✴️ قابل توجه کلیه علاقمندان مباحث ادیان
کارگاهی با عنوان مقدمه ای بر شناخت دین یهود توسط استاد آبایی و در ۴ جلسه از پنج شنبه ۳ آذرماه بعداز ظهر ساعت ۵.۳۰ تا ۶.۳۰ در مرکز علمی و آموزشی دارالادیان برگزار میشود.
عزیزانی که مایل به شرکت در این کارگاه آموزشی میباشند هرچه زودتر جهت ثبت نام با شماره زیر تماس حاصل نمایند
تلفن ۳۲۹۰۲۲۳۹ صبح ها ساعت ۱۰ تا ۱۳
✔️ @daraladyan
لطفا با اشتراک اطلاعیه فوق ☝️ با دوستان و آشنایان ما را یاری فرمایید. با سپاس
تصویری از برگزاری کلاسهای زبان عبری توسط استاد آرش آبایی
✔️ @daraladyan
@RastarLib_نوشته_های_پراکنده_درباره.PDF
4.61M
📓 نوشته های پراکنده درباره یارسان اهل حق
✍️ صدیق صفی زاده
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔@daraladyan
✅ درود بر همراهان همیشگی کانال و گرامیان محترم
بسیار سپاسگزاریم که کانال دارالأدیان را در ایتا حمایت و همراهی می کنید. مطلبی که برای شما عزیزان تحت عنوان "با آئین #یارسان بیشتر آشنا شویم" ارائه می شود به قلم دوست بسیار عزیز و گرامی جناب دکتر مسعود جلالی مقدم است که همیشه پشتیبان ما و فعالیتهای مرکز دارالأدیان بوده و هستند. هرچند این گفتار پیش از این در کانال تلگرام این مرکز به اشتراک گذاشته شده بود ، با اینهمه چون بسیاری از همراهان کانال ایتای ما به تازه گی به جمع ما پیوسته اند انتشار مجدد آن را مناسب دیده و امیدواریم مورد استفاده عزیزان قرار گیرد.
ضمن تقدیر و سپاس مجدد ما از جناب دکتر جلالی مقدم و آرزوی توفیق و سلامتی برای ایشان، مدیریت کانال از کلیۀ اساتید و دانشوران همراه تقاضا می کند با ارسال مطالب علمی و دانشی خویش بخصوص در حوزۀ مطالعات ادیان و مذاهب و اسطوره های ملل مختلف جهان، وبویژه زبانشناسی زبانهای اختصاصی ادیان ما را در تنوّع بخشیدن به مطالب و محتوای کانال بیش از پیش یاری فرمایند.
با تشکر و سپاس: مدیریت کانال 🙏🙏
👈🏿 جهت ارسال مطالب و ارتباط با ما: @hasanasef
✔️https://eitaa.com/daraladyan
🔴🔴🔴 با آئین #یارسان بیشتر آشنا شویم 🔴🔴🔴
آئین "یارْسان " يا يارِسان" یک آئین اصیل ایرانی است که در میان کردان رواج بسیار دارد ، اما در میان ترک زبانان ، لُران و لَکها نیز مؤمنان قابل توجه دارد . پیروان این آئین #اهل_حق نیز نامیده میشوند . متون دینی و مقدس آن ، که "دفاتر" یا "دوره ها" یا "کلامات" خوانده میشوند ، بیشتر بزبان کردی هستند ، اما شماری کلامات ترکی هم وجود دارد .
پیشوای اصلی و برجسته ترین شخصیت در این آئین #سلطان_سهاک (سَهاک) (#سلطان_اسحاق) است که در قرن هفتم ،یا هفتم و هشتم ، میزیست . بنیادگذار این آئین را همو دانسته اند ، ولی خود اهل حق آئینشان را ازلی میدانند . او را تجسم الهیت در زمین می انگارند ؛ در حالی که برای خداوند به مظاهر یا تجسمهای بسیار قائلند . عامه ایشان را بغلط علی اللّهی مینامند . البته در این آئین ، حضرت علی از تجسمهای خداوند هست ، ولی او تنها تجسم نیست .
در آئین یارسان آثار و نشانه های فراوانی از ایران باستان باقی مانده است که در گفتاری دیگر به آنها خواهیم پرداخت .
✍️ دکتر جلالی مقدم
✔️ https://eitaa.com/daraladyan
📖 با آئین #یارسان بیشتر آشنا شویم : بخش دوم
⚡️ آئین یارسان و ایران باستان
در آئین یارسان یا #اهل_حق به بسیاری از آثار ایران باستان برمیخوریم ، آنقدر که میتوان این گمانه را زد که آئین مزبور یا پیش از اسلام پیدا شده و مفاهیم ایرانی آن عصر را بازتاب میدهد ، یا اگر پس از اسلام پیدا شده ، پیوندی محسوس با آن دوران داشته و دارد .
یکی از بزرگان یارسان با نام "بهلول ماهی" از « زنده کردن آئین ایران » سخن میگوید و معتقد است که برای آن باید دیوانه شد و تمامی شهرهای ایران را گشت :
« بهلول فرماید :
بنا بگفته ی یاران ، بنا بگفته ی یاران
ما باید دیوانه باشیم ، بنا بگفته ی یاران
اینک یک یک شهرها را میگردیم
تا زنده کنیم آئین ایران را .» { ۱ }
در یکی از متون دینی یارسان با نام "بارگه بارگه" این آئین به زردشت نسبت داده شده است :
« ای ...
بفرمان خداوندگارم زردشت پیدا شد
و "آوستا" [ با همین ثبت ] را برای همه ی مردم آورد
و ...
و شب و روز برای گسترش [ آئین ] یارسان میکوشید .» { ۲ }
در این متن همچنبن ، زردشت پیامبر خدا خوانده ، و ستوده شده است .
در کتاب مزبور ، به هنگام بیان چگونگی خلقت ، از تقابل نور و دیو [ اهریمن ] سخن گفته شده ، که البته پیروزی با قوای نور است { ۳ } . تأثیر دیدگاه زردشتی در این اندیشه کاملا پیداست .
در یک طرح از جهانشناسی اهل حق (در منظومه ی "حق الحقایق" ) ، اینطور بیان شده که خداوند ماه را از پیشانی گاو آفرید و جایگاه ماه هم پیشانی گاو است . همچنین ، خورشید از پیشانی شیر خلق شد ، و جایگاه خورشید بر پشت شیر است ( یادآور نماد همیشگی ایران : شیر و خورشید ) . در کتاب مزبور چنین آمده است :
« ز پس خالق از قدرت خویشتن / دو تصویر خلقت نمود از دو تن
یکی صورت گاو و دیگر اسد / مجسم شدی هردو از دو جسد »
و ادامه میدهد :
« ز پیشانی گاو و شیر خدا / دو جام زرین شد ز آنها جدا
یکی بود ماه و یکی بود شید / از آن گاو ، از این اسد شد پدید »
و سپس چنین گوید :
« مکان خور و مه به گردان سپهر / بود بر سر شیر و آن گاو مهر
به پیشانی گاو مه کرده جای / یچرخند زانسان به امر خدای
بود جای آن شیر پشت بقر / ابر پشت شیر است مأوای خور » { ۴ }
ادامه ی این بحث را در گفتاری دیگر پی خواهیم گرفت .
{ ۱ } "دوره بهلول" ، ترجمه و گزارش صدیق صفی زاده (بوره که ئی) ، تهران ، طهوری ، ۱۳۶۳ ، صص ۳۶ تا ۳۸ .
{ ۲ } "نامه سرانجام ، یا کلام خزانه" ، ترجمه و گزارش صدیق صفی زاده (بوره که ئی) ، تهران ، هیرمند ، ۱۳۷۵ ، ص ۱۰۱ .
{ ۳ } همان کتاب ، صص۴ _۱۵۳ .
جیحون آبادی ، حاج نعمت الله ، "حق الحقایق" ، به تصحیح محمد مکری ، تهران ، طهوری ، ۱۳۶۱ ، صص ۸ _۵۷ .
✍️ دکتر جلالی مقدم
✔️ https://eitaa.com/daraladyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 #مستند_ظهور
⚡️ قسمت 1
👈🏿 اثری از عبدالله هاشم
کانال ایتا #مرکز_علمی_پژوهشی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
⚡️ قابل توجه همراهان گرامی و فرهیخته
از این هفته بنا داریم در حد امکان با به اشتراک گذاشتن مطالب و نیز یک یا دو مستند به معرفی، شناخت و بحث در باره موضوعاتی چون شیطان و شیطان پرستی، فرقه های سری و عجیب وابسته به مسیحیت و دیگر ادیان، ادبیات پیشگویانه و مکاشفه ای، و نیز منجی موعود و آخرالزمان و آرماگدون بپردازیم.
از این رو نخستین مستندی که انتخاب کردیم با عنوان مستند ظهور و کاری است از عبدالله هاشم که در 50 قسمت ارائه می شود.
♦️لازم بذکر است کلیۀ مباحث و احیاناً دیدگاه هایی که در این مستند ارائه می شود، مورد تأئید و یا هم سو بودن عقیده مدیریت مرکز دارالأدیان با آنها نیست و صرفاً جهت بالابردن اطلاعات مخاطبان بویژه ترغیب آنها به بررسی و مطالعات بیشتر در این حوزه ها می باشد. ♦️
لذا این مرکز از کلیۀ دانشجویان، طلاب و اساتید محترم درخواست می نماید اولاً ما را از نظرات و پیشنهادات و احیاناً انتقادات سازنده بی نصیب نگذارند و در ثانی چنانچه مایلند با ارائه pdf مطالب و مقالات شخصی و یا کتب و نیز اگر فیلم و یا مستندی در اختیار دارند جهت به اشتراک گذاشتن با دیگر همراهان ، برای ما ارسال نموده و در جهت رشد و غنا بخشیدن به این کانال ما را یاری نمایند.
راه ارتباطی با ما و ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات 👇👇
💎@hasanasef
از اینکه ما را همراهی و دنبال می کنید سپاسگزاریم و لطفاً این کانال را به دوستان و آشنایان معرفی نمائید 🙏🙏
کانال ایتا #مرکز_علمی_پژوهشی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
1_526913781.pdf
12.8M
📓تورات متن فارسی
#مرکز_علمی_پژوهشی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
ketabmoghdas-bjes-ir.apk
7.93M
💎 نرم افزار قرآن و عهدین
#مرکز_علمی_پژوهشی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
⚜️ کتاب هَیِسود- اصول بنیادی زبان عبری
✍️ لوبا یوویلر- نورمن م. برونزنیک
⚡️ویژۀ زبان آموزان عبری در مرکز دارالأدیان و سراسر کشور
💎 بازنشر: مرکز علمی، پژوهشی دارالادیان
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
💎 قابل توجه زبان آموزان عبری
⚡️کتاب هیسود ویژه زبان آموزان عبری موجود است. برای تهیه لطفاً با شماره زیر تماس بگیرید👇
32902239 ساعت تماس صبحها ساعت 10 تا 13
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
هدایت شده از کتاب همراه
180 موضوع دینی.apk
5.51M
😳بزرگترین نرم افزار تبلیغی و علمی اندروید منتشر شد😳
مشتمل بر
✅آیات
✅روایات
✅داستانها
✅اشعار
180موضوع دینی در نرم افزار 180موضوع
حجم:۵مگابایت
👍نرم افزار 180موضوع جامعترین نرم افزاردینی موضوعی (انتشارواجب)
💫 شرط استفاده ارسال برای ۵نفر 💫
#کتاب_همراه 👇👇
🆔https://eitaa.com/ketabhamrah
📙 #تازه_های_نشر 📚
⚡️ قابل توجه زبان آموزان عبری ⚡️
⚜️معتبرترین واژه نامۀ عبری - انگلیسی
عهد عتیق (کتاب مقدس)
بر اساس فرهنگ: ویلیام جسینیوس
ترجمۀ انگلیسی : ادوارد روبینسون
تعداد صفحات : 1140 در 1 جلد
بازنشر: مرکز علمی، پژوهشی دارالادیان
برای تهیه لطفاً با شماره زیر تماس بگیرید👇
32902239 ساعت تماس صبحها ساعت 10 تا 13
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
📖 با آئین #یارسان بیشتر آشنا شویم : بخش سوم و پایانی
♻️♻️ بعضی پیوندهای آئینِ #یارسان با ایران باستان 👇👇
#مرکز_علمی_پژوهشی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
📖 با آئین #یارسان بیشتر آشنا شویم : بخش سوم
♻️♻️ بعضی پیوندهای آئینِ #یارسان با ایران باستان ♻️♻️
درکتاب منظومِ |شاهنامه حقیقت| ، در موارد متعدد ، ترکیبی از اندیشه های اسلامی و مزدائی (زردشتی) دیده میشود ؛ در اینجا قرینه سازی میان نیروهای اهوره ئی و اهریمنی کاملا آشکار است { ۱ } .
قهرمانان حماسی شاهنامه ئی در آثار اهل حق حضوری برجسته دارند ، و بسیاری از آنان در آئین یارسان ستوده شده اند ، حتی بعضی از آنها در ردیف مظاهر الهی درآمده اند { ۲ } . در «بارگه بارگه» ، رستم ستوده شده و او را تجسم بنیامین (یکی از چهار فرشته یا مظهر ، یا مرید نزدیک سلطان اسحاق) گفته اند ؛ سهراب تجسم بابایادگار است ، همچنین گیو و گودرز و غیر آنها . سیمرغ نیز مظهری از "خاتون رمزبار" (یکی از تجلیات الهی مؤنث) گفته شده است { ۳ } .
در مقبره ی شاه ابراهیم (از مظاهر الهی نزد یارسان) چشمه ای وجود دارد بنام "هانیتا" ، و هانیتا صورت دیگری است از نام اناهیتا ایزدبانوی آبها در دین مزدائی . هانیتا یا اناهیتا خود محلِ تجلی یا حلولِ ذات الهی است { ۴ } .
در یکی از کتب دینی یارسان ، از "چیستا" (حکمت) سخن بمیان آمده ، و از مقدسینِ آسمانی خواسته شده که از بارگاه سماوی خود فرود آیند و درباره ی راز چیستا گفتگو کنند :
« چهل تن مایه ی خیر و خوشی و سعادتند
هر چهل آنان بیایند و بپا ایستند
از عالم اسرار برآیند و گواهی دهند
و از عالم ملکوت و تاریکی و روشنی ظاهر شوند
پدید آیند و بیایند و از راز چیستا گفتگو کنند » { ۵ } .
(چیستا در دین زردشتی ایزدبانوی دانش و آگاهی و خرد است .)
در «دوره چهل تن» از "زَروَن" سخن بمیان آمده (که همان زُروان است) . این بند (بند ۱۰) بسیار مبهم است ، لیکن بهرحال ، از وجود آن در آغاز جهان گفتگو شده ، «آنگاه که روشنی و تاریکی عالم را فراگرفته بود» { ۶ } . در |دوره بهلول| هم از زروان (با تلفظ زَروان) ، اورمزد ( وَرمَز ) و اهریمن ( اَهْری ) یاد شده است :
« زَروان بودم
در دوران باستان زروان بودم
اهری و ورمز و یاران را دیدم
کالای خوب یار را در آن دم برگزیدم » { ۷ } .
این نکته ای درخور توجه است که حتی مفهوم نه چندان آشنایی چون زروان در آثار رهبران یارسان آمده ، و بسیار نزدیک به معنای کهن آن نیز هست . رستم و گیو و گودرز را همه میشناختند . اما آیا چیستا نیز برای همه معلوم بود ؟ زروان مفهومی آشنا برای همگان بود ؟ ظهور این اصطلاحات و مفاهیم در آثار اهل حق را به چه میتوان تعبیر کرد ؟
✍️ استاد دکتر مسعود جلالی مقدم
{ ۱ } جیحون آبادی ، نعمت الله ، |حق الحقایق| ، به اهتمام محمد مکری ، تهران ، طهوری ، ۱۳۶۱ ، صص ۲ _۷۱ .
{ ۲ } جیحون آبادی ، همان ، صص ۵_۱۵۴ ؛ |نامه سرانجام ، کلام خزانه| ، ترجمه و گزارش صدیق صفی زاده (بوره که ئی) ، تهران ، هیرمند ، ۱۳۷۵ ، ص ۹۴ ؛ |دوره بهلول| ، ترجمه و گزارش صدیق صفی زاده (بوره که ئی) ، تهران. طهوری ، ۱۳۶۳ ، صص۵ _۵۴ .
{ ۳ } |نامه سرانجام| ، صص ۱۳۶ ، ۱۴۶ ، ۱۷۱ .
{ ۴ } افضلی شاه ابراهیمی ، قاسم ، |دفتر رموز یارستان| ، تهران ، چاپ راستی ، ج ۲ ، صص ۸۲ ، ۱۰_۱۰۹ .
{ ۵ } |نامه سرانجام| ، صص ۴۴_۴۴۳ .
{ ۶ } همان اثر ، ص ۴۴۲ .
{ ۷ } |دوره بهلول| ، صص۳ _۶۲ .
#مرکز_علمی_پژوهشی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
📓 مشاهیر اهل حق
✍️ صدیق صفی زاده
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔https://eitaa.com/daraladyan
مشاهير_اهل_حق.PDF
4.53M
📓 مشاهیر اهل حق
✍️ صدیق صفی زاده
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔https://eitaa.com/daraladyan
هدایت شده از کتاب همراه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 مصاحبهکننده در سال ۵۲ میلادی، روز تولد ۸۰ سالگی برتراند راسل در خانهاش از او میپرسد، بعد از این همه سال، آیا چیزی هست که نخواسته باشید، یاد بگیرید؟
- بله! نمیخواهم یاد بگیرم که امیدم را از دست بدهم.
#کتاب_همراه 👇👇
🆔https://eitaa.com/ketabhamrah
هدایت شده از کتاب همراه
صد ساعت مصاحبه با راسل.pdf
1.59M
💫 صد ساعت مصاحبه با برتراند راسل
#کتاب_همراه 👇👇
🆔https://eitaa.com/ketabhamrah