eitaa logo
برگی از دفتر معرفت
2.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
419 ویدیو
126 فایل
🍃در محضر استاد اخلاق حوزه علمیه قم، و بیاناتی از امام و رهبری 🍂 با عرض معذرت، تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با مدیر: @abbasiii
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃🍃؛ 🍃🍃؛ 🍃؛ 👇🏻 🔻«وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ»(عبس/40)؛ (و چهره‌هایی غبارآلود و اندوهبار). 🔸انسانهایی هستند که وقتی به صورت آنها نگاه می‌کنی، پوشیده از غبار و گرد و خاک، مشکلات، ناراحتی‌ها و مصیبت‌هاست که بر این‌ها وارد شده است. 🔻«تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ»(عبس/41)؛ (که ظلمت و کدورت از آن می‌بارد). 🔸چه بلایی بر سر اینان آمده که اینگونه وضعشان خراب شده؟ 🔻«أُولَئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ»(عبس/42)؛ (آنان همین کافران فاجرند). 🔹می‌فرماید اینها کسانی بودند که مشکل اصلی آنها این بود که کافر شده و حق را پوشاندند. 👈🏻منظور از کفر، فقط این کفر شرعی نیست، ممکن است یک نفر ظاهرش خوب باشد، نماز خوانده و عبادت هم بکند لیکن حق را می‌پوشاند! 🔻مشکل اعتقادی دارد، 🔻توکّلش چنان ضعیف است که حاضر است نعوذبالله گناه بکند، دروغ بگوید، غیبت بکند، مال شبهه‌ناک بخورد تا مقام و پول از دستش نرود! که از جهتی، این هم کفر است یعنی حق را می‌پوشاند. 👈🏻لذا گناهانی که انجام می‌دهد کم‌کم باعث می‌شود که بر اثر گناه، ایمانش گرفته شده و کافر از دنیا برود در حالیکه حق دیگران را نداده است. ✅ سورۀ عبس 🍃نشر مطالب کانال آزاد است https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍃🍃؛ 🍃🍃؛ 🍃؛ ✅ دستورالعمل علماء اخلاق این است که؛ 🔸به یاد مُردن باشید، 🔹وصیت‌نامه بنویسید، 🔸حق‌اللّه و حق‌النّاس را ادا کنید. 🔹ائمۀ معصومین علیهم‌السلام با خداوند مناجات و درد و دل می‌کردند، مخصوصا آقا امام سجّاد علیه‌السلام که در دعای ابوحمزه چه درد و دلهایی با خدا دارد. روایت دارد حضرت علی‌بن‌الحسین سیّدالساجدین علیه‌السلام، در ماه رمضان بیشترِ شب را مشغول نماز بود و چون سحر می‌شد هر شب این دعا را میخواند:
«اَبْكي لِخُروُجِ نَفْسي اَبْكي لِظُلْمَةِ قَبْري اَبْكي لِضيقِ لَحَدي اَبْكي لِسُؤالِ مُنْكَر وَ نَكير». 

