هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
آبادیهای ماربین
منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است.
{{{{{{
سودان
پیشینه و موقعیت جغرافیایی
یكي از روستاهای ماربين شهرستان اصفهان محسوب می شده و در چهار كيلومتري راه نجف آباد به اصفهان قرار داشته و آب مورد نيازآن از زاينده رود تأ مين ميشد.
ابوريحان در آثار الباقيه از آن نام برده و تا دهه 1360 شغل اول مردمانش كشاورزي بوده است این کشاورزان در زمين هاي حاصل خيز منطقه زينبيه کشت می کردند. مادی خليل، معروف به مادی سهم پای كوه آتشگاه دو قسمت مي شد، و سودان شش سهم از آن آب داشت.
امروزه با گسترش شهر اصفهان اين ديه نيز جز و شهر اصفهان شده و در شهرداری9 منطقه قرار گرفته است.
ریشه نام سودان
استاد مهريار در توضيح اين واژه مي نويسد:« روستايی دو گونه بهره و عايد دارد. نوع اول آن است كه بر اثر انجام خدمتی برای غريبه دست می آورد ( كره ) و نوع ديگر آن بهره و سودی است كه از سهم و حصه خود از زراعت می برد و اين را ((اكراه )) می گويند..... بیش از 50 ناحیه در ایران با کلمه سود و سوته نامبردار می باشد بنابر این نامگذاری محل با واژه سود هم رایج است و هم شایع و پسندیده».
به طور خلاصه سود همان دستمزد و کره است و منظور از سودان محل کارکردن برای دیگری با دریافت دستمزد می باشد.
///
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
صرام محمد
دکتر محمد صرام
تحصیلات: متخصص زنان و زایمان
از دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی دکتر صرام اطلاعاتی در دسترس نیست. پدرش از اهالی فروشان بود و خانهای در خیابان سده(امام جنوبی فعلی) داشت. محمد صرام تحصیلات پزشکی خود را در کشور آلمان انجام داد و تخصص زنان و زایمان را از آمریکا گرفت سپس به کشور بازگشت و در دانشگاه شیراز استخدام شد. دکتر محمد صرام در سال 1349 به دانشگاه اصفهان منتقل گردید. او منشا تحولاتی در آموزش پزشکی در این دانشگاه شد از جمله رویه کلاسیک رزیدنتی را در دانشگاه راه انداخت. اقدام دیگر وی دعوت متخصصان ایرانی از دانشگاههای خارج به دانشگاه اصفهان بود. دکتر صرام به این ترتیب توانست سطح علمی و آموزشی پزشکی به خصوص رشته زنان و زایمان را در دانشگاه اصفهان بالا ببرد.
منبع:
شاهین، محمدعلی، سرگذشت پزشکی، گفتمان اندیشه 1401
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
با محله وازیچه آشنا شویم
%%%%%%%%
رزم آرا در دهه 1320 وازیچه را دهکده ای از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان واقع در هفت هزارگزی جنوب سده و سه هزار گزی راه شوسه نجف آباد به اصفهان ذکر کرده و می نویسد دهکده در جلگه واقع و هوای آن معتدل است و 163 تن سکنه دارد. (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10).
در طومار شیخ بهایی وازی نگارش شده است. در منابع بعدی وازیچه را دهی از بلوک ماربین بیان کرده اند که جمعیت آن در سال 1355 حدود 140 خانوار و 700 نفر بوده است .
موقعیت جغرافیایی
این منطقه در شمال جاده آتشگاه و جنوب بلوار شهید اشرفی واقع شده و ورودی آن از سمت بلوار شهید اشرفی از مجاورت دانشگاه پیام نور، خیابان نبوی منش شروع می شود. از سمت جاده آتشگاه هم ورودی دارد. خیابان شهید فهمیده از چهار راه دولت بلوار امیر کبیر شروع و به خیابان مذکور ختم می شود. موسسه خیریه محمودیه در این منطقه واقع است.این منطقه اکنون از محلات شهر خمینی شهر و در حوزه شهرداری منطقه 3 قرار دارد.
ریشه نام وازیچه
استاد مهریار با روش خود وازیچه را تقطیع کرده و به اجزای (وا+زی+چه) رسیده است. جزء اول به معنی آب جزء دوم از ریشه زیستن و جزء آخر علامت تصغیر است که در مجموع یعنی زیستگاه منسوب به آب. وی همچنین می نویسد وازیچه تصغیر وازی است و چون به دیه احمدآباد نزدیک است آنرا وازیچه احمدآباد خوانده اند.
نقل از کتاب نامها و نشانه ها، محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
ریشه نام خیابان راجی
&&&&&&&&
خیابان راجی در منطقه 4 خمینی شهر واقع شدهاست. این خیابان در نزدیکی خیابانهای مهارت، و پردیس واقع است. نامش را از محمدآقا راجی، محقق، نویسنده، واعظ و شاعر.متولد1302 گرفته است.
وی در كودكي پدر خود را از دست داد و تحت تربيت و سرپرستي مادر بزرگوارش مريم بيگم كه معلم قران بود، قرار گرفت. طبع شاعري اش در همان دوران طفوليت با سرودن اشعار مذهبي شكوفا شد و در كنار آن به آموختن دروس حوزوي نزد اساتيدي همچون آيت الله سيد شهاب الدين مرعشي نجفي مشغول شده و در سال1322 به كسوت روحانيت درآمد. وي از طرف مرحوم آيت الله مرعشي اجازه نامه نقل احاديث داشت و روزگار را به نقل اخبار و احاديث در منابر و تدوين و تأليف كتب ديني گذراند. استاد راجي به زبان هاي عربي و فرانسه و آذري تسلط داشت راجی در سال1373 درگذشت.
مختصرالتواريخ در آفرينش عالم و درجات قبله، قصص انبيا و ائمه(ع)، مخزن الادب يا منتخبي از احوال و اشعار شعراي خميني شهر، گل هاي محمدي حاوي ده هزار بيت و مخزن الاشعار حاوي بيست هزار بيت در مناجات، مواعظ، مناقب و مصائب از آثار اوست.
بیشتر ازhttp://daneshnam.ir
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
90 سالگی فیلسوف گفتگو مبارک
***********
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
چهره ماندگار فلسفه
زاد روز: 5 دی 1313/ روستای دینان درچه شهرستان خمینی شهر
تحصیلات:حوزوی در حد اجتهاد، دکترای فلسفه، دانشگاه تهران
فیلسوف گفتگو،استاد دانشگاه، چهره ماندگار فلسفه،
نویسنده
فعالیتها:
تدریس در دانشگاه های مختلف
تالیف دهها جلد کتاب فلسفی
اجرای برنامه تلویزیونی معرفت
اطلاعات جامع از دانشنامه شهرستان خمینی شهرhttp://daneshnam.ir /
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
خانه سیادت
دوره تاریخی: تخمینی صفوی
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران: 9 آذرماه 1389.
شماره ثبت: 29424.
مساحت: 1243 مترمربع.
مکان: خیابان 17 شهریور، جنب فرهنگسرا بعثت.
خانه ابوالحسن سیادت
خانه از طریق یک هشتی و دالانی دراز به حیاط مسططیلی و بزرگ میرسد. بنای اصلی در سمت شمال واقع شده و دارای یک تالار در وسط و دو اطاق سه دری در دو طرف آن است.
این خانه یکی از مجموعه خانههای مختارها است. مختارها از صاحب منصبان صفوی تا قاجار بودهاند که بعدها خانه مذکور توسط آنها در اختیار سادات میردامادی قرار داده شد. در اصل سادات میردامادی در محله درمحکمه تمرکز داشتند. خانه مذکور در نهایت به عماد سیادت رسیده است. ابوالحسن سیادت ملقب به عماد، روحانی خوش فکر و بانی اولین دبستان سده در سال 1302بود.
نقل از کتاب جاذبه های خمینی شهر، محمدعلی شاهین
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
زنان سده در قرن گذشته چه محصولاتی تولیدمی کردند؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گزارشی از بازرس شهرداری سده به تاریخ 28 شهریور 1317 وجود دارد که محصولات غیر کشاورزی منطقه را در این سال در سده ثبت کرده است . براساس این سند دباغی، قالی بافی، گیوه چینی، پارچه بافی، کرباس بافی و تولید چادر شب تولیدات عمده سده بوده است. برپایه گزارش سال 1317 بازرس، 3000 جفت گیوه تولید و200 نفر برای تولید آن به کار اشتغال داشته اند که حداقل نیمی ازآنها زنان بودهاند. کرباس محصول دیگری بوده است که 1500 نفر زن به آن مشغول بوده اند. حاصل دسترنج این زنان تولید کننده، 9000 متر کرباس بوده است. گزارش نشان می دهد برای بافت 5000 متر چادر شب 10 زن دست و پنجه را بالا زده بودند. اما در همین برهه زمانی 21600 متر پارچه در سده توسط سه استاد کار و شاگردانشان به تولیدات شهر افزوده می شد که ظاهرا به خارج کشور فرستاده می شده است. قالی بافی در سده وجود داشته و 7 نفر استاد با 50 کارگر هنرمندانه به تولید تخته قالیها مشغول بودهاند. می توان ادعا کرد 50 نفر این هنرمندان همگی زن بوده اند. دباغی در این گزارش در صدرجا گرفته و میزان محصول آنرا 24 تن آمده است. افراد شاغل آن 4 نفر استاد و6 نفر کارگر ذکر شده است. البته شواهد تاریخی و اسناد دیگر نشان می دهد افراد متعددی در این حرفه به طور پراکنده در گوشه و کنار شهر فعال بوده واین کار همراه با محصولات جانبی آن از قبیل زهتابی و تولید چرم و محصولات چرمی ازمشاغل اصلی منطقه محسوب می شده است. برخی از محصولات این حرفه مانند پوست و زه حتی به خارج کشور صادر می شده است. اما عمدتا کار به دست مردان صورت می گرفته است. ناگفته نماند که زنان در این سالها به مشاغل دیگری به طور پراکنده از قبیل نخ ریسی، بند تنبان بافی، سرشیرزنی، شال بافی، سرمه سازی، تولید سفیداب، نانوایی و صابون سازی اشتغال داشته اند که درگزارش آقای بازرس شهرداری به آنها اشاره نشده است.
https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
برروی این سنگ قبر 320 ساله چه نوشته است؟
ووووووووو
در قبرستانهای خمینی شهر از جمله قبرستا ن ورنوسفادران و گارد سنگ قبرهای چندین صدساله وجود یکی از آنها از قرن یازدهم است
مرحوم مغفور اقا رحیم
ولد ابدال
درگذشت بتاریخ غره شهر جمادی الاخری ۱۱۱۶(مهر 1083 خورشیدی)
شعر روی قبر
هر که آمد گل ز باغ زندگانی چید و رفت
آمد و بر سستی عهد جهان خندید و رفت
ای خاک تیره دلبر ما را عزیز دار
که نور چشم ماست که در بر گرفته ای
نقل از موزه مجازی دانشنامه شهرستان خمینی شهر
http://daneshnam.ir /
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
هرجا کار خیر بود او هم حضور داشت
///////
با کمال تاسف هفته گذشته یکی از نیکو کاران و کارآفرینان شهرمان دار فانی را وداع گفت.
حاج محمود گلکار کنشگر فعال در زمینه های خیریه ای، فرهنگی و اقتصادی بود. اعتقاد و باورش به این سه موضوع همراه با وطن دوستی و تعلقش به زادگاه از او یک شخصیت خاص ساخته بود. شخصیتی که هرگاه خبری در خصوص مسایل فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی در شهر بود او هم بود. وی با توان مدیریتی بالا و خستگی ناپذیر کار چندین خیریه در موضوعات محتلف را پی می گرفت و با همه توان همراه دیگر خیرین در رفع آنها تلاش می کرد. وقتی صحبت از ساخت فرهنگسرای بعثت به میان آمد از نخستین کسانی بود که پا به میدان گذاشت. همواره در توسعه و تکمیل خیریه خدماتی تحقیقاتی بھداشتی درمانی حضرت رسول(ص) کوشا بود. تلاشهای زیادی در کمک به سر انجام رسیدن سرای سالمندان فرزانگان کرد. مرحوم گلکار با توجه به بعد اقتصادی خویش باور داشت که با خود اتکایی زنان بی سرپرست ویا بد سرپرست به جای کمکهای موقتی باید آنها را توانمند کرد و این تفکر سبب شکل گیری در خیریه انجمن همیاران سلامت خانواده شد. او ودوستانش همواره گامهای بلندی در امورخیر برمی داشتند.به زودی زندگینامه این فعال اجتماعی از دست رفته دربخش خیران دانشنامه خمینی شهر بارگذاری می شود.
روحش شاد
https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
ریشه نام بلوار دکتر ابوالبرکات چیست؟
؟؟؟
این بلوار نامش را از یکی از مشاهیر پرآ وازه شهر مرحوم دکتر سیدرضا ابوالبرکات دیباجی گرفته است. وی در سال1309 متولد و در
دهم شهريور 1365 در گذشت.
دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی، دکترای معقول و منقول بود
• فیلسوف، استاد دانشگاه، حافظ کل قرآن، نویسنده، شاعر، فعال فرهنگی و اجتماعی از عناوین اوست.
فعالیت ها:
تدریس در حوزه و دانشگاه از جمله دانشگاه های جندی شاپور و اصفهان
شرکت در تکمیل و تجهیز مراکز درمانی شهر
ساخت و تعمیر دو باب حمام
شرکت در راه اندازی حوزه علمیه دارالزهرا
شرکت در راه اندازی انجمن خيريه محلی
عضو فعال انجمن ادبی سروش
تولیت حسینیه مسجد امام جعفر صادق (ع) از سال54 تا زمان فوت
تالیفات: تارخ و ادبيات ايران، تفسير دو جزء اول قرآن،شجره نامه سادات ديباجي، هزاران بيت شعر، مقاله اي در حرکت جوهري، مقاله اي در برهان صديقين، مقاله اي درباره مسلمانان اسپانيا
اطلاعات بیشتر ازhttp://daneshnam.ir /
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
محله قائمیه
در دهه 1340 تعدادی از ساکنین بومی از ورنوسفادران به ویژه محلات گاردر و گارسله در زمین های بایر شمال محله گارسله و حاشیه رشته قناتی که از این منطقه می گذشت و در حاشیه جاده تاریخی دوشاخ مبادرت به ساختن خانه کردند. این منطقه خارج از محلات اصلی شهر و زمین نسبت به آنها ارزان بود. این منطقه در حاشیه خیابان های سلمان فارسی، استاد طلایی و حافظ فعلی واقع می باشد. از آنجا که تنها منطقه نام دار نزدیک این منازل کشارگاه شهرداری بود، محل به کشتارگاه معروف شد. از دهه 1350 به تدریج تعدادی از مهاجرین بختیاری هم در این منطقه ساکن شدند. پس از انقلاب قطعه زمین بزرگی در ادامه همین مکان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقسیم بندی و به نیازمندان جهت خانه سازی واگذار شد.( گفتگو با برات طاهری از بازرسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب). در سالهای بعد نام کشتارگاه به قائمیه تغییر یافت و اکنون در حوزه شهرداری ناحیه دو واقع می باشد. خیابان های سعدی، مولوی، هاتف، عطار در این محدوده واقع می باشد. منطقهای که در دهه 1340 شکل گرفت و کشتارگاه نامیده شد در سال 1397 به پارک پیروزی در شرق، بلوار باغبان در غرب، میدان نماز در شمال و خیابان استاد طلایی در جنوب محدود می باشد.
https://eitaa.com/danehnameh
هدایت شده از دانشنامه شهرستان خمینی شهر
آبادیهای ماربین
منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است.
{{{{{{
فردوان
پیشینه و موقعیت جغرافیایی
در توصیف های قدیمی از این آبادی ماربین آمده است:
فردوان دهی است از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان، واقع در نه هزارگزی خاور سده متصل به شوسه اصفهان به تهران. ناحیه ای است جلگه ای، معتدل و 326 تن سکنه دارد. از زاینده رود مشروب میشود. محصولاتش غلات، پنبه، تنباکو، حبوب و صیفی است. اهالی به کشاورزی گذران میکنند.
جمعیت فردوان 696 نفر درسر شماری سال 1345 بوده است.
فردوان اکنون از محلات شمالی اصفهان و با مساحتی بالغ بر 300 هزار متر مربع در حوزه شهرداری ناحیه 8 قرار دارد. آستان قدس رضوی مدعی مالکیت بخشی از زمینهای این محله است.
ریشه نام فردوان
نام واژه فردوان مرکب از( فر+دو+ان) است. (ف) در فارسی منقلب از (پ) و (د) منقلب از( ت) می باشد. پس می توان فردوان را پرتوان خواند. پرتو صورت دیگری از پرتوه است که بعدها (پهلو) شده که پهلوی از آن منشعب شده و در نهایت به معنی پرتوان است.با این ریشه یابی لغوی می توان گفت فردوان به معنی جایگاه قوم پرتوان می باشد.
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین
https://eitaa.com/danehnameh