eitaa logo
دانشنامه شهرستان خمینی شهر 2
178 دنبال‌کننده
52 عکس
1 ویدیو
0 فایل
این کانال با هدف انتشار تحقیقات و پژوهش ها در خصوص تاریخ و پیشینه شهرستان خمینی شهر و منطقه ماربین ایجاد گردیده است
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالاتی در باره کتاب آدم دوسره؟ ؟؟؟؟؟؟ آدم دوسره عنوان داستانهای کوتاهی است که اخیرا منتشر کرده ام، سوالاتی در خصوص این کتاب مطرح شده که جواب آنها را می خوانید *چرا آدم دوسره؟ در فرهنگ مردم باورهایی از موجوداتی وجود دارند که آنها واقعی نیستند، خیالی هستند، وهمی هستند. اسامی آنها در هر منطقه‏ای و فرهنگی فرق می کند. البته بعضی آنها فرا محلی هستند. این موجودات وهمی از سیاست تا خانه کاربرد دارند مثلا برای انحراف افکار، ترساندن بچه ها و کنترل جوامع. دو داستان براساس اینگونه موجودات با عناوین آدم دوسره و یک سر و دوگوش در کتاب وجود دارد. عنوان کتاب هم نام یکی از این موجودات وهمی است که روزگاری عده ‏ای به وجود آن باور داشتند. *هدف از نگارش اینگونه کتابها چیست؟ برای ثبت تاریخ و فرهنگ یک منطقه به روشهای مختلفی عمل می شود، مانند تاریخ‏نگاری شفاهی، خاطره نگاری، ثبت رخدادها، نگارش موضوعی تاریخچه ‏ها و تاریخ‏نگاری عمومی. یکی از روشها استفاده از داستان و نمایشنامه است. این دو مجموعه با استفاده از داستان نویسی بر پایه سبک زندگی، باورها، شرایط محیط و... با روش داستان نویسی است. *در متن داستانها کلماتی وجود دارد که برای نسل فعلی آشنا نیست، مانند خرند، سوک، هیار، مطبخ و غیره، آوردن این لغات عمدی بوده؟ فضای داستانها مربوط به گذشته است، طبیعی است که لغاتی که وجود دارد هم مربوط به آن دوران است که بعضا ممکن است نسل فعلی با آنها آشنا نباشند. استفاده از این لغات، ضمن حفظ ادبیات آن دوران، مانع فراموشی آنها و ریزش گنجینه لغات می‏شود، ضمن اینکه مسن‏ترها را به حال و هوای گذشته بر می گرداند. *داستانی هم در کتاب وجود دارد که فضایی محرم را در دوران تاریخی داستانها ترسیم کند؟ بله و نام آن نسخه شیر است. *قبل از اینهم کتابی به این سبک منتشر کرده ‏اید؟ بله در سال 1398 یک مجموعه با چهل داستان با عنوان «چهل پسینه» به شکل مشترک با سرکار خانم لیلا پیمانی منتشر شد. نام آن از یکی از داستانهای کتاب با همین عنوان گرفته شده است که در منطقه اتفاق افتاده است. جالب اینکه اخیرا متوجه شدم رویداد چهل پسینه در حافظه تاریخی اهالی خوانسار و روستاهای اطراف آن هم وجود دارد. *تفاوتی هم بین این دو اثر هست؟ در چهل پسینه محل وقوع حوادث که همان منطقه ماربین و سده باشد، مشخص است ولی در آدم دوسره منطقه مشخص نشده و جنبه عمومی حداقل برای بخشی از کشور، مشابه با منطقه ما دارد. *دو کتاب مذکور قابلیت تبدیل به شکل‏های دیگر مانند نمایشنامه، تئاتر، مستند، فیلم کوتاه و مناسب با فضای مجازی دارد؟ بله تمام آثاری که تا کنون منتشر کرده ‏ام در واقع مستند سازی و تولید محتوا است که افراد دیگر به ویژه هنرمندان علاقه ‏مند همشهری، می توانند به روش و هنری که در آن تخصص دارند، چه در فضای مجازی و چه فضای حقیقی از آن استفاده کنند. سابقه این کار هم وجود دارد. مثلا تعدادی از داستانهای چهل پسینه به شکل نمایش رادیویی، توسط هنرمندان خوب شهرمان اجرا شده است. امیدوارم دوستان هنرمند جوان این دو مجموعه را دست مایه تولید تئاتر، نمایشنامه، فیلم های کوتاه و... قرار دهند. محل دسترسی و فروش کتاب کتابخانه های عمومی کتابفروشی فروغ جنب دبیرستان عماد کتابفروشی خ بوعلی نزدیک چهاراه شریعتی کتابسرای خمینی شهر، خ شریعتی شمالی https://eitaa.com/danehnameh
فرهنگ لغات نیاکان(7) اشاره:اسامی و کلماتی در پیشینه شهر به کار برده می شد که ممکن است عده ای با آن آشنا نباشند. این گونه لغات با عنوان (فرهنگ لغات نیاکان) از طریق دانشنام به تدریج نشر می شود. امید است همراهان عزیز هم با فرستادن لغات محل خود همراهی بفرمایند. گالش: نوعی کفش، محفضه‏ای لوله‏ای شکل با دسته که استکان در آن گذاشته می شود. گالوار:؟ گذر: مکانهای‏ مناسب از یک منطقه که مراسم عزاداری امام حسین(ع) و تعزیه درآن برپا می‏شود و آماده سازی محل و مخارج آنرا مردم همان محل به عهده دارند. گل سفید: از غار می آوردند برای شستشو چوبه: مثل چوب بود می کوبیند و با گل سفید برای شستشو گیرونه: چوب‏های بسیار نازک برای روشن کردن آتش لته: زمین کشاورزی کُوری کردن: منظور حداقل کردن شعله در اجاق و بخاری وچراغ است. لُوده: سبده بافته شده از ترکه‏های چوب جهت حمل میوه لُوچی: لُوده‏چی، نوع‏کوچک لُوده مِجری: صندوقچه کوچک مُبصر: نماینده کلاس مجمعه: سینی بزرگ دایره‏ای کنگره دار که بر روی کرسی می‏گذاشتند و یا به عنوان سفره ازآن استفاده می کردند. مشربه: ظرفی بزرگ و غالباً مسین برای حمل آب و غیره مچ‏مچ: صدا کردن دهان در موقع خوردن غذا. ملیچی: میان وعده که کارگران حدود ده صبح می‏خورند. موسوره: سمور https://eitaa.com/danehnameh
برخی رخدادهای مردادماه در پیشینه شهر 3 مرداد 1358 انتصاب آیت‏اله جبل‏العاملی به سمت قاضی شرع 4 مرداد 1390 افتتاح مرکز دوم موسسه محمودیه 5 مرداد 1286 (1325ه.ق) تجمع مشروطه خواهان در چشمه منظر 9 مرداد 1366 شهادت 8 نفر از حجاج زن خمینی‌شهری در مکه 9مرداد 1390 تصویب تبدیل روستای اصغرآباد به شهر ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی 13 مرداد 1346 انتخابات دوره 22 مجلس شورای ملی، نماینده منتخب، مهندس محمود پریشانی 14 مرداد 1361 تذکر نماینده شهرستان، حجت الاسلام احمدی در مجلس به وزیر راه در باره احداث جاده کمربندی 17مرداد 1389 تجلیل از خبرنگاران شهرستان برای اولین بار 18 مرداد 1363 انتخابات میاندوره‏ای دوره دوم مجلس شورای اسلامی، نماینده منتخب محمدجعفر سعیدیان‏فر 18 مرداد1381 برگزاری اولین نماز جمعه در کوشک 19 مرداد 1394 ثبت موسسه خیریه همیاران بهزیستی 20 مرداد 1358 صدور حکم اولین امام جمعه بعد از انقلاب همایون‏شهر 22 مرداد 1357 اعلام حکومت نظامی در همایون‏شهر 25 مرداد 1325 راه اندازی حزب دمکرات در سده 26 مرداد 1358 تغییر نام ورزشگاه اصلی شهر به ورزشگاه قدس 26 مرداد 1358 برپایی اولین نماز جمعه خمینی‌شهر پس از انقلاب 26 مرداد 1369 آغاز بازگشت 370 آزاده خمینی‌شهری همزمان با سراسر کشور به زادگاه 28 مرداد 1392 انتشار ماهنامه فرهنگی اجتماعی کهندژ 29 مرداد 1358:راه اندازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همایون‏شهر 31 مرداد 1318:پایان احداث راه اصفهان به نجف‏آباد (جاده آتشگاه) 31 مرداد 1325:درگیری بین افراد حزب توده و دمکرات 31 مرداد 1384: تاسیس سازمان تاکسیرانی خمینی‏شهر https://eitaa.com
در جستجوی دانش آموز برای دبیرستان سده اولین کلاس دبیرستان تشکیل شد .تعدادی از دانش آموزان کلاس هفتم به دلایل مختلف به کلاس هشتم نرفتندوکلاس نهم اساسا به آن شکل پا نگرفت وبه این ترتیب دبیرستان نوپا دوام نیافت.سالها طول کشید تا دوباره تلاش های عده ای برای تاسیس دبیرستان به ثمر رسید ودر اوایل دهه 1330این بار خانه ای درخیابان ورنوسفادران(امام شمالی فعلی) متعلق به خانواده بختیاریها اجاره ودبیرستان درآن شکل گرفت .گرچه از میزان تبلیغات علیه درس خواندن واتکای خانواده ها به کار فرزندان 30 سال پس از تاسیس اولین مدرسه به سبک جدید کاسته شده بود ولی با این وجود هنوز داوطلب برای ثبت نام در دبیرستان کم بود.در چنین شرایطی تعدادی ازمعتمدین محلی به دنبال دانش آموزانی می گشتند که دوره دبستان را طی کرده اند تا آنها را به ادامه تحصیل در دبیرستان تشویق کنند. درآن زمان 10 تومان برای شهریه،دوسه تومان برای پول کتاب ومبلغی هم برای شیر وخورشید از دانش آموزان دریافت می شد.چند سال بعد دبیرستان پسرانه عماد ساخته شد وبه این ترتیب به تدریج تحصیل در دبیرستان رونق گرفت. https://eitaa.com/danehnameh
تعداد صفحات:.88، رقعی سال انتشار: 1402 پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پایان سال 1357 تا اواخر سال 1369 کشور و به پیوست آن بخش ماربین به مرکزیت همایونشهر، شاهد تحولات متعددی بود. تشکیل نهادهای انقلابی ، فعالیت بی سابقه گروه‏ها ، تشکیل شهرستان خمینی شهر و پیوستن تدریجی آبادی‏ها به شهر، رشد جمعیت و مهاجرت به منطقه، توسعه ساخت و سازها و گسترش شهر حتی به قیمت از دست رفتن بخشی از اراضی کشاورزی، شرکت گسترده اهالی در دفاع مقدس، کمبود کالاها، شکل گیری تعاونیها و شوراهای محلی، وارد شدن مهاجران جنگی به منطقه، تغییر در ساختار سنتی ماربین، برگزاری چندین انتخابات، از جمله آنها بودند. مجموعه این تحولات پرشتاب، تاریخ پر فراز و نشیب این مقطع از پیشینه شهر را شکل داده است. با گفتگوهای انجام شده در این جلد از راویان، سعی شده ابعادی از رویدادهای 12 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی مستند شود. https://eitaa.com/danehnameh
ریشه نام ماربین درباره ریشه نام ماربین چند نظریه وجود دارد ذر این متن نظر دوتن از اصفهان شناسان آوره شده است نظر محمد مهریار وی در کتاب خود می نویسد:« مطابق شعری که منسوب است به ابوالحسن علی بن حسین حسنی درباره زاینده رود که تمام آن در کتاب محاسن نقل شده عبارت چنین است: «و لقعله فی ماربین تریک تحتک خبه من حیث بیت النار.» بنابراین مارفانان قلعه نیست دیهی هم نیست بلکه دهستان وسیع ماربین را مارفانان=ماربانان=مهربانان می خواندند». به نظر استاد مهریار، ماربین از دو جزء (مار + بین) ترکیب شده است. جزء اول (مار) همان حیوان زهرناک گزنده نیست. بسیاری نام واژه های کهن با نام مار شروع می شده است و سخت شگفت است که بیندیشیم آریایی نام محلی را که به زحمت فراوان ساخته است و زیستگاه خود نموده مار بنهد بلکه در اینجا مار تخفیف یافته کلمه مهر است و در همان روزگاران عهد کهن ساسانیان نیز این تطور روی داده است. روایت لطف اله هنر فر لطف‌الله هنرفر (۱۲۹۸−۱۳۸۵ اصفهان) ماربین را تصحیف نام مهربین می داند که در زبان پهلوی به این شکل در آمده است. هنرفر مهر را به معنی خورشید در زبان اوستایی، میداند که این کلمه در دوره ساسانی مار خوانده می شود. نتیجه اینکه نام منطقه قبل از اسلام مهرین و مهربین بوده که ماربین تصحیف آن در فرهنگ پهلوی عصر ساسانی است و کم کم جایگزین مهربین شده است. نقل از کتاب نام‏ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh
آبادیهای ماربین منطقه ماربین روزگاری متشکل از حداقل 58 آبادی بود. امروزه حدود نصف این آبادیها به نواحی شهرداریهای اصفهان پیوسته و مابقی شهرستان خمینی شهر با اضافه شدن محلات جدید را به وجود آورده اند. به تدریج و به ترتیب حروف الفبا پیشینه آنها معرفی می شود. البته در کتاب نام ها و نشانه ها، نگارش محمدعلی شاهین وسایت دانشنامه خمینی شهر به طور مفصل به این موضوعات پرداخته شده است. {{{{{{ درباغ مهیار در باغ مهیار ده کوچکی است از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان، واقع در 4 هزارگزی جنوب خاوری سده و 5 هزارگزی راه شوسه نجف آباد به اصفهان. آب آن از زاینده رود و راه آن فرعی است. (فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10). این منطقه در تقسیمات کشوری بعد از انقلاب به شهر اصفهان ملحق شد و در حوزه شهرداری ناحیه 9 قرار دارد. در جاده اصفهان به شهرضا منطقه ای به نام مهیار وجود دارد. نامی از نام های مردان بوده و کاتب فارسی دیلمی شاعر مشهور، متوفی در 428 ه.ق، معاصر سید رضی مهیار ابن مرزویه، نام داشته است. ریشه نام مهیار مهیار از دو قسمت (مه +یار) ترکیب یافته است (مه) تخفیف یافته نام ماه است و (یار) به معنی دوست و معشوق است پس مهیار معنی دوست و معشوق ماه را می دهد. نقل از کتاب نام ها و نشانه ها محمدعلی شاهین https://eitaa.com/danehnameh