✳️ یأجوج و مأجوج
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی مد ظله العالی
سلام علیکم
در قرآن کریم در دو سوره کهف آیات ۹۳و ۹۸ و سوره انبیاء آیه ۹۶ به یأجوج و مأجوج اشاره شده است در روایات هم از نشانه های آخرالزمان شمرده شده اند خواستیم نظر مبارک حضرتعالی را در این مورد بدانیم و از نظر استاد عالیقدر بهره مند شویم. والسلام
پاسخ معظم له
بسم الله الرحمن الرحیم
بعدالتحیه والسلام
در تفسیر مجمع البیان آمده کفّار قریش دو نفر را در مکّه به نام های «نضر بن حارث» و «عقبه بن ابی معیط» نزد علماء یهود در مدینه فرستادند که درباره محمد صلی الله علیه و آله که ادعای نبوت کرده چه میگویند؛ علماء یهود گفتند سه مسئله از او بپرسید:
مسئله روح؟
جوانانی که در روزگار قدیم به غار پناهنده شدند ؟
شخصی که غرب و شرق عالم را گرفت که بود ؟
اگر سئوال اولی را جواب نگفت و آن دو مسئله را جواب گفت بدانید او پیامبر صلی الله علیه و آله است و در تورات ما چنین وعده داده شده است کفّار از پیامبر صلی الله علیه و آله از روح سئوال کردند!
پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: روح از امر پروردگار من است ( وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا)
اما جواب سئوال دوم؛ اصحاب کهف بودند که از شرّ حاکم زمان خود به نام «دقیانوس» به غار پناه بردند و خداوند آنانرا محافظت نمود (إِنَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى)
اما جواب سئوال سوم: او ذوالقرنین (یکی از افراد صالح و مؤمن بخدا بود ) که خداوند او را قدرت داد و به غرب و شرق عالم سفر کرد (وَیَسْأَلُونَکَ عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ ۖ قُلْ سَأَتْلُو عَلَیْکُمْ مِنْهُ ذِکْرًا )
عن الامام علی سلام الله علیه : «إِنَّ ذا القرنین لم یکنْ نبیاً لکنَّهُ کان عبْداً صالحاً أَحبَّ اللَّهَ فأَحبَّهُ اللَّهُ و ناصحَ اللَّهَ فناصحَهُ اللَّهُ» ذوالقرنین چنانکه از آیه شریفه ۸۶ سوره کهف (قُلْنَا یَا ذَا الْقَرْنَیْنِ) استفاده میشود به امر خداوند متعال حرکت میکرد او به غرب و شرق گیتی سفر نمود؛ سپس سفر سومی به سرزمین کوهستانی داشت در این سفر به میان دو کوه رسید مردمی را ملاقات نمود ساده فهم و ساده زیست و دور از تمدّن که حتی خانه ساختن و لباس دوختن را یاد نگرفته بودند واز همه (بدتر و مشکل تر) امنیت نداشتند و به دشمنی مانند «یأجوج و مأجوج» مبتلی بودند که از شمال شرقی آسیا هجوم میاوردند و آنان را قتل و غارت مینمودند و از اینجهت به ذوالقرنین گفتند «یأجوج و مأجوج» از دهنه و تنگه میان این دو کوه میایند و ما را قتل و غارت می کنند آیا ممکن است میان ما و آنان سدّی بسازی ؟ ذوالقرنین سدّی محکم از آهن و لایه های مس گداخته ساخت که در تاریخ ضرب المثل شد و آنان را از شر این دشمنان خونخوار و غارتگر نجات داد و بدون هیچ خود بینی و تکبر گفت (هذا رَحْمَهٌ مِنْ رَبِّی) این از رحمت پرودگار من است. چنانچه حضرت سلیمان علیه السلام حکومت جهانی و عالم گیر را که خداوند منّان به او داده بود و ابر و باد و مه خورشید و فلک همه در تحت سیطره او بودند فرمود (هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّی) این از فضل پروردگار من است داستان ذوالقرنین را میتوانید از تفاسیر مجمع البیان ج ۶ ص ۷۵۸ و المیزان ج ۱۳ ص ۳۶۳ و ترجمه المیزان از آقای موسوی همدانی ج ۱۳ ص ۵۲۶ و تفسیر نمونه ج ۱۲ ص ۵۴۱ ملاحظه فرمایید
منابع
🌾سوره مبارکه اسراء آیه ۸۵
🌾سوره مبارکه کهف آیه ۱۳
🌾سوره مبارکه کهف آیه ۸۳
🌾مجمع البیان ج ۶ و ۷ ص ۶۷۹
🌾 نورالثقلین ج ۳ ص ۲۹۴
🌾 سوره مبارکه کهف آیه ۹۸
🌾 بین اُدبا اختلاف است که این دو اسم علم مُرتَجل است یا علم مشتق ؟ و آیا عجمی است یا عربی ؟ برخی میگویند عجمی است و غیر منصرف زیرا اعلمیت و عُجمه که دو سبب از اَسباب تسعه است در آنها موجود است و برخی دیگر میگویند این دو اسم عربی است و غیر منصرف بخاطر علمیت و تأنیث بمعنی القبیله و مشتق است از «اَجَّ یأجّ » بمعنی شعله آتش یا از ماده اُجاج بمعنی شدّت شوری (هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ) سوره فاطر آیه ۱۲ ؛ یا از ماده ماج یموج موجا بمعنی اضطراب
الدّر المصون ج ۷ ص ۵۴۶
🌏بخش استفتائات دفتر حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی - قم
🌏ارسال سوال به بخش استفتائات:
@mansouriali16
🌴دعا برای ظهور در تعقیبات مشترکه هر نماز
در کتاب «جمال الصالحین» از مولایمان امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
همانا از حقوق ما بر شیعیان ما این است که بعد از هر نماز واجب دست را بر چانه گذاشته و سه مرتبه بگویند:
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ عَجِّل فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ،
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ إِحفَظ غَیبَةَ مُحَمَّدٍ،
یا رَبَّ مُحَمَّدٍ إِنتَقِم لِابنَةِ مُحَمَّدٍ
ای پروردگار محمّد، فرج و گشایش امور آل محمّد را تعجیل فرما، ای پروردگار محمّد، محافظت کن (دین را در) غیبت محمّد، ای پروردگار محمّد، انتقام دختر محمّد را بگیر.
📚 صحیفه مهدیه، ص۲۷۱/مکیال ج۲بخش ۷
هدایت شده از حمیدرضا اسلامی نیا
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (فصلت،۳۰)
با نهایت تاسف و تاثر خبر شهادت جمعی از هموطنان و زائران بارگاه ملکوتی حضرت احمدبن موسی علیهما السلام شاهچراغ را شنیدم. بی شک اینگونه جنایات وحشیانه ذات خبیث دشمنان را آشکارتر ساخت و بار دیگر نشان داد که دشمنان این مرز و بوم، با اقتدار ایران اسلامی مخالفند و علاوه بر اعتقادات، امنیت مردم عزیز ایران را نشانه رفتهاند که حتی به زن و بچه بی گناه هم رحم نمیکنند و از طرفی مثل همیشه مدعیان حقوق بشر جهانی، در مقابل این کشتار وحشیانه سکوت کردهاند. ما از دولتمردان و اندیشمندان میخواهیم که علاوه بر محاکمه عاملین این جنایت بزرگ، ریشههای این اقدام وحشیانه را بررسی و از تکرار آن جلوگیری کنند.
اینجانب برای شهدای این حادثه علو درجات و برای مجروحین شفای عاجل و برای بازماندگان اجر جزیل و صبر جمیل از خداوند متعال خواستارم.
والسلام علی من اتبع الهدی
سید محمدتقی دیباجی اصفهانی
💠 تفسیرقرآن
🏷 جلسه دوم
🗓 سال تحصیلی 1401-1402
💢 استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی دامت برکاته
💠💠💠💠💠
موضوع: ادامه آیه شریفه 282 از سوره مبارکه بقره
تاریخ جلسه: 1401/08/05
💠💠💠💠💠
🏷 لینک تماشا و دانلود فیلم:
https://www.aparat.com/v/v9EY7
.....................................................................................................
👈لینک عضویت کانال ایتا:
https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani
👈سایت:
http://farsi.dibajiesfahani.ir/
🌴امام صادق(علیه السلام):
إنَّ المَرءَ یَحتاجُ فى مَنزِلِهِ و َعِیالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها و َإن لَم یَکُن فى طَبعِهِ ذلِکَ: مُعاشَرَةٌ جَمیلَةٌ و َسَعَةٌ بِتَقدیرٍ و َغَیرَةٌ بِتَحَصُّنٍ
مرد جهت اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد باید آنرا کسب کند:
🌲 خوشرفتاری،
🌲 گشاده دستی سنجیده،
🌲 غیرت.
📚 تحف العقول/ص۳۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی مد ظله العالی
سلام علیکم سوالی خدمت استاد معظم دارم و آن اینکه در سوره آل عمران آیه ۷ در مورد آیات محکم و آیات متشابه بیان فرموده لطف بفرمایید مثالی از آیات محکم و متشابه بیان کنید تا متوجه شویم منظور از این آیات چیست ؟
پاسخ معظم له
بسمه تعالی
بعد التحیه والسلام
خداوند در سوره مبارکه آل عمران آیه ۷ میفرماید: {هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ…}
اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است.
🌴آیات شریفه قرآن از جهت وضوح و خفاء دو قسم است محکم و متشابه.
🍀محکم آن است که واضح است و معنی آن به تفسیر و تبین احتیاج ندارد مانند { إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَلَٰکِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ }
خداوند ظلم نمیکند این مردم هستند که بخود ظلم میکنند.
🍀متشابه بر ضد محکم است و احتیاج به تفسیر و تأویل دارد مانند قوله تعالی { ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۚ}
مراد از عرش چیست ؟ در حالیکه خداوند سبحان جسم نیست و فوق زمان و مکان است ، پس معنی آیه شریفه را از معصوم (علیهم السلام) مانند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و خاندان معصومین باید پرسید
و مانند آیه شریفه {وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَهَ قُرُوءٍ ۚ } قُرُوءٍ از الفاظ مشترکه است و طهر و حیض را شامل میشود آیا مقصود آن است که مطلّقه، بعد از طلاق سه طهر باید عده نگهدارد یا سه حیض ؟ والله العالم
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید محمدتقی دیباجی اصفهانی
🌾سوره مبارکه یونس آیه ۴۴
🌾سوره مبارکه فرقان ایه ۵۹
🌾سوره مبارکه بقره آیه ۲۸۸
🌴امام صادق علیه السلام:
🌳گناهی كه نعمت ها را تغییر مى دهد، تجاوز به حقوق دیگران است.
🌳گناهى كه پشیمانى مى آورد، قتل است.
🌳گناهى كه گرفتارى ایجاد مى كند، ظلم است.
🌳گناهى كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است.
🌳گناهى كه جلوى روزى را مى گیرد، زناست.
🌳گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خویشان است.
🌳گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى كند، نافرمانى از پدر مادر است.
📚 علل الشرایع، ج 2، ص 584
🌴امام على علیه السلام :
رُبَما سَأَلتَ الشَّىْ ءَ فَلا تُؤتاهُ وَاُوتیتَ خَیرا مِنهُ عاجِلاً أَو آجِلاً أَو صَرَفَ عَنكَ لِما هُوَ خَیرٌ لَكَ، فَلَرُبَّ أمرٍ قَد طَلَبتَهُ فیهِ هَلاكُ دینِكَ لَو اوتیتَهُ، فَلتَكُن مَسأَلَتُكَ فیما یَبقى لَكَ جَمالُهُ وَیُنفى عَنكَ وَبالُهُ؛
گاه چیزى را از خدا مى خواهى اما به تو داده نمى شود و دیر یا زود بهتر از آن به تو داده مى شود،
یا به خاطر آنچه خیر و مصلحت تو در آن است از برآورده شدن خواسته ات دریغ مى شود، زیرا بسا خواسته اى كه اگر برآورده شود به نابودى و تباهى دین تو مى انجامد
پس، چیزى بخواه كه زیبایى و نیكیش برایت مى ماند و پیامد سوئى ندارد.
📚 نهج البلاغه، نامه 31
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مبارک باد
🌴 زیارت حضرت عبدالعظیم در ری
حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با چهار واسطه ، به سبط اکبر پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و خاندان وحی می رسد.
احمد بن علی نجاشی – که یکی از ارکان علم رجال است -، درباره نسب آن بزرگوار می نویسد:
هنگامی که جنازه او را برای غسل برهنه میکردند، در جیب لباس وی نوشته ای یافت شد که در آن، نسبش ، این گونه ذکر شده بود:
من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم.
براساس این نسخه از رجال النجاشی ، در نسب ایشان ، میان وی و امام حسن علیه السّلام ، پنج نفر واسطه وجود دارد ؛ لیکن در نسخه های معتبر این کتاب ، میان «زید» - یعنی جدّ سوّم ایشان و امام حسن علیه السّلام ، شخص دیگری واسطه نیست.
امام هادی علیهالسلام در حدیثی در این باره میفرمایند:
«لَمّا دَخَلَ عَلَیْهِ بَعْضُ أهْلِ الرَّیّ: أیْنَ کُنْتَ؟
زُرْتُ الحُسَیْنَ (ع)،
قالَ: أمّا إنّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ العَظیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زارَ الحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ(ع)،
یکى از اهالى رى خدمت امام هادى (علیه السلام) مشرف شد.
حضرت پرسید:
کجا بودى؟
(آن مرد عرض کرد): به زیارت حسین (علیه السلام) رفته بودم.
حضرت فرمود:
بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسین بن على (علیه السلام) را زیارت کرده باشد.
📖 میزان الحکمة، حدیث 7984