eitaa logo
در انتظار رویش🌱
2.3هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
380 ویدیو
20 فایل
➖دبیر دین و زندگی ➖کاردانی گیاهپزشکی ➖ کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث ➖عاشق مطالعه و علاقه مند کار تربیتی ➖کپی ممنوع❌ https://harfeto.timefriend.net/16508918927120 https://abzarek.ir/service-p/msg/1955759 👆👆 دریافت پیشنهاد و انتقادهای شما
مشاهده در ایتا
دانلود
نخبگی یعنی فرهنگ و علم حقیقی داشتن و فرهنگ و علم حقیقی با ایمان نگه داشته میشود، با دین نگه داشته میشود... نه با آب پاشی در پارک #
ما هیچ نداریم و دو گوهر داریم در مشهد و قم دو سایه‌ی سر داریم یک لحظه مگیر ای خدا از دل ما عشقی که به خواهر و برادر داریم
سلام مردم عزیز ایران😅
این ایام، از یک روایتی در فضای سیاسی این روزها، برداشت انتخاباتی در مورد کاندیدها و تشخیص اصلح میشود؛ در حالیکه ، این شیوه استناد به آن روایت برای این منظور اشتباه است و اتفاقا من هم این اشتباه را در یکی از پیامهای کانال مرتکب شده ام🙈 عذر تقصیر به پیشگاه شما آورده ام ؛ گرچه شاید بعضی هاتون متوجه اشتباه بودن پیامم نشده باشید!! اما من که متوجه شدم،با اینکه کسی با من مناظره نمیکند؛ ولی من پاسخگو هستم و خطایم را گردن تحریم و این و آن نمی اندازم 😉 حالا چطور شد متوجه اشتباهم شدم؟! عرض کنم محضرتون در یکی از گروه ها، یکی از عزیزان که اتفاقا احساس کردم رویکرد سیاسی اش با ما متفاوت است😅 در مورد این حدیث، سوالی مطرح کرد.. و از آنجایی که سوالِ درست، به واقع نعمت است؛ من نیز این نعمت را دریافتم😍😉 رفتم اصل روایت را مراجعه کردم و قدری پیگیری ...دیدم مدیون آن بزرگواری شدم که با سوالش منو متذکر شد؛ ولو اینکه از نظر سیاسی راهمان یکی نباشد.
این روایتی که اینجا آوردم رو قدری در موردش توضیح میدم. متن اصلی روایت در کتاب کافی 👇
:«« مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَیْنِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ رَجُلَیْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا بَیْنَهُمَا مُنَازَعَةٌ فِی دَیْنٍ أَوْ مِیرَاثٍ فَتَحَاکَمَا إِلَى السُّلْطَانِ وَ إِلَى الْقُضَاةِ أَ یَحِلُّ ذَلِکَ قَالَ مَنْ تَحَاکَمَ إِلَیْهِمْ فِی حَقٍّ أَوْ بَاطِلٍ فَإِنَّمَا تَحَاکَمَ إِلَى الطَّاغُوتِ وَ مَا یَحْکُمُ لَهُ فَإِنَّمَا یَأْخُذُ سُحْتاً وَ إِنْ کَانَ حَقّاً ثَابِتاً لِأَنَّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أَمَرَ اللَّهُ أَنْ یُکْفَرَ بِهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ قُلْتُ فَکَیْفَ یَصْنَعَانِ قَالَ یَنْظُرَانِ إِلَى مَنْ کَانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِیثَنَا وَ نَظَرَ فِی حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْکَامَنَا فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حَاکِماً فَإِذَا حَکَمَ بِحُکْمِنَا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکْمِ اللَّهِ وَ عَلَیْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللَّهِ قُلْتُ فَإِنْ کَانَ کُلُّ رَجُلٍ اخْتَارَ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَرَضِیَا أَنْ یَکُونَا النَّاظِرَیْنِ فِی حَقِّهِمَا وَ اخْتَلَفَا فِیمَا حَکَمَا وَ کِلَاهُمَا اخْتَلَفَا فِی حَدِیثِکُمْ- قَالَ الْحُکْمُ مَا حَکَمَ بِهِ أَعْدَلُهُمَا وَ أَفْقَهُهُمَا وَ أَصْدَقُهُمَا فِی الْحَدِیثِ وَ أَوْرَعُهُمَا وَ لَا یَلْتَفِتْ إِلَى مَا یَحْکُمُ بِهِ الْآخَرُ قَالَ قُلْتُ فَإِنَّهُمَا عَدْلَانِ مَرْضِیَّانِ عِنْدَ أَصْحَابِنَا لَا یُفَضَّلُ وَاحِدٌ مِنْهُمَا عَلَى الْآخَرِ قَالَ فَقَالَ یُنْظَرُ إِلَى مَا کَانَ مِنْ رِوَایَتِهِمْ عَنَّا فِی ذَلِکَ الَّذِی حَکَمَا بِهِ الْمُجْمَعَ عَلَیْهِ مِنْ أَصْحَابِکَ فَیُؤْخَذُ بِهِ مِنْ حُکْمِنَا وَ یُتْرَکُ الشَّاذُّ الَّذِی لَیْسَ بِمَشْهُورٍ عِنْدَ أَصْحَابِکَ فَإِنَّ الْمُجْمَعَ عَلَیْهِ لَا رَیْبَ فِیهِ وَ إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ أَمْرٌ بَیِّنٌ رُشْدُهُ فَیُتَّبَعُ وَ أَمْرٌ بَیِّنٌ غَیُّهُ فَیُجْتَنَبُ وَ أَمْرٌ مُشْکِلٌ یُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَلَالٌ بَیِّنٌ وَ حَرَامٌ بَیِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَیْنَ ذَلِکَ فَمَنْ تَرَکَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَکَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَکَ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُ قُلْتُ فَإِنْ کَانَ الْخَبَرَانِ عَنْکُمَا مَشْهُورَیْنِ قَدْ رَوَاهُمَا الثِّقَاتُ عَنْکُمْ قَالَ یُنْظَرُ فَمَا وَافَقَ حُکْمُهُ حُکْمَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ خَالَفَ الْعَامَّةَ فَیُؤْخَذُ بِهِ وَ یُتْرَکُ مَا خَالَفَ حُکْمُهُ حُکْمَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ وَافَقَ الْعَامَّةَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَ رَأَیْتَ إِنْ کَانَ الْفَقِیهَانِ عَرَفَا حُکْمَهُ مِنَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَیْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَیِّ الْخَبَرَیْنِ یُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِیهِ الرَّشَادُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَإِنْ وَافَقَهُمَا الْخَبَرَانِ جَمِیعاً قَالَ یُنْظَرُ إِلَى مَا هُمْ إِلَیْهِ أَمْیَلُ حُکَّامُهُمْ وَ قُضَاتُهُمْ فَیُ تْرَکُ وَ یُؤْخَذُ بِالْآخَرِ قُلْتُ فَإِنْ وَافَقَ حُکَّامُهُمُ الْخَبَرَیْنِ جَمِیعاً قَالَ إِذَا کَانَ ذَلِکَ فَأَرْجِهْ حَتَّى تَلْقَى إِمَامَکَ فَإِنَّ الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبُهَاتِ خَیْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِی الْهَلَکَاتِ » ( اصول کافى جلد 1 ص 86)
اصل این حدیث همونطور که می بینید در کتاب حدیثی ما وجود دارد، اما در متن ارسال شده در بالا و در کلیپهایی که در فضای مجازی منتشر میشه، دچار تحریف شده است. برداشتی که از این حدیث در رابطه با انتخابات شده نیز به نظر می رسد درست نباشد. 🔶 حاکم در این روایت به معنای «قاضی» است نه حاکم به معنای مدیر یک مملکت یا مسئول و ... ! 🔶 «افراد متدین به کدام حاکم متمایلند» در حدیث به این شکل وجود ندارد!! بلکه آنچه در حدیث آمده ، این است که کدام روایت از روایتهائی که هر کدام از دو حاکم بدان استناد می کنند، توسط رجال موثق (قابل اعتماد) دیگر نقل شده است و رجال موثق به آن عمل می کنند! 🔶 «بنگر به مخالفان آئین ما، کدام یک را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان می کند، او را برگزین.» این قسمت از روایت نیز دچار تحریف عجیب و غریبی شده است! چرا که در روایت منظور از مخالفین، اهل سنت هستند، و بحث از این نیست که آن ها کدام حاکم را بیشتر می پسندند! بلکه منظور این است که کدام روایت از روایت هائی که مورد استناد این دو قاضی است مخالف با فتوای اهل سنت است. دلیل این امر این است که وقتی هر دو قاضی، ثقه و عادل هستند و دروغ نمی گویند، قطعا هر دو نفر، روایت مورد استناد خود را از امام علیه السلام شنیده اند و این نشان می دهد که یکی از دفعاتی که امام در حال بیان حکم بوده اند مجبور به تقیه شده و حکم اهل سنت را بیان کرده اند.
دیروز در اون جمع بر سر این حدیث ، این سوال هم مطرح شد که ریاست جمهوری، نیاز به تخصص دارد و ملاک عادل بودن و تقوا و...برای مملکت داری نیاز نیست!! عرض کنم که تقوا به عنوان اصلی ترین و اولین معیار مهم در همه انتخابهای زندگی مطرح است؛ چه برسد به ریاست جمهوریِ مملکت اسلامی! تقوا اگر نباشد، تخصصِ صرف گره گشایی نمیکند؛ بلکه خودش ممکن است گره های متعدد را دامن بزند. بله، نه تقوای صرف( بدون داشتن قوه سیاسی) و نه تخصص صرف( بدون تقوا) هیچ کدام مناسب نیستند. ولی از طرفی اداره مملکت، نیاز به یک تخصص ندارد؛ و با صرف اقتصاد دان بودن، بدون فهم درست از مسایل فرهنگی، سیاست خارجی و...نمیتوان کشور را اداره کرد. بلکه تخصصهای متعددی در زمینه های متعدد می طلبد و طبیعی است که همه تخصص ها در یک نفر، قابل جمع نیست.
دیگه اون فکر امثال همتی هست که میخواد همه مشکلات رو فقط با نگاه اقتصادی حل کنه!! لابد برا همینه که میخواد پیامک بدحجابی به دخترا نره تا پولش بمونه تو جیبش. 😃 میخواد جوانان در پارک آب بازی کنن تا هزینه مسکن و ازدواج و اشتغال نذاره رو دست دولت. انقدر اقتصادی به همه چی نگاه کرده که میگه گرانی وجود نداره😐😳 البته راست میگه برا بعضی اقشار جامعه، گرانی قابل لمس نیست! دیگه نمیدونم چرا با اون اقتصاد دان بودنش، دنیاش(امریکا) خیلی کوچیکه و حتی زندگی بدون دنیا( امریکا) رو بلد نیست و قسمت تلخ ماجرا اینکه حتی مذاکره با دنیاش رو هم بلد نیست!! جالبه دنیاش، تحریمش کرده و همش ندای تحریم...تحریم ..تسلیم سر میده!! اینها نمیتوانند #
مردم شریف ایران 😅 آن چنان رونق اقتصادی براتون بیارم که از شدت رونق ، پنچر بشید🤣
همین طور که دوگانه سازی سطحیِ اصلح و صالح مقبول، آسیب زاست ؛ تاکید بر جمهوریت، بدون توجه به اسلامی بودن، ایجاد یک تقابل نادرست و ناشایست در مفهوم " جمهوری اسلامی" را دامن میزند. اگر به سبک زندگی مردم در اجتماع، ( سبک زندگی با همه مولفه های اساسی اش) بدون قید " اسلامی بودنِ" ارزشها و هنجارها نگاه شود، طبیعتا آزادی به معنای ناب آمریکایی رواج داده میشود.‌‌ دنیا هم که در آمریکا خلاصه شده باشد، استقلال استهلاک می یابد! فرجام برجام بی جان بر زمین مانده هم با این اوصاف معلوم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 هر انتخابی، نیاز به " ملاک " دارد. رئیس جمهور مملکت اسلامی، چه ملاک هایی باید داشته باشد؟!
یه مطلب دیگه ای که در بیان جناب خان همتی برام جالب بود این بود که میگفت اگه رقباش رأی بیارن، در این صورت، انتخابات مهندسی شده است ولی اگه مردم به این جناب یا آن جناب مهرعلیزاده رأی بدن، معجزه شده است😅😂
‏۷۶؛ ناطق از قبل انتخاب شده! نتیجه:خاتمی ۸۰؛ توکلی از قبل انتخاب شده! نتیجه:خاتمی ۸۴؛ هاشمی از قبل انتخاب شده! نتیجه:احمدی‌نژاد ۹۲؛ قالیباف از قبل انتخاب شده! نتیجه:روحانی ۹۶؛ رئیسی از قبل انتخاب شده! نتیجه:روحانی *"این شایعات دشمن است که مهندسی شده مطرح میشود؛ نه انتخابات"*
سلام روزتون بخیر🍃🌺
تو گرماگرم این بحث های سیاسی و انتخابات، یه سر زدم به یکی از گروه هایی که بحث انتخابات رو اونجا تحریم کردن 😅 گفتم ببینم اینجا از چی حرف میزنن خب! دیدم بحث شور چند همسری هست🙈😅 از اونجایی که این موضوع توسط بعضی آقایون بد برداشت میشه، ما هم یه نخودی به این آش شور انداختیم؛ بلکه از شوریش کم بشه 😉
{شراب و گوشت خوک حرام، چهار زن آزاد!} در سال 1966 در شهر لوخوم (Lochum) آلمان به یک سمینار مذهبی چند روزه مربوط به ادیان مختلف دعوت شده بودم. در یکی از شبها در محفلی محدودتر، بحثی درباره اسلام داشتیم که در آن بحث دو خانم 40 تا 45 ساله آلمانی نیز شرکت داشتند. موضوع بیشتر درباره انتقاد از اسلام بود. در سطح کارگری و پایین جامعه آلمان، عموما این انتقاد طنزگونه مطرح بود که در اسلام، خوردن گوشت خوک و نوشیدن شراب حرام است و در عوض گرفتن چهار زن آزاد. در بحث آن شب ما نیز همین مطالب کم و بیش مطرح و بالاخص نقش و موقعیت و ارزش زن در اسلام مورد سؤال بود. بدین معنی که "چهارزنی" به منزله ظلم به زنان است. در پاسخ گفتم که اولا در اصول و مبانی اساسی دین اسلام و بالاخص مذهب شیعه، عدل و قسط یک پایه اصلی است و "چندزنی" یک مساله فرعی. ثانیا اجازه داشتن بیش از یک زن عموما در مواردی است که تعداد مردان در پی جنگ و یا علل مشابه کاهش یافته و در نتیجه امکان ازدواج برای همه زنان وجود نداشته باشد که این خود یک بی عدالتی به زنان خواهد بود و در پی آن خطر انحرافات وجود خواهد داشت. این استدلال بسیار مورد توجه آن دو خانم آلمانی قرار گرفت و با حالتی مجذوب شده و پر احساس می گفتند عجب قاعده مترقی! به نظر میرسید آنها متحول شده باشند، تاجائیکه کشیش حاضر در اطراف، به آن دو گفت که دیگر در این بحث شرکت نکنند! چرا؟ برای اینکه در پی جنگ جهانی دوم میلیونها مرد آلمانی به هلاکت رسیدند و در نتیجه به همان نسبت، درصد بسیار بالایی از زنان آلمانی (مانند آن دو خانم) بی شوهر مانده بودند، که تعدادی از آنها مخفیانه با مردهای زن دار رابطه داشتند و این در واقع یک بی عدالتی به زنان بود. ثالثا – اگر در یک جامعه تعداد مردان و زنان تقریبا مساوی باشند و اگر قرار باشد که هر مردی چهار زن بگیرد، در آن صورت، همه زنان جامعه به 25% از مردان خواهند رسید و در نتیجه 75 درصد از مردان، بی زن خواهند ماند و این مغایر اصل "عدل" خواهد بود و لذا این هنجار در صورت تساوی تعداد زن و مرد مضر خواهد بود. رابعا در سوره نساء، آیه سوم بعد از ذکر تعداد سه یا چهار زن آمده است که : " فإن خفتم ألا تعدلوا فواحده..." (پس اگر بترسید که عدالت نورزید پس یکی ..) و در آیه 128 همان سوره آمده است که "و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء ولو حرصتم.." (هرگز نتوانید که عدالت کنید میان زنان، اگرچه بسیار خواسته باشید..) این مثال نشان میدهد که یک قاعده و هنجار در چه شرایطی مفید است. برگرفته از کتاب " آناتومی جامعه" 🌸☘
یه مقاله پژوهشی در مورد یکی از آیات چالشی قرآن نوشتم و یک تنه سه تا داور رو قانع کردم ولی سردبیر محترم به ذائقه اش خوش نیومده لابد ، که پذیرش نداد😐 خلاصه عرایضم: ای جامعه علمی پژوهشی اگه به من رأی بدید، قول میدم در راستای رفع تبعیض جنسیتی از متون دینی کار علمی بکنم😅 یه مرکز پژوهشی میزنم و همه کابینه ام رو ( هیئت تحریریه) از آقایون انتخاب میکنم😂 خودمم نظارت و ریاست بر اونا رو به عهده میگیرم ..حرف اول و آخر رو میزنم تا بدانید النساء قوامون علی الرجال چه طعمی داره😅😅🤣🤣
آیا باید اقتصاد‌دان باشه؟🤔 اجازه بدید با یه مثال خدمت شما عرض کنم ، در دبیرستان یک مدیر خوب باید چه تحصیلاتی داشته باشه ؟ ریاضی ؟ ادبیات؟ شیمی ؟ یا ...؟ برای یک مدیر هیچ کدوم مهم نیست ، چون برای هر کدوم از این رشته ها چند تا نماینده و استاد در دبیرستان هست ، استاد زبان ، استاد شیمی ، استاد ریاضی ، استاد ادبیات و استاد... مدیر خوب اون مدیری هست که بتونه بین مجموعه‌ای که در اون دبیرستان مشغول به کار هستن ، ایجاد کنه! هر کدوم از کارکنان دبیرستان چه استاد باشه چه معاون باشه و چه حتی آبدارچی ، مثل یه چرخ دنده هستن! مدیر خوب باید بتونه بین این چرخ دنده‌ها ارتباط برقرار کنه تا موتور اون مدرسه حرکت کنه! اصلا تا حالا دیدید کسی بگه مدیر فلان دبیرستان بهترین استاد ریاضی کشور هست ، پس قطعا اون مدرسه عالی هست! قطعا نه! بلکه میگن مدیر فلان دبیرستان بهترین اساتید رو کنار هم جمع کرده پس مدیر خوبی هست! پس یک مدیر خوب ، اونی هست که بلد باشه! رئیس جمهور هم دقیقا همینه ؛ برای هر بحثی چه اقتصاد ، چه مسائل زنان ، چه کشاورزی ، چه مسکن ، چه ارتباطات ، چه اطلاعات ، چه... یک وزیر انتخاب میشه! رئیس جمهور خوب اون رئیس جمهوری هست که بتونه : ۱. برای هر بخش در کابینه‌ی دولت فرد مناسب رو انتخاب کنه ( بهترین ها در اون زمینه رو ) ۲. توانایی ایجاد هماهنگی و مدیریت کردن کابینه‌ی دولت رو داشته باشه ۳. ذهن خلاق و توانا و قدرت تحلیل بالایی داشته باشه برای انتخابات نگاه کنید ببینید در بین افراد کاندید شده چه کسی سابقه‌ی مدیریت بهتری داره. رئیس جمهور خوب لزوما یک اقتصاددان خوب نیست! بلکه رئیس جمهور خوب اونی هست که اقتصاد دانان خوب رو کنار هم جمع کنه و بین اونا و باقی بخش های دولت ارتباط و هماهنگی ایجاد کنه!
چیزی که علاوه بر تدبیر و هماهنگی نیاز هست این که آشنایی عمومی هم در فرد رئیس جمهور باید باشد که بتواند هماهنگی ایجاد کند (چیزی مثل اطلاعات میان رشته ای) همینطور باید ابزار کارآمدی سنجی هم داشته باشد، که گاهی آشنایی عمومی خود شخص کمک می کند و اتفاقا همین آشنایی ترجیح دارد (مثلا مدیر اگر آشنایی با ریاضی داشته باشد می تواند قوت و ضعف دبیر ریاضی را بسنجد) و گاهی هم ابزاری را بکار می گیرد که بتواند ارزیابی کند (یعنی صرف تخصص مدیران زیر دست کافی نیست چون گاهی می بینید که مثلا متخصص اقتصاد، اقتصاد را به سمت اقتصاد لیبرال می برد و رئیس جمهور متوجه نمی شود!)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📌 " سنگ محک " 🖇 سنگ محک، در سه فصل، شاخصه‌ های کاندیدای اصلح را در سه عرصه فردی و اخلاقی، تخصصی و مدیریتی، و انقلابی بیان می کند. همچنین شامل 47 ویژگی کاندیدای اصلح با بهره‌ گیری از آیات، روایات و کلام امامین انقلاب و نیز با استفاده از داستان‌ های تاریخی و سیاسی می باشد که می تواند معیار خوبی برای انتخاب فرد اصلح توسط آحاد مردم باشد، چراکه شناخت ملاک ها از اولویت های اساسی انتخاب است. 📍خرید از طریق لینک زیر: Zood.link/7oudd 🔸️🔸️🔸️ 🌐 Misaq.ir@Misaq_ba_shohada
🟩عدالت، شرط اساسی رشد ارزش‌ها 🟢اینکه عدل، اصل دوم از اصول دین قرار داده شده و به این وسیله از دیگر صفات الهی متمایز گردیده، از روی اتفاق نبوده، بلکه این کار به این دلیل بوده که به مدلول عملی یکی از مهم‌ترین صفات خداوند و نقش آن در جهت‌دهی به خط سیر انسان تأکید شود. 🟢زیرا عدل، در مسیر تکامل انسان و قیام این مسیر بر اساس قسط، شرط اساسی رشد هر ارزش والای دیگری است و جامعه بدون عدل و قسط، فضای ضروری برای تحریک آن ارزش‌ها و بروز استعدادهای والا را از دست خواهد داد. 📚کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ١۵٧ 🆔 @shahidsadr