در سده هفدهم، از طریق افرادی چون حییم بن عطار مراکشی (۹۰) و شالوم (سلیم) بن یوسف شبازی (۹۱) شاعر نامدار یهودی ساکن یمن، فرقه کابالا در شمال آفریقا و یمن گسترش یافت. در این دوران در تونس و الجزایر نیز برخی چهرههای سرشناس یهودی رهبری حلقههای کابالا را به دست داشتند. مردخای بن موسی ساسون بغدادی (۹۲) در بغداد حلقه متنفذی از فرقه کابالا پدید ساخت که تا سده بیستم در منطقه حضور داشت. اسحاق بن موسی نیز در روستای حریر (اربیل کردستان) مستقر شد و خاندان حریری (۹۳) را بنیان نهاد. یکی از پسران اسحاق، به نام پیناس (۹۴) در ماجرای شابتای زوی شرکت فعال داشت. دو پسر دیگر او، به نامهای حییم و اسحاق، حاخامهای شهر رواندوز اربیل بودند. اعضای خاندان حریری در تمامی سدههای هیجدهم و نوزدهم در کردستان فعال بودند و از رهبران فرقه کابالا در بینالنهرین به شمار میرفتند. (۹۵)
در نیمه دوم سده هیجدهم، حاخام شلوم شرابی (۹۶) (۱۷۲۰-۱۷۷۷)، از یک خانواده یهودی مستقر در یمن، در بیتالمقدس مستقر شد و به رهبر معنوی فرقه کابالا در شمال آفریقا و به تعبیر دایرة المعارف یهود “در سراسر مشرق زمین” بدل گردید. او در فلسطین به عنوان “قدیس” و “جادوگر” شهرت یافت. طریقت شرابی به مشرب صوفیان مسلمان شباهت آشکار داشت. در پیرامون او گروهی از شاگردان زبده حضور داشتند که سران فرقه او به شمار میرفتند. بدینسان، بیتالمقدس به یکی از کانونهای مهم تولید “صوفیان” یهودی و تکاپوی آنان در شمال آفریقا و سراسر مشرق زمین بدل شد. با توجه به پیشینه تاریخی و فضای فکری و سیاسی مکتب کابالا، روشن است که این کانون میتوانست تأثیرات جدی بر فرقههای اهل تصوف داشته باشد و به منبع الهام انواع مدعیان مهدویت در میان مسلمانان بدل گردد. دایرة المعارف یهود مینویسد: “اقتدار تفوقآمیز این حلقه به سرعت در تمامی کشورهای اسلامی تثبیت شد و مواضعی بسیار نیرومند کسب کرد.“ طریقت شرابی تا سده بیستم در بیتالمقدس مستقر بود. (۹۷)
🔻پایان بخش دوم🔻
👈🏿 این گفتار ادامه دارد ....
پینوشتها:
۴۵. ibid, p. 1239. / 46. ibid, p. 1240. / 47. Dulcigno / 48. Albania / 49. Joseph Filosof / 50. ibid, pp. 1240-1241. / 51. Raze di-Maheimanuta / 52. Attika Kaddisha / 53. Malka Kaddisha / 54. ibid, p. 1240. / 55. ibid, p. 1241. / 56. Moses Cafsuto / 57. Leghorn / 58. Kastoria / 59. ibid, vol. 12, pp. 863-866; vol. 14, pp. 1239, 1241. / 60. ibid, vol. 14, p. 1238. / 61. Mystical Apostasy / 62. ibid, p. 1241. / 63. ibid, p. 1242. / 64. Asiyyah / 65. ibid, vol. 10, pp. 600, 615. / 66. ibid, vol. 14, p. 1242. / 67. ibid, p. 1239. / 68. ibid, p. 1245. / 69. Solomon Florentin / 70. ibid, p. 1244. / 71. Doenmeh / 72. ibid, p. 1221.
۷۳. بندر سالونیک (Salonika)، واقع در کناره دریای اژه، هم اکنون دومین شهر بزرگ یونان است.
۷۴. ibid, vol. 6, p. 148; vol. 14, p. 1243. / 75. ibid, vol. 14, p.1243. / 76. Jacob Qerido / 77. ibid, vol. 6, pp. 148-150; vol. 14, p. 1245. / 78. Konyosos / 79. ibid, vol. 6, p. 150. / 80. Judah Levi Tovah / 81. ibid, p. 149. / 82. Baruchiah Russo / 83. ibid, vol. 14, p. 1245. / 84. ibid, vol. 6, p. 151. / 85. ibid. / 86. Sexual Promiscuity / 87. Hag ha-Keves (Festival of the Lamb) / 88. Orgiastic Ceremonies / 89. ibid. / 90. Hayyim ben Attar / 91. Shalom ben Joseph Shabbazi / 92. Mordechai ben Moses Sasson / 93. Hariri / 94. Phinehas / 95. ibid, vol. 7, p. 1339; vol. 10, pp. 552-554. / 96. Shalom Mizrahi Sharabi / 97. ibid, vol. 10, pp. 553-554; vol. 14, pp. 1307-1308.
منبع: عبدالله شهبازی ؛ زرسالاران یهودی و پارسی استعمار بریتانیا و ایران، ج ۲، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، چاپ دوم (پائیز ۱۳۹۰)
6
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 عید مبعث پیشاپیش بر همۀ مسلمانان جهان مبارکباد
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
AKSGIF_IR_Holy_Prophet_gif_عید_مبعث_متحرک23.gif
93.6K
💐 عید مبعث بر همۀ مسلمانان جهان مبارکباد
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
هدایت شده از کتاب همراه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹عید مبعث بر همۀ همراهان گرامی و عاشقان آن حضرت مبارک باد
کتاب همراه ⬇️
🆔 @ketabhamrah
✅ سایۀ کبریا
جهان شد سراسر سرور و شفق
بدین روز مبعث، ز آیات حق
به خلقت قدیم و به جنت قسیم
به خصلت کریم و به مکنت عظیم
به دولت رفیع است چون کهکشان
شفیع امم از جهان تا جنان
بــه پیغمبران خــاتم انبیاء
شد احمد به نام و امین خدا
به بستان خلق است چون بوی گُل
امام الهدی ، پیشوای رسُل
به راه هدایت سراجٌ منیر
به کون و مکان پادشاه و امیر
به انس و ملک هادی و رهنما
به چرخ و فلک سایۀ کبریا
نمادی ز توحید و کفواً احد
به یکتای رحمان ، خدای صمد
بر افلاکیان است چون سرسبیل
شفیعٌ ، ودودٌ ،کریمٌ ، جمیل
درین روز فرخنده، انس و مَلَک
به تسبیح اویند در نُه فلک
به لب ذکر طه و حمد و ثناء
به حج آمده ، صف به صف انبیاء
همه نور آدم ز انوار اوست
خلایق مسلّم، ز اطوار اوست
زمین و زمان ، هست شد با دلیل
بلند آسمان، پیش قدرش ذلیل
همو، اصل بود و وجود از اَلَست
ز نورش همه خلق، موجود و هست
به عرش برین خلقتش هرچه بود
به کروبیان شد دلیل سجود
خدایا به حق نبیّ و حــــرا
که مولود شد آیۀ مصطفی
به حق محمّد، به قدر و به نور
به اعجاز آیات اخلاص و طور
به حق کلامی که باشد وحید
و با وحی جبریل آمد پدید
به قرآن ، به حق رسول مبین
به النازعات و به لقمان و تین
به شمس وضحی و به لیل و قمر
به آیات فجر و به نجم و زُمَر
به کوثر، به ماعون، عَبَس ، جاثیه
به غافر، قیامت ، به صف، غاشیه
به اَنعام و اَعراف و رحمن و نصر
به فتح و به اَحقاف و انسان و عصر
به اسراء و حِجر و به آیات نَحل
به روم و قصص ، عنکبوت و به نَمل
به فرقان و شوری و الکافرون
به آیات توبه، به المؤمنون
به موسی کلیم و به روح خلیل
به وَالعادیات و به آیات فیل
به یونس ، به هود و به یوسف، به نوح
که او بر قریش است چون جان و روح
خدایا به حق نبــیّ و وَلــــی
که یک احمد مصطفی ، وان علی
به حق رسول و وصیِّ زمین
که خواندی به حق ، احسنُ الخالقین
به زهرا، به مولا، حسن با حسین
که در ماتمش شد جهان شور و شین
مکن مؤمنی را به دنیا زبون
من و ما مَکُن بند شیطان دون
به دنیا مکن شیعه را مبتلا
به پـــاکی پاکـان آل عبا
رها کن من و ما ز آمال پست
دگر هرچه خواهی همان نیک هست
#آصف
مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
⬅️پنجمین پیشنشست همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
⭕️موضوع: جایگاه و حقوق بیمار در متون مقدس اسلام و مسیحیت
☪️حجت الاسلام محمد صحاف کاشانی
✝️کشیش جاستین جودی شمبری
⭕️زمان: یکشنبه 30 بهمن ماه 1401 ساعت 12: 40 الی 14
⭕️مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طبقه دوم سالن شهید سلیمانی
⭕️نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود
⬅️جهت شرکت در جلسه به صورت مجازی به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
http://dte.bz/philconf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه فرو ماند از جمال محمّد
سرو نباشد به اعتدال محمّد
قدر فلک را کمال و منزلتی نیست
در نظر قدر با کمال محمّد
🌹 مبعث پیامبر مهربانی حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله مبارک🌹
مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
animation.gif
235.2K
مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
52.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #مستند « داستان خدا با مورگان فریمن »
2- #فراسوی_مرگ ( قسمت دوم )
#دوبله_فارسی
داستان خدا با مورگان فریمن " The Story of God with Morgan Freeman " یک سریال مستند تلویزیونی است که در آوریل 2016 منتشر شد . این ویدئو قسمت اول از فصل اول این مستند است.
مورگان فریمن بازیگر سرشناس و بزرگ هالیوود و کارگردان آمریکایی و صاحب جایزه اسکار است.
#مرکز_دارالادیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
با درود به همراهان گرامی و تبریک اعیاد شعبانیه
عزیزانی که مایلند قسمتهای مختلف این مستند جذاب را زودتر پی گیری نمایند میتوانند به کانال دارالادیان در تلگرام رجوع نمایند 👇👇
https://t.me/daroladyan
#دسیسههای_سیاسی_وفرقههای_رازآمیز_یهودی (3)
🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز - بخش 3
💠 قسمت 1
https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/3027/
در حوالی نیمه سده هیجدهم از درون فرقه رازآمیز کابالا و بر بنیاد میراث شابتای زوی و ناتان غزهای شیاد دیگری به نام یاکوب فرانک ظهور کرد و فرقهای را بنیاد نهاد که به فرانکیست شهرت یافته است.
یعقوب بن یهودا لیب که به نام یاکوب فرانک (۹۸) (۱۷۲۶-۱۷۹۱) شهرت دارد، به یک خانواده ثروتمند تاجر و پیمانکار تعلق داشت و همسرش نیز از یک خانواده ثروتمند تاجر بود. خانواده فرانک از یهودیان مستقر در اوکرایین بودند و او در شهر کوچکی در منطقه پودولیا (۹۹) در شمال کیف (اوکرایین)، به دنیا آمد. فرانک در جوانی به طریقت کابالا جذب شد، کتاب ظهر [ کتاب زُهَر – کتاب زوهر ] را خواند و به عضویت فرقه شابتای زوی درآمد. در سال ۱۷۵۳ به بندر سالونیک رفت و مدتی با دونمهها زیست. سپس به سیاحت در آدریانوپول و ازمیر پرداخت و بار دیگر به سالونیک بازگشت.
در دسامبر ۱۷۵۵، فرانک از سوی سران فرقه دونمه برای تصدی ریاست این فرقه در لهستان به همراه دو حاخام، به نامهای ربی مردخای و ربی نحمان راهی زادگاه خود شد. فرانک در رأس فرقه شابتای در پودولیا قرار گرفت ولی کمی بعد، در ژانویه ۱۷۵۶، کارش به رسوایی کشید. زمانی که فرانک و پیروانش در یک خانه دربسته مشغول اجرای مناسک جنسی مرسوم در فرقه شابتای بودند، به علت باز شدن تصادفی پنجرهها، مردم مطلع شدند و تمامی آنان را دستگیر کردند. مقامات شهر یاکوب فرانک را آزاد کردند زیرا گمان بردند وی تبعه دولت عثمانی است. فرانک به عثمانی بازگشت و مدتی به ظاهر مسلمان شد. کمی بعد، بار دیگر به پودولیا رفت و رهبری فرقه شابتای را در گالیسیا، اوکرایین و مجارستان به دست گرفت. مدتی بعد، یاکوب فرانک و صدها تن از پیروان یهودی او گروه گروه به مسیحیت (مذهب کاتولیک) گرویدند. مقامات اسقفی منطقه نیز با خشنودی آنان را به سلک مسیحیت پذیرفتند. (۱۰۰) دایرةالمعارف یهود مینویسد:
در سالهای ۱۷۵۶-۱۷۶۰ بخش بزرگی از پیروان یاکوب فرانک به مذهب کاتولیک گرویدند و فرقهای مشابه دونمه را در لهستان تشکیل دادند. آنان تنها در ظاهر کاتولیک بودند. (۱۰۱)
این یک گروش ظاهری به آئین مسیح و تأسیس سازمان جدیدی از یهودیان مخفی بود. دایرة المعارف یهود در جای دیگر نیز به صراحت فرقه فرانکیست را “یک فرقه مخفی یهودی” خوانده است. (۱۰۲)
مسیحی شدن فرانک سبب جلب برخی مسیحیان لهستان و شرق اروپا به این فرقه شد. به نوشته مأخذ فوق، گردانندگان فرقه فرانک در لهستان و روسیه یهودیان ثروتمند و تحصیلکرده، گروهی از حاخامهای جوامع کوچک یهودی و برخی از آنان پسران سران جوامع یهودی شرق اروپا بودند. بخش مهمی از اعضای فرقه میهمانخانهدارها و میخانهدارهای یهودی بودند. در موراویا و بوهم، تعدادی از اعضای خاندانهای اشرافی و ثروتمند مسیحی به این فرقه گرویدند. (۱۰۳) باید افزود که پیروان یاکوب فرانک در آن زمان به عنوان فرقه شابتای زوی شناخته میشدند و خود آنان نیز خویش را “مومنین”، یعنی پیروان شابتای زوی، میخواندند. نام فرانکیست از سده نوزدهم به ایشان اطلاق شد. (۱۰۴)
1
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
مرکز دارالأدیان
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🔯 #دسیسههای_سیاسی_وفرقههای_رازآمیز_یهودی (3)
🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز - بخش 3
💠 قسمت 1
⬇️⬇️⬇️
به رغم گروش ظاهری فرانک و پیروانش به مسیحیت، تکاپوی فرقه فوق نارضایی مردم را برانگیخت و در پی فاش شدن برخی عملیات جنسی آنان، در فوریه ۱۷۶۰ مقامات دولتی فرانک را در شهر ورشو دستگیر کردند. یاکوب فرانک به مدت ۱۳ سال محترمانه به یک قلعه در چکسلواکی تبعید شد. از سال ۱۷۶۲ همسرش نیز به او پیوست. در این دوران، پیروان کثیر او به دیدارش میرفتند و مراسم خود را، که آمیخته با عملیات جنسی بود، در داخل قلعه و بیرون از آن انجام میدادند. (۱۰۵)
فرانک پس از آزادی به شهر برنو (منطقه موراویا) رفت و در نزد دخترعموی خود، که همسر یک تاجر ثروتمند یهودی بود، اقامت گزید. پیشتر گفتیم که شهر برنو از سده هفدهم یک کانون مهم یهودینشین بود. در این زمان، یاکوب فرانک از میان پیروان خود در شهر برنو یک سازمان مسلح ایجاد کرد که اعضای آن اونیفورمهای نظامی میپوشیدند و تعلیمات نظامی میدیدند. اینک یاکوب فرانک فرد مهمی به شمار میرفت، تا بدان حد که در مارس ۱۷۷۵ به وین سفر کرد و از سوی امپراتور و ولیعهد هابسبورگ مورد پذیرایی قرار گرفت. به نوشته دایرة المعارف یهود، علت این رابطه قولی بود که فرانک به امپراتور داده بود که به وسیله اعضای سازمان سرّی خود بخشهایی از سرزمین عثمانی را تجزیه کند. از آن پس اعضای به ظاهر مسیحی فرقه فرانک بطور ناشناس به عثمانی میرفتند و به ویژه در سالونیک با دونمههای به ظاهر مسلمان رابطه استوار داشتند. (۱۰۶)
دایرة المعارف یهود میافزاید منبع مالی یاکوب فرانک که درباری باشکوه و ارتشی مسلح و مجهز بر پا کرده بود، ناشناخته است. این در حالی است که او در برنو صدها مرید مسلح داشت که به هیچ کار و حرفهای اشتغال نداشتند و تمام وقت در خدمتش بودند. (۱۰۷) روشن است که یاکوب فرانک از یک منبع غنی مالی، بجز پیروانش، تغذیه میشد زیرا در سال ۱۷۸۴ برای مدت کوتاهی دریافت پول از این منبع قطع شد و او در وضع مالی دشواری قرار گرفت. (۱۰۸)
آئین فرانک بر پرستش سه خدا استوار است: خدای خوب، برادر بزرگ و زن باکره. خدای خوب یاکوب فرانک درواقع همان اتیکه کدیشه، علت نخستین و خدای بیکاره شابتای زوی است. برادر بزرگ همان خدای اسرائیل است که شابتای زوی و یاکوب فرانک پیامبران اویند. خدای اسرائیل سرانجام یاکوب فرانک را فرستاد و وی با مجسم ساختن پرستش زن، ضلع گمشده این تثلیث، رسالت خود را به پایان برد. (۱۰۹) پرستش زن بیان عریان همان نمادهایی است که پیشتر، در مکتب کابالای اسحاق لوریا از طریق تبدیل شخینا به نماد مونث پدید آمده بود.
2
👈🏿 ادامه دارد ....
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
اعیاد_شعبانیه_4_xhxo.gif
3.13M
مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
✅ قابل توجه طلاب و دانشجویان و همراهان گرامی ⬇️⬇️
🏛 در خصوص کلاسهای آموزش #زبان_سریانی و کارگاه "مقدمه ای بر شناخت #مسیحیت_در_کلیسای_شرق " با شرکت جناب استاد کشیش #آشور_تمرس برخی عزیزان تماس گرفته اند که کلاس کی تشکیل می شود بدون اینکه ثبت نام کرده باشند. جالب اینکه وقتی از آنها پرسیده می شود که شما چرا ثبت نام قطعی نکردید، میگویند ما منتظریم هر وقت کلاس خواست شروع شود ما آن موقع ثبت نام می کنیم . جهت آگاهی این دسته از عزیزان باید گفت وقتی بصورت قطعی روشن نیست که چند نفر در کلاس شرکت می کنند چگونه میتوان با اطمینان کلاس را شروع کرد!!
لذا یکبار دیگر از کلیه عزیزان بخصوص دوستانی که از اصفهان زنگ زده اند ( که تعدادشان 6 یا 7 علاقمند بوده) تقاضا می کنیم هرچه زودتر با ثبت نام قطعی وضعیت خویش برای شرکت در این کلاسها را از ابهام خارج کنند. با تشکر
🔰 علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام و یا دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن زیر تماس حاصل نمایند 👇
☎️ : 02532902239
✅ زمان تماس : صبح ها ساعت 10 الی 13 ؛ بعد از ظهرها ساعت 16 تا 18
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
مبانی مسیحیت
نوشته : جان استات
ترجمه : روبرت آسریان
مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 @daraladyan
مبانی_مسیحیت_از_جان_استات_ترجمه_رابرت_اسریان.pdf
17.55M
مبانی مسیحیت
نوشته : جان استات
ترجمه : روبرت آسریان
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
مرکز دارالأدیان
🆔 https://eitaa.com/daraladyan
🔯 #دسیسههای_سیاسی_وفرقههای_رازآمیز_یهودی (3)
🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز - بخش 3
💠 قسمت 2
⬇️⬇️⬇️
#دسیسههای_سیاسی_وفرقههای_رازآمیز_یهودی (3)
🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز - بخش 3
💠 قسمت 2
https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/3027/
برگزاری مناسک جنسی از سوی اعضای فرقه فرانک امری قطعی و آشکار است. مورخین دانشگاه عبری اورشلیم مینویسند اعضای این فرقه “در جشنهای خود به عیاشیهای جنسی میپرداختند.” (۱۱۰) یکی از مراسم آنان پرستش بانو نام داشت. در این مراسم همسر فرانک و پس از مرگ او دخترش اِوا، در برابر پیروان مجذوب ظاهر میشدند و مورد پرستش قرار میگرفتند. فرانک در اواخر عمر شایع کرد که این دختر فرزند نامشروع کاترین، ملکه مقتدر روسیه، است که بطور ناشناس تحت سرپرستی او قرار گرفته. این شایعه چنان رواج یافت که حتی برخی مقامات عالیرتبه امپراتوری روسیه نیز آن را باور کردند و گمان بردند که به راستی دختر فرانک از خاندان تزار است. (۱۱۱)
پس از مرگ یاکوب فرانک یکی از برادرزادههای او به نام جونیوس فری (۱۱۲) رهبری فرقه را به دست داشت. او کمی بعد رهبری فرقه را به اوا فرانک واگذارد و خود به فرانسه رفت. این مقارن با انقلاب فرانسه است. جونیوس فری در کسوت انقلابیون در آمد و به یکی از سران کلوپ ژاکوبنها بدل شد. (۱۱۳) رهبران کلوپ ژاکوبن و در رأس آنان روبسپیر، برخلاف بسیاری از نمایندگان مجلس ملی فرانسه، نگرشی مثبت به یهودیان داشتند و شورای شهر پاریس، که در زیر نفوذ ژاکوبنها قرار داشت، حتی در دفاع از یهودیان هیئت نمایندگی خود را به مجلس ملی فرستاد. (۱۱۴) اوا فرانک تا زمان مرگ (۱۸۱۶) ریاست فرقه فرانکیست را به دست داشت.
در سدههای نوزدهم و بیستم میلادی، فرقه فرانک به صورت یک سازمان سرّی به حیات خود ادامه داد؛ اعضای آن “به ظاهر” بطور دقیق آداب کاتولیکی را اجرا میکردند و در محل زندگی خود به عنوان مسیحیانی مومن شناخته میشدند. (دایرةالمعارف یهود تعبیر “به ظاهر” را به کار برده که نشانگر تداوم یهودیت در آنهاست.) (۱۱۵) اعضای فرقه، چون دونمههای عثمانی، تنها در میان خود ازدواج میکردند. بدینسان، به نوشته دایرة المعارف یهود، “یک شبکه گسترده خانوادگی” از فرانکیستها پدید شد؛ آنان فرزندانشان را طبق روش خود پرورش میدادند و با تاریخ و سنن فرقه آشنا میکردند. اعضای این فرقه، بهسان ماسونها، یکدیگر را “برادر” میخوانند. (۱۱۶) فرانکیستهای لهستان، مانند دونمههای عثمانی، در دوران بیثباتی سیاسی این کشور از موقعیت بهره جستند و برخی از آنان عناوین اشرافی برای خود به دست آوردند. (۱۱۷) برخی از خانوادههای فرانکیست مقیم امپراتوری اتریش نیز به صفوف اشرافیت اتریش راه یافتند. (۱۱۸) در سده نوزدهم بسیاری از آنان به مقامات عالی سیاسی لهستان رسیدند. سازمان سری فرانکیست لهستان برای مدتی طولانی با دونمههای عثمانی رابطه نزدیک داشت. (۱۱۹)
کانون دیگر فرقه فرانک در شهر ورشو (چکسلواکی) مستقر بود. فرانکیستها در این شهر به احداث کارخانههای متعدد دست زدند و در سازمانهای ماسونی آن تکاپویی گسترده داشتند. (۱۲۰) در سالهای ۱۸۴۸-۱۸۴۹ تعداد زیادی از خانوادههای فرانکیست به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. به نوشته دایرةالمعارف یهود، حتی تا به امروز نیز برخی از اعضای فرقه فرانک تصویر مینیاتور اوا فرانک، دختر یاکوب، را به گردن خود میآویزند. (۱۲۱)
اتهام آشامیدن خون انسان در مراسم پنهانی، شایعه گستردهای است که علیه فرانکیستها وجود داشت. معهذا، به ادعای دایرةالمعارف یهود، هیچ سند معتبری در تأیید آن وجود ندارد. (۱۲۲)
در سده نوزدهم، در روسیه و شرق اروپا افسانههای فراوانی درباره خونآشامی یهودیان و پیوند آنان با شیاطین و جادوگران رواج یافت. فرهنگ آن عصر و تلقی عامه مردم از یهودیان را در داستانهای کوتاه نویسندگان آن زمان به روشنی میتوان دید. یک نمونه، داستان جادوگران کیف نوشته اورست سوموف (۱۲۳) (۱۷۹۳-۱۸۳۳) است. داستانهای سوموف بر اساس افسانههای عامیانه رایج در میان مردم اوکرایین نگاشته شده.
3
در تلگرام #مرکز_علمی_وآموزشی_دارالادیان 👇
🆔 https://t.me/daroladyan
#مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 https://eitaa.com/daraladyan