⚫️فلسفۀ سير سيّدالشّهدا (ع) بر طريق عادى
▪️الف. امتحان مردم
لزوم ابتلا و امتحان همۀ افراد بشر در طول تاريخ ،كه جز از طريق عادى امكانپذير نيست... امتحان، ابتلا و اختبار در برنامۀ الهى و زندگى بشر، از آغاز تا پايان بوده و خواهد بود. اين، سنّتى است كه پروردگار براى تمييز حقّ از باطل و خبيث از طيّب قرار داده است. يكى از اين موارد، ابتلا و امتحان مردم زمانِ سيّدالشّهدا- ع- به واقعۀ كربلا است.
▪️ب. حركت بر طريق اسباب ظاهرى
مأمور بودن وى (سیدالشهداء) به سير بر طريق عادىِ اسباب و مسبّبات است كه تمامى امور بر طبق آن پياده شده اند و اين، نسبت به ابتلا و امتحان به حسب ظاهر ممكن نيست، مگر در برخورد امور صالح و ناصالح، و مظاهر نور و طاغوت... بنابر قانون امتحان است كه هر كس با انتخاب طرف مورد پسند خود، باطن خود را آشكار، و راه خود را به سوى بهشت يا دوزخ انتخاب مى كند.
▪️ج. اتمام حجّت بر مردم
از برخى سخنان حضرت با لشكريان يزيد، به خصوص با سران كفر هم چون عمربن سعد و شمر، علاوه بر اين كه اين دو نحوه بيان (امتحان و ابتلا و طريق اسباب و مسبّبات) از آن ها به خوبى مشهود است، بر اتمام حجّت نيز تأكيد شده است تا در پيشگاه الهى ادّعا نكنند كه ما نمى دانستيم. ...و از سوى ديگر اين كه مبادا افراد انگشت شمارى هم چون حرّبن يزيد رياحى- كه انوارى از ايمان و محبّت اهلبيت- ع- در قلوب شان تابيده است- در ميان لشكر باشند و تبليغ نشده باشند
▪️د. الگو شدن قيام سيّدالشّهدا -ع-
الگو بودن آن نهضت براى همۀ مصلحان و شيعيان آن حضرت در طول تاريخ؛ چنان چه آن حركت بر خلاف مجراى عادى بود، هرگز براى آيندگان- كه در مقام ولايت و عصمت در حدّ آن بزرگوار نبودند- نمى توانست سرمشق باشد؛ چنان كه خود حضرت در نامه اى كه به سران كوفه مرقوم نمود، به اين اصل كلّى اشاره فرمود.
به همين دليل است كه بعد از ايشان، در طى قرن هاى متمادى، نهضت هاى زيادى در سراسر كشورهاى اسلامى به وقوع پيوست كه شعار همۀ آن ها «يالثاراتِ الْحُسَيْنِ» و خون خواهى سيّدالشّهدا- ع- و پيروى از ايشان بود.
📚منتخبی از کتاب شریف #فروغ_شهادت
https://eitaa.com/daftaremarefat
؛▪️▪️▪️
بسماللهالرحمنالرحیم
برادر عزیزم جناب آقای وزیری فرد وفقکمالله تعالی
خبر فوت مرحومه مغفوره والده مکرمه جنابعالی را شنیدم و محزون و ناراحت شدم.
خداوند ایشان را با اجداد طاهرین محشور و به شما و سایر بازماندگان صبر و اجر عطا فرماید.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
علیاکبر رجالی
https://eitaa.com/daftaremarefat
◽ انتشار نخستینبار
📝 بیانات رهبر انقلاب در دیدار شوراى مرکزى هیئتهاى عزاداری استان تهران منتشر شد.
🏴 نهضت حسینی تا قیام حضرت بقیه الله الاعظم برقرار است.
◽ حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای: شما خودتان را عَلَمداران حسینى بدانید. عَلَم عزاى حسینى دست شما است؛ این خیلى مرتبهى بزرگى است؛ این خیلى مقام مقدّسى است.
◾ اگر نهضت امام حسین در روز عاشورا تمام شده بود، امام حسین دیگر عَلَمدار نمیخواست؛ امّا فرض این است که نهضت حسینى تا قیام فرزند معصومش حضرت بقیّةاللهالاعظم برقرار است؛ نهضت که تمامشدنى نیست. هر چه زمان گذشته است، نهضت حسینى گستردهتر شده است، اعماق آن بیشتر آشکار شده است. هر بخشى از این نهضت یک عَلَمدارى دارد؛ دنیاى فقاهت بخشى از نهضت حسین است، عَلَمدارش #مراجع بزرگند؛ دنیاى معنویّت و معرفت بخشى از منطقهى نهضت حسین است، عَلَمدارانش #سُلّاک_بزرگ و #اهل_معرفتند؛ صحنهى عظیم زندگى مردم که به سمت اسلام حرکت میکند و نهضت اسلامى و انقلاب اسلامى و حکومت اسلامى، بخشى از نهضت حسینبنعلى است، عَلَمداران و پرچمداران مخصوص به خود را دارد؛ بقاى فرهنگ این نهضت در بین مردم هم بخشى از آن نهضت است، پرچمدارانش کسانى هستند که اقامه عزاى حسینى را میکنند، و از جمله شماها هستید.
◽ شما عَلَمدار حسینى هستید؛ این عَلَم را بایستى قدر بدانید. آنچنان که شایستهى او است، این کار را انجام بدهید.
◾ دیدید که در سال ۵۷، همین هیئات مذهبى شما در روشن کردن حقایق براى مردم چه نقش بزرگى ایفا کرد. مردم در خیابانها راه میرفتند و نغمهى هیئتهاى عزادارى براى آنها بهترین تحلیلکنندهى سیاسى و انقلابى آن روز بود، که حقایق را بیان میکرد؛ در سال ۴۲ هم همین جور بود، در دوران جنگ هم همین جور بود. امروز هم همین جور است. ۱۳۷۳/۵/۱۲
🏴 #از_تبیین_تا_قیام
🔍 متن کامل را بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50718
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَبَشِّرِ الصَّابِرِين
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا:
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
⚫ برادر گرامی
حجت الاسلام والمسلمین
جناب آقای #وزیری_فرد (دامت توفیقاته)
▪️از شنیدن خبر درگذشت والده مکرمهتان
بسیار متأثر گشتیم،
این ضایعه مولمه را محضر شما و خانواده
گرامیتان تسلیت عرض میکنیم.
▪️در ایام مصیبت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) حشر با آن حضرت را برای آن مرحومه
و اجر و صبر را برای داغداران،
از خداوند متعال مسئلت داریم.
محمدحسین #رخ_شاد
محمدعلی #مجاهدی
علی اشرف #مویدی
حسن #وطن_خواه
محمدتقی #فیاض_بخش
حیدرعلی #ایوبی
اکبر #عیدی
علی اکبر#رجالی
حسین #علیپور_مرندی
سید مهدی #سعیدی
کاظم #مصطفایی
امیر #نجفی
محمد #روحی
مهدی #علیزاده
علی #فروغی
بیت مرحوم آیت الله #سعادت_پرور(ره)
موسسه معارفی فقهی _#برهان
موسسه فرهنگی هنری #جلوه_نور_علوی
موسسه فرهنگی #نسیم_عبودیت
🏴 جلسه عزاداری صبح روز عاشورا🏴
🎙سخنران: حاج آقا رجالی
▫️قرائت زیارت ناحیه مقدسه: کربلائی جلیلی
📆 زمان: ۱۷مرداد ۱۴۰۱، روز عاشورا
⏰ساعت شروع مراسم: ۱۰ صبح
🌎مکان: تبریز، خیابان ورزش، کوی گلریز ۲، مسجد فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
▫️موقعیت مکانی مسجد:
https://nshn.ir/sbAar0eCVZkQ
https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلند شو علمدار...
🏴درك فناى كامل در برابر امام (عليه السلام)
⚫️از جمله چهره هاى تابناك عاشوراى حسينى، كه به حقّ شخصيّت دوّم سپاه اسلام، و به تعبير سيّدالشّهدا- عليه السّلام- «پرچمدار امام و سردار لشكر حقّ» بود، سقّاى كربلا، ابوالفضل العباس، قمر بنى هاشم است.
⚫️وقتى از امام اجازه جهاد خواست، حضرت به شدّت گريست ... و هنگامى كه شربت شهادت نوشيد، امام حسين- عليهالسّلام- به بالينش حاضر شد، گريست و ابياتى را قرائت و سپس فرمود: «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى وَ قَلَّتْ حيلَتى.» ...
🏴بیان نکته ها و معارف
⚫️ اين نكته را همواره بايد در نظر داشت كه حركت و گفتار امام معصوم، هم چون مردم عادى نيست، كه با احساسات و عواطفِ بى مبنا همراه باشد؛ بنابراين، گريۀ شديد امام در دو مورد (هنگام اجازهى جهاد خواستن برادر و هنگام حضور در كنار پيكر او) را نمى توان تنها به خاطر اين كه برادرش بوده، و يا به علّت بعضى از جهاتى كه در فصل پنجم (این کتاب) گذشت، دانست...
⚫️ جملۀ «أَلْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرى» نيز سخن عميقى است كه بيانگر مقام و منزلت و بزرگى قمر بنىهاشم است، گويا امام با اين جمله مى خواهد بفرمايد: تمام مصايب، از شهادت مسلم بن عقيل- عليه السّلام- تاكنون به اين حدّ مرا ناراحت ننمود و دل مرا نشكست.
⚫️جملۀ «قَلَّتْ حيلَتى» ممكن است اشاره به ممكن نبودن حمل پيكر مطهّر وى به خيمه باشد. و يا اين كه بخواهد بفرمايد: من ديگر حامى و پشت گرمى ندارم. و يا اشاره به همان جمله اى باشد كه هنگام اجازه خواستن حضرت عبّاس-عليه السّلام- فرمود: «يا أَخى، أَنْتَ صاحِبُ لِوائى، وَ إِذا مَضَيْتَ، تَفَرَّقَ عَسْكَرى»
⚫️در نتيجه، ريشۀ اصلى صدور امورى از اين گونه از سوى سيّدالشّهدا- عليه السّلام- همان ديد معنوى آن بزرگوار نسبت به ياران و عظمت مقام و منزلت معنوى آن هاست. مردم عادى هم اگر گوشه اى از آن ديد امام را دارا شوند و يا حداقل به خصوصيّات اشخاص، بهتر عنايت داشته باشند، گريه و سخنان آنان در فقدان اشخاص، به حساب منزلت آنها در شدّت و ضعف، و كمى و زيادى، متفاوت خواهد بود.
📖برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
https://eitaa.com/daftaremarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | شرح حدیث اخلاق از #حضرت_سجاد(ع) توسط حضرت آیتالله خامنهای
▫️ آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو:
🔸افزايش رزق
🔹تأخير در اجل انسان
🔸محبوبيت درميان خانواده
🔹ورود به بهشت
◾️ Farsi.Khamenei.ir
▪️▪️▪️؛
▪️▪️؛
▪️؛
#هدایتهمراهخلقتاست
🍃بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى(1) الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى(2)؛
🔹در ابتدای سوره میفرماید: تسبیح کن به اسم پروردگارت که پروردگار تو اعلیست. این آیه مسائل توحیدی دارد که باید توجه کنیم. توحید خاصی که مخصوص اسلام است و مرحوم علامه قدسسره در کلماتشان زیاد بکار برده و در المیزان هم مطالبی فرمودهاند، بهخصوص قسمت بیان در چند خط میفرمایند که؛ آن توحیدی که، لایق به ساحت مقدس الهی است و حقتعالی را تنزیه از غیر میکند.
🔸این مطلب خیلی مهم است چون اگر توحید حل شود، آخرت هم برای انسان حل میشود و اگر آخرت حل شد، زمینه برای تزکیه و خودسازی و اخلاق فراهم شدهاست. خداوند میفرماید: آن پروردگار تو که «خَلَقَ فَسَوَّى»؛ هر چیزی را با تسویه، به صورت حسابشده و در جای خود جامع و کامل خلق کرده و به کمال رسانید.
🔹«وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى»؛ آن خدایی که تقدیر کرد و هدایت فرمود، یعنی تقدیرات خداوند که سرمایۀ هر موجودی هست، به او عطا کرد.
