eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
469 دنبال‌کننده
149 عکس
47 ویدیو
24 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین @a_r_moayedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رژیم صهیونیستی با تولید و پخش کلیپ هایی اینچنینی، تلاش می کند تا با تحریک حس همزبانی، حمایت مردم ایران را جلب نماید. این سرباز رژیم صهیونیستی می‌گوید پدر و مادرش اهل بابل و بزرگ شده تهران هستند اما خودش سخنگوی ارتش اسرائیل است. اما دقیقا مسئله ما با رژیم صهیونیستی در همین مسئله است که اگر اهل بابل و ایران است، در اسرائیل چه می‌کند؟ چرا لباس نظامی کشور دیگری را به تن کرده است که تا چند دهه وقت وجود نداشته؟ آیا آنجا صاحب املاک اجدادی بوده یا به پشتوانه زور در زمین و خانه غصبی فلسطینیان ساکن شده است؟ در فاصله سال سالهای ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ دهها هزار یهودی فقط از ایران به اسرائیل کوچیده و بلافاصله شهروندی اسرائیل گرفته و در زمین و خانه‌هایی اسکان داده شده اند که برای فلسطینیان بوده است. و در عوض میلیونها فلسطینی از سرزمین خود کوچانده شدند که هنوز هم در لبنان و اردن و مصر و سوریه در اردگاه ها زندگی می کنند. وقتی اصل حضورتان در سرزمین دیگران غاصبانه، اشغالگری و به پشتوانه زور بوده است، مردم ایران در چه چیزی باید با شما همبستگی کنند؟ در اشغالگری و غصب سرزمین فلسطین؟؟!! ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در واکنش به حمله وحشیانه به بیمارستان در غزه؛ ◾️حوزه‌ علمیه عزای عمومی اعلام کرد ◾️ درس‌های حوزه در روز چهارشنبه تعطیل شد 🔻متن کامل بیانیه آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم 🔸درد جانسوز و غم جانکاه حمله تروریستی و وحشیانه به بیمارستان المعمدانی در غزه قهرمان و دلاور، وجدان بشریت را لرزاند و رذالت و توحش و درماندگی گرگ‌های صهیونیست را در برابر دفاع مقدس و مشروع فلسطین به نمایش گذاشت؛ این کارزار عظیم حق و باطل و اسلام و استکبار به فضل الهی نقطه عطفی در قیام و جهاد امت اسلام و پیشرفت محور مقاومت و شتاب به سوی قله‌های فتح و پیروزی بر غاصبان و مستکبران خواهد بود. 🔸حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاسی به رهبری معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مراجع عظام دامت برکاتهم، ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانواده‌های شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در برابر این ستم و جنایتِ کم‌نظیر اعلام و امت اسلامی و دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و آزاده جهان و علما و دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و همه ادیان و مذاهب و جهان را به اتخاذ موضعی انسانی و انقلابی و یک‌پارچه برای حمایت از فلسطین و مردم شجاع و مظلوم غزه و پایان دادن به غصب سرزمین اسلامی فلسطین فرا می‌خواند و به مجامع بین‌المللی هشدار می‌دهد تا به قتل عام کودکان و زنان و بیماران و بی‌گناهان پایان دهند و به غاصبان سرزمین‌های اسلامی و پشتیبانان آنان اخطار می‌دهد که چنانچه از ستم و جنایت خود دست نشویند در طوفان قهر الهی و آتشفشان خشم امت اسلام و محور مقاومت نابود خواهند شد و بدانند روزگار سازش و تسلیم به پایان رسیده و عصر بیداری و جهاد و شهادت و پیروزی فرارسیده است. 🔸 به همین مناسبت و برای اظهار خشم انقلابی و همبستگی با مصیبت زدگان دلاور فلسطین فردا چهارشنبه دوم ربیع الثانی ، مطابق ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از سوی مراجع عظام و شورای‌عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه و نهادهای حوزوی در حوزه‌های علمیه عزای عمومی اعلام و درس‌ها تعطیل خواهد بود. 🔸پیروزی اسلام و مسلمانان و محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه و شکست مستکبران و صهیونیسم را از خداوند متعال خواستارم. علی رضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
🔎خط خبری رسانه‌های آمریکایی و لندنی؛ تبرئه اسرائیل از فاجعه المعمدانی! 🔸آسوشیتدپرس: پس از انفجاری که در بیمارستان غزه صدها نفر را کشت، با گسترش خشم در منطقه، حماس و اسرائیل یکدیگر را مورد سررنش قرار دادند. 🔸رویترز: پس از حمله به بیمارستان غزه که صدها نفر را کشت، بایدن به اسرائیل می‌رود. 🔸بی‌بی‌سی: بیم صدها کشته در انفجار بیمارستان غزه می‌رود؛ در حالی که بایدن عازم اسرائیل است. 🔗برآیند و فرامتن: 1⃣حذف فاعل کشتار انسانی در بیمارستان المعمدانی با بکار بردن واژه "انفجار" به جای اشاره به حمله وحشیانه اسرائیل و در "عامل" این فاجعه با کنار هم نهادن حماس و اسرائیل 2⃣تقلیل دادن و کوچکنمایی تعداد شهدا با بکار بردن واژه "صدها نفر" که از عمق فاجعه و میزان محکومیت ماجرا و درنتیجه، میزان همدردی افکارعمومی می کاهد. 3⃣بی تقصیر و ناجی جلوه دادن آمریکا و بایدن با تاکید بر اینکه بعد از واقعه به اسرائیل سفر می‌کند. 4⃣سانسور خشم جهانی با محدود کردن ماجرا به غزه و نهایتا منطقه با اشاره نکردن به موج منفی و خشم بین‌المللی علیه اسرائیل 5⃣کاستن از میزان بار عاطفی و مظلومیت فاجعه انسانی با بکاربردن تصاویر بسته و محدود به چندنفر زنده 6⃣قوس نزولی اسرائیل و رسانه های جهانی از ادعا به تردید و سپس انکار تقصیر، بعد از مشاهده خشم جهانی و البته سعی در پاک کردن شکست طوفان الاقصی از اذهان عمومی 7⃣رسانه ضلع سوم جنگ در عصر حاضر است و مدیریت و نسبت به صحنه، حائز اهمیت بوده و واژه ها و تصاویر، پتانسیل بالایی در تعیین برگ بعدی ماجرا دارند. ✍علیرضامحمدلو ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠همزمان با جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه، در تیک‌تاک چالشی به راه افتاده که با آهنگ "سلام یا مهدی" که همان نسخه عربی "سلام فرمانده" است، در حمایت و همبستگی با مردم فلسطین، تولید محتوا صورت گرفته و به صورت فراگیر به اشتراک گذاشته می شود. 🔺ببینید یک اثر هنری که در زمان انتشارش حتی با انتقاداتی هم مواجه شد، و توسط جبهه مقابل بدان تاخته شد تا کجا می تواند اثرگذار و موج آفرین و نقش آفرین باشد. 🔺اینکه مدام گفته می شود ما به اندازه ادعایی که در سطح جهان داریم و به اندازه مأموریتی که در سطح منطقه ای و بین المللی و تمدنی برای خود قائلیم، نیاز به محصولات هنری و رسانه ای و فرهنگی داریم، دقیقا منظورمان همین است. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠تازه های نشر با موضوع حوزه و روحانیت 📚کتاب روحانیت و دین مداری در ایران به قلم حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان که چهره شناخته شده برای اهل علم به ویژه مباحث علوم اجتماعی است، به تازگی منتشر شده است. 🔻محتوای کتاب: حاکمیت دین و گسترش دین‌مداری در جامعه، نیازمند یک حرکت جهادی عظیم و همه‌جانبه با استفاده از همة ظرفیت‌های نهادی و مردمی است که در این میان، مسلّماً سازمان روحانیت با توجه به وظایف ذاتی‌اش داعیه‌دار و متولی اصلی در این زمینه به شمار می‌آید. این کتاب، با تمرکز بر مسئولیت روحانیت در این زمینه به بررسی این مسئله پرداخته است که برای گسترش و تقویت دین‌مداری در جامعه ایران، چه راهکارهایی را در حیطه عملکردی سازمان روحانیت می‌توان پیشنهاد داد؟ برای پاسخ به این پرسش، کوشش شده پس از شناسایی وظایف گوناگون روحانیت بر اساس قرآن، احادیث و دیدگاه‌های زعمای حوزه و در چارچوب این وظایف، از طریق تحلیل ظرفیت‌ها و فرصت‌های روحانیت در این عرصه از یک سو و آسیب‌ها و موانع پیش رو از سوی دیگر، راهکارهایی اجرایی معرفی و در قالب مدلی راهبردی ارائه شود. ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠چگونه غرب مشروعیت اخلاقی خود را به پای اسرائیل ذبح می‌کند!؟ ✍️دکتر حسین رجائی 🔹تمدن غربی بخشی از قدرت نرم‌اش در جهان را مدیون مشروعیت اخلاقی است که به مدد تبلیغات امپراتوری رسانه‌ای خود در بین بخشی از مردم جهان به دست آورده است. این مشروعیت اخلاقی که از آموزه‌های لیبرالیسم نشات می‌گیرد دارای سه پایه اصلی: آزادی، دموکراسی و حقوق بشر است. 🔸در بین این سه، کارنامه حقوق بشری غرب بیش از دو پایه دیگر محل تردید و مورد سوال بوده است. جنگ‌های عراق، افغانستان و ویتنام، احتمالا سیاه ترین بخش این کارنامه بوده‌اند. با این حال دولت‌های غربی کوشیده‌اند از طریق دو پایه دیگر، مداخلات ضدبشری خود را توجیه کرده و به بهانه صدور آزادی و دموکراسی، برای جنگ‌های ویرانگر خود مشروعیت بین المللی بخرند. 🔹موضوع اسرائیل اما به پاشنه آشیل تمدن غربی تبدیل شده و پرده‌ها را از روی حقیقت لیبرالیسم مورد ادعای آن‌ها کنار زده است. غرب هرگاه به موضوع اسرائیل می‌رسد نمی‌تواند به هیچ یک از شعارهای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر خود وفادار بماند. 🔸برای حفظ اسرائیل مجبور است با چشم بستن بر روی تمام جنایات ضدبشری آن، آبروی خود را در بین غرب باوران لکه دار کند. همچنین مجبور است در منطقه غرب آسیا از دیکتاتورهای وابسته حمایت کند چون می‌داند که هیچ دموکراسی در این منطقه، اسرائیل را تحمل نخواهد کرد و در نهایت مجبور است علیرغم ژست‌های ظاهری آزادی بیان، اسرائیل را به عنوان خط قرمز آزادی بیان غربی به ملت‌های خود معرفی کند. 🔹طبیعتا هرقدر حجم خونریزی و توحش صهیونیست‌ها بیشتر می‌شود، کار بر دولت‌های غربی سخت‌تر می‌گردد و توجیه تداوم حمایت آن‌ها از اسرائیل برای کسانی که مشروعیت اخلاقی غرب را باور کرده‌اند مشکل‌تر می‌گردد. 🔸تحولات اخیر از آنجا که اوج درنده خویی اسرائیل را به نمایش گذاشته، لیبرالیسم غربی را به مرحله‌ی بی‌آبرویی کامل رسانده است. در این میان، گسترش فناوری‌های ارتباطی، به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی که تا پیش از این برگ برنده غرب در مقابل دولت‌هایی چون ایران محسوب می‌شد به ضد خود بدل شده و انتشار لحظه به لحظه جنایات اسرائیل و واکنش چهره‌‌های مطرح، سختی کار را برای غربی‌ها دوچندان کرده است. 🔹جرم انگاری حمایت از فلسطینی‌ها و انتقاد از اسرائیل در کشورهای اروپایی، ممنوع کردن تجمعات حمایت از مردم غزه در این کشورها و برخورد با سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌هایی که از جنایات اسرائیل انتقاد کرده‌اند بخشی از رسوایی این روزهای غرب در موضوع آزادی بیان است. اظهارات نخست وزیر دانمارک که غیرنظامیان فلسطینی را برخلاف غیرنظامیان اسرائیلی مستحق همدردی ندانسته است، شائبه نژادپرستی را هم به رسوایی‌های یاد شده افزوده است. 🔸اسرائیل این روزها یک‌تنه در حال لگدمال کردن مشروعیت اخلاقی غرب و آگاه کردن جهان از حقیقت لیبرالیسم غربی است. حقیقتی که نظام سرمایه‌داری توانسته بود برای دهه‌ها آن را پشت شعارهای قشنگ پنهان نماید. 🔹جنایات جنگی بی‌سابقه ارتش اسرائیل، بیداری و آگاهی بی‌سابقه‌ای را در جهان به‌وجود آورده است. شبکه‌های اجتماعی که تا پیش از این مُبّلغ ارزش‌ها و سبک زندگی غربی بودند، این روزها به افشاگر پشت پرده تمدن غربی تبدیل شده‌اند. اکنون غرب بخاطر حفظ موجودیت اسرائیل، ریاکاری و تظاهر همیشگی‌شان به بشردوستی و ارزش‌های اخلاقی را کنار گذاشته‌اند. این پرده‌دری عریان، می تواند آینده تمدن غربی را بشدت به مخاطره بیاندازد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠غزه در محاصره است یا ما؟ 🖊سیدیاسر تقوی 🔻شهر بمباران می‌شود. مرد که گویا وضعیت امنی در ساختمان خودش ندارد، دوربین را روشن کرده و با زبان انگلیسی سر همه مردم دنیا فریاد می‌کشد: «برخیزید!». فردا خبر می‌رسد مرد به شهادت رسیده است و من در تمامی این روزها و لحظات کاری جز تماشا از دستم ساخته نبوده و نیست. حس این روز‌هایم این است؛ گویا در اتاق شیشه‌ای امنی نشسته‌ام که بیرون از آن عده‌ای در راه گفتمان مشترک‌مان پرپر می‌شوند و من که صدایم به بیرون نمی‌رسد، چاره‌ای جز لبخند زدن و یا اشک ریختن ندارم. 🔻به این فکر می‌کردم مرد جوان فلسطینی چه داشت که زیر بمباران و در محاصره کامل، توانست صدایش را به آن سوی مرزها برساند و ما نمی‌توانیم؟ قصه این روزهای غزه تنبّه مهمی برای من داشت. از آن جهت که خود را نسبت به جوان فلسطینی در جهانی پرت‌تر و محصورتر از او یافتم. این حادثه باعث شد برای اولین بار نسبت به فهم‌مان از ایده «استقلال» به دیده تردید نگاه کنم. 🔻ما از وقتی چشم باز کردیم خودمان را در معرض استعمار و استبداد دیده‌ایم. از این رو استقلال و آزادی در متن شعار و مطالبات انقلاب‌مان قرار گرفت. پس از استقرار نظام، آن سوی مرز پایگاه‌های فرهنگی و نظامی دشمن مستقر شد. به ما گفتند- که درست هم گفتند- عده‌ای به دنبال آمریکایی‌کردن عالَم هستند. می‌خواهند با تهاجم سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی شما را در نظم جهانی و تمدن آمریکایی هضم کنند. ما نیازمند تبیین مفهوم استقلال بودیم. تبیین نشد. قرار شد هر چه برچسب «غربی» خورد، مسیر نفوذ دشمن شناخته شود. 🔻از میان تمام «کالاهای غربی»، زبان و پلتفرم‌های ارتباطی را هم مذمت کردیم و آن‌ها را ابزار تهاجم فرهنگی خواندیم. البته حرف درستی بود. بعد گفتیم که پلتفرم‌های ارتباطی غربی، بستر سلطه اطلاعاتی دشمن هستند. فیلترشان کردیم. استدلال‌مان در اینجا هم درست بود. اما این حرف‌ها همه واقعیت نبود. 🔻استقلال‌طلبی در عرصه زبان و ارتباطات یعنی انقطاع تاریخی و اجتماعی با جهان بیرون که از قضا جهان آمریکاست، جهان شیطان است. یعنی نه صدایت به بیرون می‌رسد (چون شهر شیطان را به خاطر شیطانی بودنش ترک کردی که البته اسمش را گذاشته‌ای فیلتر!) و نه می‌توانی در حمایت از مستضعفان اسیر شهر شیطان روایتی جهانی داشته باشی (چون زبان شهر شیطان برایت ضروری نبود) 🔻حالا قضاوت کن! محاصره غزه تلخ‌تر است یا حصاری که ما به دور خومان کشیده‌ایم؟ ما در محاصره‌ایم یا آن جوان فلسطینی که تک و تنها میان بمباران خودش را روایت می‌کند؟ غزه در محاصره است یا فرزندان انقلاب اسلامی در حصار خود گیر افتاده‌اند؟ @sedyaser ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔺رویترز: بیش از ۴ میلیارد از جمعیت جهان منتظر سخنرانی سید حسن نصرالله هستند. جهان اینگونه منتظر تعیین مسیر بحران فلسطین توسط یک روحانی شیعه و فرزند انقلاب است؛ اما باز هم عده ای منکرانه از نقش و جایگاه و فایده انقلاب اسلامی و روحانیت شیعه در جهان امروز می پرسند!!! ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر چارلز تیلور ۱. تهی‌شدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمی‌گیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمی‌شود. ۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر می‌کنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم. ۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینه‌ای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینه‌های در دسترس برای دین داری یا بی‌دینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمده‌اند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینه‌ها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار می‌دهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمی‌توانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح می‌شود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد می‌کند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینه‌ها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر می‌شود. ▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته می‌داند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفی‌ای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند. 🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار @sch_negah ➖➖➖➖➖ @daghdagheha