.
🌺❤️🌺
📌قاعده زرین یا قاعدهٔ طلایی
قاعدهای اخلاقی است که میگوید:
«آنچه را برای خود میپسندی برای دیگران بپسند و آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند».
🔷این قاعده در ادیان و مکاتب گوناگون اخلاقی آمده است. به دلیل بنیادین بودن این قاعده و ارزش آن، آن را «زرین» خواندهاند.
✅این قاعده دو شکل منفی و مثبت دارد.
قاعده طلایی قاعدهای عام است و منحصر به همکیشان نیست.
در برخی روایات اسلامی، قاعده زرین، به انصاف تعبیر شده است. از این قاعده نمیتوان مقابله به مثل و بدی در برابر بدی را برداشت کرد.
✅ مضمون قاعدهٔ زرین گاه به صورت صریح و گاه به صورت ضمنی و غیرمستقیم در آیات قرآن بیان شده است:
📌آیات
1️⃣ هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ (مگر پاداش احسان جز احسان است؟)
برخی این آیه را اشاره به قاعده زرین میدانند و برخی آن را صرفاً به معنای مقابله به مثل در برابر احسان و خوبی میشمرند.
2️⃣وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ (و باید عفو کنند و گذشت نمایند. مگر دوست ندارید که خدا بر شما ببخشاید؟)
برخی این را اشاره به قاعدهٔ زرین دانستهاند. در مقابل گفته شده مضمون این آیه با قاعده زرین تفاوت دارد چرا که مضمون آیه، این است که در پیِ گذشت از خطای دیگران، خداوند از خطایتان میگذرد؛ نه این که در پیِ گذشت از خطای دیگران، دیگران از خطایتان میگذرند.
3️⃣وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفينَ الَّذينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ. (وای بر کمفروشان، که چون از مردم پیمانه ستانند، تمام ستانند؛ و چون برای آنان پیمانه یا وزن کنند، به ایشان کم دهند.)
علامه طباطبایی در تفسیر این آیات میگوید:
«معنای آیه این است که وقتی از مردم، کالایی میگیرند حق خود را به تمام و کمال دریافت میکنند، ولی وقتی میخواهند کالایی به مردم بدهند به کیل یا وزن ناقص میدهند، و مردم را به خسران و ضرر میاندازند. پس مضمون مجموع دو آیه یک مذمت است، و آن این است که مطففین حق را برای خود رعایت میکنند، ولی برای دیگران رعایت نمیکنند. و به عبارتی دیگر حق را برای دیگران آنطور که برای خود رعایت میکنند رعایت نمینمایند، و این خود باعث تباهی اجتماع انسانی است که اساس آن بر تعادل حقوق متقابل است، و اگر این تعادل از بین برود و فاسد شود همه چیز فاسد میشود.»
4️⃣وَ لا تَيَمَّمُوا الْخَبيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَ لَسْتُمْ بِآخِذيهِ إِلاَّ أَنْ تُغْمِضُوا فيهِ (و در پی ناپاک آن نروید که [از آن] انفاق نمایید، در حالی که آن را [اگر به خودتان میدادند] جز با چشمپوشی [و بیمیلی] نسبت به آن، نمیگرفتید)
مضمون آیه این است که همانگونه که خود مال ناپاک دیگران را نمیگیرید پس در هنگام انفاق مال ناپاک انفاق نکنید. این آیه بخش سلبی قانون زرین را بیان میکند. بر اساس آیه انسان نباید از چیزهای ناپاک و ناپسند انفاق کند؛ زیرا اگر خود او به جای شخص نیازمند باشد، حاضر نمیشود چنان چیزی را بپذیرد. آیات دیگری که بر انفاق آنچه دوست داشته میشود امر میکند مانند «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» (آل عمران، ۹۲) میتواند اشاره به بخش مثبت قانون زرین باشد.
5️⃣لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ ... ( خدا شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه در راه دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهى نمیكند؛ چرا كه خداوند عدالتپيشگان را دوست دارد ...) از این آیات میتوان برداشت کرد که نیکی به دیگران مختص به مؤمنان نیست و دلیلی ندارد که قاعدهٔ زرین را به مؤمنان محدود کرد.
#قاعده_طلایی
🌹♥️🌹
.
🌺🌹💐🏵️🌻
✍️سالروز ولادت امام المتقین #علی_بن_ابیطالب بر شیفتگان حضرتش، مبارکباد♥️🌹
✅بر اساس منابع اصلی عرفان اسلامی، سلسله ولایت همه طرایق معتبر اسلامی به مولی الموحدین امام علی(ع) متصل میشود. مولفه های زیر، در جذب و گرایش به آن حضرت قابل تامل است:
🔷حضرت علی (علیهالسلام) در بین عارفان مسلمان به عنوان الگوی «کمال انسانی»، «علم و معرفت»، و همچنین نماد «عشق و بندگی به خداوند»، مورد احترام و محبت عارفان قرار گرفته است.
🔷 مولای متقیان (ع) به عنوان «باب علم» شناخته میشود و سخنان او در نهجالبلاغه و دیگر متون، حاوی نکات عمیق فلسفی و عرفانی است که عارفان را به تفکر و تعمق در معارف الهی دعوت میکند.
🔷 «شجاعت و فداکاری» آن حضرت در راه حق و دفاع از مظلومان، الگویی برای عارفان است که همواره در جستجوی حقیقت و عدالت هستند.
🔷امیرالمومنین علی (ع) با «تواضع و محبت به دیگران»، نمونهای از انسان کامل را به تصویر میکشد. این ویژگیها در سیر و سلوک عرفانی بسیار مهم هستند.
🔷عارفان مسلمان بر این باورند که حضرت علی (ع) به «عمق معانی و باطن امور» توجه داشت و این امر او را به عنوان یک عارف واقعی معرفی میکند.
🔷«عشق او به خداوند و زهدش در دنیا»، عارفان را به پیروی از او ترغیب میکند تا در زندگی خود به دنبال قرب الهی باشند.
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
#ولادت_امام_العارفین
✍️حجت ذبیحی فر
دفتر معرفت👇👇
https://eitaa.com/daftarehmarefat
🌹♥️🌹
.
✅سلام بر ام المصائب، عقیلة العرب
🔷 امرِ خدا؛ تا ظهر عاشورا با حسین (ع)! از ظهر عاشورا، تا خودِ طلوع خورشیدِ آخرین، با زینب (س)..!
🔷 خطبهی دخت حیدر در شام، خطبهای دقیق و نقطهزن برای شکست و افشای ظلم و فساد بنیامیه بود.
🔷 مجموعهای از آرایههای ادبی و فنون کلامی و سخنوری بود، که به شکلی هنرمندانه به ترکیب منظم و مدون مفاهیم پرداخته بود.
🔷 محتوای خطبه کاملاً منطبق با قرآن بود. بطوریکه حضرت به تفسیر زندۀ قرآن پرداختند.
🔷 ایشان که فصاحت و بلاغت را به ارث برده بودند، کوبندهترین کلام را در قدرتمندانهترین حالت به زبان آوردند؛ قدرتی باطنی که هیچ بلا و مصیبتی نمیتوانست به آن خدشه وارد کند. این کلماتِ انسانساز در وضعیت روحی خاصی ارائه شدند، که هر انسانی از گفتن جملات معمولی هم ناتوان است.
🔷 تسلیت وفات ام المصائب، زینب کبری سلام الله علیها
#وفات_زینب_کبری
🔷🔷🔷🔷🔷
دفتر معرفت
. 🌹♥️🌹 ✍️ بسمه تعالی امروز، جمعه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۳ در شهر خوی، توفیق شرکت در مراسم دعای ندبه در امامزاد
.
🌹♥️🌹
✍️ بسمه تعالی
امروز، جمعه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۳ در شهر خوی، توفیق شرکت در مراسم دعای ندبه در امامزاده سید بهلول را داشتم.
موضوع صحبتم، در رابطه با #صراط_مستقیم با رویکرد آیات قرآن بود.
لازم به ذکر است، این موضوع، ناظر به فقراتی از دعای ندبه است که می فرماید: «وَ کانَ بَعْدَهُ هُدیً مِنَ الضَّلالِ، وَ نُوراً مِنَ الْعَمی، وَ حَبْلَ اللَّهِ الْمَتِینِ، وَ #صِراطَهُ_الْمُسْتَقِیمِ، لا یُسْبَقُ بِقَرابَهٍ فِی رَحِمٍ»
🔷 در قرآن کریم، "صراط مستقیم" به معنای راه صحیح و راستین الهی است که خداوند برای هدایت بشر مشخص کرده است. این اصطلاح در چندین آیه به کار رفته و به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در دین اسلام شناخته میشود.
🔷 به برخی از آیات مرتبط با صراط مستقیم اشاره میشود:
📌اول. آیه ۶ و ۷ سوره مبارکه فاتحه:
"اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ" . "صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ"
✍️ این آیات دعا و درخواست هدایت به صراط مستقیم را نشان میدهند. در این دعا، مسلمانان از خداوند میخواهند که آنها را به راه کسانی هدایت کند که مورد رحمت و نعمت او قرار گرفتهاند، نه به راه کسانی که دچار غضب یا گمراهی شدهاند.
📌 دوم. آیه ۱۵۳ سوره انعام: "وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ."
در این آیه، خداوند صراط مستقیم را معرفی کرده و مسلمانان را به پیروی از آن دعوت میکند و هشدار میدهد که از راههای دیگر دوری کنند.
📌سوم: آیه ۳۶ سوره مریم: "إِنَّ صِرَاطِي مُسْتَقِيمٌ فَاتَّبِعُوهُ"
این آیه نیز تأکید بر پیروی از صراط مستقیم دارد.
📌 چهارم: آیه ۱۶۱ سوره انعام: « قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۚ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ». «بگو: یقیناً پروردگارم مرا به راه راست هدایت کرد، به دینی پایدار و استوار، دین ابراهیم یکتاپرست حق گرا، و او از مشرکان نبود.»
📌 پنجم: آیه ۵۱ سوره آل عمران: «إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۗ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ». «یقیناً خدا پروردگار من و پرودگار شماست؛ پس او را بپرستید، این است راه راست.»
📌 ششم: آیه ۶۱ سوره یس: « وَ أَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ»، «و اینکه مرا بپرستید که این راهی است مستقیم».
📌 آیه ۱۰۱ سوره آل عمران: «وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ». «و چگونه کفر می ورزید در حالی که آیات خدا بر شما خوانده می شود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر کس به خدا تمسّک جوید، قطعاً به راه راست هدایت شده است.»
📌 سخن آخر، راهى که انسان را به آن رهنمون مىسازد، آن راه "صراط مستقیم" است و راهى که او را به نیستى و تباهى مىکشاند آن راه "صراط جحیم" است. همچنین، صراط مستقیم در قرآن، گاه به "صراط سوّى" ؛ گاه به "صراط اللّه" ؛ و گاه به "صراط حمید" توصیف شده است.
📌 برابر آموزه های دینی، اهل بیت پیامبر مکرم (صل الله علیه و آله) به عنوان مصادیق #صراط_مستقیم معرفی شده اند.
#دعای_ندبه
#خوی_امامزاده_سیدبهلول
#جمعه_انتظار
#قرآن_صراط_مستقیم
#اهل_بیت_علیهم_السلام
#حجت_ذبیحی_فر
🦋♥️
✍️ بسمه تعالی
روز چهارشنبه، ۲۶ دی ماه ۱۴۰۳، برابر با ۱۴ رجب ۱۴۴۶، در جمع خواهران و مادران زادگاهم (روستای وار) که در مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام معتکف بودند، حاضر شدم.
🌹♥️🦋
دفتر معرفت
.
🌹♥️🌹
✍️ بسمه تعالی
روز چهارشنبه، ۲۶ دی ماه ۱۴۰۳، برابر با ۱۴ رجب ۱۴۴۶، در جمع خواهران و مادران زادگاهم (روستای وار) که در مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام معتکف بودند، حاضر شدم.
جمعی نورانی و سرشار از معنویت. از مبانی اعتکاف، سخن به میان آمد. غالب جمع شان، جوان بود، و لذا، ضرورت دیدم، از پیام اعتکاف برای نسل جوان سخن بگویم. موارد زیر، رئوس صحبتهایم بود:
📌1. اهمیت وقتگذاری برای خدا: جوانان باید یاد بگیرند که وقتگذاری برای عبادت و ارتباط با خداوند یکی از مهمترین نیازهای زندگی است.
📌2. تأمل در زندگی: نسل جوان باید فرصتهایی برای تأمل در زندگی خود پیدا کنند و به دنبال رشد معنوی باشند.
📌3. تقویت اخلاقیات: اعتکاف میتواند یادآور اهمیت اخلاقیات در زندگی روزمره باشد و جوانان را به رفتارهای نیکو ترغیب کند.
📌4. پیدا کردن آرامش درونی: نسل جوان باید بداند که ارتباط با خداوند و انجام عبادات، میتواند به آرامش درونی و رضایت از زندگی منجر شود.
📌5. توجه به جامعه: اعتکاف میتواند به جوانان یادآوری کند که مسئولیت اجتماعی نیز بخشی از دین است و باید به نیازهای دیگران توجه داشته باشند.
🔷 زحمات و خدمات عزیزانی که خالصانه در مقام خدمتگزاری بودند، ارج نهاده و خیر کثیر، عافیت و تندرستی برایشان مسئلت دارم. خانم حسنلو به همراه همسر گرامیشان آقای مهندس حسین ولیلو، همسایه های مسجد و خیرین و تمامی نیکوکاران.
#اعتکاف
#خوی_روستای_وار
#مسجدحضرت_ابوالفضل_علیه_السلام
#سرکارخانم_حسنلو
#مهندس_حسین_ولیلو
#حجت_ذبیحی_فر
🌹♥️🌹🦋
دفتر معرفت
. .🌹♥️🌹 #اخلاقی ✨«وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ» ☘ و در تم
.
🌹♥️🌹
#اخلاقی
🔹 یک تفاوت میان مردم عادی و صاحبان قدرت ظاهری یا معنوی
#هوای_نفس در اشخاص و افراد عادی فقط موجب #هلاکت خود آنها میشود، اما در اشخاصی که صاحب قدرت و مقامی ظاهری یا معنوی هستند بعلاوه #موجب_بدبختی دیگران میشود.
📗 استاد مطهری، یادداشتها، ج۱۵، ص۶۷
#هوی_نفس
♥️🌹♥️