eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
933 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
448 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید : برهان و مغالطه فریضه است، و بقیه نافله است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 امام خامنه ای مد ظله العالی : از کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است[نه صرفا فلسفه دانی]. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1_7415334660.mp3
921.6K
طبابت طیّب و انسان شناسی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 در از فاخرترین عناصر معرفت، که 1⃣🔹 و 2⃣🔹 و 3⃣🔹 است، بهره گرفته شده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا می‌فرماید: "من لا کشف له لا علم له": کسی که مکاشفه ندارد هیچ علمی ندارد. او راجع به صراط به خصوص مثال می‌زند و می‌فرماید: 🔶 صراط مستقیمی را که روزی چند بار در نماز می گوییم؛ کسی می‌فهمد که اهل مکاشفه باشد، و الا برای بقیه فقط توهّم است؛ فکر می کنند یک پلی‌ است که فقط از آن رد می شویم! 🔷 صراط یک حقیقت برزخی و ملکوتی است، و برای کسی روشن می‌شود که اهل مکاشفه باشد. 🌱 کسی که فطرتش آلوده نشده باشد اهل مکاشفه می شود، و حقایق را می‌بیند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢 تب دق : در این مرض مواضع شرایین اسخن از مواضع دیگر می باشد و حرارت بعد از خوردن غذا اشتداد می یابد؛ و از این جهت است که حرارت مدقوق بعد از خوردن غذا اشتداد می یابد؛ و طبیب غلط میکند و منع غذا می کند؛ و علیل را هلاک می کند؛ و این تدبیر را نمی کند مگر جهال. 📙 تحفه خانی، اثر محمد بن عبدالله بن عبیدالله بن محمود ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم. 💢 مراحل ممکنه وجود 🔹👈عقل 🔹👈نفس 🔹👈طبیعت اگر نباشد ناقص خواهد ماند، و یکی از مراحل ممکنه وجود معدوم می ماند؛ یعنی وجود امکانی سه مرحله دارد و مطلق وجود امکانی، با یکی از این سه وجود حاصل می شود، ولی برای ، باید هر سه قسم از ، یعنی و و موجود شوند. طبیعتی که در ضمن زید است همان طبیعتی است که در ضمن بکر است. و طبایع یک نوع با هم فرقی ندارند؛ همانگونه که نوع آنها یکی است؛ ولی طبیعت به شرط عوارض زید (شخص زید) با طبیعت به شرط بکر (شخص بکر) با هم متفاوت اند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ابن فضل الله العمری می گوید : جناب ابن نفیس شرحی بر کتاب قانون در بیست جلد نوشت، وی تمامی کتاب قانون را از بر می داشت. و او کسی است که مردم را به خواندن قانون تشویق نمود. 📙کتاب مسالک الابصار ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ابن النفيس بعد از زنده کردن مجدد القانون فی الطب تمامی تلاشهای خود را به سوی نگارش دانشنامه «الشامل في الصناعة الطبية» معطوف کرد، و به تدریج شروع به نگارش دستنویس های کتاب کرد، و تصمیم داشت که تعداد جلدهای آن را به سیصد جلد برساند، و هنوز از پاکنویس کردن هشتاد جلد آن فارغ نشده بوده که مرگ در سن هشتاد سالگی در سال ۶۸۷ قمری گریبان او را گرفت، و در شهر قاهره در بیمارستان قلاوون امروزی - که ریاست آن بر عهده وی بود _ دیده از جهان فروبست این بیمارستان بزرگترین بیمارستان قاهره در آن روزگار بود و محل کار رئیس پزشکان در مصر به شمار می رفت، پستی که ابن النفیس تا پایان عمر خود در تاریخ فوق الذکر آن را در اختیار خود داشت. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید: مالک اگر چیزی می گوید، ولو بدون مشورت با من، حرف مرا می زند، چون عقل او اینقدر رشد کرده است که می داند اگر من در آن موضع باشم چه می گویم و چه تصمیمی می گیرم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 برخی از داروها از بقیه دارای امتزاج قوی تری(أقوی امتزاجاً) دارند، و نمی توان به وسیله و ، تفاریقی بین قوای آنها ایجاد کرد. مثل (بابونج) که دارای دو قوه محلله و قابضه است. همچنین هرگاه بابونه را ضماد سازیم، مفارقتی بین هیچ یک از قوایش ایجاد نمی شود. به همین دلیل بابونج محلل بلا جذب است. در برخی از این داروها، قوه های موجود در آنها در حالت طبخ از هم متفرق می شوند، مانند (کُرُنُب یا کَرَنِب)، که و و و است. و جوهری که کلم دارد از دو ماده ممتزج یافته است، یکی ماده ارضی قابضه و دیگری ماده لطیف و جالیه بورقی. بر اثر طبخ در ماء، جوهر لطیف و جالی و بورقی کرنب به تحلیل می رود، و جوهر قابض و ارضی آن بر جای می ماند، و از این روست که ماء الکرنب پخته مسهل است، و جرم آن قابض است. عدس، و دجاج(مرغ) و بصل(پیاز) و ثوم(سیر) و فجل(ترب) نیز همانند کرنب، دارای قوه جالی و محرقه و رطوبت ثقیل هستند، که بر اثر طبخ، این قوای آنها متفرق می شوند. 📕القانون فی الطب، شیخ الرئیش اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 نباید چشم باشد، باید عقل متربی را فعال کند. انبیاء نیز آمده اند، را تقویت کنند. ما نباید مردم باشیم، باید خود مردم ادراکات شان رشد کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
04_Hekmate_Sadraei_Asalate_Vojood_aminikhaah.ir.mp3
30.49M
حکمت صدرایی با عزلت صدرایی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 جهان به عدل برپاست. جهان ما بهترین جهان ممکن است. قرآن و نظام احسن. عبارت است از اعطاء به هر چیزی آنچه را که استحقاق دارد، یعنی هیچ چیزی حقش از او سلب نشده و آنچه استحقاق و شایستگی آن را دارد از او مضایقه نمی شود، چون خداوند كامل بالذات است، و هر موجودی آنچه را که استحقاق دارد به او داده شده است، و اگر غیر از این می بود نظام عالم به هم می خورد. 📙انسان شناسی قرآن، شهید مطهری رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای فهم باید زمینه قلبی و روحی و معنوی فراهم شود. شهید مطهری رحمت الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🔹👈 نیرویی است که توانایی دارد جهان را آنچنان که هست کشف کند، واقعیت جهان را آنچنان که هست در خود منعکس کند، آینه ای است که می تواند صورت جهان را در خود صحیح و درست منعکس کند. 🔹👈 یعنی شناخت مبدأ جهان، شناخت جریان جهان، شناخت نظام جهان و شناخت اینکه جهان به چه نقطه ای برمی گردد. 🔹👈 یعنی شناخت، اما شناختی که یک شناخت فلسفی و حکیمانه است، نه که شناخت جزئی است. 📙 انسان کامل، شهید مطهری رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 به نظر ، حواس باطنی، بلکه حواس ظاهری، جسمانی نیستند، و در ماده حلول نکرده‌اند.‌ اندام‌های جسمانی در باب حواس، صرفاً نقش اعدادی داشته، مدرِک حقیقی نیستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا استکانهای قدیم، کمرباریک بودند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ، همچون فلاسفه پیش از خود، را به صورت مشترک لفظی میان چند معنا به کار می برد؛ وی گاه را در مقابل عقل که مطیع ملک است، به عنوان قوه ای که مطیع شیطان است به کار می برد، گاه آن را در مقابل عقل به عنوان قوه ای که مدرک جزئیات است، و در درک کلیات دچار خطا می شود یاد می کند. گاه آن را در مقابل حس و خیال به عنوان مدرک معانی نامحسوس به کار می برد. و گاه را به معنای اعتقاد مرجوح در مقابل به کار می برد. در مقام تعریف نیز به فراخور بحث تعابیر متفاوتی دارد، که اگر چه با هم به ظاهر اختلاف دارند، اما با هم متناقض یا متضاد نیستند، بلکه یک نسبت هم پوشانی بین آنها برقرار است، و مکمل یکدیگرند، به گونه ای که می توان همه آنها را به یک تعریف جامع ارجاع داد. گاهی را به اعتقاد مرجوح - در مقابل ظن - تعریف می کند، و گاه در بیان مراتب تجرید ادراکات حسی می گوید، قوه ای است که صور را از تشخص تجرید می کند، اما همچنان بین صورت و شیء خارجی اضافه و ارتباطی برقرار است. از عباراتی که در بیان مدرکات وهم دارد چنین تعریفی بر می آید: قوه ای است که معانی جزئی غیر محسوس و اموری که به حس در می آیند، اما حس به آنها پی نمی برد را درک می کند. البته گاه ملاصدرا وهم را به قوه ای که شانش ادراک غیر مطابق با واقع و ادراک امور بر غیر وجه آنهاست تعریف می کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 چیستی وهم همان گونه که فارابی تصریح می کند و هم یکی از قوای باطنی است که معانی جزئی را که با حواس ظاهری و خیال درک نمی شوند مانند احساس دشمنی یا محبتی که بعضی از حیوانات به بعضی دیگر دارند ادراک می کند. منظور از حواس باطنی حواسی است که برخلاف حواس ظاهری به ابزار و آلاتی مانند چشم و گوش نیاز ندارند اگرچه ممکن است ابزارهایی در درون انسان مانند مغز داشته باشند. البته ملاصدرا، برخلاف اکثر فلاسفه پیش از خود که معتقدند محل حواس باطنی مغز است، و ادراکات این حواس در قسمت های مختلف مغز انجام می شود، بر این عقیده است که حواس باطنی حالّ در ماده نیستند، و در همه ادراکات، مدرک حقیقی نفس است، و اقسام ادراک در چیستی وهم و نقش آن در خطای ذهن از نظر ملاصدرا مراتب مختلف نفس انجام می شوند، و ابزارها و آلات ادراکی فقط زمینه ادراک را فراهم می کنند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 کیفیت تأثیر و در قلب انسان را به این صورت می داند: که هر یک از این دو به نوبه خود در وجود انسان خلیفه ها و جنودی دارند، که عبارت اند از و و به وسیله این دو قوه است که بین انسان و مفارقات ارتباط حاصل می شود. وجه خلیفه بودن وهم برای شیطان را از این جهت می داند که بر غلبه دارد. بدين ترتيب، در واقع یک شیطان بالقوه است، که با تکرار افعال متناسب با خود، تبدیل به شیطان بالفعل شده، در قیامت بدان صورت محشور می شود. بنابراین از آنجایی که ، شیطان درون و تحت تأثير شيطان بيرون است، به اقتضای طبعش از چهارچوب محسوسات فراتر رفته، حکم محسوسات را به غیر محسوسات تعمیم می دهد. بنابراین ادراک غیر مطابق با واقع، و ادراک امور بر غیر وجه آنها، از ذاتیات است، و به خطا افکندن ذهن، بـه سـبب درست به کار نبردن این قوه نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا بحث تقدم و تأخر در نظر و عمل را بسيار دقيق بررسي كرده است و نه ميان اين دو جدايي زيادي قائل است، و نه آن دو را يكي و واحد معرفي كرده است. ملاصدرا مبحث نفس را از طبيعيات خارج و به الهيات وارد مي‌كند، تا اخلاق را ملحق به مباحث نفس‌شناسي كند، چرا كه نفس سيري دارد، و اين سير يا به سوي متعالي است، و يا به سمت ضعيف شدن و نزول. 📕استاد فلسفه، رضا اردکانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: چرا از غفلت رها نمی‌شویم؟! آیت‌الله مصباح یزدی رحمت‌ الله‌ علیه @hakim_alahe
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢معنای فلسفی جمله «یکی بود یکی نبود» این جمله «یکی بود یکی نبود» بخشی از فرهنگ ما ایرانیان است. بخشی از ادبیات فرهنگی و داستانی ماست. این جمله به قدری به گوش و ذهن ما ایرانی ها آشناست که می توان ادعا نمود شاید هیچ ایرانی نباشد که این جمله را نشنیده باشد حتی تمام اقوام و زبانهای محلی، لااقل بارها معادل این جمله را در زبان و لهجه خود بکار برده اند. 🔹👈جمله «یکی بود یکی نبود» هم مثل خیلی از جملات و آداب و رسومات ما ایرانی ها دارای معنی و محتوای گرانسنگی است که با دقت فلسفی، بایستی حجاب از چهره ی آن گشود. 💢«یکی بود یکی نبود» را چهار نوع می شود معنا کرد: 1⃣🔹 یکی بود و غیر از آن «یکی» چیز دیگری نبود و آن «یکی» تنها بود یعنی خدا بود ولی هیچکس و هیچ چیز دیگری غیر از خدای متعال نبود. اکثر عامه ی مردم، از جمله «یکی بود یکی نبود» همین معنا را فهم می کنند و منظور داشت همگان همین معنا و مفهوم است ولی مع الاسف باید گفت این برداشت درست نیست چون به لحاظ عقلی و فلسفی، هروقت «علت تامّه» محقق باشد ضرورتاً معلول آن نیز موجود خواهد بود. پس از آنجائی که خدای متعال «علت تامّه» مخلوقات و کائنات است پس بی معناست که بگوئیم خدا بود ولی مخلوقی نبود بدلیل اینکه محال عقلی ست که خدا باشد ولی مخلوقی نیافریده باشد. 2⃣🔹یکی بود و هیچ موجودی در مرتبه و منزلت و همطراز با آن «یکی» نبود. یعنی خدا بود ولی هرگز هیچ موجودی همسنگ و همطراز با وجود خدا نبود. اگر «یکی بود یکی نبود» را اینجوری معنا کنیم دیگر انحصار و اختصار به گذشته ها نخواهد داشت بلکه همین حالا و حتی در آینده ها همین طور خواهد بود که هیچ موجودی هم رتبه و برابر با وجود خدا نیست و نخواهد بود. 3⃣🔹 «یکی» بود و همان «یکی» که بود نبود. این هم محال است بدلیل اینکه سر از اجتماع نقیضین در می آورد و معنا ندارد که شئ واحدی هم باشد و هم نباشد پس این معنای سون نیز باطل است. 4⃣🔹 «یکی بود» یعنی خدا بود و «یکی نبود» یعنی وصف زائد و اضافه ای بعنوان «یکی بودن» نبود. از آنجائیکه خدای تبارک و تعالی اصل وجود است و همه کمالات وجودی را داراست و تمام کمالاتش نیز عین وجودش است و هیچکدام از کمالات الهی، عارض و زائد بر ذات الهی نیست چون در آنصورت اشکال عدیده پیش می آید ( الواجب الوجود واجب الوجود من جمیع الجهات ). 🔹👈پس وصف وحدت و یکی بودن خدا نیز وصفی زائد و عارضی نیست بلکه عین وجود خداست و لایتناهی است به اصطلاح فلسفی وحدت و یکی بودن خدا، حقه ی حقیقیه است نه وحدت عددیه. ✅🔹👈این معنا دقیق ترین و حکیمانه ترین معناست از بین چهار معنایی که برای جمله «یکی بود یکی نبود» تصور می شود. 📙استاد خیری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
قوه وهم از نظرگاه ملاصدرا.pdf
308.4K
و نقش آن در خطای ذهن از نظر ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim