eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی 💠 استفتاء از محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): 🔸 جوايزي كه بانكها به خاطر قرعه‌كشي به صاحبان حسابهاي قرض‌الحسنه مي‌پردازند مشمول خمس مي‌باشد يا خير؟ 🌀 پاسخ: 🔹 اگر جايزه بر اثر فراهم كردن شرائط آن مصداق كسب باشد، مشمول خمس است و اگر به صورت هديه باشد در صورتي كه اندك نباشد مشمول خمس مي‌شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ سرّ عکس العمل بد کفّار در برابر آیات الهی 🔸وقتي كسي مؤمن باشد، آيات الهي بر او تلاوت مي‌شود «زَادَتْهُمْ إِيمَاناً»؛ وقتي كافر باشد آيات الهي بر او تلاوت مي‌شود «فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَي رِجْسِهِمْ» ... 🔸سرّش اين است كه الآن شما بهترين ميوه و شاداب‌ترين ميوه را وقتي به يك انسان سالم مي‌دهيد، اين تناول مي‌كند و فربه مي‌شود. 🔸ولي كسي كه دستگاه گوارش او به زخم مبتلاست و ميوه خام براي او ضرر دارد هر چه اين ميوه شيرين و پرآب را بيشتر مصرف بكند دردش بيشتر مي‌شود؛ اين ميوه تقصير ندارد، او در برابر اين ميوه يك عكس‌العمل حادّي دارد. 🔸آيات الهي نور است، هرگز كسي را گرفتار ظلمت نمي‌كند ولي قلب انسان تيره كه در برابر اين نور قرار مي‌گيرد عكس‌العملي نشان مي‌دهد به صورت كفر و ارتداد و اشكال؛ لذا دردش افزوده مي‌شود. 🔸پس «و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» اما «وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَاراً» همين آيه باعث مي‌شود كه مرض اينها بيشتر بشود براي اينكه اينها كه «فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ» وقتي آيه الهي مي‌آيد اينها انكار تازه دارند، نفرت تازه دارند، استكبار تازه دارند، سيّئه‌اي بر سيّئات اينها افزوده مي‌شود. 🔸اين سيّئه‌اي كه بر سيّئات اينها افزوده مي‌شود منشأش آمدنِ اين آيه است؟ نه ـ معاذ الله ـ آيه، سيّئه را اضافه كند. 🔸آيه مثل ميوه شاداب و شيرين است؛ اين در برابر آن، عكس‌العمل بد و تلخ و زشت نشان مي‌دهد، بيماري‌اش بيشتر مي‌شود. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات 39 الی 42 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ❓ شرايط بلاد كبيره چيست و آيا تهران از بلاد كبيره است؟ 📝 تهران با شهرهاي‌ ديگر فرقي‌ ندارد. اگر شهري‌ بين محله هاي‌ آن فاصله باشد، به طوري‌ كه عرفاً چند شهر محسوب شود،، از بلاد كبيره است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💢 حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت برکاته) پس از عرض تسليت به مناسبت سالروز شهادت آن حضرت به تبيين جايگاه علمي و عملي امام صادق (ع) اشاره كرده و اظهار داشتند: 🔰 وجود مبارك (سلام الله عليه) كه رئيس مذهب ماست در حقيقت رئيس اسلام است، اختصاصي به ما شيعه‌ها ندارد در فرصت مناسبي كه نصيب آن حضرت شد سعي كردند اسلام ناب را درست تبيين كنند و تعليم بدهند و عناصر محوري آن را بيان كنند. اولاً سعي كرد مردم را به ساختن مدرسه و حوزه علميه و مراكز دانشگاهي آن روز آشنا كند اين به عنوان اوّلين اصل و اقدام آن حضرت بود. 🔰 اگر وجود مباركش رئيس مذهب بود اين ايده را پياده كرد منتها اجازه ساختن مدرسه و حوزه علميه و دانشگاه در طائف ندادند در جاي ديگر ندادند اما آن حضرت در منزلش, در جاهاي تنهايي, يك نفر, دو نفر همين كار حوزه و دانشگاه را كرد، چهار هزار شاگرد تربيت كرد، اصول اربعمائه را تدوين كرد كه اين كتب اربعه ما خوشه و شاخه‌اي از آن اصول اربعمائه وجود مبارك امام صادق است كه ده‌ها حُكم فلسفي و كلامي و فقهي و حقوقي را به شاگردانش آموخت . 🔰 اصل دوم اينكه آدم بالأخره چه چيزي بفهمد؟ خب حالا ما و درست كرديم چه چيزي درس بخوانيم؟ درس بخوانيم كه روي ميز بنشينيم و مشكل جامعه حل نشود يا درس بخوانيم كه مشكل جامعه حل بشود؟! درسي بخوانيم كه خروجي‌اش صنعت و كشاورزي و دامداري و و باشد، و گرنه درسي بخوانيم كه روي ميز بنشينيم همان است كه به ما گفتند «أعوذ بك من علم لا ينفع». 🔰 اين دعاهايي كه مي‌گويند در قنوت نماز, در تعقيبات نماز بخوانيد يعني چه, يعني خدايا آن علمي كه مشكل جامعه را حل نكند، آن علم يك آفتي است، ما از آن علم به تو پناه مي‌بريم حالا وجود مبارك امام صادق اگر توفيقي برايش پيدا نشد كه حوزه علميه وسيعي, دانشگاه وسيعي, مدرسه وسيعي بسازد، اما علومي كه بايد بخوانند و عالم بشوند را مشخص كرد. 🔰 اصل سوم اینکه امام صادق كه رئيس مذهب ماست چه كار كرد؟ فرمود اگر اين دانشگاهي كه من مي‌گويم داشتيد اگر اين حوزه‌هاي علميه كه من مي‌گويم داشتيد خروجي‌اش اينها هستند كه من مي‌گويم. خروجي حوزه‌ها بايد مرداني باشند راه‌شناس, راه‌بين, راه‌رو كه در هر محلّي كه مي‌رود مثل اينكه نور دارد حركت مي‌كند، آن عالمي كه ديدن او, نشستن او, گفتار او, محضر او مردم را نور ندهد كه عالم نيست دانشگاهي هم بشرح ايضاً. 🗓 96/04/29 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰پخش سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی؛ ویژه «شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام» ◼️شبکه قرآن و معارف سیما ◼️چهارشنبه ۲۸ خرداد ◼️ساعت ۷ صبح حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
کتاب: آفاق انديشه شماره صفحه: 391 آیت الله جوادی آملی : توجه كنيد هرجا باشيد او با شماست و از هر كسي به شما نزديك تر است . وقتي ابوحنيفه به امام صادق ( عليه السلام ) عرض كرد كه فرزندتان موسي در جمع و در ازدحام نماز مي خواند و رهگذران را از عبور از پيش روي خود منع نمي كند ، امام ( عليه السلام ) فرزند معصوم خود را فراخواندند و گزارش ابوحنيفه را براي وي بازگو كردند . امام موسي بن جعفر ( عليه السلام ) فرمود : إنّ الذي كنت أُصلّي له كان أقرب إليّ منهم؛ آن كس كه من در پيشگاه او ايستاده ام از همه اين عابران به من نزديك تر است . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی 💠 استفتاء از محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): 🔸 اينجانب مبلغي جهت ساخت حسينيه سيدالشهداء در نظر گرفته‌ام و قصد دارم در حساب بانكي مجزا نگهداري كنم تا اينكه ساخت و ساز حسينيه شروع شود و هيچ‌گونه دخل و تصرفي در اين حساب و مبالغ آن نداشته باشم. آيا به اين پول خمس تعلق مي‌گيرد يا خير؟ 🌀 پاسخ: 🔹 در صورتي كه سال بر آن مبلغ نگذشته باشد و از ملك شما به عنوان هزينه سال خارج شده باشد، متعلق خمس نخواهد بود @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): 🔹 آن که منتظر راستین امام عصر (عج) است، بر اثر تخلق به اخلاق الهی گرد حرام نمی گردد و جانش به گرد معصیت غبار نمی گیرد و می کوشد در انجام دادن واجب و دوری از معصیت که در رأس آموزش های فرعی اسلام است، قصور و تقصیر روا ندارد. 🔹 واجبات را عمل و از حرام ها دوری کند و فراخور توان خویش به انجام دادن مستحب و ترک مکروه نیز اهتمام ورزد؛ و چون چنین کند، مطلوب مولای خویش را به انجام رسانیده و مستحق عنایت خاص و نگاه تشریفی امام خویش و سایر عترت طاهره (علیهم السلام) خواهد شد. 📚 امام مهدی موجود موعود ص 186 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٣ . نمازهاي واجب, شش تاست: يكم: نماز شبانه روز و آنچه ملحق به آن است; مانند نماز احتياط، نماز قضا و نمازي که بايد اعاده شود ; دوم: نماز آيات ; سوم: نماز ميت ; چهارم : نماز طواف واجب خانه خدا; پنجم: نماز قضاي پدر (و احتياطاً مادر); ششم: نمازي كه به وسيله اجاره يا نذر و عه د و سوگند تعهد نموده است که در اين فرض , اصل نماز، با نذر و مانند آن, واجب نميشود؛ بلکه وفاي به عقد اجاره و نذر و سوگند و وفاي به عهد واجب است . نماز جمعه, از نمازهاي شبانه روزي است كه در ظهر روز جمعه خوانده ميشود @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅مفهوم غُل در قرآن کریم ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/مقدّمه 🔸آيه «إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِي إِلَي الْأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ» ... لازم نيست غل آهني باشد، همان خوي استكباري، همان «مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ» و مانند آن، اين سدّي است، اين ها گذشته را نمي‌بينند، آينده را نمي‌بينند؛ يك انسان خودمدار همين است. 🔸گرچه در قيامت به اين صورت در مي‌آيند كه «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ»، اما در دنيا همين رذايل اخلاقي مي‌تواند غُل باشد. 🔸اگر در بخشي از آيات قرآن كريم دارد «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَي قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»، بعضي از دل‌ها واقعاً قفل است، حرف در آنها اثر نمي‌كند؛ اين حقيقت است، مجاز نيست... فرمود واقعاً قلب يك عدّه قفل است، حرف در آنها اثر نمي‌كند ... 🔸يا «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَي قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ»؛ یك وقت انسان دستش با خاك و امثال خاك آلوده است رِيْن مي‌گيرد، غبار مي‌گيرد، چرك مي‌گيرد؛ يك وقت گناه، قلب را آلوده مي‌كند، چركين مي‌كند ... 🔸در سوره مبارکه «اعراف» گذشت كه انبياء آمدند تا دست و پاي مردم را باز كنند، مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) ... «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّورَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» 🔸آن قوانين و آداب و عادات باطلِ دست و پاگير، اين غُل روي گردن اينهاست، انبياء آمدند اين را بردارند. 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 13 الی 22 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٤٤ . نمازهاي واجب شبانه روز پنج تاست: يكم: ظهر, چهار ركعت؛ دوم: عصر, چهار ركعت؛ سوم: مغرب, سه ركعت؛ چهارم: عشاء, چهار ركعت؛ پنجم: صبح, دو ركعت. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مسأله ٤٥ . در سفر، نمازهاي چهار ركعتي با شرايطي كه خواهد آمد , دو ركعت مي شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅اغلالِ دست و پاگیر در ازدواج ◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/1️⃣ 🔸الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم. 🔸نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و ماده‌اي دارند؛ حيوانات نر و ماده‌اي دارند، اين نر و ماده‌ با هم جمع مي‌شود. 🔸ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازه‌اي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است. 🔸«النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم! 🔸اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّل‌پرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست‌ و پاگير است! 🔸اين است كه سنّ ازدواج را مي‌برد بالا و ده‌ها مفاسد مي‌آورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند. 🔸فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم. 🔸«النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا! 🔸غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد. 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی / منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
کتاب: آفاق انديشه ، آیت الله جوادی آملی : اثرگذاري تبليغ موحّد تبليغي مؤثّر است كه مبلّغ در خوف و رجا موحّد باشد و جز از خدا نترسد و جز به او اميد نداشته باشد . آن كه هم از خدا و هم از مردم و نيروي حاكم مي ترسد ، در ترس دوگانه پرست است و تبليغ دوگانه پرست اثري ندارد . اثر فقط براي تبليغ مبلّغ يگانه پرست است . خداي سبحان مي فرمايد : آنان كه رسالت ها و پيام هاي خداي متعالي را به ديگران مي رسانند و از او مي ترسند ، و از هيچ كس جز خدا نمي ترسند و حسابرس بودن خدا بس است : « اَلَّذينَ يُبَلِّغونَ رِسـلـتِ الله ويَخشَونَهُ و لا يَخشَونَ اَحَدًا اِلاَّ اللهَ وكَفي بِالله حَسيبا » . 1 [ 1 ] . سوره احزاب ، آيه 39 @daftar_ayatollah_javadi_amoli