نوزده بسم الله الرحمن الرحیم در نوزده باب دفتر دل حضرت علامه حسن زاده آملی
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که عارف در مقام کن مقیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که عارف محیی عظم رمیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
گرت فتحی ز فتاح علیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که خود حب بقا امر حکیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
سراسر آنچه قرآن کریم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که عقل اندر صراط مستقیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
دلی کو اعظم از عرش عظیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
دوایی را که درمان سقیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
دلی با دل حمیم است و صمیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
تمثلها که در قلب سلیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که بینی نطفه ای در یتیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که آدم ایمن از ددیو رجیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که قبض و بسط بر اصل قویم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
ظهوری کز حدیث و کز قدیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که آن اصحاب کهفست و رقیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که در عالم امام لطف عمیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
کنوزی کان الف و لام و میم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
که عارف فارغ از امید و بیم است
🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است
تجلی ها چو صرصر تا نسیم است
📘@daftardeel
🌹🌹🌹🌹🌹
سریان #عشق در هستی
با پذیرش «وحدت وجود» یکی از نتایج محبت خداوند به مخلوقات، سریان عشق در هستی است. در واقع عاشق و معشوق حقیقی خداوند است؛ زیرا جز او موجودی نیست. تمامی کائنات جلوههای مختلف حق تعالی هستند و #وحدت او ساری در هستی است و به تبع آن، عشق در هستی ساری می باشد. به تعبیر شارح فصوص الحکم: «المحبه لازمه للوحده الحقیقیه، فبسریان الوحده فی الوجود تسرى المحبه؛ عشق لازمه وحدت حقیقی است. بنابراین با سریان وحدت در هستی، عشق نیز ساری است» (کاشانی، 1370).
عشقی که عارفان آن را ساری در موجودات میدانند، عشقی حقیقی و با خصوصیاتی مانند #علم و #قدرت و #حیات است؛ زیرا در هستی، جز عشق موجود نیست: «عشق در همه ساری است، ناگزیر جمله اشیاست؛ و کیف تنکر العشق و ما فی الوجود إلا هو؛ و لولا الحب ما ظهر ما ظهر، فبالحب ظهر الحب سار فیه، بل هو الحب کله» (عراقی، 1363)
🌹🌹🌹🌹🌹
📘@daftardeel
شدیدترین #بلاها در بین آفریدگان، نخست به پیامبران و سپس به اوصیاء می رسد و آنگاه به مثل و شبیه ترین مردم به آنها. #مومن به مقدار نیکی هایش آزموده می شود.
هر که دینش درست و کارش نیک باشد، بلایش شدیدتر است، چرا که خدای عزوجل دنیا را مایه #پاداش مومن قرار نداده و نه وسیله عذاب کافر.
اما آن که دینش نادرست و کارش سست باشد، بلایش اندک است.
بلا به انسان مومن پرهیزکار زودتر می رسد تا #باران به سطح زمین...
استاد #جوادی آملی در تفسیر خویش فرموده است:
در حقیقت #امتحان دو چیز شرط است:
1. تقلب و تحول یعنی ایجاد انقلاب کردن و تحول کردن.
2. نهان شدن درون.
پس در حقیقت امتحان نه یک چیز اخذ شده که بگوییم فقط تقلب و تحول باشد بلکه در حقیقت آن افزون بر ایجاد تحول، ظاهر شدن درون مطرح است یعنی آن چه که در نهان مخفی است آشکار شود
📘@daftardeel
▪️▫️▪️▫️▪️▫️
پنج وادی خودسازی و سلوک👌
🌹 صُمت» یا سکوت به معنای حفظ زبان از گفتارهای بیهوده است.
انسان در همۀ مراحل زندگی و نسبت به همۀ اشخاص، باید مواظب زبان خود باشد
به تعبیر سعدی:
دو چیز طیرۀ عقل است: دم فرو بستن
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
مفهوم کامل تر: مالایغنی
🌹 «جوع» از نظر لغت به معنای گرسنگی است.
مراد از جوع،این نیست
که انسان باید همیشه گرسنه باشد،
بلکه انسان باید پرخور وشکم پرست نباشد.
🌹 مراد از «سَهَر»، بیداری و هوشیاری است که لازمه ی ان شبزنده داری و سحرخیزی است.
🌹 «عزلت» دوری و کنارهگیری از مجالس بیهوده و بى نتیجه،
که از اخلاق انسانی بى بهرهاند،و همچنین کنارهگیری از انسانهایی که رفت
و آمد با آنها، باعث بی حرمتی و تقلیل شخصیت است،میباشد...
🌹 «ذکر مداوم»
بعضی بزرگان این دو ذکر را سفارش کردند
👈ذکر استغفار
👈ذکر یونسیّه:
«لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ»[انبیاء87]
مهمتر از ذکر لفظی، «ذکر قلبی» است و
مقصود ذکر عملی و یاد آوردن خداوند است.
📘@daftardeel
▪️▫️▪️▫️▪️▫️
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
خدای متعال به یکی از صدیقین وحی میفرمودندکه من بندگانی دارم که
آنها را دوست دارم و آنها نیز مرا
دوست میدارند.در ادامه، خداوند
درپاسخ به پرسش آن صدیق، درباره نشانههای این بندگان، میفرماید: این بندگان روز را با مواظبت از سایهها به شب میرسانند و هنگامی که سایهها تمام و خورشید غروب، همانند پرندگانی که به آشیانههایشان میروند، به جایگاهی برای راز و نیاز با خدا میشتابند.
تسبیح اشک های سحر بی نتیجه نیست
در گریه دیده ایم اثر بی نتیجه نیست
باور کــنید آهِ جگر بی نتـــیجه نیست
این قدر باز ماندن در بی نتیــجه نیست
از انتـظار، پنجره ها باز می شوند
با نور چـشم تـو گره ها باز می شوند
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
📘 @daftardeel
🌼🌼🌼🌼🌼🌼
وجود است که مشهود ماست؛ ما موجوديم و جز ما همه موجودند؛ ما جز وجود نيستيم و جز وجود را نداريم و جز وجود را نمي يابيم و جز وجود را نمي بينيم».
مرحوم علامه حسن زاده ی املی
📘@daftardeel
امام صادق (عليه السلام) مىفرمايد:
الْحُزْنُ مِنْ شِعارِ الْعارِفينَ لِكَثْرَةِ وارِداتِ الْغَيْبِ عَلى سَرائِرِهِمْ وَ طُولِ مُباهاتِهِمْ تَحْتَ تَسَتُّرِ الْكِبْرياءِ ...
وَ لَوْ حُجِبَ الْحُزْنُ عَنْ قُلُوبِ الْعارِفينَ ساعَةً لَاسْتَغاثُوا وَلَوْ وُضِعَ فِى قُلُوبِ غَيْرِهِم لَاسْتَنْكَروهُ.
اندوه، جامه زيرين عارفان است به سبب افزونى الهامات غيبى بر درونشان و افتخار بسيارشان كه در پوشش كبريا هستند...
اگر اندوه لحظهاى از دلهاى عارفان كنار رود، ناله از سويدا برآرند و اگر در دلهاى ديگران نهاده شود آن را خوش ندارند
امام باقر (عليه السلام) مىفرمايد: در كتاب حضرت على (عليه السلام) خواندم كه:
مؤمن بامدادان و شامگاه را به اندوه مىگذراند و جز اين به صلاح او نيست.
📘@daftardeel
🥀🥀🥀🥀🥀
در میان جمع بدحالان و خوشحالانی که به شنیدن نغمه ها و نالههای من گوش میدهند هر کسی متناسب با حال و هوای خود حرف مرا درک میکند. کسی در صدد فهم درست آوای من نیست بلکه براساس ظن و گمان خود همدم و یار من میشود ولی اسرار درونی مرا درنمی یابد.
سخن عارف و شاعر بزرگ مولانا👆
این در حقیقت سخن همه بزرگان ماست
لاهوری در باب این بیت میگوید: «نَجُست» و «نَجَست» هر دو میتوان خواند. مطلب اشاره است به تفاوت درجات در استماع نفحات و فهم مقامات، که دریافت سرّ ناله نی مقدور همه کس نباشد و هر یک به اندازه فهم خود قیاسی و ظنی به کار برد، اما هیچ ظنّی مفید یقین نباشد.» إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا (یونس/۳۶) به درستی که گمان نمیتواند جای حق را بگیرد.
🥀🥀🥀🥀🥀🥀
📘@daftardeel
🌟🌟🌟🌟🌟
کمتر غزلی از مولانا و دیگران دیده ام که این همه تاکید بر خودباوری و خودیافتگی و نفی خودباختگی داشته باشد:
معشوق عرفا، خارج از وجود آن ها نیست. از می انگوری مست نیستند. مستی در خون ایشان است.منظور این است که عرفا ثقل درونی دارند و شادی و عشق از چشمة وجود خودشان می جوشد نه از خارج.
عرفا نیاز به معشوق خارجی هم ندارند:
هر کسی اَنْدَر جهانْ مَجنونِ لیلییی شُدند عارفانْ لیلیِ خویش و دَم به دَم مَجنونِ خویش
تو نباید هر دم به ساز کسی برقصی بلکه باید میزان، دریافتهای خودت باشد تا به هارمونی و توازن و هماهنگی وجودی برسی:
ساعتی میزانِ آنی ساعتی موزون این بعد ازین میزانِ خود شو تا شَوی موزونِ خویش
نفسانیت و منیت مانند فرعون سرزمین وجودت را اشغال کرده است. باید او برود تا جایش را موسا و هارون وجودت یعنی وجود اصیلت بگیرد
دریک کلام خودت باش👌
🌟🌟🌟🌟🌟
💚💚💚💚💚
خداوند متعال در حدیث قدسی می فرمایند:
اگر بندگانِ گناهکارم بدانند که چقدر مشتاق توبه و بازگشت آنان هستم، از شدت شوق میمُردند.
میزان الحكمه، جلد ۴، صفحه ۲۷۹۷
💚💚💚💚💚
📘@daftardeel
🍂🍂🍂🍂🍂
الهی
همنشین از همنشین رنگ میگیرد، خوشا آنکه با تو همنشین است.
مرحوم علامه حسن زاده ی آملی
🍂🍂🍂🍂🍂
📘@daftardeel
🌺🌺🌺🌺
علامه طباطبایی : ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی(ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر علیه السلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است.
🌺🌺🌺🌺
📘@daftardeel
🦋🦋🦋🦋🦋
درباره آثار محبت الهی میفرماید: لَا یَزَالُ عَبْدِی یَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّوَافِلِ مُخْلِصاً لِی حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ؛ من جای چشم و گوشش میشوم. در روایت دیگری میفرماید: لأستغرقنّ عقله فی معرفتی ولأقومنّ له مقام عقله؛عقلش را غرق معرفت خودم میکنم؛ یعنی به هیچ چیز دیگر توجه نمیکند، و منِ خدا جای عقلش میایستم و کار عقلش را من برایش انجام میدهم. به هر حال از مجموع این روایات به دست می آید که ممکن است توجه انسان چنان به ذات و صفات الهی معطوف شود و جلوههایی از جلال و جمال الهی برایش ظاهر شود که از خود بیخود شود. بعضیها ادعا کردهاند که گاهی مدتی گذشته است و آن چنان توجهشان به ذات مقدس الهی معطوف شده است که خودشان را کأنه فراموش کردهاند
🦋🦋🦋🦋🦋
📘 @daftardeel
🥀🥀🥀
چه کسی سوز دلش به التهاب آمد و برد الیقین عشق التهابش را فرو ننشاند؟
ای که عاشق نئی حرامت باد زندگانی که می دهی بر باد
در به روی همه باز است. دربان ندارد. تعیین وقت لازم نیست. هیچ عنوان و رسم نخواهد جز اینکه :
درکوی ماشکسته دلی میخرند و بس بازارخودفروشی ازآن سوی دیگر ست
راهرو چه زن و چه مرد ، چه آسیه و چه مریم ، چه جنید و ابراهیم ادهم
همتی باید قدم در راه زن صاحب آن خواه مرد و خواه زن
غیرتی باید به مقصد رهنورد خانه پرداز جهان چه زن چه مرد
#نامه_ها_و_برنامه_ها
#علامه_حسن_زاده_آملی
🥀🥀🥀🥀
📘@daftardeel
عجب سروی، عجب ماهی، عجب یاقوت و مرجانی
عجب جسمی، عجب عقلی، عجب عشقی، عجب جانی
عجب لطف بهاری تو، عجب میر شکاری تو
دران غمزه چه داری تو؟ به زیر لب چه میخوانی؟
عجب حلوای قندی تو، امیر بیگزندی تو
عجب ماه بلندی تو، که گردون را بگردانی
🦋مولانا
📘@daftardeel
💜💜💜💜
روزی مردی خرچنگی را دید که خرامان آهسته راهی را در پیش گرفته، افتان و خیزان میرفت.
مرد به او گفت: «کجا میروی؟»
خرچنگ پاسخ داد: «چین و ماچین!»
مرد خندید و گفت: «با همین پر و پاچین میخواهی بری چین و ماچین؟!»
حکایت انسانهایی ست که با تنبلی و سستی می خواهند کارهای بزرگی بکنند
💜💜💜
@daftardeel
«برادران! مراقب شیطان باشیم، در بهترین حالات، شیطان میآید سراغ انسان. در وقت نماز شب که مشغول عبادتید، مشغول تضرّعید، همان وقت شیطان میآید سراغ شما. بستگی دارد که من و شما چهجور آدمی باشیم؛ یک وقت ما را وسوسه میکند بوسیلۀ عُجب، یک وقت ما را وسوسه میکند بوسیلۀ ریا، یک وقت وسوسه میکند بوسیلۀ ایجاد شک و تردید در این کاری که داریم میکنیم. ... بارها عرض کردهایم اینکه شیطان در قرآن کریم اینهمه اسمش تکرار شده، چه اسم شیطان، چه اسم ابلیس برای خاطر این است که اهمیتِ این دشمنِ خطرناک را ما فراموش نکنیم... شیطان انس هم همینجور است: «وَ کَذَٰلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا» ؛ شیاطین انس هم همینجورند، آنها هم از شیطانِ جنّ الهام میگیرند، به یکدیگر کمک میکنند برای اینکه ما را منصرف کنند، منحرف کنند از صراط مستقیم.۱۳۹۵/۱۱/۲۹
رهبر معظم انقلاب
شیطان در نماز شب به سراغ شما میآید!
📘@daftardeel
استاد نظام وفا :
پیری رسید و فصل جوانی دگر گذشت
دیدی دلا که عمر چسان بی خبر گذشت
ما را دگر چه چشم امیدی ز پیری است
کز پیش من جوانی با چشم تر گذشت
گو بعد من کسی نکند هیچ یاد من
این خواب و این خیال نیرزد به سرگذشت
ای غرقه باد کشتی عمری که روز و شب
در بحر آب دیده و خون جگر گذشت
از دست کار من شد و جانم بلب رسید
از پا در افتادم و آبم ز سر گذشت
با سادگی بساز نظاما که سهلتر
آنکس گذشت کز همه کس ساده تر گذشت
📘@daftardeel
🍂🍂🍂🍂
نماز مانند چشمه ساری است که اقامۀ آن موجب پاک شدن انسان از آلودگی ها می گردد، پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «... فانّما مثلُ الصلوۀ کمثل نهر الجاری کلّما صلّی صلوۀً کفّرت مابینها من الذّنوب»، (تهذیب، ج 12، ص 237) بهترین وسیلۀ نزدیکی جستن به خداوند نماز می باشد: «الصلوۀ قربانَ کلّ تقی»، (فروع کافی، ج1، ص 265) حضرت علی (ع) می فرماید: «اوصیكُم بالصلوۀ و حفظها فانّها خیرُ العمل»، (بحارالانوار، ج82، ص 209) در اذان و اقامه نیز از نماز با «خیرالعمل» یاد شده است. خداوند در قرآن می فرماید: «واقیموا وجوهَکُم عند کلّ مسجد و ادعوه مخلصین له الدّین»، (اعراف، 29) مرحوم علّامه طباطبایی می فرماید: منظور از اقامۀ وجه هنگام عبادت، این است که انسان چنان متوجه خداوند باشد که از هر چیز دیگری منقطع گردد. در واقع از آیه این مفهوم استنباط می شود که هر عابد باید موقع عبادت و نماز توجه خود را از غیر خداوند و معبود منقطع سازد و در مراتب فوقانی خود را نبیند آنگونه که «ابنعربی» گوید: «بهترین نماز آن است که تو در آن نباشی» و عبادت خود را نیز نبیند و فقط معبود باشد و لاغیر.
📘@daftardeel
🦋🦋🦋🦋🦋
میکده در این جا همان خانقاه است جایی که دراویش در آن به سیر و سلوک می پردازند ولی در دید دراویش زاهد نقطه مقابل وملامتگر آنان است جایش در خانقاه نیست از این از بودن او در این مکان تعجب شده و گویی زاهد که عمری درمقابل عارف بوده واو را به داشتن این مسلک ملامت می کرده حالا به خانقاه آمده وآن می مدهوش کننده خدایی را نوشیده وچشم حقیقت باز کرده که راه های منتهی به خدا یکی نیست در این راه نباید تنگ نظری وتحجر به خرج داد و دیگران را محکوم کرد در تاریخ می خوانیم که فقها در زمانی فردی مانند ملا صدرا یا امام خمینی را محکوم به مرگ یا تخطئه کردند ولی گذشت زمان اثبات کرد که اینان بر حق بودند.در قاموس عرفا می و مستی سنبل عشق به حصرت حق است چرا که عشق به خدا انسان را نه تنها از دنیا و ما فیها که از خودش هم بیخود می کند.
🦋🦋🦋🦋🦋
📘@daftardeel
چشم برزخی چیست؟
در این دنیا اموری وجود دارد که چشم ما به دلیل پوشش دنیوی اش قادر به دیدن آنها نیست و اگر این پرده از جلوی چشمان ما کنار برود قادر خواهیم بود از آینده و گذشته دیگران باخبر شویم.
چشم برزخی مربوط به زمانی است که این پرده برداشته شده باشد که قرآن به آن چشم حدید و تیزبین میگوید.
چشم برزخی در قرآن
خداوند در آیه ۲۲ سوره قاف میفرماید:
«لَقَدْ کُنْتَ فی غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدیدٌ»
«(به او خطاب میشود:) تو از این صحنه (و دادگاه بزرگ) غافل بودی و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم و امروز چشمت کاملًا تیزبین است.»
در این آیه خداوند درباره امری سخن میگوید که وجود دارد، اما چشم انسان قادر به دیدن آن چیز نیست؛ مانند بهشت و دوزخ.
چشمی که حق نبیند به چه درد می خورد؟؟
📘@daftardeel
مکن ای صبح طلوع 😭
امشبی را شه دین
🕯در حرمش مهمان است
عصر فردا بدنش
🕯زیر سم اسبان است
امشب همه درحال
🕯خضوعند و خشوع
تازه غمشان میشود
🕯از صبح ،شــــروع
هر کس به دعایی
🕯شده مشغول ، ولی
زینب شده ذکرش
🕯"مکن ای صبح طلوع"
🏴صلی الله علیک یا ابا عبدلله الحسین
📘@daftardeel