eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توصیه مؤکّد حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) نسبت به اعمال ایّام ◀️ شب مبعث احتمال شروع می رود. ✅ ماه پربركت فضايل فراواني دارد؛ شما كه داشتيد و ايامي را با روزه گذرانديد روزه بيست و هفتم ماه پربركت رجب را هم فراموش نكنيد كه معادل با روزه ايام سال است [و] آن دعاي شب بيست و هفتم و روز بيست و هفتم را حتماً بخوانيد ببينيد كه در آن دعا، انسان خدا را سوگند مي‌دهد و عرض مي‌كند: «اللهم إنّي اسئلك بالتجلّي الأعظم في هذه الليلة»؛ سراسر عالم تجلي حق است: «الحمد لله المُتَجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقه» اما هيچ تجلّي به اندازه تجلّي بعثت خاتم انبيا كه اولين و آخرين انسانها در پيشگاه او خاضع و خاشع‌اند نيست، لذا در دعاي شريف بيست و هفتم رجب آمده است كه تو را به تجلي اعظمي كه در اين شب اتفاق افتاده است مورد سؤال قرار مي‌دهم و از تو چيزی مي‌طلبم. ✅ بعضي از بزرگان احتمال دادند كه شب قدر از همان بيست و هفتم شروع مي‌شود [يعني] بيست و هفتم ماه رجب است و نيمه ماه شعبان است و نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان؛ مي‌گويند اين پنج شب از اطراف علم اجمالي است كه احتياط اين است كه انسان اين پنج شب را دريابد تا توفيق ادراك ليله قدر را پيدا كند. ✅ شما بزرگواراني كه اهل اعتكافيد مي‌بينيد كه روزه گرفتن براي ديگران بسيار سخت است اما براي شما بسيار آسان؛ سه روز از ديگران فاصله گرفتن به فكر و ذكر و مطالعه و تأمل پرداختن براي ديگران سخت است ولی براي شما آسان چرا که خداوند در قرآن فرمود: ﴿فأَمّا مَنْ أَعْطي وَاتَّقي ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْني ٭ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْري﴾؛ اگر كسي چند قدم بيايد ما انجام كارهاي خير را بر او آسان مي‌كنيم؛ پس مي‌بينيد به آساني سه روز روزه مي‌گيرد [و] خيلي براي او آسان است [در حالي كه] ديگري اگر بخواهد روزه بگيرد براي او دشوار است. 🔺 بیانات معظم له در خطبه های نماز جمعه 75 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
گفتاری از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) هدف نهایی بعثت علی بن ابی طالب فرمود: «مردم! ما هرگز شما را به امری وادار نکردیم، مگر این که قبل از شما آن امر را عمل کردیم.» انبیاء آمدند، گفتند: «انسان در درون خود یک قلب دیگری دارد، یک چشم دیگری دارد، یک گوش دیگری دارد.» این را اولاً تفسیر کردند، بعد آمدند این را تغییر دادند. فرمودند چه فرد یا جامعه ای مریض است، چه فرد یا جامعه ای سالم! آن ها را که فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ بود درمان کردند، به جایگاه إذا جآءَ رَبَّهُ بِقَلبٍ سَلِیمْ رساندند، یا إلا مَنْ أتَی اللهَ بِقَلْبٍ سَلِیمْ رساندند و مانند آن. این کار انبیاء باعث می شود که جهان و انسان درست تفسیر شود و درست تغییر پیدا کند. انبیاء اعلام کردند: «مَنْ ذَا الَّذِی ذاقَ حَلاوَهَ مَحَبَّتِکْ فَرامَ مِنکَ بَدَلاً. خدایا! آن که لذّت مناجات تو را چشید، آن را با چه عوض می کند؟» آن که لذّت مناجات با خدا را در کامش زمزمه کرد، او هرگز این لذّت را به چیز دیگر تبدیل نمی کند. و این اختصاصی به انبیاء ندارد، چون شاگردان انبیاء هم به جایی رسیدند که می گفتند: «کَأنّی اَنظُرُ إلی عَرشِ الرَّحمنِ بارِزاً.» آن مرحله ی والا و بَرین برای انبیاء است، این مرحله ی نازل یا متوسط برای شاگردان آن هاست. اگر بشر و انسان درست تفسیر شد و درست تغییر پیدا کرد، یعنی انسان تحقیق شد که این مهم ترین رسالت انبیای مبعوث است؛ جهان هم تغییر پذیر است، درست تفسیر می شود و درست تغییر پیدا می کند. تغییر جهان و تفسیر جهان را قرآن به عهده گرفته است. فرمود: «این عالم اگر بخواهد درست حرکت کند، زمستانش زمستان باشد، پائیزش پائیز باشد، تابستانش تابستان و.. . شما باید انسان خوبی باشید! اگر جامعه جامعه خوب بود، قَدَّرَ أقواتَها فِی أربَعَهِ أیام جامه عمل می پوشاند.» یک ارتباط تنگاتنگی بین عالم و آدم در قرآن کریم برقرار است. فرمود: «اگر این مردم درست حرکت کردند، ذات أقدس إله نظام آفرینش را به سود انسان ها تغییر می دهد. و اگر خدای ناکرده مردم درست حرکت نکردند، خداوند نظام آفرینش را به سود این ها تغییر نمی دهد.» این که فرمود: «وَ لُو أنَّ اَهلَ القُری آمَنُوا وَاتَّقُوا لِفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماء وَالأرض،» یعنی اگر جامعه درست تفسیر شد و درست تغییر پیدا کرد، درست در مسیر حرکت کرد، کلّ نظام عوض می شود. یعنی این ابرها که حرکت می کنند، به موقع باران حمل می کنند و به موقع می بارند و به جا می بارند، نه بی جا! وجود مبارک رسول گرامی(ص) که این ایام، مبعث آن حضرت است، فرمود: «وقتی ذات أقدس إله در معراج فیض و فُوز خاصش را به گوش من رساند، فیضش به گوش من رسید، من خنکی او را در دلم احساس کرده ام.» این لامسه است، این لامسه ی دل است نه لامسه ی پوست! این لَمس بدن نیست، لمس جان است. مرحوم کُلینی از معصوم(ع) نقل می کند که بشرهای اوّلی خواب نمی دیدند. کم کم رؤیا را خدا نصیب این ها کرد. این ها به انبیاء شان می گفتند: «ما وقتی خوابیدیم، چیزهایی را در عالم رؤیا می بینیم، اینها چیست؟» می فرمودند: «این ها از سنخ همان حرف هایی است که ما به شما می گوییم. ما می گوییم در درون انسان یک چشمی هست، یک گوشی هست، نمونه اش را شما در عالم خواب می بینید.» کسانی که بیداری حالت منامیه دارند، همان وضعی که دیگران در عالم رؤیا دارند، رؤیای صادق، این ها در حالت بیداری دارند. اولیاء هم کار انبیاء را کردند. وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «من این حکومت را پذیرفتم، برای این که لِتَساطُنَّ صُوتَ القِدرْ لِتُغَربِلُنَّ غَربَلَه.» فرمود: «من آمدم، یک حرارتی در جامعه ایجاد کردم. آن جامعه ی افسرده ی یخ بسته را که سرد بود، جوشاندم.» فرمود: «من حکومت را پذیرفتم، برای این که همگان بجوشند. شما باید گرم شوید و باید جای تان عوض بشود.» این خافِضَهٌ رافِعَه کار همه ی انبیاء است، و این کار در قیامت ظهور می کند و انبیاء عهده دار این بودند. در حقیقت اگر کسی بخواهد جهان را تفسیر کند و جهان را تغییر بدهد، باید خود را تفسیر کند و خود را تغییر بدهد. انسان گاهی خیال می کند از خاک است و به خاک! این بینش یک انسان مُلحد است. می گوید: «ما از خاک برخاستیم، دوباره خاک می شویم و دیگر هیچ! إنْ هِی إلا حَیاتُنَا الدُّنیا نَمُوتُ وَ نَحیی. ما از خاک بودیم، دوباره خاک می شویم و خبری نیست.» ولی یک انسان ولی و عارف می گوید: «من نه از خاکم که به خاک برگردم که حرف مُلحدان است، نه از خاکم که به خدا برسم که حرف متوسّطان است؛ بلکه من از خدایم و به سوی خدا می روم، إنّا للهِ وَ إنّا إلِیهِ راجِعُون. » 🔽🔽
کار انبیاء این است که درست تفسیر کنند و به ما گوشی بدهند که بشنویم سنگ تسبیح می کند. معجزه ی انبیاء این نبود که شجر و حَجر را گویا کنند! معجزه ی انبیاء این بود که ما را تغییر بدهند، ما را اصلاح کنند، ما را معالجه کنند؛ یعنی آن شنوایی درونی را به ما بدهند، آن گوش بسته را باز کنند، چشم بسته را باز کنند، آن گاه از ما سؤال کنند: «چه می بینید؟» می گوییم: «کَأنّی أنظُرُ إلی عَرشِ الرَّحمنِ بارِزاً.» از ما سؤال می کنند: «چه می شنوی؟» می گویند: «ما می شنویم فرشته ها تسبیح می کنند، سنگ ها تسبیح می کنند، درخت ها تسبیح می کنند. » .. . شما هر چه مبعث را خوب بررسی کنید، نبوّت را خوب بررسی کنید، امامت را خوب تشریح کنید، می بینید هدف همه ی آن ها این است؛ این بیان روشن علی بن ابی طالب است؛ فرمود: «مردم! ما هرگز شما را به امری وادار نکردیم، مگر این که قبل از شما آن امر را عمل کردیم. شما را از هیچ چیزی باز نداشتیم، مگر این که قبلاً دست خودمان را از او کشیدیم.» اگر این است، پس معلوم می شود خدا دارد حکومت می کند، دین خدا دارد حکومت می کند؛ یعنی فقه دارد حکومت می کند و عدالت دارد حکومت می کند @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معجزه ی انبیاء این نبود که شجر و حَجر را گویا کنند! معجزه ی انبیاء این بود که ما را تغییر بدهند، ما را اصلاح کنند، ما را معالجه کنند. گفتاری از آیت الله جوادی آملی به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(ص) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
گفتاری از آیت الله جوادی آملی به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اگر این مردم درست حرکت کردند، ذات أقدس إله نظام آفرینش را به سود انسان ها تغییر می دهد. و اگر خدای ناکرده مردم درست حرکت نکردند، خداوند نظام آفرینش را به سود این ها تغییر نمی دهد.» @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در روایات دارد وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید و یکی از راه‌های تذکره معاد همین است که ما از تقلیب قلوب و از تقلیب ابصار نجات پیدا کنیم. 📚منبع: کتاب مفاتیح الحیات تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی  ✅ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پاداش تأمین نیاز بیمار رسول خدا(ص) فرمود: ... هركس برای برآوردن نیاز بیمار بكوشد و آن را برآورد، همانند روزی كه از مادرش زاده شده از گناهان خود خارج شود. مردی از انصار پرسید: ای رسول خدا! اگرچه بیمار از خانواده‌اش باشد؟ رسول خدا(ص) فرمود: از دارندگان بزرگ‌ترین پاداش كسی است كه در برآوردن نیاز [بیمار] خانواده خود بكوشد... .[۱] منبع: کتاب مفاتیح الحیات؛ تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی. ۱) (ثواب الاعمال، ص289) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
sahifeh_04.mp3
7.6M
💠 صوت حضرت آیت الله العظمی 🔹 سیری در جلسه چهارم ▪️ تاریخ: 1371/04/15 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sahifeh04_p2.pdf
168.6K
💠 متن حضرت آیت الله العظمی 🔹 سیری در جلسه چهارم ▪️ تاریخ: 1371/04/15 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
حضرت آیت الله العظمی مسئله ۳. مرجع تقلید باید مجتهد، زنده، بالغ، عاقل، مرد، شیعه دوازده امامی، حلال‌زاده و عادل باشد و در فهمیدن احكام خدا از منابع دینی، هیچ مجتهدی از او داناتر (یعنی ماهرتر) نباشد و بنا بر احتیاط لازم، مبتلا به حُبّ دنیا نباشد. جواز تقلید زنان از زن مجتهدی كه هیچ مجتهدی از او اعلم نباشد، بعید نیست. http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
«اللهم صل علی محمد و آل محمد الفلک الجاریة فی اللجج الغامرة یأمن من رکبها و یغرق من ترک‌ها» درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی ماه شعبان سال ۱۳۹۸ ؛ اين دعاهاي ماه رجب و شعبان براي آن است كه انسان را هم شايسته كند كه مهمان خدا بشود هم شايسته كند كه مهماندار خدا بشود؛خدا مهمان ما باشد يعني چه؟ ما چه داريم كه او را مهمان كنيم يك و چه وقت او مهمان ما مي‌شود دو؟! اين در حديث قدسي آمده است که «انا عند المنكسرة قلوبهم» يعني خداي سبحان مهمان دلهاي شكسته است و آن انكسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگي خالص را خدا مي‌پذيرد اين «انا عند المنكسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است.@daftar_ayatollah_javadi_amoli
34.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🔸 به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک شعبان تاریخ: 1399/01/06 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sahifeh05_p2.pdf
165.7K
💠 متن حضرت آیت الله العظمی 🔹 سیری در جلسه پنجم ▪️ تاریخ: 1371/04/16 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sahifeh_05.mp3
7.16M
💠 صوت حضرت آیت الله العظمی 🔹 سیری در جلسه پنجم ▪️ تاریخ: 1371/04/16 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✳️سید الشهداء (علیه السلام) از مصادیق بارز وجه الله! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: انسان كامل مانند سيدالشهداء (عليه‌‌‌السلام) تمام كارهاي خود را براي وجه الله انجام مي‌‌‌دهد و هيچ سپاس و ثنايي از كسي توقع ندارد؛ ﴿لانريد منكم جزاءً و لاشكوراً﴾. كسي كه تمام همّت او وجه الله باشد، از مصاديق بارز وجه الله خواهد بود. زيرا وجيه نزد خداست، و هر انسان كاملي كه مصداق وجه الله شد، سهمي از بقا داشته، مظهر تام خداي سبحان است كه باقي مطلق است و همه چيز محكوم هلاكند، مگر وجه او؛ ﴿كل شي‌‌‌ءٍ هالك إلا وجهه﴾. 📚 سروش هدایت، ج1ص236 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پیام تسلیت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آيت الله سيد جعفر كريمى حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال عالم ربانى حضرت آيت الله حاج سيد جعفر كريمى پیام تسلیتی صادر فرمودند. متن پیام معظم له به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون ارتحال عالم ربانى فقيه والا مقام حضرت آية الله حاج سيد جعفر كريمى مايه تأسف شد. اين سانحه سنگين را به حوزه هاى علميّه و مراجع عظام تقليد و شاگردان آن عالم راحل تسليت و علو درجه آن مرحوم و صبر و اجر بازماندگان از خداى سبحان مسئلت مى شود. جوادی آملی 1399/1/10 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
sahifeh_06.mp3
7.91M
💠 صوت حضرت آیت الله العظمی 🔹 سیری در جلسه ششم ▪️ تاریخ: 1371/04/17 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c