eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
990 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
928 ویدیو
439 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال مسیر طبایت👇 https://eitaa.com/masiretebabat کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
4⃣ ویروس چیست؟ در ادامه بحث👈 اما سیاست های کلان بهداشتی این دیدگاه صحیح و حقیقی را برنتابیده، و ماحصل آموزشهای این سازمان و مراکز زیرمجموعۀ آن، نگاه خصمانه انسان به میکروب هاست. تا جایی که امروزه انسان حتی از شنیدن نام میکروب و باکتری نیز دچار هراس و وحشت میگردد، حال آن که با صحبت درباره باکتري ها مشغول به صحبت درباره قسمت اعظم بدن خود میباشد، قسمتی که براي او ایمنی و غذا و تفکر فراهم میسازد، نه یک مهاجم خارجی! بعید است انسان اهمیت میکروبهاي همزیست را بداند و آنگاه از هراس یک ویروس، شبانه روز بدن و محیط خود را با مواد شیمیایی بشوید، همانقدر که ممکن است عضوي از بدن خود را به دلایلی مشابه قطع کند. 🔹👈حال به ویروسها بازگردیم، برخلاف باکتريها که اصلاً انواع همزیست آن جزئی از بدن خودمان هستند، ویروسها چنین خصوصیتی ندارند و چون سلول زنده نیستند که بتوانند کمکی در راستاي غذاسازي و... به انسان انجام دهند، نمیتوانند مانند باکتريها با انسانها همزیستی کرده و جزئی از پیکره آنها باشند، به همین خاطر ویروسها ذاتاً براي انسان بیماری زا در نظر گرفته میشوند، و سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود آن حساس است. 🔹👈 اما آیا صرف اینکه ویروسها موجوداتی بیجان و از نظر اقتصاد بدن براي ما بی خاصیت هستند دلیلی بر این است که حتی همین میکروبها خدمتی به بشر نکرده اند؟ در جواب باید گفت که حتی وجود همین ویروسهاي بیماري زا نیز براي تطور بشر ضروريست، و ما تا حد زیادي تطور خود، به گونه پیشرفتۀ امروزي را مدیون همین ویروسها هستیم، که اتفاقاً این روایت نیز چندان خوشایند و مطلوب سازمانهاي کلان بهداشتی نبوده، و شاید کمتر کسی شنیده باشد که ویروسها نیز جزئی از خادمین نوع بشر هستند. 🔹👈تحقیقات ثابت کرده است که تا به امروز چیزي در حدود 100 هزار ویروس که منشأ انسانی ندارد، توانسته است ژنوم خود را به ژنهاي انسانی متصل سازد، و امروزه 8 درصد ژنوم انسان را ژنهایی با منشأ ویروسی تشکیل میدهند. 🔹👈اما آنچه از این تحقیقات میتوان نتیجه گرفت؛ اینکه ویروسها رفته رفته میتوانند ژنهاي خود را در ژنهاي انسانی وارد سازند. 🔹👈 ژن synsytin یا همان ژن ERVW1 که موجب ساخته شدن پروتئینی بنام synsytin که به آن enverin نیز می گویند. 🔹👈یکی از ژنهاي کلیدي درانسان است که منشأ ویروسی داشته و گمان میشود 25 میلیون سال قبل از رترو ویروسها وارد ژنوم پستانداران شده و تا به امروز در ژنوم انسان حفظ شده است. 🔹👈این پروتئین نقش مهمی در شکل گیري ساختار جفت در زنان داشته و شکل گیري جنین در بحث باروري بسیار به وجود این پروتئین وابسته میباشد. 🔹👈 این بدان معناست که حتی ژنهایی که در طی تکامل از ویروسها وارد ژنوم انسانی شده اند، خود رکن مهمی از سیستم پیشرفته تولید مثل انسان هستند. 🔹👈 این مسئله این سوال را به ذهن متبادر میکند که با این وجود آیا واکسنها که خود ویروسی ضعیف شده یا کشته شده هستند (به استثناء واکسنهاي زیر واحدي) ممکن است منجر به ورود ژنهاي ویروسی به داخل ژنهاي انسانی شده، و بدین ترتیب آغازگر تغییراتی در رفتار سلولی گردد؟ ✅ ادامه دارد... ــــــــــــــــــــــ 🆔مهدی خانی فراشبندی http://eitaa.com/farashbandi
ملاصدرا مشکلاتی را که ابن سینا به حل آن در بحث معاد موفق نشده بود(ابن سینا قائل به معاد جسمانی نبود)، حل کرده است. https://eitaa.com/Ostadkhosravi
متاسفانه وضعیت طب به کجا رسیده است. بیماری های مغز و اعصاب در دو روز مدرسی تخصصی طب سنتی(دکتری طب سنتی) چهار روز 🔹👈 با چه جرأتی این دوره ها را برگزار میکنند. دکتری طب سنتی!!!؟؟؟ به زودی تأثیرات مخرب این دوره های بی اساس، در کف جامعه نمایان خواهد شد. ✅👈 اینجاست که با وجود اینکه در بلاد طب سنتی قدم می زنیم، با اطمینان عرض می کنیم، وزارت بهداشت باید جلوی این موسسه ها را بگیرد. این مؤسسات اگر رها باشند، کار را برای کسانیکه قصد دارند در مدار صحیح بزرگان باشند، سخت می کند.
جوشانده زیره کرمانی و صعتر(آویشن) در عرق بادیان(رازیانه) برای سدر و دوار ریحی و بخاری بسیار مفید است. ـــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب دارالحکیم https://eitaa.com/Neurology1401
✅نبض مرکب تنایی ضعیف و ممتلی 🔹👈 سببش ضعف قوّه(چندان که مؤدّی به صِغَر نگردد) 🔹👈 و امتلاء است. اما اگر امتلاء شریان، از خون طبعی یا روح باشد، وجود چنین نبضی ممکن نیست(لاجتماع الضدین)، مگر آنکه امتلاء او از خونِ غیرِ طبیعی یا بنا بر بعضِ اسباب دیگر امتلاء باشد. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅نبض غلیظ : 🔹👈نبضی است که فقط در عرض و ارتفاع زیاد باشد، و به سردی و رطوبت دلالت می کند . 🔹👈در مقابـل آن نبضِ دقیق است، و حالت اعتدال آن هم نبض معتدل می باشد(طبق نظر حکیم محمد اعظـم خـان در کتـاب«نیـر اعظم» این قسم از نبض وجود خارجی نمی تواند داشته باشد، زیرا در این قسـم طـول آن در نظـر گرفتـه نشـده است، و اشیاء خارجی باید دارای ابعاد ثلاثه طول، عرض و ارتفاع باشند.) ــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅مرتعش(لرزنده): نبضی که در آن حالت رعشه احساس شود این نبض بر نهایت ضعف بدن دلالت می کند. ✅ملتوی(پیچیده): نبضی است که در آن چنین احساس شود که حالت شریان مانند یک نخ پیچیـده و تـاب خـورده است. این نبض علاوه بر کمی قوا بر قلت حرارت طبیعی و رطوبت نیز دلالت می کند. ــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅نبض مطرقی(چکشی): نبضی است که بر جسم یک ضربه ای بزند و فی الفور ضربه ی دیگری هم بزند و مجددا وقفه داشته باشد و دوباره دو تا ضربه بزند . این ضربه ها و نبض را «مطرقی» می گویند چـون ضـربه اش ماننـد چکش می باشد وقتی با چکش بر آهن با دست سست ضربه بزنیم فورا برای ضربه دوم خودش را آماده کرده و ضربه دوم را می زند که این ضربه ی دوم ربطی به فاعل فعل ندارد. این نبض بر ضعف عمومی دلالت می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅ اسباب اختلاف نبض 1⃣🔹 یکی، ثقل ماده. که مانع از حدوثِ حرکات بر نهج استقامت باشد. 2⃣🔹دوم، مجاهدهٔ قوّه با مرض. چنانچه در ایام بحران می باشد. 3⃣🔹سوم، چیزهایی که از خارج وارد بدن می شوند؛ همچون فرح و همّ و غضب و غیر آن. ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مرکب القوی از کتاب المرغوب، از کتاب خلاصه الحکمه و... که در «آبادیس» ذکر شد. ✅آبادیس را نصب کنید. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
دانلود دیکشنری و مترجم آبادیس را روی گوشی خود نصب کنید، انشاء الله در حال وارد کردن اصطلاحات طب سنتی در آن هستیم. https://cafebazaar.ir/app/abadis.dic
ابن سینا می فرماید: امتلای خلط عروق قلبی، یا عروق نزدیک به قلب، سبب اختلاف نبض است. چون ثقل قریب به مبدأ قوه و حیات است. ــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
وقتی ضعف قوه وجود دارد، و مریض و مرض در ایام بحران است، اختلاف نبض حادث می شود. ـــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅ اختلاف نبض 🔹👈 از جمله اسبابِ اختلافِ نبض، امتلاء عروق از خون و سایر رطوبات است، که در عروق باشند(بنا بر افراط کیفیت یا کمیت). 🔹👈 اختلافی که از امتلاء دم باشد، فصد آن را زایل می کند. 🔹👈 شدیدترین چیزی که در امتلاء دم، موجب اختلافِ نبض می شود، خونِ لزج و خانقِ روحِ متحرکِ در شرائین است، که به سبب لزوجت خود، روح را از نفوذ و جریان در شرائین منع می کند، 🔹👈 و خصوصا وقتی که این امتلاء قریب از قلب باشد که در این صورت، ایجاب او مر اختلاف را بیشتر بود. ــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملاصدرالله امام حکمت است. 🔹👈صدرالمتالهین ولیّ حکمت است ، نه حکیم. 🔹👈او امام حکمت است ، نه حکیم. 🔹👈در این چهار قرن بزرگان زیادی آمدند و شدند امت این امام.. ✅ به کدام حکیم، می گویند حکیم متعالی؟ 💠به مناسبت سالروز بزرگداشت ملاصدرا ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅کتاب خلاصة التجارب: بدان که نکس باز آمدن بیماری را گویند، قبل از آنکه به حال صحت اول آمده باشد از قوت های تن و غیرها. و نکس از اصل مرض بدتر بود، زیرا که با ضعف قوت افتد، و بنابراین هر چند نکس زودتر افتد، بدتر باشد، و آنچه بی خطایی و تقصیری در تدابیر افتد بدتر باشد، و هر مرضی که قبل از نضج بحرانی کند از امراض حاده و یا بحران ناقص کند، و یا در روزی که لایق نباشد بحران کند، به جهت قلت نضج و غیره بی نکس نباشد. ـــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅در کتاب خلاصة التجارب: 🔹👈فاعل نبض قوت حیات بود. 🔹👈مادهٔ آن روح حیوانی است، و خون که حامل آن روح و حار غریزی است. 🔹👈 و منبع این جمله دل است. 🔹👈 و حامل نبض و وعای روح غریزی شرائین اند که از دل رسته اند. 🔹👈 پس بلاشبهه نبض خبر دهنده بود، و از حالات روح و حرارت غریزی و حامل و منبع آنها بالذات 🔹👈 و خون حامل جمیع قوای بدنی روح است، و قوام تن و حیوة به آن و به حرارت غریزی است. 🔹👈 پس بی شک حالات آنها خبر دهنده بود از احوال قوت ها و زندگی 🔹👈 و از آن احوال کیفیت تولد اخلاط و کمیت و فساد و صلاح آنها بتوان شناختن و از آنها کیفیت مزاج تن و اعضا را ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب بیماری های مغز و اعصاب از نظرگاه طب سنتی انشاءالله به زودی ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/farashbandi ــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب دارالحکیم https://eitaa.com/Neurology1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حق شهروندی من در نظام سلامت کجاست؟ یک حرف بسیار بزرگ به این حرف با دقت بنگرید. ما یک سیستمی درست کرده ایم که بوی براندازی می دهد. سلامت اینقدر مهم است که اگر به ابزار سوء استفاده تبدیل شود، دیگر هیچ کسی نمی تواند جلودار آن باشد. ــــــــــــــــــ 🆔مهدی خانی فراشبندی http://eitaa.com/farashbandi
💢🔹چرا علامت خاصه در «صداع شقیقه» ضربان شرایین است؟ 💢🔹زیرا که ماده مرض در همان سمت سر است، و بخار ردیه از آن متولد می شود، و طبیعت نهایت اشتیاق به تعدیل روح و تنقیهٔ آن ماده را دارد، 🔹👈 بهمین سبب حرکت شرایین عظیم می شود، به عظمی که خلاف وضع طبیعی آن است👈 و شما ضربان شرایین را در همان قسمتی که درد وجود دارد زیر انگشتان خود بیشتر حس می کنید. 👈 بهمین خاطر جناب بقراط آن را «اشتداد الضربان» نامیده است. 🔹👈 و هر گاه شریان را فشار دهند به نحوی که مانع ضربان گردد، درد ساکن می شود. 🔹👈 زیرا که چون عضو حساس، ضعیف شود و در نزدیکی آن شریانی باشد، از ضربان آن شریان متالم(درد) می گردد، به نحوی که اگر سالم می بود متالم نمی شد. 🔹👈 نکته دیگر اینکه از فشردن شریان بخار از تصاعد باز می ایستد. ـــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰ابن سینا در رساله ادویه قلبیه می فرماید: 🔹👈هر گاه دو دوا در قوه مساوی باشند، یکی که اطیب و خوشبو تر است، نفعش برای بدن بیشتر خواهد بود. 💢👈چرا؟ 🔹👈چون قوه جاذبهٔ اعضا، آن را بهتر قبول می کند. ـــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰🔹🔰چرا گلاب لطیف است و سرعت نفوذ آن بالاست؟ 🔹👈سرعت نفوذ بخاطر بوی خوش آن است، چون عرض شد هر ادویه ای بوی خوشی داشته باشد، قوهٔ جاذبهٔ اعضا، برای جذب آن سریع عمل می کند. 🔹👈و لطافت آن بخاطر این است که گل سرخ زود خشک می شود، و هیچ لزوجتی در آن، زمان گلاب گیری باقی نمی ماند. ــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
از نظر «بقراط حکیم» ماءالشعیر طبی به ده 🔟 خصلت بهترین اغذیه در امراض حار(گرم) است. 1⃣🔹سرد است. 2⃣🔹منضج اخلاط است. 3⃣🔹 اخلاط سوخته را استفراغ می دهد. 4⃣🔹 پاک کننده معده است. 5⃣🔹به آسانی در جمیع بدن نفوذ می کند. 6⃣🔹لذیذ است و هیچ بد مزه گی و عفوصت در آن نیست. 7⃣🔹معتدل الغذاست 8⃣🔹 مسکن عطش است. 9⃣🔹 اخلاط فاسد را به هیجان نمی آورد. 🔟🔹 در معده منتفخ و بزرگ نمی شود. ــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
✅🌹چرا استعداد افراد دموی مزاج لحمی برای شادی بیشتر است، و برعکس مزاج خشک سودا و صفرا استعداد کمتری در فرح و شادی دارند؟ 💢👈در ابتدا باید عرض کرد که قوت اعراض نفسانی مثل شادی و غم و غضب و... در همه بصورت برابر وجود دارد، اما استعداد پذیرش اعراض نفسانی در همه یکسان نیست.(شدت و ضعف هر انفعال نه فقط از شدت و ضعف فاعل است، بلکه گاهی به سبب شدت استعداد جوهر منفعل نیز است. بنابراین حکما میان قوت و استعداد فرق لطیفی را لحاظ کرده اند) 🔰👈ماده زیاد روح زیاد، 🔰👈و روح زیاد انبساط زیاد، 🔰👈و فرح و شادی زیاد ناشی از انبساط روح است. 🌹👈ماده کم روح کم، 🌹👈و روح کم انبساط کم 🌹👈و فرح کم ناشی از انبساط کم روح است. ✅👈بنابراین دموی ها بدلیل اینکه خون(ماده) بیشتری دارند، بنابراین تولید روح از ماده زیاد نیز زیاد است، و متعاقب آن انبساط و گسترش آن در بدن نیز زیاد است، و انسان های شادتری هستند. ✅🌹✅ آیا در اطرافیان خود، انسان های چاق لحمی را شادتر از لاغرها ندیده اید؟ 🔰✅🔰 روحی که در قلب است وقتی کثیرالمقدار باشد، و ماده تولید از آن نیز زیاد، و مزاج و قوام او معتدل باشد، نورانیت او نیز با ساطع شدن و انبساط برای فرح و شادی شدید است. 🌹✅🌹 افراد سوداوی که خون آنها قوام معتدلی ندارد، مشایخ، ناقهین، حتی افرادی که خون رقیقی دارند، یعنی خون آنها قوام معتدلی نداشته باشد، حتی منهوکین یعنی افراد بیمار لاغر اندام، شدیدا استعداد «غم» دارند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در سردردها و سدر و دوار، ناشی از بخارات صفراوی، برای تقویت دماغ می توان گلاب را در روغن گل و سرکه حل کرده بر سر بریزند، تا بخارات معده که به سر می رسد را قبول نکند و آنها را دفع کند. ــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب دارالحکیم https://eitaa.com/Neurology1401