eitaa logo
در محضر علما
864 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
15 فایل
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ادمینmiead313@ کانال در محضر علما وابسته به مرکز فرهنگی مسجدالنبی(ص) می‌باشد .
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحـوم شیـخ رجبعلی خـیاط مستاجـری داشت کـه زن و شوهـر بودنـد ، با بیست ریال اجاره. بعد از چند وقت آنها صاحب فــرزنـد شدن مرحوم به دیدنشون رفت به مرد گفت چـون صاحب فرزند شدی و خرجت بالاتر رفتـه ، از ایـن مـاه به جـای بیست ریـال هجـده ریـال اجـاره بـده دو ریالـش را برای فرزنـدت خـرج کـن ، ایـن بیسـت ریـال رو هـم بگیـر . مـاه گذشته‌ای را که بهم دادی هم هدیه‌ی من باشه برای قدم نوزادت پ ن: اما توی دوره زمـونه مـا همـه چیـز تغییر کـرده است ، الان ها رو با فرزند دار شدن مردم بالا میبرن و ...
زنی که از دست چشـم چرانی همسـرش به تنگ آمده بود درددل خودش رو پیش مادر شـوهرش برد. او که زن دانایی بود گفت : من شب، برای صرف شام به خانه شما میام ، ولی درست نکن مرد وقتی به خانه آمد از اینکه همسرش تدارک ندیـده بود عصبـانی شـد. مادرش گفت : مـن امشب هوس نیمروهای تو را کـردم و با خـود تخـم مرغ آورده ام تا با هم بخوریم پسر مشغول درست کردن نیمرو شد و با از مـادرش سـوال کرد چرا تخم مـرغ هـا را رنـگ کردی؟ مـادر گـفت: زیبا شدند؟ گـفت آری . مـادر گـفت: داخلشان چطـور است ؟ پسـر گـفت همـه مثل هـم مادر گفت پسـرم زن نیـز همینطور است، هر کدام ظاهری با رنگ و لعاب ولی همه درونشان یکی‌است. پس وقتی همه مثل هـم هستند. چـرا خـود و همسـرت را آزار میـدهی؟ بیاییـم داشتـه هایمان را بدانیـم و خـود را درگیـر دیگران نکنیم
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمـودند اگر سه چیز را در زندگیتان اصلاح‌ کنید، خدا سه چیز دیگر را برای شمـا می‌ کند: اول باطنت را اصـلاح کن ؛ خدا ظاهـرت را اصلاح میکند و خـوبی ‌ات را سر زبان ها می اندازد. دوم رابطه ات را با خدا اصلاح کن، خـدا رابطه ات را بـا مـردم اصـلاح می کـنـد و باعث خلق به تو میشود . سوم آخرتت را اصلاح کن ؛ خداوند امر دنیای تو را اصلاح میکند ..
مالک اشتـر تـربیت یافته علیـه السـلام‌ از میـان بازار گـذشت ، یک نفر بازاری که مالک را نمی ‌شناخت به او جسارت کرد امّا مالک متعرض او نشد و از آنجا گذشت. وقتی آن مرد مالک اشتر را شناخت وحشت کرد دنبـال مـالک رفـت تـا کـند. مالک را در مسجد دید که نماز میخواند‌، پـس از نماـز نـزدیک مـالک رفـت و از او عذرخـواهی کـرد. مالک فرمود واللَّه! من به داخل مسجد نیامـدم مگر آن که برای تو طلب مغفرت کنم 📚
صیاد برای گرفتن ماهی، قلاّب بکار می‏برد. بر سر قلاّب، طعمه‌ای که ماهی دوست دارد می‏گذارد. ماهی قلاب را همراه طعمه می‏بلعد. قلاّب که بلعیده شد، تکانی به نخ قلاب وارد میشود؛ اگر ماهی کم ‌وزن باشد، صیاد با یک ضرب آن را بالا می‏کشد و اگر سنگین باشد، صیاد بطور متناوب آن را می‏کشد و رها می‏کند تا خسته و بی‏جان ‏شود. وقتی مطمئن شد که ماهی دیگر توانی ندارد آن را بیرون می‏کشد. شیطان گاهی قلاّبش به انسانی گیر می‏کند. طعمه سر قلاّب، آرزوی دراز،رابطه با نامحرم, ریاست طلبی و در یک کلمه علاقه به دنیا است بعد از این‏که انسان را به دنیا علاقه مند کرد، قلاب را شل و سفت می‏کند. ولی مواظب است بند قلاب پاره نشود . چندین بار او را می‏آورد و می‏برد تا بالاخره او را اسیر خود کند 💥مواظب وسوسه های شیطان باشید
📖 روزی شاگـردان نزد حکیـم رفـتند و از او سـوال کـردند کـه استاد زیبایی انسان در چیست؟ حکیـم دو کاسـه کنار شـاگـردان گـذاشـت و گـفـت: به ایـن دو کاسـه نگاه کنیـد اولی از طلا درسـت شـده است اما درونش زَهر است و دومی کاسه ای گلی است و درونش آب گوارا است. شما کدام را می‌خورید؟ شاگردان جـواب دادند آب کاسه گلی را . حکیـم گفت آدم هم‌مثل این کاسه است. آنچه که آدمی را زیبا می‌کند درون و اخلاقش هست. باید سیرتمان را زیبـا کنیـم نـه صـورتمان را
📖 استادی شاگردان خود را برای گردش تفریحی به کوهستان برده بود ، بعد از پیاده ‌روی طولانی همه خسته و تشنه در کنار چشمه‌ ای نشستند و تصمیم گرفتند استراحت کنند. استاد به همه آن ها لیوانی داد و از آنها خواست قبل از نوشیدن آب یک مشت نمک داخل لیوان بریزند. شاگردان هم این کار را انجام دادند، ولی هیچ‌ یک نتوانستند آب را بنوشند ، چون خیلی شور شده بود . سپس استاد مشتی نمک را داخل چشمه ریخت و از آنها خواست از آب چشمه بنوشند و همه از آب گوارای چشمه نوشیدند . استاد پرسید آیا آب چشمه هم شور بود؟ همه گفتند نه ، آب بسیار خوش‌ طعمی بود. استاد گفت رنج ‌هایی که در این دنیا برای شما در نظر گرفته شده است نیز همین مشت نمک است نه کمتر و نه بیشتر. این بستگی به شما دارد که لیوان آب باشید و یا چشمه که بتوانید رنج‌ ها را در خود حل کنید پس سعی کنید چشمه باشید تا بر رنج ‌ها فائق آیید
📖 مرحـوم حاج آقا مجتبی تهرانی به جوان بیکاری گفتند شما برو شاه عبدالعظیم رو زیـارت کـن. زیـارت که کـردی بگـو آقا من بیکارم ، همین؛ هیچ چیز نمیخواهد بگویی. خود آن جوان میگوید من برگشتم خانه، صبح زود به مـن زنگ زدند گفتند حسین بیکاری؟ گـفتم بله . گـفتند الان بیـا فلان جا ، مـن هم رفتم ، برایـم کار درست شد می‌گفت کارش سبک است و مـاهی فلان قدربه من میدهد. حاج آقامجتبی ص۲۱۴. پ ن: چقدر خوب میشه با اعتقاد درب خـانـه اهلـبیت علیهــم السـلام رو بزنیـم
📖 آیا میدانید بر گـنبد نورانی امیرالمومنین علیه‌السلام پرچمی وجود ندارد در حالی که تمامـی گـنبد های ائمه اطهار علیهم السلام پرچم دارند؟ پرچـم نمـادی به نشـانه خــون‌ خـواهی و طلب تقاص است و تقاص خون امیر عالم امکان علی علیه السلام توسـط فرزندش امام حسن علیه السلام از ابـن مـلجم ملعون گرفته شد. در حالی که سایـر امامان مـعصوم علیهم السلام در انتظار قیـام امـام منتظر بـرای قصاص قاتلان هستند. گـنبد حضـرت زینب سـلام الله علیها نیز پرچمی نداشت تااینکه بارگاه نورانی‌اش بـه دسـت شمر صفتان بمـبـاران شـد و مدافعان حرم حضرت زینب پرچم تقاص را بر گنبد ملکوتی‌ اش برافراشتند انتشار مطالب نکته های ناب با آیدی کانال جایز است
📖 انسان وقتی پشت به نور میکند، خود را میبیند، آن هـم بزرگتر از آنچه که هست، یعنی خود بزرگ بین می‌شود. همچنانکه اگر در شب تاریک، به جای اینکه رو به فانوس بایستد، پشت به فانوس ایستاد، خود و سـایه خـود را ، آن هـم بزرگتر از آنچه که هست میبیند. خود بزرگ بینی ، به دلیل پشت کردن به نور اسـت و خـداوند نور آسمانها و زمین است؛ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ. هرگاه انسان به خـداوند که نور آسمانها و زمین اسـت، پشت کند، خود را میبیند و هرچه دورتر شـود سایه اش بزرگتر می ‌شود و دچار خود بزرگ بینی میشود‌ و هرگاه به سـمت خـداوند بایستد و حـرکت کند، دیگر خود را نمیبیند. انتشار مطالب نکته های ناب با آیدی کانال جایز است
📖 نقل اسـت روزی دزدی در راهی بسته ای یـافـت کـه در آن چیـز گـرانبهایی بـود و دعایی نیـز کنار آن نوشته شـده بود . آن شخص بسته رابه صاحبش بازگرداند. به او گفتند چرا ایـن همه مال را از دست دادی؟ گفـت صاحب مال عقیده داشــت که این دعا ، مال او را حفظ میکند، من دزد مال او هستم ، نه دزد دین او ، اگر آن را پس نمیدادم‌ و عقیده صاحب آن مال خللی می‌یافت ، آن وقت من ، دزد باورهای او نیـز بودم و ایـن کار دور از انصاف است
📖 قرآن کریم می ‌فرماید: هر خانه ‌ای رو از دَرش وارد بشید. کنایه از اینکه هر کاری راهـی داره و بایـد از راهـش وارد بشـید. چـه در مـسـائل دنیـائی و چـه در مـسائل و آخـرتی . وَ أْتُـوا الْبُیُـوتَ مِـنْ أَبْوٰابِهٰا. به هر خانه‌ای، ازدرِ آن خانه وارد شوید. سوره بقره آیه ۱۸۹. امام صـادق علیـه السـلام درباره ایـن آیه فرمـود: منظور از ایـن آیه ، این است که هـر کاری را از راهـش وارد شوید. تفسیر برهـان، جلد ۱، صفحه ۱۹۰. حالا اگه کسی میخواد به خدا برسه، به قرآن برسه ، به سعـادت برسـه ، راهـش چـیـه؟ زیادی از اهلبیت داریم که فرمودند نَحْنُ بَابُ اللهِ ، یعنی راهِ رسـیدن بـه خـدا ، ما اهلبیت هستیم. اصبغ‌ابن‌ نُباته گوید خدمت امیرالمومنین نشـسـتـه بودیـم کـه یک نفر ازمعنای این آیه سوال کرد. مولا فرمود: نَحْنُ الْبُیُـوتُ الَّتِی أَمَـرَ اللهُ أَنْ یُؤْتَی مِــنْ أَبْوَابِهَا وَنَحْنُ بَابُ اللهِ وَبُیُـوتُهُ الَّتِی یُؤْتَی مِنْهُ ، فَمَــنْ بَایَعَنَا وَ أَقَرَّ بِوَلَایَتِنَا فَقَـدْ أَتَی الْبُیُوتَ مِــنْ أَبْوَابِهَا وَ مَــنْ خَالَفَنَا وَ فَضَّلَ عَلَیْنَا غَیْرَنَا فَقَدْ أَتَی الْبُیُوتَ مِــنْ ظُهُورِهَا. ما اهلبیت آن خانه‌ هایی هستیـم که خدا امـر کـرده است از درِ آن وارد شـویـد. ما اهلبیت هستیم. هر کـس با ما بیعت کند و به ولایت ما اقرار کند، از درِ این خانه وارد شده و هرکس مخالفت ما را کند ، و دیگـران را بر ما برتری دهد، به بیراهه رفته است.
📖 ؟! مریـض روی تـخت بیمارستـان مشـغـول خواندن قرآن کریم بود. دکتر که مسلمان نبود آمد و به او گفت: اینها که عربیست تـو هـم عربی نمی دانی ، پـس برای تو فایده ای ندارد. مـریـض رو به دکتـر گـفت : همانطـور که شمـا نسخه به زبان انگلیسی مینویسی و ما نمی فهمیـم ؛ ولی چـون ما به آن عمل میکنیم برای ما فایـده دارد قرآن کریم هم همینطـور است . آن دکتـر هم جواب خود را گرفت و ساکت شد
📖 کسی من را دید گفت آقای قرائتی ، شما پسرندارید؟ گفتم نه من فقط دختر دارم چند بار کوبید بر سینه‌اش که الهی، الهی خدا به شما یک پسر بدهد. مـن هـم چند بار کوبیدم بر سینه ‌ام ، که الهی ، الهی خدا یک جو عقل به تو بدهد. خدا وقتی به کسی دختر می دهد، به او میگوید ‌به شکرانه این دختر ، نماز شکر بخـوان: إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ.. حدیث داریـم خـانه ‌ای کـه در آن چنـد دختـر داشتـه باشـد ، مـحل رفـت و آمـد ملائکه است... قدر و ارزش ایـن هدیه و نعمت الهی را بیشتر بدانیم. ا
📖 بی‌ خیال غصه‌ی چی را می‌خوری؟ که چرا رفاه و ثروت بیشتری نداری؟ این غصه خوردنت فایده‌ ای هم دارد؟ با همینی که داری دلخوش باش، آرام و صبور و پر تلاش که باشی، به بیشترش هم می‌ رسی. غصه می‌ خوری که چرا مشکلات و گرفتاری‌ ها سمت تو هجوم آورده‌ اند؟ صبور باش و در همه حال به این فکر کن که اوضاع آنقدرها هم بد نیست، که می‌ شد بدتر از این هم باشد. غصه می‌ خوری که چرا آدم‌ هایی که رویشان حساب می‌ کردی ، به اعتماد و احساست پشت پا زدند؟ قحطی آدم است مگر؟ صبور باش! آدم‌ های بهتری را ملاقات خواهی‌کرد ، دنیا پر است از آدم‌ های خوبی که هنوز با آنها ملاقات نکرده‌ ای. بی‌ خیال باش جانم ، دنیا که با غصه خوردن من و تو تغییر نمی‌ کند. چرخ گردون دارد بدون توقف می‌ گردد ، بالا دارد، پایین دارد، روزهای بد دارد و روزهای خوب، درست می‌ شود همه چیز به مرور ، غصه‌ اش را نخور...
📖 امام حسن علیه السلام برای حج عمره به سوی مکه عظیمت کردند. در این سفر، فرزند زبیر ایشان را همراهی می کرد. در طول مسیر ، در مکانی زیر یک درخت خرمای خشکیده به استراحت پرداختند. ابن زبیر به امام علیه السلام عرض کرد: لو کان فی هذا النخل رطب اکلناه. ای کاش این درخت ، خرمای تازه داشت و از آن می خوردیم. امام علیه السلام فرمود: او انت تشتهی الرطب. آیا تو به خرمای تازه اشتهایی داری؟ او گفت: آری. امام حسن علیه السلام سر را به سوی آسمان بلند نمودند و دعایی خواندند. در این هنگام درخت ، سبز شد و پر از برگ گردید و دارای خرمای فراوانی شد و یاران ایشان از آن درخت بالا رفتند و خرمای زیادی چیدند. مدینة المعاجز، چاپ قدیم، صفحه ۲۰۷ مناقب ابن شهر آشوب، همان، جلد ۳ ، صفحه ۱۷۳
📖 ﻫﻨﮕﺎمی که ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺯﻻﻝ ﺑﺎﺷﯽ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﻮﺭﯼ ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﻧﯽ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ می دﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﻧﯽ ﻭ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﻧﯽ ﭼﻪ ﺷﺪ! ﺍﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﺎﮎ ﻧﯿﺘﯽ ﻭ ﭘﺎﮎ ﻧﯿﺖ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﻪ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﺀ ، ﺧﯿﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ. ﭼﻮﻥ ﻣﯿﺪﺍﻧﺪ، ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺷﯽ ﺍﻭ ﻧﻤﯿﮑﺎﻫﺪ ﻭ ﺑﯽ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺛﺮﻭﺕ ﺍﻭ ﮐﻢ ﻧﻤﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺳﻼﻣﺖ آﻧﻬﺎ ﻋﺎﻓﯿﺖ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﻠﺐ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ. ﭘﺲ ﭼﻪ ﺯﯾﺒﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻧﯿﮏ ﺍﻧﺪﯾﺶ ﻭ ﺧﯿﺮ ﺧﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﯿﻢ
📖 خداوند فرمود اگر بنـده ‌های گنه کار من بداننـد چقـدر مشتاق توبه و برگشتن آنها هستم از شـوق جان میدادند. إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِين. قطعا خـدا کسانی کـه پیـوسته به درگاهـش توبه کـنند را دوست می ‌دارد. سوره بقره آیه ۲۲۲. و رسول مهربانی چقدر زیبا فرمود: هيچ چيز در دنيا نزد خداوند عزوجل محبوب تر از جوان توبه كننده نيست. مـشکاة الانـوار فی غـرر الاخبار ، جلد ۱،
📖 یک گیاه مثل شمعدانی به محض این که یـک بـرگ آن زرد شـد او را بچـیـن. چـرا؟ چـون گازهایی تولیـد می‌ کـند کـه اگر به برگ‌ های سبز بخورد آنها راهم زرد میکند. رفیق ‌ناباب مثل همان برگ های زرد را دارد باید قیچی کرد وگرنه آدمی را مثل خود می کند. رفاقت ‌با هر کسی ‌ممنـون. امیرالمومنین على عليـه السلام: جَليسُ الخَيرِ نِعمَة ، جَليسُ الشَّرِّ نِقمَةَ ؛ همنشين خوب نعمت و همنشين بد، بلا و مصيبت است
📖 امیرالمؤمنین علیه السلام درباره بوی گند گناه زنا فرمودند: هنگامی که روز قیامت فرا برسد، خداوند باد بدبویی را به وزیدن مےاندازد که از بوی آن اهل محشر ناراحت مےشوند، تا آنجا که این باد مےخواهد نفس مردم را بگیرد. در این هنگام منادی صدا می زند: آیا می دانید بویی که شما را اذیت کرد، بوی چیست؟ مردم می گویند: خیر. همین قدر می دانیم که خیلی اذیت شدیم، به حدی که بیش از این امکان نداشت. به آنان می گویند: این بوی زناکاران است که زنا کرده و بی توبه از دنیا رفتند. آن ها را لعنت کنید که لعنت خدا بر آنان باد. و در صحرای محشر کسی نمی ماند، مگر این که می گوید: خدایا زناکاران را لعنت کن. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص٥٦٥
📖 الهى خودت آگاهى که دریاى دلم را جـزر و مـد اسـت ، یابـاسـط بسـطـم ده و یـا قابض قبضم کن. الهى دست با ادب دراز اسـت و پـاى بى ‌ادب ، یا باسـط الیـدیـن بالرحمۀ خذ بیدى. الهى بسیار کسانى دعوى بندگى کرده‌اند و دم از ترك دنیا زده اند ، تا دنیا بدیشان روى آورد ، جـز وى همـه را پـشت پا زده انـد . ایـن بـنـده در معـرض امتحان در نیامده ، شرمسار است بحق خودت ثبت قلبى على دینک. الـهى ناتـوانـم و در راهــم و گـردنـه ‌هـاى سخت در پیش است و رهـزن هاى بسیار در کمین و بار گـران بـر دوش یا هـادى اهــدنا الصـراط المستقیـم صـراط الـذین انعمت علیهـم غیـرالمغضـوب علیهـم و لا الضالین. الـهـى از روى آفـتــاب و مـاه و ستـارگـان شرمنده ام ، از انس و جان شرمنده ام. حتى از روى شیطان شرمنده ام، که همه در کار خود استـوارند و ایـن سست عهد، ناپایدار. الهی‌ نامه استاد حسن زاده املی
📖 عبید در زمان پیرى با اینکه چهار پسر داشت تنها بود و فرزندانش هزینه زندگى او را تامین نمیکردند، لذا او چاره اى اندیشید و هر یک از پسران را جداگانه فراخواند و به او می گفت: من علاقه خاصی به تو دارم و فقط به تو این موضوع را می ‌گویم. حاصل یک عمر تلاش من ثروتی است که در خمره ای گذاشته و در جائی دفن کرده ام. پس از مرگم از فلان دوست مکان آن را پرسیده و آن ثروت را براى خود بردار. این وصیت جداگانه باعث شد که پسرها به پدر رسیدگى و محبت کنند و عبید نیز آخر عمرش با آسایش زندگی کرد تا از دنیا رفت. پسرانش بعد از دفن پدر نشانی دفینه را ازدوست وی گرفته آنجا را حفر کردند تا سر و کله خـمره پیدا شد. وقتى خمره را باز کردند، داخلش از سکه‌ های طلا خالی و تنها ورقی یافتند که بیت شعری در آن بود. روی ورق نوشته شده بود: خداى داند و من دانم و تو هم دانى ، که یک فُلوس ندارد
📖 غسل جمعه مستحب موکد است که دارای ثواب زیاد وفواید فراوانی می باشد و در بعضى از روایات دارد که: غسل جمعه را ترک نمی‏کند، مگر شخص ‏فاسق. حضرت علی علیه السلام : اگر کسی غسل جمعه را ترک کند او در هم و غم خواهد بود تا جمعه ديگر. حضرت صادق علیه السلام: غسل جمعه پاک کننده وکفارۀ گناهان است ميان دو جمعه. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله: هر کس غسل جمعه کند گناهانش آمرزيده ميشود تماماً و به هر قدمی که بر می دارد از برای غسل جمعه، بيست حسنه برايش نوشته می شود. حضرت علی علیه السلام: غسل جمعه واجب است بر هر مسلمان. حضرت صادق علیه السلام: هر کس عمداً غسل جمعه را ترک کند بايد استغفار نمايد. حضرت صادق علیه السلام: غسل جمعه بر هر مرد و زنی چه آزاد باشد چه بنده ، واجب است. حضرت صادق علیه السلام: وقت غسل جمعه قبل از ظهر بهتر است وهر چه به زوال ظهر نزديکتر باشد افضل تر است. حضرت صادق علیه السلام: اگر روز جمعه گذشت روز شنبه قضاء کند واگر روز پنج شنبه رسيد و می ترسد روز جمعه دسترسی به آب پيدا نکند،روز پنج شنبه غسل را بجا آورد. حلیت المتقین باب ۷
📖 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: اى جابر! هر كس ماه رمضان را دريابد و روزهـاى آن را روزه بگيـرد و پاسـى از شب هاى ايـن ماه را به دعـا بپـردازد ، و دامـن و زبان خود را از آلـودگى به حرام نگهدارد وچشمش را از هرچه حرام الهى است بپوشاند، و از آزار ديگران بپرهيزد، مانند روزى كه ازمادر زاده شده است از گناهان پاك مى‌ شود. جابر مى‌گويد عرض كـردم فدايت گردم! ايـن چـه حديث نيكـويى است ، حضرت فرمود واين چه شرط‌ سختى‌است. منبع ثواب الاعمال ، صفحه ۱۷۸
📖 آینه ‌ها سه نوع هستند: ساده که تصـویر هـر چیـز را همـان گـونه کـه هست نـشان می دهـد ؛ مـحدب یا کوژ که تصویر را کوچک نشان میدهد ومُقَعَر که تصویر را بزرگ نشان می ‌دهد. عقل ، آینه سـاده ‌ای اسـت و هـر چیـز را همان گـونه که هست نشان می ‌دهـد. اما نفس انسان، آینه‌ای است که در آنِ واحد هـم مقعـر و هم محدب است ؛ آنچه را خود می‌ پسندد ، بزرگ جلوه می ‌دهـد و آنچه را نمیپسندد، کوچک نمایش میدهد