Part02_اسرار ماه رجب.mp3
10.92M
📗کتاب صوتی
#اسرار_ماه_رجب
قسمت 2️⃣
"ماه رجب، سرآغاز ورود به مراتب عالی توحید"
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
Part03_اسرار ماه رجب.mp3
12.73M
📗کتاب صوتی
#اسرار_ماه_رجب
قسمت 3️⃣
"دستورات و مراقبات ماه رجب"
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
Part04_اسرار ماه رجب.mp3
11.7M
📗کتاب صوتی
#اسرار_ماه_رجب
قسمت 4️⃣
"دستورات و مراقبات ماه رجب"
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
Part05_اسرار ماه رجب.mp3
22.84M
📗کتاب صوتی
#اسرار_ماه_رجب
قسمت 5️⃣
"مختصری پیرامون اعتکاف"
🔹پایان🔹
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #هفت_رخ_فرخ_ایران
⚡️رخ هفتم (باز آفرینی یک تمدن)
👈🏿 هفت رخ فرخ ایران نام مستندی فوق العاده است که در آن هفت هزار سال تاریخ تمدن ایران زمین را به تصویر کشیده شده است و نمادهای هر دوره از تاریخ ایران را در کنار یکدیگر به مخاطب ارائه می کند.
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
هدایت شده از دارالادیان-بنیاد شرق شناسی
✅ قابل توجه طلاب و دانشجویان و همراهان گرامی ⬇️⬇️
♦️ #مهلت_ثبت_نام_تمدید_شد ♦️
🏛 به اطلاع عزیزان می رسانیم مهلت ثبت نام کلاسهای آموزش #زبان_سریانی و کارگاه "مقدمه ای بر شناخت #مسیحیت_در_کلیسای_شرق " با شرکت جناب استاد کشیش #آشور_تمرس تمدید شد. علاقمندانی که مایل به شرکت در این کلاسها و دوره ها می باشند، میتوانند از این فرصت ایجاد شده استفاده نموده و هرچه زودتر نسبت به ثبت نام قطعی خویش اقدام نمایند.
🔻این دوره بصورت حضوری می باشد ولی عزیزانی که امکان حضور نداشته باشند می توانند همزمان و آنلاین از این کلاسها بهره ببرند🔺
🔰 علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام و یا دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن زیر تماس حاصل نمایند 👇
☎️ : 02532902239
✅ زمان تماس : صبح ها ساعت 10 الی 13
در ایتا #مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🏛مرکز علمی، پژوهشی و آموزشی دارالأدیان برگزار می کند ⬇️
♦️ به اطلاع کلیۀ همراهان و عزیزان به ویژه طلاب و دانشجویان رشته های ادیان و مذاهب می رسانیم این مرکز نشست هم اندیشی با عنوان " جایگاه زبان سریانی و عبری در مطالعات ادیان ابراهیمی" و با شرکت و سخنرانی دو استاد مجرّب زبانهای مذکور جناب استاد کشیش #آشور_تمرس و استاد #آرش_آبایی برگزار می نماید.
♦️ زمان برگزاری: 4 شنبه 12 بهمن ماه 1401 ساعت 16 - 17.30
♦️ شرکت در این جلسه برای کلیۀ عزیزان و زبان آموزان آزاد و رایگان می باشد، ولی متأسفانه بدلیل کمبود فضا تعداد شرکت کنندگان نیز محدود خواهد بود. لذا از علاقمندان مایل به شرکت در این نشست ثبت نام بعمل می آید.
♦️ علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام و یا دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن زیر تماس حاصل نمایند ⬇️
☎️ : 02532902239
✅ زمان تماس : صبح ها ساعت 10 الی 13
💠 نشانی : قم- خیابان 45 متری صدوق، کوچه 30 پلاک 102 مرکز دارالأدیان
مرکز علمی، پژوهشی و آموزشی دارالأدیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
48.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #مستند « داستان خدا با مورگان فریمن »
1- #فراسوی_مرگ
#دوبله_فارسی
داستان خدا با مورگان فریمن " The Story of God with Morgan Freeman " یک سریال مستند تلویزیونی است که در آوریل 2016 منتشر شد . این ویدئو قسمت اول از فصل اول این مستند است.
مورگان فریمن بازیگر سرشناس و بزرگ هالیوود و کارگردان آمریکایی و صاحب جایزه اسکار است.
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🌹ولادت مولای متقیان امیرالمؤمنین علی "ع" و روز پدر بر همۀ همراهان مبارکباد.
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
هدایت شده از 📀 کتابخانۀ صوتی_تصویری همراه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سرودی بسیار زیبا در مدح مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مناسبت ولادت آن حضرت و روز پدر تقدیم همراهان گرامی 👇👇
💢 این کیه این کیه...
🎙خواننده مصطفی مداحی
📀 کتابخانۀ صوتی _ تصویری همراه ⬇️
📡 @sovtitasviri
هدایت شده از 📀 کتابخانۀ صوتی_تصویری همراه
این کیه این کیه این کیه این بای بسم الله الرحمن الرحیمه
این کیه این کیه معنیه یا و سین و اصل و حا و میمه
این کیه این کیه نامش به جای نام سبحان العظیمه
این کیه در خلوت و جلوت محمد را امینه
این کیه این کیه راهش به راه حق صراط المستقیمه
این کیه مسند نشین همواره در عرش برینه
این علی عالی اعلی امیرالمومنینه این علی عالی اعلی امیرالمومنینه
این کیه این کیه مرشد به میکائیل و جبرئیل امینه
این کیه رهبر به عزرائیل واسرافیل و ویله
این کیه این کیه او مستعان و آدم اورا مستعینه
این کیه هم شیث وهم ایوب و ادریس کبیره
این کیه این کیه بر یوسف و بر هود وبریونس معینه
این کیه موسی و عیسی،خضر والیاس آفرینه
این علی عالی اعلی امیرالمومنینه این علی عالی اعلی امیرالمومنینه
این کیه این کیه مونس به صالح،یار داوود خلیله
این کیه با احمد مرسل به اوادني رحیله
این کیه کروبیان را در شفاعت بس دخیله
این کیه بر اولیا و انبیا دائم کفیله
این کیه کاو اسقیا را ساقی اندر سرسبیله
این کیه این کیه رویش جمیل وجه رب العالمینه
این علی عالی اعلی امیر المومنینه این علی عالی اعلی امیر المومنینه
این کیه این کیه اندر دو عالم بی پناهان را پناهه
این کیه کاو نا امیدان را امید و تکیه گاهه
این کیه بیچارگان را چاره ساز و عجز و آهه
این کیه خیل یتیمان را انیس و سوز و آهه
این کیه این کیه بر جمله درویشان هماره خضر راهه
این کیه با جمع مسکینان جلیس و همنشینه
این علی عالی اعلی امیرالمومنینه این علی عالی اعلی امیرالمومنینه
شاعر : “محمد حسین صغیر اصفهانی “
📀 کتابخانۀ صوتی _ تصویری همراه ⬇️
📡 @sovtitasviri
هدایت شده از 📀 کتابخانۀ صوتی_تصویری همراه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علی گویم علی جویم- امیر درویش حیاتی
📀 کتابخانۀ صوتی _ تصویری همراه ⬇️
📡 @sovtitasviri
مرکز دارالأدیان
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🔯 #دسیسههای_سیاسی_وفرقههای_رازآمیز_یهودی (2)
🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز - بخش 2
💠 قسمت 3
⬇️⬇️⬇️
🔯 #دسیسههای_سیاسی_وفرقههای_رازآمیز_یهودی (2)
🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز - بخش 2
💠 قسمت 3
https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/3025/
به نوشته دایرة المعارف یهود، بدینسان ناتان غزهای “الهیات شابتایی” را توسعه بخشید و “بنیادهای ایدئولوژی” پیروان شابتای را برای یکصد سال آینده پی ریخت. ناتان، و رهبران پسین فرقه، متون دینی یهود، از عهد عتیق تا تلمود و میدرشها، را کاویدند، به ادبیات مفصل کابالا رجوع کردند و “محصولی غنی” در تأیید حرکت خود به دست آوردند. (۶۰)
دقیقاً به این دلیل است که منابع یهودی مکتب جدیدالاسلامی شابتای را ارتداد رازگونه (۶۱) میخوانند؛ یعنی آنگونه ارتداد از دین یهود که راز و رمزی در آن نهفته است. باید توجه کنیم که این مکتب جدیدی نیست بلکه تنها شکل سامانیافته و مدونی است از یهودیت مخفی گذشته که هم در فضای اروپای مسیحی و هم در جهان اسلام پیشینه طولانی داشت.
آنچه در مکتب شابتای زوی و ناتان غزهای حائز اهمیت است تأکید آن بر دوگونه “نور” است که تمایز و تعارض دو نیروی “غیرشیطانی” را بیان میدارد.
به زعم ناتان، از آغاز دو گونه “نور” وجود داشت: نور اندیشمند و نور بیاندیشه. آفرینش کار نور اندیشمند است و نور بیاندیشه، به دلیل ذات خود که ناتوان از آفرینش است، هماره در کار ممانعت از تکاپوی نور اندیشمند است. نور بیاندیشه شر نیست ولی مخالف آفرینش و مخرب ساختارهایی است که نور اندیشمند میآفریند. (۶۲) نور اندیشمند میکوشد دنیای شیطانی خلیفه (اسلام) را از درون تسخیر کند و نور بیاندیشه به تخریب کار او میپردازد. در این میانه، نیروهای شیطانی (سیترا اهرا) مستقر در خلافت نیز منفعل و تسلیم نیستند بلکه فرآیند آفرینش خود را دارند. (۶۳)
به سادگی میتوان دریافت که منظور ناتان از دو گونه نیرو در میان معارضین دنیای اسلام است؛ نیروی اندیشمند و خلاق با الیگارشی زرسالار مستعمراتی، اعم از یهودی و مسیحی، انطباق مییابد و نیروی بیاندیشه به تمامی کسانی اطلاق میشود که ضرورت و اهمیت این تکاپو را درنمییابند و به دلایل گوناگون در کار نور آفرینشگر خرابکاری میکنند و دستاوردهای آن را به باد میدهند. در کتاب حاضر مصادیق روشن این دو گونه از “نور” را خواهیم یافت. مصادیق این نور بیاندیشه را در میان یهودیان نیز میتوان یافت.
ما در این بررسی، مفهوم کابالایی کلیپت را، چه در مضمون و چه در ظاهر، با واژه خلافت یکسان یافتهایم و بدینسان فرایند تیکون را به تکاپو برای فروپاشیدن و امحاء جهان اسلام، بطور عام، تأویل کردهایم. ممکن است کسانی این تأویل را نپذیرند و تشابه مفاهیم کلیپت و خلافت را تصادفی بدانند. ولی تشابه دیگری نیز وجود دارد. در جهانشناسی کابالایی، چند جهان وجود دارد که یکی آسیا (۶۴) نامیده میشود. در فرایند تکوین، جهان آسیا هبوط کرد و به قلمرو تابع خلافت بدل شد. به تعبیر دیگر، شیطان از طریق هبوط آسیا و قرار دادن آن در زیر سلطه خلافت بر آدم کدمن (انسان قدیم) غلبه یافت. هدف تیکون رهایی آسیا از سلطه خلافت و دستیابی به چنان تعادلی است که خلافت نتواند آن را بر هم زند. (۶۵)
3
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🔹تصویر خیالی از ناتان غزه ای
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
آیا آسیا یک مفهوم رازآمیز و مجرد است یا مصداق مشخص دارد؟ آیا تشابه مفاهیم کلیپت (= خلافت) و آسیا با مفاهیم مشخص سیاسی و جغرافیایی آن تصادفی است؟ به گمان ما، این نمادگرایی مصادیق آشکار سیاسی دارد و هیچ نوع تاویل عرفانی را برنمیتابد. در نظریات ناتان غزهای تصوف کابالا صریحترین و عریانترین شکل بیان خود را یافته است.
چرا در مکتب شابتای زوی و ناتان غزهای نفوذ نور اندیشمند و تسخیر خلافت از درون چنین اهمیتی دارد؟ چه ضرورتی این تکاپوی سخت و طولانی را سبب میشود؟
به زعم ناتان، علت آن است که زمزم یا روح مسیح که از اخگرهای نور اندیشمند بود، در آغاز آفرینش در سرزمین خلافت جای گرفت یا شاید خلافت آن را غصب کرد. این امر سبب عدم تعادل در نظام هستی (عین صوف) شد. این اخگر از آغاز در حال تلاشی سترگ و رنجبار برای رهایی خود و گشایش راه برای نفوذ نور اندیشمند در سرزمین خلافت است و تنها آنگاه که این امر تحقق پذیرد نظام هستی به تعادل دست مییابد.
و سرانجام، در فرایند طولانی و بغرنج رهایی زمزم (تیکون) دستیازی به هر اقدامی جایز است؛ زیرا زمزم در تکاپوی خود تابع هیچ یک از قوانین هستی نیست و عملکرد او را نباید با معیارهای ارزشی و اخلاقی حاکم بر لایه توسعهیابنده عین صوف، که مأوای “نور” است، سنجید. درباره کردار او تنها پس از آنکه از اسارت خلافت رهایی یافت باید به داوری نشست. (۶۶)
تعداد یهودیانی که در سال ۱۶۶۶م. به پیروی از شابتای زوی اعلام مسلمانی کردند دویست خانوار ذکر شده است که بطور عمده در ادرنه (آدریانوپول)، در پیرامون شابتای، مستقر شدند. (۶۷) در سال ۱۶۸۳ موج بزرگ دیگری از اعلام اسلام در میان یهودیان مقیم عثمانی رخ داد و تعداد آنها تنها در بندر سالونیک به ۳۰۰ خانوار رسید. (۶۸) این جدیدالاسلامها از حمایت برخی حاخامهای برجسته برخوردار بودند. رهبری این گروه با یوسف فیلسوف حاخام سالونیک و پدرزن شابتای زوی، و سلیمان فلورنتین (۶۹) بود. (۷۰)
یهودیان فوق دونمه (۷۱) نام گرفتند که به معنای برگشته یا جدیدالاسلام است. از سده هیجدهم، پیروان شابتای زوی در یمن، ایران، عثمانی و شمال آفریقا پراکنده شدند. (۷۲) بزرگترین مراکز زندگی دونمهها شهرهای سالونیک، ازمیر و استانبول بود. در سده هیجدهم، گروههایی از پیروان شابتای زوی از لهستان و سایر نقاط به سالونیک (۷۳) مهاجرت کردند. این بندر مهم تجاری تا سال ۱۹۲۴ میلادی کانون اصلی دونمهها به شمار میرفت. (۷۴) دایرة المعارف یهود محل استقرار امروزین پیروان شابتای زوی را ترکیه، ایتالیا، لهستان، مراکش و کردستان ذکر میکند. (۷۵)
دونمههای سالونیک در محلههای مخصوص خود، جدا از سایر سکنه شهر، زندگی میکردند. دایرة المعارف یهود مینویسد دونمهها در ظاهر خود را مسلمان میخواندند و به شدت مقید به انجام ظواهر اسلامی بودند. سران آنها با سران فرقههای دراویش، بویژه با بکتاشیها، رابطه دوستانه داشتند. نخستین گروه دونمهها در حوالی سال ۱۶۹۰، به ریاست یعقوب قریدو (۷۶) برادر کوچک یوسف فیلسوف، به زیارت مکه رفتند. معهذا، آنان یهودیان مخفی بودند و به شکل پنهان مناسک خود را، که آمیزهای از مناسک سنتی یهودی و آداب جدید است، انجام میدادند.
4
👈🏿 ادامه دارد .....
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
✅ قابل توجه طلاب و دانشجویان و همراهان گرامی ⬇️⬇️
🏛 به اطلاع عزیزان می رسانیم کلاسهای آموزش #زبان_سریانی و کارگاه "مقدمه ای بر شناخت #مسیحیت_در_کلیسای_شرق " با شرکت جناب استاد کشیش #آشور_تمرس به زودی تشکیل می شود. علاقمندانی که مایل به شرکت در این کلاسها و دوره ها می باشند، و به ویژه عزیزانی که پیش ثبت نام کرده اند لطفا هر چه زودتر وضعیت خویش را قطعی نمایند. با تشکر
🔰 علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام و یا دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن زیر تماس حاصل نمایند 👇
☎️ : 02532902239
✅ زمان تماس : صبح ها ساعت 10 الی 13
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🎧کتاب_صوتی #شبهای_پیشاور
🎙#محمد_سلطان_الواعظین_شیرازی
#مناظره_مذهبی
در قالب نمایشنامۀ رادیویی
🔻شب نهم و دهم (پایان)
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🎧کتاب_صوتی #شبهای_پیشاور
🎙#محمد_سلطان_الواعظین_شیرازی
#مناظره_مذهبی
در قالب نمایشنامۀ رادیویی
⚡️شرح مناظرات عالم بزرگ شیعی جناب سیّد محمد سلطان الواعظین شیرازی با علمای برجستۀ اهل سنت در شهر پیشاور پاکستان در ده شب.
این جلساتِ پرشور که از شب جمعه 23 رجب 1345 ه . ق شروع شد، تا ده شب به طول می انجامد. استدلال مرحوم سلطان الواعظین در طول این مناظره ها، فقط از کتب و منابع اهل سنت میباشد.در پایان مذاکرات و شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان حاضر در مجلس به مذهب تشیع مشرف میشوند.
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
09-Shabhaye_Pishavar.mp3
12.72M
📣 کتاب صوتی #شبهای_پیشاور
در قالب نمایشنامۀ رادیویی
⚡️شرح مناظرات عالم بزرگ شیعی جناب سیّد محمد سلطان الواعظین شیرازی با علمای برجستۀ اهل سنت در شهر پیشاور پاکستان در ده شب
🔻 شب نهم 🔻
کاری از مؤسسۀ انتشاراتی و تحقیقاتی موعود
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
10-Shabhaye_Pishavar.mp3
11M
📣 کتاب صوتی #شبهای_پیشاور
در قالب نمایشنامۀ رادیویی
⚡️شرح مناظرات عالم بزرگ شیعی جناب سیّد محمد سلطان الواعظین شیرازی با علمای برجستۀ اهل سنت در شهر پیشاور پاکستان در ده شب
🔻 شب دهم (پایان)🔻
کاری از مؤسسۀ انتشاراتی و تحقیقاتی موعود
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
مرکز دارالأدیان
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🔯 #دسیسههای_سیاسی_وفرقههای_رازآمیز_یهودی (2)
🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز - بخش 2
💠 قسمت 4
⬇️⬇️⬇️
🔯 #دسیسههای_سیاسی_وفرقههای_رازآمیز_یهودی (2)
🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز - بخش 2
💠 قسمت 4
https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/3025/
اصول عقاید دونمهها به یاد ده سبط گمشده بنیاسرائیل ده اصل است. سران دونمه با تعدادی از حاخامهای یهودی سالونیک رابطه پنهان داشتند. ازدواج دونمهها تنها در درون ایشان بود و ازدواج با مسلمانان را “بطور جدی و موکد” منع میکردند. دونمهها همگی با زبان عبری آشنایی داشتند و در میان خود به زبانهای عبری و لادینو (یهودی اسپانیولی) تکلم میکردند. تنها از سال ۱۸۷۰ ترکی به زبان رایج در میان آنان بدل شد. در سال ۱۷۷۴، کارستن نیبور سیاح دانمارکی، شمار دونمههای سالونیک را ۶۰۰ خانوار گزارش کرده است که تنها در میان خود ازدواج میکنند. در زمان جنگ اول جهانی، تعداد آنها ۱۰ الی ۱۵ هزار نفر تخمین زده میشد. (۷۷)
رهبری فرقه دونمه با یک الیگارشی ثروتمند و مقتدر بود که به ترکی قاپانجیلر خوانده میشدند. اعضای طبقه متوسط دونمه یعقوبلر نام داشتند. گروه سومی نیز در میان دونمهها بود که طبقه فرودست جامعه فوق را تشکیل میداد و کنیوسوس (۷۸) نام داشت. هر فرد دونمه با دو نام ترکی و عبری خوانده میشد که کاربرد خارجی و داخلی داشت. آنان نامهای قدیمی اسپانیولی خود را نیز حفظ کرده و در مراسم مرگ از آن استفاده میکردند. دونمهها نوشتههای خود را بر روی کاغذهای بسیار کوچک مینگاشتند که به راحتی قابل مخفی کردن بود. دونمهها چنان ماهرانه موفق به پنهان کردن مسایل درونی خود بودند که تنها منبع شناخت ایشان شایعاتی بود که در بیرون از آنان در پیرامونشان وجود داشت. (۷۹)
در زمان انقلاب فرانسه (۱۷۸۹) رهبری دونمههای سالونیک با فردی مقتدر و متنفذ به نام درویش افندی بود که نام یهودی او یهودا لوی تووا (۸۰) است. (۸۱) در اوایل سده هیجدهم، رهبری دونمهها با باروخیا روسو (۸۲) (متوفی ۱۷۲۱) بود که با نام اسلامی عثمان بابا شناخته میشد. (۸۳)
دونمهها تجربه موفق مارانوهای “مسیحی” را در دنیای اسلام به کار بستند و در سده نوزدهم بسیاری از مناصب مهم دیوانسالاری عثمانی را به دست گرفتند. دونمهها در پیدایش و گسترش فراماسونری عثمانی، در اصلاحات غربگرایانه این کشور، و در استقرار مشروطه عثمانی نقش مهمی ایفا نمودند. “کمیته اتحاد و ترقی” و “جنبش ترکان جوان” از درون همین فرقه بسته و منسجم پدید شد. اجمالاً اینکه در نخستین دولت مشروطه عثمانی (۱۹۰۹م.) چند وزیر دونمه حضور داشتند که یکی از آنان جاوید بیگ، وزیر مالیه، است. جاوید بیگ از تبار باروخیا روسو است و ریاست فرقه دونمه را به دست داشت. درباره تکاپوی جاوید بیگ و پیوند او با سِر ارنست کاسل زرسالار نامدار یهودی، نیز در آینده سخن خواهیم گفت. جنبش ترکان جوان از شهر سالونیک و با رهبری دونمهها آغاز شد. دایرة المعارف یهود بگونهای دو پهلو و زیرکانه تعلق مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) به فرقه دونمه را بیان داشته است. مینویسد: “به گفته بسیاری از یهودیان سالونیک، که مورد تکذیب دولت ترکیه است، مصطفی کمال پاشا از تبار دونمهها بود.” (۸۴)
در پی استقرار حکومت مصطفی کمال پاشا در سال ۱۹۲۴ بسیاری از دونمهها بندر سالونیک را ترک کردند و بطور عمده در استانبول و تعداد کمی در ازمیر و آنکارا مستقر شدند. در دهههای بعد، دونمهها به اسرائیل مهاجرت نکردند و در ترکیه ماندگار شدند. به نوشته دایرة المعارف یهود، حتی در سال ۱۹۶۰ نیز چارچوب سازمانی دونمهها موجود بود. در ادبیات درونی آنها هیچ اشارهای به تعلقشان به اسلام یافت نمیشود؛ به عکس خود را یهودیان واقعی میخوانند و هنوز نیز به شابتای زوی اعتقاد دارند. (۸۵)
دایرة المعارف یهود میافزاید: از اوایل سده هیجدهم، دونمهها متهم به هرزگی جنسی بودند. معهذا، “تردیدی نیست که طی چند نسل آمیختگی [هرج و مرج] جنسی (۸۶) در میان آنان رواج داشته است.” در اشعار یهودا لوی تووا (درویش افندی)، که در سال ۱۹۶۰ منتشر شد، دفاعیات جسورانهای به سود الغاء محدودیتهای جنسی مندرج است.” آنان جشن ویژهای موسوم به جشن بره (۸۷) دارند که طی آن به اجرای برخی مناسک جنسی (۸۸) میپردازند. (۸۹)
5
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan