ادامه حرف ت
🔰#توبه
⚜️ خداوند بنده توبه کار را دوست دارد!
👈 شماببینید وقتی فرزندتان یک خطایی می کند، بعد می گویید: «غلط کردم!» چقدر خوشحال می شوید. او را بغل می کنید و می بوسید.
👈 شما که بنده خدا هستید این قدر از پشیمانی فرزندتان خوشحال می شوید، آن وقت خدا که معلوم است چه قدر از توبه بندگانش خوشحال می شود.
👈فقط یک کلمه به خدا بگو:
«خدایا غلط کردم نفهمیدم! عمرم را به بیهودگی و بطالت گذراندم.»
👈گاه شیطان به سراغ بعضی افراد می آید و به آنها می گوید: «بی خودی توبه نکن! تو خیلی بدی کردی و محال است که خدا تورا بیامرزد!» این سخن، سخن شیطان است.
📚 در محضر مجتهدی، ج۲، ص۲۸ توحيد
🔰#توحيد
👈یک جمله ای که از مفسرین فقط ملاعبدالله دارد و این آیه را، کسی این قدر زیبا معنا نکرده اين است.
👈در یک آیه خدا برای ایمان فقط یک شرط گذاشته است، یک شرط.
اگر آن شرط در وجود ما باشد، رستگار هستیم.
«الَّذینَ آمَنُوا وَ لَم یَلبِسُوا إیمانَهُم بِظُلمٍ اُولئِکَ لَهُم الأمنُ وَ هُم مُهتَدُونَ»
آن هایی که خدا، پیغمبر، معاد، قیامت، را قبول می کنند فقط یک شرط، ایمانشان را با ظلم قاطی نمی کنند. یعنی ظلم نمی کنند، می گوید «اَشهَدُ اَنَّ لا الهَ الَّا اللهِ» بعد ظلم نمی کند، آزار و اذیت به پدر، مادر، همسر، اولاد نیست.
پیغمبر ما فرمودند: «اَفضَلُ الجِهاد مَن اَصبَحَ بِظُلمِ اَحَدٍ» یعنی بالاترین جهاد این است کسی صبح بکند، ظلمش به کسی نرسد، نیت ظلم نداشته باشد.
پای کسی را لگد نکند، دل کسی را نشکند، آبروی کسی را نبرد، این بالاترین جهاد است. خیلی مهم است، در آیات و روایات راجع به ظلم خیلی نکته گفته شده است.
یک موردش این است.
کسی که ایمان بیاورد و ایمانش را با ظلم قاطی نکند ظالم نباشد، خدا می فرماید: «اُولئِکَ لَهُم الأمنُ» من در دنیا و آخرت به او امان نامه می دهم، آرامش دارد.
مهدی غیر هدایت است.
مهدی یعنی هدایت شده است، مهتدی یعنی هدایت بر او مستقر شده است. یعنی باب افتعال بیشتر است.
آن های که ایمان آوردند و ایمانشان را با ظلم درآمیخته نکردند، به امن و آرامش رسیدند، مهتدی هستند، هدایت شده کامل هستند.
نکته ملاعبدالله، اين است.
بعضی موقع ها ما چیزهای کوچک را خیلی بزرگ جلوه می دهیم، چیزهایی که صد برابر بزرگ تر است اهمیت نمی دهیم.
ایشان می فرماید همه ظلم را زدند به این که مثلاً مال کسی را بخوری، آبروی کسی را ببری، در گوش کسی بزنی. صد درصد این ها ظلم است. تضیع یک انسان، یک مخلوق، حتی یک حیوان، حتی به یک گیاه و گل و درخت آب ندهی، ظلم است.
می گوید در این ها شکی نیست.
ولی می گوید ما همه ی این ظلم ها را گفتیم، ظلم بزرگ را غافل شدیم.
و آن خدا در قرآن می گوید: «إِنَّ الشِّرکَ لَظُلمٌ عَظیمٌ».
سوره مبارکه لقمان است. «إِنَّ الشِّرکَ لَظُلمٌ عَظیمٌ»
یعنی با وجود خدا ما در خانه کس دیگر برویم، با وجود خدا برویم با کس دیگر ببندیم، کس دیگر را پرستش کنیم.
پشت کردن به خدا، شریک برای خدا قائل شدن، نشناختن خدا، می گویند ظلم بزرگ این است.
چرا ما از این غافل هستیم.
خدا می گوید من هر گناهی را می بخشم الا شرک را، «إِنَّ الشِّرکَ لَظُلمٌ عَظیمٌ». جان کلامش این است.
می گوید ظلم بزرگ این است که خدایی که از همه پیداتر و آشکارتر است بپوشانید، و عبد و خلقی که پنهانی است که آشکار شدنی نیست او را ظاهر کنید.
ظلم بزرگ است است، پیدا نمودن آشکار یعنی خلق و عالم مخلوق خداست، عاجز است، حی نیست، میت است، هیچی از خودش ندارد، عاجز است، فقیر است.
این ها را ما بروز کردیم، گفتیم همه هستند، خدایی که از همه ظاهرتر است، «مَلَأتَ کُلَّ شیءِ»، خدا را غایب حساب کردیم. «مِن حَبلِ الوَرید» است.
ظلم بزرگ پوشاندن خدایی که ظاهرترین چیزها است و عبدی که پوشیده است و از خودش چیزی ندارد این را بیایی ظاهرش کنی.
یعنی به یک معنی ساده تر خدا را باش، خود را نباش.
عبد خودت نباش، عبد خدا باش.
خدا پیدایی است که قابل پوشیدن نیست، عبد پوشیده ای است که قابل پیدا شدن نیست.
به تعبیر آقای دولابی روان تر است.
آقای دولابی می فرمودند یک مبصر ناخلف، یک مبصر ظالم، یک مبصر جاهل، به نام ابلیس آمد در کلاس دنیا.
هر چه که در این دنیا غایب بودند حاضر زد، حاضر بودند غایب زد.
خدا غایب، پیغمبر غایب، امام زمان غایب، قیامت غایب.
«الدُنیا لَم یَکُن کَانَّ الآخِرَةِ لَم تَزَل» دنیایی که فانی است و غایب شدنی است گفت حاضر است، خدا و قیامت و امامان و چهارده معصومی که حاضر هستند، «قُل اعمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُم وَ رَسولَهُ وَ المُومِنین» هر کاری می کنید خدا حاضر است، پیغمبر و امام حاضر است.
📚سمت خدا جناب فرحزاد 19-07-1400
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan
🔰#توسل
🌷نمونه #راهکارها
🌸 توسل به امام رضا عليه السلام
🔰 به علامه طباطبایی رحمه الله علیه گفتند چه کنیم که امام رضا علیه السلام نزد خدا واسطه شود؟
🎙 فرمود: بروید حرم و سه مرتبه بگویید: بفاطمه، بفاطمه، بفاطمه....
🔸 آیتالله بهجت (ره) فرمودند:
🍃 بندۀ با ایمان باید تسلیم فرمان و حکم الهی باشد، نه تابع خواستههای خود و مطیع نفس و شیطان.
📖 در محضر بهجت، ج1، ص341.
🎞 توسل به حضرت ولی عصر(عجلالله) در گرفتاری ها
🎤 آیتالله بهجت
🛑حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
ملتفت باشید! معتقد باشید!
🔹شفا دادن الی ما شاءالله به تحقق پیوسته است!
🔹یکی از معاودین عراقی(ایرانیان ساکن عراق) غدّهای داشت و میبایستی مورد عمل #جراحی قرار میگرفت. خطرناک بود. از آقا امام رضا علیهالسلام خواست او را شفا بدهد، شب #حضرت_معصومه_علیهاالسلام را در #خواب دید که به وی فرمود: « غده خوب میشود؛ احتیاج به عمل ندارد»!
🔺#ارتباط خواهر و برادر را ببینید! از برادر خواسته [شده]، خواهر جوابش را داده است.
📖برگی از دفتر آفتاب، ص ١۶۴
🔰#توفيق
🔰#توكل
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan/200
توهين
تهجد
تهديد
🔰#تهذيب
🌷#تهذيب_نفس
🔹 آیت اللہ بهجت (ره):
#امام_زمان_(عج) به شخصی ڪه #اجازہ_ملاقات می خواست، پیغام فرستادند و فرمودند:
🔸شما تهذیب نفس ڪنید، ما خود نزد شما میآییم.
🔰#تهمت
تيمم حرف پ :
ثروت
ثواب
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan
ادامه حرف الف ✅تاريخ اسلام
فرهنگ ديني پيش از اسلام
خانه كعبه را نخستين بار، حضرت آدم عليهالسلام بنا كرد، اين خانه را ابراهيم خليل عليهالسلام به همراهي فرزندش اسماعيل عليهالسلام تعمير كرد و ديگر بار پرچم توحيد و يكتاپرستي را در «جزيرة العرب» برافراشت. [1] اما تا دوران ظهور اسلام و پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله، توحيد از رمق افتاده و فرهنگ ديني مردم بيش از هر چيز به شرك گرايش يافته بود.
درباره وضع #فرهنگي عرب پيش از اسلام، امام علي عليهالسلام اين گونه فرمود:
و مردم در آن روز پراكنده بودند، و خواستگاههاي پخششدهاي داشتند، و گروه هاي متفرقي بودند، گروهي خداوند را به خلقش تشبيه ميكردند، برخي در اسم او تصرف ميكردند، و جمعي به غير او اشاره ميكردند. پس خداوند متعال به وسيله آن حضرت (خاتم الانبياء) آن مردم را از گمراهي رهايي بخشيد و به سبب شخصيت او، آنان را از ناداني نجات داد. [2] .
[1] بقره آيه 127. [
[2] «و اهل الارض يومئذ متفرقه، و اهواء منتشرة، و طوائف متشتته، بين مشبه لله بخلقه، او ملحد في اسمه، او مشير الي غيره، فهداهم به من الضلالة، و انقذهم بكمانه من الجهالة»، نهجالبلاغة، خ 1.
✅بت و بت پرستی
تصرف در نام خداوند
انحراف مردم از مسير توحيد، به مرور زمان موجب شد كه آنان در نام خداوند نيز تصرفاتي كرده، بتهايي را به عنوان واسطه و شفيع به درگاه او پرستش كنند.
مثلا نام بت «لات» را از «الله»، «عزي» را از «عزيز» و «منات» را از «منان» برگرفته بودند.
در قرآن شريف نام هر سه آمده است: (افرايتم اللات و العزي و منوة الثالثة الاخري) [1] ؛ (اي مشركان) آيا (بت) لات و عزي را و منات سومين را ديديد؟»
روشنفكران آن عصر، ماه و ستارهپرست بودند، و براي خواندن خداوند به غير او اشاره ميكردند. دهريين طبيعت و حركات فلك و گذران زمان را مؤثر در امور ميدانستند،
«كلبي» (متوفاي 206 ه.ق) ميگويد قبيله «بنيمليح» جنپرست بودند، قبيله «حمير» آفتابپرست، قبيله «كنانه» ماهپرست، قبيله «تميم» دبران، قبيله «لخم» مشتري، قبيله «طي» سهيل، قبيله «قيس» شعري، و قبيله «اسد» عطاردپرست بودهاند.
گمراهتر از همه اينها، اكثريت قوم عرب بود كه علاوه بر بتهاي قبيلهاي، محلي و خانگي به تعداد روزهاي سال خداياني را نيز پرستش ميكردند و حوادث هر روز را به يكي از آنها نسبت ميدادند. [2] .
[1] نجم، آيات 19 و 20.
[2] فروغ ابديت، ص 43.
✳️نامگذاري بت ها
پارهاي از اين بتها را «انصاب» ميگفتند. اينها قطعات صاف و بيشكلي بودند كه گاه به چوب، طلا و نقره... ساخته شده بودند و مردم آنها را از حرم بر ميداشتند و براي پرستش به همراه ميبردند. [1] .
اما «اوثان»، سنگهاي پر نقش و نگاري بودند كه مورد پرستش قرار ميگرفتند كه
«(انما اتخذتم من دون الله أوثانا مودة بينكم في الحياة الدنيا) [2] ؛
تنها شما بتها را به عنوان اوثان به غير خداي تعالي به پرستش گرفتند تا كه موجب مودت بين شما در زندگي دنيا شود.»
آري، آنان به اشتباه بتها را موجب محبت و مودت بين خود قرار ميدادهاند.«لات» سنگ سفيدي بود كه آن را مادر خدايان دانسته، ميپنداشتند كه از جنس زن خداست. [3]
اين بت را قريش پرستش ميكردند، و معبدش نزديك طائف بود. «منات» ديگر دختر خداي بود، آن را خداي سرنوشت و پروردگار اجل و مرگ ميپنداشتند. معبدش بين مكه و مدينه قرار داشته است.«عزي» بت ديگر قريش و دختر ديگر خداي و مورد پرستش خاص بود. «هبل» پروردگار رسيدگي به مسافران و كاروانيان بود. در يك كلام، «جزيرة العرب» آكنده از خرافات، الههها، بتها، اصنام و اوثان شده بود [4] و تنها قدرت الهي ميتوانست زنگارهاي چندين و چند ساله را از دل و جان آن بتپرستان خرافه جوي بزدايد.
[1] مائدة، آيه 90.
[2] عنكبوت، آيه 25.
[3] نجم، آيه 21.
[4] فروغ ابديت، ص 44-45.
بر گرفت از : ياران شيداي حسين بن علي علیهما السلام آقا تهرانی
حرف ج :
جابجايى
جابجايى
جادو
جامعه
جامعه شناسى
جامه
جانشينى
جايزه
جايگاه
جبر
جبران
جدايى
جدل
جرم
جريمه
جزا
جزع
جزيه
جماعت
جن
جنابت
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan
ادامه حرف ج
🔰جنت
جنگ
جنون
جواب
جوانمردى
🔰جوانى
🎂علت انحرافات نسل جوان
☺️#فکر_و_اعتقاد
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan/28
جود
🔰#جهاد
🔻 گزیدهای از روایات #جهاد_با_نفس، مورد توصیه آیتالله بهجت قدسسره
❤️ #امام_باقر علیهالسلام فرمود:
🍀 مؤمن کسی است که وقتی خوشنود شد، خوشنودیاش او را در گناه و باطل داخل نکند و اگر به خشم آمد خشمش او را از گفتن حق بیرون نبرد و در زمانی که قدرت دارد، قدرتش او را به تجاوز به چیزی که حقی در آن ندارد، نکشاند.
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۱۹۲
جهان گردى
جهت گيرى
جهل
جهنم
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan
حرف چ :
چاپلوسى
چاره انديشى
چشم
چشم بندى
چشم زخم
چهره
حرف ح :
حاجت طلبى
حبط عمل
حج
حجاب
حجت
حدود
حديث
حرام
حرج
حرص
حريم
حزب
حزن
حسابرسى
حسد
حسرت
حسنه
🔰#حضور_قلب
🌷اهميت حضور قلب در #دعا
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan/24
🔰#حشر 💠مراد از حشر با پيامبر چيست ؟
♦️غرض آن كه مرحوم آقاي شعراني درباره حشر دربهشت ومحشور شدن با بهشتي ها مي فرمود كه محشور شدن با پيامبر (ص) يعني حشر با حقيقت رسول الله واين با حشري كه عوام بر سر زبان دارند فرق دارد،
♦️آن گاه مثال ميزد و ميفرمود : الان عده اي خدمت آيت الله بروجردي مي روند . ودر محضرش مينشينند و حتي دستش را ميبوسند و شايد شبانه روز در كنارش هم باشند ، چنين كساني محشور با آقاي بروجردي اند و ظاهرا با او حشر و نشر دارند ،
♦️آيا شما چنين حشري ميخواهيد يا حشر علمي و معنوي ؟ آن حشري كه ميگوييم خدايا مارا با محمد و آل محمد (ص) محشور بدار ،
بدان معناست كه ما را با صفات و حقيقت آنها محشور فرما ، ما را بر اسرار قرآن و مقامات بهتر توفيق ارزاني دار ، ما چنين حشري را ميخواهيم ؛ منظور حشر جسماني نيست ،
🔰#حق
#سخن_بزرگان
☘️آیت الله بهجت(ره) :
🌼✨به خدا پناه می بریم که از راهی برویم که شرطش پا گذاشتن روی حق باشد.
🌼✨به خدا پناه می بریم کهاز راهی برویم که نتوانیم برگردیم.
حقارت
حقد
حقوق
🔰#حقيقت
آمادگی نسل #جوان برای در يافت حقايق دينی
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan/28
حقيقت گرايى
حكايت
حكم
حكمت
حكومت
🔰#حلال
☺️راه پیشرفت در مادیات
✍️آیت الله بهجت (ره) :
🔺از #دین دست برداشتیم تا دنیای ما بیشتر و بهتر شود، علاوه بر اینکه از #معنویات پایین آمدیم، به ضرر دنیای ما تمام شد و همهی خیرات از دست ما رفت، غافل از اینکه سرچشمهی همه خیرات اوست، و از ناحیهی او باید به ما برسد...
میخواستیم با کنارهگیری از معنویات و دوری از دین در #مادیات پیشرفت و ترقی کنیم، بدتر در مادیات هم عقب ماندیم، غافل از اینکه شرط رسیدن به مادیات، #بی_دینی نیست، وگرنه هر فرد بیدینی باید #متمول و #ثروتمند میبود. پس سعی کنیم خود را به حرام نیندازیم. بزرگان ما از #حلال اجتناب میکردند، حداقل ما از حرام اجتناب کنیم!!
📚در محضر بهجت ، ج ٢ ، ص ۴٠٠ .
حلم
حماقت
حمد
حوادث
حيا
حيله
https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan