اصرار رژيم برکشف حجاب مجدد با تکيه بر مدارس دخترانه و الزامي کردن دختران به برداشتن حجاب در سال 52 نگراني متدينيّن را بيشتر کرد .
آبان 56 خبر گزاري پارس : در مراکز علمي ، درصد دختران با چادر سياه روز افزون است .( ص 299 )
نظام حقوق زن در اسلام با درخواست هاشمي ، که مطهري بعداً مي پذيرد .( ص 300 )
ص ۹
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
۴ - طرح انديشه حکومت اسلامي
توسط فدائيان مطرح شد ، ولي قائل بودند در رأس آن سلطان بوده و فقط احکام بايد اسلامي باشد .
ص ۱۰
وقتي امام مطرح کرد برخي ترويج کردند امّا برخي روحانيون هم بودند که برضد امام و ياران او فعاليت مي کردند. روحانيوني مثل مهاجراني ، مناقبي و دانشي ( معدوم ) . کساني هم بودند که به شکل ميانه رو تر و غير مستقيم از رژيم دفاع مي کردند مثل عبد الرضا حجازي که زماني جزء روحانيون انقلابي بود . وي دو سال در زندان بود ، به دفاع از وضعيت موجود رژيم پرداخت و بهانه اش گسترش مارکسيسم و مقابله با آن بود. به امام انتقاد مي کرد که چرا با دولت کمونيستي عراق همکاري دارد ؟ ( ص 277 )
ص ۱۱
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
در آبان 57 نامه اعتراض آميز ديگري به امام داد .
در قضيه شريعتمداري خلع لباس و گويا بعد از سال 70 به جرم مفاسد اخلاقي اعدام مي شود .
کتاب حکومت اسلامي امام توسط زائران در حج توزيع شد. افرادي مثل رجبعلي طاهري در شيراز تکثير مي کنند .مرتضي الويري به خاطر همين دستگير مي شود .(ص278)
نهضت آزادي طبعاْ استقبال نمي کند ولي علي بابايي در نهضت آزادي مي گويد من کتاب آيه الله خميني را مطالعه کرده ام اين کتاب هم ضد ارتجاع است و هم ضد سلطنت بنابراين ما عقب هستيم .
ص ۱۲
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
امام در 13 جلسه در يک ماه ( بهمن 48 ) بحث را مطرح کرده بود : اسلام هم حکومتي است . اسلام هم سلطنتي است و قواعد دارد ، بايد از صفر شروع کرد ...
منتظري هم سال 49 تدريس ولايت فقيه در نجف آباد و از ضروريات مي داند . شريعتمداري هم درس ولايت را مطرح کرده بود .
در واقع طرح نظريه حکومت اسلامي ، نوعي آلترناتيو براي رژيم سلطنتي بوده و سخت مورد استقبال مبارزان قرار گرفت . زيرا نمي دانستند پس از سقوط رژيم به دنبال چه حکومتي باشند . ( ص277 )
ص ۱۳
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
بعد از 80 روز وقتي رباني شيرازي مطالعه مي کند ، اشکالات بحث را با طرح سؤال مطرح مي کند .
بحث جهان بيني، جهان گيري ، جهان داري را پيش مي کشد .
بحث خبرگان ( زبده گان ) براي انتخاب رهبري را مطرح مي کند که خود مختاري فقها پيش نيايد .
ص ۱۴
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
امام بحث را پيگيري مي کند و به انجمن هاي اسلامي کانادا و آمريکا براي طرح حکومت اسلامي پيشنهاد مي دهد . آنان در نشست ساليانه شان ، سرفصل هايي که براي سمينارهاي آتي بايد مورد بحث قرار گيرد ، مشخص مي کنند. بحث سيستم حکومت در اسلام ، سيستم اقتصادي ، تعليم وتربيت ، قضا در اسلام که جزئي از همان طرح کلي بود.
ص ۱۵
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
طالقاني "مالکيت در اسلام" ، بازرگان با نوشتن کتاب "بعثت و ايدئولوژي" در فصلي از آن به موضوع حکومت اسلامي پرداخته است
ص ۱۶
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
ريشه طرح بحث حکومت اسلامي از مشروطه به بعد است . افرادي نظير شهيد بهشتي در سال 38 در مورد حکومت اسلامي قلم مي زنند . شهيد چمران 1346، برخي از شاگردانش را بر آن داشت تا درباره حکومت اسلامي تحقيق کرده و سه سخنراني درباره آن ارائه نمايد . ( سهراب پور )
ص ۱۷
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
سال 44 حيدر علي قلمداران ضرورت حکومت اسلامي را در چهار صد صفحه مي نويسد. اين نظريه ، بيش از آنکه بر مبناي ولايت فقيه باشد ، نوعي دولت اسلامي غير ولايت فقيه را مطرح مي کرد و البته محور اصلي آن تشکيل يک دولت ديني اخواني بود .
انديشه حکومت اسلامي به سبک آنچه قلمداران مطرح مي کرد ، عمدتاْ برگرفته از آثار سيد قطب ، قبل از آن رشيد رضا و بعد از آن ابوالاعلي مودودي و اسد الله خرقاني است. يحيي نوري کتابي با عنوان حکومت اسلامي مي نويسد و در کتاب به راس قدرت اشاره نمي کند .( ص 287 )
سيد صادق روحاني نظام حکومت در اسلام را نوشته و منتشر مي کند . شيخ علي تهراني کتاب طرح کلي نظام اسلامي را مي نويسد. (ص 287 تا 288 )
ص ۱۸
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
5.پديده روحانيون انقلابي
در حالي که حوزه علميه در سال 45 هفت هزار طلبه در حال تحصيل داشت، امام جريان نويني را در برخورد مرجعيت با سياست پايه گذاري کرد . در آن مقطع دو گروه از روحانيون حرکت امام را حمايت و دنبال مي کردند که در نهايت منجر به پيروزي سال 57 شد .
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
گروه اول کساني که ساواک آنان را افراطي يا ناراحت مي ناميد که علاوه بر فعاليت هاي علمي ، از جهت سياسي عمل گرا بودند . در رأس آنها آيه الله منتظري و رباني شيرازي بود . در اسناد ساواک از رباني شيرازي به عنوان مخ و مغز نهضت روحانيت ياد شده .
ص ۲۰
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد