eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔹 *زنده نگه‌داشتن غدیر، زنده نگه‌داشتن اسلام است* ✳️ مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایـت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معمـا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غـدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد. بحث اعتقاد قـلبی و اتصال یک نحله‌ی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقـادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. 💠 اسلام عالی‌ترین مسئله در باب تشکیل جامعه‌ی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئله‌ی غدیر متجلی کرده است. 📚 بیانات رهبری - ٩١/٨/٢٠ 🌐 emamraoof.com
٨ 👥از آداب معاشرت: 🔰 *استفاده از حربه شوخی برای انتقال مفاهیم جدی در مواجهه با کسی که موجبات آزار شما را فراهم کرده است.* ❓شوخی و مزاح در گفت‌وگوها چقدر حائز اهمیت است؟ 🌀 اهمیت بهره‌مندی از این توانمندی در کلام امام صادق علیه‌السلام هویدا است؛ آنجا که شخصی خدمت حضرت رسید و خود را از شیعیان فلان منطقه خواند؛ حضرت از شوخی و مزاح بین آنان سوال نمودند و فرمودند: *با یکدیگر اهل شوخی هستید؟* 🔹 گفت: بسیار کم 🍀 حضرت فرمودند: چنین نباشید، با یکدیگر کم شوخی نکنید زیرا *شوخی از علائم خوش اخلاقی است.* 🔸 بعلاوه اینکه با شوخی و مزاح، شادی و خوشی را بر قلب برادر دینی خود وارد می‌کنید. پس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله با آدمی شوخی می‌کرد و می‌خواست او را شاد کند. 🔆«قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كَيْفَ مُدَاعَبَةُ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قُلْتُ قَلِيلٌ قَالَ فَلَا تَفْعَلُوا فَإِنَّ الْمُدَاعَبَةَ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وَ إِنَّكَ لَتُدْخِلُ بِهَا السُّرُورَ عَلَى أَخِيكَ وَ لَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُدَاعِبُ الرَّجُلَ يُرِيدُ أَنْ يَسُرَّهُ.» 📗 وسائل الشیعه، ج ١٢، ص ١١٣ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
۶ - ١ 💠 *اویس بن عامر قَرَنی* ✳️ اویس بن عامر قَرَنی، از پارسایانِ نامدار صدرِ اسلام، مُلَقب به «سیّدُ التابعین» و از اصحاب و حواریون حضرت امام علی علیه‌السلام بود. وی در قَرَن، از نواحی یمن دیده به جهان گشود و زمانی که خبر رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به او رسید، ایمان آورد. اویس به دلیل پرستاری از مادر پیر و ناتوانش، موفق به زیارت ظاهری پیامبر اسلام نشد، ولی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله او را «نَفَسُ الرحمان» نامید و فرمود: «من از سوی یمن، بوی خدا می‌‌شنوم». او سرانجام در جنگ صفین، به یاری حضرت علی علیه‌السلام شتافت و در نبردی سخت با سپاهیان معاویه، به درجه والای شهادت نایل آمد. 💠 *سفر اویس برای دیدار پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله* 🔸 مادر اویس، پیرزنی ناتوان، بیمار و نابینا بود. اویس به حکم فطرت و همچنین فرمایش پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به نیکی و مهربانی با والدین، مراقب مادر بود. هنگامی‌‌ که شوق دیدار پیامبر نور و رحمت، سرتاسر وجودش را فراگرفته بود، بر خویش واجب دانست با اجازه مادر، برای دیدار پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به مدینه سفر کند. مادر که کسی جز اویس نداشت و نیازمند پرستاری بود، گفت: اگر پیامبر در مدینه نبود، توقف نکن و زود بازگرد. اویس با شور و شوق دیدار پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به مدینه سفر کرد. وقتی به مدینه رسید، باخبر شد که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به سفر رفته است. او که می‌‌دانست پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله راضی نیست برای دیدارش به مادری بی‌احترامی ‌‌شود، آخرین نگاه را به خانه گلین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دوخت و با سختی از شهر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خارج شد. هنگامی‌‌ که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به مدینه بازگشت، به او عرض کردند: شترچرانی از یمن به نام اویس به این جا آمد و به شما سلام رسانید و بازگشت. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «آری، این نور اویس است که در خانه ما هدیه گذاشته و خود رفته است». 💠 *اویس در آغوش اسلام* 🔹 خاندان اویس قرنی در سرزمین یمن می‌‌زیستند. در سال دهم هجرت، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حضرت علی علیه‌السلام را به قصد تبلیغ اسلام به سوی یمن فرستاد. آن حضرت، مردم یمن را به اسلام دعوت کرد و مردم، گروه گروه دعوت حق را پذیرفتند و اویس قرنی هم که مشتاق نورِ معرفت و هدایت بود و تاریکی جهل و نادانی برای او آزاردهنده می‌‌نمود، با شور و اشتیاق بسیار به اسلام گروید و خالصانه ندا برآورد: «اشهدُ اَنْ لا اِله اِلا اللّه و اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدا رسولُ اللّه.» 🔸 لبیک یا محمد! اینک من باتمام وجود، وارد وادی اسلام می‌‌شوم. لبیک یا محمد! با تو پیمان می‌‌بندم که تا بندبندِ وجودم از هم نپاشد، وفادار تو باشم. لبیک یا محمد! هیچ‌گاه تو را ندیده‌ام، ولی پیام دلنشین و کلام نورانی تو را با گوش جان شنیده‌ام. این گونه بود که اویس به آغوش اسلام پناه آورد و به سرمنزل کمال، رهنمون شد و یکی از بهترین مُبلغان اسلام گردید. 💠 *اویس در نگاه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله* 🔹 اویس قرنی، یکی از سپیدرویان تاریخ است که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در گرامیداشت او سخن‌ها گفته است. آن حضرت در حدیثی، اویس را دوست و یار خود و یکی از بهترین و نیکوکارترین تابعین معرفی می‌‌کند. بارها پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به دیدار اویس اظهار اشتیاق می‌‌کرد و می‌‌فرمود: «هر کس او را ببیند، سلام مرا به او برساند». ایشان گاه رو به جانب یمن می‌‌کرد و می‌‌گفت: «من نسیم خدایی را از سوی یمن می‌‌بویم». سلمان فارسی پرسید: ای رسول خدا، این شخصی که بوی خوش او را از یمن می‌‌بویی، کیست؟ پیامبر فرمود: «در یمن شخصی است به نام اویس قرنی که در روز قیامت محشور می‌‌شود و جمعیت بسیاری را به تعداد افراد و قبیله پرجمعیتِ ربیعه و مُضرّ، شفاعت می‌‌کند». 💠 *سیمای ظاهری اویس در کلام پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله* 🔸 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به یاران خویش امر فرمودند که هر یک از شما اویس قرنی را ملاقات کرد، سلام مرا به او برساند و از او درخواست استغفار کند. اصحاب از وی پرسیدند: یا رسول الله، اویس قرنی کیست؟! پیامبر نشانه‌های وی را این گونه بیان کرد: «اویس چشمان سیاه مایل به کبودی دارد و بین دو کتف او، اثر ماه‌گرفتگی است. گندمگون بوده و چانه‌اش کشیده و قامتش معتدل است... قرآن تلاوت می‌‌کند و اشکش همواره از خوف خدا جاری است. دو جامه کهنه دارد. در زمین گمنام است، ولی آسمانیان او را می‌‌شناسند. اگر به خدا قسم خورد، سوگندش پذیرفته است. روز رستاخیز به دیگر مردمان گفته می‌‌شود وارد بهشت شوید، ولی به اویس می‌‌گویند بمان و شفاعت کن. خداوند به تعداد دو قبیله ربیعه و مُضرّ، شفاعت او را می‌‌پذیرد». 💠 *زهد و آزادگی از ویژگی‌های اویس قرنی* 🔹 اویس قرنی، مانند گنج گران بهایی که در اعماق زمین قرار گیرد، در
محیط زندگی خود ناشناخته بود، ولی از آن جا که هر گنجی روزی کشف می‌‌شود، اویس نیز توسط پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به همه مسلمانان معرفی شد. بارها پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به دیدار اویس اظهار اشتیاق می‌‌کرد و می‌‌فرمود: «هر کس او را ببیند، سلام مرا به او برساند». گفتند: یا رسول الله، اویس قرنی کیست که این گونه از او یاد می‌‌کنی؟! پیامبر پاسخ داد: «او با وجود عظمت و شخصیتی که دارد، در نظر شما فردی عادی است. اگر از میان شما غایب گردد، هرگز سراغ او را نمی‌‌گیرید و اگر در انجمن شما حاضر شود، به او اهمیت نمی‌‌دهید. او در پیشگاه الهی مقامی ‌‌بزرگ دارد، به طوری که در روز رستاخیز، در سایه شفاعت او، دو قبیله به بهشت می‌‌روند. او مرا نمی‌‌بیند ولی به آیین من ایمان می‌‌آورد و سرانجام در رکاب علی در جنگ صفین کشته می‌‌شود». 📌 ادامه دارد ... 🌐 emamraoof.com
۶ - ۲ ✳️ *اویس بن عامر قَرَنی* 💠 *اویس از حواریون حضرت علی علیه‌السلام در قیامت* 🔹 اویس قرنی آن قدر لیاقت و عظمت داشت که حضرت علی علیه‌السلام در جنگ صفین به انتظارش نشسته، از او ستایش می‌‌کند. او تنها یکی از یاران معمولی علی علیه‌السلام نبود، بلکه از حواریون آن حضرت بشمار می‌‌رفت. پیشوای هفتم، حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام فرمودند: «روز رستاخیز منادی الهی ندا می‌‌دهد که حواریون محمد که از پیروی او دست نکشیدند و بر سر پیمان خود باقی ماندند، کجا هستند؟! در این هنگام، چهره‌های درخشانی مانند سلمان، ابوذر و (مقداد) از جا برمی‌‌خیزند و خود را معرفی می‌‌نمایند. بار دیگر منادی ندا می‌‌دهد: حواریون علی کجا هستند؟! در این هنگام، گروهی از یاران برجسته امیرمؤمنان، علی علیه‌السلام مانند محمد بن ابی بکر، میثم تمار و اویس قرنی برخاسته و از دیگران مشخص می‌‌گردند». . 💠 *امام علی علیه‌السلام در انتظار اویس* 🔸 سپاه حضرت علی علیه‌السلام برای جنگ با معاویه، از کوفه به سوی شام حرکت کرد. امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در راه رفتن به صفین، به منطقه‌ای به نام ذی قار رسید و در آن جا توقف کرد و فرمود: امروز از سوی کوفه، هزار نفر بدون کم و زیاد به سوی من می‌‌آیند و تا پای جان با من بیعت می‌‌کنند. عبدالله بن عباس، پسرعموی آن حضرت، می‌‌گوید: من شروع به شمارش کسانی که برای بیعت می‌‌آمدند، کردم. تعداد به ۹۹۹ نفر رسید و کس دیگری نبود، گفتم: «اِنّا للّه و اِنّا الیه راجعون»، چه باعث شد که حضرت چنین گوید؟! ناگاه مردی پشمینه پوش و سلاح به دوش دیدم که از سمت کوفه می‌‌آید. او به حضور امیرمؤمنان علیه‌السلام رفت و عرض کرد: دستت را دراز کن تا با تو بیعت کنم. علی علیه‌السلام فرمود: با من بر چه چیزی بیعت می‌‌کنی؟! گفت: بیعت بر شنیدن سخنانت و پیروی از دستوراتت و جنگیدن در رکابت تا مرگم فرارسد، یا این که خداوند پیروزی نصیبت گرداند. علی علیه‌السلام فرمود: نامت چیست؟ او گفت: اویس قرنی. علی علیه‌السلام فرمود: «اللّه اکبر! رسول خدا به من خبر داد که مردی از امتش را ملاقات می‌‌کنم که به او اویس قرنی گفته می‌‌شود. او از حزب خدا و رسول خداست. مرگش شهادت است و در آخرت، به تعداد دو قبیله ربیعه و مُضرّ شفاعت می‌‌کند». 🔹 پیوستن یکی از سپاهیان شام به سپاه عراق به خاطر اویس پیوستن اویس قرنی به سپاه امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در جنگ صفین، باعث شادمانی علی علیه‌السلام و یارانش شد. ورود اویس به جبهه حق بر ضد باطل، حتی در لشکریان معاویه نیز تأثیر گذاشت، تا آن جا که در نخستین روز نبرد، یکی از جنگجویان سپاه معاویه از سپاهیان امام علی علیه‌السلام پرسید: آیا اویس قرنی در لشکر شماست؟! جواب داده شد: آری، از او چه می‌‌خواهی؟! گفت از رسول خدا شنیدم که فرمود: اویس قرنی از بهترین تابعین، یعنی مسلمانان بعد از اصحاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است. این را گفت و بی‌درنگ وارد سپاه حضرت علی علیه‌السلام شد. 💠 *شهادت اویس در جنگ صفین* 🔸 در جنگ صفین، اویس قرنی، این پیرمرد شیردل، قهرمان میدان عرفان و جهاد، پیشتاز مبارزه شد و به استقبال مرگ در راه خدا رفت. او سال‌ها در جهاد اکبر پیروز و سربلند بود و حال به میدانِ جهاد اصغر آمده است. اویس در نیایش به درگاه الهی، چنین دعا می‌‌کرد: «خدایا، شهادتی ارزانی‌ام کن که برایم بهشت را به ارمغان آورد». وی در رکاب حضرت علی علیه‌السلام جرعه جرعه شربت شهادت نوشید و عارفانه و خالصانه به معراج عشق رفت. حضرت علی علیه‌السلام بر جنازه اویس نماز خواند و او را دفن کرد و روی تربتش نشست و به یاد اویس گریست. 💠 *مرقد و مزار اویس* 🔹 مرقد اویس قرنی، در سمت چپ قبر عماریاسر، در شهرِ رقّه سوریه قرار دارد. مزار شریف او، دارای گنبد و بارگاه و حرم کوچک و صحن است و در روی سنگی که نصف روی قبر را گرفته و در ناحیه سر روی قبر قرار دارد، به خط کوفی نام اویس نوشته شده است. کسانی که از شهر رقّه به شام می‌‌روند و کنار مرقد مطهر اویس می‌‌ایستند، به یاد زندگی بی‌آلایش او و زهد راستینش، و به یاد خاطره جانبازی او در رکاب مولایش علی علیه‌السلام می‌‌افتند و بی‌اختیار سرشک از دیده می‌‌ریزند. سلام و درود بر تو ای اویس قرنی، ای شهید جانباز خدا، ای مجاهد مخلص، و ای بنده پاک حریم کبریایی. 💠 *تخریب مزار اویس قرنی* 🔸 گروه تروریستی تکفیری «داعش» روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ادامه اقدامات غیرانسانی خود مزار «اویس القرنی» و «عمار یاسر» را در شهر «رقه» در شمال سوریه تخریب کرد. چند ماه قبل از آن نیز مرقد این صحابی هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفته بود و در حمله پیشین به مرقد اویس قرنی گلدسته‌های حرم ایشان تخریب شده بود. 🌐 emamraoof.com
۶ ✳️ *«محبوب‌تر از سیادت»* 🍀 در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: 🔆 «وَلَايَتِي‏ لِعَلِيِّ‏ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ وِلَادَتِي مِنْهُ»؛ «تحت ولایت بودن نزد من محبوب‌تر است از اینکه از فرزندان او به شمار آیم!» 🍀 و حضرت در ادامه توضیح دادند: 🔆 «لِأَنَّ وَلَايَتِي‏ لِعَلِيِّ‏ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَرْضٌ وَ وِلَادَتِي مِنْهُ فَضْلٌ»؛ «ولایت او از واجبات است در حالیکه ولادت من در زمره‌ی سادات، فضل خدای سبحان است». ✳️ *انسان، گاه به جهت سیادت به معصومین علیهم‌السلام منسوب شده و در زمره‌ی سادات قرار می‌گیرد، که البته فضیلت است.* 🔸 وگاه با پذیرش ولایت، در تمام مراحل زندگی صاحب هویت و شخصیت می‌گردد. و حال دانستم تحت ولایت و سرپرستی خلیفه‌ی خدا بودن محبوب‌تر است، تا در سلک ذریّه‌ی آنان بودن. زيرا که پذیرش ولایت، فریضه‌ای است که بواسطه‌ی آن واجبات دیگر مورد قبول درگاه حقّ قرار می‌گيرد. ✳️ *نزد شما معصومین علیهم‌السلام عمل به واجبات دوست داشتنی‌تر است از مزیّن شدن به فضیلتی چون سیادت.* زیرا: 🔆«بِمُوَالاتِكُمْ‏ عَلَّمَنَا اللَّهُ‏ مَعَالِمَ‏ دِينِنَا وَ أَصْلَحَ مَا كَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْيَانَا»؛ «به واسطه ولایت و پیشوایی شماست که خدا حقایق دین را به ما آموخت و امور فاسد دنیایی ما را اصلاح کرده است.» 💠 علی جان مولای مهربانم! 🔸 اینکه تحت لوای محبّت و ولایت شما پا به دنیا نهاده‌ام، نعمت عظمایی است که شکری خاص می‌طلبد. اما مهم آن است که با این نشان پا به صحنه‌ی محشر گذارم. 📔 روزی که به فرموده‌ی قرآن: 🔆 «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» ؛ «هرکس با پیشوای خود محشور می‌شود» 🔹 *من نیز عاجزانه خواستارم تحت پرچم پرفروغ امامت و ولایت شما محشور شوم.* ✨ ولایت اولین حرف خدا بود / که حرفش نصّ نون انّما بود ✨ ولایت رابط خلق است وخالق / که با کلّ حقایق شد مطابق ✨ ولایت در علی ادغام گردید / که رمز نصرت اسلام گردید 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
١٤٩ "ادامه بحث ادب قيام نماز" امام رضا عليه السلام فرمودند: وقتي براي نماز قيام كردي چند امر را انجام نده: ١-نماز برايت عادي نشود و آن را با كسالت انجام نده. انسان تنوع طلب است و از تكرار خسته مي شود اما بدان نماز امروز با نماز فرداي تو فرق دارد ، شايد امروز عنايت خدا با ديروز تفاوت داشته باشد . كل يوم هو في شأن پس از نماز خواندن لذت ببر. ٢-نمازت را با چرت نخوان. ٣- نماز را با عجله نخوان. از حريم حق بهتر و از زيارت خدا دلچسب تر كجا دعوت مي شوي؟ ٤-هنگام نماز مشغول به كارهاي مختلف مثل خاراندن يا چيزي را با اشاره به كسي فهماندن ، نباش نماز خواندن بايد با آرامش كامل و سنگيني و وقار و خضوع و خشوع باشد . ٥- نمازت را از روي ريا و خودنمايي نخوان . بر تو باد خشيت و ترس با علم، در مقابل خدا يعني بشناس كجا ايستاده اي و اين ترس از سيماي تو هويدا باشد در حالي كه اميدواري ، نگران هم باش با آرامش بايست اما ترسان هم باش مثل بنده فراري كه به محضر مولي برگشته (اگر بنده فراري كريم بودن مولي را باور نداشت كه رجوع نمي كرد ولي احتمال عقوبت هم مي دهد .) دو قدمت را صاف كن و نهايت توجه را داشته باش و به راست و چپ توجه نداشته باش كه كنايه از اينست دنبال سعادت دنيوي و اخروي و اخذ پاداش نباش و چو گدايان بندگي به شرط مزد نكن!! ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨٠/١٠/٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٧ https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤٩ "ادامه بحث ادب قيام نماز" امام رضا عليه السلام فرمودند: وقتي براي نماز قيام كردي چند امر را انجام نده: ١-نماز برايت عادي نشود و آن را با كسالت انجام نده. انسان تنوع طلب است و از تكرار خسته مي شود اما بدان نماز امروز با نماز فرداي تو فرق دارد ، شايد امروز عنايت خدا با ديروز تفاوت داشته باشد . كل يوم هو في شأن پس از نماز خواندن لذت ببر. ٢-نمازت را با چرت نخوان. ٣- نماز را با عجله نخوان. از حريم حق بهتر و از زيارت خدا دلچسب تر كجا دعوت مي شوي؟ ٤-هنگام نماز مشغول به كارهاي مختلف مثل خاراندن يا چيزي را با اشاره به كسي فهماندن ، نباش نماز خواندن بايد با آرامش كامل و سنگيني و وقار و خضوع و خشوع باشد . ٥- نمازت را از روي ريا و خودنمايي نخوان . بر تو باد خشيت و ترس با علم، در مقابل خدا يعني بشناس كجا ايستاده اي و اين ترس از سيماي تو هويدا باشد در حالي كه اميدواري ، نگران هم باش با آرامش بايست اما ترسان هم باش مثل بنده فراري كه به محضر مولي برگشته (اگر بنده فراري كريم بودن مولي را باور نداشت كه رجوع نمي كرد ولي احتمال عقوبت هم مي دهد .) دو قدمت را صاف كن و نهايت توجه را داشته باش و به راست و چپ توجه نداشته باش كه كنايه از اينست دنبال سعادت دنيوي و اخروي و اخذ پاداش نباش و چو گدايان بندگي به شرط مزد نكن!! ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨٠/١٠/٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٧ https://chat.whatsapp.com/J9K6TPMBTRk6xyKihmANSd پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🌹ذکر استغفار آخرین ساعات روز پنجشنبه🌹 مستحبّ است كه در آخر روز پنجشنبه به اين ‏نحو استغفار كنند: 🌿🌿🌿 اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذى ‏لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ، وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ تَوْبَةَ عَبْدٍ خاضِعٍ مِسْكينٍ مُسْتَكينٍ، لا يَسْتَطيعُ لِنَفْسِهِ صَرْفاً وَ لا عَدْلاً، وَ لا نَفْعاً وَلا ضَرّاً، وَ لاحَيوةً وَ لا مَوْتاً وَ لا نُشُوراً، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطَّيِّبينَ الطَّاهِرينَ الْأَخْيارِ الأَبْرارِ، وَ سَلَّمَ تَسْليماً. مفاتیح الجنان،اعمال شب جمعه 🌹🌿🌹🌿🌹
🔶 *السّلام عليك يا اباعبدالله* *السّلام عليك يا مولاي يا بقية‌الله* در اين شب جمعه هم با كسب اجازه از حضرت ولي‌عصر عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشریف اذن دخول گرفته و به حول و قوه الهي زائر مي‌شويم در بدو ورود به ياد اين مثنوي زيبا مي‌افتم: *روز عاشورا شه دنياي عشق* *كرد رو را جانب سلطان عشق* *بار الها اين سرم اين پيكرم* *اين علمدار رشيد اين اكبرم* *اين سكينه اين رقيه اين رباب* *اين تن عريان ميان آفتاب* *اين من و اين ذكر يا رب يا ربم* *اين من و اين ناله‌هاي زينبم* *پس خطاب آمد ز حق كاي شاه عشق* *اي حسين اي يكه تاز راه عشق* *گر تو بر ما عاشقي اي محترم* *پرده بر چين من زتو عاشق ترم* *هر چه از دست داده‌اي در راه ما* *مرحبا صد مرحبا خود هم بيا* *خود بيا كه من خريدار توأم* *مشتري بر جنس بازار توأم* *ليك خود تنها ميا در بزم يار* *خود بيا و اصغرت را هم بيار* *خوش بود در بزم ياران بلبلي* *خاصه در منقار او باشد گلي* *خود تو بلبل گل علي اصغرت* *زود تر بشتاب سوي داورت* خوب مي‌دانيد نامه بدون مهر و امضاء اعتباري ندارد و خوب مي‌دانيد جاي مهر در اين نامه اثر يك انگشت كوچک است يك سيد شش ماهه اي كه مثل قرص ماه در آغوش پدر مي‌درخشد نور علي نور شنيده‌ايد حال ببينيد امشب مي‌خواهيم فقط تماشاكنيم خنديدنش را در آغوش پدر انتظارش را براي رسيدن به پيغمبر روي دست باباست اما گاهي نگاهش به علقمه است و بي‌صبرانه در انتظار دستان سقا گاه نگاهي به خيمه دارالحرب دارد و بدن ارباً اربا ي برادر را در كمال تحيّر نگاه مي‌كند گاهي نگاهش به قتلگاه علي اكبر است نكند قطعه‌اي از بدن روي زمين مانده باشد! گاهي از روي دستان پدر نگاهي به چشمان بي‌قرار عمّه دارد كه... گاهي نگاه به خواهر كوچك خود مي‌كند و قرار ملاقات در خرابه را مي‌گذارد گاهي در همين ميانه نگاهي به پدر مي‌كند و عاجزانه تمنّاي شهادت گاهي براي خواهر خود دعا مي كند وگاه نگران اسارت آل الله گاه با چشمان خود به پدر التماس مي كند مرا هم ببر وگاه از مادر حلاليت مي طلبد كه او را تنها گذاشته است گاه جلوه فاطمي خويش را به نمايش مي گذارد وگاه از حقيقت حيدري خويش پرده بر داري مي كند خلاصه در هر حال دلبري مي كند علييييي اصغر تو چقدر اكبري عجب معركه‌اي گرفتي فرات بي‌قرار توست مي‌خواهد با جرعه جرعه خود از تو پذيرایي كند جدّه‌ات سفارش تو را به فرات كرده اما فرات هم ناكام ماند و در حسرت وصال جان بابا! عزيز زهرا! رحمي كن بيش از اين بي‌تابي نكن بي‌قرار نباش مثل اين كه نوبتت رسيد نمي‌دانم هنوز نگاه رباب بر زير گلوي توست اين سپيدي عجب دلبري مي‌كند فرات التماس مي‌كند تشنه نرو امشب رشته قنداقه را بگيريد دخيلك يابن الحسين لبان خشكيده چه مي‌كند! عجب خنده‌اي بر دستان پدر! فتح‌المبين كرده‌اي! تماشايي شدي! هر بچه‌اي را كه مي‌خواهند از شير بگيرند، با لطايف‌الحيل اين كار صورت مي‌گيرد اما از شير گرفتن متفاوتي را مي‌بينيد *با تير* آن هم سه شعبه آن هم در سن شش ماهگي آن هم روي دستان پدر آن هم در مقابل چشمان مادر در مقابل تماشاي همه ملائك در حال خنننننننننده وزبان حال او اين است كه بابا! من هم كامروا شدم بابا! شما اين سربازت را حساب نكرده بودي بابا! گمان نمي‌كردي آغوشت قتلگاهم شود بابا! به برادرم وهمه شهدا فخر فروشي ميكنم كه من تنها شهيدي هستم كه در مقابل پدر سر از تنم جدا شد همه شهدا را عصر عاشورا سر بريدند حسين سر جدا كردن هيچ شهيدي را نديد فقط يك شش ماهه ظاهراً يك فرق ديگر هم دارد آن قدر در آغوش بابا آرام بود كه دست و پا هم آخرين لحظات نزد نكند با دست و پا زدن او بابا مضطرب شود! نكند بابا گمان كند علي منصرف شده! بابا! با خون من مي‌خواهي خضاب كني؟ بابا! چرا خونم را به آسمان پرت مي‌كني؟ بابا! مي‌خواهي به همه كساني كه به آسمان نگاه مي‌كنند بگویي آسمان هم روضه علي‌اصغر را مي‌خواند بابا! روز قيامت مي‌خواهي خضاب شده به خون من براي همه جلوه كني بابا! چرا خودت مرا دفن كردي؟ بابا! بابا. بابا با با مادرم پنهاني در مراسم تدفين حضور دارد اجازه بده آخرين نگاه را به دلبندش بكند بابا. عمه چقدر باشتاب خود را به من مي رساند بابا اگر زبانم گشوده بود به همه شما اعلام مي كردم هذا جدي رسول الله قد. سقاني بابا ديگر تلظي نمي كنم بابا زودتر بيا........ و امان از لحظه‌اي كه حسين گفت: *هوّن عليّ ما نزل بي بعين الله* خدا اين مصيبت را مي‌بيند پس آسان است امابا با مصيبت من با مصيبت تو قابل مقايسه نيست روي سينه ام در هنگام جان دادن سبك بود سرم بالاي نيزه نرفت اسبي بر بدنم..... *صلي الله عليك يا اباعبدالله*
*هزار شکر که گشتم مقیم کوی حسین* *نباشدم به جهان غیر گفت و گوی حسین* *چو خضر از پی آب بقا نخواهد رفت* *کسی که زنده جاوید شد به بوی حسین* 🔹 آری و هرکس، هر زمان، از دل و جان به او (امام حسین) بپیوندد زنده‌ی جاوید خواهد شد. زیرا که اباعبدالله مصداق کامل این آیه از قرآن است: 🔆 «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» 🔆 «ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﺒﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻣﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺯﻧﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﻭﺯی ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ‌ﺷﻮﻧﺪ.» 📔 سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۶۹ ✳️ پس هر روز از عمق وجود می‌گویم: ✨ *«يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً»* ✨ *«ای کاش با شما بودم و به رستگاری بزرگ می‌رسیدم.»* 📕 زیارت نامه هفتم امام حسین علیه‌السلام 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 https://www.instagram.com/p/CDjlcjqJXsg
📜 *نامه امام صادق علیه‌السلام به شیعیان* ٢٢ 🔆 «....فَاتَّقُوا اللَّهَ أَیَّتُهَا الْعِصَابَةُ النَّاجِیَةُ. إِنْ أَتَمَّ اللَّهُ لَکُمْ مَا أَعْطَاکُمْ بِهِ فَإِنَّهُ لَا یَتِمُّ الْأَمْرُ حَتَّى یَدْخُلَ عَلَیْکُمْ مِثْلُ الَّذِی دَخَلَ عَلَى الصَّالِحِینَ قَبْلَکُمْ.....» 🔆 «....بپرهیزید مَر خدا را، ای گروه نجات یافته (شیعیان). تا خداوند متعال به نتیجه رساند آن نعمت‌هایی را که به شما عطا کرده است. کار بر شما تمام نمی‌شود مگر آنچه بر پیشینیان گذشت بر شما هم وارد شود.» ✳️ به طور کلی این قسمت از روایت به چند نکته اشاره می‌کند: 🌀 ۱- *تقوی* 🌀 ۲- *ایمان* (نعمتی که خداوند متعال عطا فرموده) 🌀 ۳- *وعده نجات به سبب پذیرش ولایت* (زیرا مخاطب نامه شیعیان هستند) 🌀 ۴- *پیش بینی آینده‌ای همچون پیشینیان* 💠 در کلام عرب عصابه به معنای گروه و کلمه‌ای خنثی است. با واژه بعدی بار مثبت یا منفی آن مشخص می‌شود. در این متن منظور از عصابه، به سبب کلمه ناجیه بعد از آن، گروهی است مثبت که عاقبتی نیک دارند. 💠 *منظور از نجات رسیدن به فلاح است.فلاح رستگاری است که تا قیامت ادامه می‌یابد.* شرط فلاح عقیده سالم است. فلاح ورود به جنت است.ورود به جنت حتما ایمان لازم دارد.(قد افلح المومنون) 💢 البته باید توجه داشت عدم ورود به جنت به معنی دخول در آتش دوزخ نیست. در فرهنگ شیعی آنچه انسان را به فلاح می‌رساند عقیده صحیح است. حتی اگر عمل درست باشد و عقیده دچار مشکل باشد فلاح محقق نخواهد شد. 🔹 *آثار عمل درست، بدون عقیده صحیح منحصر به دنیای شخص می‌باشد و تنها گشایش در امور دنیوی فرد را موجب می‌شود.* ⁉️ اکنون باید دید برپیشینیانِ نجات یافته ما چه گذشته است که ما نیز به همان سرنوشت دچار خواهیم شد؟ 📌 ادامه دارد ... 🌐 emamraoof.com