eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
270 عکس
28 ویدیو
2 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج ع دعاگوی همه شما کاربران عزیز هستیم ان شاء الله 🌸
امام صادق ع می‌فرماید: خدای عزّوجلّ پیغمبری را مبعوث نکرده است مگر این‌که این دو خصلت را داشته باشد، یک راستگو بوده، ثانیاً «أَدَاءِ الْأَمَانَةِ» حق امانت را درباره‌ی همه چیز ادا کرده است؛ یعنی کسی به نبوّت نمی‌رسد مگر این‌که خیلی از فضیلت‌ها را داشته باشد از جمله‌ی این دو فضیلت را یکی این‌که صدق حدیث یعنی از دروغ اجتناب بکند، دوم این‌که امانت را ادا بکند، شنیده‌اید که از نام‌های معروف رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قبل از بعثت همان محمّدامین (ص) بود، بعد امام می‌فرماید: «إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ» امانت باید پیاده بشود، باید حق آن ادا بشود، انسان باید امین باشد، چه طرف برّ باشد، یعنی طرف مقابل آدم خوبی باشد چه فاجر باشد، فاجر هم باشد باید امانت را درباره‌ی او پیاده کرد، باید امین بود، این درست نیست که ما در برابر کسی که فاجر است یا کافر است یا بد است از امانت بگذریم و بگوییم بد است، نه خیر امین باید در برابر همه امین باشد «إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ» Eitaa.com/darharameyar
mabas.mp3
13.54M
🌿🌿🌷🌷🌷🌷🌷🌿🌿 گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در روز مبعث 🌿🌿🌷🌷🌷🌷🌷🌿🌿 Eitaa.com/darharameyar
عوامل مختلف طبيعي، اجتماعي و به خصوص عوامل شيطاني، از شياطين جن و انس، دائماً به بشر القاء مي‌کنند که مطلوب‌هاي حقيقي انسان لذايذ مادي است و او را به سوي مواردی که منشأ لذت‌هاي مادي مي‌شود سوق مي‌دهند؛ چيزهايي از قبيل خوراک، پوشاک، مسکن، اتومبيل، همسر، وسايل زينتي و موارد ديگري، تا برسد به پست، مقام، عنوان و حتي اوصاف و القابي مانند آيت الله و دکتر و مهندس و استاد و... ؛ حتي گاهي آدميزاد به جايي مي‌رسد که باورش نمي‌شود چيز ديگري ارزشمندتر از اين‌ها وجود دارد و اینها جز موهومات چیزی نیست ؛ و اگر از او بپرسند چه چيزي ارزش دارد، خيلي هنر کند، مي‌گويد سلامتي؛ اما در عمق دلش ارزش را براي پول و امثال آن مي‌داند، چون: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ و اگر با دليل عقلي يا به واسطه شنيدن آيه و روايتي متوجه ‌شود که نوري مثل هدايت الهي، ايمان و محبت و معرفت اهل بيت(ع) از نعمت‌هاي بزرگ خداست، خيلي اين مسأله را جدي نمي‌گيرد. خدا نعمت‌هاي زيادي به ما داده و ما هم چنان که به خاطر سلامتي، همسر خوب، منزل ، و نعمت‌هاي مادي ديگر خدا را شکر مي‌کنيم، بايد شکرگزار باشيم که خدا به ما نعمت ايمان را داده نعمت وجود نبی اکرم (ص) را عطا فرموده و نعمت ولایت و محبت امیرالمؤمنین (ع) را ارزانی داشته... اما اين را خيلي جدي نمي‌گيريم، چون به نظر ما اينها حاشيه است و نعمت‌هاي اصلي نعمت‌هاي مادي است اين بيان نوراني پيغمبر (ص) است كه مرحوم ابن بابويه قمي نقل كرده فرمود: يا علي! اگر كسي رابطه‌اي با تو نداشت حياتش حيات جاهليت است كسي با تو رابطه نداشت حرف تو را نشنيد مهر تو را در دل نداشت اين «كانت حياته حيات الجاهلية». جاهليت اين نيست كه انسان بت را بپرستد.... جاهليت كه آيه لازم ندارد. آدم نتواند حيات خودش را مديريّت كند نتواند حيات خودش را مدبريّت كند نتواند اين هوس را مدبريّت كند حیات جاهلیت است Eitaa.com/darharameyar
با سلام و عرض تبریک یادآوری می‌شود فردا جمعه کلاس تعطیل است
tohid.mp3
804.6K
آیت الله محمدشجاعی (ره) : هدف از بعثت انبیاء توحید است Eitaa.com/darharameyar
(انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) من مبعوث شدم تا كرامت‌هاي اخلاقي كه انبيا آوردند تتميم كنم, تكميل كنم... همان‌طوري كه دين بدون ولايت تام نيست و بعد از جريان غدير آیه ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي﴾نازل مي‌شود كرامت‌هاي اخلاقي نیز بدون وجود مبارك رسول گرامي(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) به تماميّت و كمال خود نمي‌رسد کرامات اخلاقی و خُلق معناي مطلق مَلكه نفساني است كه هم علم را شامل مي‌شود و هم تزكيه نفوس را این اخلاق همه بر محور توحید و سجده تام در مقابل خدای متعال است... اگر این فلسفه بعثت پیامبر عزیز ماست که هست و اگر ما مدعی هستیم که بزرگ‌ترین فیلسوفان اخلاقی و بزرگ‌ترین شخصیت‌های اخلاقی در کشور ما و کشورهای اسلامی تربیت شده‌اند، و سال‌ها پرچم‌دار ارزش‌های اخلاقی در دنیا بوده‌اند؛ حال به کتابفروشی‌های سطح شهر سر بزنید و ببینید چند کتاب درباره اخلاق و فلسفه اخلاق در آن‌ها وجود دارد!!! از این بدتر یکی از شما بلند شود و بگوید من نام ده کتاب اخلاقی بلدم!! غیر از کتاب معراج السعادة و چند کتاب‌ دیگر، چند کتاب میتوانید نام ببرید؟ من و شما که مدعی طریق هستیم اسم چند کتاب اخلاقی را می‌دانیم؟ این‌ را با آن کشور پر از کفر و فساد مقایسه کنید! بخشی از ساختمان کتاب‌فروشی آن‌ها مخصوص کتاب‌هایی است که درباره فلسفه اخلاق است و کمتر از ده سال از تالیف آن‌ها می‌گذرد! چقدر ما به میراث علمی، دینی و فلسفی‌مان جفا می‌کنیم؟!! البته در بخش فقه شیعه ممتاز هستیم؛ خداوند کسانی که این بخش را حفظ کرده‌اند، پایدار بدارد و بر توفیقات‌شان بیفزاید، اما چرا بخش‌های دیگر باید فراموش شود؟! مسائلی مانند این‌که اصلا خوب و بد یعنی چه؛ چرا ما باید دنبال خوب باشیم و بر چه اساس، منطق و استدلالی باید دنبال کار خوب رفت؟ با پیشرفتی که در همه علوم با تشکیکات مختلف شروع شده جای اخلاق و پاسخ‌گویی به سؤالات و رفع شبهات چقدر پیشرفت کرده است؟ قرآن از شش هزار و ششصد و شصت و چند آیه حدود سیصد و خرده‌ای از آیات آن مربوط به احکام دینی است، بقیه مربوط به اخلاق است، سیصد و اندی آیه مربوط به حلال و حرام و واجب و امثال این چیزها امّا بقیه‌اش چیست؟ بقیه‌اش اخلاق است، یک سوره‌ی یوسف از اوّل تا آخر اخلاق است، اخلاق در سطح پیغمبری اخلاق در سطح حضرت یوسف، یک سوره سوره‌ی حضرت لقمان است، لقمان را می‌گویند پیغمبر نبوده لکن چه موقعیّتی داشته، چه وضعی داشته، چه خصوصیّاتی داشته که یک سوره‌ی قرآن بنام ایشان نامگذاری فرموده از چه اخلاقی برخوردار بوده؟؟ از چه شیوه‌ای برخوردار بوده؟؟ که خدا یک سوره را به نام سوره‌ی لقمان نازل می‌کند پس اخلاق خیلی نقش دارد، نه تنها قرآن سبک آن سبک اخلاق است، سبک آن سبک معنویّت است، انسان‌ساز است، تفسیرکننده‌ی انسان و تفسیرکننده‌ی فطرت انسان است، بلکه روایات هم همین‌طور است، چون روایات و دعاها و نهج البلاغه ریشه در خود قرآن دارد، این خلق عظیم چطور بدست می آید از کجا می آید ؟باید چه کرد ؟ اخلاق چیست؟ یک وقت ما تصوّر می‌کنیم که اخلاق همین تعارفات معمولی، تعارفات روزمره، خوش برخوردی، صداقت، تواضع و... است یک وقت نه اخلاقی که اسلام می‌گوید از یک عمق خاصی برخوردار است، از یک خصوصیّات خاصی برخوردار است، به فرموده‌ی رسول خدا اخلاق با ایمان عجین است، اخلاق جدای از ایمان را نمی‌شود اخلاق نامید، پس اخلاق فقط به معنی خوشخلقی نیست فقط تواضع نیست فقط خیرخواهی نیست فقط صداقت نیست این‌ها اخلاق‌های ظاهری است، که غیر اهل ایمان هم در ممالک مختلف می‌توانند دارا باشند می‌توانند ملاک‌های انسانیت را واجد باشند. اخلاق در اسلام به آن خلق و به آن ملکه و به آن حالتی می‌گویند که روح معنویّت و روح الهیّت در آن عمل باشد، هرامری که متصل به خدا شد روح معنویت داشت میشود اخلاق ، پس نکته اول این است که توام باایمان به خدا وبا اخلاص باشد فقط متصل به خدا باشد براساس محبت به خدا باشد اخلاقی که در همه جا حضور داشته باشد در همه امورات و لحظات ما هیچ جایی در زندگی نداریم که اخلاق خاصّ خودش را نخواهد، چه در سفر، چه در حذر، چه با ارباب رجوع، چه با خانواده، چه با زن و بچه، با پدر و مادر، با فرزند، با همسایه همه‌ی این‌ها اخلاق خودش را می‌خواهد خوردن همینطور خوابیدن همینطور معاشرت همینطور راه رفتن همینطور همه اینها می‌تواند از اخلاقیات باشد.... Eitaa.com/darharameyar