🌴 امام باقر (علیه السلام):
پدرم فرمود: چهار چيز است كه هر كس داشته باشد اسلامش كامل و گناهانش پاك گردد و پروردگارش را در حالى ملاقات كند كه از او خوشنود است:
1️⃣ كسى كه به عهدش با مردم وفا نمايد،
2️⃣ و زبانش با مردم راست باشد،
3️⃣ از هر چه نزد خدا و مردم زشت است شرم كند،
4️⃣ و با خانواده اش خوشرفتار باشد.
⚜️ أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَمُلَ إِسْلاَمُهُ وَ مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَقِيَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ مَنْ وَفَى لِلَّهِ بِمَا يَجْعَلُ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صَدَقَ لِسَانُهُ مَعَ اَلنَّاسِ وَ اِسْتَحْيَا مِنْ كُلِّ قَبِيحٍ عِنْدَ اَللَّهِ وَ عِنْدَ اَلنَّاسِ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ أَهْلِهِ.
📚 نصایح/ص197
14010710-14010712-460-462-درس خارج اصول.pdf
251.3K
💠 #جزوه درس خارج اصول
🏷 مبحث اصول عملیه
🔖 جلسه اول تا سوم سال تحصیلی 1401-1402
✅ دروس 460 تا 462
💠💠💠💠💠
موضوع: استصحاب و برائت
💢 استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی دامت برکاته
🏷 آدرس سایت: http://farsi.dibajiesfahani.ir/
🗓 تاریخ جلسات :1401/07/10 تا 1401/07/12
#استاد_دیباجی
#خارج_اصول
..............................................................
👈لینک عضویت کانال ایتا:
https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani
👈آپارات:
https://www.aparat.com/mansouriaraki
💠 دروس استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
🏷 دروس خارج اصول، فقه و تفسیر قرآن کریم
🗓 سال تحصیلی 1401-1402
💠💠💠
💢 درس خارج اصول: شنبه تا چهارشنبه /ساعت 8 صبح/ مدرسه آیت الله گلپایگانی/مدرس 10
💠💠💠
💢درس خارج فقه: زمان و مکان متعاقبا اعلام خواهد گردید
💠💠💠
💢درس تفسیر: پنجشنبه ها/یک ساعت به ظهر/دفتر معظم له:صفائیه،کوچه آمار،پلاک29
💠💠💠
🏷 ادرس سایت: http://farsi.dibajiesfahani.ir/ /
.....................................................................................................
👈لینک عضویت کانال ایتا:
https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani
👈آپارات:
https://www.aparat.com/mansouriaraki
چه کنیم تا از اصحاب امام زمان عج باشیم؟
جواب از لسان گهر بار امام صادق علیه السلام :
عَنْ أبِي عَبْدِاللهِ عليه السّلام قالَ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكونَ مِنْ أَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَلْيَعْمَلُ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الْأَخْلاقِ وَهُوَ مَنْتَظِرٌ فَاِنْ ماتَ وَقامَ الْقائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكهُ.
امام صادق عليه السّلام فرمودند:
كسي كه دوست ميدارد از اصحاب امام قائم بشمار آيد، پس در انتظار بسر ببرد و ورع و پارسايي را پيشه خود سازد و به محاسن اخلاق بپردازد، اين چنين كسي را منتظر گويند و اگر بميرد در حاليكه امام خود را زيارت نكرده باشد، پاداش وي بسان كساني است كه در ركاب امام حضور دارند.
📚 مستدرك سفينة البحار، ج ۶، ص ۱۸۴
🌴 امام صادق (ع) به اصحاب خود فرمودند:
آیا شما را خبر ندهم از چیزی که خداوند هیچ عملی را از بندگان بدون آن نمیپذیرد؟
شهادت به وحدانیّت خدا،رسالت و بندگی حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله، اعتراف به آنچه خداوند امر فرموده، اعتقاد به ولایت ما، بیزاری از دشمنان ما، تسلیم در برابرامامان، پارسایی، تلاش، آرامش و اطمینان، و انتظار قائم علیهالسّلام
سپس فرمودند: برای ما دولتی هست که خداوند هر وقت بخواهد، آن را میآورد.
هر که میخواهد از اصحاب قائم باشد، پس منتظر باشد، و در حالیکه منتظر است با پرهیزگاری و اخلاق نیکو رفتار کند...
📚 الغیبة (نعمانی)، باب ۱۱، ح ۱۶
✨اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَالْعافِیَةَ وَالنَّصْرَ
🌴 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«هر يك از شما بايد برای خروج قائم عجلالله فرجه آماده كند، هر چند در حدّ يك تير؛ كه هر گاه خدا ببيند کسی به نيت ياری مهدی علیهالسلام اسلحه تهيه کرده است، اميد است عمر او را دراز کند تا ظهور را درک نمايد و از ياوران او باشد.(تا برای اين آمادگی، به ثواب درک ظهور برسد.)
قَالَ أَبُو عَبداَللَّه لَيعِدَّن أَحَدكُم لِخرُوجِ اَلقَائِم وَ لَوْ سَهماً فَإِنَّ اَللّه تَعَالَى إِذَا عَلمَ ذَلِكَ مِن نِيَّتهِ رَجَوت لِأَن يُنسِئ فِي عُمرِه حَتَّى يُدركَه فَيكُون مِن أَعوَانه وَ أَنصارِه
📗تفسیر اهلبیت علیهمالسلام ج۵،ص۶۱۲
📗الغيبة (للنعمانی)، ج ۱، ص ۳۲
🌴قال رسول اللّه الأعظم(صلی الله علیه و آله) :
لا تُحَقِّرَنَّ أحَدا مِنَ المُسلِمینَ،
فَإِنَّ صَغیرَهُم عِندَ اللّهِ کبیرٌ.
هرگز هیچ یک از مسلمانان را کوچک مشمار
زیرا کوچک آنان نیز، در نزد خداوند، بزرگ است.
📚تنبیه الخواطر: جلد۱ صفحه۳۱
فرخنده میلاد ختم المرسلین محمدامین«صلی الله علیه و آله»و صادق آل محمد«علیه السلام»بر رهروان و پویندگان مسیر حق و حقیقت مبارک
اللهم عجل لولیک الفرج:
بسمه تعالی
محضر استاد محترم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی «مد ظله العالی »
سلام علیکم
محضر عالی سوالی دارم تقدیم می کنم پاسخ مرحمت فرمایید
🌲سؤال اول:
با توجه با آیات قرآن کریم که خداوند در سوره بقره آیه ۱۱۵ میفرماید «فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ» و در سوره حدید آیه ۴ که می فرماید:«وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ ۚ»
سؤال مطرح است که چرا ما برای عبادت پروردگار باید به یک جهت (قبله کعبه) نماز بخوانیم؟
🌲سوال دوم : نظر حضرتعالی در نماز؛ انحراف از قبله تا چه حد مجاز است و به نماز لطمه نمیزند ؟
بسمه تعالی
بعدالتحیه والسلام
🌴پاسخ سؤال اول :
چنانچه در ذیل آیه شریفه ۱۴۴ سوره مبارکه بقره «فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ ۗ» وارد شده است که پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله وسلم» پس از هجرت بمدینه و اقامه نماز به مدت هفده ماه به سوی بیت المقدس در مسجد «بنی سالم» نماز میخواند (نیمه ماه رجب سال دوم هجری ) که جبرائیل نازل شد واز طرف خداوند این آیه شریفه را آورد که روبروی کعبه نماز بخواند آیه 144 می فرماید «ما توجه تو را بر آسمان (به انتظار وحی و تغییر قبله) بنگریم و البته روی تو را به قبلهای که به آن خشنود شوی گردانیم، پس روی کن به طرف مسجد الحرام و شما (مسلمین) نیز هر کجا باشید (در نماز) روی بدان جانب کنید. و گروه اهل کتاب به خوبی میدانند که این تغییر قبله به حق و راستی از جانب خداست (نه به دلخواه کس) و خدا از کردار آنها غافل نیست». و پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» در بین نماز ظهر بود که بدستور خداوند از بیت المقدس بطرف کعبه برگشت و دو رکعت باقی مانده را بطرف کعبه خواند و مسلمانان از وی تبعیت نمودند و نام آن مسجد به مسجد(ذوقبلتین)تغییر یافت یعنی مسجدی که دو قبله دارد.والله العالم
🌴پاسخ سوال دوم :
اگر نمازگزار به اعتقاد قبله نمازش را خواند سپس متوجه شد که از قبله منحرف شده اگر انحرافش به حدّ یمین و یسار (راست یا چپ نمازگزار ) نرسیده باشد (تا ثمن الدائره – یک هشتم دایره – ۴۵ درجه ) نمازش صحیح است و اگر انحرافش به حدّ یمین یا یسار(راست یا چپ) رسیده باشد ( به ربع الدائره – یک چهارم دائره – نود درجه ) اگر وقت باقی است نمازش را اعاده کند و اگر وقت باقی نیست نمازش صحیح است و قضاء بر او واجب نیست مگر جاهل به حکم باشد به جهل غیر معذور یعنی جاهل مقصر باشد که در این صورت اعاده با قضا بر او واجب است والله العالم
والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
✳️
🌴ده پند از امام رضا علیه السلام:
اول: در خوشحال کردن مردم بسیار
بکوشید تا در قیامت خدا خوشحال تان
کند.
دوم: تا می توانید سکوت اختیار کنید
که سکوت موجب محبت می شود
و راهنمای هر خیری است.
سوم: در خواندن سوره حمد استمرار
بورزید که جمیع خیردرامور دنیا و
آخرت درآن گرد آمده است.
چهارم: به روزی اندک خدا راضی باشید
تا خدا نیز از عمل کم شما راضی باشد.
پنجم: در برقرار کردن صله رحم ثابت
قدم باشید که بهترین نوع آن خودداری
از آزار خویشاوندان است.
ششم: به کسی که از خدا نمی ترسد
امید نداشته باشید که نه تعهد دارد،
نه نجابت و نه کرم.
هفتم: بسیار احسان کنید که خداوند
در قیامت یک نصفه خرما را مانند
کوه احد بزرگ می کند.
هشتم: حق الناس را رعایت کنید
که دوستی محمدوآل محمد بدون
آن پذیرفته نیست.
نهم: از بخششی که زیانش برای تو
بیش از سودی است که به دیگران
میرسد، حذر کن.
دهم: بسیارمراقب کردار خودباشید تا
مورد تهمت واتهام قرار نگیرید،
که در آن صورت حق ملامت ندارید.
📙تحف العقول، صفحه 443
مراسم عمامهگذاری طلاب حوزه علمیه قم توسط حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی (دام ظله)
👈 لینک خبر: http://farsi.dibajiesfahani.ir/14010721-marasem/
14010716-14010720-463-467-درس خارج اصول.pdf
281.8K
💠 #جزوه درس خارج اصول
🏷 مبحث اصول عملیه
🔖 جلسه چهارم تا هشتم سال تحصیلی 1401-1402
✅ دروس 463 تا 467
💠💠💠💠💠
موضوع: حدیث رفع
💢 استاد معظم حضرت آیت الله دیباجی دامت برکاته
🏷 آدرس سایت: http://farsi.dibajiesfahani.ir/
🗓 تاریخ جلسات :1401/07/16 تا 1401/07/20
#استاد_دیباجی
#خارج_اصول
..............................................................
👈لینک عضویت کانال ایتا:
https://eitaa.com/daftrdibajiesfahani
👈آپارات:
https://www.aparat.com/mansouriaraki
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
سلام علیکم
در مورد آیه شریفه «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» آیا خدای سبحان در این آیه برتری مردان بر زنان را میخواهد مطرح کند ؟ در جای دیگر در آخر آیه می فرماید«وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ» آیا مرد حق دارد زن را کتک بزند؟
پاسخ معظم له
بسمه تعالی
بعد التحیه والسلام
ممکن است آیه شریفه در سوره نساء آیه ۳۴ در مقام بیان این معنی باشد که مردان سرپرست، خدمت گزار زنان هستند چون توان جسمی و قدرت تفکر و مدیریت مردان غالباً بیشتر از زنان است چنانکه نیروی عاطفه و احساسات زنان بر مردان ترجیح دارد و در اداره امور زندگی باید تعقل و تدبر بر احساسات و عواطف حاکم باشد؛ البته ممکن است یک فرد زن از یک فرد مرد برتری داشته باشد اما جعل قانون از طرف قانونگذار باید بر حساب نوع باشد نه فرد؛ و از آنجا که زنان دو قسم هستند؛
الف – صالحه که در جلوت و خلوت (حضور و غیاب) آبروی شوهر را از جهت مالی و ناموسی و اخلاقی حفظ میکند و با دار و ندار او میسازد و از حریم او دفاع میکند به تعبیر فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله این چنین زن، بهترین زنهاست «قال خیر النسا اذا انظرت الیها سرتک و اذا امرتها اطاعتک و اذا غیبت عنها حفظتک فی نفسها و مالک»[۱] فرمود بهترین زنها آن زنی (آن همسری) است که هنگامی که به او نگاه میکنی تو را خرسند و هنگامی که او را امر میکنی تو را اطاعت و هنگامی که از او غایب میشوی (آبروی تو را از جهت ناموسی) و از جهت مالی حفظ میکند
ب- اما برخی از زنها ناشزه هستند نشز بمعنی ارتفاع و مکان بالا است خودش را بالا میگیرد از اوامر شوهر سرپیچی میکند بی اجازه شوهر از خانه خارج میشود و از بستر شوهر فاصله میگیرد …
خداوند در قرآن کریم تنبیه را برای چنین زنی در سه مرحله دستور داده ۱- موعظه۲- ترک هم خوابی با او ۳- تنبیه بدنی به عنوان تهدید و تادیب نه برای انتقام چون اگر ضرب و کتک موجب جراحت و صدمات بدنی شود دیه بر ضارب ثابت خواهد شد و او باید دیه بدهد.[۲]
برخی از زنان فقط تنبیه بدنی آنها را تسلیم میکند و آزار طلب هستند در واقع موعظه و نصیحت و ترک هم خوابی برای او سودمند نیست فقط تنبیه بدنی و تهدید (در حدّی که موجب دیه نشود)؛البته طبق روایتی عن ابی جعفر سلام الله علیه فی التفسیر«اضْرِبُوهُنَّ» بانه الضرب بالسواک ، شوهر همسر خود را با چوب مسواک و شبیه آن تنبیه کند، در واقع زدن از روى رفق و دوستى باشد [۳]. والله العالم
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
[۱] تفسیر الکاشف ج ۲ ص ۳۱۷
[۲] اگر بر اثر ضربه صورت سرخ شود، : 1/5 مثقال شرعی، طلای سکه دار- اگر بر اثر ضربه، صورت سبز و بود شود : ۳ مثقال شرعی، طلای سکه دار- اگر بر اثر ضربه صورت سیاه شود: ۶ مثقال شرعی، طلای سکه دار- و در کتک به بدن (غیر از صورت ) دیه نصف موارد فوق می باشد .
[۳] تفسیر نورالثقلین ج ۱ ص ۴۷۸
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت استاد آیت الله دیباجی اصفهانی مد ظله العالی
سلام علیکم
حکم گوش دادن مردان به ترانه های بچه گانه ای که توسط خانم هایی که صدای خودشون رو به حالت بچگانه در می آورند خوانده میشود چیست؟ لطفا نظرتان را در این باره بیان فرمایید.
پاسخ معظم له
بسم الله الرحمن الرحیم
بعد التحیه والسلام
اگر در عرف آنرا غناء گویند استماع آنها حرام است برخی گفته اند غناء صوتی است که مشتمل بر ترجیع (گرداندن صدا در گلو) و مشتمل بر طرف (از خود بیخود شدن شدن همراه با شدت اندوه یا خرسندی) باشد و برخی گفته اند غناء صوتی را گویند که متناسب با مجالس لهو باشد فرقی نمی کند محتوای آن حق یا باطل باشد بنابراین در عرف اگر این ترانه ها را غناء گویند استماع آنها جایز نیست . والله العالم .
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
روزی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از اصحاب خود پرسیدند:
" فقیر کیست؟"
اصحاب پاسخ دادند:
فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد.
حضرت فرمودند:
«آنکه شما میگویید فقیر واقعی نیست، فقیر واقعی کسی ست که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست،
بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته، مال کسی را خورده، خون دیگری را ریخته، چهارمی را زده، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته باشد در مقابل حقوق مردم از او میگیرند و به صاحبان حق میدهند، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار میکنند، و روانه آتش دوزخ مینمایند، فقیر و بینوای واقعی چنین کسی است.»
📚 بحار ج ۷۲، ص ۶
🌴امام علی (ع) فرمودند:
چهار چیز برای چهار مقصد دیگر آفریده شده اند :
🌳مال برای خرج کردن در احتیاجات زندگی نه برای نگهداری.
🌳علم برای عمل کردن به آن نه جدال و کشمکش و بحث.
🌳.انسان برای بندگی و اطاعت از خدا نه خوشگذرانی و معصیت.
🌳دنیا برای جمع آوری توشه آخرت نه غفلت از اخرت و آباد ساختن دنیا.
📚نصایح صفحه 179
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت استاد آیت الله دیباجی اصفهانی مد ظله العالی
سلام علیکم
دررابطه با جوشاندن آب انگور و جوشاندن انگوری که غوره همراه آن است شرعا تکلیف چیست؟ لطفا نظرتان را در این باره بیان فرمایید.
همچنین بنابر نظر جنابعالی جوشاندن انگور همراه میوه های دیگر برای درست کردن لواشک چه حکمی دارد؟
پاسخ معظم له
بسم الله الرحمن الرحیم
بعد التحیه والسلام
اگر انگور یا آب انگور بخودی خود جوش بیاید نجس است و خوردن آن حرام میباشد مگر سرکه شود که پاک است و حلال میشود ، واگر بواسطه پختن جوش بیاید پاک است ولی خوردن آن حرام می باشد گرچه غوره یا میوه دیگری نیز با آن باشد ، مگر دو سوم آن تبخیر شود و همچنین است آب خرما ، مویز و کشمش واللّه العالم
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
✳️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله حاج سید محمد تقی دیباجی اصفهانی مد ظله العالی - قم
http://farsi.dibajiesfahani.ir/
✳️ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1107099678C77f655fe76
✳️دریافت استفتائات شرعی ، اعتقادی
info@dibajiesfahani.ir
09127580188
آپارات :
https://www.aparat.com/mansouriaraki
✳️تلفن دفتر قم : 025 - 37732429