(مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ)
آن کسانی لحظه به لحظه با امر ونهي خدا و عمل به دستورات ميچرخند (كفاه الله امردنياه ) اموراتشان خيلي راحت ميگذرد .
كسانيكه که نمازشان را اوّل وقت بجا مياورند هیچ وقت زندگی آنها کمتر از آن آقایی که هر روز تا ساعت 11 شب در مغازه است کمتر نیست،
برکتی که در زندگی این است در زندگی دیگران نیست،
بركت در فزوني نيست
از پیامبر(ص) پرسیدند برکت در مال یعنی چه؟
درپاسخ، پیامبر مثالی زدند و فرمودند:
گوسفند درسال یکبار زایمان می کند وهر بار هم یک بره به دنیا می آورد .
سگ در سال دو بار زایمان میکند و هربار هم حداقل 6-7 بچه.
به طور طبیعی شما باید گله های سگ را ببینید که یک یا دو گوسفند در کنار آن گله سگ وجود دارد.
ولی در واقع برعکس است.
گله های گوسفند را می بینید و یک یا دو سگ درکنار آنها چون خداوند برکت را در ذات گوسفند قرار داد و از ذات سگ برکت را گرفت .
فزونی دارد ولی برکت ندارد.
برکت" ثبوت خیر خداوندی است در چیزی
برکت به معنای خیری است که در چیزی مستقر گشته و لازمه آن شده باشد،و ثابت بماند
معنای برکت مانند امور نسبی به هدف انسان مربوط ميشود ،
وقتی هدف كسي از كاربیشتر جمع كردن پول بيشتر باشد پس معناي بركت براي او زياد شدن عدد پول است چون خیریت هر چیزی به حسب آن هدف است ،
مثلا طعامی که انسان می خورد بعضی غرضشان از خوردن آن سیر شدن است، وقتي سيرشد ميگويد عجب غذايي بود
و بعضی غرضشان از خوردن غذا تنها حفظ سلامت است، اگر باخوردن آن غذا ناخوش شود اگر چه زياد وخوشمزه هم بوده باشد ولي بركت نداشته ،
بعضی دیگر غذائی را که می خورند منظورشان استشفاء به آن و بهبودی کسالتی است که دارند، بعضی دیگر نظرشان از فلان غذا تحصیل نورانیتی است در باطن که بدان وسیله بهتر بتوانند خدای را عبادت کنند،
پس وقتی عمل واحدی چند نوع غرض متعلق به آن می شود برکت در آن نیز معنایش مختلف می گردد
از آنجا که هدف از دین تنها و تنها سعادت معنوی و یا
دنيايي است كه منتهي به معنویت است،
لذا مقصود از برکت در لسان دین آن چیزی است که در آن خیر معنوی و یا مادی منتهی به معنویت باشد
اينطور است كه گاهي گفته ميشود آن کسانی که نماز اوّل وقت را در مسجد میروند هیچ وقت زندگی آنها کمتر از آن آقایی که هر روز تا ساعت 11 شب در مغازه است کمتر نیست، برکتی که در زندگی این است در زندگی دیگران نیست،
يا گفته ميشود خمس باعث بركت مال است كه هم مقدارش را زياد ميكند هم بركتش را
بنابراين ممكن است شما به ظاهر ببينيد سختي هاي زيادي در متن زندگي مردان الهي هست اما همه آن سختي ها جزو بركات اعمالشان است.
eitaa.com/darharameyar
بسم الله الرحمن الرحيم
توصيه هاي ماه مبارك رمضان برگرفته ازتذكرات آيت الله محمد شجاعي (ره)
افطار اصلش خوب است اما سعي كنيد به افطاركه ميرسيد زياد نخوريد
شكم را پرنكنيد
رنگين نخوريد
به هم آميخته نكنيد
اينها به ضرر است بپرهيزيد
قبل وبعد از افطار خواندن سوره قدر را فراموش نكنيد
دعاي مخصوص قبل از افطار را (اللهم رب النور العظيم ) بخوانيد
از نكته هايي كه در ماه مبارك نبايد غفلت كنيد تصدق به فقراست همچنين انفاق واحسانات
از اوصافي كه خدا دوست دارد كه يك روزه دار به همراه داشته باشد احترام به بزرگترها و ترحم ودلسوزي نسبت به كوچكترهاست اين نكته را فراموش نكنيد
صله رحم را آن گونه كه در دستورات است بجا آوريد
زياد دعا كنيد كه خدا شما را در اين ماه مشمول توبه ومغفرت نمايد تا از اشقياء نباشيد كسي كه در اين ماه فرصت را از دست بدهد و مشمول مغفرت حق نشود از اشقياست از اين مسئله به خدا پناه ببريد
با تضرع بخواهيد كه هر چه تخلف داشته ايد خدا ببخشد و در دعاها نيز شرايط دعا را فراموش نكنيد (اصرار ، الحاح ، تضرع) از آنجا كه ما بي قيد از ديگران و آزاد از خلق نيستيم و اسيريم و پختگي لازم را نداريم سعي كنيد
در خلوت مشغول دعا ومناجات باشيد كه چيزي وارد وآميخته نشود كه دعا را خراب كند
دستها را رو بقبله بلند كنيد و با گريه و تضرع و پناهندگي از خدا بخواهيد كه وقتي آتش ميايد خدا شما را پناه دهد پشت دست به سمت آسمان وكف دست به سمت خودتان مانند يك پناهنده
ما خيلي خراب كرده ايم و بنا هم نيست اينجا براي كسي معلوم شود و معلوم هم نخواهد شد در دعا حالت ابتهال داشته باشيد يعني سر پايين باشد و حالت شرمندگي داشته باشد و دست را تا ميتوانيد بالا ببريد و گاهي هم نگاهي با تضرع بسوي آسمان
اميد بالا به رافت خدا داشته باشيد اميد اگر نباشد مسئله درست نميشود حسن ظن به خدا داشته باشيد كه در ماه مبارك وعده داده كه مي بخشم و اين بخشش ماه مبارك وسعت عجيبي دارد فلذا مسئله را جدي بگيريد
از صلوات در روز وقبل وبعد دعا غفلت نكنيد
در همه اوقات با ديگران با حلم برخورد كنيد و از تندي بپرهيزيد كه باطن روزه را بكلي خراب ميكند و.....
eitaa.com/darharameyar
در این عالم غیب دو صیاد داریم ، دو دام داریم ، دو نیروی جذب داریم
صیادانی که با جذبه های خود با دامهایی که از شاخ وبرگ شجره زقوم می گسترانند هر شکاری را ریزو درشت زشت و زیبا، فربه و نحیف، هر غافل و غفلت زده ای را به دام می اندازند و جزو قافله سالاران جهنم میکنند
صیادان وشکارچیانی هم داریم که با جذبه های خود با دامهایی که از شاخ وبرگ شجره طوبی می گسترانند عده قلیلی را برای خود شکار میکنند که به بیان رسول اکرم (ص) جزو رهبران بهشتند (المجاهدون فی سبیل الله قواد اهل الجنه )
حال مستحضرید که صیادان وشکارچیان شجره طوبی دنبال بهترین صید میگردند
هرچه فربه تر بهتر ، هر چه زیباتر بهتر ، وقتی میخواهند طاووسی شکار کنند زیباترین را انتخاب میکنند
صیادان عالم غیب هر صیدی را نمیپسندند ، تو باید خودت را مورد پسند آنها کرده باشی
آنقدر باید فربه شده باشی ، آنقدر باید زیبا شده باشی ، آنقدر باید خواستنی باشی که شکارت کنند
آنقدر باید هنرمند شده باشی که بتوانی خودت را به دام آنها بیاندازی
فربه و خواستنی شدی؟؟!!
