eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
١ 💠 *معرفی زیارت امین‌الله* 🔰 زیارت امین الله از جمله زیاراتی است كه امام سجاد علیه‌السلام هنگام زیارت جد بزرگوارشان امیرالمومنین علیه‌السلام آنرا قرائت می‌كرده‌اند اما به قرائت آن در همه روضه‌های مطهر حضرات معصومین علیهم‌السلام توصیه شده است. 🍀 امین‌الله از جهت سند، متن و معنا در كتب شیعه معتبر دانسته شده است 🔹 هربار كه به انسان توفیق زیارت با حضور داده می‌شود لطفی عظیم ازجانب حضرت حق است كه به او عطا شده است. ✳️ *«السلام علیك»* 💠 این عبارت اولین جمله‌ای است كه امام سجاد علیه‌السلام بر لسان مطهر خویش جاری كرده‌اند كه نشان از تسلیم زائر دارد در هر زیارت زائر خود را به امام تسلیم می‌كند. تا بیان دارد سلامتی تنها از جانب شما به ما می‌رسد و امنیت در گرو تسلیمی است كه ما نسبت به شما داریم. ✨ *«ادخلوها بسلام امنین»*، در حقیقت هر زیارت بهشتی است كه در همان لحظه برای زائر اعلام امن و امنیت را به همراه می‌آورد و به میزانی كه زیارت زائر بُرد و شعاع داشته باشد اثرش در زندگی او جریان می‌یابد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
📜 *نامه امام صادق علیه‌السلام به شیعیان* ۵۰ 🔆 «....فاتقوا الله فی اخوانکم المسلمین المساکین فان لهم علیکم حقا ان تحبوهم فان الله امر رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم بجبهم فمن لم یحب من امر الله بحبه فقد عصی الله و رسوله و من عصی الله و رسوله و مات علی ذلک مات و هو من الغاوین.....» 🔆 «از تجاوز به حقوق برادران مسلمان فقیر و مسکین بپرهیزید! زیرا حقی است از آنان برگردن شما که آنان را دوست بدارید، زیرا دوست داشتن و محبت کردن به آنان، دستور خدا به محمد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است و اگر کسی در زندگی در اجرای این امر کوتاهی کند، بر خدا و رسول او طغیان کرده است. و اگر با این طغیان مرگ گریبانش را بگیرد، او در زمره‌ی تبهکاران مرده است.» ✳️ در این فراز عبارت (علیکم حقا) نمایانگر این است که *رسیدگی به امور مساکین مسلمین و دوست داشتن آنان نه تنها از اوامر الهی است، بلکه حق آنان است بر گردن ما و اگر چنین کنیم لطفی صورت نگرفته است بلکه وظیفه و تکلیفی انجام شده است.* 📌 ادامه دارد ... 🌐 emamraoof.com
١٤٣ ادامه بحث دشنام دادن دشنام دادن به اموات مورد نهي شريعت قرار گرفته است چون آنها به عواقب اعمالشان رسيده اند و ديگر دشنامي لازم ندارد كه به آنها داده شود و به اندازه كافي آن طرف خط كتك خورده اند و ديگر لازم نيست ما با فحش دادن بخواهيم اينها را از رحمت خدا دور كنيم . لعن جماد و نبات و حيوان هم از مواردي است كه شريعت مجاز ندانسته است مثلا در روايتي گفته شده است اگر كسي به زمين لعن كند زمين در پاسخ او مي گويد لعن خدا بر هر كدام از ما كه گناه كارتر هستيم واضح است كه ما گناه كارتر از زمين هستيم . يا در روايتي زني شتري را لعن كرده بود پيامبر صلي الله عليه و آله آن زن را مورد سرزنش قرار دادند بايد اين فعل ترك شود زيرا حيوان مشغول تسبيح است و نبايد انسان وجودي را كه مشغول ذكر است از رحمت خداي سبحان محروم نمايد. در روايتي از قول امام سجاد عليه السلام آمده است : انت لاخيك كف ايهاالمستر علي ذنوبه و عورته واربع علي نفسك زماني كه ملائك مي شنوند مومني مومن ديگري را به بدي ياد مي كند و نفرين مي نمايد به او مي گويند : تو براي برادر ديني خود بد برادري هستي، دست نگهدار اي كسي كه نواقص و گناهانت مستور شده است چهار زانو بنشين ( كنايه از اينكه به خودت توجه كن ) به جاي نفرين ديگري مشغول سپاسگزاري از خدايي باش كه عيوب تو را مستور نموده است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٩/٧/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤٤ ادامه بحث دشنام دادن زماني كه پشت سر هر كس بد مي گوييم بدانيم خودمان چقدر عيب داريم و اگر پرده كنار رود چه چيزهايي ديده مي شود ، شكر مي كنيم كه پرده ها كنار نرفته و عيوب ما ديده نشده است . به جاي همه اين امور بايد مومن براي مومن ديگر دعا نمايد چون دعاي هر فردي در حق ديگري مستجاب است و ملك را وادار به دعاگويي براي دعا كننده مي نمايد . گاه دعاي انسان در حق خود به استجابت نمي رسد اما در حق ديگري بي درنگ مستجاب مي شود . چنين فردي طبق فرمايش امام سجاد عليه السلام مورد دعاي ملائك قرار مي گيرد و ملائك ثناگوي او مي شوند و نه تنها ثناگويي نموده بلكه به او خبر مي دهند خداي سبحان دو برابر آنچه را كه براي ديگري از خداي سبحان درخواست نمودي به تو عطا نمود و در عين حال تو نسبت به آن فرد برتر هستي. آن چه در اين روايت قابل توجه است اين حقيقت است كه دو برابر ذكر خيري كه مومني از مومن ديگر مي نمايد ، خداي سبحان از مومن دعاكننده به عمل مي آورد، يعني نه تنها بايد دعا براي يكديگر نمود بلكه پشت سر هر مومني ذكر خير او صورت گيرد كه بازتاب اين ذكر خير در زندگي فرد ذكر كننده، جريان ثنا الهي بر اوست . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٩/٧/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤٥ در روايت ديگري آمده است استغفاري كه مومني براي مومن ديگر به جاي آورد يا دعايي كه براي وي مي نمايد، ظلمات قبر آن مومن را نيز نوراني نموده و در عالم برزخ براي او ايجاد فرح و سرور مي كند . مرده درون قبر مثل كسي است كه در دريا غرق شده و منتظر چيزي است كه او را نجات دهد دعاي فرزند يا پدر و مادر يا خويشان و نزديكان مي تواند نجات بخش آن مرده باشد ، طبق اين روايت از دعاي فرد زنده نورهايي مثل كوه در قبر مومن وارد مي شود دعاي زنده براي مرده مثل هدايايي است كه زندگان براي همديگر مي فرستند چقدر هديه زنده ها را خوشحال مي كند اين دعاها مرده را هم مي تواند خوشحال كند و دعاها در طبق نور به وسيله ملائك به اموات مي رسد كه فلاني برايت فرستاده است . -طعنه زدن هم جزء آفات زباني است كه هم ضرر دنيوي و هم ضرر اخروي دارد و اياكم والطعن علي المومنين از اين كه زبانتان نسبت به مومن تيز باشد پرهيز كنيد. ما من انسان يطعن في عين مومن الا مات بشر ميته و كان قمنا ان لا يرجع الي خير اگر كسي طعنه بزند با وضعيت بسيار بدي از دنيا مي رود و محروم است از اين كه رجوع به خير بكند و امكان توبه براي او فراهم نمي شود. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٩/٧/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤٦ -عُجب يكي ديگر از رذايل اخلاقي است عُجب به معناي بزرگ ديدن خود، به جهت كمالي است كه براي خود قائل است فرقي نمي كند كه آيا واقعا كمال در فرد موجود باشد يا گرفتار توهم شده و اصلا كمالي در او مشاهده نمي شود و فرق نمي كند كه فردي عالم، خود را بزرگ ببيند به دليل علمي كه دارد يا جاهل باشد و به نظر خود عالم بيايد. در تعريف ديگر عُجب اينست كه انسان منعم خود را فراموش كند و نعمت خود را بزرگ ببيند و اعتماد بر اين نعمت داشته باشد مثلا نعمت علم ، نعمت مال، نعمت قدرت، اين امور را بسيار مورد توجه قرار مي دهد و از خداي خود كه منعم اصلي است غافل مي شود. تفاوت كبر و عُجب در چيست؟ انسان متكبر حتما ديگري را مشاهده مي كند و خود را نسبت به او برتر مي بيند اما در عُجب بدون در نظر گرفتن هيچ فردي، فرد معجب خود را داراي كمال مي بيند. در حقيقت اگر انسان حتي در گوشه اي تنها باشد و با هيچ فردي مراوده و ارتباط نداشته باشد مي تواند گرفتار بيماري عجب باشد اما بيماري كبر در هنگام مواجهه با ديگران است در حقيقت در بيماري عجب فرد براي خود كمالي قائل است كه آن كمال را تكيه گاه خود قرار داده و علي الدوام منعم را فراموش مي نمايد. شخصي كه گرفتار اين بيماري شده است هم زمان گرفتار نسيان نيز گرديده است حال اگر نعمتي را كه انسان دارا بوده و به جهت آن خوشحال است هرگز به خود نسبت ندهد ، آن را از خدا ديده و بر خدا اعتماد نمايد و حفظ آن نعمت را از خدا طلب كند و كاربرد صحيح آن نعمت را نيز از خداي سبحان درخواست نمايد ، اين فرد معجب محسوب نمي شود فردي كه اهل عجب است آن چنان با نعمت در آرامش است كه اصلا نگران زوال نعمت نيست، مستي و سرور نعمت موجب شده است كه نعمت را از خود ببيند اما اگر فردي نعمت را در هر حال عطيه خداي سبحان مي بيند پس اطمينان به خداي سبحان داشته نه به نعمت خاص. در اين صورت عجبي براي او وجود نخواهد داشت اما اگر همين فردي كه گرفتار عجب شده علاوه بر خود بزرگ بيني ، خود را مستحق نعمت ديده و وظيفه خداي سبحان را اعطاي اين نعمت به خود مي داند و رتبه اي براي خود در محضر حق قائل است و به سبب انجام اعمال خويش انتظار پاداشهاي گسترده دارد اين فرد مدّل خوانده مي شود. در دعاي افتتاح مي خوانيم : مدلا عليك فيما قصدت به اليك ادلال يعني ناز كردن براي خداي سبحان و اين امري بدتر از عجب است چون گاهي فرد عجب دارد ولي بر خدا ناز نمي كند ولي ادلال خود را مستحق انواع تكريم و احترام حق مي داند به همين جهت اگر دعاي او رد شود تعجب مي كند زيرا خود را مستحق اجابت مي بيند . علامت ديگر فرد معجب اينست كاري كه براي ديگران انجام مي دهد بزرگ مي بيند به همين جهت در ظاهر و باطن بر آن فرد منت گذارد حال اگر فردي را در خدمت خويش قرار دهد و توقع خوش خدمتي از او داشته باشد داراي ادلال هم خواهد بود. استاد بروجردي كلاس شرح جامع السعادات ٩٩/٧/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٠ https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۲۶ 💠 *«معروف‌شناسان»* 🔆 «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» 🔆 «و مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است.» 📔 سوره مبارکه توبه، آیه 71 🔰 این گروه از مردم در دنیا دارای ارتباطات زیبا هستند. ارتباطاتی بر مبنای اعتقاد سالم. به یکدیگر خدمات‌رسانی دارند. از یکدیگر حمایت می‌کنند. «أَوْلِيَاء بَعْضٍ». 🔰 معروف‌شناسند، خدا و پيامبرش را به خوبی می‌شناسند. معروف شناسانی كه با اعمال صالح خود توجه مردم را به خدا و پيامبر و هر آنچه زير مجموعه‌‌ی آنهاست معطوف می‌كنند. «يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ». 🔰 به شیطنت اطرافیان راضی نمی‌شوند و یکدیگر را از حاکمیت شیطان نهی می‌کنند. «وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ». 🔹 از ارتباط خوبی با خدای سبحان بهره‌مندند. و به همین جهت می‌توانند ارتباط سالمی با دیگران داشته باشند. در روابط شان صمیمیت حاکم است.اساس روابط خدا محوری است، نه سلیقه محوری. به همین جهت گویا در همین دنیا در بهشت به سر می‌برند. از هر امر سویی پرهیز دارند. و مورد رحمت خاص خدای سبحان قرار می‌گیرند. ✨ *من كه امروزم بهشت وصل حاصل می‌شود* ✨ *وعده‌ی فردای زاهد را چرا باور كنم* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔹رهبرانقلاب: آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌‌های فرودگاه بغداد هستند؛ این‌ها همان‌ها هستند، تفاوتی نمی‌کنند؛ لباس عوض می‌کنند. این‌ها نمی‌توانند کسانی باشند که انسان به این‌ها اطمینان پیدا کند.
١۷ 🔆 «وَ مَنْ يُهاجِرْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» 🔆 «كسى كه در راه خدا هجرت كند، جاهاى امنِ فراوان و گسترده‌اى در زمين مى يابد. و هر كس بعنوان مهاجرت به سوى خدا و پيامبر او، از خانه خود بيرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست؛ و خداوند، آمرزنده و مهربان است.» 🌀 «وَ مَنْ يُهاجِرْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعة»؛ *آن كس كه در راه خدا هجرت كند، گشایش وسعت می‌یابد، به عبارتی ديگر پس از سلوک الی الله و تغییر و تحول درونی، گشایشی گسترده و فراوان برای فرد حاصل می‌شود.* 🌀 «وَ مَنْ يُهاجِرْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعَةً»؛ *انسان باید باور کند تحول‌پذیر و قابل‌تغییر است، با اين نگاه می‌توان از عادات و رفتارهای ناپسندهجرت کرد.* ✳️ (فعل یجد بدون حرف فاء یا سین و یا سوف به كار رفته و اين امر نشانگر آنست كه به مجرد هجرت ،انسان قابليت تحول را دارد و نيازی به زمانبری نيست. 🔹 از مفهوم مخالف آيه استنباط مي شود اينكه گفته شود گروهي حسّاس و زودرنج اند و یا اينكه گروهي بی‌تفاوت و بی‌حال اندو یا بعضي اهل مجادله اند، تفكراشتباهی است زیرا اين تفكر موجب ناتوانی فرد مي شود واورا از هجرت از اخلاق مذموم و ناپسندبازمي دارد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
١٤ 🔆 *«وَ أَرْكَانَ الْبِلَادِ»* 🔆 *«حضرات معصومین، اركان سرزمین‌ها هستند»* 🔹 «اركان» جمع ركن است. به هر چیزی كه بر آن اعتماد شود، هر چیزی كه موجب بقاء و ماندگاری چیز دیگر شود رکن گفته می‌شود. 🔹 «بلاد» جمع بلد است. به هر موضعی از زمین (چه آباد باشد چه ویران) بلد می‌گویند. 💠 وقتی به حضرات معصومین علیهم‌السلام عنوان «أَرْكَانَ الْبِلَادِ» داده می‌شود یعنی آنها در هر سرزمینی حضور يابند مي توان بر آنها اعتماد كردواعتماد بر آنها سبب موجودیت وآباداني هر چه بيشتر آن سرزمين مي شود، هیچ چیز در هستی بدون تكیه‌گاه، محكم و استوار باقی نمی‌ماند و ثباتی ندارد. ✳️ *حضرات معصومین علیهم‌السلام ، عامل آبادانی سرزمین وجود ما هستند*. اگر در این سرزمین، عمران و آبادانی و رشد اخلاقی یا معرفتی خاص حاصل می‌شود، ذره‌ای از معرفت حاصل شده از آن خود ما نیست، بلكه همه به بركت وجود امام است. ✳️ با اعتماد و تكیه بر ائمه عليهم السلام رویش و كمالي در وجود انسان ایجاد می‌شود، هر چه اتصال به مقام ولایت بیشتر شود رشد بیشتری حاصل می‌گردد. *در عصر ما هر رشد وكمال ومعرفت به واسطه وجود مقدس ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه صورت می‌پذیرد.* 💢 حضرات معصومین علیهم‌السلام «أَرْكَانَ الْبِلَاد» هستند یعنی مانع لرزش و اضطراب و تزلزل‌های جسمی و روحی انسان می‌باشند. *اگر نگرانی و اضطراب در قلبی رخنه كرده به دلیل کم رنگ شدن ارتباط آن قلب با معصومین است.* 🔰 اتصال و ارتباط ما با حضرات معصومین علیهم‌السلام باید ارتباطی تنگاتنگ باشد تا آنها هر لحظه ما را از هر نوع آسیبی در امان نگه ‌دارند.با اعتقاد به «أَرْكَانَ الْبِلَاد» بودنِ حضرات معصومین علیهم‌السلام، لرزش‌های اعتقادی افراد كم‌رنگ می‌شود و گاهی كاملاً از بین می‌رود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💢 *ريا* 🔆 «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَاللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ» 📔سوره مباركه انفال، آيه ٤٧ ✳️ خداوند مسلمانان را از همسوئی با کفار که اعمالشان ریاکارانه و از روی هوا پرستی و خود نمائی بوده است نهی می‌کند، می‌فرماید: ✨ «مانند کسانی نباشید که از سرزمین خود به خاطر هواپرستی و غرور و خودنمائی در برابر مردم بیرون آمدند! و مردم را از راه خدا باز می داشتند و خداوند به آنچه عمل می کنند احاطه (کامل) دارد. » ✍️ به تصدیق مفسران، آیه اشاره به حرکت سپاهیان قریش به سوی میدان بدر است که به هنگام خارج شدن از مکه آلات لهو و لعب و بعضی از خوانندگان و شراب همراه خود آوردند حتی اگر دم از بت پرستی می زدند آنهم ریاکارانه و عملا برای جلب نظر بت پرستان بود. ✍️ بعضی ازمفسران نیز گفته‌اند؛از آنجا که بدر یکی از مراکز تجمع و از بازارهای عرب بود و درعرض سال گاهی در آنجا اجتماع می‌کردند، ابوجهل مخصوصا وسائل عیش و نوش را با خود برد و هدفش این بود که از همه کسانی که با آنجا آشنا بودند زهر چشم بگیرد. 🔰 *به هر حال قرآن مؤمنان را از این گونه کارها نهی می‌کند و به آنها دستور می‌دهد که با رعایت تقوا و اخلاص بر همه مشکلات غلبه کنند و سرنوشت ریاکاران هوسباز و بی تقوا را در میدان بدر فراموش ننمایند.* 📚 تلخيص حوزه نت ✳️ حضرت حجة الااسلام والمسلمين آقاي قرائتی می‌فرمايند: *هنگام عزيمت به جبهه، نيّت خود را خالص سازيد و به فكر خودنمايى نباشيد.* 💢 «رِئاءَ النَّاسِ» (گرچه سياق آيات، به جنگ بدر مربوط مى‌شود، امّا شامل منافقان كه رياكارانه و براى خودنمايى و ياشايعه‌پراكنى و تضعيف روحيه به جبهه مى‌روند نيز مى‌شود.) 📚 تفسير نور آقاي قرائتي 🌐 emamraoof.com
٢ 💠 *بررسي زیارت امین‌الله* ✳️ * السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ * *سلام بر تو ای امین خدا بر روی زمینش* 💢کلمه «سلام» به معنای امنیت و سلامت و بهترین نوع تحیت است. خاصیت سلام, ایجاد الفت و محبت است. 💠سلام در این زیارت و زیارت های دیگر بر حضرات ائمه (علیهم السلام) می تواند به دو گونه اراده شده باشد: اول، سلام خداوند بر آنان؛ دوم، سلام زائران بر آنان. اگر سلام خداوند منظور باشد، استعمال آن دوگونه است: 🔆الف: سلام به معنای سالم بودن از گناهان و عیوب؛ یعنی خداوند شما را از تمام گناهان و عیوب و نقص ها مبرّا کرده است؛ 🔆ب: این که سلام به معنای تسلیم است و تسلیم, واگذار کردن امری به کسی است و سلام خداوند بر اهل بیت (علیهم السلام) با توجه به ربوبیت حق تعالی, بدین گونه است که ایشان را واسطه فیض نسبت به جمیع عوالم هستی قرار داده است. 🔹جابر بن یزید گوید: أبوجعفر (امام باقر (علیه السلام)) فرمود: یا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ أَوَّلَ مَا خَلَقَ خَلَقَ مُحَمَّداً ص وَ عِتْرَتَهُ...... ای جابر «اولین چیزی که خدا خلق کرد، محمد (ص) و ائمه هدایت که از نسل ایشان هستند، . .... 📚 کلینی، الکافی, ج ١, ص ۴۴٢ ✳️این اولويت، اولويت رتبی است؛ یعنی حقیقت حضرات ائمه (علیهم السلام) که از آن به خلقت نور تعبیر می شود, در مرتبه ای از هستی قرار دارند که اشرف ما سوی الله می باشند و این اشرفیت, اقتضای وساطت ایشان در خلقت را دارد. تلخيص حوزه نت ‏🌐 emamraoof.com