🍃🍃🍃؛
🖊قَالَ رَسُولُاللَّهِ صَلَّىاللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: سَائِلُوا الْعُلَمَاءَ وَ خَاطِبُوا الْحُكَمَاءَ وَ جَالِسُوا الْفُقَرَاءَ.
🌹پيامبر خدا صلىالله عليه و آله فرمودند:
⬅️از دانشمندان بپرسيد، با دانایان و پرمایگان همسخن شوید و با فقرا همنشینی کنید.
🖊 عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عَلَيْهِالسَّلاَمُ قَالَ: اَلْمَصَائِبُ مِنَحٌ مِنَ اللَّهِ وَ الْفَقْرُ عِنْدَ اللَّهِ مِثْلُ الشَّهَادَةِ وَ لاَ يُعْطِيهِ مِنْ عِبَادِهِ إِلاَّ مَنْ أَحَبَّ.
🌹امام صادق عليهالسلام فرمودند:
⬅️گرفتاریها تحفهای از ناحیۀ خداست و فقر در نزد خداوند به منزلۀ شهادت است که آن را جز به بندگانی که دوستشان دارد نمیدهد.
📚استاد سعادتپرور"ره"، سرالاسراء، شرح حدیث معراج، ج1.
https://eitaa.com/daftaremarefat
برگی از دفتر معرفت
🍃تفسیر آیه ۶ تا ۸ سوره یونس 🎙 استاد حاج آقا #رجالی زیدعزه #چرا به یاد خدا نمیافتیم؟ چرا عدهای، ا
#چرابهیادخدانمیافتیم؟
❓چرا عدهای، از خلقت آسمان و زمین #بهرهٔ_توحیدی نمیبرند؟
♻️ «إِنَّ فِی اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ» (یونس/6)
🍃میفرماید: «بهدرستی که در پی هم در آمدن و رفتوآمد شبانهروز و آنچه که خداوند آفریده، چه در آسمانها و چه در زمین حتماً آیات و نشانههایی هست برای کسانی که تقوا را رعایت میکنند».
◀️ اینجا در آخرِ آیه یک شرطی آمده: «لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ»؛
❓ما شاید به این فکر باشیم که چرا همۀ متوجه خدا نمیشوند؟
❓چرا از آمدوشد شب و روز، به یاد خدا نمیافتیم؟
❓چرا موجودات را مستقل میبینیم؟ چرا در خلقت توجه نکرده و فکر نمیکنیم؟
❓قرآن کریم در آیاتی سؤال میکند که چرا انسان در مورد «فِی خَلقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» فکر نمیکند؟
✅ قرآن در سوره یونس آیه 6 جواب میدهد که؛ «لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ»،
👈🏻پس مشکل خود انسان است؛ چون هر کس به اندازهای که تقوا دارد؛ یعنی بدیها را انجام نداده و خودش را از بدیها حفظ کرده و بهطرف خوبیها میرود، هر کس که از عقلش استفاده میکند و لااقل تقوایِ اولیه را دارد، میتواند از آسمان و زمین و رفتوآمد شب و روز استفادۀ توحیدی برده و در این آثار، خدا را با چشم دل ملاقات و مشاهده بکند.
🍃نشر مطالب کانال بلامانع است
https://eitaa.com/daftaremarefat
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹در محضر امام خامنهای حفظهالله
🔻تا میتوانید از ریاست فرار کنید مگر واجب شود
https://eitaa.com/daftaremarefat
برگی از دفتر معرفت
🌹در محضر امام خامنهای حفظهالله 🔻تا میتوانید از ریاست فرار کنید مگر واجب شود https://eitaa.com/da
📝متن بیانات شرح حدیث
🍃عن النّبیّ صلَّىاللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه.
🖊این حدیث دربارهی بنده و امثال بنده است؛ هر کسی که بر ده نفر نه حالا بر هشتاد میلیون نفر _ امارت و ریاست داشته باشد _
👈 ــ «اِلّا جیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه؛
🔻 این آدمِ رئیس را که اینقدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که میآورند؛ دست او را به گردنش بستهاند؛
🔸در آن حوزهِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کارهای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ 👈حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛
🔸یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزهی مأموریّت ما، انجام نگرفت؛ 👈 یا بهخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرسوجو نکردیم و ندانستیم، 👈یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا انشاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد.
🔹اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً میآورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً میآورند او را در پای محاسبهی الهی.
🍃فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه؛
اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را.
🔻وَ اِن کانَ مُسیئاً؛ حالا هر جور بدعملی که فرض کنید؛
اینجا👈 زیدَ غُلّاً اِلىٰ غُلِّه؛
🔹اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسیهای ریاست [بودن] چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ میبینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد ــ این عقل نیست، تدبیر نیست.
🔹اگر چنانچه این ریاست، مایهی یک چنین دغدغهای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است].
🍃بنده دورهی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دورهی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچی.
🔻دورهی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم.
🔹درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجبِ بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را.
👈بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.
۱۳۹۷/۰۹/۲۷
🍃بیانات در ابتدای درس خارج فقه
https://eitaa.com/daftaremarefat
۲۱ خرداد ۱۴۰۲، آیه اول سوره ملک.mp3
1.04M
🍃تفسیر آیه ۱ سوره ملک
🎙 استاد حاج آقا #رجالی زیدعزه
🔸موت و حیات دو ابزار سعادت
🔹بهرهبرداری صحیح و بههنگام، نردبان سعادت
🔸یاد آخرت مانع از طغیان، تنبلی و...
۱۴۰۲/۰۳/۲۱
https://eitaa.com/daftaremarefat
▪️▪️▪️
▪️▪️
▪️
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّٰهِ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِاللّٰهِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آبائِكَ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَبْنائِكَ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَوْلِيائِكَ،
▪️أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ، وَجاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذىٰ فِي جَنْبِهِ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ،
▪️أَتَيْتُكَ زائِراً، عارِفاً بِحَقِّكَ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ.
https://eitaa.com/daftaremarefat
May 11