eitaa logo
فرهنگ هزار موضوعی مشترک شعر و ضرب المثل و انواع تمثيل فارسی
91 دنبال‌کننده
14 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
المثل از ماست که بر ماست ✔️مرد فقیرى بود که ... همسرش کره مى ساخت. زن کره ها را به شکل قالب‌های یک کیلویى میساخت و مرد آنرا به یکى از بقالى های شهر مى فروخت و مایحتاج خانه را مى خرید. روزى مرد بقال به اندازه کره ها شک کرد و آنها را وزن کرد. اندازه هر کره ۹۰۰ گرم بود. او عصبانى شد و به مرد فقیر گفت: دیگر از تو کره نمى خرم، تو کره را به عنوان یک کیلو به من مى فروختى در حالى که ... وزن آن ۹۰۰ گرم است! مرد فقیر سرش را پایین انداخت و گفت: ما ترازویی نداریم. چندی قبل یک کیلو شکر از شما خریدیم و آن را به عنوان وزنه قرار میدادیم👌🏻👌🏻👌🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[فرستاده شده از درمان باآیه های نور الهی وذکرهای گرهگشا] ‍ ‍ هر ایرادی که مبتنی بر دلایلی غیر موجه باشد آن را ایراد بنی اسرائیلی می گویند: اصولا ایراد بنی اسرائیلی احتیاج به دلیل و مدرک ندارد زیرا اصل بر ایراد است - خواه مستند و خواه غیر مستند - برای ایراد گیرنده فرقی نمی کند. ایراد بنی اسرائیلی به اصطلاح دیگر همان بهانه گیری و بهانه جویی است، النهایه گاهی از حدود متعارف تجاوز کرده و به صورت توقع نابجا در می آید. پس از آنکه حضرت موسی به پیغمبری مبعوث گردید و قوم بنی اسرائیل را به قبول دین و آئین جدید دعوت کرد ، آنهابه عناوین مختلفه موسی را مورد سخریه و تخطئه قرار می دادند و هر روز به شکلی از او معجزه و کرامت می خواستند . حضرت موسی هم هر آنچه مطالبه می کردند به قدرت خداوندی انجام می داد ولی هنوز مدت کوتاهی از اجابت مسئول آنها نمی گذشت که مجددا ایراد دیگری بر دین جدید وارد می کرند و معجزه دیگری از او می خواستند . قوم بنی اسراییل سالهای متمادی در اطاعت و انقیاد فرعون مصر بودند و از طرف عمال فرعون همه گونه عذاب و شکنجه و قتل و غارت و ظلم و بیدادگری نسبت به آنها می شد. حضرت موسی با شکافتن شط نیل آنها را از قهر و سخط آل فرعون نجات بخشید. ولی این قوم ایرادگیر بهانه جو به محض اینکه از آن مهلکه بیرون جستند مجددا در مقام انکار و تکذیب بر آمدند و گفتند" ای موسی، ما به تو ایمان نمی آوریم مگر آنکه قدرت خداوندی را در این بیابان سوزان و بی آب و علف به شکل و صورت دیگری بر ما نشان دهی." پس فرمان الهی بر ابر نازل شد که بر آن قوم سایبانی کند: و تمام مدتی را که در آن بیابان به سر می بردند برای آنها غذای مأکولی فرستاد. پس از چندی از موسی آب خواستند . حضرت موسی عصای خود را به فرمان الهی به سنگـــــی زد و از آن دوازده چشمه خارج شد که اقوام و قبایل دوازده گانه بنی اسرائیل از آن نوشیدند و سیراب شدند. آنچه گفته شد شمه ای از ایرادات عجیب وغریب قوم بنی اسرائیل بر حقیقت و حقانیت حضرت موسی کلیم الله بود که گمان می کنم برای روشن شدن ریشه تاریخی ضرب المثل ایراد بنی اسراییلی کفایت نماید... @tafakornab @shamimrezvan https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزی بود ، روزگاری بود . در یکی از روزها دوستان ملانصرالدین با عجله در خانه ی ملا را زدند و به او گفتند : حاکم شهر عوض شده و حاکم جدیدی آمده . ملا گفت : حاکم عوض شده که شده ؟ به من چه ؟ دوستانش گفتند ، یعنی چه ؟ این چه حرفی است ؟ باید هر چه زودتر هدیه ای تهیه کنی و برای حاکم جدید ببری . ملا گفت : آها ؛ حال فهمیدم پس من باید هدیه ای تهیه کنم و ببرم پیش حاکم جدید تا اگر فردا برای شما گرفتاری پیش آمد ، واسطه بشوم و از حاکم بخواهم کمک تان کند ؟ دوستانش گفتند : بله همین طور است . ملا گفت : این وسط به من چه می رسد ؟ دوستانش گفتند : بابا تو ریش سفیدی ، تو بزرگی . یکی از دوستان ملا ، گفت : ناراحت نباش ، هدیه را خودمان تهیه می کنیم . یک مرغ چاق و گنده می پزیم تا تو مزد آن را به خانه ی حاکم ببری . ملا گفت : دو تا بپزید . یکی هم برای من و زن و بچه ام . چون من باید فردا ریش گرو بگذارم آنها قبول کردند و فردا با دو مرغ بریان به خانه ی ملا آمدند . ملا یک مرغ را به زنش داد و مرغ بریان دیگر را در سینی گذاشت تا نزد حاکم ببرد . در راه اشتهای ملا تحریک شد و سرپوش سینی را برداشت و یکی از پاهای مرغ را کند و خورد و دوباره روی آن را پوشاند و نزد حاکم برد . حاکم سرپوش را برداشت تا کمی مرغ بخورد . دید که ای دل غافل . مرغ ملا یک پا دارد . سوال کرد چرا مرغ بریان یک پا دارد . ملا گفت : مرغ های خوب شهر ما یک پا دارند . حاکم فهمید که ملا بسیار زرنگ و باهوش است و به او گفت : ناهار میهمان ما باشید از‌ آن به بعد هر کسی که روی حرف نادرست خود پافشاری کند می گویند : . @tafakornab @shamimrezvan https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷هنرمندان عزيز دستبکار شويد برای فرهنگ سازی دينی. https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⤵️استاد رنجبر : 👈عقربه های قبله نما پیوسته لرزان اند، مگر زمانی که همسو با قبله باشند... 👈دل آدمی نیز همین طور است ، لرزان و مضطرب است ؛ مگر اینکه با خدا همسو شود وهمواره در یاد خدا باشد. 🆔 http://Eitaa.com/ahadith https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ها و ها 🌷 روباه زنگوله به گردن 🔔زنگوله‌ای بر گردن ▪️می‌گویند آقامحمدخان قاجار علاقه خاصی به شکار روباه داشته. تمام روز را در پی یک روباه می‌تاخته، بعد آن بیچاره را می‌گرفته و دور گردنش، زنگوله‌ای آویزان کرده و آخر ر‌هایش می‌کرده. ▪️تا اینجا ظاهراً مشکلی نیست. البته که روباه بسیار دویده، وحشت کرده اما زنده ا‌ست؛ هم جانش را دارد، هم دُمش و هم پوستش. می‌ماند آن زنگوله. ▪️از این به بعد روباه هرجا که برود زنگوله در گردنش صدا می‌کند. دیگر نمی‌تواند شکار کند چون صدای زنگوله، شکار را فراری می‌دهد. بنابراین گرسنه می‌ماند. صدای زنگوله، جفتش را هم فراری می‌دهد پس تنها می‌ماند. از همه بد‌تر، صدای زنگوله، خود روباه را آشفته می‌کند و آرامش‌ را از او می‌گیرد. ▪️این‌‌ همان بلایی است که انسان امروزی سر ذهن پر تَنشِ خود می‌آورد و فکر و خیال رهایش نمی‌کند. ▪️زنگوله‌ای از عادت‌ها، خلقیات و افکار منفی، دور گردنش قلاده می‌کند بعد خودش را گول می‌زند و فکر می‌کند که آزاد است ولی نیست. برده افکار و رفتار خودش شده و هرجا برود آنها را با خودش می‌برد. آن هم با چه سر و صدایی، درست مثل سر و صدای یک زنگوله. ❗️راستی هر یک از ما چقدر اسیر زنگوله هایمان هستیم؟ اصلاً از وجودشان آگاهیم ؟ 💽 @kotahshenidanie 💽 https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نی 💠🔹مرحوم حاج اسماعیل دولابی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام شب‎ها با دل و جان و نیتش در آسمان چهارم بین همه مخلوقات رزق تقسیم می‎کرد و با بدنش هم نان و خرما به دوش می‎گرفت و به در خانه نیازمندان می‎برد تو هم دو کاره باش هم با نیّتت کار کن و هم با بدنت نیت مثل نی، توخالی است اگر نیت خالص و خوب شود خدا در آن می‎دمد خلوص که آمد نیت را منتفی می‎کند عمل خالص کاری است که انجام دهنده آن در پی غرض و نیتی از طریق انجام آن عمل نباشد https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نظم در فارسی جهان چون خط و خال و چشم و ابروست که هر چیزی بجای خویش نیکوست 👈نظم شگفت و محیرالعقولی که در همه مخلوقات، حرکت سیاّره‌ها و ستارگان، گیاهان، موجودات دریایی و صحرایی، بدن انسان، گردش خون و... وجود دارد، همه و همه معلول تدبیر خداوند حکیم، مدبّر و تواناست. ( شعر در مورد نظم قانون مداری ) قانون مداری در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله نیز بدین معناست که آن حضرت قوانین الهی را که خودآورنده آن از جانب خداوند می باشد عادلانه اجرا نموده حقوق همگان را در سایه حاکمیت قانون الهی رعایت کرده و خود قانونمندترین انسان ها بوده است نظم دنیا دل باین دنیا مبند کاین خاکدام هیچست هیچ پای بر سه نه جهان را کاین جهان هیچست هیچ پس ای مؤمنان در هر حال عمل صالح بورزید و کار آخرت بسازید که همه دنیا فانی خواهد بود و نظر در آن وقت کنید که ناگاه اجل برسد و کار بر شما تنگ شود در آن ساعت پشیمانی و اندوه سودی ندارد و دریغ و افسوس نفع نکند 🌷سفارش به و نظم بهر خود چه، مي كنى اندازه كن گرد خود چون كرم پيله بر متن مولوى يكى صحت دگر اسمش امان است كه هر يك باعث نظم جهان است ☺️بر گرفته از حديث شريف: نعمتان مجهولتان الصحة و الامان نهج البلاغه 🌷 و نظم سفارش به تدبیر شخصی بر ما گذشت نیک و بد اما تو روزگار فکری به حال خویش کن این روزگار نیست عماد خراسانی فکر فردای خود امروز، کن ای مرد خدا که کسی یاری تو، غیر تو فردا نکند صادق سرمد ☺️☺️هدف اکثر، مألفان کتاب☺️☺️ بماند سال‌ها اين نظم و ترتيب ز ما هر ذره خاك افتاده جايي غرض نقشي است كه از ما باز ماند كه هستي را نمی‌بینم بقايي مگر صاحبدلي روزي به رحمت كند در حقّ درويشان دعائي سعدي 🔰کاربد اين شعر در موضوع نظم است. برچسب ها: https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اهمیت رعایت : 👈هر چيز به جاي خويش نيكوست . توضیح : بهره وري خوب از هر چيز درجاي خودش ارزشمند است. 🌷سفارش به رعایت نظم : ☺️به آسیا که رسیدی پاس دار نوبت. - آسيا بنوبت، آسيا و پستا. مراد : هر كسى را بايد بانتظار نوبت خود بود. 🌷رعایت نظم عمومی : آن طور بخور كه خودخواهي، آن طور بپوش كه مردم خواهند - هميشه شعبان، يك بار هم رمضان. مراد : تا به حال نوبت تو بود، حالا هم نوبت من است. ☺️اما مثل های عاميانه ☺️سرزنش بی نظمی : يا كوچه گردي يا خانه داري ! - مگر آمدى موش ها را شير بدهى.+ صبح به اين زودى آمدى، كار مهمى نبود. تدبير و نظم 🌷سفارش به تدبیر : از پیر تدبیر از جوان جنگ. - هر چيز به جاي خويش نيكوست. - اول ، چاه را بكن، بعد منار را بدزد ! - آدم باید یک خوراک برای روز مبادای خویش نگهدارد. - امروز بدان مصلحت خويش كه فردا + دانى و پشيمان شوى و سود ندارد.؟ - چه به گشتی طبیب از خود میازار. سعدی - از دل شكسته تدبير درست نيابد. ندبیر بموقع : چو فردا شود، فكر فردا كنيم. سفارش به تدبیر : اول، چاه را بكن، بعد منار را بدزد! * عامل تدبير نادرست : سرزش بي تدبیر : چاه نكنده منار مي دزدد. - شير را كه اسير كنند، تدبير زنجير كنند. مقامات حميدى 🔰کاربد اين مثل در موضوع نظم است. برچسب ها: https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بر ضد نظم سرزنش : دزد بازار را آشفته مي خواهد. پرهیز از آشفتگی : نزديك شتر نخواب تا خواب آشفته نبيني ! بازار : كى به كيست ؟. مقصود، تميز و تشخيصى در ميان نيست (چون)، بسيار شلوغ و درهم و آشفته است. بازار آشفته : هرد مبیل ‏ مقصود، بازار آشفته و بی سر و سامان، درهم و برهم و بی نظم و قانون ‏است. _موقعیت آشفته : خر بیار باقالی بارکن ‏ این اصطلاح عامیانه را هنگام پیش آمدن آشوب و موقعیت آشفته و خراب می گویند. ‏ _اصطلاح آشفتگی : هر کی هرکی ‏ سخن عامیانه است در صورت آشفتگی و هرج و مرج و کسی به کسی نبودن می گویند.‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا