eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
933 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
448 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢 گفته شده یک ساعت مباحثه از یک ماه تکرار بهتر است. البته در صورتی که با انسانی منصف که دارای طبعی بی آلایش است بحث کنی، و مبادا با انسان یک دنده و کج سلیقه و دارای قلب مریض و کوچک نفس مباحثه کنی. چرا که طبیعت انسان دزدی چالاک است و اخلاق شایسته و ناشایست قابل سرایت است، و همجواری اثرگذار می باشد. ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 بسیاری از دانشجویانند که تحصیل و بدست آوردن علم و دانش برای آنان میسر و امکان پذیر نمی شود ، گر چه جدی و کوشا باشند، و بهره ای از تحصیل علم نمی برند ، گرچه بدان اشتغال داشته باشند، زیرا آنان راه تحصیل را اشتباه رفته و از راه آن نرفته اند ، یعنی شرط های آن را واگذار کرده و به کار نبسته اند، و پیداست که کسی که راه را اشتباه کند گمراه شده و به سر منزل مقصود نخواهد رسید. و برای پیشگیری از این زیان بود که خواستم راه فراگیری دانش را به طور اختصار بیان و روشن نمایم. 📙 آداب المتعلمین، خواجه نصیرالدین طوسی رحمت الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 1⃣🔹 انتخاب نوع علم باید به وسیله استاد باشد، زیرا استاد پیشاپیش این راه را طی کرده، و از هنگام تحصیل خود، تجربه ها و آزمون ها دارد، و می داند که چه علمی برای چه وقتی و چه طبیعتی مناسب و یا مناسبتر است. 2⃣🔹و نیز زیبنده است که دانشجو در غیر ضرورت ، نزدیک استاد ننشیند ، و حداقل ، بین او و استاد به اندازه کمانی فاصله باشد و این از لوازم بزرگداشت استاد است. 📙 آداب المتعلمین ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ای کاش در عوض این علوم غیر نافع و خزعبلِ درسی، به دانش آموزان و دانشجویان چند واحد درسی آموخته بودیم، تا اینگونه نباشد که با دارا بودن بالاترین درجه علمی و سن زیاد، نتواند احترام بین خود و معلمش را حفظ نماید. متاسفانه این نظام آموزشی فشل و اهمال کار، دانشجویی طلبکار با تهی از اخلاق بار آورده است. این تعلیم غلط باعث شده، از ایشان رفتارهای غلط سر بزند، بطوریکه دانشجو را از حقایق علوم و رشد باز می دارد. بعضا تجربه کرده ایم که دانشجو بخاطر اخلاق و رفتارش، که در نظام سراسر غلط آموزشی فرا گرفته است، مورد پذیرش قرار نمی گیرد، یعنی خود ایشان توان همراهی با معلم را ندارد، چون بد تربیت شده است، و در توان خود دانشجو هم نیست تا رفتار غلطش را فهم کند، چون با این نظام آموزشی او اغوا شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🔹👈فلسفهٔ آمدن ما در دنیا، پیدا کردن است. 🔹👈فلسفه آمدن اهل بیت علیه السلام در دنیا، این است که اشتراک وجود بدهند. 🔹👈 فلسفه مشایی و اشراقی هر دو هستند، مشایی با توجه به «» در کشف مطلب است، و اشراقی، شهود و «» را در کشف مطلب می داند، اشراقیون، استدلال را رد نمی کند، بلکه آن را زمینه و معد می دانند. ✅🔹👈 می گوید هر دو فلسفه مشایی و اشراقی با هم یک حقیقت هستند، و می گوید استدلال تنزل شهود و اشراق است. ✅🔹👈 یعنی آنچه می فهمد تنزل می کند در آنچه می فهمد، و عقل حوزه شهود ندارد، و قلب حوزه شهود دارد. 🔹👈فلسفه صدرایی می گوید : آنچه دیگران به شهود رسیدند، مرتبهٔ نازله ای از آن را عقل می تواند ادراک کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم بعضی حوزوی ها، طرح کلی اندیشه اسلامی، امام سید علی خامنه ای مد ظله العالی که چندین سال، قبل از انقلاب مطرح شده است، را هنوز درک نکرده اند. حضرت آقا در سال 1370 نیز پیرامون فلسفه، دیدگاهی را مطرح می کند که هنوز حوزویان به کنه وجودی آن نرسیده اند. یعنی حوزوی ها از حضرت آقا پنجاه الی هفتاد سال عقب تر هستند. وقتی یک بزرگی با یک اندیشه ناب مسئله محور به طراحی امور می رود، چیزی را برای پنجاه سال دیده است که دیگران برای سه ماه به انتظار آن نشسته اند. او افقی پنجاه ساله و صد ساله را می بیند و طرح ریزی می کند، و ما افق شش ماهه و یک ساله را انتظار می کشیم، این می شود که اندیشه های ولی فقیه در جامعه به تصدیق جامعه نمی رسد، چرا؟ چون ما افق فکری کوتاهی داریم. با همین افق فکری کوتاه نقد و تحلیل می کنیم. در مسئله طب و طبابت و مسیر طبایت نیز اینگونه است. این موارد را تعمیمم و تخصیص بدهیم به اندیشه های خُرد ما. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ، مضرت آب های مختلف را باز دارد. 📙 المرغوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 اکثار و ادمان ، آرد، باه را قطع کند. ⛔️👈 کسانی که در سینه ایشان خلطی مجتمع باشد، و به اخراج آن به نفث محتاج، رساند، و مصلح آن کرفس و نعناع بود. 📙 المرغوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
17711-fa-hedayat-altalebin.pdf
975.8K
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
دروازه ورود به معارف الهی، فلسفه است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مَرکب همه قوا است، و چون مجتمع و مختنق گردید، یا مستفرغ و متحلل شد، ماده روح نفسانی که همان روح حیوانی است منقطع می شود. و اگر چیزی از روح نفسانی باقی می ماند، اعضا از جهت عدم روح حیوانی آن را قبول نمی کند،و حس و حرکت اردیه معطل می ماند. و از این جهت است که بعضی گفته اند که مبدأ حس و حرکت ارادیه به حسب حقیقت قلب است. 📙 شرح الاسباب و العلامات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
طبیعت، در جمیع تصرفات اعم از هضم و نضج و اصلاح و دفع فاسد، ارواح و قوا را خدمت می فرماید. و آنها را همه تعلق است به رطوباتی که طبیعت در آن تصرف می نماید، پس لامحاله به تبعیت استفراغ رطوبات، ارواح نیز مستفرغ می گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید: امام علی علیه السلام بین الناس کالمعقول بین المحسوس ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید : برهان و مغالطه فریضه است، و بقیه نافله است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 امام خامنه ای مد ظله العالی : از کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است[نه صرفا فلسفه دانی]. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1_7415334660.mp3
921.6K
طبابت طیّب و انسان شناسی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 در از فاخرترین عناصر معرفت، که 1⃣🔹 و 2⃣🔹 و 3⃣🔹 است، بهره گرفته شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا می‌فرماید: "من لا کشف له لا علم له": کسی که مکاشفه ندارد هیچ علمی ندارد. او راجع به صراط به خصوص مثال می‌زند و می‌فرماید: 🔶 صراط مستقیمی را که روزی چند بار در نماز می گوییم؛ کسی می‌فهمد که اهل مکاشفه باشد، و الا برای بقیه فقط توهّم است؛ فکر می کنند یک پلی‌ است که فقط از آن رد می شویم! 🔷 صراط یک حقیقت برزخی و ملکوتی است، و برای کسی روشن می‌شود که اهل مکاشفه باشد. 🌱 کسی که فطرتش آلوده نشده باشد اهل مکاشفه می شود، و حقایق را می‌بیند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢 تب دق : در این مرض مواضع شرایین اسخن از مواضع دیگر می باشد و حرارت بعد از خوردن غذا اشتداد می یابد؛ و از این جهت است که حرارت مدقوق بعد از خوردن غذا اشتداد می یابد؛ و طبیب غلط میکند و منع غذا می کند؛ و علیل را هلاک می کند؛ و این تدبیر را نمی کند مگر جهال. 📙 تحفه خانی، اثر محمد بن عبدالله بن عبیدالله بن محمود ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم. 💢 مراحل ممکنه وجود 🔹👈عقل 🔹👈نفس 🔹👈طبیعت اگر نباشد ناقص خواهد ماند، و یکی از مراحل ممکنه وجود معدوم می ماند؛ یعنی وجود امکانی سه مرحله دارد و مطلق وجود امکانی، با یکی از این سه وجود حاصل می شود، ولی برای ، باید هر سه قسم از ، یعنی و و موجود شوند. طبیعتی که در ضمن زید است همان طبیعتی است که در ضمن بکر است. و طبایع یک نوع با هم فرقی ندارند؛ همانگونه که نوع آنها یکی است؛ ولی طبیعت به شرط عوارض زید (شخص زید) با طبیعت به شرط بکر (شخص بکر) با هم متفاوت اند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ابن فضل الله العمری می گوید : جناب ابن نفیس شرحی بر کتاب قانون در بیست جلد نوشت، وی تمامی کتاب قانون را از بر می داشت. و او کسی است که مردم را به خواندن قانون تشویق نمود. 📙کتاب مسالک الابصار ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ابن النفيس بعد از زنده کردن مجدد القانون فی الطب تمامی تلاشهای خود را به سوی نگارش دانشنامه «الشامل في الصناعة الطبية» معطوف کرد، و به تدریج شروع به نگارش دستنویس های کتاب کرد، و تصمیم داشت که تعداد جلدهای آن را به سیصد جلد برساند، و هنوز از پاکنویس کردن هشتاد جلد آن فارغ نشده بوده که مرگ در سن هشتاد سالگی در سال ۶۸۷ قمری گریبان او را گرفت، و در شهر قاهره در بیمارستان قلاوون امروزی - که ریاست آن بر عهده وی بود _ دیده از جهان فروبست این بیمارستان بزرگترین بیمارستان قاهره در آن روزگار بود و محل کار رئیس پزشکان در مصر به شمار می رفت، پستی که ابن النفیس تا پایان عمر خود در تاریخ فوق الذکر آن را در اختیار خود داشت. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید: مالک اگر چیزی می گوید، ولو بدون مشورت با من، حرف مرا می زند، چون عقل او اینقدر رشد کرده است که می داند اگر من در آن موضع باشم چه می گویم و چه تصمیمی می گیرم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 برخی از داروها از بقیه دارای امتزاج قوی تری(أقوی امتزاجاً) دارند، و نمی توان به وسیله و ، تفاریقی بین قوای آنها ایجاد کرد. مثل (بابونج) که دارای دو قوه محلله و قابضه است. همچنین هرگاه بابونه را ضماد سازیم، مفارقتی بین هیچ یک از قوایش ایجاد نمی شود. به همین دلیل بابونج محلل بلا جذب است. در برخی از این داروها، قوه های موجود در آنها در حالت طبخ از هم متفرق می شوند، مانند (کُرُنُب یا کَرَنِب)، که و و و است. و جوهری که کلم دارد از دو ماده ممتزج یافته است، یکی ماده ارضی قابضه و دیگری ماده لطیف و جالیه بورقی. بر اثر طبخ در ماء، جوهر لطیف و جالی و بورقی کرنب به تحلیل می رود، و جوهر قابض و ارضی آن بر جای می ماند، و از این روست که ماء الکرنب پخته مسهل است، و جرم آن قابض است. عدس، و دجاج(مرغ) و بصل(پیاز) و ثوم(سیر) و فجل(ترب) نیز همانند کرنب، دارای قوه جالی و محرقه و رطوبت ثقیل هستند، که بر اثر طبخ، این قوای آنها متفرق می شوند. 📕القانون فی الطب، شیخ الرئیش اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 نباید چشم باشد، باید عقل متربی را فعال کند. انبیاء نیز آمده اند، را تقویت کنند. ما نباید مردم باشیم، باید خود مردم ادراکات شان رشد کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim