eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
نهیب علوی.mp3
1.12M
💠 روز بیست و پنجم ماه #جمادی_الاولی 🔹 نهیب علوی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی 🔹 دومین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری با محوریت تروریسم دولتی آمریکا و #انتقام_سخت با پیام تصویری مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جواد آملی 🔹 تاریخ: 1398/11/01 🔹 مکان: سالن همایش های لانه جاسوسی سابق آمریکا #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Payam J-2942.mp3
4.77M
💠 صوتی #پیام_موضوعی 🔹 دومین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری با محوریت تروریسم دولتی آمریکا و #انتقام_سخت با پیام تصویری مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جواد آملی 🔹 تاریخ: 1398/11/01 🔹 مکان: سالن همایش های لانه جاسوسی سابق آمریکا #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دیدار جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی با آیت الله العظمی جوادی آملی جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
انسان، موجودی ابدی است/ علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی تهران با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با اشاره به مراتب «علم» و «شأن ابدی انسان»، بیان داشتند: 🔷 شأن انسان، داشتن «علم ابدی» است، چراکه انسان، خود، موجودی ابدی است در نتیجه علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود. 🔷 انسان یک موجود «ثابت» است و نه «ساکن»؛ ما یک «ثابت» داریم و یک «ساکن»، هیچ کس نمی پرسد «دو» به اضافه «دو» که می شود «چهار»، چقدر عمر دارد! این گونه مسائل که ثابت هستند نه تاریخ دارند و نه جغرافیا! انسان نیز از چنین سنخی است، لذا اینکه می گویند در بهشت برای انسان خستگی نیست به همین دلیل است. 🔷 «علم»، تابع «معلوم» است؛ اگر «معلومِ» یک علمی ابدی نباشد آن علم نیز ابدی نخواهد بود، لذا باید معلوم ابدی تهیه کنیم تا علم به سبب آن معلوم ابدی شود و آن، توحید، وحی و نبوت است. 🔷 هر زائری مجاز نیست در زیارت ائمه علیهم السلام خطاب به ایشان بگوید «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم‏»، بلکه تنها اساتید عالم و فرهیخته می توانند به امام عرض کنند آنچه را شما تحقیق کردید، ما نیز تحقیق می‌کنیم. 🔷 دین، آداب زیارت کردن را به ما آموزش داده است، در فرهنگ دین قبرستان به مثابه یک مدرسه است؛ در زیارت قبور، ائمه به ما فرمودند این زیارت نامه را بخوانید « یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ »؛ شما را به حق «لا اِلـهَ اِلاَّ الله» قسم می دهیم به ما بگوید آنجا چه خبر است؟! معلوم می شود غیر از این حوزه ها و مدارس دنیوی، مدرسه دیگری هم هست که می توان معارف عمیق را از آنجا آموخت و این راه بر اساس ظرفیت هر کسی برای همه باز است .این علم همان علم ابدی است که در شأن انسان است و علمی که از این کمتر باشد در شأن انسان نیست چون ابدیت او را تامین نمی کند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️جلد 50 «تفسیر تسنیم» منتشر شد جلد 50 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا منتشر شد. جلد 50 تفسیر شریف تسنیم، تفسیر آیات 73 الی 111 سوره مبارکه اسراء را شامل می شود. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Kholase nekah 513.mp3
2M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 513 تاریخ: 1398/11/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
بر مائده صلوات.mp3
731.1K
💠 روز بیست و ششم ماه #جمادی_الاولی 🔹 بر مائده صلوات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
At-Tariq -03 ss.mp3
4.43M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #طارق 🔹 جلسه : 3 تاریخ: 1398/11/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅با جانمان باید از جانان دفاع بکنیم ✅ما همان‌طوري كه با بدنمان از جانمان دفاع مي‌كنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم 🔸النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ 🔸خُب بالاتر از جان ما كه چيز ديگر نيست؛ ما به جانمان علاقه‌منديم و بايد از جانمان دفاع بكنيم، فرمود درست است به جانتان علاقه‌منديد ولي بايد به پيغمبر بيش از جانتان علاقه‌مند باشيد. 🔸درست است كه از جانتان دفاع مي‌كنيد ولي در روز خطر بايد دفاعتان از وجود مبارك آن حضرت بيش از دفاعتان از جانتان باشد... 🔸بالأخره جنگي در پيش هست و شما در جبهه‌ها مي‌رويد و تيري مي‌آيد و مانند آن، امّا اين‌طور نيست كه بگوييد پيامبر يك نفر ما هم يك نفر. 🔸آيه 120 سوره مباركه «توبه» اين بود: مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُوا عَن رَسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَن نَفْسِهِ 🔸مبادا يك وقت پيغمبر را تنها بگذاريد (يك) مبادا وقتي جبهه رفتيد بكوشيد جاخالي كنيد كه تير به شما نخورد به حضرت بخورد (دو) خود را سپر قرار بدهيد كه تير به شما بخورد به حضرت نخورد، اين واجب است... 🔸حفظ نفس واجب است، بله حفظ نفس واجب است اما حفظ اُوليٰ مِن النّفس أوجب است... آن‌كه جانِ جانان است حفظ او أوجب است. 🔸چرا هر چه ما مي‌گوييم او مي‌فهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است. 🔸چرا ما هر كاري مي‌كنيم وجود مبارك حضرت مي‌فهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است. 🔸ما الآن دست و پاي ما، اعضا و جوارح ما، چشم و گوش ما هر حركتي بكنند جان ما باخبر است. 🔸مگر مي‌شود دست ما كاري بكند جان ما باخبر نباشد؟ جان ما هم هر اراده‌اي داشته باشد جانان باخبر است ... 🔸نه يعني يك اولويت تشريفي دارند واقعاً والي‌اند، واقعاً ولايت دارند، جانِ جانان‌اند. بدن ما جاني دارد، جانِ ما جاناني دارد، هر كاري كه اين جان انجام مي‌دهد آن جانان باخبر است. ما همان‌طوري كه با بدنمان از جانمان دفاع مي‌كنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم... حفظ دست واجب است، بله حفظ دست واجب است اما حفظ جان واجب‌تر است؛ حفظ جان واجب است، حفظ جانان واجب‌تر است ... اينكه فرمود اُولاست، از جان أولاست؛ بايد همه مصالح جان را بهتر از خود جان بداند. چرا اولاست؟ براي اينكه ما گاهي معصيت مي‌كنيم به جانِ خودمان رحم نمي‌كنيم اما او بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ ... اگر رأفت و رحمت ما نسبت به خود ما به اندازه رأفت و رحمت حضرت باشد پس يقيناً نبايد گناه بكنيم. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 5 الی 8 @daftar_ayatollah_javadi_amoli http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
ادب دعا.mp3
744.3K
💠 روز بیست و هفتم ماه 🔹 ادب دعا حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است جمعی از دانشجویان و جوانان شهر «آدیامان» ترکیه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است جمعی از دانشجویان و جوانان شهر «آدیامان» ترکیه
جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است جمعی از دانشجویان و جوانان شهر «آدیامان» ترکیه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: 🔷دین حریم شخصی هر انسانی است و در نهاد هر کسی، میل به دین وجود دارد چرا که دین با ابدیت بشر در ارتباط است. 🔷 انسان موجودی ابدی است و هرگز از بین نمی رود و تا ابد زنده است اما همچون مسافری از دنیا به برزخ و از برزخ به قیامت و از قیامت –انشالله- به بهشت می رود. 🔷 هر چیزی در این جهان یک عمر مشخص دارد و روزی عاقبت از بین می رود؛ «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ»، اما چون انسان یک موجود ابدی است و سفر ابدیت را در پیش دارد باید یک توشه ابدی تهیه کند که در این سفر همراه او باشد و غیر از توحید، وحی، نبوت، امامت و ولایت هیچ چیز دیگر نمی تواند چنین ویژگی را داشته باشد؛ «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ». 🔷 اگر کسی عمرش را در راه دین و علم صرف نکند مانند درختی است که گرچه شاخه های آن رشد می کند اما ریشه آن در خاک و لجن است. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به آیه مودت اشاره کردند و بیان داشتند: 🔷قرآن کریم فرمود که مزد رسالت «الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» است؛ نکته این آیه اینجاست که «فی القربی» ظرف مستقر است؛ یعنی مودتِ مستقر، ریشه دار و زوال ناپذیر، اجر رسالت است. معظم له انس بیشتر با قرآن کریم و شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام را دو راهکار مهم برای وحدت میان مسلمانان دانستند و ابراز داشتند: 🔷جهان اسلام بیش از گذشته به وحدت عالمانه نیازمند است، قرآن در موارد متعدد مسلمانان را به وحدت دعوت کرده است و ائمه علیهم السلام نیز که عِدل قرآن کریم هستند، هرگز مردم را به اختلاف دعوت نکردند، بلکه فرمودند حق را معرفی کنید. 🔷جوانانی که استعداد خوب و مناسبی دارند طلبگی و فرصت انس با قرآن و عترت را از دست ندهند، شما وقتی طلبه شدید بهتر می توانید حق را دریابید و آن را به دیگران معرفی کنید. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
طریق تعالی.mp3
822.7K
💠 روز بیست و هشتم ماه 🔹 طریق تعالی حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅آنچه باید در مساجد گفته شود ✅ چون در مسجدها اين حرف‌ها نيست اينها خيال مي‌كنند دين كارآمد نيست. 🔸مسجد تنها جاي اين نيست كه انسان بگويد نماز بخوان! روزه بگير! 🔸مسجد جاي اين است كه نماز بخوان! روزه بگير! وقتي چراغ قرمز است توقف كن! بيش از سرعت مجاز نرو! به اين موتورسوار بگويند بيش از سرعت مجاز نرو اين‌قدر كُشته ندهيد! اين‌قدر تصادف نشود! 🔸اينها بايد در مسجد گفته شود! اين مفاتيح‌الحيات براي همين است. 🔸تنها مفاتيح‌الجنان را ائمه نگفتند، اينها را هم گفتند! 🔸خُب همان كه گفت اگر نافله بخواني اهل بهشتي، همان او گفت اگر مزاحم فضا نشوي، مزاحم راه نشوي، سدّ معبر نكني، اين شيشه شكسته را برداري، همين است! 🔸فرمود اگر كسي جلوي آتش‌سوزي را بگيرد، جلوي سيل را بگيرد، نگذارد آتش خانه كسي را آسيب برساند، نگذار سيل به خانه كسي آسيب بزند «وَجَبَت لَهُ الجنّة» 🔸اين را همان ائمه گفتند: «مَن رَدَّ عن قومٍ مِن المسلمين عادية ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لهُ الجنّة»(*) 🔸اينها بايد در مسجدها گفته شود تا [به] اين شيعه‌ها -اينها كه پيرو اهل بيت‌اند و حرف اهل بيت را گوش مي‌دهند، چه اينكه گوش مي‌دهند- بگويند آقا سرعت ممنوع است! وقتي چراغ قرمز هست نبايد حركت بكنيد! 🔸چون در مسجدها اين حرف‌ها نيست اينها خيال مي‌كنند دين كارآمد نيست. 🔸ما كه در مسجد سخنراني مي‌كنيم، در مسجد امامت مي‌كنيم، هم بايد آن احكام اساسي عبادي را بگوييم هم اين كارآمدي دين را بگوييم. 🔸اگر اينها را ديگران گفته بودند مي‌گفتيم خُب حرف ديگران است امّا همه اينها را ائمه گفتند... 🔸خُب بايد در بين مردم بگوييد! به مردم بگوييم چيزي خريديد سند داشته باشيد! به حافظه اكتفا نكنيد! 🔸بسياري از اين پرونده‌ها در اثر اين است كه به حافظه اكتفا كردند قرض دادند بدون سند، قرض دادند بدون شاهد، چيزي خريدند بدون سند، چيزي خريدند بدون شاهد! 🔸اين آيه 282[سوره بقره] طولاني‌ترين آيه قرآن است فرمود زندگي‌تان را سامان بدهيد! 🔸خُب غرض اين است كه اين ديني كه براي همه امور مي‌گويد سند تنظيم كنيد! ده دينار قرض داديد سند تنظيم كنيد!، اين دين براي كتاب خدا سند تنظيم نمي‌كند؟ همين‌طور رها مي‌كند و مي‌رود؟ اين معقول نيست! ↙️پی نوشت: *- الكافي، ج5، ص55 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
خویشتن الهی.mp3
799.7K
💠 روز بیست و نهم ماه 🔹 خویشتن الهی حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ معناي واقعي بيعت ✅ پس از بیعت، هر گونه تصرّفي در جان و مال به غير اذن خدا غاصبانه است. 🔸بيعت معنايش بيع است، اگر كسي جانش را نفروشد به خدا كه بيعت نيست! 🔸اگر فرمود فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ، در برابر إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم يك شراء و اشتراء است، يك بيع است. 🔸اگر خدا خريدار است و انسان فروشنده، اگر نفروخت بيع نكرد! با خدا و پيامبر بيعت نكرد! 🔸اگر فروخت يعني جانش را و مالش را در راه خدا فروخت، هر گونه تصرّفي در جان و مال به غير اذن خدا غاصبانه است. 🔸الآن آدم مي‌تواند دهنش را باز كند هر حرفي بزند؟ چشمش را باز كند هر كسي را ببيند؟ گوشش را باز كند هر چيزي را بشنود؟! تصرّف غاصبانه معنايش همين است! 🔸آدم كه حق ندارد روي فرش مردم، روي مال مردم، روي خانه مردم برود! براي اينكه چيزي را كه به مردم فروخت ديگر براي آنهاست. 🔸اگر ما واقعاً با خدا و پيامبر بيعت كرديم يعني بيع كرديم، يعني جان و مال و امثال اينها را به خدا داديم، ديگر بعد براي ما نيست؛ اگر خواستيم در جانمان، مالمان، جوارح و جوانحمان تصرّف بكنيم بايد صاحب‌مال اجازه بدهد. 🔸پس اگر كسي غيبتي را گوش داد، در گوش تصرّف غاصبانه كرد؛ اگر غيبتي كرد، در زبان تصرّف غاصبانه كرد و هكذا در ساير معاصي. 🔸 خُب اينكه گفته شد إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ همين است؛ براي اينكه تمام كارهاي ما بايد به اذن خدا باشد؛ قاعده‌اش هم همين است. 🔸اگر كسي چيزي را واقعاً به ديگري فروخت اگر بخواهد در آن تصرّف بكند بايد به اذن آن ديگري باشد؛ آن وقت از طرفي بفروشد به حسب ظاهر، ثمن را بگيرد بخورد بعد به ميل خودش تصرّف بكند اين ديگر مي‌شود أفرأيتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ 🔸فرمود شما تعهّد سپرديد خدا هم فرمود أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ؛ من به وعده‌ام وفا مي‌كنم خُب امر الهي نسبت به وفاي عهد است، نهي الهي نسبت به ناقض عهد الهي است كه يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ را نهي كرده. 🔸اينجا هم فرمود وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ كه در صحنه‌هاي نبرد پشت نكنند لاَ يُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ به دَبر و پشت خود رو نكنند، از پيغمبر روي برگردان نباشند. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 6 الی 8 @daftar_ayatollah_javadi_amoli http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا