✅ خانواده، حسّاس ترین مسائل مملکت
✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/1⃣
🔸مهمترين اصل در جامعه، خانواده است كه خانواده اگر طيّب و طاهر بود، جامعه طيّب و طاهر را ميسازد.
🔸فرزندان را اگر عزيز و محترم و مؤدّب بار آوردند، اينها وقتي جوان شدند پرتوقّع نميشوند که به اندك حادثهاي برنجند و ـ معاذ الله، خداي ناكرده ـ زمينه طلاق طرفين پيدا بشود.
🔸اين فرزند را انسان چطور بار بياورد؟ نازپروردِ تنعّم نكند، او را وادار كند كه به سرّاء و ضرّاء زندگي عادت كنند؛ اگر چنين فرزندي در خانواده رشد كرد همين كه مسؤول خانواده جديد شد ازدواج كرد، زودرنج نميشود، پرتوقع نميشود، زود تصميم نميگيرد، دست به طلاق نميزند ...
🔸جريان خانواده مخصوصاً در شرايط كنوني از حساسترين مسائل مملكت ماست.
🔸به ما گفتند فرزند به اندازه معقول داشته باشيد! متأسفانه ما در اثر اين فشارهاي اقتصادي و جنگ تحميلي و مانند آن، الآن نسل جوان ما دارد فروكش ميكند، كودك و فرزند كم شدند و خيال ميكنيم اولاد كمتر زندگي بهتر! اين راه اساسي نيست!
🔸هم ازدواج را بايد به عنوان اصل قرار داد، هم سادهزيستي را به عنوان اصل قرار داد، هم اولاد را به اندازه متعارف بايد اصل قرار داد.
🔸بعد از پيروزي مسلمانها در جريان بعضي از مسائل نظامي يك مقدار غنايم نصيب مسلمانها شد؛ برخيها سعي كردند به رفاه تن در بدهند، همسران پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هم پيشنهاد دادند كه زندگي ما بايد بهتر باشد!
🔸مستحضريد، اين انقلاب در درجه اول از امام و مراجع و حوزه شروع شد بعد به دانشگاه كشيد بعد به توده مردم؛ الآن هم پرورش فرزند، حفظ نكاح، پرهيز از طلاق -كه أبغض الحلال نزد خداست- بايد از همين روحانيت و حوزه و دانشگاه شروع بشود؛ راهش اين است كه انسان، ساده زندگي كند ...
🔸بسياري از اين مشكلات زندگي در اثر پرتوقع بودن، گرايش به تجمّل [و] از اين حرفهاست؛ بخش وسيعي از طلاقها بر اساس همين جهت است، كمتر ازدواج كردن هم بر اساس همين جهت است.
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آيات25 الي 29
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
Kholase nekah 527.mp3
1.94M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 527
تاریخ: 1398/11/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
Al-Fajr -04 ss.mp3
6.51M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فجر
🔹 جلسه : 4
تاریخ: 1398/11/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
ویرانگر علم.mp3
434.2K
💠 روز بیست و چهارم ماه #جمادی_الثانی
🔹 ویرانگر علم
بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ بیکاری و تعطیلی از بدترین رذایل اخلاقی است!
✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/2⃣
🔸انسان دو وظیفه دارد که هم با آسایش زندگی کند هم جامعه را مرفّه کند:
🔸یکی تا نفس میکِشد، تلاش در تولید؛ حالا یا تولید علم و فرهنگ است اگر برای حوزه و دانشگاه است، یا تولید کشاورزی و دامداری و صنعت و اینهاست اگر برای اصناف دیگر است.
🔸فرمود تا نفس میکشید، تولید!
🔸بیکاری و تعطیلی از بدترین رذایل اخلاقی است!
🔸دوم هم قناعت در مصرف...
🔸این دو کار وظیفه ماست طبق رهنمود حضرت: تلاش در تولید، قناعت در مصرف.
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آيات25 الي 29
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
ولایت مکتب.mp3
1.09M
💠 روز بیست و پنجم ماه #جمادی_الثانی
🔹 ولایت مکتب
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرکت در انتخابات
🔸بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پیرامون لزوم شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه فجر جلسه 4
تاریخ: 1398/11/29
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
شرکت در انتخابات.mp3
639K
💠 شرکت در انتخابات
🔸بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پیرامون لزوم شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه فجر جلسه 4
تاریخ: 1398/11/29
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
💠 شرکت در انتخابات
🔸ما با داشتن این ذوات قدسی که فرشتگان الهی اند چرا بالا نیاییم؟ چرا کشور ما نیاز داشته باشد به خاطر فشار اقتصادی و مانند آن؟ چرا سرقت باشد؟ چرا نجومی باشد؟ چرا و چرا و چرا و چرا؟! همه این حرف ها را می گوییم، اما در انتخابات شرکت می کنیم. این کشور، کشور ماست! این دین، دین ماست! این نظام، نظام ماست! این بیگانه ها از هر طرف حمله کردند، دارند می چاپند و غارت می کنند. کشور خودمان را دوست داریم، آب و خاک خودمان را دوست داریم و می رویم شرکت می کنیم و رأی می دهیم، اما این حرف ها را هم می زنیم. این ظرفیت هست که سوسمارخور بشود آقا!
🔸 ائمه (علیهم السلام) همه گفتند، این دین سرتاسرش بوسیدنی است! شما در کتاب «اطعمه و اشربه» ملاحظه کنید، اینها نمی خواهند ما بهشت برویم، بلکه می خواهند فرشته بشویم. چرا درباره سلمان و اینها آمده که بهشت به چند نفر علاقه مند است؟ چرا ما این طور نباشیم که بهشت مشتاق ما باشد، چرا ما مشتاق بهشت باشیم؟ مگر درباره سلمان نیامده؟ مگر درباره آن چند نفر نیامده که «إِنَّ الْجَنَّةَ تَشْتَاقُ إِلَیهِم» کذا و کذا و کذا؟[1]
[1]. كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص727.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه فجر جلسه 4
تاریخ: 1398/11/29
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_3615 p2.pdf
257.7K
💠 متن #درس_اخلاق
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 100 ـ 101 ـ 102
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_3615 ss.mp3
6.23M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 100 ـ 101 ـ 102
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
امامت صالحان.mp3
954.4K
💠 روز بیست و ششم ماه #جمادی_الثانی
🔹 امامت صالحان
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
nekah 528-p2.pdf
197K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 528
تاریخ: 1398/11/30
#اخلاق_چهارشنبه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
nekah - 528 ss.mp3
6.76M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 528
تاریخ: 1398/11/30
#اخلاق_چهارشنبه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
Al-Fajr -05 ss.mp3
7.17M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فجر
🔹 جلسه : 5
تاریخ: 1398/11/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
Kholase nekah 528.mp3
1.44M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 528
تاریخ: 1398/11/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
تجارت پر سود.mp3
1.15M
🔹 تجارت پر سود
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✅داشتن، کمال نیست!
✅سادهزيست بودن، شرف دنيا و آخرت است.
✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/3⃣
🔸در روايات ما هست كه وقتي كسي دستشويي رفته، يك سلسله فرشتههايي هستند كه سرش را خَم ميكنند ميگويند بهترين نعمت يك ساعت با تو بود، تو اين را به اين صورت در آوردي! اين سيب و گلابي و موز و اينها را تو به اين صورت در آوردي! اين خجالت دارد! اين در روايات هست اينها را بايد ديد.
🔸مال چيز خوبي است كه قوام مملكت است ... فقير را كه فقير ميگويند نه براي اينكه مال ندارد ... نداشتن مال يعني فقدان مال؛ فقير را فقير ميگويند براي اينكه ستون فقراتش شكسته است.
🔸چون انسانِ ندار قدرت مقاومت ندارد به او ميگويند فقير؛ چون ملت گرسنه قدرت ايستادگي ندارد به او ميگويند فقير ... فرمود جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِيَاماً
🔸قيام مردم، مقاومت مردم، ايستادگي مردم بر اساس توانمندي آنهاست؛ اگر كسي گرفتار فقر مالي باشد ستون فقرات او شكسته است و قدرت قيام ندارد، مال چيز خوبي است، خدا از آن به خير ياد كرده.
🔸اما آن بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) اين است كه شما تحليل كنيد كه ثروتمند بودن و مرفّه بودن آيا كمال است يا كمال نيست؟ ...
🔸فرمود اگر بگوييد كمال است بايد بگوييد انبياء(عليهم السلام) كه سادهزيستترين مردم عالَم بودند و اين ثروت را نداشتند خدا اين كمال را به آنها نداد؛ چه كسي جرأت ميكند كه بگويد كمالي را خدا به انبياء نداد؟ ... پس معلوم ميشود داشتن، كمال نيست.
🔸قصص انبياء را هم نقل ميكند ... فرمود بالأخره اين داوود با اينكه رهبر انقلاب بود وَقَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ ... اما با زنبيلفروشي داشت زندگي ميكرد...
🔸اين حرف را ما نميتوانيم بنويسيم، نميتوانيم روي منبر بگوييم، چون از ما قبول نميكنند، ولي از علي قبول ميكنند ... فرمود حالا كه اين است، نتيجهاش اين است كه اگر كسي ثروتمند بود بايد بفهمد كه خدا او را تحقير كرده است!
🔸مگر اين حرف را ميشود در جامعه گفت؟ آنكه وضع مالياش خوب است و مرفّهانه به سر ميبرد مورد اهانت خداست!
🔸اين حرف را از ما قبول نميكنند چون خود ما مبتلاييم، ولي ما از علي قبول ميكنيم.
🔸حتماً اين را در نهجالبلاغه مراجعه بفرماييد، فرمود: «أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهَانَ غَيْرَهُ حَيْثُ بَسَطَ الدُّنْيَا لَهُ» ...
🔸اين بايد از خود حوزه شروع بشود، از دانشگاه شروع بشود؛ سادهزيست بودن، شرف دنيا و آخرت است.
🔸[با ساده زیست بودن دیگر] نه طلاقي در پيش است، نه آن فضيلت فرزندپروري را انسان از دست ميدهد، نه مشكلات ديگر در پيش است.
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آيات25 الي 29/
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
میلاد نور.mp3
809K
🔹 میلاد نور
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sharhe zyarate jame _01ahs ss.mp3
6.89M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره جلسه اول
▪️ تاریخ: 1374/03/11
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sharhe zyarate jame _01.pdf
217.6K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره جلسه اول
▪️ تاریخ: 1374/03/11
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
به مناسبت ولاددت امام محمد باقر علیه السلام، بخش هایی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به کنگره ملی امام محمد باقر(ع) که در سال 1389 برگزار گردید، را از نظر می گذرانیم؛
آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام اظهار داشتند:
«آنچه در این پیام مطرح میشود رقائقی از حقایق وصفناپذیر آن حضرت است که در کسوت چند نکته بر پیکر رسای این کنگره پوشانده میشود که بَطائنها مِن اسْتَبْرَق فکیف بظهائِرها! با اعتراف به اینکه اغْترافِ غرفهای از بحر زخّار باقر علوم انبیا(ع) برای مُقْتَرِفانِ جهل علمی و جهالت عملی چونان راقم سطور، اگر متعذّر نباشد حتماً متعسّر خواهد بود؛ لیکن صاحبان عطایا مطایائی نیز به پذیرندگان هدایای ملکوتی خویش عطا میکنند که توان تحمّل آن را میسور میکند و آنچه در زیارت «جامعه کبیر» آمده است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکُم»[1] نوید احتمال حدیثِ صعب بلکه مستصعبِ اهل بیت وحی را به همراه دارد که امید است این همایش عظیمُ المنزله از آن کوثر، حظّ وافر ببرد تا جامعه را از تکاثرگرایی برهاند! این توقّع با توجه به مرز و بومِ ولایتمدار طبرستان، رجایِ واثق و صادق است نه اُمْنیّة آفِلِ فائل. به هر تقدیر به نکاتِ مُصْطاد از غُرَر و دُرَرِ امام باقر(ع) میپردازیم.
یکم: عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر(ع)، عَرْضِ هویّت خود بر قرآن حکیم است، زیرا آن محقّق علوم انبیا به جابربنیزید جُعفی چنین فرمود: «واعلَم بأنّک لا تکون لنا ولیّاً... ولکن اِعْرضْ نفسک علی کتاب الله فان کنتَ سالکاً سبیلَه زاهداً فی تزهیده راغباً فی تَرْغیبه خائفاً مِن تخویفه فأثبتُ و أبْشِر».[2] از این بیان نورانی بر میآید که بهترین راه برای معرفت نفس که دقیقترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است، چنانکه لازمترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر برمیآید که تنها محورِ تحقیق در جهاد اکبر که قلمرو آن فقه اکبر است و در جهاد اصغر که حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که با ثَقَل اکبر یعنی قرآن کریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. بنابراین همان طوری که بر مُحدِّث و فقیه لازم است در محضر قرآن مجید باشند، بر ولیّ و حکیم نیز واجب است که از ترازویِ قسطِ خدا آگاه باشند تا شناسنامه قرآنی پیدا کنند و فرزند صالح این کتاب باشند تا بتوانند در مطافِ ولایتِ معصومان(ع) طواف کنند و از زمزم آنان بنوشند و خَلْف مقام آنها اطاعت نمایند. خلاصه آنکه کلام نورانی امام پنجم(ع): «لا غِنیٰ کغِنی النفس... و لا معرفة کمعرفتک بنفسک»[3] باید در پرتو عَرض بر قرآن تفسیر شود.
دنیا راه است و آخرت مقصد
دوم: مَظهر اسمِ باقیِ خداشدن و صِبغة وجهاللّهی یافتن و از آفتِ زوال و اُفْت فنا مصون ماندن، کمال مرغوب است نه نقص مهروب؛ لیکن عمده، تحقیقِ حقیقت بقا و بیحقیقت بودن بقا در دنیاست. آنچه از منظر حضرت امام باقر(ع) استنباط میشود این است که نباید بین دارالغرور و دارالقرار اشتباه کرد، زیرا دنیا راه است و آخرت، مقصد و شهودِ جمال و جلالِ خدا مقصود. کسی که فقط به راه دلبسته باشد حتماً هدف آفرینش را فراموش کرده است و چون معاد، همان عود به حضور مبدأ و رجوع به ساحت اوست، نسیان معاد، فراموشی مبدأ را به همراه دارد؛ شاید به همین جهت است که امام پنجم(ع) فرمود: «... لا مَعْصِیةَ کحُبِّ البقاء».[4] آنچه از قرآن کریم برمیآید تأیید کلام نورانی پنجمین امام معصوم(ع) ماست: ﴿یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾؛[5] ﴿مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً﴾؛[6] ﴿لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ﴾.[7]
سوم: هماهنگی قرآن و عترت، همان پیوند ناگسستنیِ وجود علمی و عینی اسمای حسنای خداست. آنچه در آغاز آفرینش رخ داد نموداری از این پیوند عریق است یعنی نه اسمای پروردگار بدون آدم که متعلِّم راستین آنها و نمونه بارز مظهریّت آنهاست اثربخش است و نه انسان کاملی چونان آدم بدون فراگیری عینی آنها صاحب کرسیِ خلافت الهی و مَسجودٌ له فرشتگان میشد. آنچه در عصر حضرت ختمینبوّت(ص) پدید آمد نمونة کامل این ربط وثیق است یعنی نه قرآن بدون ولایت معصومان(ع) مصداق عینیِ ﴿یَهْدِی لِلَّتی هِیَ أَقْوَمُ﴾[8] است و نه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بدون قرآن، سببِ کمال دین و تمام نعمت و رضایتمندی خدا نسبت به اسلام خواهند بود. آنچه در قرآن با وجود علمی، محقّق است، در خاندان نبوّت و امامت با وجود عینی متحقّق است، چنانچه حضرت امام باقر(ع) به فقیه اهل بصره، قتاده فرزند دعامه فرمود: «إنّما یَعْرِفُ القرآنَ مَنْ خوطَبَ به».[9] اهتمام آن حضرت(ع) به انسجام متینِ قرآن و عترت را میتوان در رهنمود آن امام معصوم(ع) به تنها راه نجات
جستجو کرد که چنین فرمود: «فَلَقِّنوا مَوْتاکم عِند الموتِ شهادةَ أن لا إله إلاّ الله و الولایة».[10]
با این بیان، سرّ اهتمام ویژة حُمرانبنأعین برای اثبات ولایتمداری خویش روشن میشود، زیرا وی به امام باقر(ع) که بهرههای علمی از آن حضرت بُرد عرض کرد من با خدا عهد کردم که از مدینه خارج نشوم تا شما به من خبر دهید که آیا از شیعیان شما هستم، آن حضرت فرمود: «نَعَم فی الدنیا و الآخرة».[11] از همین جهت است که سراینده معروف، کمیت، بعد از خواندن قصیدهای که ـ «یک بیت از آن قصیده به از صد رساله بود»[12] ـ مدح آن ذوات قدسی یعنی اهل بیت وحی بود، از دریافت جایزه کلان به درخواست پیراهن آن حضرت مفتخر شد[13] و آنچه از بدن نورانی معصوم خلع میشود و به ولایتمدار داده میشود، لقب پرافتخار «خَلْعت» میگیرد وگرنه پارچة نو هر چند گرانبهاتر باشد، هرگز بهایِ خَلعت و جمال و جلالِ آن را ندارد.
علم امام باقر(ع) چگونه بود؟
چهارم: انسان کامل معصوم همانند حضرت امام باقر(ع) علوم فراوانی را به برکت وحی نبوی(ص) و به عنوان علمالوراثه نه علمالدراسه عالِم شده است و نظیر پدران بزرگوار خود نه تنها از دیگران بینیاز بود بلکه چونان اَجداد کِرام خویش، مرجعِ علمی همه محقّقان بوده است. ابوبصیر که از شاگردان معروف آن امام معصوم(ع) است نقل کرد که امام به وی فرمود حَکَم بن عُتَیبه از افرادی است که خداوند درباره آنها گفت: «﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ﴾[14] فَلْیُشَرِّقِ الحَکَمُ وَلْیُغرِّبْ أما و الله لا یُصیبُ العلمَ إلاّ مِن أهل بیتٍ نَزَل علیهم جَبرَئیلُ»[15] یعنی اگر حَکَم به مشرق سفر کند یا به مغرب هجرت کند (یا به شمال و جنوب کوچ نماید) هرگز علم صائب، نصیب او نمیشود مگر آنکه از خاندان وحی باشد. از غیر مجرای وحی، دانش صحیح و کامل، بهره کسی نمیشود و اگر از انبیای گذشته نیز مطلب درستی به جا مانده باشد، محصولِ نزول وحی الهی است.
لازم است از جهت معرفتشناسی عنایت شود که عقل در برابر نقل است نه در قبال وحی، زیرا هرگز معرفتِ مفهومی و حصولی، عدیلِ معرفت عینی و حضوری نخواهد بود و شناختِ خطاپذیر، مَثیلِ معرفتِ معصومانه نیست و ادراکِ نظری، شبیه عرفانِ بصری نمیباشد و علم مُلکی را نرسد که معادلِ معرفت ملکوتی باشد.
پنجم: سیرة سیاسی امام باقر(ع) شاگردان نستوهی را میپروراند که در عصر خَفَقان و فرصتِ دالانِ انتقالِ سلطنت از غاصب اموی به غاصب عباسی، پیام بلیغ آن حضرت را به صورتهای گوناگون (صریح یا کنایه) اعلام دارند تا هم سُنّتِ حَسنة مبارزه با طغیان به نسیان سپرده نشود و هم هلاکت هالکان همانند سلامت سالکان، برابر بیّنه باشد: ﴿لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾.[16] برخی به عبدالملکبنمروان، معاصر حضرت امام باقر(ع) گفتند حکومتی که در اختیار گرفتید آیا به استناد نصّ خدا و پیامبر اوست، گفت نه، پرسید آیا امّت بر حکومت شما اجماع کردهاند و به حاکم بودن شما راضی شدند، جواب داد نه، سؤال کرد آیا از طرف تو بیعتی در گردن آنها بود و وفا نمودهاند، پاسخ داد نه، استفسار کرد آیا اهل شورا تو را برگزیدند، اعتراف کرد نه، آنگاه گفت جز این است که تو با قهر و زور وادارشان کردی که امر تو را پذیرا باشند و اموال بیتالمال را به خودت اختصاص دادی، اقرار کرد آری. سپس گفت به چه سبب به لقب امیرالمؤمنین نامیده شدی در حالی که نه خداوند و نه به دستور او پیامبر و نه طبقِ رهنمود وی امّت اسلامی تو را امیر نکردند، عبدالملک تهدید کرد و گفت از مرز و بوم من خارج شو وگرنه تو را میکُشم، آن شخص گفت این ارعاب، پاسخ اهل عدل و انصاف نیست و آنگاه بیرون رفت.[17]
امام باقر(ع)، آغازگر دعا و نیایش در شب قدر
ششم: هر چند حدیثِ وَزینِ «إنّی تارک فیکم الثقلین»[18] بر تارکِ تاریخِ اسلامی میدرخشد لیکن حضور هماهنگ این دو امانت الهی در متن حیات متمدّنانه و متدیّنانة جامعه، طبق رهنمود امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده و همچنان ادامه دارد. برجستهترین ماه برای نیایش با خدا، شهر مبارک رمضان است و والاترین زمانِ آن شب قدر است و بهترین برنامة آن قرآن به سر گرفتن و مهمترین سوگندِ این مراسم، قسم به چهارده معصوم است. این طرح با دعای امام باقر(ع) شروع میشود که آن حضرت(ع) فرمود قرآن را باز کن و بین دو دست خود قرار ده و بگو: «اَللَّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الْأَعْظَمُ الْأَکْبَرُ وَ اَسْماؤُکَ الْحُسْنی وَ ما یُخافُ وَ یُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقائِکَ مِنَ النَّارِ»[19] و با هدایت و دعای امام صادق(ع) امتداد مییابد که آن حضرت(ع) فرمود قرآن را بر سر بگذار و بگو: «اَللّهُمَّ بِحَقِ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فی
هِ وَبِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ»، آنگاه ده مرتبه نام مبارک خدا و (در ظلّ آن) ده مرتبه نام پیامبر3 و ده مرتبه نام علی(ع) تا دوازدهمین امام همام و چهاردهمین معصوم(ع) یعنی حضرت ختمیامامت، مهدی موجودِ موعود عجّلاللهتعالىفرجهالشریف را بر زبان جاری کن. [20]
این تعلیمِ فاخر، قرآن را مشهور میکند و مانع مهجوریّت آن میشود زیرا با حضورِ اهل بیتِ وحی در متن جامعه اسلامی به ویژه حضرت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که مفسّران علمی قرآن کریم و مُجریان عینی آناند، مجالی برای هجران این کتاب عظیم نخواهد بود.
و چون دعا قرآنِ صاعد است، حضرت امام باقر(ع) از هر فرصت مناسبی بهره برده و دعای خاص آن را آموزش داد؛ مانند دعای افطار: «اللهمّ لک صُمنا...»[21] و دعای عمیق و عریقِ سحر: «اللهمّ إنّی أسئلک مِن بهائک...»[22] و دعای ضمن زیارت عاشورای سیّدالشهداء(ع) که همتایی اندوه برای آن حضرت، با نَفَس روزهدار را میتوان از این دو تعبیر دینی استنباط کرد: «نَفَس المَهموم لِظُلمِنا تسبیحٌ و هَمُّه لنا عبادةٌ»؛[23] «أنْفاسُکم فیه تسبیحٌ».[24]
پاورقی............................................
[1]. من لایحضره الفقیه، ج2، ص614.
[2]. تحفالعقول، ص284، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی.
[3]. تحفالعقول، ص286، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی.
[4]. تحفالعقول، ص286، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی.
[5]. سورهٴ همزه، آیهٴ 3.
[6]. سورهٴ کهف، آیهٴ 35.
[7]. سورهٴ ص، آیهٴ 26.
[8]. سورهٴ اسراء، آیهٴ 9.
[9]. الکافی، ج8، ص312؛ بحارالأنوار، ج46، ص350.
[10]. الکافی، ج3، ص123؛ بحارالأنوار، ج46، ص333.
[11]. رجال الکشّی، ص176؛ بحارالأنوار، ج46، ص338.
[12]. دیوان حافظ، غزل 214.
[13]. مناقب آل أبیطالب، ج4، ص197؛ بحارالأنوار، ص46، ص333.
[14]. سورهٴ بقره، آیهٴ 8.
[15]. الکافی، ج1، ص339 و 400؛ بحارالأنوار، ج2، ص91.
[16]. سورهٴ انفال، آیهٴ 42.
[17]. بحارالأنوار، ج46، ص335.
[18]. الارشاد (شیخ مفید)، ج1، ص233؛ بحارالأنوار، ج2، ص100.
[19]. الکافی، ج2، ص629؛ صحیفه باقریه، ص74.
[20]. اقبالالأعمال، ص187؛ بحارالأنوار، ج95، ص146.
[21]. الکافی، ج4، ص95.
[22]. اقبالالأعمال، ص77.
[23]. الامالی (شیخ مفید)، ص338؛ بحارالأنوار، ج2، ص64.
[24]. عیون اخبارالرضا، ج1، ص295؛ بحارالأنوار، ج93، ص356.
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sharhe zyarate jame _02.pdf
240.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره جلسه دوم
▪️ تاریخ: 1374/03/12
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c