عطریاتی جهت ترویح روح، که در بیماری های مغز و اعصاب یکی از داروهای پایه هستند.
در بیماری های مغز و اعصاب باید از این روایح در وقت حاجت استفاده کرد.
بنده شخصا در درمان از آن بهره می برم.
ـــــــــــــــ
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب
https://eitaa.com/Neurology1401
یکی از وظایف سینوس ها محافظت از مغز و اجزای صورت است .سینوس ها مانند سپری از ضربات مستقیم بر روی چشم ها و مغز جلوگیری می کنند از دیگر وظایف سینوس ها می توان به ذخیره هوای تنفسی که در داخل حفره های خود دارند اشاره کرد همچنین سینوس ها فضای استخوان جمجمه را سبک تر کرده و نیز عایق حرارتی برای چشم و مغز هم محسوب می شوند. سینوسها بسته به محل قرارگرفتن آنها در استخوان جمجه یا صورت به چند دسته تقسیم می شوند.
انواع سینوس ها
سینوس فکی
سینوس پیشانی
سینوس شب پره ای
سینوس پرویزنی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹سینوسهای فکی : محل قرار گرفتن این سینوسها در استخوان گونه وزیر چشمها است . اگر بیمار احساس درد یا فشاردر ناحیه گونه ویا سر درد ودندان درد با هم داشته با شد مربوط به سینوسهای فکی می باشد . این سینوسها از بدو تولد در انسان وجود دارد وتکاملش تا هجده سالگی طول می کشد.
2⃣🔹سینوسهای پیشانی : جای قرارگرفتن این سینوسها در استخوان پیشانی ، با لای چشمها ودرمحدوده ابرو است .فشار بالای چشمها وسر درد مربوط به سینوسهای پیشانی می باشد .سینوسهای پیشانی در کودکان زیر هفت سال وجود ندارد.پیدایش این سینوسها بعد از هفت سالگی است.
3⃣🔹سینوسهای اتموئید و یا پرویزنی : محل قرار گیری این سینوسها در استخوان پرویزنی وما بین بینی و چشمها است و به هنگام سینوزیت درد وفشار در ما بین بینی و چشمها احساس می شود .این سینوسها مادر زادی هستند وتا سن بلوغ به رشد خود ادامه می دهند.
4⃣🔹سینوسهای شب پره ای : این سینوسها در کودکان زیر هفت سال وجود ندارد ودرسنین بلوغ ظاهر می شود .سینوسها شب پره ای در پشت سینوس پرویزنی وزیر غده هیپوفیز ودر مرکز استخوان جمجمه قراردارد .احساس درد و فشار در پشت چشمها مربوط به این سینوسها می باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔹ابطریطاوس🔹
🔰اصطلاحات طب سنتی
ـــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
✅اصطلاحات طب سنتی
🔹ابوبلقیسا🔹
اگر فضولات بلغمی بر محل روئیدن نخاع یعنی بطن موخر به وضعی ریخته است که هر دو شق بدن را فرو گرفته است، همه بدن فلج خواهد شد، سوای اعضای صورت، زیرا که اعصاب محرکه آن از دماغ روئیده است، و این نوع را ابوبلفیسا می نامند.
ــــــــــــــــــــــ
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب
https://eitaa.com/Neurology1401
✅اصطلاحات طب سنتی
🔰 ابطی: شعبهٔ خارجی ورید باسلیق(ترجمه قانونچه)
ـــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
✅اصطلاحات طب سنتی
🔰 ابیالوس: تبی که با لرز باشد، ولی بدن را گرم نکند(هدایة المتعلمین)
ــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
ابوبلقیسا چیست؟
🔰اصطلاحات طب سنتی
ـــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰 کندر 🔰
1⃣🔹کسانیکه عفونت گوش دارند.
2⃣🔹کسانیکه عفونت دندان دارند.
3⃣🔹کسانیکه سردی مغز دارند.
4⃣🔹کسانیکه رطوبت مغز دارند.
5⃣🔹کسانیکه خلط گلو دارند.
6⃣🔹کسانیکه حافظه ضعیف، ناشی از سردی و تری مغز دارند.
7⃣🔹کسانیکه پرخوابی ناشی از رطوبت مغز دارند.
