eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی جوادی آملی: «ما وقتی بيرون از نماز هر چه را خواستيم ديديم، شنيديم، گفتيم، خنديديم و همه اينها را به دل سپرديم،این مصالح ساختمانی شيطنت را به شيطان داديم،بیرون نماز که داریم حرف های او را انجام مي‌دهيم، درون نماز او شروع مي‌كند از اين مصالح ساختمانی هر چه دلش بخواهد می‌کند، یک وقت انسان به "السلام علیکم" می‌رسد می‌بیند چیزی از نماز يادش نيست.اگر كسی را مواظب باشد در درون نماز توفيق حضور قلب را دارد.» درس تفسیر سوره نور جلسه ۳۵ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
معرفی کتاب الصوم و الاعتکاف تألیف آیت الله العظمی جوادی آملی: کتاب دو جلدی الصوم و الاعتكاف از دیگر تقریرات درس فقه مرحوم آیت‌الله سید محمد یزدی است که به بررسی مسائل فقهی روزه و اعتکاف می‌پردازد. جلد اول از آغاز کتاب صوم تا پایان فصل مربوط به افرادی است که روزه آن‌‌‌‌‌‌‌ها صحیح (من یصح منه الصوم) است و جلد دوم از بحث اقسام روزه تا پایان مباحث روزه و تمام کتاب اعتکاف را در بر دارد. تاریخ آغاز کتاب الصوم مشخص نیست اما تاریخ آغاز بحث اعتکاف ۲۴ رجب ۱۳۷۹ قمری بوده است. نکتۀ دیگر اینکه چند فرع آخر کتاب اعتکاف در تقریر شرح نشده است و این کتاب در سال ۱۳۹۷ (۱۴۳۹ ق) برای اولین بار توسط دار الاسراء منتشر شده است. 🌐http://Nashresra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برنامه دروس آیت الله العظمی جوادی آملی : درس خارج فقه(ادامه قضا و شهادت) : شنبه الی سه شنبه، ساعت 9 صبح درس اخلاق(شرح نهج البلاغه) : چهارشنبه ها ساعت 9 صبح مکان برگزاری دروس: مسجد اعظم قم دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ لینک شرکت در درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
خطر اعتياد به نادانسته سخن گفتن آيت الله العظمی جوادی آملی: شيطان پس از آنكه كسی را به سوء و فحشا واداشت، به او دستور مي‌دهد تا چيزی را كه نمي‌داند به خداوند نسبت دهد:«إنَّما يَأمُرُكُم بِالسُّوءِ والفَحشاءِ وأن تَقولوا عَلَي اللّهِ ما لاتَعلَمون» و چنين نسبتي، تشريع و بدعت و از بزرگ‌ترين گناهان و با علم و عمد در حد كفر است. از اينجا راز تأكيد و اصرار قرآن‌كريم بر ضرورت تنظيم سيره انسان به نحوی كه جاهلانه سخن نگويد، روشن مي‌شود، زيرا آنگاه كه انسان را به اين ادب دينی مؤدب كرد مي‌تواند خطر جاهلانه سخن گفتن در مسائل دينی را به او بياموزد.  بر همين اساس، اساتيد و علمای ربانی در بيان برنامه و مواد و مبانی عالم شدن، با استفاده از حديثي از حضرت رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) مي‌گفتند: انسان با داشتن سه نوع سرمايه عالم مي‌شود. سرمايه ، قرآن‌ كريم است. سنّت اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) و گفتن «لاأدري» و «نمي‌دانم» است[۱]؛ يعنی بداند كه نمي‌داند. ثقلين، يعني قرآن و عترت(عليهم السلام)، مبادي فاعلي و به تعبيري ديگر منابع علم هستند و مبدأ قابلی آن اين است كه شخص بداند كه نمي‌داند و تا چيزی را نداند آن را نگويد. اگر كسی خود را دانا پنداشت، از كتاب و سنت استفاده نمي‌كند؛ اما چنانچه بداند كه نمي‌داند خود را نيازمند به بهره‌گيری از آن دو مي‌بيند.  اگر كسی كرد جاهلانه سخن بگويد، يعنی در مطلب عقلی چيزی را كه نمي‌داند بگويد يا بنگارد، و در مطلب نقلی چيزي را كه سند ندارد بازگو كند، هرچند ابتدا تنها در مسائلِ عادی چنين عمل كند، ليكن به تدريج عادت مي‌كند در مسائل اعتقادی و دينی نيز چيزی را كه نمي‌داند به خدا و پيامبر او(صلّي الله عليه وآله وسلّم) نسبت دهد. [۱]نهج الفصاحه ج۲ ص۶۷۰ تسنیم ج۸ ص۵۲۶،۵۲۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «اين هفت سالی كه كودك در اختيار پدر و مادر است يك دوره دانشكده هفت ساله است كه همه عواطف و عادات و آداب را اينجا ياد مي‌گيرند. شما مي‌بينيد بعضی از شهرها كه عاطفه در آنجا بيشتر حكومت مي‌كند هر چه مسئولين يا بعضی از خيّرين رفتند تلاش بكنند كه خانه سالمندان بسازند مي‌بينند نشد، مي‌گويند مگر آدم مي‌شود پدر يا مادر خودش را رها بكند به خانه سالمندان بدهد! برای اينكه اين بچه، هفت سال دانشكده رفته، اين دانشكده همان آغوش مادر است دامن پدر است؛ او عاطفه ياد گرفته اين گريه سرمايه اوست و در فراغ آنها مي‌نالد...» درس تفسیر سوره نور جلسه ۳۶ ۱۳۹۰/۱۰/۰۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 احیاكردن [واقعهٴ] نوزده دی قم برای همه ما یك شرف است... . 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1383/10/18 👇👇👇👇 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
بمناسبت حماسه جاوید قیام19 دی؛ ارزش ایستادگی و مقاومت برای خدا 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: رها كردن دنیا یگانه شرط جهاد و تنها است. یعنی بدون فروش‏ دنیا، مبارزه، صبغه الهی نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانكه بدون ترك دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. 🔸 روز ، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم، روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود. این روز بزرگ و به یاد ماندنی را گرامی می داریم و بر شهیدان و ایثار گران این حماسه جاوید درود می فرستیم . 🔸 واژه ی در منظومه ی دینی مسلمانان آزاده ی جهان برنامه ای آشنا با تعالیم دینی آنهاست تا با بهره گیری از آن در مقابل هجمه ها و تکبرورزی های مستکبران بتوانند از حق خود دفاع کنند.حضرت علامه جوادی آملی نیز در تألیفات مختلف خود مسیر و جهت صحیح این آموزه ی دینی را تشریح کرده و بیان داشتند: كاربرد تعبیر «ایستادن» برای این است كه ایستادن بهترین حالت برای دفاع و هرگونه حركت و فعالیتی است، وگرنه باطل‏ ستیزان در هر حالی (قعود، اضطجاء و...) كه باشند، ایستاده‌اند و حق گریزان در هرحال كه باشند نشسته بلكه زمین‌گیرند. از نظر قرآن كریم، باید برای خداوند باشد تا ارزش پیدا كند، وگرنه افراد بی ‌دین هم برای حفظ آب و خاك خود در برابر متجاوزان می ‌ایستند و تسلیم نمی ‌شوند؛ ولی به حكومت غیرالهی تن می ‌دهند. اینان ممكن است مقابل مهاجمان آب و خاك خود ایستاده باشند؛ اما در برابر موحّدان عدل‌ مدار زمین ‌گیرند. 🔸 ایشان اصلی ترین شرط مبارزه در راه خدا را همان تجارت دنیا به آخرت و یگانه شرط جهاد را رها كردن دنیا قلمداد کرده و مرقوم داشتند: مبارزه در راه خدا شرایط و اصولی دارد كه تحصیل آنها لازم است و موانع و دوافعی كه پرهیز از آنها نیز ضروری است لیكن مهمترین ركن و همان تجارت دنیا به آخرت است (یعنی فروش دنیا و خرید آخرت). البته منظور از دنیا كه رأس هر خطیئه است همان توجه به غیر خداست؛ زیرا همانطور كه آخرت درجاتی دارد و بعضی فراتر و بالاتر از بعضی دیگر است، دنیا نیز دركاتی دارد كه برخی از برخی فروتر و پست تر است و شرط اصلی جهاد در راه خدا، اجتهاد در تشخیص دنیا با همه دركات آن و تمیز آخرت با همه درجات آن و سپس اقدام به داد و ستد و از دست دادن دنیا كه در حقیقت رهیدن از دركات آن است و به دست آوردن آخرت، كه در واقع رسیدن به درجات آن است، می‏ باشد... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/932371 📚 منابع: تفسیرتسنیم ج11 . کتاب حماسه وعرفان. تاریخ: 1398/10/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فراموشی اصل ابدی انسان، عامل لغزش و بیراهه رفتن است/ ارتباط با اهل ‌بیت (علیهم ‌السلام)؛ کلید دستیابی به حقیقت ابدیت 🔹
پایگاه اطلاع‌ رسانی اسراء: 
جلسه هفتگی درس اخلاق آیت ‌الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به ‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. در این جلسه، آیت ‌الله العظمی جوادی آملی به شرح حکمت 151 تا 154 نهج‌البلاغه پرداختند. 👈 دنیا و آخرت به یکدیگر مرتبط‌اند و در دنیا، نتیجه ‌ای آشکار در آخرت خواهد داشت؛ هر عملی که انسان در دنیا انجام می ‌دهد، در آخرت به همان صورت بازمی ‌گردد. ایشان با استناد به آیه شریفه ﴿إنا لله وإنا إلیه راجعون﴾، بیان داشتند: خداوند هم مبدأ ماست و هم معاد ما، او همان است که ﴿هُوَ الأوَّلُ﴾ وَ ﴿هُوَ الآخِرُ﴾ است؛ بنابراین، همان‌ گونه که دنیا به خدا تعلق دارد، آخرت نیز متعلق به اوست؛ انسان از خدا آغاز می‌ شود و به سوی خدا بازمی‌ گردد. 🔹 حضرت علی علیه السلام می فرماید: «لِكُلِّ امْرِئٍ عَاقِبَةٌ، حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ»؛ هر انسان، بسته به اعمال و رفتار او، یا شیرین است یا تلخ، بنابراین باید مراقب باشیم که از اعمال خود چه نتیجه ‌ای می‌گیریم. 🔹 امیرالمومنین می فرماید: «لا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ، وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ»؛ اگرچه تلخ است، اما پایان آن شیرین و همراه با ظفر است. انسان باید بداند که دستیابی به مقامات والای معنوی، بدون تحمل مشقت‌ها و امتحانات الهی ممکن نیست. ◀️ ائمه اطهار علیهم السلام، ما را به تشویق کرده‌ اند، علمی که از طریق پیوند معنوی با اهل‌ بیت به دست می ‌آید. این علم فراتر از درس و بحث است. 🔹 برای دست‌ یابی به این ، باید تلاش و کوشش کنید تا این رابطه برقرار شود، زیرا این مسیر، شما را به حقیقت علم و دانش اهل‌بیت علیهم ‌السلام می ‌رساند. 🔹 امیرالمومنین می فرماید: همراهی با افراد گمراه، انسان را به گناهان جسمی و قلبی مبتلا می‌ کند؛ اگر کسی وارد گروهی شود که در مسیر گمراهی حرکت می‌کنند، دو گناه مرتکب می‌ شود: ـ یکی گناه بدنی که ناشی از همراهی و مشارکت در کارهای خلاف آنان است، ـ و دیگری گناه قلبی که از رضایت قلبی او به این اعمال ناشی می‌شود. اما اگر فرد وارد عمل نشود و تنها به کارهای آنها رضایت داشته باشد، یک گناه مرتکب شده است. 🔹 ایشان در ادامه به تفکیک میان و پرداختند و بیان داشتند: زبان، دست و پا ابزار کار ما هستند. اگر زبانی غیبت کند یا فحش دهد، این عمل به ‌ظاهر از زبان سر زده، اما هویت اصلی انسان نیست. این ابزار در قیامت شهادت می‌دهند، اما اقرار از درون انسان و او نشأت می ‌گیرد... . 🔹 اگر انسان به تمسک کند و به آنها ایمان داشته باشد و عمل کند، راه لغزش برای او بسته خواهد شد. ممکن است مسیر دشواری باشد، اما چنین فردی که فرزند آخرت است، هرگز از بین نمی‌ رود. این ، دستگیره‌ ای محکم است که انسان را از انحراف و سقوط حفظ می ‌کند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5303397 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/10/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی: «با داشتن علی و اولاد علی"علیهم السلام" انسان خدای ناکرده بهانه این را بگیرد و بهانه آن را بگیرد خودش و خودش اینها را از دست بدهد، بله، فلان کس خلاف کرده، فلان کس بد کرده، من بد کردم، او بد کرده، اما حالا انسان حجاب خودش را و رابطه خود با خدا را چرا قطع بکند؟ مگر دین را ما از این و آن گرفتیم؟ دین ما در آن صحنه ای که با خدا معامله کردیم هست، او هست که هست که هست که هست. چرا ما حواسمان نیست راه را گم کردیم؟ بله این آقا بد کرد، به او اعتراض میکنیم، آن آقا کار خوب کرد، از او هم تشکر میکنیم، اینها سرجایش محفوظ است اما رابطه ما با خدای ما باید محفوظ باشد.» درس اخلاق ۱۴۰۳/٩/٢١ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمودند: استواری زندگی به برنامه ریزی نیکو و ملاک آن دوراندیشی نیکوست. غررالحکم ص٣۵۴ مفاتیح الحیاة صفحه ۶۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تأکید بر تقویت حوزه‌ها در فراگیری علم و تهذیب نفس 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جمعی از اساتید و نمایندگان طلاب استان مازندران در حوزه علمیه قم امروز پنج شنبه 20 دی 1403 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند . 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار، به جایگاه ویژه استان مازندران به عنوان اشاره کردند و بیان داشتند: پذیرش قرآن، اهل بیت و اسلام علی و اولاد علی بن ابیطالب توسط مردم این استان به عنوان است که باید به آن افتخار کرد. ◀️ این فخر ما را می ‌کند که به اصول بپردازیم و امانت الهی را به جامعه منتقل کنیم. 🔹 دو مسیر برای دست ‌یابی به علم و دانش وجود دارد، یکی راه درس و بحث و مطالعه است که است و یکی راه تهذیب نفس و طهارت روح و ارتباط معنوی با اهل بیت است که است. 🔹 فرموده‌اند «العلماء ورثه الانبیاء» این جمله خبری است که به داعی انشاء بیان شده، یعنی تلاش کنید تا وارث انبیاء شوید. 🔹 باید هر آنچه به دیگران می‌ گویند، خود نیز به آن . اگر کسی طهارت روح داشت و با امام معصوم ارتباط معنوی برقرار کرد، علوم الهی را به ارث خواهد برد. 🔹 برای دستیابی به این ، باید تلاش و کوشش کرد تا این رابطه معنوی با اهل بیت عصمت و طهارت برقرار شود؛ زیرا این مسیر شما را به حقیقت علم و دانش اهل بیت (علیهم‌ السلام) می ‌رساند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5305909 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «درست است كه هر كسی را در قبر خودش مي‌گذارند حالا يكی «روضةٌ مِن رياض الجنّة» يكي «حُفرة مِن حُفَرِ النيران»، بله وقتی مرديد هر كسی قبر خودش را دارد اما مادامی كه روی زمين هستيد سخن از قبر نيست سخن از سفينه است.فرمود افرادی كه در يك سفينه نشستند در يك كشتی نشستند صندلی‌های اينها فرق مي‌كند، اگر كسی يك فأس و داسی بگيرد زير صندلی خودش را بخواهد خراب بكند، بگويد من صندلی ام جدا شما صندلی‌تان جدا، ديگران اگر دستش را گرفتند نگذاشتند زير صندلی خودش را خراب بكند همه نجات پيدا مي‌كنند اما اگر دستش را نگرفتند اين زير صندلی خودش را خراب كرده شكافته شكسته شده آب از زير صندلی او وارد كشتی شده كل فضای كشتی را به هم مي‌زند همه را هم غرق مي‌كند اين تمثيل وجود مبارك پيغمبر(صلّی الله عليه و آله و سلّم)است. هم شما مسئوليد به من بگوييد هم من مسئولم،برای اینکه ما سرنشینان یک کشتی هستیم.» درس تفسیر سوره نور جلسه ۳۶ ۱۳۹۰/۱۰/۰۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی