eitaa logo
گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
17 دنبال‌کننده
4 عکس
0 ویدیو
1 فایل
🔹 صاحب امتیاز: مدرسه علمیه دارالهدی 🔸 معاونت پژوهش مدرسه علمیه دارالهدی
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 آیه گاه‌نامه‌ شماره۱ 🔹 ومَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ 🔸 شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند! 🔻 گاه‌نامه‌ آیه‌محور دارالهدی
💠 بررسی فقهی آیه 🔹 دلالت آیة بر وجوب اجتهاد و تفقه: 🔸 صاحب جواهر ذیل باب فقهی امر به معروف، با استناد به این آیه، تحصیل قوه فتوا دادن را واجب می‌دانند؛ همچنین آقا ضیاءعراقی و میرزا هاشم آملی با استناد به همین آیه حکم به وجوب کفایی اجتهاد کرده‌اند؛ اگرچه نحوه آن را توضیح نداده‌اند؛ اما کیفیت دلالت: «لولا» تحضیضیة دلالت بر وجوب نفر دارد؛ پس غایة نفر هم که «تفقه» است، واجب است؛ چون «غایة الواجب واجبة». 🔹 دایره مفهوم تفقه: از کلام برخی از لغویان استفاده می‌شود که تفقه به معنای یک فهم عمیق می‌باشد؛ مثل ابو هلال عسکری در فروق اللغویه و راغب در مفردات. علامه طباطبایی با استناد به اینکه غایت، انذار قوم بیان شده است، تفقه را شامل تمام معارف دینیه اعم از اصول و فروع می‌داند، نه احکام شرعی صرف؛ چون انذار فقط با احکام شرعی حاصل نمی شود. ✍ محمدرضا شیروانی _ پایه ۵ 🔻 گاه‌نامه‌ آیه‌محور دارالهدی
💠 بررسی اصولی آیه 🔹 یکی از دلائلی که اصولیان برای اثبات حجیت خبر واحد به آن تمسک می کنند، آیه نفر می‌باشد. استدلال به این آیه شریفه، بیان‌های مختلفی دارد. اینک یکی از این بیان‌ها تقدیم می‌گردد: 🔸 مقدمه 1. مراد از حذر در آیه (لعلهم یحذرون) حذر عملی می باشد، یعنی ترتیب اثر دادن بر قول هشدار دهنده. 2. اطلاق از اصول لفظیه است که ما را به مراد متکلم می رساند. 🔸 استدلال: حذر واجب است؛ چون غایة انذاراست. انذار هم واجب است؛ چون غایة نفرِ واجب است(غایة الواجب واجبة). حذر هم واجب است مطلقا؛ اعم از آنکه خبر آنها مثل خبر متواتر و یا خبر واحد محفوف به قرینه، مفید علم باشد، و یا مثل خبر واحد مجرد از قرینه، مفید علم نباشد؛ در نتیجه خبر واحد هم، در تحقق انذار کفایت می کند و حجت است. ✍ محمدکاظم فاضل _ پایه ۵ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 شان نزول 🔹 در شأن نزول این آیه آمده است: هنگامی که پیامبر(ص) به سوی میدان جهاد حرکت می‌کرد، همه مسلمانان _به استثنای منافقان و کسانی که عذر داشتند_ به‌همراه ایشان به میدان جهاد حرکت می‌کردند. 🔸 پس از آنکه آیاتی در مذمت منافقان نازل شد و متخلفان غزوه تبوک را مورد سرزنش قرار داد، مؤمنان با جدیت بیشتری در میدان‌های جهاد حاضر می‌شدند وشور واشتیاق آنها به جنگ و شهادت بیشتر شده بود؛ حتی در جنگ‌هایی که خود پیامبر(ص) شرکت نمی‌کرد، همه مؤمنان به جهاد می‌رفتند و پیامبر را تنها می‌گذاشتند. 🔹 این آیه نازل شد و اعلام کرد که در غیر ضرورت، شایسته نیست همه مسلمانان به‌سوی میدان جنگ بروند؛ بلکه گروهی در مدینه بمانند، و معارف و احکام اسلام را از پیامبر(ص) بیاموزند، و به دوستان مجاهدشان پس از بازگشت تعلیم دهند. 📜 بازنویسی شده از تفسیر نمونه، ج۸، ص۱۸۹ ✍ علی نصر _ پایه ۱ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 داستان مربوط به آیه 🔹 دغدغه ذهنی‌‌اش این بود که چگونه می‌شود شخصی در خانه‌اش بنشیند و بدون ارتباط با علما و برادران مذهبی‌اش، دین و وظیفه دینی‌خود را بشناسد؟ 🔸 بنابراین تصمیم گرفت سوال ذهنی خود را از منبع علم و حکمت و حجت زمان خود امام صادق علیه‌السلام بپرسد. با شوق و خوشحالی محضر امام مشرف شد. سلام علیکی کرد و عرض کرد: _فدایت شوم_ شخصی است که به این مذهب، معرفت و عقیده دارد؛ اما در خانه‌اش نشسته و با احدی از برادران دینی‌اش آشنایی ندارد [آیا کار او درست است؟] 🔹 امام صادق علیه السلام فرمود: این شخص چگونه نسبت به دین خود شناخت پیدا می‌کند؟! 📜 بازنویسی شده از الکافی، ج۱، ص۳۱ ✍ محمدمهدی کرمانی _ پایه ۱ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 کلام بزرگان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹 درس خواندن را دستِ‌کم نگیرید. اگر می‌خواهید افکارتان، پیشنهادهایتان و خصوصیات برجسته‌ای که دارید، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید... باید بخوانید تا بتوانید به عنوان یک روحانی اثرگذار باشید. دیدارطلاب حوزه های علمیه استان تهران ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ ✍ علیرضا بوستانی _ پایه ۱ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 ترکیب آیه 🔹 و: حرف عطف. 🔸 ما: نافية. 🔹 ليَنْفِرُوا: لام جحود، جار ومجرور م به محذوف، خبر کان. 🔸 كافَّةً‌: حال منصوب. 🔹 ف: حرف استینافیه. 🔸 لوْ لاٰ: تحضیضیه. 🔹 منْ كُلِّ‌: جار و مجرور متعلق به محذوف، حال از طائفة. 🔸 منْهُمْ‌: جار و مجرور م به محذوف، نعت «فرقة». 🔹 طائِفَةٌ‌: فاعل (نفر). 🔸 ليَتَفَقَّهُوا: جار و مجرور م به «نفر» 🔹 في اَلدِّينِ‌: م به(يتفقهوا). 🔸 و: حرف عطف. 🔹 ليُنْذِرُوا: اللام حرف تعليل. 🔸 إذٰا: ظرف زمان مستقبل بدون معنای شرط،متعلق به «لینذروا». 🔹 رجَعُوا: مضاف الیه «اذا»، محلاً مجرور. 🔸 إلَيْهِمْ‌: جار ومجرور متعلق به «رجعوا» 🔹 يحْذَرُونَ‌: جمله خبر لعل، محلاً مرفوع. 🔸 لعلهم يَحْذَرُونَ‌:جمله تعلیلیه، محلی از اعراب ندارد. 📜 الجدول، ج 11، ص 60 ✍️ محمدسجاد امینی _ پایه ۲ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 صرف آیه 🔹 کافَّة: اسم، کفف، اسم فاعل، مفرد، مؤنث، منصوب، نکره، مضاعف. 🔸 فرقَةٍ: اسم، فرق، اسم جمع، مفرد، مؤنث، مجرور، نکره، سالم. 🔹 طائِفَة: اسم، طوف، جامد، غیرمصدری، مفرد، مؤنث، مرفوع، نکره، اجوف واوی. 🔸 یتَفَقَّهوا: فعل، مضارع، فقه، صیغه3، معلوم، لازم و متعدی، منصوب، مذکر، سالم، غائب، جمع. 🔹لولا: لو: حرف تخصیصیه، مبنی برسکون. 🔸 لا: حرف زائده، مبنی بر سکون. 📜 سایت نور ✍️ هادی عیسی‌پور _ پایه ۱ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 معنای کلمات 🔹 یحذرون: از حذر گرفته شده است؛ حذر به معنای دوری گزیدن از یک چیز ترسناک. ص223 یحذرون در این آیه به این اشاره دارد که: تا از عذاب دوری کنند. 🔸 تفقه: از فقه گرفته شده است؛ به معنای رسیدن به علم باطن به‌وسیله علم ظاهر (طلب فهم عمیق) تفقه در این آیه به علم باطن و اختصاص آن علم به فهم عمیق دین اشاره دارد. ص642 🔹 نفر: دور شدن، شتافتن. 📜 مفردات راغب ✍ محمدمهدی بیژنی _ پایه ۱ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 لطیفه 🔹 روزی در درس مربوط به باب اضافه در شرح سیوطی بر الفیه در بیت: نُـونًـا تَـلِـي الإعـــرابَ أوْ تَنـويـنَـا ممَّا تُضيفُ احْـذِفْ كطُـورِ سِينَـا 🔸 استاد به طور شوخی در مصرع اول می‌گوید:« نوناً تلی القیماق او سر شیرا» 🔹 یکی از شاگردان زرنگی می‌کند و با پیشی گرفتن از شاگردان، بیت را به این صورت کامل می‌کند: «فَکُلهُما حَتّی تصیرَ سِیراً»!!😄 📜 شیرین‌تر از عسل، ص ۳۰ ✍ علی نصر _ پایه ۱ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 معرفی کتاب 🔹 شــاید ما در طریق رسیدن به قلّه طلبگی به سنگلاخ هایی برخورد کنیم که ما را از رسیدن به قلّه منحرف کند. 🔸 یکی از راه هایی که باعث می‌شود، با قدرت جـلو برویم و از دور، نقــشه‌ذهنی درستی از مسیر طلبگی داشته‌باشیم،خواندن کتب در زمینه طلبگی و روحانیت است. 🔹 راه و رسم طلبگی، یکـی از کتبی اسـت که در این حیـطه به قلم استاد محمد عالـم‌زاده‌نوری و نشـــر ولاء منتظــر در قــالب 7 جلد نگاشته شده است. زی طلبگی، طلبــــگی و اجتماع و حیات صنفی طلبه، چندی از موضوعاتی است که کتاب راه و رسم طلبگی به آن پرداخته است. 🔸برشی از کتاب: نگاه عمده این مجموعه، به طـــلاب مبتدی است و عمـــــده‌ترین مخاطب آن، این گروه از طلاب هستند. این مجموعه به غرض اعطای بینش کلی نسبت به هویت طلبگی و برنامـه‌ریزی صحیح، به مخاطــــبان ارائه شده‌است. ✍ محمدحسین فاضل _ پایه ۱ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
💠 حدیث ذیل آیه 🔹 مفضل ابن عمر می گويد شنيدم که امام صادق «عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِی دِينِ اللَّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِی دِينِ اللَّهِ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَمْ يُزَكِّ لَهُ عَمَلا بر شما باد كه دين خدا را خوب ياد بگيريد و بفهميد، بيابان‌گرد نباشيد؛ زيرا هر كه دين خدا را خوب نفهمد، خدا در قيامت به او نظر ندارد و كردار او را قابل قبول نشمارد. 🔸مراد از اعراب باديه نشين، کسانی هستند که از چيزی آگاهی نداشتند. تفقه در اين روايت به معنای آگاهی و اطلاع از دين اعم از اطــــــلاع تقليدی و تحقيقی است، زيــرا روايــت می فــرمايد اگر کسی مثـلا بدون آگاهـــی از مسائل دينی نماز بخـــــواند؛ آن نمــاز مورد پذيــرش نيســـت، امـــا اگـر نمـــازِخـود را از روی معــرفت خوانده باشد اعم از اينکــــه تقليدی باشد يا تحقيقی، مورد پذيرش و مقبول است. 📜 بازنویسی شده از الکافی، ج۱، ص۳۱ ✍ سید محمدمهدی علوی _ پایه ۱ 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی
👈 انتشار اولین نسخه گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی در سایت حجره‌نما برای مشاهده نشریه در سایت، کلیک کنید! 🔻 گاه‌نامه آیه‌محور دارالهدی