✅ سورۀ عبس 🍃نشر مطالب کانال آزاد است https://eitaa.com/daftaremarefat
🍃🍃🍃؛ 🍃🍃؛ 🍃؛ ⏺ «وَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ»(انشقاق/10). 🔻آن کسی که نامۀ عملش را از پشت به او می‌دهند، اظهار ناراحتی و پشیمانی می‌کند و می‌فهمد وقت گذشته و دیگر نمی‌شود عبادت کرد و بهره‌برداری نمود، پس عذاب الهی را می‌بیند و به سعیر؛ آن اتش افروخته که آماده شده است در می‌آید. چرا اینطور شد؟!! 🔻 بیشتر جنبه‌های تربیتی مورد توجه است، فقط صرف اینکه لغت و معنی چیست و خدای نخواسته عمل نکرده و دلمان را خوش کنیم که آیه را فهمیدیم، کافی نیست، 👈🏻 فهم آیه مقدمه و لازم است، ولی عمل به آن و اینکه ما چه استفادۀ تربیتی از آن‌ها می‌کنیم مهم است. ❓حالا صفات این افراد چیست که ما باید از اینها نباشیم و خودمان را از این آتش، غم و غصه‌ها نجات بدهیم؟! ✅
می‌فرماید: «إِنَّهُ کَانَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُورًا»(انشقاق/13)؛ (او در دنیا نزد همفکرانش مسرور بود)  

👈🏻مشکل اصلی این شخص این بود که خوشی خود را برای دنیا گذاشته و آخرتش را از دست داد. فرض کنید یک نفر می‌خواهد مسافرت برود، پول و امکانتش را در همان قطاری که هست خرج می‌کند، وقتی که به مقصد رسید، نه پول دارد به مسافرخانه برود و نه غذا تهیه کند. 🔹ما باید از سرمایه‌های الهی یعنی از وقت، عمر و جوانی خود، استعداد، چشم و گوش، دست و پا، روح و جسم، پدر و مادر، زن و فرزند و استاد، که خداوند به عنوان امانت به انسان عنایت فرموده، برای آخرت استفاده کرده و آخرتمان را آباد کنیم. 🔻نعوذ بالله انسان اگر فقط به همین‌ها خوش بوده و سرمایه را در همین‌جا صرف کند؛ مانند اهل معصیت که می‌گویند دنیا فقط همین دنیاست خوش باشید! یا چرا فلانی دارد و ما نداریم پس برویم بخریم! چرا فلان و فلان! بجای اینکه دنبال ایمان، تقوا، معنویات، ارزشهای انسانی و اسلامی باشد و برای آخرتش کاری بکند، فقط دنیا را برای خودش محل راحتی و خوشی قرار داده؛ 🔻"إِنَّهُ کَانَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُورًا"؛ از آن‌هایی می‌شود که در دنیا نزد همفکرانش خوش بود اما «فَسَوْفَ یَدْعُو ثُبُورًا»(انشقاق/11)؛ (به زودی فریاد و واویلای او بلند می‌شود). ✅ سورۀ انشقاق 🍃نشر مطالب کانال آزاد است https://eitaa.com/daftaremarefat
🍃🍃🍃؛ 🍃🍃؛ 🍃؛ ⏺ «فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ»؛ اما کسانی که نامۀ عملش را به دست راستش می‌دهند، یعنی اهل بهشت است و به راحتی از او حساب می‌گیرند، 🔹 «وَیَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا»؛ (و خوشحال و خندان به سوی همفکرانش برمی‌گردد). 🔸یعنی این شخص از دنیا که می‌رود، پیش اهل خودش برمی‌گردد_ منظور از "اهله " زن و بچه نیست بلکه اهلی که اهل ایمان است و درجاتش و تقوایش با این شخص یکی بوده و در دنیا برای خدا عشق می‌ورزید مانند شهدا، رهبر، مومنین و ملتی که امتحان دادند. ✅ خیلی قدر این ملت را باید دانست، زن و مرد ایران خیلی با دیگران فرق می‌کنند، اینکه با همۀ مشکلات، پای صندوق رأی حاضر شدند، از ایمان‌شان بوده است. این شخص در دنیا، بین مؤمنین خوش است، نمازجمعه یا راهپیمایی می‌رود خوش است، اینها خوشی معنوی می‌باشد. 🔸
روایت دارد خوشیِ مومن در سه وقت است؛ وقت نماز شب،  وقت افطار و زمانی که برادرهای دینی خود را ملاقات می‌کند.
بهشت هم که می‌رود خوش است، می‌رود محضر آقا امیرامؤمنین، محضر آقا اباعبدالله، پیش حاج قاسم، پیش امام خمینی (ر.ه). 🔻البته کسی که در این دنیا راهش درست باشد، وقتی زحمت کشیده و پا روی نفس خود گذاشته، چشم و زبان خود را کنترل کرده، حسد و بخل و کینه را کنار گذاشته و موقع محاسبه توبه کرده، این شخص، 👈🏻«وَ یَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا». ✅ سورۀ انشقاق 🍃نشر مطالب کانال آزاد است https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله سعادت‌پرور ﴿پهلوانی تهرانی﴾ رحمة الله علیه از اشعار عرفانی مرحوم حافظ می‌خواند. https://eitaa.com/daftaremarefat
🍃🍃🍃؛ 🍃🍃؛ 🍃؛ ⏺ «وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ» و اما کسی که نامۀ اعمالش را از پشت سرش بدهند، 🔻شخصی که اهل جهنم است، می‌‌گوید هرچه هست بخوریم و خوش باشیم! شبهه‌ناک هم باشد بخوریم! دقت کنید؛ ابتداء پرخوری و رفاه طلبی و همین‌طور مدام هرچه دارد برای دنیا خرج کرده، کم‌کم دچار شبهات می‌شود. 🔻با افرادی همنشینی می‌کند که با انقلاب میانه‌ای ندارند، 🔻با کسانی همنشینی می‌کند که مالشان شبهه‌ناک و معلوم نیست پولشان از کجا می‌آید، حلال است یا حرام، 🔻بعد کم‌کم گناه و معصیت و لقمۀ حرامِ یقینی و بعد هم تکذیب کرده و می‌گوید من اصلا اینها را قبول ندارم! و از اینجا عذابش شروع می‌شود، در نتیجه: ⏺ «إِنَّهُ ظَنَّ أَنْ لَنْ یَحُورَ»؛ این شخص فکر می‌کرد، هرگز برنمی‌گردد و دائما در این دنیاست! 🔸مشکل ما این است که خیال می‌کنیم حال که در این دنیا هستیم، چهل‌سال، پنجاه‌سال یا هرچندسال، همیشگی و دائمی هستیم! این غلط است. ما نمی‌دانیم امشب، فردا، چه وقت اجل ما می‌رسد. لذا روایت است که به دنیا، دل خوش نکنید ، به یاد آخرت باشید، وصیت‌نامه خودتان را بنویسید، حلالیت بطلبید، واجبات خود را انجام بدهید، حق‌الله، حق‌الناس، خمس، زکات، هرچه هست بالاخره تمامش کنید که بعد از مردن، دیگر کسی به فکر ما نیست. ⏺«بَلَى إِنَّ رَبَّهُ کَانَ بِهِ بَصِیرًا»؛ (بلی پروردگارش به وضعش بینا بود). این آیه یعنی خود را در محضر الهی دیدن، که خیلی‌ها از آن غافلند، خدا ما را موفق بدارد که این مراقبه را دائماً داشته باشیم. می‌فرماید خدا به او بصیر و آگاه بود و او را می‌دید، در محضر خدا بود، خدا حاضر و ناظر کارهایش بود و این شخص فکر کرد کسی او را نمی‌بیند. ✅ سورۀ انشقاق 🍃نشر مطالب کانال آزاد است https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۵ تیر ۱۴۰۱ شب شهادت امام محمدباقر علیه السلام .mp3
7.1M
▪️روز شهادت حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام ۱۶ تیر ۱۴۰۱ ۷ ذیحجه ۱۴۴۳ https://eitaa.com/daftaremarefat
857022208_-1909040821.pdf
160K
🕋 پیام حضرت امام خامنه‌ای به امت اسلامی و حجاج بیت‌الله الحرام منتشر شد. 🔹پس از دو سال وقفه در برگزاری عمومی مراسم حج، حجاج ایرانی نیز امسال توفیق حضور در سرزمین وحی و انجام حج تمتع را دارند. با حضور حجاج ایرانی مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات برگزار و پیام رهبر انقلاب اسلامی قرائت می‌شود. حضرت امام خامنه‌ای از سال ۱۳۶۸ تاکنون هرسال به مناسبت موسم حج پیام‌هایی را خطاب به امت اسلامی صادر و نکاتی پیرامون وظایف مسلمانان نسبت به حوادث و مسائل جامعه اسلامی بیان کرده‌اند. 🏷 https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍃🍃؛ 🍃🍃؛ 🍃؛ 🍃بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم؛ وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ(١) وَمَا أَدْرَاکَ مَا الطَّارِقُ(٢) .... إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ(٨) 🔻انسان بر اثر استبعاد، وسوسه‌های نفس و شیطان بر او اثر می‌کند و بر اثر توجه به این عالم مادی، کم‌کم موجودات را مستقل می‌بیند و آن عهد ازل، آن میثاق و عالم ذر را فراموش کرده و به دنیا وابسته می‌شود، بطوری که احساس می‌کند در این عالم دنیا خلود دارد! لذا همۀ گرفتاریها، ارتکاب گناهان و هر ظلمی که به خود و دیگران می‌کند بخاطر همین است که؛ 🔸غیر خدا را مستقل می‌بیند! 🔸ماسوی‌الله را مستقل می‌بیند! 🔸خدا را یک چیز خیالی می‌داند که گاهی باید سراغش برود! 👈🏻ولی قرآن بعکس بیان می‌کند، می‌فرماید آن کسی که واقعی هست ذات حضرت حق‌تعالی می‌باشد و بقیه، آیه و ممکن، محتاج و فقیر و غیرمستقل هستند. 🔹 حالا باید این خیال را عوضش کنیم که یکی از راه‌هایش همین آیات قرآن است. این مطلب را در جاهای مختلف، بسیار تکرار می‌کند که یکی از آنها همین آیه است: «إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ». انسان توجه دارد که برنمی‌گردد! البته دو نوع برگشت داریم. 1️⃣ یکی بازگشت معنوی که همان توبه و انابه هست 2️⃣ و دیگری بازگشت تکوینی که روح بعد از اینکه به دنیا آمد و تعلق به جسم پیدا کرد دومرتبه جدا شده و به تعبیر قرآن جسم انسان دفن می‌شود، همان که همه می‌بینیم. دومرتبه روح به جسم رجوع می‌کند و این مراجعات همان زوالی است که در دعاها هم آمده و عدم ثبات انسان که همه دلالت بر ثبات الهی و استقلال خدا دارند. 🔹 فقط باید به جنبۀ تربیتی مساله توجه کنیم که در همین دنیا دلِ استقلالی نبندیم، یعنی مبادا دنیا را بجای خدا گرفته و خدا را یک چیز خیالی و ذهنی بدانیم که وقتی موقع جدا شدن، خیلی سخت خواهد بود. همین منشأ انکار معاد می‌شود که؛ 🔻«أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا» (واقعه/٤٧)؛ و بارها مى‌گفتند آيا اگر بميريم و خاك و استخوان شويم دوباره زنده و مبعوث مى‌گرديم؟ ✅ سورۀ طارق 🍃نشر مطالب کانال آزاد است https://eitaa.com/daftaremarefat
ولادت امام هادی. 23 تیر.m4a
7.05M
💐 به مناسبت ولادت حضرت امام هادی علیه‌السلام ۲۳ تیر ۱۴۰۱ ۱۴ ذیحجه ۱۴۴۳ https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امام هادی علیه السلام: ✅خيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جَالِبُهُ وَ أَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ رَاكِبُهُ. ✍️انجام دهنده كار نيك، از خود نيكى بهتر و گوينده سخن زيبا، از سخنش زيباتر و حمل كننده دانش، از دانش برتر و كشنده بدى و شرّ به سوى خود از بدى و شر بدتر و اقدام كننده به كار ترسناك، از آن كار ترسناك تر است. 📚 بحارالانوار، ج 75، ص 370، حديث 4🌱 https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸فضيلت عيد غدير🌸 💠 حضرت امام صادق (عليه السّلام): ...هُوَ عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَرُ، وَ ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً إِلّا وَ تَعَبَّدَ فِى هذَا الْيَوْمِ، وَ عَرَّفَ حُرْمَتَهُ، وَ اسْمُهُ فِى السَّماءِ يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ، وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ. ...لَعَلَّكَ تَرى‏ أَنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَ جَلَّ- خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ. لا وَ اللَّهِ، لا وَ اللَّهِ، لا وَ اللَّهِ.»1️⃣ 💠 حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره): [در این روایت] نكات برجسته‏ اى وجود دارد كه به عظمت عيد غدير مشير است و شيعيان آن حضرت و پيروان مذهب نبوىّ و علوىّ- عليهم السّلام- را بر اهميّت عيد غدير بر ساير اعياد توجّه مى‏ دهد: 1- «عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر » نسبت آن عيد به خداوند، دلالت بر بزرگى امر ولايت و شرافت و بزرگى معنوى آن حضرت- عليه السّلام- مى‏ كند. 2- «ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً ...» آگاهى همه انبيا نسبت به حرمت عيد غدير 3- «عَرَّفَ حُرْمَتَهُ.» اين بيان نيز دلالت بر شرافت و بزرگى آن جناب- عليه السّلام- دارد. 4- «ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً إِلّا وَ تَعَبَّدَ فِى هذَا الْيَوْمِ » تعبُّد داشتن انبيا- عليهم السّلام- در آن روز. آيا ممكن است تعبُّد و فروتنى و خضوع در پيشگاه الهى، جز براى مقام منيع ولايت باشد كه خداوند به آن حضرت- عليه السّلام- عنايت مى‏ فرمايد؟ 5- «وَ اسْمُهُ فِى السَّماءِ يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ » روز عيد در آسمان، روزِ عهدِ معهود نام گذارى شده است: مراد از «سماء» اهل آسمان و ملايكه مى‏ باشند و اين لقب نيز به اعتبار آن بزرگوار- عليه السّلام- نزد آنان شهرت يافته؛ به اعتبار اين كه آنان از ميثاقى كه در ازل بر ولايت حضرت- عليه السّلام- گرفته شده و در اين عالم تجديد شده (بنابر بيانات حضرات معصومين- عليهم السّلام-) آگاه بوده‏اند. 6- «وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ.» اسم آن روز در زمين، روز ميثاق است اشاره ... است [به این] که در ازل و جمع مشهود از همه‏ ى خلق، بلكه از انبيا- عليهم السّلام- بر ولايت و منزلت حضرت على- عليه السّلام- (هم چون اخذ ميثاق بر توحيد) ميثاق و پيمان گرفته شده است. و شايد مراد از: وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ آگاهان بر اخذ ميثاق ازلى، يعنى انبيا و اوصيا- عليهم السّلام- باشند كه در ازل از آنان پيمان ولايت حضرت گرفته شده، از اين رو (به بيانى كه در نكته دوّم و سوّم گذشت)، انبيا تعبّد و حرمت آن را نگاه مى‏ داشتند. 7- «لَعَلَّكَ تَرى‏ أَنَّ اللَّهَ- عَزَّ و جَلَّ- خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَة مِنْهُ.» حرمت و احترام آن روز بر تمام ايّام سال است: بى‏ تأمّل مى‏ توان گفت: اين شرافت و عظمت، به حساب آن بزرگوار بوده وگرنه شبانه روز همه مثل يكديگرند، از اين روست كه حضرت- عليه السّلام- در آخر سه مرتبه مى‏ فرمايد: «لا وَ اللَّهِ» 8- «لا وَ اللَّهِ» با اضافۀ «لا» بر قسم به اسم جلاله كه آن هم باز بر شرافت مؤكّد صاحب روز دلالت دارد. —-پاورقی —- 1️⃣ اقبال الاعمال، ص 476. (اين روز، بزرگ‏ترين عيد خدا است، خداوند- عزّ و جلّ- هيچ پيامبرى را بر نيانگيخت؛ مگر اين كه دستور عبادات در اين روز را به او داد و ارزش آن را به او شناساند. اسم اين روز در آسمان «عهدِ معهود» و در زمين «ميثاق مأخوذ و جمع مشهود» است... گويا خيال مى‏ كنى خداوند- عزّ و جلّ- روزى باارزش‏تر و محترم‏تر از اين روز آفريده است. به خدا سوگند نه، به خدا سوگند، نه به خدا سوگند نه) 📚برگرفته از شرح معارف ادعیه، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱 https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا