eitaa logo
مدرس روایت|تدبر|تفكر
199 دنبال‌کننده
20 عکس
4 ویدیو
0 فایل
«باسمه تعالي» 📓«العلم خادم العمل، والعمل غاية العلم» 1•تفکر(ملازم با دلیل) ۲•تدبر(عاقبت اندیشی) ۳•مهاجرت از افکار سمی ۴•شرط آسایش،ذهن آرام است @ARAM_03📩
مشاهده در ایتا
دانلود
قِوَامُ اَلدُّنْيَا بِأَرْبَعَةٍ : عَالِمٍ يَعْمَلُ بِعِلْمِهِ، وَ جَاهِلٍ لاَ يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ غَنِيٌّ يَجُودُ بِمَالِهِ عَلَى اَلْفُقَرَاءِ، وَ فَقِيرٌ لاَ يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ، فَإِذَا لَمْ يَعْمَلِ اَلْعَالِمُ بِعِلْمِهِ اِسْتَنْكَفَ اَلْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ إِذَا بَخِلَ اَلْغَنِيُّ بِمَالِهِ بَاعَ اَلْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ. قوام دنيا به چهار چيز است: ۱•عالمى كه به علم خود عمل كند، ۲•وجاهلی كه از تعلّم و یادگرفتن خوداری نکند، ۳•و بی نیازی كه بخشش كند به مال خود بر مستمندان، ۴•و فقيرى كه نفروشد آخرت خود را به دنيا ، ◇پس اگر عالم به علم خود عمل نكند، جاهل خوداری می کند از اينكه بياموزد، ◇و هنگامى كه بی نیاز امساک کند مال خود را [مقداری از اموال که استحقاق بذل پیدا کرده را ، انفاق نکند]، فقير آخرت خود را به دنيايش میفروشد. ●سیدالمظلومین میفرمود 📓تحف العقول [چاپ جامعه مدرسین]ص ۲۲۲ 📓غررالحکم 📓بحارالانوار
آن پندي كه هيچ گوشى آن را پس نمي زند و هيچ سودى با آن برابرى نمي کند ، آن پندى است كه زبان گفتار از آن خاموش و زبان كردار بدان گويا است (كونوا دعاة النّاس بغير ألسنتكم). | سیدالمظلومین | امیرالمومنین | علی علیه السلام
مدرس روایت|تدبر|تفكر
آن پندي كه هيچ گوشى آن را پس نمي زند و هيچ سودى با آن برابرى نمي کند ، آن پندى است كه زبان گفتار از
إِنَّ اَلْوَعْظَ اَلَّذِي لاَ يَمَجُّهُ سَمْعٌ وَ لاَ يَعْدِلُهُ نَفْعٌ ، مَا سَكَتَ عَنْهُ لِسَانُ اَلْقَوْلِ وَ نَطَقَ بِهِ لِسَانُ اَلْفِعْلِ .
آقا امیرالمومنین‌علیه‌السلام: دوستی را که حاضر نیست برای تو از مالش بگذرد؛ انتخاب نکن. روانشناس عالم مظلوم عالم 📓غررالحکم،حدیث۶۸‌۷۸
به "غالب بن صعصعه" فرمود: شتران فراوانت چه شد؟! عرض کرد: یا امیرالمومنین؛ پرداخت ، آنها را پراکنده ساخت. حضرت فرمود: بهترین راهِ مصرف آنها همین بود. 📓نهج‌البلاغه،حکمت۴۴۶
خوشبخت و سعادتمند است آنکه: • فرایض پروردگارش را انجام دهد • ها را (مانند سنگ‌آسیا) خُرد کند! _راه‌سعادت‌،علی‌‌علیه‌السلام 📓نهج‌البلاغه،نامه۴۵
آقا امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام: دشمنىِ ، گزنده‌تر از نيش عقرب‌هاست. 📓غررُالحِکم،حدیث۶۳‌۱۶
یک دگرگونی هایی باید در انسان بیاید؛ تا علی‌علیه‌السلام را تحمل کند! اهل کوفه با اینکه عاشق علی بودند، طالب علی بودند، دنبال علی بودند، بعد هم خون حسین را روی خاک دیدند، بعد هم پشیمان شدند، بعد هم توابین به وجود امدند، با همه اینها: اینهایی که این اندازه عاشق و طالب بودند و بودند؛ بعد از این که از حکومت اموی بریدند؛ به حکومت علوی گره نخوردند..! تازه سراغ مختار رفتند. تحمل حکومت علوی یک مرحله‌ی بالاتر میخواهد. تا تو به نتیجه کار واقف نباشی او را برای چه تحمل کنی؟! نانی میخواهیم؟ آبی میخواهیم؟ کشکی میخواهیم؟ "کیف تَصبِر علی ما لم تحط به خُبراَ" تا به آن نتایج احاطه پیدا نکنی؛ نمیتوانی دوام بیاوری... | کهف،آیه۶۸ _ علی‌صفائی‌حائری
مردى که ملازم بصره بود ، دوان دوان به طرف مولا آمد و گفت : اى امير مؤمنان ! ما را از برادران خبر ده . حضرت فرمود : «برادران ، دو گونه اند : برادرانِ قابل اعتماد و برادرانِ شوخى و شادمانى . ۱_امّا برادران قابل اعتماد ، دست و بال و خانواده و دارايى [شخص] هستند . پس اگر نسبت به برادرت اعتماد داشتى ، مال و تنت را به او ببخش و با دوستش دوستى و با دشمنش دشمنى كن و رازش را پنهان دار و خوبى اش را آشكار ساز . اى پرسشگر ! بدان كه اين گونه برادران ، كمياب تر از گوگرد سرخ هستند . ۲_امّا برادارن شوخى و شادمانى ، پس تو از آنان لذّت خود را مى برى . پس لذت خود را از آنان قطع نکن و... بيش از آن ، از درونشان مخواه و به همان ميزان كه روى گشاده و زبان شيرين خود را به تو ارزانى مى دارند ، تو نيز چنين كن» .
مدرس روایت|تدبر|تفكر
مردى که ملازم بصره بود ، دوان دوان به طرف مولا آمد و گفت : اى امير مؤمنان ! ما را از برادران خبر ده
◇متن عربی روایت قامَ رَجُلٌ بِالبَصرَةِ إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أخبِرنا عَنِ الإِخوانِ ؟ فَقالَ : الإِخوانُ صِنفانِ : إخوانُ الثِّقَةِ ، وإخوانُ المُكاشَرَةِ . ●فَأَمّا إخوانُ الثِّقَةِ فَهُمُ الكَفُّ ، وَالجَناحُ ، وَالأَهلُ ، وَالمالُ . فَإِذا كُنتَ مِن أخيكَ عَلى حَدِّ الثِّقَةِ فَابذِل لَهُ مالَكَ وبَدَنَكَ ، وصافِ مَن صافاهُ ، وعادِ مَن عاداهُ ، وَاكتُم سِرَّهُ وعَيبَهُ ، وأظهِر مِنهُ الحُسنَ . وَاعلَم أيُّهَا السّائِلُ أنَّهُم أقَلُّ مِنَ الكِبريتِ الأَحمَرِ . ●وأمّا إخوانُ المُكاشَرَةِ فَإِنَّكَ تُصيبُ لَذَّتَكَ مِنهُم ، فَلا تَقطَعَنَّ ذلِكَ مِنهُم ، ولا تَطلُبَنَّ ما وَراءَ ذلِكَ مِن ضَميرِهِم ، وَابذِل لَهُم ما بَذَلوا لَكَ مِن طَلاقَةِ الوَجهِ وحَلاوَةِ اللِّسانِ.
يَرَوْنَ أَهْلَ اَلدُّنْيَا يُعَظِّمُونَ مَوْتَ أَجْسَادِهِمْ وَ هُمْ أَشَدُّ إِعْظَاماً لِمَوْتِ قُلُوبِ أَحْيَائِهِمْ. مى‌ديدند كه اهل دنیا مرگ اجساد را بزرك مى‌شمرند، اما اينها مرگ قلبهاى زندگان را بزرگتر مى‌دانند. مولی الموحدین در وصف ذهاد میفرمود. 📚 نهج البلاغه خ ۲۳۰
⚫️هنگامى كه چشم مردم به خواب رفت و قسمتى از شب گذشت على بن ابى طالب و با عمار، مقداد،عقيل،زبير، ابوذر،سلمان،بريده و گروهى ازبنى هاشم جنازه مبارک حضرت زهراى اطهر را خارج نمودند و بر بدن آن بانو نماز خواند و او را به خاک سپردند. 😔آنگاه امیرالمومنین در اطراف قبر فاطمه صورت هفت قبر تشكيل داد كه قبر مطهر حضرت فاطمه تشخيص داده نشود.۱   🎤کلام فقیه : 🖤در تمام عالم یک صلی الله علیه وآله هست، و از خاتم صلی الله علیه وآله هم یک اثر در دنیا مانده، و این یک اثری که از خاتم در دار دنیا مانده، از قبر او برای احدی اثری باقی نمانده! 🏴به پروردگار قسم، این مصیبتی است که اصلاً قابل درک و قابل وصف نیست! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌۱.روضة الواعظين، ص۱۵۱؛ بحار الأنوار، ج۴۳، ص۱۹۲. 🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی 🗓۱۶ آبان ۱۳۷۱ ◾️
مرگ زهرا(س) ضربه‌ای بود كه، دلم را خسته وغصه‌ام را پیوسته گردانید و چه زود جمع ما را به پریشانی كشانید… | اصول کافی،ج۱،ص۱۵۹
‍ ⚫️ ﴿إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُهِيناً.¹﴾ ---------------------------------------------------- 🔸️در این آیه خدای متعال عذاب را با خصوصیت «مُهین» معین فرموده و «عذاب_مهین» غیر از «عذاب_الیم» است. ⚠️چه کسانی استحقاق عذاب «مُهین» را دارند و این چگونه عذابی است؟ ◇قرآن کریم در سوره‌ی آل عمران مساله را تا حدی شرح داده؛ وقتی بشر به حدّی رسید که از قابلیّت هدایت خارج شد و شقاوت به مرتبه‌ای رسید که آن مرتبه، مرتبه‌ی «املاء²» است؛ در آن مرتبه بیان خداوند متعال این است: ﴿إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً.³﴾ ◇دیگر مهلت و ادامه‌ی حیات، برای این است که بر اثم و طغیان بیفزایند و شدّت عمل به این حد رسیده که: ﴿يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ⁴﴾؛ وقتی به این مرتبه رسید می‌فرماید: ﴿إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ.٥﴾ ◇و در سوره‌ی نساء، آن مطلبِ سوره‌ی آل عمران را به اتمام رسانده: ﴿يُدْخِلْهُ نَاراً خَالِداً فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ٦﴾؛ که بعد از ذکر خلود در جهنم، فرمود: جزایش عذاب_مهین است. نتیجه این است که: به نص قرآن ، مستلزم «عذاب مهین» است و بعد از آنکه رسول الله -به اقرار بزرگان اهل سنت- سلام‌الله‌علیها را به خود ملحق نمود، یعنی ایذاء صدیقه‌ی طاهره فقط آزار او نیست، بلکه آزار و اذیت خود_رسول الله است و ایذاء رسول الله، ایذاء_الله است، که ثمره‌اش می‌شود «عذاب مهین». 🔍 حال اهل دقت ملاحظه کنند: در سوره‌ی توبه، «عذاب الیم» را بر ایذاء رسول مترتب فرمود و در اینجا (سوره‌ احزاب، آیه‌ی ۵۷)، با تغییر صفتِ «الیم» به «مهین»، عذاب مهین را معین فرموده؛ یعنی ضمّ آن آیه (سوره توبه، آیه ۶۱) به این آیه (سوره احزاب، آیه‌ی ۵۷)، ثابت کرد که خداوند تعالی در ایذاء رسول خدا بین «عذاب ألیم» و «عذاب مُهین» جمع کرد تا روشن بشود که در برخی از اعمال و صفات، هم «عذاب مهین» است و هم «عذاب ألیم»... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱.الاحزاب، آیه ۵۷. ۲.مرحوم طبرسی در تفسیر جوامع الجامع (ج۱، ص۳۵۳) می‌فرماید: منظور از «إملاء» و مهلت دادن به كافران اين است كه خداوند امر آنها را به خودشان وا مى‏‌گذارد. ۳.(آل‏ عمران‏؛آیه۱۷۸) ۴.(البقره؛آیه۱۵) ۵.(آل‏‌ عمران‏؛آیه۱۷۸) ۶.(النساء؛آیه۱۴) 📚 برگرفته از کتاب فدک نحله‌ی خاتم، آیت الله العظمی وحید خراسانی 🏴 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدی(عج) وارد کوفه می‌شود بالای منبر میرود، و شروع به سخنرانی می‌کند، • فلا يدري الناس! ما قال من البکاء و مردم آنقدر از شدت شوق اشک می‌ریزند؛ که نمی‌فهمند حضرت چه می‌فرمایند... _ صادق‌آل‌علی‌علیه‌السلام فرمود. 📓کشف‌الغمه،ج۳،ص۲۴
من هرگز پوزش نمیخواهم، و پشیمان نیستم! از اینکه خیرخواهانه در بسیاری از بدعت‌ها و انحرافات به "عثمان" انتقاد میکردم. اگر گناه من این بوده که او را ارشاد و هدایت کرده ام آن را می‌پذیرم. • چه بسیارند افراد بی‌گناهی که مورد واقع میشوند! آری؛ _ گاهی ناصح و خیرخواه؛ نتیجه ای که از کار خود میگیرد، بدگمانیِ طرف است... _امیرمومنان‌علی‌علیه‌السلام نهج‌البلاغه،نامه۲۸
ایشان به تنهایی کار یک سازمان را کرده است! مرحوم آیت‌اللَّه‌ العظمی‏ میرزا عبدالهادی شیرازی- ‏رحمه الله علیه- در تقریظی که بر الغدیر نوشته‌‏اند، نکته جالبی را تذکر داده‌‏اند، فرمودند: اگر علامه امینی در میان ما در نجف، و در دیدگاه و منظر خودمان نبود، الغدیر که از چاپ بیرون می‌‏آمد، فکر می‏‌کردیم کارِ گروهی است، کار یک سازمانی ‏است، کار یک نفر نمی‏‌تواند باشد ! و ایشان به تنهایی کار یک گروه و سازمان را کرده است!
در میان خطبه‌اش، شخصی برخواست. عرض کرد: یا امیرالمومنین؛ هر چه انتظار کشیدیم که درباره‌ی خودت و حوادث بعد از رسول‌خدا صحبت کنی، انتظار ما به نتیجه نرسید. آیا وقتش نرسیده به ما بگویی که سکوت و کناره‌گیری‌ات در دوره‌ی خلفای پیشین با دستور رسول خدا بود یا خود شما؟! حضرت فرمود: برای جانشینی آن حضرت شایسته تر از من نبود. اما رسول خدا با من عهدی بسته بود، و من متعهد شده بودم غیر از راه ملایمت، راه دیگری انتخاب نکنم؛ و از اختلاف افکنی و جنگ بپرهیزم. _ در آخر فرمود: اگر من سکوت کرده ام، شما مرا از سخن گفتن معذور بدارید؛ که اگر ضرورتی به سخن گفتن باشد با شما به گفت و گو خواهم نشست. پس درباره آنچه من سخن نمی‌گویم شما هم اصرار نورزید... | الامالی،مجلس۲۶،ص۲۲۳
كَثْرَةُ اَلْمَعَارِفِ مِحْنَةٌ وَ خُلْطَةُ اَلنَّاسِ فِتْنَةٌ بسيارى آشنايان محنت و رنج است، و آميزش با مردم موجب فتنه است.
إِذَا رَأَيْتَ اَللَّهَ يُؤْنِسُكَ بِخَلْقِهِ وَ يُوحِشُكَ مِنْ ذِكْرِهِ فَقَدْ أَبْغَضَكَ. هرگاه ديدى خداوند تو را با خلق خود مأنوس داده ، و از ذكر خود فراری داده ، پس قطعاََ تو را مبغوض داشته است.
منْ أيْقَنَ أنّهُ يُفارِقُ الأحبابَ، ويَسكُنُ التُّرابَ، ويُواجِهُ الحِسابَ، ويَسْتَغْنِي عَمّا خَلَّفَ، ويَفْتَقِرُ إلى ما قَدَّمَ، كانَ حَرِيّا بِقِصَرِ الأملِ وطُولِ العَملِ. هر كه يقين كند كه: از دوستان جدا خواهد شد و در دل خاك خواهد خفت و حساب و كتابى در پيشِ رو دارد و آنچه بر جاى مى‌نهد به كارش نخواهد آمد و به آنچه پيش فرستاده نيازمند است، سزاوار است كه رشته ی آرزو را كوتاه و دامنه عمل را دراز گرداند ... 📚 بحار الأنوار/ جلد ۳۱/ صفحه ۱۶۷
ما منتظر منتقم فاطمه‌سلام‌الله‌علیها هستیم...
ای مردم، انسان هر مقدار که ثروتمند باشد، از خویشاوندان خود بی نیاز نیست که از او با زبان و دست دفاع کنند. خویشاوندان انسان، بزرگترین گروهی هستند که از او حمایت می کنند و اضطراب و ناراحتی او را می زدایند و در هنگام مصیبتها، نسبت به او پرعاطفه ترین مردم می باشند. 📕نهج البلاغه / خطبه 23
۶ محور اصلی خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله تعالی علیها؛ ●مسئله خداشناسی و معارفی حول صفات و افعال الهی ●مسئله نبوت ، ویژگی ها و اهداف آن ●مباحثی حول قران و بیان معارف اساسی آن ●معرفی خود،بیان خدمات خاتم انبیاء و مجاهدت های مولا علی علیه السلام[سیدالمظلومین امیرالمومنین]، آسیب شناسی جامعه اسلامی و چگونگی شکل گیری انحراف ●مسئله تصرف غاصبانه فدک و رد دلایل باطل مخالفان برای تصرف ●طلب یاری از انصار برای دفاع از حق و اتمام حجت بر همه آنان. ●خاتمَة؛ بحث بین حضرت و خلیفه اول پس از اتمام خطبه