غزال اگر به کمند اوفتد عجب نبود
عجب فتادن مرد است در کمند غزال
eitaa.com/darharameyar
سال 1384
موضوع: انجام مستحبات موجب تسلي نشود
آيت الله محمد شجاعي (ره) :
انسان بايد بداند راه درست چيست تا موفق به عمل بشود بايد از راه درست ياد گرفت
از حِكَم اميرالمومنين (ع) است كه فرمودند (العلم بلاعمل وبال و العمل بلا علم ضلال )
انسان بداند وعمل نكند وبال است ، كمال نيست و عمل بدون علم هم گمراهي است
كسي كه عملش با علم صحيح نباشد حركتش بدون ضلالت و گمراهي نخواهد بود
امام صادق (ع) از حضرت امير (ص) نقل ميكنند كه فرمودند عمل اگر با تقوي همراه باشد كم نميشود ، كسي شايد ظاهر عملش كم باشد ولي باتقوي است ، عملي كه با تقوي همراه باشد كم حساب نميشود ، چگونه كم باشد آنچه كه قبول ميشود ؟ كه خدا از صاحبان تقوي قبول ميكند همه سعي كنيد تقوي داشته باشيد تا عمل شما مقبول شود .
سوال : با وجود انجام معاصي آيا ترك مباحات بدرد ميخورد؟
در جواب فرمودند : نهي قطعي آن است كه انسان حرام انجام ندهد كه عبارتست از گناه
وقتي كسي به گناه مبتلاست و سعي در ترك آن ندارد اگر بخواهد از مباحات هم كنار بكشد و در واجبات كوتاهي كند خودش نكته ايست
ولي عميقتر اين است كه ترك بعضي مباحات و انجام مستحبات براي اينگونه افراد كه متقي نيستند مقبول نمي افتد
اولا به جايي نميرسد و ثانيا موجب تسلي آنها ميشود
مثلا مبتلا به حرام است ولي با هياهو دعاي كميل ميخواند اين باعث ميشود عظمت و شدت گناه را نزد او كم كند و اين خطرناك است
درد ما بايد اين باشد كه گناه را ترك كنيم وبدانيم اعمال مستحبي و ترك بعضي مباحات نبايد باعث تسلي ما شود
وقتي انسان تقوي ندارد هيچ چيز از جمله زيارت رفتن ها بدرد نميخورد ولی تسلي بخش است و اميد ميدهد كه خطرناك است
كسي كه روزبه روز محرمات را ترك ميكند و واجبات را انجام ميدهد در حال پيشرفت است
از تسلي ميترسم چون پيشرفت را كم ميكند
اينگونه افراد باب توسل را شروع كنند توسل براي اينكه عاجر مانده اند كه در نفس خود و شيطان گير كرده اند
سعي ميكنند وخراب ميكنند
اگر ميخواهيد به مستحبات عمل كنيد مراقب باشيد كه موجب ترك واجبات نشود و تسلي شما نشود و ناراحتي شما را كم نكند از اينكه گناهان را ترك نكرده ايد
در روايتي امام فرمودند كسي كه گناه ميكند دشمن ماست در هر صورت نماز شب گذشتني نيست و توسلات همينطور مخصوصا زيارت عاشورا ولي باز تاكيد ميكنم مواظبت كنيد ناراحتي شما را كم نكند و مواظبت كنيد كه در انجام مستحبات روز به روز ناراحتي شما از گناهان بيشتر شود
eitaa.com/darharameyar
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی اللهِ اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُتَوَکِّلینَ .
با توکل بر خدای متعال و توسل برحضرت ولی عصر (عج) و کسب اجازه از استاد فقید و وارسته آیت الله محمد شجاعی (ره) جلسه امشب دهم فروردین ماه 1402 را با تلاوت آیات سوره جمعه و دعای فرج آغاز میکنیم.
1_2038177913.mp3
2.71M
بسم الله الرحمن الرحیم
إِلٰهِى عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ،
وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ ،
وَضاقَتِ الْأَرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ ،
وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكىٰ ،
وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ .
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
أُولِى الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ،
وَعَرَّفْتَنا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ
فَرَجاً عاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ .
يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِىُّ ، يَا عَلِىُّ يَا مُحَمَّدُ
اكْفِيانِى فَإِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُرانِى فَإِنَّكُما ناصِرانِ
يَا مَوْلانا يَا صاحِبَ الزَّمانِ ،
الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى ،
السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ ،
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ تَحَنَّنْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ
وَ تَحَنَّنْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
eitaa.com/seyedarabi
eitaa.com/darharameyar
در روايات بسياري توصيه به اقامه نماز اول وقت شدهايم اما اين دستور اهل بيت(عليهم السلام) استثنائاتي دارد
1. کسي که نافله ظهر و نماز عصر ميخواند به اندازه خواندن نافله، نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد و الا اگر نافله نميخواند اول وقت افضل است.
2. کساني که شب عيد قربان از عرفه به مشعر الحرام ميروند مستحب است نماز مغرب و عشا را به تاخير بيندازند و در مشعرالحرام بخوانند.
3. بهتر است نماز عشا را قدري به تاخير بيندازي تا قرمزي سمت مغرب برطرف شود.
4. زن مستحاضه نماز ظهر و نماز مغرب را تا آخر وقت فضيلت آنها به تاخير بيندازد تا با يک غسل بتواند آنها را با عصر و عشا بخواند.
5. کسي که چهار رکعت از نافله نماز شب را خوانده وقت اذان صبح ميشود مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نماز شب را کامل کند.
6. روزهداري که ضعف بر او غلبه کرده باشد يا جمعي منتظر او باشند بهتر است نماز را تا بعد از افطار به تاخير اندازد.
7. کسي که يقين به داخل شدن وقت نماز ندارد بايد آنقدر صبر کند تا يقين به وقت نماز پيدا کند.
8. کسي که در حال خودداري از بول و غائط است؛ مکروه است نماز بخواند لذا تا پس از قضاي حاجت نماز را به تاخير بيندازد.
9. کسي که به خاطر نداشتن آب بايد تيمم کند اگر اميدِ پيدا کردن آب دارد بايد نماز را تا آخر وقت به تاخير بيندازد.
10. کسي که نميتواند بول و غائط خود را نگهداري کند نماز ظهر و نماز مغرب را به تاخير بيندازد تا با عصر و عشا با هم بخواند.
11. زني که بچه شير ميدهد و جز يک لباس پاک بيشتر ندارد نماز ظهر و عصر را به تاخير مياندازد تا نزديک غروب، تا چهار نماز(ظهر و عصر و مغرب و عشا) را با هم بخواند.
12. کسي که نافله صبح ميخواند مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نافله صبح را بخواند.
13. مسافري که ميداند پيش از قضا شدن نماز ظهر و عصرش به وطن ميرود، بهتر است نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد تا در وطن تمام بخواند.
14. مسافري که ميداند تا چند لحظه ديگر به جايي ميرسد که براي نماز مناسبتر است بهتر است نماز را به تاخير بيندازد تا در جاي مناسب نماز بخواند.
15. امام جماعتي که منتظر ماموم، يا مامومي که منتظر امام جماعت است مستحب است نماز را تا رسيدن امام يا ماموم به تاخير بيندازد.
16. جايي که اگر نماز را به تاخير بيندازد به مکان شريفي(مثلا مسجدي يا حرم امام يا امام زادهاي) ميرسد يا اين که در آن مکان حضور قلب بهتري پيدا ميکند مستحب است به تاخير بيندازد.
17. به تاخير انداختن نماز اول وقت به خاطر رسيدگي به حاجت و نياز مومني.
eitaa.com/darharameyar