🔸حضرت موسی علینبیناوآلهوعلیهالسلام در جواب فرعون که سؤال میکند: «فَمَنْ رَبُّکُما يا مُوسي» (طه/49)، (فرعون) گفت: پروردگاری که شما برای او تبلیغ میکنید چه کسی است؟
🔹 حضرت موسی در جواب فرعون چنین فرمود: «رَبُّنَا الَّذي أَعْطی کُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدي»؛ پروردگار ما آن خدایی است که خلق فرمود هر موجودی را و بعد هدایت کرد.
👈🏻این (خلق و هدایت) خیلی بههم ربط دارد که خداوند به ما سرمایه و نیازهای اولیه را عطا کرده و هدایت فرموده است. هدایت همراه با خلقت است. مقصود این است که خداوند اتمام حجت کرده، همهچیز به ما داده و هدایت هم کرده حالا این انسان است که باید بهرهبرداری کند.
#تفسیر
✅ سورۀ اعلی
🍃نشر مطالب کانال آزاد است
https://eitaa.com/daftaremarefat
✅فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور:
❇️شیرینى ایمان را جز با رسیدن به درجات بالاى ایمان نمى یابیم و به آنها نمى رسیم، مگر با ورود به صراط عبودیت حقیقى و روگرداندن از عبودیت غیر خدا و از عبودیت غیر خدا روگردان نمىشویم، مگر به اینکه مشاهده کنیم که هر فعل و صفت و ذاتى، قائم به او و از او و به سوى اوست
📚سرالاسراء دو جلدی، ج2، ص 492 و 493🌱
https://eitaa.com/daftaremarefat
▪️▪️▪️؛
▪️▪️؛
▪️؛
#چهارشرط
#استفادۀحلال
🍃بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى(1) ... وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى(4)»؛ (و پروردگاری که چراگاه ها از زمین رویانید).
🔹بعضی از خلقت را که ما با آن آشنایی داریم و همه آن را میبینند و کسی نمیتواند منکر بشود، محسوسات هستند. خداوند برای نوع مردم عادی، محسوسات را مثال میزند، چون همه با محسوسات سروکار داشته، برای هیچکس قابل انکار نبوده و احتیاج به علم خاصی هم ندارد.
🔸آن خدایی که گیاه را از زمین خارج کرد و بعد از اینکه دوران حیاتش گذشت، خداوند براساس مصلحت و طبق حکمت خودش او را خشکانید تا به یک علف خشک و سیاهی تبدیل شد که دیگر قابل استفاده نبود.
✅ تنبّهی که این آیه میدهد برای خود ما انسانهاست. کما اینکه برای خلقت ما، برای حیات بعد از مرگ ما و برای مبعوث شدن نیز، مثال گیاهان را میزند؛ «وَ كَذلِكَ النُّشُورُ» ؛ میخواهد بفرماید ما به شما امکانات میدهیم، جسم، روح، عقل و همهچیز را در اختیارتان گذاشتهایم و بعد از اینکه روح از بدن جدا شده و جسم میمیرد، او را به خاک میسپارند، لذا از این فرصت و از این نعمتهای الهی استفاده کرده و بهرۀ خوب ببریم و زحمت بکشیم تا از راه حلال بوده و اسراف نباشد.
🔹حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام میفرمایند: هر چیزی که میخواهی استفاده کنی، با چهار شرط استفاده کن:
1️⃣ «ما تَشتَهي مِنَ الحَلالِ»؛ یکی اینکه شرعاً و فقهاً باید حلال باشد، شما تقلیداً یا اجتهاداً باید یقین داشته باشید که این چیز حلال است. صِرف حلال بودن هم کافی نیست،
2️⃣ «وما لا سَرَفَ فيهِ»؛ نمیشود اسراف و زیادهروی کرد، اسراف در همهچیز حرام است؛ در خوردن، در نگاهکردن، در صحبتکردن، در خوابیدن و...، حد اعتدال در همۀ امور باید رعایت بشود.
3️⃣ «وما لا يَثلِمُ المُرُوَّةَ»؛ جوانمردی انسان را از بین نبرد،
4️⃣ «واستَعينُوا بِذلِكَ عَلى اُمورِ الدّينِ»؛ و از اين روش، در انجام دادن امور دين يارى بجوييد.
✅ این حدیث از روایاتی است که وضعیت ما را در خودسازی و رسیدن به قرب به خدا مشخص میکند؛ 👈🏻حلال باشد، اسراف نباشد، مخالف مروّت و جوانمردی نباشد و در راه خدا صرف بشود.
#تفسیر
✅ سورۀ اعلی
🍃نشر مطالب کانال آزاد است
https://eitaa.com/daftaremarefat
▪️▪️▪️؛
▪️▪️؛
▪️؛
#تذکروپندپذیری
#اهمیتفکرکردندرقرآن
#مذمتفکرنکردن
🍃 فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى(اعلی/5)؛ (و دوباره خزانش کرد و به صورت خاشاکی سیاه در آورد).
🔹خداوند در اینجا میفرماید: گیاهی که رشد کرده بود تبدیل به علف خشکیده میشود. پس ما هم باید حواسمان باشد که در این دنیا نیامدهایم که دائماً بمانیم، هر لحظه امکان دارد اجل فرا برسد و از دنیا برویم. عاقبت همه موت هست پس انشاءالله از لحظات زندگی در دنیا بهرۀ خوب ببریم.
📝 در روایت آمده که روز قيامت بنده قدم از قدم برنمیدارد تا اينكه چهار سؤال از وى میشود:
1️⃣ از عمرش كه در چه سپرى ساخته؟
2️⃣ و جوانيش در چه راهی صرف كرده؟
3️⃣ و از مالش كه از كجا آورده و به چه مصرفی رسانده؟
4️⃣ و از دوستى ما اهل بيت.
◀️ از "حبنا اهلالبیت یا از ولایتنا اهلالبیت" یعنی در دنیا در کدام راه بودی؟ از اهلبیت پیروی میکردی یا از هر چیزی که دلت میخواست پیروی میکردی؟ باید عرض کنم که تذکر منفعت دارد برای کسانی که بترسند، یعنی خدا را قبول داشته باشند و به یاد آخرت بوده و اهل تذکر باشند.
🔻 با کمال تاسف، دشمن از وسوسههای شیطان آموخته که مردم را مشغول کند. مشاهده میکنید که مرتب وسایل را عوض میکنند تا مبادا شخص برای فکر کردن فراغت داشته باشد.
🔻ما شبانهروز چقدر فکر میکنیم؟ فکری که اینقدر در قرآن نسبت به آن سفارش و تأکید شده است و مذمت شدند کسانی که در کارهایشان فکر نمیکنند.
⬅️ روایت است گاهی یک لحظه فکرکردن، ثواب و اجر یکسال عبادت یا شصت سال عبادت [عبادت مستحبی] را دارد، اینها برای تشویق ماست و میخواهند به ما توجه بدهند تا ارزش فکر کردن را بدانیم.
🍃 خدا رحمت کند استاد آیتالله سعادتپرور، این فقیه عارف مفسر عالم ربانی، به بنده میفرمود: «من در تمام امورِ خودم و شماها مشکلات را با فکرکردن حل میکنم، چه مشکلات شماها باشد و چه مشکلات خودم باشد».
✅نعمت فکرکردن را از دست ندهید ولی شرطش این است که خودمان را مشغول به کارهایی نکنیم که فرصت فکر کردن نداشته باشیم.
#تفسیر
✅ سورۀ اعلی
🍃نشر مطالب کانال آزاد است
https://eitaa.com/daftaremarefat
🏴 روضه و اسباب گشایش امور
▪️مرحوم قاضی (رحمه الله) در وصیت نامه خود میفرمایند:
◾️« ...و در مستحبّات تعزیه داری و زیارت حضرت سید الشهداء مسامحه ننمائید.
◾️روضة هفتگی و لو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است.
◾️اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی شود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرّم ترک نشود»
📗برگرفته از کتاب #همای_سعادت🌱
http://Ketabrah24.ir
https://eitaa.com/daftaremarefat
▪️▪️▪️؛
▪️▪️؛
▪️؛
#اثرهمنشینی
#اثرهمصحبتی
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى(1)...وَیَتَجَنَّبُهَا الأشْقَى(11) الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى(١٢) ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیهَا وَلا یَحْیَی(١٣) قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى(١٤)... بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا(١٦)
🔸«وَیَتَجَنَّبُهَا الأشْقَى»؛ در تاریخ افراد زیادی دیدید که ابتداء، آدمهای خوبی بودند ولی کمکم کارشان بهجایی رسید که عاقبتشان آتش جهنم شد! اینها به ما تنبه میدهد که مراقب همنشینی، همصحبتی و رفت و آمدهایی که به انسان ضرر میرساند باشید.
🔹منظور از مراقبهای که علمای اخلاق میفرمایند این است که مراقب خودتان باشید، ایمانتان را حفظ کرده و روحیۀ خود را خراب نکنید.
🔻«الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى» میفرماید به آتش بزرگ مبتلا میشوند که «ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیهَا وَلا یَحْیَی»؛ این اشاره به خلود دارد که اینان نه در آن آتش میمیرند و نه زنده میشوند و برایشان راه نجاتی نیست یعنی دائماً در عذاب هستند.
🔹اما کسانی که ایمان دارند و خشیت خود را حفظ کردهاند چه کسانی هستند؟ میفرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى»؛ (محققا هر کس که خود را تزکیه کند رستگار میشود).
🔻انسانی که به این دنیا تعلق میگیرد، گاهی علاقهاش بجائی میرسد که خودش را از آخرت محروم میکند که باید خود را تزکیه کند. تزکّی یعنی پاکشدن و مراد، پاکشدن از کثافتها و آلودگیها و تعلقات دنیویه است. تعلقات دنیوی به طور مطلق از بین نمیرود. حال ما از کجا بفهمیم این علاقه و توجه، ما را جهنمی کرده و به شقاوت میرساند؟
🔸میفرماید نشانهاش این است که انسان را از آخرت باز میدارد. چون «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا»؛ ولی شما به زندگی دنیا دل بستید و دنیا را بر آخرت مقدم میدارید، از اینجهت از کمالات و ارزشهای معنوی و غیره محروم میشوید.
#تفسیر
✅ سورۀ اعلی
🍃نشر مطالب کانال آزاد است
https://eitaa.com/daftaremarefat
▪️▪️▪️؛
▪️▪️؛
▪️؛
#بهشتباسختیهاپیچیدهشده
🍃«کَانَ یَقوُلُ رَسوُلُ الله صلیالله علیه و آله: اِنَّ الجَنَّةَ حُفَّتْ بِالمَکارِه»،
👈🏻«کَانَ یَقوُلُ» استمرار را نشان میدهد، یعنی فقط یکبار نفرمودند، از بس مسئله مهم است پیغمبرصلیالله علیه و آله دائماً به اصحابشان میفرمودند که: «اِنَّ الجَنَّةَ حُفَّتْ بِالمَکارِه»،
✅ یعنی بهشت که جایگاه قرب الهی است، کمالات در آنجا ظهور پیدا میکند و هرچه انسان در این دنیا زحمت کشیده، در آن دنیا ظاهر میشود،
♻️ «حُفَّت» یعنی پیچدهشده با سختیها؛ یعنی پیچ در پیچ است. مثل بستن زخم که روی آن را پیچدرپیچ میبندید، یا مثلا پیاز که لایه به لایه است، میفرماید بهشت و قرب الهی، خوشبختی آخرت و سعادت، پیچیده شده با ناراحتیها، پیچیدهشده با آن مسائلی است که خوشتان نمیآید و از آن اکراه دارید.
🔻ببینید از چهچیز بدتان میآید؟
👈🏻اگر در شبانهروز با این مسائل و سختیها، برخورد بیشتری دارید، بدانید به بهشت نزدیکترید.
♻️ یک لایهاش را برمیدارید مریضی است، یکی را برمیدارید فقراست، دیگری ناراحتی خانوادگی، بعدی تحقیر، محرومیت، مشکلات دائم، تهمتشنیدن و اذیتشدن، یا به انسان بیاعتنایی میکنندتا انسان آدم شود، تا این نفْس که آمده در این دنیا ما را خراب کند، این نفس سرکش لِه شود.
🍃نشر مطالب کانال آزاد است
https://eitaa.com/daftaremarefat
🏴
🏴🏴
🏴🏴🏴