eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
491 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
در زندان بين آقايان محمد جواد حجتي و رباني شيرازي بر سر اين مسأله اختلاف بود . رباني در برابر دارالتبليغ موضع گرفت . علامه طباطبايي بين امام و شريعتمداري وساطت کرده بود . امام فرموده بود : اگر ايشان مقصودش چيزي نيست که دستگاه بخواهد اسم دارالتبليغ را عوض کند . آقاي مطهري که همکاري محتاطانه اي با دارالتبليغ داشت بعدها در نامه اي به شريعتمداري ضمن انتقاداتي نوشته بود لازم بود که آن موقع اقدام نشود . ص ۳۲
سيد هادي خسروشاهي از فعالان و مسئولان دارالتبليغ : اصل شبهه به خاطر مصاحبه عقيقي بخشايشي بود که اعلام کرده بود که دانشگاه اسلامي در قم افتتاح مي شود . اين تعبير شبيه مطلبي بود که رژيم دنبال مي کرد . وزارت فرهنگ از سال 1334 در پي ايجاد موسسه ي وعظ و تبليغ - در ادامه موسسه ي وعظ و خطابه زمان رضاخان بود . ( ص313 ) در اين باره يک مقاله در آيين اسلام ( 1334 ش ) به چاپ رسيد. استاداني که قرار بود تدريس کنند عبارت بودند از : حبيب الله آموزگار ، جمال اخوي آريان پور ، تقي زاده ، راشد ، صدر الاشراف ، شيخ محمد عبده ، علامه وحيد ، دکتر وحيد ، ميرزا خليل کمره اي ، حاج محقق و محمود نجم آبادي . ص ۳۳
در اين زمينه ساواک مشهد با همکاري آستان قدس رضوي طرحي را در ارتباط با مذهب در فروردين 37 تهيه کرد . در اين طرح قرار بود تا در دانشکده معقول و منقول دانشگاه مشهد رشته وعظ و تبليغ تأسيس شود . اين حرکت ادامه داشت تا آن که دارالتبليغ آقاي شريعتمداري پيش آمد . انقلابيون که نسبت به برخورد هاي ايشان با دربار مشکوک بودند نسبت به اين طرح نيز ترديد کردند. آيه الله سيد علي موسوي بهبهاني به آقاي ميلاني نوشت : آقاي خميني صريحاً اظهار داشتند که امر دارالتبليغ مشکوک است نزد من و مي ترسم دولت در آن تصرفي نمايد و به ضرر روحانيت تمام شود لذا درباره آن ساکتم . ( ص 314 ) ص ۳۴
شيخ غروي علياري نيز به ميلاني نوشت آيه الله خميني موافق نيستند ... امام در سخناني فرمودند : مي خواهند دانشگاه اسلامي درست کنند، اسلام و مسلمين و علماي اسلام را تحت وزارت فرهنگ قرار دهند ...( 26 / 12 /43 صحيفه جلد 1 ص 303 ) گزارش ساواک : تأسيس دانشگاه اسلامي در قم و مشهد با شکست مواجه شد و هيچگاه نتوانست چنين مرکزي را در قم يا مشهد تأسيس کند . ( ص 314 ) ص ۳۵
ليله الضرب : فعاليت طلاب در جلسات برخي مراجع عادي، ولي در مجالس شريعتمداري که با رژيم درگير نبود عواقبي داشت. (کتک خوردن برخي از طلاب انقلابي از سوي وابستگان شريعتمداري که به ليله الضرب شهرت يافت مثل کتک خوردن کروبي . ) شهيد سعيدي به آقاي جمي مي گويد : اين دارالتبليغ خطرناک است . مفتح که در مراسم افتتاحيه دارالتبليغ بوده گفته بود : بسياري از طلبه ها با چشم قهر آلودي به من نگاه مي کنند که چرا شرکت کرده ؟ جمي مي افزايد آقاي خزعلي هم با دارالتبليغ مخالفت مي کرد . برخي از اين طلاب انقلابي حتي نسبت به آقاي مطهري هم به دليل آن که زماني در دارالتبليغ تدريس داشت سرد برخورد مي کردند . ( خاطرات جمي ص 161-159)(ص 315 ) ص ۳۶
🔳 نکته ديگر رژيم به اجبار بايد مرجعي را انتخاب مي کرد که در بين کانديدها اولويت با شريعتمداري بود و اين امر بد بيني نسبت به شريعتمداري ايجاد مي کرد . آيه الله گلپايگاني به منتظري مي گويد : طبق اطلاع ، افرادي که از دارالتبليغ کارت دارند مي توانند منبر بروند و افراد ديگر از منبر رفتن محروم خواهند بود . لذا بايد مخالفت کنيم . (ص 315) وي مي گويد : اگر صلاح اسلام بود خيلي مطالب را بيان مي کردم .(ص 316 ) وقتي مي خواهند بين شريعتمداري و گلپايگاني توافقي ايجاد کنند ايشان منوط مي کند به روشي مشابه خودش در رابطه با دولت . وقتي اين دو عازم مشهد بودند دستور ساواک اين بود که از شريعتمداري به نحو مقتضي تجليل و غير محسوس از استقبال مردم از گلپايگاني جلوگيري به عمل آيد .( ص 316 ) ص ۳۷
🔳 دارالتبليغ در عرصه عمل ايجاد مرکز آموزشي آشنا کردن طلاب جوان با آموزه هاي جديد در علوم انساني – ديني ، استفاده از استادان غير روحاني که از تهران مي آمدند ، ايجاد مرکزي براي طلاب خارجي ، ايجاد مرکز آموزشي براي زنان طلبه که پس از مکتب توحيد ، آنجا مرکزيت يافت . ساواک : مدرسه علوم ديني دختران وابسته به گلپايگاني ، دارالزهرا مربوط به شريعتمداري ، مکتب توحيد نماينده آيه الله خميني (گزارش دي 1356) ايجاد نشريات با عناويني مانند نسل نو ( براي جوانان ) ، پيام شادي براي کودکان(هر دو با مديريت سيد هادي خسرو شاهي ) و چاپ کتاب هاي متنوع ، کارهاي ديگري بود که انجام شد. مجله پژوهشي – علمي به زبان عربي با نام الهادي ، نشريه مکتب اسلام ( متعلق به دارالتبليغ )که هر ماه چهل هزار نسخه از آن منتشر مي شد و انتشار ده ها عنوان کتاب در سال از جمله برخي از آثار مطهري را مي توان نام برد .(ص 317 ) شماري از فضلا که دور از سياست بودند يا به نوعي فعاليت محدود سياسي داشتند در دارالتبليغ فعاليت مي کردند . برخي از نويسندگان مجله الهادي دارالتبليغ : هادي خسرو شاهي ، مرتضي مطهري ، سيد رضا صدر ،حسن الامين ، محمد مهدي شمس الدين ، محمد علي تسخيري ، جعفر مرتضي و... ( ص318 ) ص ۳۸
🔳 گزارش ساواک : آقاي مطهري در جلسه روحانيون تهران 25/10/48 مي گويد : امسال شريعتمداري به مشهد رفته بود ، از او خيلي تجليل شده بود و به قول آيت الله گلپايگاني : سجاده اعلي حضرت را براي نماز وي پهن کرده اند ( استاد شهيد به روايت اسناد .) در جاي ديگري هم استاد از وضعيت شريعتمداري و تلاشي که براي تصرف مساجد دارد و اين که حتي « مناقبي » روحاني متهم در تهران ، از وي ستايش کرده ، اظهار گلايه کرده است .(مناقبي داماد علامه طباطبايي متهم به همکاري با دولت ، ماشينش را به آتش کشيدند .) ص ۳۹
دارالتبليغ به رغم مسائل سياسي باب تازه اي بود که به لحاظ فرهنگي در قم گشوده شد . وجود چند مجله در آن خود به خود سبب رونق نويسندگي طلاب و فضلاي جوان مي شد. به دنبال مسائلي که پس از انقلاب در ارتباط با شريعتمداري و حزب خلق مسلمان در سال 59-58 به وجود آمد، دارالتبليغ تعطيل و محل آن به دفتر تبليغات اسلامي قم واگذار گرديد . ( ص 319 –2/4/87 ) ص ۴۰
۲ - مؤسسه در راه حق و اصول الدين در 1343 آغاز به کارکرد . اين مرکز صرفاً فرهنگي بود . به آموزش اصول و فروع دين ، فروع مذهب و مسائل مختلف اجتماعي و اقتصادي مي پرداخت . فعالين نخست : آقايان سيد هادي خسرو شاهي و سيد محسن خرازي ، سيد جمال الدين دين پرور ، آقاي رضا استادي و شهيد حقاني بودند . هدفشان اثبات حقانيت اسلام در مقابل فعاليت مسيحيت ( به قول حقاني ) بود . اين گروه کارنامه درخشاني از خود به يادگار گذاشتند . برخي عناوين منتشره : «هرلحظه به خدا نيازمنديم» ،« محمد (ص) پيامبري که از پيش او را مي شناختند» ، «پديد آورنده نظم کيست ؟» ، «رازهاي طبيعت کشف مي شود»، «موسي، نجات بخش توده هاي ستم ديده» ، «خلاصه اي از نامه هاي يک مسلمان و يک مسيحي» و صدها جزوه ديگر . ( ص323) پس از انقلاب يکي از محورهاي اصلي نشريات اين مؤسسه مبارزه با مارکسيسم بود . ص ۴۲
مکتب ولي عصر شيخ حسن نوري ( واعظ برجسته جلسات متعدد مذهبي سياسي ) ، تاسيس 1340 ساواک سال 1355 اين مرکز را تعطيل کرد .( ص 324 ) ص ۴۳
۳ - مدرسه حقاني و تحول در برنامه هاي حوزه پس از تحولات سياسي 40-43 ضرورت تلاش براي ايجاد تحول در برنامه هاي درسي حوزه بيشتر مورد توجه قرار گرفت . در اين راستا چندين مدرسه علميه در قم تأسيس شد که به نوعي به تربيت نسل جديد حوزه کمک کرد . يکي از آنان مدرسه منتظريه بود که به نام بانوي آن مرحوم حاج علي حقاني ( از تجّار ) شهرت يافت .( يکي از فرزندانش از مجاهدين خلق بود ديگري شيخ حسين حقاني الان مدير مدرسه است .) ص ۴۴
شهيد بهشتي و رباني شيرازي در انديشه برنامه جديد در سال 40 در مدرسه آيه الله گلپايگاني اين کار را آغاز ولي نتوانستند طرحشان را در آن جا اجرا کنند . از حقاني خواستند که مدرسه اي که تازه بنا کرده در اختيار آنها قرار دهد و او پذيرفت . اندکي بعد مدرسه به لحاظ مساحت بزرگتر شد و دو طبقه هم بر آن افزوده و از سال 41-42 آغاز به کار کرد . بهشتي مديريت داخلي مدرسه را به محمد مجتهد شبستري داد ، که دو سال آن را اداره کرد و بعد مديريت به شيخ زاده منتقل شد . ص ۴۵
طرح هاي مدرسه و مسائل کلي در جلسات با حضور بنيان گذاران ، شامل آقايان بهشتي ، رباني شيرازي ، مشگيني ، حائري ، حاج سيد مرتضي جزايري حل و فصل مي شد که گاه شهيد قدوسي هم در آن جلسات شرکت مي کرد .از سال 45-46 مديريت در اختيار آقاي قدوسي قرار گرفت که تا انقلاب ادامه داشت . همان سال بهشتي به هامبورگ رفت و سال 49 به ايران آمد و ايشان از طريق مکاتبه در جريان بود . اندکي بعد مصباح و جنتي به مدرسه دعوت شدند و در مديريت شريک قدوسي شدند و حسين حقاني فرزند حقاني نيز در مديريت مدرسه مشارکت داشت و قدوسي سرپرستي طلاب ( از روي تواضع )را داشت .جنتي سرپرست طلاب دوره مياني و مصباح سرپرست طلاب سطح عالي. حدود يکسال بعد مصباح از شرکت در مديريت کنار رفت و به کار تدريس پرداخت .کارهاي اجرايي در اختيار جنتي و قدوسي و کارهاي پژوهشي مدرسه ، در زمينه تفسير ، فلسفه و فقه در اختيار مصباح ، بهشتي و آذري قمي بود . در آن سالها رياضيات ، علوم طبيعي و زبان انگليسي در برنامه مدرسه قرار گرفت . تا سالهاي نخست دهه پنجاه، مدرسه در عين حال که تکيه اش روي تحصيل و انضباط بود، در پشت پرده درگير مسائل سياسي نيز بود . قدوسي بيشتر روي کادر سازي و تربيت طلبه با سواد براي آينده تکيه مي کرد تا روي کارهاي سياسي مستقيم . ص ۴۶
همين باعث شد که برخي وي را مخالف امام قلمداد کنند واظهار کنند که وي زماني مانع از طرح فتاوي امام در مدرسه شد . برخي ايستادند گفتند : اين ظاهر کار بوده و در باطن حامي انقلاب . مدرسه حقاني يکي از مهم ترين پايگاه هاي انقلاب در قم بود . جمعي از جوانان مدرسه با تأثير از مجاهدين يا فدائيان، اقدام به تشکيل هسته هاي مبارزه در مدرسه کردند . علي جنتي يکي از پيشگامان اين حرکت بود . او ، محمدي عراقي ، محمد حسين طارمي ، مصطفي پاينده و علي عرفا ( که بعد ها به مجاهدين پيوست )، اعضاي يک شبکه محدود بودند که شروع به کار فکري کرده و استراتژي مسلحانه را به عنوان روش مبارزاتي خود پذيرفتند . برخي از طلبه ها به مجاهدين پيوستند . ص ۴۷
دسته ديگر در مدرسه فعاليت داشتند . فلاحيان و جمعي ديگر که اينها در وزارت اطلاعات هم همين سازمان را ادامه دادند . يک نفر از اينها دستگير و تعدادي را لو داده بود . شهيد کرمي ، رازيني ، محمدي عراقي ، اسلاميان و عده ديگري را دستگير کردند . ساواک قدوسي را خمينيسم مي داند که در ظاهر چيزي نمي گويد ولي استاد غير معتقد به خميني را نمي پذيرد . ( ص 326 ) ص ۴۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و خدا گفٺ : شب را آفریدم ڪہ از بۍقرارےهایٺ‌برایم بگویے❤️ 🌱 💞
سعید قاسمی در برنامه گام دوم شبکه افق 🔹در گام دوم انقلاب باید هم از اصولگرایان منحرف عبور کنیم هم از اصلاح‌ طلبان. 🔹این چهار دهه نگذاشتند ما گام ‌های اساسی را برداریم چون یکی به امام خمینی جام زهر داد، یکی دیگه هم صنعت هسته ای مان را بتن کرد. 🔹بنی صدر هم رئیس‌ جمهور محبوب بود ولی الان توی پاریس دو تا کوچه پایین ‌تر از مریم رجوی می ‌نشیند. 🔹فتنه بعدی فتنه معیشت است. 🔹می‌ گوید به عقب بر نمی ‌گردیم اما الان رفتند کوپن آوردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر راه بجز راه تو کج خواهد شد بی لطف تو آسمان فلج خواهد شد ما منتظران اگر بخواهیم همه امسال همان سال فرج خواهد شد 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 السلام علیک یا اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه❤️... #کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ⬅️ ۵ رجب ۱۴۴۰قمری ✨حکمتی از ... 📖 موضوع: . ➖➖➖➖➖➖➖➖ ⭕ و درود خدا بر او، فرمود:  🔸در شگفتم از ، ➖ به سوى مى شتابد كه از آن ، 🔹و اى را از دست مى دهد ➖كه براى آن مى كند. 🔸در دنيا چون زندگى مى كند، ➖امّا در چون سرمايه داران مى شود. 🔹و در شگفتم از كه ديروز اى بى ارزش، ➖و فردا خواهد بود 🔸و در شگفتم از آن كَس كه پديده ها را مى نگرد ➖و در وجود دارد 🔹و در شگفتم از آن كَس كه را مى بيند ➖و را از ياد برده است، 🔸و در شگفتم از آن كَس كه دوباره را مى كند ➖در حالى كه پيدايش را مى نگرد، ⬅و در شگفتم از آن كَس كه نابود شدنى، را مى كند ▫امّا هميشگى را از ياد برده است. 📚حکمت۱۲۶_(اخلاقی،اجتماعی،اعتقادی)