eitaa logo
در انتظار رویش🌱
2.3هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
379 ویدیو
20 فایل
➖دبیر دین و زندگی ➖کاردانی گیاهپزشکی ➖ کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث ➖عاشق مطالعه و علاقه مند کار تربیتی ➖کپی ممنوع❌ https://harfeto.timefriend.net/16508918927120 https://abzarek.ir/service-p/msg/1955759 👆👆 دریافت پیشنهاد و انتقادهای شما
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از ابعاد و حوزه های مطالعاتی که روح کنجکاو و بی قرارم از نوجوانی و اوایل جوانی به سمتش کشیده شده بود، پاراسایکولوژی و یا همان امور ماوراءالطبیعه هست. هم در قالب مستند خارجی، هم سریال ایرانی، هم در قالب مطالعه کتب و هم در قالب سخنرانی این موضوعات رو دنبال میکردم. در این مسیر، ذهنم با ابعاد و موضوعات متعددی چکش کاری شده و حتی سمت و سوی علایق و نگاه و باورم به این امور در گذر زمان تغییر کرده است که فعلا به بهانه برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" به یکی از این موضوعات یعنی، تجربه های نزدیک مرگ اشاره می کنم... در مورد تجربه های نزدیک مرگ، هم از آثار نویسندگان خارجی و هم از نویسندگان ایرانی ، هم از تجربه گر مرد، و هم تجربه گر زن، هم مسلمان و هم غیرمسلمان مطالعه داشتم. غیر از مطالبی که در اینترنت در مورد آقای زمانی هست؛ همین چندسال پیش به واسطه جمعی از بزرگواران پای صحبتهای ایشان (اصفهان) بودم که رضایت بر نشر آنها ندارند وگرنه میآوردم براتون😉 کلا تو لب تابم یک پوشه دارم بنام ( تجربه نزدیک مرگ)😂😅 برنامه زندگی پس از زندگی را که در ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش میشد، دنبال میکردم و حتی سال قبل نقدهایی را به سامانه پیامکی برنامه ارسال کردم . گرچه امسال مقدور نشد که ببینم ولی در جریان بازخورد های متعدد آن در بین کاربران فضای مجازی هستم . نظرات موافقان و منتقدان این برنامه را بطور همزمان دنبال کردم... به نقدهای آقای نیکزاد در نقدِ استاد صبوحی، نقد دارم 😅😊 به شرح های آقای امینی خواه، نقد دارم از حرفهای خودم هم براتون نقد دارم، نسیه نیست😉😊 اما اینجا فقط قصد دارم حرفهای خودم را بیارم و با تکرار مکررات کاری ندارم.😊 فقط شاید طولانی بشه، حوصله کنید لطفا🙏🌷
طبق گفته خود آقای عباس موزون( مجری و تهیه کننده برنامه زندگی پس از زندگی) چیزی که موجب شد ایشان به سمت تدارک این برنامه برند، کتابی از آقای مودی هست. که البته در قالب مستند Life after life هم پخش شده ، در این مستند، کسانی سخن می گویند که برای لحظاتی مرگ را تجربه کرده اند و سپس دوباره زنده شده اند. دکترRaymond Moody و دکتر Jeffery Long از جمله ی این افراد هستند و در این مستند سعی می کنند با افراد دیگری که این تجربه (NDE یا تجربه ی نزدیک به مرگ) را داشته اند گفتگو کنند. این مستند مورد توجه علاقه مندان به مستند های متافیزیک قرار گرفته. من این مستند انگلیسی رو ندیدم ولی مستند نسیمی از حقیقت رو که سالها پیش از شبکه اول پخش میشد با هزار جور ترس مرموز😅 و اشتیاق زاید الوصف دنبال میکردم نسیمی از حقیقت، یک شکل بسط یافته ای از مستند life After Life اثر ریموند مودی هست که بهش تجربیات ایرانی ها هم اضافه شده! نکته جالبش اینکه سالهااااا بعد از دیدن این مستند، کتابی رو خوندم از شخصیتی مسیحی که اتفاقا در مستند حرف زده بود!! در مورد این کتاب و نقدش اشاره ای خواهم کرد. خلاصه اگه کسی خواست مطالعه همراه با تامل داشته باشه، دکتر مودی و این مستند نسیمی از حقیقت رو گوشه ذهنش بزاره😊
بعد این مستند و تجربیات مرگ خارجی ها، کشیده شدم به سمت دکتر ملوین مورس با این کتابش👇
کلا مسیر من از خارج گذشته تا رسیدم به ایران و ایرانی😅😊 این مطالعات در مورد تجربه های نزدیک مرگ با آثار خارجی ها شروع شد زمانی که دانشجوی گیاهپزشکی بودم ... تا رسیدیم به حوزه این بحثها در فیلم و کتاب و شرح های ایرانی ها و یک فرد مسیحی 1️⃣ سریال حلقه سبز با بازی حمید فرخ نژاد و سیما تیرانداز...آن ایام آن چنان با آب و تاب و ذوق نگاه میکردم که قدرت تحلیل و تفکر نداشتم 2️⃣ کتاب در آغوش نور، بتی جین ایدی که یک زن مسیحی است ....در مورد این کتاب خواهم گفت.( کتابهایی در چند جلد و حتی شاید با نویسنده متفاوت با نام در آغوش نور هست) من در مورد مطالعه خودم حرف دارم .. 3️⃣ سه دقیقه در قیامت و .... ادامه دارد ...
اظهارات دکتر مودی در باره تجربه های نزدیک مرگ در قالب خلاصه ای از 12 قسمت مستند نسیمی از حقیقت👈https://www.aparat.com/v/q9R8u
سلام بر زنده اندیشان 🌸🌷
برای من که با مطالعه آثار نویسندگان خارجی به این بحثها وارد شدم، مقایسه آنها با آثار نویسندگان و تجربه گران ایرانی جالب و قابل تامل است. سوق یافتن ذائقه برخی ناشران مشهور ایرانی و در عین حال استقبال عموم و بطور ویژه قشر مذهبی به این سمت و سو در سالهای اخیر هم قابل تامل بنظر میرسد. 📘📒📙سه کتابی که نشر شهید ابراهیم هادی درباره # تجربه نزدیک مرگ منتشر کرده 👇 1️⃣کتاب « » در ۹۶ صفحه بیان تجربه ی یکی از مدافعین حرم است که در حین عمل جراحی برای سه دقیقه از دنیا می رود و با شوک به زندگی برمی گردد . نوشتار تصویر گونه و روایات و آیات به بیننده امکان می دهد که خود را در فضای گوینده قرار دهد. 2️⃣کتاب « » در ۹۶ صفحه می باشد که تجربه نزدیک به مرگ یک فرد و سرباز گمنام امام زمان(عج) را که به مدت ده روز در بیمارستان در حالت کما بوده را روایت می کند . ایشان ده شب در بدترین شرایط در بیمارستان بودند و در آن شب ها خداوند هربار دنیایی متفاوت را به او نشان می هد . گفتار کتاب روان و جذاب و گیرا است. 3️⃣کتاب « » در ۱۲۰ صفحه، حاوی پیام هایی از تجربه های نزدیک به مرگ است که به بیان و بررسی «چهارده تجربه ی اثر گذار» نزدیک به مرگ می پردازد و برای آگاهی بیشتر و استفاده از تجربه نزدیک به مرگ این افراد ، موارد گفته شده آنها را همراه با برخی از تجربه های ارزنده که در منابع دینی آمده تکمیل شده و تمام موارد ذکر شده در این کتاب را می توان با و اسلامی مستند نمود.
4⃣ کتاب آن سوی مرگ ؛ اثر جمال صادقی توسط نشر معارف
علاوه بر مقایسه کتب خارجی با کتب ایرانی، حتی مقایسه تجربه گران ایرانی و کتب مربوط به این حوزه با همدیگر هم جالب است😊
و در بین کتابهای این حوزه، حتی تاثیر "ناشر " و "شخصیت تجربه گر" بر نحوه نگارش کتاب و بیان آن تجربه، به وضوح قابل رویت و البته قابل نقد هم هست. برای مثال، همین کتاب سه دقیقه در قیامت؛ علی رغم استقبال زیاد مخاطبان، از همان نامگذاری عنوان کتاب، راه را خطا رفته است... تجربه فردی که در حین عمل ، 3 دقیقه (با زمانِ این دنیا) از دنیا رفته و حوادثی و حالاتی بر او گذشته است...با فرض پذیرش این تجربه ها و حالات ، کاش حداقل اسم کتاب را می گذاشتند، سه دقیقه در برزخ..!!! چون عالمِ پس از دنیا و بعد از مرگ، عالم برزخ است؛ نه قیامت. حال، بماند که طبق آیات شریفه قرآن، اگر فردی واقعا از دنیا برود، دیگر امکان بازگشت به دنیا برایش نخواهد بود.. ورود به برزخ در این تجربه های نزدیک مرگ، هم از نظر من قابل تامل است.
برای مثال، ناشر سه دقیقه در قیامت در مقدمه ابتدای کتاب چنین اذعان داشته است که👇
در حالی که در بخش پایانی کتاب ذیل پرسش و پاسخ مخاطبان، در پاسخ به این سوال " ایا بهتر نبود نام کتاب سه دقیقه در برزخ باشد؟ " چنین بیان کرده است👇
مطلب دیگری که در مورد کتاب سه دقیقه در قیامت مشهود است و قابل نقد، مستندسازی تجربه با ایات و روایات است؛ خصوصا که تجربه گر، جانباز عزیزی هست که اهل دین و دیانت و مراعات شرع هست و پای مسجد و منبر بزرگ شده ؛ لذا این ادبیات بر بیان تجربه اش تاثیر گذاشته، طوری که مخاطب احساس می کند پای منبر یک موعظه گر نشسته که با چاشنی داستانیِ تجربه مرگ، ایات و یا روایاتی را برجسته تر می کند. در حالی که مثلا در کتاب آن سوی مرگ، تصویرگری ها و بیان تجربه با زبانی شیواتر و قوی بیان شده که بهتر است (ناگفته نماند که این شیوه، قوه خیال مخاطب را به تقلا میکشد و بعضی جاها آسیب زاست ). در این کتاب، این استناد سازی های تجربه با آموزه های دینی بر عهده خود مخاطب گذاشته میشود و این، بنظرم بهتر است. چون علاوه بر بازگو کردن تجربه، مخاطب متفکر را به چالش و تلاش برای تطبیق ها می کشاند. ...بنظرم این گونه تجربه ها از هر کسی که باشد، لطفش به این است که با همان ادبیات خودجوش تجربه گر بیان شود؛ مخصوصا که در این تجربه های ماورائی، گاهی برای توصیف حال یا رویدادی، واژه های دنیایی کم می آورند. در برنامه زندگی پس از زندگی، این دشواریِ توصیف را توسط خود تجربه گران میشد لمس کرد. ادامه دارد...
1️⃣این تجربه گر در سراسر کتاب از برزخ و بهشت برزخی و ...سخن میگوید ولی یک جایی از این تجربه خود با عنوان "سفر کوتاه به قیامت" یاد میکند، که این بیان قطعا نمی تواند درست باشد. 2️⃣در بیان این تجربه گر عزیز و در شیوه نگارش این کتاب و مستندسازی ها به آیات و روایات، گاهی مطالبی قابل نقد به چشم میخورد..برای مثال، در جایی از محو شدن کارهای خوبش بخاطر اذیت کردن رفقایش یاد میکند و دقیقا همانجا به آیه 65 سوره زمر اشاره میکند.درحالیکه این آیه شریفه، صراحتا از "شرک" به عنوان عامل حبط اعمال یاد کرده است؛ نه از اذیت دیگران. جای دیگری از عمل "تمسخر" به عنوان عاملی برای حبط اعمال خیر یاد میکند، که صحت و سقم این هم باید با ایات و روایات بررسی بشه 3️⃣ تصویری کاملا این دنیایی از فرد پشت میز با کتاب قطور اعمال که مشغول حسابرسی ایشان است، به مخاطب ارائه میشود که این هم قابل تأمل است. از اینجا میتوان به تاثیر و بازتاب تصورات ذهنی در این تجربه ها اشاره کرد؛ درحالیکه بنظر میرسد حقیقت این‌امور چنان نباشد. 4️⃣ در ابتدای امر وقتی حالت خروج روح از بدن را توصیف میکند، صراحتا از فردی به اسم عزرائیل نام می برد که نزد ایشان حاضر شده و سوال کرده است که برویم؟! اینجا هم چند سوال ذهنم را درگیر میکند: عزرائیل بودن ایشان چطور برایشان محرز شد؟ چرا خانم بتی جین ایدی از وجود نورانی که در این تجربه درک کرده، با نام عیسی مسیح یاد میکند؟! چون یک مسیحی ِ پروتستان است و معتقد به مسیح؛ پس اعتقادات در تجربه بازتاب دارد. و اینکه ملک الموت مامور الهی است و در انجام وظیفه اش از کسی سوال نمیکند و بخاطر کسی هم درنگ نمیکند، چرا از راوی سه دقیقه، کسب اجازه سوالی میکند.؟ 5️⃣ آیا چیزی به اسم شفاعت برزخی داریم؟ چون راوی سه دقیقه در قیامت، با اصرار و با شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها به دنیا برمیگردد. کلا اینها در خوانش این کتاب و بهتر بگم این تجربه نزدیک مرگ ، برایم محور تامل و بحث است.
جناب حجت الاسلام امینی خواه هم به شرح تفصیلی کتاب سه دقیقه در قیامت پرداخته، البته ایشان قبل از این کتاب، شرحی بر کتاب آن سوی مرگ داشتند که من ۱۵ جلسه اش رو شنیدم و بنظرم حتی به نحوه شرح ایشون نقد وارد هست، هم از حیث محتوا و تطبیق ها و هم از حیث نحوه فضاسازی و بیان ایشون که واقعا قوه خیال مخاطب رو تحریک میکنه، مخصوصا در حوزه امور ماورائی این بیشتر آسیب زا میتونه باشه....با این حال عزیزانی اگه خواستند میتونن مراجعه کنن و خودشون صوت ها رو بشنون👇
سلام و رحمت خدا بر آنان که میدانند از کجا آمده اند و آمدنشان بهر چه بود🌷☘🌸
این بخش از مستند نسیمی از حقیقت رو ببینید تا ادامه حرفام رو بگم😊👇
بعد از بررسی اجمالی سه دقیقه در قیامت به عنوان تجربه یک مرد مسلمان و شیعه ایرانی ، امروز میخوام در مورد یک تجربه گر زن مسیحی حرف بزنم و مطالعه ای که در مورد ایشان داشتم... بتی جین ایدی، یک زن آمریکایی مسیحی است که مدهب پروتستان دارد. ایشان نتیجه تجربه نزدیک مرگ خود را در کتابی نگاشته که توسط مترجمان متعددی به فارسی برگردانده شده؛ ترجمه خوب و روان ، تاثیری زیاد در فهم مطلب دارد . من ترجمه خوب این کتاب رو با قلم شیوای خانم فریده مهدوی دامغانی خوندم و ترجمه های یخی هم که بعد این ترجمه دیدم، چنگی به دل نمیزد. عرض کنم در سیر مطالعاتی ام در این موضوع، هیچ ملاک خاصی برای گزینش نداشتم، چون در پی تحقیق علمی نبودم و بهتره بگم این کتابا دنبال من بودن که به دستم برسن و بخونم😊 سال 89 در دبیرستان مشغول تدریس دین و زندگی بودم که یه روز یکی از شاگردانم یک جلد از این کتاب (ج 3 اگر اشتباه نکنم) رو بدون درخواستم بهم داد تا بخونم و در موردش بهش مطالبی بگم. من خوندم و هنگ کردم ...😐😐 بدجور به فکر رفتم... یادم نیست به اون شاگردم چه جوابایی دادم ... سال 91 همزمان با تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث، دوباره در مدرسه مشغول تدریس دین و زندگی بودم که این بار یکی از همکارانم (دبیر ادبیات) که بشدت تو فاز سیر و سلوک و عرفان بود؛ بدون درخواست من یه کتاب بهم داد بخونم..اونم جلد اول در آغوش نور، بتی جین ایدی بود😅 همه اینا رو داشته باشید و اینکه من قبل از این کتاب، خود بتی جین رو در مستند نسیمی از حقیقت دیده بودم ولی خب، اون موقع نمیدونستم ایشون قراره بعدها مفصل تر سر راهم سبز بشه 😅😊 من این کتاب رو که خوندم؛ علی رغم تعریف و تمجیدهای اون همکارم، بشدددت بیشتر از قبل به فکر رفتم!! دیدم که نمیتونم نه ساده رد بشم؛ نه همینجوری بپذیرمش. اینجا دیگه ملاک داشتم، ملاکم تطبیق هرچیزی بر قرآن و حدیث بود..لذا رفتم سراغ این کار🌷
ولی الان خیلی راحت نقدش میکنم و میذارم کنار 😍 ایشون در اون کتاب، و از اون تجربه و ادراکات نزدیک مرگش خیلی حرفهااااا زده ... چیزایی که صراحتا یادم مونده و قابل نقد هست رو میگم: اینکه همه ما قبل از اومدن به این دنیا، در عالم ارواح بودیم و همه مون اونجا با آگاهی و درک، ماموریت خودمون در کره زمین رو انتخاب کردیم.. حتی شکل جسم و خانواده و نوع بیماری ها و مشکلاتی که در زندگی داریم محصول انتخاب قبلی ما در عالم ارواح بوده و .. ایشون در تجربه نزدیک مرگش عیسی مسیح رو می بینه به همراه محافظان دیگرش که در بخشی از اون سیر روحانی ماموریتِ خود ایشون رو بهش نشون میدند و البته تذکر میدند که بعد از برگشت به دنیا، این ماموریتت از حافظه ات پاک خواهد شد. ایشون میگوید که عیسی مسیح و محافظان بهش گفتند که تو در روی زمین نباید عجله کنی که ماموریتت رو زود تموم کنی و برگردی؛ بلکه باید حواست باشه تا درست عمل کنی و... ادامه دارد...
مطالب این تجربه گر، در حالیکه کتابش جزء پرفروش ترین کتابهای نیویورک تایمز هست.، میشه گفت هم بازتابی از دینش و هم شاید جنسیتش ( در مورد آدم و حوا و نقش زنان و ...مطالبی داره) و هم افکار تحریف شده ای هست که واقعا قابل نقد با گزاره های قرآنیه. بخش عمده ای از مطالب ایشون مرتبط با بحثی به نام "عالم ذر" هست(یادمه قبلا وعده داده ام در موردش بگم که از کجا به کجا رسیدم😊 از عدم تا به اقلیم وجود، اینهمه راه آمده ام😊)، بحث محدوده اختیار و آگاهی انسان ، خلقت ارواح قبل از اجساد و یه مطلبی که الان مدتهاست خوراک خیلی ها شده ؛ تحت عنوان پدیده آشناپنداری یا دژاو که نوعی اختلال روانی محسوب میشه. ...ان شاءالله در 100 سال آینده به شرط حیات و بقا در موردش خواهم گفت.