🔹👈از جویدن کندر، نتیجه خواهند گرفت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️آنچه جهان امروز را به مخاطره انداخته است، ایدئولوژی است، نه دین. و “دین”، ایدئولوژی نیست.
“دین”، راهی جهانشمول است که همه ی گروه های مردمی را در خود می پذیرد “یَدخُلُونَ فِی دِینِ اللهِ اَفواجاً”. ایدئولوژی، تنها خودی پذیرست و جز هواخواهانش را پذیرا نیست “کُلُّ حِزبِِ بِما لَدَیهِم فَرِحُونَ”.
ایدئولوژی بسته است و تشکیلاتی، حال آنکه “دین” باز است و غیر تشکیلاتی.
“دین”، الهی است. امری فرا ذهنی است. اما ایدئولوژی ذهنی است، منبعث از برداشت انسان است.
ایدئولوژی، نه علم است و نه فلسفه. زیرا علم و فلسفه حاضرند خود را به نقد بگذارند اما ایدئولوژی جز به تأیید خود راضی نیست.
“دین”، به کرامت و آزادی ختم می شود، ایدئولوژی به خشونت و ترور.
ایدئولوگ، سوداگری است که در سرش پر از نقشه و فریب است، “دیندار” عاشقی است که وجودش پر از ایثار و خدمت است.
“دین” آگاهی بخش است و قدرت را در خدمت زندگی می داند، ایدئولوژی آگاهی گریز است و زندگی را برای قدرت می خواهد.
ایدئولوژی سر ستیز دارد و توان خود را از برانگیختن احساسات و عواطف بدست می آورد، “دین” در صلح کل خانه دارد و احساسات و عواطف را بسوی عشق و خردمندی سوق می دهد.
ــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دردهای یک معلم فلسفه.
گاها دردهای یک اندیشمند اینقدر زیاد است که غور کردن در اعماق اندیشه های او، کار هر کسی نیست.
نظام آموزشی جدید عمق اقیانوس اندیشه های ما، و عمق اقیانوس آینده نگری ما را به یک میلیمتر کاهش داده است.
📕شوربختانه اینکه فرزندان ما با پاس کردن دو ترم از نظام دانشگاهی ناکارآمد و بعضا منحرف، خود را عالم تر از عالمان می دانند.
ـــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
کسانیکه می خواهند به فراگیری علم و دانش بپردازند، در ابتدا این کتاب شریف را مطالعه کنند.
جای خالی تدریس این کتاب شریف و بسیار مهم در مدارس و دانشگاه احساس می شود.
با نگاه گذری به اخلاق و رویه و سبک و سیاق اندیشه ورزی دانش آموزان و دانشجویان، متوجه این امر می شوید که چقدر کمبود فراگیری و مطالعه این کتاب شریف احساس می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#مغز_اعصاب_دارالحکیم
اعضایی که به ترتیب با مغز مشارکت دارند که اختلال در آنها می تواند بیماری های مشارکتی را در مغز ایجاد کند: از جمله صداع شرکی(سردرد شرکی)
1⃣🔹 اول معده
2⃣🔹 دوم رحم
3⃣🔹 سوم بیضه ها و تخمدان ها
4⃣🔹 بعد دیافراگم
5⃣🔹 مراق
6⃣🔹 کبد
7⃣🔹 طحال
8⃣🔹 زهره
9⃣🔹گرده
🔟🔹 مثانه
1⃣1⃣🔹 پشت
2⃣1⃣🔹 ساق
و...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب دارالحکیم
https://eitaa.com/Neurology1401
ترکیب قرصی که در اخراج سودا از معده که موجب سردرد شده است، بسیار موثر است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب
https://eitaa.com/Neurology1401
💢روغن سفرجل(به) و تسکین سردرد گرم صفراوی با مشارکت معده
🔹👈در سردردهای به مشارکت معده که علت صفرای در معده است، تدهین معده و سر به روغن سفرجل(روغن به) مسکن بسیار مناسبی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب
https://eitaa.com/Neurology1401
یکی از بهترین تنقیه عصب از اخلاط غلیظ ترکیب گلقند با ماءالاصول است.
ــــــــــــــــــ
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب
https://eitaa.com/Neurology1401
#نبض_شناسی_دارالحکیم
🔹👈اگر قوّه قوی و آلت مطاوع باشد(یاری دهد)، و حاجت شدید بود از آنچه موجب عِظَم است، در اینصورت، عِظَم تنها نباشد، بلکه قوّه با عِظَم، سرعت نبض را نیز زیاد می کند.
🔹👈چرا؟ بنا بر تحصیل استیفای مطلوب، یعنی تطفیه، که حسب واجب از عظم حاصل نشد.
🔹👈اگر حاجت اشدّ از آن بود، در این حالت، با عظم و سرعت، تواتر نیز منضمّ گردد، تا حاصل نماید استیفای مطلوب خود به تمامه که از عظم و سرعت باقی مانده.
🔹👈از این معلوم شد که زمان خروج حاجت از اعتدال در ابتدا عظم حاصل می شود به شرط عدم مانع، بعد سرعت بعد تواتر.
🔹👈 و عند عود به اعتدال و زوال حاجتِ زاید، اول تواتر زایل می گردد، بعد سرعت و بعد عظم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰 کتابخانه دارالحکیم
مجموع آثار 14 جلدی حکیم سید محمد حسین عقیلی خراسانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
✅کتابخانه دارالحکیم
کتاب چهار جلدی قانون فی الطب شیخ الرئیس ابن سینا. به زبان عربی
از روی چاپ بیروت
تحقیق ابراهیم شمس الدین
ــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
💢 انضغاط قوه در نبض شناسی
سه سبب موجب صغر نبض است:
1⃣🌹 صلابت آلت
2⃣🌹ضعف قوه
3⃣🌹قلت حاجت
علاوه بر این سه اسباب نبض صغیر، سبب چهارمی4⃣ نیز موجب صغر نبض می گردد،و آن «انضغاط قوه» است، تحت ماده غذایی یا خلطی. و اگر چه قوه در اصل قوی بود، لیکن به واسطه انضغاط موجب صغر می گردد.
1⃣🔹 گاها در اول نوبت های تب، به سبب کثرت کمیت و کیفیت اجتماع اخلاط عفن، انضغاط قوه شکل می گیرد.
2⃣🔹گاها انضغاط قوه و عدم اقتدار آن بر تکمیل انبساط، با وصف موجود بودن اسباب عِظَم، از غذا، ورود غذای کثیر المقدار بر معده است، و بنا بر آن، لحوق گرانی بر قوه و سستی حرارت غریزی است.
ــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
💢جنس نبض مأخوذ از حرکت: سرعت و بطیء نبض
1⃣🌹سرعت نبض : آن است که تمام کند حرکت را در مدت قصیر به نسبت زمان معتدل و معتاد.
👈 پس سکونات او متقارب است.
این دال بر کثرت احتیاج دل به هوای بارد است.
2⃣🌹بطیء نبض : ضد سریع است، یعنی حرکت را در مدت طویل از معتاد تمام کند.
👈پس سکونات او متباعد است.
این دال بر قلت حاجت دل به هوای بارد است. و ضعف قوه لازم آن است.
ـــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
🔰👈بعضی معاصرین می نویسند که نبض سریع الانبساط و بطیءالانقباض با سکون متوسط، بر یکی از چهار اعراض دلالت می کند:
1⃣🌹یکی بر خفقان(بنا بر استنشاق به جهت حرارت قلب به سبب جذب نسیم برای تسکین حرارت)
2⃣🌹دوم بر وجع(یکی اینکه حرارت لازم درد است،دوم آنکه طبیعت مدبر بدن و خادم اوست، پس در صورت درد طبیعت در تدبیر آن متحیر می شود.پس منجذب می شود مائیت بدن و مترشح می شود بر موضع مؤوف )
3⃣🌹سوم بر نار فارسی
4⃣🔹چهارم بر استعمال سمومات و مخدرات(مثل افیون و سنبل) به قدر قوت.
🔰سبب کیفیت نبض ثالث و رابع یعنی(نار فارسی و سمومات) آن است که بنا بر احتباس حرارت به تسدید و تخدیر روح، حاجتِ به استنشاق زیاده تر می گردد.
✅ نکته: و اینکه از نظر حقیر چون وجع، تنها معین و متابعت به گرمی ندارد، و برودت که کیفیت فاعله است و خشکی که با انقباض تفرق اتصال ایجاد می کند، هم موجب وجع می شود، بنابراین بهتر بود قید «وجع حار» مرقوم می شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim