✳️كرامت طلبی در ماه مبارک رمضان
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹شما در اين ماه، كرامت بخواهيد؛ زيرا خداوند آبروي انسان كريم را نمي ريزد و هميشه آن را حفظ مي كند. كرامت وصف خاصّ فرشتگان است. فرشتگان، بندگان مكرّمند، شما هم در كنار سفرهٴ كرامت دعوت شده ايد؛ سعي كنيد، كريم بشويد. كرامت، يعني نزاهت از پستي و فرومايگي؛ همهٴ دستورات اسلام به انسان روح كرامت مي بخشد چون از ناحيه خداي كريم آمده است.
🔷 اگر انسان بيش از مقداري كه براي حفظ آبرو نياز است عمر خود را صرف دنيا كند ضرر كرده و براي او وبال است. اسلام از طرفي مي گويد: دل به دنيا مبند و از طرفي ديگر مي فرمايد: كريمانه زندگي كن، براي كرامت جامعه اسلامي توليد داشته باش و براي سربلندي خود و جامعه اسلامي تلاش و كوشش كن، ديگران را نيز از دسترنج خود برخوردار ساز.
📚حکمت عبادات
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری
🔹 جلسه 07
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠احکام افطار عمدي و سهوي
مسئله 1751. اگر انسان به عمد و اختیار، کاری را که روزه را باطل میکند، انجام دهد، روزهٔ او باطل میشود و چنانچه عمدی نباشد، روزه باطل نمیشود؛ ولی بقای بر جنابت، در سه مورد روزه را باطل میکند، هرچند عمدی نباشد: 1. غسل جنابت را فراموش كند و پس از یک یا چند روز یادش بیاید. 2. بقای بر جنابت در خواب دوم به بعد. 3. بقای بر جنابت تا اذان صبح، در روزهٔ قضای ماه رمضان.
مسئله 1752. اگر روزهدار برای وضوگرفتنْ آب در دهان بریزد و مضمضمه كند و مقداری آب به حلق فرو رود، روزه او صحیح است و قضا ندارد.
مسئله 1753. روزهدار میتواند برای ادراک مزهٔ غذا، آن را مزمزه كند و سپس بیرون بریزد و اگر سهواً آن را بخورد، روزهاش صحیح است.
مسئله 1754. اگر روزهدار علم دارد با مضمضهكردن آب در دهان، آب از حلقش فرو میرود، جایز نیست مضمضه كند؛ ولی چنانچه برای وضو مضمضه كند یا پس از كشیدن دندان و خونی شدن آن، دهانشویی كند، اشکالی ندارد و اگر در این حالْ مقداری از آب از حلق فرو رود، روزهٔ او باطل نمیشود.
مسئله 1755. اگر روزهدار سهواً یكی از کارهایی که روزه را باطل میکند، انجام دهد و در صحّت روزه مردّد شود، روزهاش باطل نمیشود.
مسئله 1756. اگر روزهدار سهواً یكی از کارهای باطلکننده روزه را انجام دهد و به گمان اینکه روزه او باطل شده، دوباره یکی از آنها را از روی عمد انجام دهد، روزهٔ او باطل میشود و قضا دارد.
مسئله 1757. اگر كسی با روزه گرفتن احساس ضعف كند، نباید افطار كند، گرچه ضعفش زیاد باشد؛ ولی اگر روزه برای او طاقتفرسا و غیر قابل تحمل شد، میتواند افطار كند و باید قضای آن را بگیرد.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ۳۸۰ _ ۳۸۱
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شاگرد رمضان.mp3
3.23M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸روز هشتم ماه مبارک رمضان 1442
🔹 شاگرد رمضان
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری
🔹 جلسه 08 شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 احکام افطار عمدي و سهوي :
مسئله 1751. اگر انسان به عمد و اختیار، کاری را که روزه را باطل میکند، انجام دهد، روزهٔ او باطل میشود و چنانچه عمدی نباشد، روزه باطل نمیشود؛ ولی بقای بر جنابت، در سه مورد روزه را باطل میکند، هرچند عمدی نباشد: 1. غسل جنابت را فراموش كند و پس از یک یا چند روز یادش بیاید. 2. بقای بر جنابت در خواب دوم به بعد. 3. بقای بر جنابت تا اذان صبح، در روزهٔ قضای ماه رمضان.
مسئله 1752. اگر روزهدار برای وضوگرفتنْ آب در دهان بریزد و مضمضمه كند و مقداری آب به حلق فرو رود، روزه او صحیح است و قضا ندارد.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ۳۸۱_ ۳۸۲
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ جزاي روزه دار
📗 خداي سبحان فرمود: «الصّوم لي وأنا أجزي به»
اين حديث در انسان شوق ايجاد مي كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمي كند و تا تلاش نكند، نمي رسد. وقتي روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزاي روزه دار را بر عهده گرفته است.
✳ برگرفته از کتاب حکمت عبادات اثرارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ جزاي روزه دار
📗 خداي سبحان فرمود: «الصّوم لي وأنا أجزي به»
اين حديث در انسان شوق ايجاد مي كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمي كند و تا تلاش نكند، نمي رسد. وقتي روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزاي روزه دار را بر عهده گرفته است.
✳ برگرفته از کتاب حکمت عبادات اثرارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ بهشت و جهنم هم اکنون موجودند
✳ مصالح بهشت و جهنم
✳ حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
ملت مقدس.mp3
1.56M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸 روز نهم ماه مبارک رمضان 1442
🔹 ملت مقدس
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️سهولت تحصیل «رحمت خاصه» در ماه مبارك رمضان
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹 تا انسان مقدماتی را طی نكند، نمی تواند به عظمت ماه مبارك رمضان راه یابد.
🔷 شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است. بلكه روزه ای در سطح طبیعت گرفته است، پاداشی هم كه به او می رسد در همان سطح خواهد بود. پیامبر فرمود: ماه خدا همراه با بركت، رحمت و مغفرت به شما روی كرده است: «بالبرَكَة والرّحْمة والمغْفرة» مواظب باشید به استقبالش بروید و آماده باشید تا آن را درست درك كنید.
🔷ماه رمضان، ماه بركت، رحمت و مغفرت است، «بركت» خیر مستدام و ماندنی است. این ماه همراه با بركت و رحمت و مغفرت است. رحمت و مغفرت تنها آمرزش از گناهان نیست؛ آن درجات عالیه را هم خدای سبحان رحمت می نامد. البته رحمت خاصه مخصوص مؤمنان است: ﴿إنّ رحمت الله قریب من المحسنین﴾. تحصیل این نوع رحمت، در ماه مبارك رمضان آسان است.
🔷فرمود: «هو شهرٌ دُعیتم فیه إلی ضیافة الله» در این ماه شما مهمان خدا هستید. میهمان باید كاری كند كه صاحبخانه می كند. روزه دار، میهمان خدایی است كه «یطعِمُ ولا یطعَم» اطعام می كند ولی خود اطعام نمی شود؛ پس او هم می تواند «یطعِمُ ولا یطعَم» باشد. اگر خدای سبحان می بخشد و نمی گیرد، انسان هم بایستی در این ماه خویی پیدا كند كه ببخشد و نگیرد؛ چون هیچ دستی بهتر از دست بخشنده و هیچ دستی هم بدتر از دست بگیر نیست. خوی گدامنشی را خداوند ناپسند دارد و خوی بخشش را می پذیرد. اگر كسی تلاش و كوشش كرد كه دیگران در كنار سفرهٴ او به بهشت بروند، دست او دست بخشنده است و اگر كسی تلاش كرد كه به بركت دیگران به بهشت برود، او دست گیرنده دارد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری
🔹 جلسه 09 _شرح دعای ابوحمزه ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 مسائل روزه _ قی کردن
مسئله 1747. اگر روزهدار، پس از بردن غذا به دهان و پیش از رسیدن آن به حلق، متوجه شود که روزه است، واجب است غذا را برگرداند؛ ولی اگر پس از فرو بردن غذا به حلق ـ که خوردن به آن صدق نمیکند ـ متوجه شود که روزه است، چنانچه برگرداندن آن ممکن باشد، چون قی کردن بر او صدق نمیکند، باید آن را برگرداند و روزهٔ او صحیح است.
مسئله 1748. اگر با آروغ زدن، چیزی از حلق روزهدار به دهانش آید و بهعمد آن را فرو برد، روزهاش باطل است و قضا و كفّاره دارد؛ گرچه مایهٔ تنفر باشد، كفّاره جمع ندارد.
مسئله 1749. اگر حشرهای ـ مانند مگس ـ، به گلوی روزهدار برود، چنانچه بدون قی كردن، بتواند آن را بیرون آورد، واجب است چنین كند و روزه او صحیح است و اگر نتواند، چنانچه نگهداشتن آن، حرج یا ضرر جانیِ غیر قابل تحمل دارد، باید قی كند و روزهٔ او باطل است و قضا دارد.
مسئله 1750. اگر روزهدار در روزهٔ واجب معیّنی ـ مثل روزه ماه رمضان ـ در حال نماز باشد و خردهٔ غذا یا حشرهای بیاختیار به گلوی او برود که قابل بازگرداندن است؛ ولی نمیتواند تا پایان نماز آن را نگه دارد و برای بیرون انداختن آن، ناچار به تكلّم به «أخ» است ـ که نماز را باطل میکند ـ چنانچه وقت برای نماز، حتی با ادراک یک ركعت باقی است، باید با قطع نماز، آن چیز را بیرون اندازد و روزه را ادامه دهد؛ اما در ضیق وقت، مخیّر بین باطل کردن نماز و قضای آن، یا باطل کردن روزه و قضای آن است.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ص ۳۸۰
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله) :
آنچه در خصوص حضرت خدیجه باید بدانیم این است که ایشان فرهنگ جاهلی را به فرهنگ عقلانی تبدیل کردند که این مهم از هر کسی ساخته نیست.
در فرهنگ جاهلی دلیل تصدیق و تکذیب برهان نیست بلکه قبول و نکول پدران و اقتدا به رسوم گذشتگان ملاک بود در حقیقت فرهنگ جاهلی فرهنگ تقلید است؛ در این فضا، حضرت خدیجه(س) برهان عقلی اقامه کرد و حتی قبل از بعثت، محقق بود و موحدانه زندگی کرد و خدا را عبادت می نمود و ولایت را با همه وجود پذیرفته بود.
فرهنگ جاهلی همه جامعه را جاهل می کند، از جمله اقتصاد جامعه را و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند، اما حضرت خدیجه(س) در آن فضای جاهلی فرهنگ عقلانیت را یافت و روی این اقتصاد جاهلی خط بطلان کشید، آن ثروت کلان ایشان نیازی به تجارت نداشت، ایشان می توانست با ربا که تجارت رسمی آن دوران بود خود را اداره کند و خطر تجارت در راه های پر خطر شام و حجاز را نپذیرد اما ایشان فرهنگ جاهلی و ربا را تحریم کرد و مال التجاره خود را تحت اشراف پیامبر به سود آوری رساند و سپس آن را در خدمت اسلام قرار داد.
✳ خبرگزاری اسراء ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۰۹:۲۸
✳ @daftar_ayatollah_javadi_amol
✳حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله) :
آنچه در خصوص حضرت خدیجه باید بدانیم این است که ایشان فرهنگ جاهلی را به فرهنگ عقلانی تبدیل کردند که این مهم از هر کسی ساخته نیست.
در فرهنگ جاهلی دلیل تصدیق و تکذیب برهان نیست بلکه قبول و نکول پدران و اقتدا به رسوم گذشتگان ملاک بود در حقیقت فرهنگ جاهلی فرهنگ تقلید است؛ در این فضا، حضرت خدیجه(س) برهان عقلی اقامه کرد و حتی قبل از بعثت، محقق بود و موحدانه زندگی کرد و خدا را عبادت می نمود و ولایت را با همه وجود پذیرفته بود.
فرهنگ جاهلی همه جامعه را جاهل می کند، از جمله اقتصاد جامعه را و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند، اما حضرت خدیجه(س) در آن فضای جاهلی فرهنگ عقلانیت را یافت و روی این اقتصاد جاهلی خط بطلان کشید، آن ثروت کلان ایشان نیازی به تجارت نداشت، ایشان می توانست با ربا که تجارت رسمی آن دوران بود خود را اداره کند و خطر تجارت در راه های پر خطر شام و حجاز را نپذیرد اما ایشان فرهنگ جاهلی و ربا را تحریم کرد و مال التجاره خود را تحت اشراف پیامبر به سود آوری رساند و سپس آن را در خدمت اسلام قرار داد.
✳ خبرگزاری اسراء ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۰۹:۲۸
✳ @daftar_ayatollah_javadi_amol
▪️ #حضرت_خدیجه (سلام الله علیها) در عصر جاهلیت كه استدلال و منطق جایگاهی نداشت، با اندیشه های باطل مقابله و برای #تغییر_فرهنگ مردم به سمت #عقلانیت_و_فضیلت تلاش كرد.
📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها)
تاریخ: 1395/10/02
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amol
35.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری
🔹 جلسه 11 شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amol
دعوت به اتفاق و اتحاد.mp3
2.86M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔸 روز یازدهم ماه مبارک رمضان 1442
🔹 دعوت به اتفاق و اتحاد
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amol
💠 روزه مسافر
مسئله 1798. مسافری که نمازهای چهار رکعتی را باید دو رکعت بهجا آورد، نمیتواند روزه بگیرد و در جایی که باید نمازهای چهار رکعتی را تمام بهجا آورد ـ مانند آن که شغل او مسافرت یا سفر او معصیت است، یا در محلی قصد ماندن ده روز کرده ـ باید روزه بگیرد.
مسئله 1799. قانون كلّی این است كه هرجا نماز شكسته باشد، روزه باطل است، جز در سه مورد: 1. كسی که بعد از ظهر و پیش از اقامهٔ نماز، از وطن یا محل اقامت خود به سفر غیرشغلی رود، روزهٔ او صحیح؛ ولی نمازش در سفر شكسته است. 2. مسافری كه بعد از ظهر به وطن یا محل اقامت خود برسد، هرچند قبلاً چیزی نخورده باشد، نمیتواند روزه بگیرد؛ ولی نماز او تمام است. 3. مسافر در مكانهای مقدس چهارگانهٔ مسجد حرام، مسجد نبی9، مسجد جامع كوفه و حائر امام حسین7 بین قصر و اتمام مخیر است؛ ولی نمیتواند روزهٔ واجب بگیرد. البته در مدینه اگر مسافر حاجتی دارد، میتواند سه روز روزهٔ مستحبی بگیرد و افضل این است كه چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه باشد.
مسئله 1800. مسافری که نداند روزه در سفر باطل است و جهل او تا پایان روز باقی باشد و روزه بگیرد، روزهٔ او صحیح است؛ ولی اگر در بین روز، حتی یک لحظه مانده به غروب، بفهمد که روزهٔ مسافر مشروع نیست، روزه او باطل است.
مسئله 1801. مسافری كه فراموش کند که در ماه رمضان، روزه در سفر باطل است و قصد روزه كند، روزهٔ او صحیح نیست.
مسئله 1802. مسافرت در ماه رمضان برای انجام دادن کارهای مورد نیاز، اشکالی ندارد. چنانچه برای فرار از روزه در شرایط سخت باشد، كراهت دارد و اگر پس از روز 23 ماه رمضان باشد، كراهتش کمتر است.
مسئله 1803. كسی که در شب ماه رمضان قصد سفر كرده و پیش از طلوع فجر یا پیش از ظهر حركت كرده، روزه را بعد از حد ترخّص افطار میكند؛ چنانچه بعد از ظهر به سفر رفت، باید روزه بگیرد.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amol
✳ ️تنها گروهي كه خسارت نمي بينند كساني هستند كه اين چهار كار را وظيفه خود قرار بدهند؛ يعني 1 . تأمين عقايد مستدلّ و صحيح براي خود . 2 . انجام كار شايسته هماهنگ با آن عقيده . 3 . تأمين عقايد مستدل و صحيح براي ديگران . 4 .راهنمايي ديگران براي انجام كارهاي خير و فضيلت : « والعَصر * اِنَّ الاِنسـنَ لَفي خُسر * اِلاَّ الَّذينَ ءامَنوا وعَمِلُوا الصّـلِحـتِ وتَواصَوا بِالحَقِّ وتَواصَوا بِالصَّبر » . [1] اين چهار كار ، دو تا مربوط به اصلاح فرد و دو تا مربوط به اصلاح جامعه است : « اِلاَّ الَّذينَ ءامَنوا » و « عَمِلُوا الصّـلِحـت » مربوط به فرد است « وتَواصَوا بِالحَقّ » يعني سفارش كردن يكديگر به ايمان راستين و « وتَواصَوا بِالصَّبر » و فراخواندن يكديگر به بردباري و شكيبايي مربوط به اصلاح جامعه؛
🔹️پاورقي:
[1] . سوره عصر ، آيات 1 ـ 3 .
✳ برگرفته از کتاب آفاق انديشه اثر ارزشمندحضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
✅ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
عقد اخوّت.mp3
1.73M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸روز دوازدهم ماه مبارک رمضان 1442
🔹 عقد اخوّت
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 مسائل روزه مسافر
مسئله 1804. كسی که در شب ماه رمضان قصد سفر نداشته و روز تصمیم به سفر گرفت و پیش از ظهر حركت كرد، بعد از حدّ ترخّص مخیر است كه افطار كند یا نه؛ ولی اگر بعد از ظهر حركت كند، باید روزه بگیرد.
مسئله 1805. كسی که شب قصد سفر كرده و صبح آماده سفر شد، اما بر اثر مانعی حركتش تا بعد از ظهر به تأخیر افتاد، به احتیاط واجب روزهٔ آن روز و قضای آن را بگیرد.
مسئله 1806. مسافری که پیش از ظهر به وطن خود یا به جایی رسیده كه قصد دارد ده روز در آنجا بماند و چیزی که روزه را باطل میکند انجام نداده، باید با نیت روزه بگیرد.
مسئله 1807. كسی كه پیش از ظهر ماه رمضان به سفر غیرشغلی میرود، باید روزه را پس از حدّ ترخّص افطار كند و اگر بعد از ظهر به سفر رود، باید روزه را ادامه دهد.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
33.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری
🔹 جلسه 12 شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
نظر تشریفی.mp3
2.12M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸 روز سیزدهم ماه مبارک رمضان 1442
🔹 نظر تشریفی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli