داشتند:
🔸️ اسلام اهمیت فراوانی به فضا و محیط زندگی، و مساله آب و هوا مبذول داشته است و اینها را نعمت الهی و حق مسلم جامعه معرفی و تلقی کرده است
.
🔹️ در بیان اهل بیت (علیهم السلام) آمده است که اگر کسی یک درخت تشنه ای را سیراب کند همانند این است که یک مومن تشنه ای را سیراب کرده است؛ این فضیلت، نشان می دهد که وظیفه ما،حفظ محیط زیست و ترویج درختکاری و جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان است.
✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
🔰 نمازهای پنجگانه شبانه روز برای نجات انسان از غفلت است و چون انسان در نماز هم به دام غفلت می افتد، مأمور به خواندن نماز «غفیله» می شود و آن، نمازی است که بین نماز مغرب و عشاء خوانده می شود. چون عده ای در صدر اسلام، بین نماز مغرب و عشا، استراحت می کردند و در فاصله بین دو نماز از یاد خدا غفلت می کردند، خداوند برای نجات از غفلت، این نماز را تشریع کرد و به «غفیله» موسوم شد.
🔰 گاهی انسان در کنار دوستانش می نشیند و سخنان عادی می گوید و احساس خستگی نمی کند؛ اما هنگامی که به نماز می ایستد برای او دشوار است؛ زیرا با خدا مأنوس نیست و سخن گفتن با کسی که انسان با وی مأنوس نیست، ملال آور است.
🔰 ما نیز اگر خواستیم ببینیم آیا با خدا مأنوسیم یا نه، باید ببینیم از خواندن قرآن که سخن خدا با ماست و از خواندن نماز که سخن ما با خداست، احساس ملال می کنیم یا احساس نشاط.
📚 عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی ص 115
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
◀️ #دنیا، تکیه گاهی کاذب
✅ علّت نا آرامی مردم عادی آن است که به چیزی تکیه میکنند که خود تکیهگاهی ندارد. به همین جهت به عنوان ضربالمثل میگویند: «الغَریقَ یتَشبَّثُ به کلِّ حَشِیش»؛ انسان غرق شده، به هر گیاهی تکیه میکند و دست میاندازد تا نجات پیدا کند؛ زیرا خیال میکند آن گیاه، در دریا ریشه دارد و قوی است.
✅ کسانی که در محبّت دنیا غرق شدند، دست و پا میزنند و هر لحظه، خطر احساس میکنند و به این و آن متمسّک میشوند و به زرق و برقها تکیه میکنند تا از اضطراب برهند، ولی نمیتوانند.
✅ قرآن کریم درباره کسانی که گرفتار آتش دوزخ میشوند، میفرماید: وَرضُوا بِالحَیاةِ الدُّنیَا وَاطمَأَنّوا بِها ؛ اینها به دنیا بسنده کرده و راضی و مطمئن شدند، در حالی که دنیا متاع فریب است: وَمَا الحَیاةُ الدُّنیَا إلاّ مَتاعُ الغُروُر؛ دنیا متاع فریب است و انسان را میفریبد و اگر غریق به فریبگاه تکیه کند، قطعاً نمیآرمد.
📚 دانش و روش بندگی ص 364
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ پاداش #نیکوکاری:
🔹خير دنيا:
🔸اميرموٴمنان (سلام الله علیه) ميفرمود: خيري در دنيا نيست، مگر براي دو كس: آن كه هر روز بر احسان خود ميافزايد و كسي كه گناهانش را با توبه جبران ميكند.
🔹جذب دلها:
اميرموٴمنان (سلام الله علیه) فرمود: هر كه احسان و نيكي كند، دلها به سوي وي گرايش يابند.
🔹جلوگيري از مرگ بد:
🔸رسول خدا (صلوات الله علیه) فرمود: نيكوكاري از مرگ بد پيشگيري ميكند.
🔹بركت در خانه:
🔸امام صادق (سلام الله علیه) به نقل از رسول خدا (صلوات الله علیه) فرمود: بركت به سوي خانهاي كه از آن نيكي ميتراود از فرو رفتن كارد در كوهان شتر (كه نرم و نفوذپذير است) و شتاب سيلاب از فراز كوه به عمق دره شتابانتر است.
🔹افزايش رزق و آبادي شهرها:
🔸رسول خدا (صلوات الله علیه) فرمود: نيكوكاري و حسن همجواري بر نعمتها ميافزايد و شهرها را آباد ميسازد.
🔹ورود به بهشت:
🔸امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: خداي سبحان در روز قيامت به فقيران ميفرمايد: بنگريد و چهرهها را جست و جو كنيد، پس هر كس به شما نيكي كرده دستش را گرفته و به بهشتش درآوريد؛ همچنين فرمود: برداشتن خاشاكي از چهره برادرت ده حسنه و لبخند زدن به رويش يك حسنه دارد و نخستين كسي كه به بهشت درميآيد اهل نيكوكاري است.
📚 مفاتیح الحیات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
◀️ معرفت و انتظار حقیقی
🔰 نام مقدس ولی عصر (عج) هماره با مفاهیمی چون غیبت و انتظار ملازم است. هرگاه از این مفاهیم، مطالب صحیح برداشت شود، منشأ پویایی و حرکت جامعه اسلامی می گردد، وگرنه به توقف، جمود (حتی در برخی اندیشه ها) تعطیلی دستورهای اکید قرآن و عترت می انجامد.
🔰 همین امر سبب می شود آنان که در طریق وصول به معرفت حیات بخش امام عصر (عج) عزمی راسخ و همتی بلند دارند، با گسترش افق اندیشه به فهمی دقیق تر از مفاهیم ارزنده ای چون انتظار دست یابند و آنگاه نه تنها خویشتن، جامعه را نیز به جاده اصلاح و فلاح که مشار الیه سرانگشت مبارک امام هدایت (عج) است، رهنمون گردند.
🔰 انسان، تنها انتظار کسی یا چیزی را می کشد که او را به کارگشایی بشناسد، از اینرو، هرچه دانش و معرفت انسان والاتر و صحیح تر باشد، انتظار نیز عمیق تر و حقیقت بالاتری خواهد داشت.
📚 برگرفته از کتاب دانش و روش بندگی ص 189
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
◀️ «توکل» در گفتگوی امیرمؤمنان (علیه السلام) با حضرت خضر (علیه السلام)
🔰 شبه مناظره ای میان علی بن ابی طالب (علیه السلام) و حضرت خضر (علیه السلام) رخ داد و خضر (علیه السلام) چنین فرمود: «ما احسن تواضع الاغنیاء للفقراء طلباً لما عندالله» چقدر خوب است که اغنیا برای رضای خدا به فقرا تواضع کنند.
🔰 حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: «واحسن منه تیه الفقراء علی الاغنیا اتکالاً لما عندالله» بالاتر از تواضع اغنیا برای فقرا، بی اعتنایی فقرا به اغنیاست به سبب #توکل به خدا و تکیه کردن بر آنچه نزد اوست. فقیری که به اغنیا بی اعتنایی می کند، بر خدا توکل کرده و این خود، کرامتی فراتر از تواضع است.
🔰 هنگام تبعید حضرت ابوذر (رضوان الله علیه) به ربذه، با اینکه حکومت وقت بدرقه اش را ممنوع کرده بود، حضرت امیرمؤمنان و حسنین (علیهم السلام) و برخی از صحابه خاص مانند عقیل و عمار حضور داشتند. حضرت علی (علیه السلام) در آن جمع، در نصیحتی به ابوذر فرمود: به خدا سوگند! اگر درهای آسمان ها و زمین بر روی بنده ای بسته باشد و او تقوای الهی پیشه کند، خداوند برایش راهی می گشاید؛ پس تو جز با یاد حق مأنوس و جز از باطل نگران نباش: «والله! لو کانت السماوات والارض علی عبد رتقاً ثم اتقی الله - عزوجل - جعل منها مخرجاً فلا یؤنسک الا الحق و لا یوحشک الا الباطل»
🔰 از این بیان روشن می گردد که هرگز نباید به وسایل و اسباب عادی که مجاری فیض الهی است، اعتنا و تکیه کرد. اعتماد کامل به رزاقیت خدای سبحان نشانه توجه و توکل کامل بر خداست و کسی که به این مرحله از مقام انسانی برسد، شیرینی اسم اعظم را در حد توان خود خواهد چشید.
📚 برگرفته از کتاب دانش و روش بندگی ص 325
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💢 در جلسه درس تفسیر معظم له بیان شد:
💠 اعضاء و جوارح انسان مامور الهی اند.
💠 اگر کسی بیراهه رفت و خدا به او مهلت داد مغرور نشود.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli