eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
98-11-07_3638 p2.pdf
417K
💠 متن 🔹 هفتمين کنگره سالانه اخلاق پزشکي ايران - سالن مصباح علوم پزشکی مازندران 🔹 تاریخ پخش: 1398/11/16 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✅خروج یهود از مدینه، مانند خروج آمریکایی ها از ایران 🔸فرمود در مدینه شما معمولاً یا کارگر اینها بودید یا وام گیر از اینها بودید؛ سرمایه در مدینه به دست یهودی‌ها بود و شما کوخ‌نشین بودید و اینها کاخ‌نشین بودند؛ قلعه برای اینها بود، شما هر وقت کمک می‌خواستید، مال می‌خواستید، وام می‌خواستید از اینها وام می‌گرفتید. 🔸بنابراین فکر نمی‌کردید که شما بتوانید یهودی‌ها را از مدینه بیرون کنید، این شدنی نبود و آنها هم احتمال نمی‌دادند که از مدینه بیرون بروند، برای اینکه تمام توان در اختیار آنها بود، شما اینجا چهارتا کارگر بیشتر نبودید، با چه عاملی شما می‌توانستید اینها را بیرون کنید؟! با چه عاملی آ‌نها احتمال می‌دادند که مجبور بشوند از مدینه فرار کنند؟! 🔸فرمود هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ... 🔸فرمود شما در کلّ حجاز هیچ فکر نمی‌کردید یک مشت فقرای مستضعف بتوانند اغنیای مستکبر مُترفِ مُسرف را از شهرشان بیرون کنند، اولین بار ما این کار را کردیم ... 🔸فرمود مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِنَ اللَّهِ؛ نه شما فکر می‌کردید که اینها فرار می‌کنند، نه آنها خیال می‌کردند که می‌شود آنها را بیرون کرد. 🔸هم آنها به قدرتشان متّکی بودند و هم شما گرفتار ضعف بودید ... 🔸قلعه‌هایی که داشتند فکر می‌کردند آنها را حفظ می‌کنند، قدرت مالی هم که داشتند فکر می‌کردند پشتوانه آنهاست، شما هم کوخ‌نشین بودید هم دستتان خالی بود لذا از نظر مسائل عادی هیچ راهی نبود که شما پیروز بشوید؛ نه شما فکر می‌کردید نه آنها فکر می‌کردند. 🔸نظیر ارتش قوی و نیرومند آمریکا که در ایران مسلّط بود؛ آنها هم همین‌طور شد. 🔸هیچ‌گاه ایرانی‌ها فکر نمی‌کردند که بتوانند این آمریکایی‌ها را از کشور بیرون کنند، آنها هم فکر نمی‌کردند که باید فرار کنند. 🔸هم آنها با آن قدرتی که داشتند فکر نمی‌کردند فرار می‌کنند، هم در داخل کسی فکر نمی‌کرد که می‌شود آنها را از بین بُرد و شد مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِنَ اللّه 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آیات 17 الی 23 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Ghashiya -01 ss.mp3
5.94M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/11/16 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
دیدار مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) http://eitaa.com/j
💢 حجت الاسلام و المسلمین نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم به همراه جمعی از مسئولین این دانشگاه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. 💠 معظم له در این دیدار بیان داشتند: جای دانشگاه «ادیان و مذاهب» در حوزه و دانشگاه خالی بود که بحمدالله به همت شما این خلاء مرتفع شده است اما آنچه بسیار اهمیت دارد و باید مد نظر داشته باشید این است که ما اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم می بینیم از همان طلیعه ظهور، پیش از آنکه از عرب و عجم و امثالهم سخن بگوید از «بشر» و «حقوق بشر» سخن به میان آمده است. در سوره مبارکه «مدّثر»، که از سور مَکّی است که در آغاز بعثت بر پیامبر(ص) نازل شده‌، سه بار کلمه «بشر» تکرار شده است، که دو بار آن اشاره به این موضوع دارد، فرمود قرآن کریم مربوط به کل انسان هاست؛ ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾ و ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾. در نتیجه خداوند قرآن را نازل نکرد که برای یک ملت و مملکت خاص باشد، این کتاب برای همه بشر و کتابی جهانی است! اینکه خداوند فرمود «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» وظیفه همه ما را مشخص می کند، نمی توانیم بین المللی حرف بزنیم و محلی و منطقه ای فکر کنیم. «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» یعنی این کتاب آنقدر توانمند هست که بر همه مکاتب دیگر جهان پیروز شود و ظفر یابد و این کار به دست شماست. اگر دیگر مکاتب جهان را نشناخته باشیم و سخن اندیشمندان جهان را نفهمیده باشیم چگونه می توانیم «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» را محقق کنیم؟ ما اگر در حوزه، فلسفه غنی و قوی نداشته باشیم چگونه می توانیم حرف فلاسفه دیگر را رد کنیم؟ اگر کلام و تفسیر متقن و عمیق نداشته باشیم چگونه می خواهیم نحله ها و فرقه های مختلف را نقد کنیم؟ اینکه رسول گرامی اسلام فرمود «الاسلامُ یعلو ولا یعلی عَلَیهِ» این جمله خبریه است که به داعی انشاء القاء شده؛ یعنی بر همه شما لازم و واجب است که بکوشید جهانی بیاندیشید و جهانی حرف بزنند. مدیریت حوزه های علمیه باید به گونه ای باشد که مانع نهال فروشی حوزه شود، بارها به عرض دوستان رسید که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع تعطیل می شود چرا که مهمترین کتب درسی حوزه های علمیه در نجف تولید شده است اما خروجی نجف مدیون مدیریت و عقلانیت «سید مرتضی» است. وقتی وی زعیم حوزه علمیه نجف شد، ابتدا وقف كردن را به مردم یاد داد كه وقف می تواند برای تربیت شاگردان و تامین كتاب و لوازم التحریر طلاب هم باشد یعنی وقف را احیاء کرد و در گام بعدی با شناسایی طلاب نخبه و حمایت ویژه از آنها موفق شد شیخ طوسی ها را تربیت كند. یك طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر كند و وظیفه ما نیز این است كه این طلبه فاضل را شناسایی و او را حمایت كنیم تا وارد كارهای اجرایی نشود و به درس و بحث خود ادامه دهد. مرحوم بحرالعلوم در شرح کیفیت تدریس خواجه می گوید «وقتی ایشان نام سید مرتضی را در جلسه درس ذکر می کرد، عبارت صلوات الله علیه را در وصف ایشان به کار می برد» شاگردان از ایشان سؤال کردند که چرا بر سید مرتضی صلوات می فرستید؟ ایشان فرمود «وقتی خدا در سوره احزاب بر علما صلوات فرستاده، چرا ما بر آنها صلوات نفرستیم؟» یعنی انسان می تواند به جایی برسد که مصداق صلوات الهی باشد که بحمدالله این زمینه امروز در حوزه ها بیش از گذشته فراهم است. مردم عقیده می خواهند، آنچه جامعه و مردم را حفظ می کند عقاید آنهاست، کمتر کسی فکر می کرد شوروی با آن عظمت از هم بپاشد اما به سبب نبود عقیده، این اتفاق در شوروی افتاد اما کشوری مانند هند چون عقیده در مردم آن وجود داشت، با همه فقر و کمبود ها همچنان رشد کرد و امروز از قدرتهای جهانی محسوب می شود. اما نکته مهم این است که اگر نیاز مردم به عقیده از راه صحیح تامین نشود عقاید به سمت بت پرستی و گاوپرستی و امثال ذلک منحرف می شود، از سوی دیگر انسان اگر با حرف حق مواجه شود آن را می پذیرد چرا که خداوند انسان را بدون سرمایه خلق نکرده است که ما از دانشگاه ادیان و مذاهب انتظار داریم حرف حق و پیام قرآن را به همه جهانیان برساند، انشاالله. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5900022855420086182.mp3
2.35M
🔊 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: ❗️منکرِ ولایت فقیه، طعم فقه را نچشیده است! ❗️رهبر اگر علی ابن ابیطالب باشد و مادامی که ماها اصلاح نشیم شکست هست درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
پیامبر حِجر به شکمش بست، نه حَجَر ! 🔸جابربن عبدالله انصاري ديد وجود مبارك حضرت روي حِجرش چيزي بسته است. 🔸اين حَجَر نيست، ظاهراً حِجر است. 🔸بالأخره انسان وقتي دلش درد مي‌كند دست مي‌گذارد فشار مي‌آورد اين دلش را مي‌گيرد. 🔸گاهي درد شكم هست، گاهي در اثر گرسنگي انسان آسيب مي‌بيند دامن را، حِجر را به شكم مي‌بست، نه حَجَر[سنگ] را! 🔸از زير بغل تا اين محدوده شكم، اين قسمت را مي‌گويند حِجر و اگر دامن را به اين قسمت ببندد يا شالي را به اين قسمت ببندد كه شكم پيچ نخورد، از درد آسيب نبيند مي‌گويند معصوب‌الحِجر است. 🔸يعني اين قسمت را بست كه آسيب نبيند، نه اينكه حَجَر[سنگ] بست. 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي/سوره احزاب، آيات 21 الي 27 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
سلوک مخلَصین.mp3
895K
💠 روز دوازدهم ماه 🔹 سلوک مخلَصین حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c