eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نزل فرار این است كه از غیر خدا وحشت دارد حتی اگر فرزندش باشد . می ترسد اولاد اعتقاداتش را بگیرد و قیامتش را از بین ببرد ، از تعلق و توجه زیاد به او می ترسد، از این که در نماز به جای خدا ، به اطرافيان توجه كند،می ترسد. در فرار اوج خوش گذرانی و گشايش است و زحمت و بدگذراني در تنگنا و ضيق است ، وقتی به طرف وسعت می‌رويم ديگر اذیت و زحمت نیست ، وقتي با حركتي مقتدرانه از تاریکی به طرف نور برويم اذیت نیست . . الحمدلله خدایی داریم كه وقتی از غیر او به او فرار مي کنیم ، ما را در کنف حمایت خودقرار می دهد. حمد و ثنا و شعله عاشقی فرد وقتی مشتعل می شود که از غیر خدا به خدا فرار کند و او دست ردی به سینه‌اش نزند . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح دعاي افتتاح ٩١/٤/١١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٤ ‏https://chat.whatsapp.com/Ez0tf1hHsI0Jlca0hSfl6j پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله ‏https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ ‏https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا ‏https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام ‏@darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 ‏http://bit.ly/2WTptgK
٦٦                                                                            "مدرک الهاربین" حمد و ثنا مخصوص خدایی است که دریابنده فراریان است ،گویا هرکسي كه می خواهد فرار کند خدای سبحان او را اسیر می نمايد تا به جایی غیر از حریم حق پناهنده نشود . فرار در قرآن چندین مرتبه تکرار شده است ،در سوره مبارکه ذاریات دو بار تکرار شده ففروا الی الله فرار کنید به سوی خدا. خواجه عبدالله انصاری در منازل السائرین یکی از منازل را منزل فرار معرفی می کند و می فرماید فرار که اصلش فِرار است، گریختن از غیر خدا به سوي خدا است. وقتی انسان با شدت و سرعت از غیر خدا به سوی خدا گریزان می شود فرار محقق مي گردد ، انسان در این منزل به شهود مي رسد، یعنی شهود کمال حق و شهود لطف حق و شهود امنیت بخشی حق را دارد لذا از غیر خدا به سوی خدا فرار می کند . هرکسی وارد وادی سلوک می شود باید دارای این فرار باشد. فرار از جهل به علم و از کسالت به چابکی و فرار از تنگنا به فضای وسیع . وقتي عامی، مقلد مجتهد است يعني از جهل به علم فرار می کند و حرکتی عالمانه دارد . در فرار از کسالت به سوی چابکی، حقیقت انسان چابکی است. خلق من ماء دافق و در نطفه جهش است و کسالت بر فرد عارض می شود . وقتی انسان از کسالت به سوی چالاکی حرکتی سریع دارد در واقع به اصل خود رجوع می کند چون اصل او کسل و فشل نیست . خذوا ما اتیناکم بقوه شریعتی که به شما دادیم با همه توانتان دریافت کنید. خدای سبحان تکلیف مالا یطاق بر انسان وارد نمی کند، قوت و توانمندی خاص، جزء ذات اوست وقتي با رجوع به ذات و فطرت حقيقي از کسالت به سوی چالاکی فرار می کنیم ، آرامش خاصی نصیبمان می شود و فرار از ضیق به سوی سعه انجام مي گيرد. ضیق ، تنگنا و سعه ،گشایش است ، هر امر ناقصی برای ما تنگنا است ، لباس تن وقتی اندازه تن هست آراسته و با آن راحت هستيم اما گشادی و تنگی لباس ، انسان را از قواره مي اندازد و اذيت كننده است . هر امر ناقصی تنگنا است ، همه افراط ها و تفریط ها عرصه تنگی برای انسان ايجاد مي كند و فرار یعنی انسان به سرعت از تنگنای نواقص به سوی کمال حرکت کند. این حرکت چه از جهل به علم چه از کسالت به چابکی و چالاکی چه از تنگنا به سوی گشایش باشد ، اين نوع حرکات مایه انبساط انسان است و موجب شادابی خاص و گستردگی در وجود انسان مي شود که انسان با توانمندی های بالقوه خودش که در فرار به فعلیت در می آید، آشنا می گردد . و از طرفي کل دنیا برای انسان تنگ است الدنیا سجن المومن دنيا زندان و تنگنای مومن است و باید سعي كنيم در این تنگنا باقی نمانیم ، قفس تن نيز برای ما تنگ است این که تمام توجهم به جسمانیاتم باشد، تنگنا است . در شبانه روز چندین بار این صدا را می شنویم : حی علی الصلوه حی علی خیر العمل یعنی بشتاب یعنی فرار یعنی از عدم حضور به سوی حضور و از هجران به سوی وصل و از دنیا به سوی عالم معنا فرار و حركت كنيد و اگر به هر یک از این نداها پاسخ مثبت دهیم در حقیقت احسانی به خود کرده و در تنگنای ماده و مادیات اسیر نمانده ايم. این فرار عامه و کسانی که در جاده سلوک و در آغاز راه قرار دارند ، بود ولی کسی که در وادی سلوک تحركاتي داشته و ابتداي كارش نيست ، فرار او از شنیدن به سوی دیدن است ، با همه وجود چیزهایی را که شنیده است مي بيند. مسیر عبودیت یعنی حرکت سریعی به سوی قیامت طي شود که در آن همه چیز واضح و روشن است و آن قیامت تا حدی در این دنیا برای انسان قائم گردد. در فرار خاصه می خواهیم به جای شنیدن، ببینیم یعنی با شنیده ها آرامش پیدا نمی کنیم و مي خواهيم از علم الیقین به عین الیقین و حق الیقین برسیم در مرحله سوم ، از غیر خدا به خدا فرار مي کنيم ، چنانچه در مناجات شعبانیه می خوانیم الهی هب لی کمال الانقطاع الیک از غیر خدا به طور کامل به خدا منقطع شویم چون خدا بی نهایت است ، فرار ما هم به سوی خدا و در وادی بی نهایت باشد . قابل ذكر است كه این نوع فرار هم نباید به چشم ما بیاید و از اين حالت نيز بايد به حول و قوه حق فرار كنيم، در غير اين صورت متوقف خواهيم شد . بنابراين هرکس از جهل به علم ، خدای سبحان و از تنگنا به سوی گشایش و از عالم ماده به سوی عالم معنا فرار كند ،خدا به او پناه می دهد. کسی که از شنیدن به سوی ديدن فرار كند،از عنایت خاص خدای سبحان برخوردار مي شود. کسی که از حساب باز کردن روی غیر خدا فرار می کند و فقط بر خدا توكل مي نمايد ، سرعت در انجام كار خير نصيب او مي شود. در فرار همه سبک بار هستند و به یک باره، صد پا می شوند. در فرار توان هایی خاص پيدا مي كند و اگر قبلا با پنج شماره از جا بلند می شد در منزل فرار خطر را فوق العاده جدی گرفته و به هیچ عنوان حاضر نیست درگیر خطر شود  و از همه قوایش براي رهايي از معركه استفاده می کند . بعضی دائم الفرار هستند (هارب یک سره با همه قوتش فرار می کند) آخرين حرف در م
🕌 در محضر امام روح الله (۱۲۴۶) 💠ملت به فكر بيفتد كه آبروى خودش را كه دارد از بين می‌رود حفظ بكند و اين دولت را سر جاى خودش بنشاند، اين دولت را كنار بگذارد. اين دولتى كه تروريست اعظم بايد اسمش را گذاشت. 📚صحیفه نور، جلد ١٨،صفحه ١۶٨
۱۵ 👥از آداب معاشرت 💢 *حسادت نورزیم!* ⁉️ علت حسادت چیست؟ 🔹*کم همتی!* 🍀 امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆«مِنْ‏ صِغَرِ الْهِمَّةِ حَسَدُ الصَّدِيقِ عَلَى النِّعْمَة»؛ «حسادت دوست بر نعمت (دیگری) از کم همتی است.» 📘 «غرر الحکم و درر الکلم، ص ۶۷۱ 🔰 حسادت به معنای آرزو کردن زوال و نابودی نعمت از ديگری است. 🔺 *حسود کسی است که از وجود نعمت‌های مالی، عاطفی خانوادگی و حتی موفقیت دیگران در مقامات معنوی ناراضی است و دوست ندارد که دیگران از نعمت برخوردار باشند.* 🔸 اگر انسان همت متعالی داشته باشد چشم به نعمت ديگری ندارد. 🔹 نه مادیات نظر او را به خود جلب می‌كند و نه مشاهده مقامات معنوی او را مشغول می‌سازد، زیرا می‌داند خدای متعال قادر است او را معدن خیرات نموده؛ در بالاترین درجات معنوی سیر دهد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
۱٧ ♦️ در ادامه بحث آسیب‌شناسی ارتباطات، بحث آفت *تجسس* را پیگیری می‌نماییم که یکی از عوامل آسیب‌رسان ارتباطات می‌باشد. 💢 *تجسس* امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: 🔆 «دَعْ الخَوْضَ فیما لایَعْنیک تُکْرَمْ» 🔆 *«رها کن فرو رفتن در کاری که برایت نفعی ندارد، در این صورت اکرام می‌شوی.»* 📘 غررالحکم و دارالکلم، ص ١٣٦ 💢 اگر در ارتباطات مشاهده می‌شود که مردم از فردى گريزانند و عزت و احترامی را برای وى قائل نيستند، از آن روست که می‌دانند در ارتباط با بعضی اشخاص، به سبب تجسس و سؤالات بی‌شمار آنها دچار اذیت خواهند شد. ✅ *راهکار ارتباط برقرار کردن با فرد متجسس آن است که چندين بار محترمانه از پاسخ‌گویی به وى سر باز زد تا او نیز به خطا و اشتباه خود واقف گردد و از تجسس نمودن در امور دیگران پرهیز نماید.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٦٠ 💠 *نگاهی گذرا به زیارت عاشورا* 🔆 «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ» 🔆 «پروردگارا مرا در این مقام که هستم از آنان قرار ده که درود و رحمت و مغفرتت شامل حال ✳️ *«مَغْفِرَةٌ»* 🔹 «غفر» به معنی «ستر» و به معنای پرده است. 💠درپيام هاي گذشته سخن از مغفرت وپرده پوشي بود، 🔆زائر درزيارت عاشورا از خداي سبحان درخواست مي كندپرده اي از لطف خويش بر گناهان او در افكند چنانكه گويي گناهي مرتكب نشده محو محو . 💢ودر ادامه آمده است: گروهي معتقدند محبين امام حسين عليه السلام نيازي به استغفار ندارند، اينان با تعجب ميگويند :با حسین بودن و استغفار کردن!! جايي براي استغفار نيست ،محبت حسين كافي است . 🔆اينان گمان مي كنند چون با اباعبدالله علیه‌السلام ارتباط دارند جایی برای طلب مغفرت وجود ندارد، قبل از توضیح سخن آنان با مثالی شاید مطلب روشن تر شود. 🔆ما در سفر حج از عرفات به سمت مشعر در حركت بوديم كه مسئول کاروان‌گفت: همه بايد استغفار کنیم، الان زمان استغفار است، یکی از زوّار گفت: ما در عرفات بوده ايم ،از گناه وآلودگي پاك شده ايم وطهارتي نصيب ما شده جايي براي استغفار نيست . 📔قران در آيه ١٩٩ سوره مباركه بقره مي گويد: " ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم" "سپس از همان‌جا که مردم کوچ می‌کنند، (به سوی سرزمین منی) کوچ کنید! و از خداوند، آمرزش بطلبید، که خدا آمرزنده مهربان است!" 🔸زائر با ذكر استغفار از حضرت حق درخواست مي كند :خدايا پرده‌ای از غفاريت خويش بر من بینداز تا زیبایی‌هاي اين عبادت و طهارت حاصل شده به چشم من نیایدومرا گرفتار خويش ننمايد ،طهارتي نصيبم كن تا گرفتار خود بزرگ بيني نشوم ادامه دارد 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ‏🌐 emamraoof.com
السلام عليك يا صاحب الزمان وبا سلام ودرود بر همه منتظران يابن الحسن! پس از چندين شكيبايي شبي يارب توان ديدن/ كه شمع ديده افروزيم در محراب ابرويت/ سواد لوح بينش راعزيز از بهر آن دارم/ كه جان را نسخهءباشد زلوح خال هندويت/ استاد بروجردي پيام روز جمعه روز موعود كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٤ https://chat.whatsapp.com/Ez0tf1hHsI0Jlca0hSfl6j پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🔹همه باهم برای شفای بیماران دست به دعا برداریم. أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ اللَّهُمَّ اشْفِها بِشِفَائِکَ وَ دَاوِها بِدَوَائِکَ وَ عَافِها بِعَافیَتِک یَا مُنْزِلَ الشِّفَاءِ وَ مُذْهِبَ الدَّاءِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْزِلْ عَلَى وَجَعِیَ الشِّفَاء
اصلاحيه با عرض پوزش اين كليپ به اشتباه ارسال شده است
♦️واکنش آیت‌الله جوادی‌آملی به هتاکی «ماکرون» 🔹مرجع تقلید شیعیان: پیامبر اسلام بر تمام بشریت، حق دارد و بی ادبی نسبت به چنین شخصیتی با هیچ عقلی جور در نمی‌آید. وجود مبارک پیغمبر که آمد چندین کار جهانی کرد، موسی را معرفی کرد، عیسی را معرفی کرد، خلیل حق را، ذبیح حق را، تورات و انجیل و صحف ابراهیم را معرفی کرد. 🔹لذا مسیحیت ماند، یهودیت ماند، کلیمیت ماند، اگر معاذالله پیامبر اسلام نیامده بود دینی نمی‌ماند.
💢 *ریا* (ادامه) 💠 *رهایی از ریا* 🔹 «ریا» از «رؤیت» گرفته شده و عبارت است از: «طلب منزلت و مقام در دل‌های مردم، به وسیله عبادات و طاعات خداوند متعال». این عمل حرام و سبب باطل شدن عبادت است. 🔺 شخص ریاکار در بین مردم، نشان می‌دهد که مخلص و مطیع واقعی خداوند است؛ در حالی که واقعاً چنین نیست. در اینجا باید توجه داشت که: تحقق ریا مشروط به قصد ریا است؛ یعنی، اگر قصد و نیت ریا نباشد، گناه محسوب نمی‌شود. 🔻 همچنین ریا وابسته به داشتن غرضی دنیوی- نظیر کسب محبوبیت، ثروت و جاه و مقام- است. ریشه‌های این رذیله اخلاقی، عمدتاً به ضعف شناخت فرد باز می‌گردد. در مبارزه با این مفسده و گناه بزرگ، باید در ابعاد معرفتی و رفتاری زیر تلاش کرد: 🔰 *شناخت کرامت انسان* 📔 خداوند متعال به انسان ارزش و کرامت ویژه‌ای بخشیده و او را خلیفه خود در زمین قرار داده است قرآن در آیه ٣٠ سوره مباركه بقره می گوید: 🔆 «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن يُفْسِدُ فِیهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» 🔆 «(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نماینده‌ای‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.» 🔸 چه ارزشی بالاتر از اینکه خداوند در حدیث قدسی می فرماید: 🔆 «یابن آدم خلقت الاشیاء لاجلك و خلقتك لاجلىّ»؛ «ای پسر آدم! همه چیز را برای تو و تو را برای خود آفریدم و قلب تو را منزلگاه خود قرار دادم» ✳️ *از این رو کرامتی که خداوند برای انسان قرار داده و قلب و دل او را جایگاه خود قرار داده است؛ اقتضا می‌کند که در قلب خود، غیر خدا را راه ندهد و در نیات و مقاصد خود شریکی برای او نگیرد.* 📚 تخلصی از حوزه نت 🌐 emamraoof.com
٢٠ 🔆 *«وَ مَنْ دَخَلَهُ كٰانَ آمِناً»* 🔆 *«و هرکه وارد آن [خانه] شد، در امان بود»* 🕋 خدای سبحان بیتی دارد كه نه تنها در خودِ خانه امنیت است، در محدوده‌ای اطراف این خانه نیز امنیت حاكم است. همان محدوده‌ای كه به اسم محدوده «حرم» می‌شناسیم. در كل عالم یك سرزمین وجود دارد كه اگر دزد، قاتل، محكوم به قصاص وارد آن شود، در آنجا حدّی بر وی جاری نمی‌گردد و مادامی كه در آن محدوده باشد، در امان است. 🍀 در روایات آمده است: 🔆 «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ»؛ *«مثل امام [معصوم]، مثل كعبه است.»* 📗 بحارالانوار، ج ٣٦، ص ٣٥٢ 🕋 در عین اینكه در ظاهر كعبه‌ای وجود دارد و تا شعاع وسیعی در اطراف آن دارای حرمت خاصی است، و در آن حریم نباید احدی مورد تعرض واقع شود، *این كعبه ظاهری یك باطن نیز دارد كه این باطن، مقام ولایت است.* ✳️ *یكی از اسامی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام «الكعبة المستوره» است. لازم نیست كسی به كعبه وصل شود تا در امان بماند. اگر تا محدوده معيّنی خود را در شعاع كعبه قرار دهد نیز، محفوظ می‌ماند.* 💢 انسان در ظول عمر خویش به خطاهای بسیار دست می‌زند كه به سبب آنها مستحق عقوبت دنیوی و اخروی می‌گردد. اما انسان را طاقت عقوبت نیست. ✅ پس شایسته است كه به ساحت قدسی امام پناهنده شود. به میزانی كه به امام خویش توسل و تمسّك جوید، با وساطت ایشان توبه كار خواهد شد و از عقوبت الهی در امان می‌ماند. ✨ *جز آستان توام در جهان پناهی نیست* ✨ *سر مرا به جز این در حواله گاهی نیست* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com