eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
02_solok 93 ss.mp3
1.72M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل دوم جلسه 2 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
solok2p2.pdf
163.2K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل دوم جلسه 2 سال 1393 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی بقاي عمدي بر جنابت مسئله ۱۷۱۶. اگر جُنُب در شب ماه رمضان به‌عمد تا طلوع فجر غسل نکند، یا اگر وظیفهٔ او تیمم است، تیمم نکند، روزهٔ او باطل است و قضا و كفّاره دارد. در آن روز هم به رسم ادب از انجام دادن کاری که روزه را باطل می‌کند، خودداری نماید. مسئله ۱۷۱۷. اگر جُنُب در روزهٔ قضای ماه رمضان به‌عمد تا طلوع فجر جُنُب بماند، نمی‌تواند روزه بگیرد؛ ولی در دیگر روزه‌های واجب و مستحب، اگر به‌عمد تا طلوع صبح جنب بماند، می‌تواند روزه بگیرد، بنابراین تا زمان نیت کردن ـ در اثنای روزه ـ اگر کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، می‌تواند نیّت روزه کند، پس در روزهٔ واجب غیر ماه رمضان و قضای آن ـ چه معیّن باشد، مثل نذر معیّن، یا غیر معیّن باشد، مثل روزهٔ کفاره ـ اگر کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، می‌تواند پیش از ظهر، غسل و نیّت روزه کند و در روزهٔ مستحب نیز می‌تواند پس از غسل، نیّت روزه کند، هرچند بعد از ظهر باشد. مسئله ۱۷۱۸. كسی كه جُنُب است و نمی‌تواند آب تهیه کند، یا مصرف آب برای او ضرر دارد، وظیفهٔ وی تیمم است، پس اگر تیمم كند و بخوابد، روزهٔ او صحیح است. مسئله ۱۷۱۹. كسی كه در شب ماه رمضان برای هیچ‌یک از غسل و تیمم وقت ندارد، نباید خود را جُنُب کند و اگر خود را جُنب کرد، روزهٔ او باطل است و قضا و كفّاره دارد و در آن روز هم باید به رسم ادب امساک كند و اگر فقط برای تیمم وقت دارد، چنانچه خود را جُنُب کند، با تیمم روزهٔ او صحیح است؛ ولی گناهکار است. مسئله ۱۷۲۰. اگر به گمان اینکه وقت دارد خود را جنب کند و سپس مشخص شود که برای هیچ‌یک از غسل و تیمم وقت نداشت، در این صورت، اگر پس از جست‌وجوی بر اینكه هنوز وقت باقی است، خود را جنب كرده، روزه‌اش صحیح است. در صورت عدم جست‌وجو هم، به احتیاط استحبابی قضا دارد. مسئله ۱۷۲۱. جُنُبی كه در ماه رمضان قصد دارد روزه بگیرد و غسل جنابت را فراموش كند و پس از طلوع فجر یادش بیاید، روزهٔ آن روز او صحیح است؛ ولی اگر پس از یک یا چند روز متوجه شود، روزه‌های او باطل است و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد. مسئله ۱۷۲۲. اگر جُنُب در ماه رمضان، با جهل به جنابت، چند روز روزه گرفت و سپس متوجه شد، روزه‌های او صحیح است. مسئله ۱۷۲۳. اگر در ماه رمضان پس از طلوع فجر متوجه شود که محتلم شده است، روزه او صحیح است؛ چه بداند که پیش از طلوع فجر محتلم شده؛ یا پس از آن؛ یا شک داشته باشد که احتلام او پیش از طلوع فجر بوده؛ یا پس از آن، و واجب نیست فوراً غسل كند، چون طهارتْ شرط همراه روزه نیست و جنابتِ غیراختیاری نیز مانع روزه نیست؛ فقط بقای عمدی بر جنابت تا طلوع صبح، مانع روزه است که در اینجا نیست. البته برای نماز باید غسل كند. مسئله ۱۷۲۴. اگر جُنُب در ماه رمضان شک دارد که غسل جنابت كرده یا نه، تعداد روزه‌هایی را که یقین دارد جنب بوده، باید قضا كند. مسئله ۱۷۲۵. اگر در روزهٔ قضای ماه رمضان پس از طلوع فجر متوجه شود که محتلم شده است، چنانچه بداند پس از طلوع صبح محتلم شده، یا در آن شک داشته باشد، روزهٔ او صحیح است؛ ولی اگر بداند پیش از طلوع فجر محتلم شده، در وسعت وقت، روزهٔ او باطل است، چون طهارت در طلوع صبح، شرط صحت روزهٔ قضای ماه رمضان است و در تنگی وقت، باید آن روز را روزه بگیرد و به احتیاط، بعد از ماه رمضان نیز یک روز دیگر روزه بگیرد. مسئله ۱۷۲۶. اگر جُنُب در روزهٔ قضای ماه رمضان غسل را فراموش كند و در حال جنابت روزه بگیرد، روزهٔ او باطل است. مسئله ۱۷۲۷. اگر جُنُب یا زن حایض و زایمان كرده در شب ماه رمضان، شرایط هیچ‌یک از غسل و تیمم را نداشته باشد و نتواند آن‌ها را انجام دهد، فاقد طَهورَیْن است و روزهٔ او صحیح است. در دیگر روزه‌های واجب و مستحب نیز می‌تواند روزه بگیرد؛ ولی در روزهٔ قضای ماه رمضان نمی‌تواند روزه بگیرد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅فرق بين خواب و بيداري در ترازوی قرآن کریم 🔸ما مي‌خواهيم بفهميم انسانيم يا نه، زنده‌ايم يا نه، خوابيم يا نه، ديوانه‌ايم يا عاقل، ائمه(عليهم السلام) فرمودند خودتان را بر قرآن عرضه كنيد. 🔸اين ترازوي معرفتي است از يك سو، ترازوي عملي هم هست از سوي ديگر ... 🔸تشخيص اينكه چه كسي انسان است چه كسي انسان نيست، چه كسي زنده است به حيات انساني، چه كسي زنده نيست، چه كسي سالم است چه كسي سالم نيست، چه كسي خواب است چه كسي خواب نيست، چه كسي مريض است چه كسي مريض نيست، چه كسي عاقل است چه كسي ديوانه است، اين كار آساني نيست. 🔸شما مي‌بينيد بسياري از مردم خيال مي‌كنند اين رباگيري، هوش اقتصادي است... 🔸رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «الناس نيامٌ اذا ماتوا انتبهوا»، بسياري از مردم خواب‌اند؛ خُب فرق بين خواب و بيداري چيست؟ ... 🔸خوابيده چه كسي است؟ بيدار كيست؟ ما هم خواب را تجربه كرديم هم بيداري را، در عالَم خواب رؤياهايي داريم، باغ و راغي به ما مي‌دهند، اوضاعي داريم، وقتي بيدار شديم مي‌بينيم دست ما خالي است. 🔸خواب اين است كه انسان در مثال متّصل خودش، در حوزه خودش چيزهايي را مي‌يابد وقتي بيدار شد مي‌بيند خبري از آنها نيست، اين معني خواب است ... 🔸اما آن خواب كه فرمود «الناس نيام فإذا ماتوا انتبهوا»، انسان خيال مي‌كند كه عناويني دارد، القابي دارد، مالي دارد، فرزندي دارد، اينها دارايي اوست؛ عندالإحتضار مي‌فهمد دستش خالي است، هيچ كدام با او نيستند!، پس معلوم مي‌شود اين مدت خواب مي‌ديد. 🔸خيال مي‌كرد اين عناوين و القاب و مال براي اوست؛ چيزي كه براي آدم است به همراه آدم مي‌آيد، اگر آدم را رها مي‌كند معلوم مي‌شود براي آدم نيست. 🔸پس ما بعضي از شب‌ها كه در عالَم رؤيا اموري را مي‌بينيم صبح كه بلند شديم مي‌بينيم دست ما خالي است معناي خواب و بيداري براي ما روشن مي‌شود ... اكثري مردم خيال مي‌كنند القابي دارند، عناويني دارند، اموالي دارند، اولادي دارند (يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ) 🔸اينها را خيال مي‌كند كه با اوست؛ اينكه مال من، فرزند من، القاب من، مقام من، عندالإاحتضار مي‌بيند دستش خالي است، هيچ كدام از اينها او را همراهي نمي‌كنند، معلوم مي‌شود تا حال خواب مي‌ديد، اينها براي او نبودند. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات5 الی 8 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
solok3p2.pdf
176.4K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل دوم جلسه 3 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
03_solok 93 ss.mp3
1.72M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل دوم جلسه 3 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی اِماله كردن مسئله ۱۷۴۰. اماله كردن با چیز روان، اگرچه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می‌كند و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد؛ امّا شیاف با چیز جامد، روزه را باطل نمی‌كند. مسئله ۱۷۴۱. چیزی را كه نمی‌داند مایع یا جامد است، اماله كردن با آن جایز است؛ ولی به احتیاط مستحب، آن را ترک كند. مسئله ۱۷۴۲. استعمال شیاف جامدی که برای لذت بردن یا تغذیه به کار می‌رود، مثل تریاک و مانند آن، احتیاط واجبْ ترک آن است؛ ولی روزه با آن باطل نمی‌شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅دنيا جز فريب چيز ديگري نيست! 🔸دنیا جز فریب چیز دیگری نیست، نه اینکه یک مقدار حق است یک مقدارش فریب. 🔸دنیا آسمان و زمین نیست، دنیا اعمال خیر و عبادات و عقاید صحیح نیست، کارهای علمی کردن و تعلیم و تعلّم -که دِراست و حَسنه است- دنیا نیست. 🔸دنیا همین من و ماست که این را من باید داشته باشم، این مقام برای من است، این ارتباط برای من است، باید حرف من گوش داده بشود، من باید جلو بیفتم، همین است! 🔸این فقط فریب است ... 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات5 الی 8 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت امام حسن (عليه السلام) در خردسالي در پاسخ به پرسشي درباره «فاصله زمين و آسمان» فرمودند: «دعوة المظلوم و مَدُّ البَصَر» اگر پرسش تو درباره فاصله زمين با آسمان ظاهري است «تا آن جا كه چشم مي بيند» و اگر از غيب آسمانها مي پرسي «دعا و آه مظلوم» كه تا ساحت ربوبي پيش مي رود. اگر كسي جز از خدا چيزي طلب نكرد به يقين خداوند ناصر اوست. کتاب: تسنيم، جلد 1 شماره صفحه: 448 آیت الله جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
1_67031237.mp3
1.73M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل دوم جلسه 4 سال 1393 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
solok4p2.pdf
151.6K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل دوم جلسه 4 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی قي كردن عمدي مسئله ۱۷۴۳. قی كردن عمدی، روزه را باطل می‌کند. مسئله ۱۷۴۴. اگر چیزی مانند هستهٔ میوه از حلق خارج شود و قی كردن عمدی بر آن صدق نکند، روزه باطل نمی‌شود. مسئله ۱۷۴۵. اگر در شب ماه رمضان چیزی بخورد كه می‌داند در روز باید آن را قی كند، چنانچه آن را بخورد و در روز با اختیار قی كند، روزهٔ او باطل می‌شود و قضا دارد؛ ولی اگر بی‌اختیار قی كند، به احتیاط واجبْ قضا دارد و در هردو صورت، به رسم ادب باید تا مغرب چیزی نخورد. مسئله ۱۷۴۶. اگر روزه‌دار بتواند از قی كردن خودداری کند، چنانچه برای او حرج یا ضرری نباشد، باید خودداری كند؛ وگرنه روزه او باطل می‌شود و قضا دارد و اگر حرج یا ضرری باشد، می‌تواند قی كند و روزه آن روز قضا دارد. مسئله ۱۷۴۷. اگر روزه‌دار، پس از بردن غذا به دهان و پیش از رسیدن آن به حلق، متوجه شود که روزه است، واجب است غذا را برگرداند؛ ولی اگر پس از فرو بردن غذا به حلق ـ که خوردن به آن صدق نمی‌کند ـ متوجه شود که روزه است، چنانچه برگرداندن آن ممکن باشد، چون قی کردن بر او صدق نمی‌کند، باید آن را برگرداند و روزهٔ او صحیح است. مسئله ۱۷۴۸. اگر با آروغ زدن، چیزی از حلق روزه‌دار به دهانش آید و به‌عمد آن را فرو برد، روزه‌اش باطل است و قضا و كفّاره دارد؛ گرچه مایهٔ تنفر باشد، كفّاره جمع ندارد. مسئله ۱۷۴۹. اگر حشره‌ای ـ مانند مگس ـ، به گلوی روزه‌دار برود، چنانچه بدون قی كردن، بتواند آن را بیرون آورد، واجب است چنین كند و روزه او صحیح است و اگر نتواند، چنانچه نگهداشتن آن، حرج یا ضرر جانیِ غیر قابل تحمل دارد، باید قی كند و روزهٔ او باطل است و قضا دارد. مسئله ۱۷۵۰. اگر روزه‌دار در روزهٔ واجب معیّنی ـ مثل روزه ماه رمضان ـ در حال نماز باشد و خردهٔ غذا یا حشره‌ای بی‌اختیار به گلوی او برود که قابل بازگرداندن است؛ ولی نمی‌تواند تا پایان نماز آن را نگه دارد و برای بیرون انداختن آن، ناچار به تكلّم به «أخ» است ـ که نماز را باطل می‌کند ـ چنانچه وقت برای نماز، حتی با ادراک یک ركعت باقی است، باید با قطع نماز، آن چیز را بیرون اندازد و روزه را ادامه دهد؛ اما در ضیق وقت، مخیّر بین باطل کردن نماز و قضای آن، یا باطل کردن روزه و قضای آن است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مراتب استعانت همان گونه كه عبادت درجات گوناگوني دارد و به اقسامي مانند عبادت بردگانه، تاجرانه و عاشقانه تقسيم مي شود، استعانت نيز درجات و مراتبي متفاوت دارد؛ گاهي انسان ابتدا خود را ديده، مي گويد: «من از خدا ياري مي طلبم». اين نازلترين مرتبه استعانت است. اگر انسان كاري را خود انجام دهد، ولي كمبودش را ديگري جبران و ترميم كند، ديگري ناصر، معاون و شفيع اوست و كار با «نصرت» و «معاونت» و «شفاعت» انجام گرفته است، نه ولايت؛ ولي اگر انسان خود را صاحب هيچ سهمي نداند و همه شئون را به خدا بسپارد تحت ولايت خداست: « الله وليّ الّذين آمنوا » فرزند بالغ كه كارهايش را خود بر عهده مي گيرد، ولي كمبودهايش را پدر جبران مي كند، نقش پدر نسبت به او نقش ناصر و معين و شفيع است، ولي نوزادي كه قدرت بر هيچ كاري ندارد، تحت ولايت پدر است. کتاب: تسنيم، جلد 1 شماره صفحه: 448 تسنيم، جلد 1 صفحه 448 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
solok5p2.pdf
173.8K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل دوم جلسه 5 سال 1393 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
05_solok 93 ss.mp3
3.47M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 فصل دوم جلسه 5 سال 1393 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی احکام افطار عمدي و سهوي مسئله ۱۷۵۱. اگر انسان به عمد و اختیار، کاری را که روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، روزهٔ او باطل می‌شود و چنانچه عمدی نباشد، روزه باطل نمی‌شود؛ ولی بقای بر جنابت، در سه مورد روزه را باطل می‌کند، هرچند عمدی نباشد: ۱. غسل جنابت را فراموش كند و پس از یک یا چند روز یادش بیاید. ۲. بقای بر جنابت در خواب دوم به بعد. ۳. بقای بر جنابت تا اذان صبح، در روزهٔ قضای ماه رمضان. مسئله ۱۷۵۲. اگر روزه‌دار برای وضوگرفتنْ آب در دهان بریزد و مضمضمه كند و مقداری آب به حلق فرو رود، روزه او صحیح است و قضا ندارد. مسئله ۱۷۵۳. روزه‌دار می‌تواند برای ادراک مزهٔ غذا، آن را مزمزه كند و سپس بیرون بریزد و اگر سهواً آن را بخورد، روزه‌اش صحیح است. مسئله ۱۷۵۴. اگر روزه‌دار علم دارد با مضمضه‌كردن آب در دهان، آب از حلقش فرو می‌رود، جایز نیست مضمضه كند؛ ولی چنانچه برای وضو مضمضه كند یا پس از كشیدن دندان و خونی شدن آن، دهان‌شویی كند، اشکالی ندارد و اگر در این حالْ مقداری از آب از حلق فرو رود، روزهٔ او باطل نمی‌شود. مسئله ۱۷۵۵. اگر روزه‌دار سهواً یكی از کارهایی که روزه را باطل می‌کند، انجام دهد و در صحّت روزه مردّد شود، روزه‌اش باطل نمی‌شود. مسئله ۱۷۵۶. اگر روزه‌دار سهواً یكی از کارهای باطل‌کننده روزه را انجام دهد و به گمان اینکه روزه او باطل شده، دوباره یکی از آن‌ها را از روی عمد انجام دهد، روزهٔ او باطل می‌شود و قضا دارد. مسئله ۱۷۵۷. اگر كسی با روزه گرفتن احساس ضعف كند، نباید افطار كند، گرچه ضعفش زیاد باشد؛ ولی اگر روزه برای او طاقت‌فرسا و غیر قابل تحمل شد، می‌تواند افطار كند و باید قضای آن را بگیرد. مسئله ۱۷۵۸. روزه‌دار نباید برای تشنگی سخت، روزه را بخورد، بلکه باید آن را تحمّل كند؛ ولی اگر به قدری تشنه شود که قابل تحمّل نباشد، نسبت به حكم روزه چند فرض دارد: ۱. این تشنگی، به گونه‌ای است كه اگر مایعی ننوشد، خوف تلف یا ضرر خیلی مهم دارد، پس واجب است به اندازهٔ ضرورت ـ نه بیش از آن ـ مایعی بنوشد. ۲. روزه‌گرفتن برای او حرجی باشد؛ یعنی سختی بیش از حدّ متعارف دارد، پس جایز است به اندازهٔ ضرورت و رفع حرج ـ نه بیش از آن ـ مایعی بنوشد و در هر دو صورت، روزهٔ او باطل می‌شود و اگر ماه رمضان است، در بقیّهٔ روز باید به رسم ادب، امساک كند و برای هر روز، یک چارک طعام، فدیه پرداخت كند و روزه را قضا نماید. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: ✳️سفارش رسمی امام مجتبی (سلام الله علیه) این است که حوزه و دانشگاه را لبریز از علم و هدایت کنید 🔹مرحوم کلینی این بیان نورانی از امام مجتبی را نقل کرده که حضرت فرمود تا نفَس می‌کشید درس و بحث! اگر گفتی من فارغ التحصیل هستم، به ننگ خود اعتراف کردی! فرمود جای خالی در قلب خود نگذار، این قلب جای فراوان برای علوم دارد. این قلب مجرد مادی نیست که بگوید من سیر شدم؛ مثل شکم نیست، فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی»؛ این بیان بوسیدنی است! فرمود دانش یاد بگیر تا راه خودت را بفهمی و چراغ باش تا به جامعه نور بدهی. 🔹سفارش رسمی امام مجتبی (سلام الله علیه) این است که حوزه و دانشگاه را لبریز از علم و هدایت کنید؛ «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی‏»؛ هرگز نگویید من بازنشست شدم! هرگز نگویید من فارغ التحصیل شدم! تا نفس می‌کشیم با کتاب؛ با تألیف، با پژوهش، با تدریس، با مباحثه، همراه باشید. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli