eitaa logo
دارالقرآن فاطمه زهرا (س) شهرستان کازرون
132 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
9 فایل
تفسیر قرآن، احکام شرعی مبتلابه، اخلاق، خانواده و تربیت.
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران آیه ۲۰ فَإِنْ حَآجُّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ وَالْأُمِّیِّینَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلَغُ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ ترجمه (از این رو) پس اگر با تو به گفتگو وستیز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مکن و) بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم کرده ‏ایم. و به اهل کتاب (یهود و نصارى) و اُمیّین (مشرکان بى‏ سواد مکّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده ‏اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته‏ اند، و اگر سرپیچى کردند (نگران مباش، زیرا) وظیفه‏ ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واکراه) و خداوند به حال بندگان بیناست. اینکه مى‏ گویند: سخن کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، قانون کلّى نیست. زیرا سخن پیامبر از دل بود، ولى بر دل کفّار نمى‏ نشست. با آنکه حضرت از عمق دل می ‏فرمود: «اَسلمتُ وجهى» من با تمام وجود تسلیم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مى ‏کردند؛ «وان تولّوا» محور اصلى دین، اسلام به معناى تسلیم حقّ بودن است که در آیه‏ قبل و این آیه چهار بار مطرح شده است. «الاسلام، اسلمت، اسلمتم، اسلموا» پیام ها ۱- جدال و محاجّه، از خصلت‏هاى مخالفان انبیاست. «فان حاجّوک» ۲- ابلاغِ رسالت واستدلال آرى، ولى ستیز با افراد لجوج ممنوع. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ» ۳- به مجادلات بى‏ نتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ» ۴- در گفتگوها، موضع خود و یاران خود را صریح اعلام کنیم. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ... ومن اتبعن» ۵ - پیروان واقعى پیامبر، کسانى هستند که تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن» ۶- آنچه انسان را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ می‏کند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه» ۷- انبیا با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته ‏اند. «وجهى للّه» ۸ - توجّه رهبر، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الکتاب و الامیّین» ۹- کتاب‏ هاى آسمانى، یک سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شده‏ اند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الکتاب و الامیّین» ۱۰- هدایت واقعى، در سایه‏ ى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا» ۱۱- انسان در انتخاب راه آزاد است، نه مجبور. «فان اسلموا... و ان تولّوا...» ۱۲- علم و کتاب به تنهایى کافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الکتاب... وان تولّوا» ۱۳- ما مأمور انجام وظیفه ‏ایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیک البلاغ» ۱۴- خداوند از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت می‏کند. «فانما علیک البلاغ» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @darol_quran
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران- آیه ۲۱ إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بَِایَتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ الْنَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ‏ ترجمه براستى کسانى که به آیات خداوند کفر می ‏ورزند و پیامبران را به ناحق مى‏ کشند و کسانى از مردم را که فرمان به عدالت مى دهند مى ‏کشند، پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده. در تفسیر کبیر و مجمع‏ البیان و قرطبى مى‏ خوانیم: بنى ‏اسرائیل در اول روز آن هم در یک ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یکصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه‏ شهادت رساندند. البتّه ناگفته پیداست که در زمان پیامبر اسلام (ص) گروهى که انبیا را شهید کنند نبودند، ولى چون زنده ‏ها به کارنیاکان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، کسانى را که به خاطر رضایت قلبى، شریک جرم نیاکان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهدید قرار داده است. سؤال: از شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منکر آن است که خطرى در کار نباشد، ولى در این آیه از کسانى که براى نهى از منکر تا پاى جان ایستاده ‏اند، ستایش شده است، علّت چیست؟ پاسخ: اوّلاً: شرایط افراد و نوع معروف و منکر تفاوت مى ‏کند؛ گاهى منکر، حکومت یزید است که امام حسین‏ (ع) براى نهى از آن به کربلا مى‏ رود و شهید مى ‏شود، مى ‏فرماید: هدف من از این حرکت و قیام، امر به معروف و نهى از منکر است، امّا گاهى منکر در این حدّ نیست، بلکه گناهى است که باید میان خطر و مفسده‏ گناه و از دست‏ دادن مال و جان و آبرو مقایسه و با توجّه به اهمیّت و اولویّت عمل کرد. ثانیاً: شاید مراد از کسانى که در این آیه مورد ستایش قرار گرفته ‏اند آنهایى باشند که خود پیش‏ بینى شهادت نمى‏ کردند، ولى ستمکاران آنان را به شهادت رساندند. پیام ها ۱- از اعتقادات انحرافى و کفرآمیز، اعمال خطرناکى همانند قتل و کشتار انبیا سر مى‏ زند. «یکفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...» ۲- در شرایطى، اظهار حقّ لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. ۳- دشمنان براى حق‏ پوشى، دست به کشتن پیامبران مى ‏زنند. «یقتلون النبیّین» ۴- گاهى طاغوت‏ ها براى کشتن فرزانگان با تبلیغات و شایعات و توجیهات، کار خود را حقّ جلوه مى‏ دهند. «بغیر حقّ» ۵ - نام کسانى که به عدالت دعوت مى‏ کنند و آمرین به معروف و ناهیان از منکر، در ردیف انبیا برده شده است. لذا کیفر قاتلان آنان نیز همچون قاتلان پیامبران است. «فبشرهم بعذاب الیم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @darol_quran
8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 احکام تصویری مکان نماز 📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید. ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@darol_quran ┗━💠💠🆔💠💠━
💢 گفتن الفاظی مانند من سگ حسینم 💠 سوال : آیا استفاده از برخی از الفاظ مانند من سگ حسینم در عزاداری اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ : ❇️ پاسخ : گفتن این الفاظ شایسته نیست ، و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین «علیهم السّلام» به ویژه سیّد و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین «علیه السّلام» را بنمایند . 💢 سایت آیت الله خامنه ای - احکام عزاداری 📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید. ┏━💠💠🆔💠💠━┓      🌟@darol_quran ┗━💠💠🆔💠💠━
🔴 💠مردان دوست دارند که را به تنهایی حل کنند. 💠 اگر مشکلی را می‌کنند یعنی هستند به تنهایی موضوع را حل کنند و خود را برای حل آن می‌دانند. 💠 پس کتمان برخی مشکلات یا مسائل توسط آنها نشانه به شما نیست. 💠 آنها در صورت لزوم با شما در میان می‌گذارند. وظیفه شما خانمها این است که بعد از مطلع شدن، مرد را نکنید و حتی احساس درونی او را نمایید. مثلا بگویید: من مطمئنم که قادر هستی این مشکل را حل کنی! 💠 با یکدیگر و آگاهی از تفاوتهای روحی و شخصیتی یکدیگر، مانع ایجاد بگو مگو و لفظی شویم! 🆔 @darol_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️سخنرانی حاج آقا دانشمند 🎬موضوع: جلوی این کارو بگیر تا حسینی بشی! ‌‌‌‌✅ ┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅ @darol_quran
✨﷽✨ ✍امـام علـى (ع): مردى نزد پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت: به من كارى بياموز كه خداوند ، به سبب آن ، مرا دوست بدارد و مردم نيز دوستم بدارند، و خدا دارايى ام را فزون گرداند و تن درستم بدارد و عمرم را طولانى گرداند و مرا با تو محشور كند. حضرت فرمود: «اينها يى كه گفتى شش چيز است كه به شش چيز ، نياز دارد: ❶ اگر مى خواهى خدا تو را دوست بدارد ، از او بترس و تقوا داشته باش. ❷ اگر مى خواهى مردم دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و به آنچه دارند ، چشم مدوز. ❸ اگر مى خواهى خدا دارايى ات را فزونى بخشد ، زكات آن را بپرداز. ❹ اگر مى خواهى خدا بدنت را سالم بدارد ، صدقه بسيار بده. ❺ اگر مى خواهى خداوند عمرت را طولانى گرداند ، به خويشاوندانت رسيدگى كن ؛ ❻ و اگر مى خواهى خداوند تو را با من محشور كند ، در پيشگاه خداى يگانه قهّار ، سجده طولانى كن. 📚📚 منابع أعلام الدين ص 268 بحار الأنوار ج 85 ص 164 ح 12 ‌‌‌‌✅ کانال استاد دانشمند ┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅ @darol_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مقام معظم رهبری : 🔵 شاید در تاريخ بشر کمتر دوره ای اتفاق افتاده باشد که جامعه بشری به قدر امروز احساس نياز به یک منجی داشته باشد. 🆔 @darol_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اثبات قرآنی وجود امام عصر (عج) برای اثبات وجود امام عصر با استفاده از آیات قرآن کافی است فقط به آیات زیر توجه کنیم: ۱- سوره قدر سند اثبات وجود امام عصر ملائکه و روح که در هر سال، شب قدر بر زمین فرود مى‏ آیند، بعد از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بر حجت خداوند وارد می شوند بر این اساس باید در هر زمانی امامى کامل و معصوم وجود داشته باشد تا محلّ نزول ملائکه و روح گردد. امام باقر علیه السّلام فرموده است : اى جماعت شیعه! با خصم خود به سوره «انا انزلناه» محاجّه کنید که پیروز خواهید شد، پس سوگند به خدا که این سوره از براى حجت خداوند تبارک و تعالى بعد از رسول است. این سوره همانا مدرک دین شما و نهایت علم ما است. یَا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ تَفْلُجُوا فَوَ اللَّهِ إِنَّهَا لَحُجَّةُ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّه. نحوه استدلال چنین است که از مخالفان بپرسید در شب قدر ملائکه بر چه کسی نازل می‏شوند؟ آیا تاکنون غیر از حجت های الهی، کسی ادعا کرده است که در شب قدر، ملائکه بر او نازل شده باشند؟ هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که نزول ملائکه را در شب قدر درک کرده است. قران کریم می فرماید: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ ... فرشتگان با روح در شب قدر نازل می‏شوند بنابراین حتماً باید پس از پیامبر اکرم (ص) کسی وجود داشته باشد تا ملائکه بر او نازل شوند. او کسی جز حجت خدا و امام زمان صلوات الله علیه نخواهد بود. ۲- آیه ۷۱ سوره اسراء: یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهم آیه شریفه، این نکته را نیز می‌رساند که هیچ زمانی، نمی‌تواند بدون امام باشد، به خاطر این که فرموده: «کل اناس» همه مردم در همه زمان‌ها زمین بدون حجت و امام نمی‌ماند. نکته‌ای که استفاده می‌شود آن است که زمین مادامی که انسان در آن وجود دارد، از امام و حجت حق خالی نمی‌شود. علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می‌فرماید: آن چه از این آیه استفاده می‌شود، این است که این فراخوان، شامل همه انسان‌ها از اولین و آخرین می‌شود... بعد احتمالاتی را که در امام مطرح است بیان نموده و می‌فرماید: مراد، امام حقی است که خدای سبحان در هر عصر و زمان برای هدایت اهل آن زمان قرار می‌دهد، اعم از این که آن امام چونان إبراهیم و محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیامبر باشد یا غیر پیامبر. به هر حال، از این آیات قرآن، ضمن فهم نقش امام در هستی، همیشگی و پیوستگی این جریان زلال نیز فهمیده می‌شود. یعنی هیچ زمانی، از چنین شخصیتی خالی نیست. پس در عصر ما هم وجود با برکت حضرت مهدی ـ علیه‌السلام ـ که قطب عالم امکان و هادی دلها و افعال مومنان و سالار کاروان حق پویان است، امری مسلّم و قطعی است. ۳- آیه ۷ سوره رعد : إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ آیه دیگری که از قرآن بر اثبات وجود امام و ضرورت او دلالت دارد عبارت است از این آیه: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ» تو تنها بیم دهنده و برای هر گروه هدایت کننده هستی. این آیه نیز به وضوح، امام هادی را برای همه اقوام ثابت می‌کند که این مطلب جای نقض و اشکال نیست. در تفسیر نور الثقلین حدود پانزده روایت در این زمینه نقل شده است. از جمله: امام صادق ـ علیه‌السلام ـ می‌فرماید: هر امام معصومی هدایت‌گر برای زمان خود است یا هدایت گر اقوامی است که در زمان او زندگی می‌کنند. ۴- آیه ۱۱۹ سوره توبه : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ آیه دیگری که به وضوح، بر وجود امام معصوم در همه زمان‌ها دلالت دارد، این آیه کریمه است( ای مومنان تقوا پیشه کنید و با صادقان باشید). دستور همراه بودن با صادقان، به طور مطلق، و جدا نشدن از آنان بدون هیچ قید و شرطی دلالت دارد که منظور «امام معصوم» است. فخر رازی چنین می‌گوید: کسی که جایز الخطاء است، واجب است اقتداء به کسی کند که معصوم است. معصومان کسانی‌اند که خدای متعال آنان را «صادقان» شمرده است و این معنا در هر زمانی ثابت است. بنابراین درهر زمانی باید معصومی وجود داشته باشد. اگر چه ایشان، در فهم مصداق معصوم، دچار اشتباه شده، لکن ضرورت وجود معصوم را در هر عصری پذیرفته است. این نکته را جابر بن عبدالله انصاری از امام باقر ـ علیه‌السلام ـ نقل می‌کند که در تفسیر این آیه حضرت فرمود: منظور از «کونوا مع الصادقین» آل محمد است. از آیاتی که نقل شد چنین بر می‌آید که امامت، واقعیتی است که هستی، لحظه‌ای بدون آن نمی‌تواند باقی بماند و تا انسانی روی زمین هست و تا تکلیف هست، وجود چنین امامی ضروری است. بنابراین وجود امام معصوم در عصر ما نیز امر مسلّم و غیر قابل تردید است. و آن امام زمان ـ علیه‌السلام ـ است. 🆔 @darol_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔸 چجوری از همسرم پول بگیرم؟!🤔 طبق نیاز طبیعی آقاتون عمل کنید! استاد پناهیان ⭕️@darol_quran