nekah 506.pdf
194.1K
متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 506
تاریخ: 1398/10/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حماسه کوثری.mp3
946.2K
💠 روز نوزدهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 حماسه کوثری
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ظهور ملکات در عالم خواب و پس از مرگ
✅انسان آنچه در خواب ميگويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است
🔸يك آدم دروغگو در خواب هم بخواهد حرف بزند دروغ ميگويد!
🔸يك آدم فحّاشِ بَذيّ بدزبان خواب هم كه ميبيند دارد فحش ميدهد!
🔸اين روايتي كه مرحوم فيض در وافي نقل كرده اصلش براي جلد هشت كافي مرحوم كليني است كه بارها آن روايت خوانده شد:
🔸بشرهاي اوّلي گرچه ميخوابيدند ولي رؤيايي نداشتند.
🔸انبيا كه آنها را به احكام شريعت دعوت ميكردند عدهاي ميپذيرفتند عدهاي نميپذيرفتند.
🔸آنها كه نميپذيرفتند بهانهشان اين بود كه انبيا ميفرمودند اگر اين كار را كرديد ثواب ميبريد اگر نكرديد عقاب ميبريد، آنها ميگفتند «ثواب و عقاب يعني چه؟ چه وقت ثواب ميبريم؟»
🔸ميفرمودند «بعد الموت»؛ آنها انكارشان بيشتر ميشد ميگفتند «كسي كه وارد قبرستان شد كه از قبرستان برنميگردد!» خيال ميكردند معناي حيات بعدالموت اين است كه مردههاي قبرستان از قبرستان در بيايند.
🔸بعد مرحوم كليني اين را از معصوم(سلام الله عليه) نقل ميكند كه خداي سبحان رؤيا را نصيب بشر اوّلي كرد، اينها وقتي ميخوابيدند چيزهايي ميديدند ميآمدند نزد انبيايشان ميگفتند «اينها چيست كه ما در عالم خواب ميبينيم؟»
🔸انبيايشان ميفرمودند «اين ها كه شما در رؤيا ميبينيد از سنخ آن چيزهايي است كه ما به شما ميگوييم، شما انتظار نداشته باشيد كه مردههايتان از قبرستان بيايند در صحنه بازار و منزل، آن يك عالم ديگري است شبيه همين عالم رؤيا»(*)
🔸اين نمودار و تشبيهي است كه بالأخره آن صحنه غير از اين صحنه است.
🔸انسان در خواب اگر راست گفت ثواب نميبرد، دروغ گفت عقاب نميشود، آنچه در خواب ميگويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است ...
*- الكافي، ج8، ص90؛ الوافی، ج25، ص641
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره سجده، آیات 10 الی 14/
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✳️وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است
جمعی از اعضای خانه حکمت اصفهان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، دیدار و گفتگو کردند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است جمعی از اعضای خانه حکمت اصفها
✳️وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است
جمعی از اعضای خانه حکمت اصفهان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، دیدار گفتگو کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی با اشاره به سابقه علمی و حکمی اصفهان، بیان داشتند: شما وارث یک میراث علمی بزرگ هستید و اصرار قرآن کریم این است که انسان این میراثش را حفظ کند؛ قرآن کریم انسان را «ابن آدم» خطاب کرد، یعنی شما آقازاده اید! حداقل سطح شما این است که فرشته شوید، چرا که همه فرشتگان بر پدر شما سجده کردند، لذا خود را ارزان نفروشید.
ایشان ادامه دادند: اصفهان مردان بزرگی را در خود پروراند، در نتیجه شما شناسنامه دارید و باید راه علمای بزرگ اصفهان را احیاء کنید و استمرار ببخشید.
معظم له خاطرنشان کردند: مخالفان فلسفه فکر می کنند که فلسفه از یونان آغاز شده است، در حالی که یونان، معبر فلسفه و حکمت است و نه مبداء و مصدر آن! در واقع پیدایش افرادی همچون سقراط، نتیجه دریافت پیام ابراهیم خلیل بود؛ ابراهیم خلیل ابتدا عده ای را به وسیله برهان، به راه راست هدایت کرد که تعداد این عده بسیار کم بود، در مرحله بعد دست به تبر برد و بت ها را شکست که در اثر آن عده بیشتری به حضرت گرویدند، اما وقتی جریان «بَرْداً وَ سَلاماً» پیش آمد در اثر سنگینی و عظمت خبر، این خبر سراسر خاورمیانه را فراگرفت و یونان این پیام را دریافت کرد و افرادی چون سقراط را پروراند.
آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: ابراهیم خلیل، دین را با فلسفه و فلسفه را با دین پیوند داد؛ مستحضرید که در علوم عقلی مانند فسلفه، باید برهان اقامه کرد، هرگز نتایج فلسفی به میل و پسند افراد حاصل نمی شود، اما ابراهیم خلیل فرمود من خدایی را دوست دارم که همواره حاضر باشد «قَالَ هَٰذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ»، این نوع تفکر خلیل حق، فلسفه را به دین و دین را به فلسفه دوخت، قرآن نیز در بخش های پایانی سوره مبارکه حج فرمود «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ»؛ شما فرزندان خلیل حق هستید، باید راه پدرتان را بروید، او ملکوت را مرتباً می دید «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»، شما هم نظر کنید، شاید شما نیز ملکوت را ببینید، پس این راه برای همه باز است.
معظم له ابراز داشتند: وجود امام هشتم علیه السلام در دوران حضور خود در ایران که دوران ورود و نشر افکار و مکاتب مختلف شرق و غرب به ایران بود، هرگز جلو ورود یا ترجمه آثار فلسفی یونان و غیریونان را نگرفتند بلکه با آنها مواجه می شدند و به سوالات و شبهات آنها پاسخ می دادند، ما نیز در این زمینه باید به حضرت تاسی کنیم.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: انقلاب اسلامی و فرهنگ شهادت، زمینه رشد جامعه را بسیار مهیا کرده است، چرا که فقط خون شهید این توان را دارد که آلودگی ها و نجاساتی همچون استبداد، استکبار و استثمار را از جامعه پاک کند؛ «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ»، الان کشور به برکت خون های پاک شهدا طیب و طاهر شده است «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» و قرآن هرگز در مقابل خون شهید سکوت نکرد و وظایفی را بر عهده ما گذاشت و فرمود حالا که سرزمین شما به واسطه خون شهید پاک شده است بکوشید از این سرزمین پاک، میوه و ثمره طیب و طاهر به دست بیاورید؛ «وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»، که خانه حکمت اصفهان انشاالله مصداق یکی از همین میوه های طیب و طاهر است.
آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: حکما و علمای اسلام باید جهانی فکر کنند، چراکه از همان ابتدای نزول، قرآن کریم فرمود من آمده ام که جهانی باشم؛ در چند جا، قرآن کریم فرمود «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ»، فرمود من درمان بیماری هایی را با خود آورده ام که شما از طریق آزمایشگاه های دنیوی و تجربی توان کشف درمان آنها را ندارید و وظیفه فلسفه جهانی کردن دین و کشف درمان بیماری های باطنی و درونی انسان است که قرآن به برخی از این بیماری ها اشاره می کند و می فرماید «في قُلوبِهِم مَرَضٌ».
در ابتدای این دیدار، گزارشی از برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پژوهشی خانه حکمت اصفهان و همچنین همایش های آتی این مرکز، خدمت معظم له ارائه گردید. همچنین منشورات خانه حکمت اصفهان و تابلویی منقش به شجره حکیمان مسلمان ایرانی، خدمت آیت الله العظمی جوادی آملی تقدیم گردید.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Burooj 02 p2.pdf
212K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #بروج
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Burooj -02 ss.mp3
4.48M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بروج
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah - 508 ss.mp3
6.18M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 508
تاریخ: 1398/10/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 508.pdf
265.8K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 508
تاریخ: 1398/10/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حقیقت گناه.mp3
636.9K
💠 روز بیستم ماه #جمادی_الاولی
🔹 حقیقت گناه
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ کوری دنیا و کوری آخرت
✅ کسانی که در دنیا مراکز دینی را نمی دیدند، در آخرت هم نعمت های بهشتی را نمی بینند!
◀️پرسش: استاد، جمع بين آيه ربَّنا أبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا با آيه سوره «اسراء» كه فرمود نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَي وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَبُكْماً وَصُمّاً چگونه است؟
🔸پاسخ: بله، اينها يا گروههاي مختلفاند ... يا مَواقف متعدّد است؛ در بعضي از موقفها نميبينند در بعضي از موقفها ميبينند.
🔸يكي از آن وجوه جمع اين است كه اينها كه در دنيا أعما بودند مَن كانَ فِي هِذِهِ أعْميٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَي وَأَضَلُّ سَبِيلاً
🔸اينها در دنيا از چه نظر أعما بودند؟ يك أعماي ظاهري كه نبودند، بالأخره چشم داشتند، خيلي از چيزها را ميديدند.
🔸اين ها نسبت به قرآن و عترت و معارف، أعما بودند؛ اين همه حسينيه و مسجد و حوزهها و مراكز فرهنگي و ديني بود اينها را نميديدند، چهار جا مركز فساد بود فقط آنها را ميديدند.
🔸در قيامت هم همينطور است؛ اين همه نعمتهايي كه براي بهشتيان و أنبيا و اولياست آنها واقعاً نميبينند، فقط جهنم را ميبينند.
🔸اينطور نيست اين ها كه كورند جهنم را نبينند، اينها كه كرند جهنم را نبينند، صداي غرّش جهنم را از راه دور ميشنوند و ميلرزند امّا آن نسيم بهشت به مشام اينها نميرسد.
🔸در دنيا اينها همينطور بودند، مسجد و اهل مسجد و جبهه و اهل جبهه را نميديدند، مراكز فساد را ميديدند، نامحرم را ميديدند، اين دينيها را نميديدند، در قيامت هم بهشت و انبيا و اوليا را نميبينند، جهنم و جهنمي ها را ميبينند.
🔸اين معنايش اين نيست كه واقعاً اينها كورند جهنم را نميبينند، همينها را ميبرند به لبه جهنم ميگويند أَفَسِحْرٌ هذَا أَمْ أَنتُمْ لاَ تُبْصِرُونَ؟ همينها ميگويند رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا
🔸اينها را كه ديگر به بهشت نميبرند كه بگويند بهشت را ببين!
🔸غرض اين است كه آنچه در دنيا كردند در آخرت گرفتار همان خواهد شد، اينها در دنيا كور بودند نسبت به دين و اهل دين، در آخرت كورند نسبت به بهشت و اهل بهشت.
🔸در دنيا بصير بودند نسبت به كفر و معصيت و فسق، در آخرت جهنم را به خوبي ميبينند.
🔸چه اينكه بهشتيها هم همينطور بودند؛ مؤمنين قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يُغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ... اينها كه نامحرم را نديدند و صداي نامحرم را نشنيدند هرگز صداي جهنم را نميشنوند لاَ يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا
🔸منتها تعبير قرآن كريم نسبت به اينها مهربانانه است نميفرمايد اينها كَرَند، اينها كورند، فرمود اينها آن غرّش جهنم را نميشنوند، اصلاً احساس نميكنند با اينكه جهنم زفير و شهيق دارد ... اما همين غرّشي كه در جهنم هست و جهنمي از فاصله چند فرسخ ميشنود اولياي الهي اصلاً احساس نميكنند.
🔸مثل اينكه اين همه تبليغات ماهوارهاي و مراكز فساد هست، اولياي الهي اصلاً اعتنا نميكنند لاَ يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره سجده، آیات 10 الی 14
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
بالاتر از عمل.mp3
584.4K
💠 روز بیست و یکم ماه #جمادی_الاولی
🔹 بالاتر از عمل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3621 ss.mp3
6.93M
🏴 صوت #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1398/10/19
▪️ موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 103 ـ 104
#فاطمیه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3621 p2.pdf
251.7K
🏴 متن #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1398/10/19
▪️ موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 103 ـ 104
#فاطمیه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
☑️ 27 دی ماه، سالروز شهادت شهید #نواب_صفوی و همرزمانش از جمعیت فداییان اسلام می باشد که پس از مبارزات خستگی ناپذیر به دست عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوستند.
💠 بدین مناسبت فرازهایی از پیام های حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) که به مناسبت مراسم بزرگداشت شهید نواب صفوی و همرزمانش در سالهای گذشته، ایراد فرموده اند را از نظر می گذرانیم.
◀️ جناب سيّد بزرگوار نواب صفوي ـ كه درود و رحمت الهي بر او و همرزمان و بر همه شهدا باد! ـ دارای چند ويژگي بود: اولاً شجاعت, درست است كه انسان ميتواند و موظّف است در برابر ناملايمات شجاع باشد; ولي بخشي از شجاعت كسبي نيست، بلکه بعضي از شجاعتها موهبت الهي است.
◀️ آن شجاعت ممتاز شهيد نوّاب صفوي هر كس از نزديك با او آشنا بود و آن عصر و مصر را ميديد باور ميكرد كه اين كسبي نيست، ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ﴾؛ شهيد نواب صفوي اين طور بود، برخي از همرزمانشان شهيد واحدي(رضوان الله عليه) هم در مرحله بعد اينطور بودند.
◀️ گذشته از آنكه نواب صفوي (رضوان الله عليه)، از نظر تشخيص اول بود و از نظر شهامت و شجاعت و از نظر سيادت اول بود ؛ او سيّد شهداي قبل از انقلاب بود. در آن عصر و مصر عدهاي شربت شهادت نوشيدند؛ ولي سيّد شهداي آنها همين نوّاب صفوي (رضوان الله تعالي عليه و علي هؤلاء) بود ـ خداي سبحان او و همرزمانش را با شهداي كربلا محشور بفرمايد!
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
👇جهت دریافت متن کامل به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
http://l1l.ir/y3z
۴۰ ویژگی امیرالمومنین(ع) از نگاه آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت آیتالله جوادی آملی به مناسبت یکهزار و چهارصدمین سال شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) و همزمانی با کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین(ع)، از همگان خواستند با ذکر فضائل و مناقب نورانی مولی الموحدین(ع) و با تشکیل مجالس و همایشها، گوشهای از برکات وجودی آن حضرت را برای جهانیان بازگو کنند.
حضرت آیت الله جوادی آملی، در پیامی به آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی(ع) در اصفهان، به مناسبت یکهزار و چهارصدمین سال شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) آورده اند:
بسم الله الرحمن الرحیم و ایّاه نستعین
هزار و چهارصد سال قبل امامی ملکوتی به نام امیر مؤمنان حضرت علی بن ابیطالب (علیه افضل صلوات المصلین) شهیدانه به لقای پروردگار نائل آمد که هویت معصومانه آن امام همام، نه متزمّن بود و نه متمکّن، لذا هماره مظهر معبود خود خواهد بود، هرچند گوینده: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» غریمی است که حق او ادا نخواهد شد؛ لیکن نمی از یم چشیدن، دمی مغتنم برای تشنگان کوثر ولایت است.
یکم. «لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِیَانِ وَ لَکِنْ رَأَتْهُ الْعُقُولُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ»؛ خدا را فقط با قلبِ متحقق به ایمان میتوان شناخت، نه با حسّ بصر.
دوم. «لَمَّا رَأَیْتُهُ قَدِ اخْتَارَ لِی دِینَ مَلَائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ أَنْبِیَائِهِ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِهَذَا لَیْسَ یَنْسَانِی فَأَحْبَبْتُ لِقَاءَهُ»؛ وقتی که دیدم خدا دین فرشتهها و پیامبران را برای من اختیار نمود، دانستم مرا فراموش نمیکند، لذا دوستدار دیدار او شدم.
سوم. «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»، «سَلُونِی عَمَّا شِئْتُم»، «سَلُونِی فَإِن عِنْدِی عِلْمَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین»، «فَاسْأَلُونِی عَمَّا یَکُونُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَمَّا کَانَ عَلَی عَهْدِ کُلِّ نَبِیٍّ بَعَثَهُ اللَّهُ»، «وَ اللَّهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ کُلَّ رَجُلٍ مِنْکُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِیعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْت ُ وَ لَکِنْ أَخَافُ أَنْ تَکْفُرُوا فِیَّ بِ رَسُولِ اللَّهِ»؛
چهارم. حضرت امیر مؤمنان (ع) به منزلت نفس حضرت ختمی نبوت است. آیه مباهله با عبارت ﴿وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُم﴾ مؤید آن تنزیل و مصحّح: «إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْک» خواهد بود.
پنجم. ولایت امیر مؤمنان (ع) مایهٴ کمال ایمان و اتمام نعمت الهی است: ﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی﴾.
ششم. امیر مؤمنان (ع) با خوابیدن در بستر رسول گرامی و نزول ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ﴾ به کمال ایثار باریافت.
هفتم. امیر مؤمنان (ع) با اطعام سهمی از افطار مختصر خود و اهل بیت به اسیری که مشرکانه به قصد کشتن مسلمانان آمد و اسیر شد جریان حقوق بشر را رقم زد.
هشتم. امیر مؤمنان (ع) حقمدار بود، چنانکه حق نیز علی (ع) محور بود: «یَدُورُ مَعَهُ حَیْثُمَا دَار»؛ حق فعلی در مدار علی (ع) میگردد، هرچند علی(ع) ز حق بالذات خلق شده است.
نهم. امیر مؤمنان (ع) قطب خلافت الهی بود: «إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَی».
دهم. امیر مؤمنان (ع) در اثر تنهایی و تقیّه، خلافت غیر خود را امضا کرد: «لَوْ کَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَرٌ لَمْ أُبَایِعْ کَرْها».
یازدهم. در میدان جنگ با مرکب ساده جهاد میکرد و میگفت: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ کَرَّ عَلَیَّ وَ لَا أَکِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی».
دوازدهم. دربِ قلعه خیبر را کند و نیز بت بزرگ هُبَل را از بالای کعبه به تنهایی به زمین انداخت.
سیزدهم. بیتالمال را هر از چندی جاروب میکرد و در آن نماز شکر اقامه مینمود که حقوق امت را ادا کردم.
چهاردهم. همانند حضرت ختمی نبوت در فتح مکه بعد از پیروزی در جبهههای حق علیه باطل اعلان عفو عمومی میکرد، مگر در مورد خطر.
پانزدهم. در جنگ با یاغی اموی و باغی نفاق و طاغی کفر که قبلاً آب را به روی علویان بسته بودند، با سلطه بر آب، اجازه بستن آن را نداد و فرمود: «کَفَی بِالسَّیْف».
شانزدهم. اصحاب ادب، صحابهٴ فصاحت و ارباب بلاغت جملگی بر آناند که: «کلامُ علیٍّ دُونَ کَلَامِ الْخَالِقِ وَ فَوْقَ کَلامِ الْمَخْلُوقینِ».
هفدهم. دشمنان سیاسی، نظامی و مانند آن را سرکوب میکرد؛ ولی بیآبرو نمیکرد؛ تنها دنیا را با سه طلاق از یکسو و پوشیدن جامهای آن چنان و کفشی این چنین، بیآبرو کرد: «لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِی هَذِهِ حَتَّی اسْتَحْیَیْتُ مِنْ رَاقِعِهَا».
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
هجدهم. مقال اصلی و رسمی امیر مؤمنان (ع) پرهیز از بیراهه رفتن و راه دیگران را بستن بود: «لَوْ لَا التُّقَی لَکُنْتُ أَدْهَی الْعَرَب».
نوزدهم. تحرّز جدّی از دو صفت در برابر مخالفان حق: «مَا عَلَیَّ مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَ خَابَطَ الْغَیَّ مِنْ إِدْهَانٍ وَ لَا إِیهَانٍ»؛ از وهن و دهن پرهیز داشتند.
بیستم. در صیانت بیتالمال حریمی خاص داشت که هیچ کسی به آن حرم آشنا نبود. داغ کردن دست برادر خود عقیل در اثر درخواست نابجا بود.
بیست و یکم. فتنهشناسی از یکسو و کور کردن چشم آن از سوی دیگر از خصوصیتهای آن حضرت بود: «أَنَا فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَةِ».
بیست و دوم. تثلیث طریق عبادت: ۱. ترس از دوزخ؛ ۲. طمع به بهشت؛ ۳. صلاحیت ذاتی معبود و طریق محبت بدون ترس و طمع از ویژگیهای امیر مؤمنان (ع) بود.
بیست و سوم. تبیین حقیقت مرگ و اینکه مردن، هجرت از جایی به جای دیگر است و انس وافر به مرگ داشتن، از ویژگیهای آن حضرت بود.
بیست و چهارم. همگان میدانند من لحظهای دستور خدا و پیامبر را رد نکردم و در هیچ امری نافرمانی ننمودم.
بیست و پنجم. از شگفتآورترین رخداد روزگار این است: بعد از رحلت رسول اکرم (ص)، حضرت فاطمه (س) مردم مدینه را به یاری امیر مؤمنان (ع) دعوت کرد، مردم قیام نکردند، بعد از خلافت امیر مؤمنان (ع) زنی مردم را به کشتن آن حضرت (ع) دعوت کرد، قیام عمومی شروع شد ـ العجب ـ.
بیست و ششم. کلام امیر مؤمنان (ع) این است که سر مطهر رسول اکرم (ص) هنگام رحلت روی سینه من بود و غسل و نماز آن حضرت را به عهده داشتم؛ فرشتگان کمک میکردند و از گوشم صدای صلوات آنها قطع نمیشد.
بیست و هفتم. امیر مؤمنان (ع) دَرِ مدینه علم و دَرِ مدینه حکمت نبوی (ص) و به فرموده حضرت ختمی نبوت (ص) : «أَقْضَاکُمْ عَلِیٌّ»، بود.
بیست و هشتم. اثر ذاتی عمل، مختص عامل است و اثر تَبَعی آن به غیر میرسد: قال: «ما أحسَنت الی احدٍ» فرفع الناس رؤوسهم تعجّباً فقال: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾، یعنی حرف لام مفید اختصاص است.
بیست و نهم. سرّ عدم استجابت دعا، اشتغال دل به غیر خداست: «لِأَنَّ قُلُوبَکُمْ خَانَتْ بِثَمَانِ خِصَال».
سیام. امیرمؤمنان (علیهالسلام) نامهای برای شیعیان خود نوشت و مرقوم داشت: «فَإِنَّ اللَّهَ یَقُولُ: ﴿وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ﴾ وَ هُوَ اسْمٌ شَرَّفَهُ اللَّهُ تَعَالَی فِی الْکِتَابِ، وَ أَنْتُمْ شِیعَةُ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، کَمَا أَنَّ مِنْ شِیعَتِهِ إِبْرَاهِیم، اسْمٌ غَیْرُ مُخْتَصٍّ وَ أَمْرٌ غَیْرُ مُبْتَدَع».
سی و یکم. خردمندْ زمان و زمانهشناس و مالک گفتار و نوشتار و ... است: «عَلَی الْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ عَارِفاً بِزَمَانِهِ مُقْبِلًا عَلَی شَأْنِهِ حَافِظاً لِلِسَانِه».
سی و دوم. «وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْکَلَامِ وَ فِینَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَیْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُه». امیر سخن فرمانروای سکوت هم خواهد بود. کلام نمادی از فعل است؛ یعنی ما فرمانروایان قیام و قعود، اعتراض و اعراض، معارضه و متارکه و بالأخره تمام فعل و ترک ما تحت رهبری ملکوتی ما انجام میگیرد و معصومانه است.
سی و سوم. «الْعَدْلُ یَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ یُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا».
سی و چهارم. در پاسخ به سؤال: کَیفَ کانَ حُبُّکم لِلرَسُول (ص)، فرمود: «کانَ وَ الله احبّ الینا مِن أموالِنا و أولادِنا وَ أمَّهاتِنا و آبائِنا و مِن الماء البارد علی الظمأ».
سی و پنجم. یَا کُمَیْلُ نَحْنُ الثَّقَلُ الْأَصْغَرُ وَ الْقُرْآنُ الثَّقَلُ الْأَکْبَرُ وَ قَدْ أَسْمَعَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ قَدْ جَمَعَهُمْ فَنَادَی فِیهِمْ ... أَنَّ الْقُرْآنَ الثَّقَلُ الْأَکْبَرُ وَ أَنَّ وَصِیِّی هَذَا وَ ابنای وَ مَنْ خَلَفَهُمْ مِنْ أَصْلَابِهِمْ حَامِلًا وَصَایَاهُمْ الثَّقَلُ الْأَصْغَرُ ... یَا کُمَیْلُ فَإِذَا کُنَّا کَذَلِکَ فَعَلَامَ تَقَدَّمَنَا مَنْ تَقَدَّم.
سی و ششم. «أُقْسِمُ لَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ لِی قَبْلَ وَفَاتِهِ بِسَاعَةٍ مِرَاراً ثَلَاثاً یَا أَبَا الْحَسَنِ أَدِّ [أداء] الْأَمَانَةَ إِلَی الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ فِیمَا جَلَّ وَ قَلَّ حَتَّی الْخَیْطِ وَ الْمِخْیَط».
سی و هفتم. فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی: ﴿أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ﴾- قَالَ هُوَ الرَّجُلُ الَّذِی یَقْضِی لِأَخِیهِ الْحَاجَةَ- ثُمَّ یَقْبَلُ هَدِیَّتَهُ. نه محتاج هدیه دهد و نه قاضی حاجت هدیه را قبول کند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
سی و هشتم. اهل برزخ از زمان میگذرند: «أَیُّ الْجَدِیدَیْنِ ظَعَنُوا فِیهِ کَانَ عَلَیْهِمْ سَرْمَداً».
سی و نهم. «قَوَاعِدُ الْإِسْلَامِ سَبْعَةٌ: فَأَوَّلُهَا الْعَقْلُ وَ عَلَیْهِ بُنِیَ الصَّبْرُ وَ الثَّانِی صَوْنُ الْعِرْضِ وَ صِدْقُ اللَّهْجَةِ وَ الثَّالِثَةُ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ عَلَی جِهَتِهِ وَ الرَّابِعَةُ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللَّهِ وَ الْخَامِسَةُ حَقُّ آلِ مُحَمَّدٍ۶ وَ مَعْرِفَةُ وَلَایَتِهِمْ وَ السَّادِسَةُ حَقُّ الْإِخْوَانِ وَ الْمُحَامَاةُ عَلَیْهِمْ وَ السَّابِعَةُ مُجَاوَرَةُ النَّاسِ بِالْحُسْنَی».
چهلم. هاتف غیب در رثای علی بن ابیطالب، امیر مؤمنان (ع) اعلان داشت: «الا تهدمت ارکان الهدی و انفصمت العروة الوثقی قتل علیّ المرتضی (علیهالسلام)».
اللهم تقبّل منّا و بلّغ ثواب ذلک إلی من هو عِدل القرآن و هم أهل بیت الوحی (علیهمالسلام) و انصر الإسلام و أهله.»
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Burooj -03 ss.mp3
4.51M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بروج
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Burooj 03 p2.pdf
236K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #بروج
🔹 جلسه : 3
تاریخ: 1398/10/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 509.pdf
209.8K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 509
تاریخ: 1398/10/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli