♻️ خلاصه جلسات 1 تا 6 دوره اول دانش تبلیغ دین
🔹جلسۀ 1| دورۀ اول
https://eitaa.com/danesh_tabligh/15
🔹جلسۀ 2| دورۀ اول
https://eitaa.com/danesh_tabligh/17
🔹جلسۀ 3| دورۀ اول
https://eitaa.com/danesh_tabligh/47
🔹جلسۀ 4| دورۀ اول
https://eitaa.com/danesh_tabligh/48
🔹جلسۀ 5| دورۀ اول
https://eitaa.com/danesh_tabligh/50
🔹جلسۀ 6| دورۀ اول
https://eitaa.com/danesh_tabligh/86
👈 ادامۀ خلاصۀ جلسات دورۀ اول به مرور بارگذاری خواهد شد ...
@danesh_tabligh
📚 موضوعات پژوهشی کلاس دانش تبلیغ دین در سال قبل
✳️ سبک تبلیغی قرآن
1. 👈 تفاوت روش قرآن در انتقال مفاهیم دینی با کتب رایج علمی
2. 👈 معنا و جایگاه انذار در تبلیغ دینی
3. 👈مقایسه انذار و تبشیر و ضرورت همراهی آنها
4. 👈 مقایسه روش اقناعی تفکر محور(روش قرآنی) با روشهای اقناعی اطلاعات محور
5. 👈آسیب های روشهای سخنرانی بر اساس مشهورات و مقبولات
6. 👈تحلیل روش تبلیغی تفکر محور در آیات قرآن
7. 👈 ویژگیهای تبلیغی قرآن بر اساس آیه 52 سوره مبارکه ابراهیم
8. 👈 رعایت فاصله ما با خدا در روش تبلیغ؛ تفاوت شیوۀ تبلیغ خدا با انبیاء در قرآن
9. 👈 غلبه روش توصیفی بر روش استدلالی بیان دین در روش تبلیغی قرآن
✳️ محدودیتها در جذب مخاطبین
10. 👈آیا متقاعد سازی همه مخاطبین، علامت تبلیغ موفق است؟
11. 👈نقد و بررسی ملاکهای رایج برای ارزیابی تبلیغ موفق
12. 👈ضرورت برخورداری از دافعه معقول در کنار جاذبه در تبلیغ دین
13. 👈 تفاوت تبلیغ موثر سالم با تاثیرگذاری از نوع اغواگری
14. 👈 ضرورت احترام و رعایت قدرت اختیار و انتخاب مخاطب در تبلیغ دینی
✳️ انسانشناسی تبلیغی
15. 👈 رعایت تفاوت انسانها(تفاوت در عقل و ایمان) در انتقال مفاهیم دینی
16. 👈 لزوم حذف سرزنش در عملیات تبلیغ دین
17. 👈 لزوم تواضع در انتقال مفاهیم دینی
18. 👈 بررسی نقش نگرشهای مخاطبین در اثرپذیری از تبلیغ
19. 👈 جایگاه انسان شناسی تبلیغی و جامعه شناسی تبلیغی در تبلیغ دینی
20. 👈 ضرورت تبلیغ انسان شناسانه، در رفع سوء تفاهم مخاطبین
21. 👈 ضرورت ایجاد تمرکز و توجه در تبلیغ مؤثّر و نقد سخنرانی غیر متمرکز
22. 👈 ضرورت تبلیغ در دایره اراده و فطرت
23. 👈 دین انسان محور یا خدا محور
24. 👈 تفاوت انسان محوری در دین با تفکرات اومانیستی
✳️ نقد روش تبلیغی حوزه و جایگاه تبلیغ در حوزه
25. 👈راهکارهای عملیاتی کردن مباحث نظری و سوق دادن آن به مباحث عملی در حوزههای علمیه
26. 👈 نقش غنای محتوایی مبلّغ در موفقیت تبلیغی در مقایسه با روش های فنون سخنوری
27. 👈 بررسی لزوم تفقه در علوم تبلیغی در مقایسه با فروعات احکام و جایگاه این دو در حوزههای علمیه
28. 👈 پیامدهای تفکیک معارف و اجزای دین به عقیدتی، اخلاقی، احکامی در آموزش و اجرای دین
29. 👈 آفات و آسیبهای سخنرانیهای جذاب و روش محور
30. 👈 میزان تاثیر مهارت در سخنوری در اثربخشی تبلیغ
31. 👈 بررسی تأثیر غنای محتوایی نسبت به مهارت در سخنوری در موفقیت در تبلیغ
32. 👈 بررسی کارایی برخی علوم حوزوی همچون علم کلام برای تبلیغ دین در جامعه معاصر
✳️ تلقی های غلط از دین
33. 👈 نقش تلقیهای غلط از دین در ایجاد یأس و غرور در مخاطبین
34. 👈 نگاهی به مقتضیات عصر کنونی ونقش آن در ضرورت اصلاح ادبیات تبلیغی
✳️ تلقی غلط دین ارزشی و اعتقادی ، در مقابل دین علمی، عقلانی و منفعتگرایانه
35. 👈 نقش تلقّی «دین ارزشی» در ایجاد سوء تفاهم نسبت به دین
36. 👈 ضرورت تبلیغ واقع گرایانه از دین و پرهیز از تبلیغ عقیدتی
37. 👈 ضرورت ایجاد «تلقی دانشی» از دین
38. 👈 روش های ایجاد «تلقی عقلانی» از دین
39. 👈 بررسی تأثیر تبیین دین عقلی نسبت به دین نقلی در تبلیغ دین در عصر حاضر
40. 👈 ضرورت تبلیغ «دین کارکردگرایانه» در تبیین گزاره های دین
41. 👈 جایگاه منفعت گرایی در دین و نسبت آن با اخلاص
42. 👈 ضرورت ایجاد و تقویت تفکر و قوه عقلانیت در مخاطب، در تبلیغ دینی
✳️ تلقی غلط دین اخلاقی
43. 👈 نقش تلقّی «اخلاقی» از گزاره های دینی، در ایجاد سوء تفاهم نسبت به دین
44. 👈 خاستگاه علم اخلاق و نسبت آن با تقوا در قرآن
✳️ تلقی غلط دین فردی در مقابل دین اجتماعی و حکومتی
45. 👈 ضرورت ایجاد تلقّی «دین اجتماعی» در برابر «دین فردی»
46. 👈 رابطۀ تبلیغ با حکومت و حکمرانی بر اساس آیات قرآن و سیرۀ اولیاء خدا
47. 👈 وجه سیاسی کفر در قرآن
✳️تلقی غلط دین احکامی در مقابل دین تشخیصی
48. 👈 نقش تلقّی «احکامی» از دستورات دینی، در ایجاد سوء تفاهم نسبت به دین
49. 👈 دینِ تشخیص محور یا تکلیف محور؟
✳️ دین هیجانی
50. 👈دین عامل تأمین «لذت، عشق، هیجان و سرگرمی»
51. 👈ضرورت توجه به اصل «ابهام و معماگونه بودن دین» در تبلیغ
✳️ گوناگون
52. 👈موضوع درگیری اصلی پیامبر(ص) با مشرکین مکه موضوعی سیاسی
53. 👈درگیری اصلی در قرآن بین جبهه کفر و ایمان
54. 👈تفاوت ماهوی امتحانات قبل و بعد از ظهور
55. 👈وجوه تمسخر انبیاء در قرآن
56. 👈شیوۀ خاص پیامبر(ص) در رشد دادن جامعه و مشکل اصلی مردم در عدم همراهی در این روش
⚠️ این موضوعات از ۱۵ جلسه اول استخراج شده است، دوستان میتوانند به سلیقه خودشان از جلسات بعدی هم موضوع انتخاب بفرمایند.
📌 این موضوعات تماماً از مباحث مطرح شده توسط استاد در 16 جلسه گذشته تهیه شده است.
📌 برخی از این موضوعات به دوستان گروه پژوهش سال قبل سپرده شده و در حال پژوهش هستند، اما از آنجایی که بسیاری از این موضوعات نیاز به تحقیقات وسیع دارد، مسیر برای دوستان جدید در همۀ این موضوعات باز است.
📌 عزیزانی که تمایل دارند در این موضوعات و همچنین موضوعات سال جدید همکاری داشته باشند به ادمین @Mohammad110313 پیام بدهند.
📌 در گروههای پژوهشی چه اتفاقی قرار است رقم بخورد؟
_ سعی میشود به دوستان در فیشبرداری و نوشتن مقالات کمک شود.
_ از تجربیات و تحقیقات گروه پژوهشی بیان معنوی در این زمینه کمک گرفته میشود.
_ دوستانی که تمایل به کار گروهی در یک موضوع داشته باشند، با یکدیگر آشنا میشوند.
_ از محیطی که برای پژوهش در نظر گرفته شده میتوان استفاده کرد و در کنار تحقیق به پاسخ سوالات و اشکالات از طریق دیگر دوستان پژوهش رسید.
‼️ دوستان توجه بفرمایند این موضوعات عناوین مقاله نیستند، فقط طرح موضوع است و برای تبدیل شدن به عنوان مقاله نیاز به بررسی و تحلیل دارد. ممکن است برخی موضوعات چند عنوان مقاله شود که در کارگاه های پژوهشی این عناوین قطعی خواهند شد.
خلاصه ج1/ سال دوم دانش تبلیغ دین
جلسه16 از ابتدا
🌀 علت اصلی دینگریزی، نحوۀ ناصحیح تبلیغ دین است که خیلی رواج دارد
🔻علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ دانش تبلیغ دین، در سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت: در 16 جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیامدهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیامدهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از 5 تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «1. تلقی صرِف اعتقادی از دین، 2. تلقی صرف اخلاقی از دین، 3. تلقی صرف عاشقانه از دین، 4. تلقی محض تکلیفی از دین و 5. تلقی فردی از دین».
🔹این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دینگریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جملهای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دینگریزی میشود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دینگریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین میشود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه میکنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم.
🔻علیرضا پناهیان سپس به فهرستی از 12 تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقیهای صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت بودند از: 1. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، 2. تلقی عقلانی، 3. تلقی منفعتطلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین میکند، 4. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، 5. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، 6. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، 7. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرمکننده است، 8. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمیشود، 9. دین برنامه ای برای مسابقه است، 10. سهل بودن دین، 11. دین یعنی آزادی و آزادیبخشی 12. دین امری محبوب و محبت آفرین است.»
🔹مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظاممند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است»
🔻مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن ، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام 500 مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و سید جعفر مرتضی عاملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنههای زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانست.
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان
@danesh_tabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 درس «دانش تبلیغ دینِ» علیرضا پناهیان، از نگاه شرکتکنندگان(۲)
🔻ما در این مباحث، غافلگیر شدیم
🔻مطالب خیلی عمیق و بهروز بود؛ میشه گفت درس خارج تبلیغ است
♻️ سهشنبهها، بعد از نماز عشاء، مدرسه امام کاظم(ع)
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس و ثبتنام:
@danesh_tabligh
📣 امروز دومین جلسۀ دانش تبلیغ دین (هفدهمین جلسه)
✅ استاد علیرضا پناهیان
🔻 سهشنبه (26 مهر)
🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیهالسلام
🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
@danesh_tabligh
جهت اطلاع عزیزانی که تازه به جمع ما پیوستند، از طریق پست سنجاق شده میتوانند در کلاس ثبتنام کنند.
‼️ قابل توجه عزیزانی که امروز کلاس تشریف میآورند، از آنجایی که امسال ورود عزیزان غیر طلبه به مدرسه امام کاظم(ع) ممنوع شده است، عزیزانی که معمم نیستند حتما کارت شناسایی حوزوی همراه داشته باشند.
📣 فردا سومین جلسۀ دانش تبلیغ دین (هجدهمین جلسه)
✅ استاد علیرضا پناهیان
🔻 سهشنبه (3 آبان)
🔻 مسجد مدرسۀ علمیۀ امام کاظم علیهالسلام
🕘 بعد از نماز مغرب و عشاء
🌐 برای اطلاع از برنامۀ کلاس، خلاصۀ دروس و شرکت در پژوهشهای درس:
@danesh_tabligh
🔍 نظرسنجی در خصوص زمان اکران جلسات سال گذشته
🔻با توجه به زمانهای پیشنهادی برای اکران جلسات گذاشته، شما در کدامیک از این زمانها شرکت خواهید کرد؟
⚠️ توجه داشته باشید فقط عزیزانی که قصد جدی برای شرکت در این جلسات دارند و حتما میتوانند در یکی از زمانهای پیشنهادی حضور داشته باشند در نظرسنجی شرکت کنند.
🌐 لینک نظرسنجی:
https://EitaaBot.ir/poll/6ed9
@danesh_tabligh