eitaa logo
دارالقرآن امام خمینی(ره)شهرستان محلات
293 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1هزار ویدیو
60 فایل
این کانال جهت ترویج فعالیت های قرآنی مرکز دارالقران امام خمینی ره آموزش و پرورش شهرستان محلات راه اندازی شده است. آدرس محلات خیابان امام خمینی کوچه شهدا جنب مسجدالقائم ارتباط با مدیریت👇 @HoseinAsgari
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🍀🌸 برگزاری کارگاه تخصصی آموزش قرآن با حضور استاد مهدی ساعد قاری بین‌المللی قرآن کریم
استادساعد.توبه۱۱۱الی۱۱۲وسوره کوثر.mp3
22.38M
🎙تلاوت استاد ꧁༽♦️حاج مهدی ساعد♦️༼꧂ 📖سوره مبارکه توبه ﴿ آیات۱۱۱ الی ۱۱۲ ﴾ وسوره کوثر ⏳تاریخ: ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ مکان اجرا :محلات دبیرستان آزادگان ┏━━━🏝🕌🏝━━┓ 🆔@Dr_Qanbarbeigi ┗━━━🏝🕌🏝━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5845890053988943603.mp3
1.86M
🔸ترتیل صفحه 11 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 11 قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ (70) گفتند: به خاطر ما پروردگارت را بخوان تا براى ما بيان کند که آن چگونه است؟ چون اين گاو بر ما مشتبه شده است و ما ـ اگر خدا بخواهد ـ حتماً هدايت خواهيم يافت. (70) قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَا شِيَةَ فِيهَا ۚ قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ ۚ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ (71) گفت: او مى گويد: آن گاوى است که نه رام است تا زمين را شخم زند و نه کشت را آب مى دهد بى عيب است و هيچ نشانه اى از رنگ ديگر در آن نيست گفتند: اکنون حق را آوردى. پس آن را ذبح کردند و نزديک بود اين کار را انجام ندهند. (71) وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا ۖ وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (72) و ]ياد کنيد[ وقتى را که شخصى را کشتيد و درباره آن به مشاجره پرداختيد و خدا آنچه را کتمان مى کرديد آشکار ساخت. (72) فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ كَذَٰلِكَ يُحْيِي اللَّهُ الْمَوْتَىٰ وَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (73) پس گفتيم: پاره اى از گاو را به کشته بزنيد ]تا زنده شود و قاتل را معرّفى کند [اينگونه خدا مردگان را زنده مى کند و آياتش را به شما مى نماياند، باشد که عقل خود را به کار گيريد. (73) ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (74) باز هم قلب هاى شما پس از آن سخت شد ]به گونه اى[ که آنها مانند سنگ ها يا سخت تر بودند. و همانا بعضى از سنگ ها چنانند که نهرها از آنها بيرون مى جهد، و بعضى از آنها چنانند که مى شکافند و آب از آنها بيرون مى آيد، و بعضى از آنها چنانند که از خشيت خدا سقوط مى کنند و خدا از آنچه مى کنيد هرگز غافل نيست. (74) ۞ أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (75) پس آيا شما ]مسلمانان[ طمع داريد که ]يهوديان [سخن شما را باور کنند در حالى که گروهى از آنان سخن خدا را مى شنيدند سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مى کردند در حالى که مى دانستند ]کارشان درست نيست [ (75) وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (76) و هنگامى که با مؤمنان برخورد مى کنند مى گويند: ايمان آورده ايم و هنگامى که بعضى شان با بعضى خلوت مى کنند مى گويند: آيا آنچه را خدا بر شما گشوده است براى آنان (مسلمانان) باز مى گوييد تا به وسيله آن نزد پروردگارتان با شما محاجّه کنند؟ پس آيا عقل خود را به کار نمى گيريد؟ (76) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۱🌺 سخت­ تر از سنگ: به باران پرنعمت نگاه کن: بر همه چیز فرود می­ آید و بی هیچ بخلی، دانه­ های خود را به همه می­ بخشد؛ امّا هر کس به گونه­ ای از آن بهره می­ برد. خاک حاصل­خیز با تمام وجود او را در آغوش می­ کشد و با کمک او، رازهایش را برای دیگران آشکار می­کند. گل­های رنگارنگ، میوه­ های گوناگون، محصولات متنوّع، درختان و گیاهان زیبا، نتیجه­ ی برخورد خوب خاک با باران هستند. آن­ طرف­تر، سنگ را ببین که بی­ جان و بی­ ثمر در گوشه­ ای افتاده است. باران بر او هم می­ بارد­؛ ولی چه فایده؟ سنگ، سخت است و باران اثری در آن ندارد. جان و دل ما انسان­ها نیز مانند زمین است و آیات و نشانه­ های خدا، همچون باران. الطاف خدا چون باران ریزان است؛ این ما هستیم که باید خود را آماده­ ی پذیرش باران رحمت الهی کنیم. اگر ما واقعاً در جست­ وجوی حقیقت و راستی باشیم و در این راه، تعصب­ های ناروا و لجاجت­ ها را کنار بگذاریم، هر پدیده­ ای برای ما نشانه­ ای از حقیقت می­ شود. آنگاه به آسمان و زمین که بنگریم، خدا را با تمام وجود احساس می­ کنیم و هنگام روبه­ رو شدن با بندگان خاصّ خدا و آیات و نشانه­ های او، در برابر بزرگی و خوبی و مهربانی آنان سر فرود می­ آوریم. به این ترتیب، سرزمین قلب ما، خرم و آباد و به بوستانی برای پرواز فرشتگان تبدیل می­ شود، دیگر اثری از غرور و حسد و کینه در آن نمی­ ماند و پر از صفا و مهربانی و بخشندگی می­ شود. اگر امّا انسان درهای قلبش را بر حقیقت ببندد و به باران خوبی اجازه ندهد که بر سرزمین جانش ببارد، کم­کم خاک حاصل­ خیز قلبش، می­ خشکد و پس از مدّتی به سنگلاخ تبدیل می­ شود. در این هنگام، او به بدترین بیماری روحی دچار شده است؛ بیماری «قساوت قلب» یا همان «سنگ­دلی» که دیگر هیچ نشانه­ ای نمی­ تواند او را هدایت کند و هیچ پندی در او اثر نمی­ کند. حتّی معجزات عجیب و خارق­ العاده نیز در او تأثیری ندارد، و این اوج بدبختی یک انسان است. اگر پای صحبت تاریخ بنشینیم، نمونه­ های بسیار عجیبی از سنگ­دلی انسان­ها می­ شنویم. قرآن نیز سخنان شگفت­ انگیزی در این­ باره دارد. بنی­ اسرائیل، نمونه­ ای کامل از یک قوم سنگ­دل هستند. آن­ها، تبدیل شدن عصای موسی به مار، باز شدن دریا، جوشیدن آب از یک تکّه سنگ برای رفع تشنگی آنان، قرار گرفتن کوه طور بر فرازشان و معجزات فراوان دیگر را با چشم خود دیدند؛ نشانه­ هایی که یکی از آن­ها برای پذیرفتن همه­ ی حقیقت کافی بود؛ امّا لجاجت چنان آنان را سنگ­دل کرده بود که هیچ­یک از این نشانه­ ها نتوانست در آنان اثر بگذارد. عجیب­ تر از سرگذشت بنی­اسرائیل، حادثه­ ی کربلاست. کسانی­ که بر امام حسین علیه السلام شمشیر کشیده بودند، به­ خوبی او را می­ شناختند. سال­ها پدر بزرگوارش امام علی علیه السلام در کوفه حکومت کرده و آنان با امام حسین علیه السلام نشست و برخاست کرده بودند. بسیاری از پیران آنان دیده بودند که پیامبر‹ سر تا پای امام حسین علیه السلام را غرق در بوسه می­ کند و او و برادرش را سرور جوانان اهل بهشت معرفی می­ کرد. گفته­ اند که امام حسین علیه السلام به قاتل خود فرمود: «آیا مرا نمی­شناسی؟» و او گفت: «تو را خوب می­ شناسم؛ مادرت فاطمه، پدرت علی، پدربزرگت محمد و دشمنت خداست.»! [1]آنان با چشمان خود دیدند که هنگام کشته شدن امام حسین علیه السلام ، از زمین خون تازه می­ جوشد و سر بریده​ ی او، قرآن می­ خواند؛ ولی مانند دیوانگان نگاه می­ کردند و می­ خندیدند! چه راست گفت امام پنجم ما که فرمود: «هیچ بنده­ ای با کیفری بدتر از سنگ­دلی مجازات نمی­ شود.»[2] [1] . بحارالانوار ج 45 ص 56 [2] . مستدرک الوسائل ج 12 ص 93 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5848381126430688743.mp3
1.67M
🔸ترتیل صفحه 12 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 12 أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ (77) آيا ]غافلند و[ نمى دانند که خدا آنچه را پنهان مى دارند و آنچه را آشکار مى کنند مى داند؟ (77) وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ (78) و بعضى از آنان درس ناخواندگانى هستند که کتاب (تورات) را جز تلاوت هائى ]تقليدى[ نمى دانند و آنان جز گمان نمى برند. (78) فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ (79) پس واى بر کسانى که ]به نام تورات[ کتاب مى نويسند سپس مى گويند: اين از نزد خداست، تا بدين وسيله بهائى اندک به دست آورند، پس واى بر آنان از آنچه به دست خود نوشته اند و واى بر آنان از آنچه کسب مى کنند. (79) وَقَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَةً ۚ قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ ۖ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (80) و ]يهوديان[ گفتند: هرگز آتش جهنم به ما نخواهد رسيد جز روزهائى معدود بگو: آيا شما نزد خدا پيمانى گرفته ايد ـ که خدا هرگز از پيمانش تخلّف نمى کند ـ يا چيزى را که نمى دانيد به خدا مى بنديد؟ (80) بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (81) ]چنين نيست[ بلکه کسانى که کار بد کنند و خطاهايشان آنان را احاطه کند اهل آتشند و در آن جاودان خواهند بود. (81) وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (82) و کسانى که ايمان آورده و کارهاى شايسته کرده اند آنان اهل بهشت اند و در آن جاودان خواهند بود. (82) وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ (83) و ]ياد کنيد[ وقتى را که از بنى اسرائيل پيمان استوار گرفتيم که جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر نيکى کنيد و نيز به خويشان و يتيمان و مسکينان، و با مردم نيکو سخن بگوئيد و نماز را بپا داريد و زکات بدهيد; سپس جز اندکى از شما همگى اعراض کنان پشت کرديد. (83) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۲:🌺 پیمان حیات­ بخش: خوشبختی و سعادت، آرزوی همه​ ی انسان­ ها در همه​ ی زمان­ ها بوده و هست. بدون شک تمام تلاش ما در زندگی، برای رسیدن به آرامش و خوشبختی​ است. با کمی تأمّل، به این واقعیت می­ رسیم که برای رسیدن به این آرمان بزرگ، داشتن دو رابطه لازم است: رابطه با آفریدگار و رابطه با آفریدگان. ما هنگامی به سعادت می­ رسیم که آفریدگارمان را بشناسیم و بدانیم که چرا ما را آفریده است و از ما چه انتظاری دارد و ما چگونه می­ توانیم او را خشنود کنیم. پس از این ارتباط باید رابطه​ ی خود را با مخلوقات دیگر به­ ویژه هم­نوعان خود اصلاح کنیم؛ باید به آنان نیکی کنیم و از آنان نیکی ببینیم. خدای مهربان به​ وسیله​ ی پیامبرانش به ما آموخته است که چگونه این دو رابطه را برقرار کنیم. یک­ بار دیگر در این آیه دقت ­کنیم. خدای مهربان به وسیله​ ی حضرت موسی علیه السلام و با کتاب تورات از بنی­ اسرائیل پیمان گرفت که تنها او را بپرستند و در برابر هیچ مخلوق ضعیفی سر فرود نیاورند؛ با پدر و مادر خود که وجودشان را از آن­ها دارند، خوب رفتار کنند و احترام آنان را نگه دارند؛ به خویشاوندان نیکی کنند و به مشکلاتشان رسیدگی نمایند؛ بر سر یتیمان که از داشتن تکیه­ گاهی همچون پدر محروم​اند، دست محبّت بکشند و از بینوایان دلجویی کنند؛ با مردم به­ خوبی صحبت کنند و ادب را نگه دارند؛ در برابر خدایی که آنان را آفریده و به آنان این­ همه نعمت بخشیده، تواضع کنند و نماز بخوانند و از مال و ثروتی که خدا به آنان بخشیده، به نیازمندان ببخشند. آری، به راستی اگر به این دستورها در جامعه­ ای عمل شود، آیا خبری از کینه و دشمنی، و اثری از فقر و تنگ­دستی می­ ماند؟ آیا افسـردگی و بی­ه دفی و اضطراب و پشیمانی در آن جامعه مجالی برای عرض اندام پیدا می​ کند؟ آیا شیطان فرصتی برای کاشتن نهال دروغ و خلاف​­کاری در دل­های مردم پیدا می­ کند؟ در میان دستورهای حیات­ بخش این آیه، یکی از آن­ها در حفظ رابطه​ ی دوستی و محبّت بسیار مؤثّر است. خداوند می­ فرماید: «و قولوا للناس حسنا»؛ یعنی با مردم به­ خوبی سخن بگویید. امام پنجم ما شیعیان در توضیح این آیه فرموده است: «بهتر از آن­طوری که دوست دارید با شما صحبت شود، با مردم صحبت کنید.» [1]اگر ما به همین یک دستور عمل کنیم، بسیاری از مشکلاتمان در زندگی حل می­ شود. اگر ما همیشه پیش از صحبت کردن با دیگران فکر کنیم که دوست داریم چگونه با ما صحبت کنند و آنگاه با دیگران بهتر از آن صحبت کنیم، رابطه­ ای دوستانه و در عین حال محترمانه با مردم خواهیم داشت. فرض کنید پدران و فرزندان، برادران و خواهران، هم­کلاسی­ ها و هم­کاران ما همگی به این توصیه عمل می­ کردند؛ در این حال آیا باز هم بر سر مطالب بیهوده و بی­ ارزش، اختلاف پیش می­ آمد؟ آیا کسی حاضر می­ شد به برادر دینی­ اش ناسزا گوید و به او دشنام دهد؟ آیا دیگر زن و شوهری بر سر شوری یا بی­ نمک بودن غذا به هم پرخاش می­ کردند؟ آیا کسی برای کثیف شدن کفشش به سبب برخورد کف کفش دیگری به آن، به او تندی می­ کرد؟ و آیا ... ؟ در حقیقت، این دستورها، مانند نقشه​ ی گنج است که عمل به آن­ها، ما را به گنج خوشبختی و سعادت می­رساند، و بی­ توجّهی به آن­ها باعث می­ شود که عمری را در جست​ وجوی سعادت سپری کنیم و دست آخر، دست خالی بمانیم. [1] . المیزان فی تفسیر القران ، ج 1 ، ص 220 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
1_1750453377.mp3
1.75M
🔸ترتیل صفحه 13 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 13 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ (84) و ]ياد کنيد[ وقتى را که از شما پيمان استوار گرفتيم که خون يکديگر را نريزيد و يکديگر را از ديارتان بيرون نکنيد، آنگاه شما اقرار کرديد در حالى که به آن شهادت مى داديد. (84) ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ۚ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (85) سپس اين شمائيد که يکديگر را مى کشيد و گروهى از خودتان را از ديارشان بيرون مى رانيد در حالى که با گناه و تجاوز بر ضدّ آنان همپشتى مى کنيد و اگر به اسارت نزد شما آيند با فديه آزادشان مى کنيد در حالى بيرون راندن آنها بر شما حرام شده است. پس آيا به بعضى از کتاب (تورات) ايمان مى آوريد و به بعضى از آن کفر مىورزيد؟ پس جزاى کسانى از شما که اين کار را مى کنند در زندگى دنيا جز ذلّتى ]بزرگ[ نيست. و روز قيامت ]نيز[ به سوى سخت ترين عذاب باز گردانده مى شوند; و خدا از آنچه مى کنيد هرگز غافل نيست. (85) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ (86) اينانند کسانى که زندگى دنيا را به بهاى آخرت خريده اند از اين رو نه عذابشان تخفيف مى يابد و نه يارى مى شوند. (86) وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ ۖ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ (87) و همانا ما به موسى کتاب داديم و از پى او پيامبران فرستاديم و به عيسى بن مريم دليل هاى روشن داديم و او را به وسيله روح القدس تأييد کرديم، پس آيا هرگاه پيامبرى براى شما چيزى آورد که دلخواهتان نبود تکبّر ورزيديد و گروهى را تکذيب کرديد و گروهى را کشتيد؟ (87) وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ (88) و گفتند: قلب هاى ما در پرده است ]و قرآن را نمى فهميم. چنين نيست[ بلکه خدا به سبب کفرشان آنان را طرد کرده است، پس اندکى ايمان مى آورند. (88) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۳:🌺 یا رومیِ روم؛ یا زنگیِ زنگ: شاید تا به حال با افرادی برخورد کرده­ اید که در هنگام رانندگی به هیچ قانونی عمل نمی­ کنند: از چراغ قرمز رد می­ شوند، بر خلاف جهت خیابان حرکت می­ کنند، در جای ممنوع سبقت می­ گیرند و به­ راحت حق دیگران را زیر پا می­ گذارند؛ ولی اگر در جایی که حق با آن ها باشد، شخص دیگری خلاف کند و بخواهد حق آنان را ضایع کند، فریادشان بلند می­ شود که مگر از قانون رانندگی خبر نداری؛ طبق قانون، اینجا حق با من است و تو خلاف­کاری، و به این ترتیب، یکی از مدافعان قانون می­ شوند؟ آیا این افراد، انسان­های قانونمندی هستند؟ آیا این­ها برای قوانین رانندگی احترام قایل­ اند؟ یا این که قوانین را فقط ابزاری برای تأمین منافع خود می­ دانند؛ که هرگاه با منافعشان سازگار نبود، به­راحت آن را کنار می­ گذارند؟ فرموده​ ی خداوند در این آیه: «اَفَتُؤمِنونَ بِبَعضِ الکِتابِ و تَکفُرونَ بِبَعض»، به یکی از خصلت­ های زشت یهودیان اشاره می­ کند؛ قبول داشتن برخی از دستورهای خدا و نپذیرفتن برخی دیگر. آن­ها بر خلاف دستور کتاب آسمانی­ شان، با یکدیگر جنگ می­ کردند و همدیگر را از سرزمین خود بیرون می­ راندند. پس هنگامی­ که جنگ تمام می­ شد، در ازای آزادی اسیران هم­ کیش خود، از قبیله​ ی آنان غرامت می­ گرفتند و می­ گفتند: گرفتن غرامت برای آزادی اسیر، دستور کتاب مقدس ماست! در حالی­ که کتاب مقدس آن­ها، از ابتدا جنگ و خون­ریزی و بیرون کردن دیگران از سرزمین­شان را ممنوع دانسته بود. خدای بزرگ این خصلت را به شدت محکوم و تهدید کرده که سزای آن در دنیا، خفت و خواری، و در آخرت، مجازات با سخت­ ترین عذاب است. ما مسلمانان نیز از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک مصونیت نداریم. در میان ما هم کسانی بوده و هستند که دین برایشان فقط وسیله­ ای برای رسیدن به اهدافشان است و قرآن و دستورهای دین را تا زمانی قبول دارند که خواسته­ هایشان تأمین شود؛ ولی هنگامی که دین در مقابل خواسته­ هایشان قرار می­ گیرد، به­ راحت آن را کنار می­ گذارند. تاریخ اسلام، داستان­ هایی بس عبرت­ آموز در این­ باره دارد. ماجرای سپاه اسامة بن زید، متهم کردن پیامبر به هذیان­ گویی، کنار گذاشن خلیفه​ ی راستین پیامبر صلوات الله علیه و به آتش کشیدن درِ خانه­ ی یگانه دختر عزیز او، شمشیر کشیدن بر امیر مؤمنان علی­ بن ابی­طالب علیه السلام و بریدن سر نوه​ ی پیامبر، همه و همه از کسانی سر زده است که خود را مسلمان می­ نامیدند؛ مسلمانانی که اسلام نیاورده بودند تا به فرمان خدا گردن نهند؛ بلکه اسلام آورده بودند تا به قدرت و ثروت برسند، آسوده بخورند و بنوشند و از دنیا لذّت برند؛ و این اسلام به پشیزی نمی­ ارزد. چه عبرت­ آموز است این فرمایش پیامبر ما که «در روز قیامت، افرادی حاضر می­ شوند که همچون کوه­ هایی کار خوب دارند؛ ولی خدا همه­ی کارهای خوبشان را نیست و نابود می­ کند و فرمان می­دهد که آنان را به آتش افکنند. آنان روزه می­گرفتند و نماز می­ خواندند و حتّی شب زنده­ داری می­ کردند؛ ولی هنگامی که با چیز حرامی مواجه می­ شدند، با سرعت به آن حمله­ ور می­ شدند.»![1] [1] . تفسیرالبرهان ، ج 2 ، ص 841 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5981320088047846301.mp3
1.69M
🔸ترتیل صفحه 14 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 14 وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ (89) و هنگامى که از نزد خدا کتابى برايشان آمد که تصديق کننده کتابى است که با آنان است و پيش تر ]به وسيله آن[ بر کافران طلب فتح مى کردند پس وقتى که آنچه را مى شناختند برايشان آمد منکرِ آن شدند، پس لعنت خدا بر کافران باد. (89) بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ ۚ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ (90) چه بد است آنچه خود را بدان فروختند که آنچه را خدا نازل کرده است، از روى ستم منکر مى شوند ]و حَسَد مىورزند[ که خدا بر هر کس از بندگانش که بخواهد از فضل خود نازل مى کند، در نتيجه به غضبى ]از خدا[ روى غضبى ديگر، باز گشتند، و براى کافران عذابى خوار کننده خواهد بود. (90) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ ۗ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (91) و هنگامى که به آنان گفته مى شود: به آنچه خدا نازل کرده است (قرآن) ايمان بياوريد، مى گويند: به آنچه بر خود ما نازل شده است ايمان مى آوريم، و غير آن را منکر مى شوند با اينکه آن حقّ است و کتابى را که با آنان است تصديق مى کند. بگو: اگر شما مؤمنيد چرا پيش تر پيامبران خدا را مى کشتيد؟ (91) ۞ وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ (92) و همانا موسى با دليل هاى روشن (معجزات) به سوى شما آمد، سپس آن گوساله را بعد از ]رفتن [او ]به پرستش [گرفتيد در حالى که ستمکار بوديد. (92) وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا ۖ قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ ۚ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (93) و ]ياد کنيد [وقتى را که از شما پيمان استوار گفتيم و کوه طور را بر فرازتان بلند کرديم ]و با اين قدرت نمائى گرفتيم: [آنچه را به شما داده ايم با جدّيّت تمام بگيريد و بشنويد (بپذيريد). گفتند: شنيديم و نافرمانى کرديم، و به سبب کفرشان دلهايشان از محبّت آن گوساله سيراب شده بود، بگو: اگر مؤمنيد ايمانتان شما را به بد چيزى فرمان مى دهد. (93) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۴:🌺 عشق به گوساله: پیش از حضرت موسی علیه السلام ، بنی­ اسرائیل صدها سال برده­ ی فرعونیان و در چنگال آنان اسیر بودند[1] و با چشمان خود، بت­ پرستی اربابانشان را مشاهده می­ کردند. اگرچه بنی­ اسرائیل از نسل حضـرت یعقوب علیه السلام بودند و ادعا می­ کردند که دین آباء و اجدادیشان را حفظ کرده­ اند، به سبب رفت و آمد زیادشان با فرعونیان، برخی از اعتقادات باطل آن­ها را کسب کرده بودند. مثلاً اعتقاد داشتند که خداوند دارای جسم است. آنان نمی­ توانستند بپذیرند که خدا مادّی نیست؛ چون سال­ها دیده بودند که فرعونیان، در مقابل بت­ها به سجده می­ افتند و خدایانی دارند که دیده می­ شود. [2]پس از آن­که حضرت موسی علیه السلام برای سخن گفتن با خدا و گرفتن کتاب آسمانی تورات از میان قومش بیرون رفت، فرد شیادی به نام سامری که بنی­ اسرائیل را به­ خوبی می­ شناخت، مجسمه­ ای به شکل گوساله ساخت و آن را خدای مردم معرفی کرد. بنی­ اسرائیل هم که گویی در آرزوی چنین روزی بودند، با کمال میل، خدایی گوساله را پذیرفتند و یک دل نه، صد دل عاشق آن شدند؛ تا حدّی که پس از آن­که حضـرت موسی علیه السلام بازگشت و گوساله­ ی سامری را سوزاند و خاکسترش را در دریا ریخت، برخی از گوساله­ پرستان، دهان خود را بر آب دریا گذاشتند تا از آبی که با خاکستر گوساله مخلوط شده، نوشیده باشند! [3] راستی چرا بنی­ اسرائیل به این آسانی از دین خود دست کشیدند و موسی علیه السلام را کنار گذاشتند؟ مگر آن­ همه معجزه از پیامبرشان ندیده بودند؟ با دقت در این آیه، به پاسخ پرسش­مان می­ رسیم. قرآن می­ فرماید که «دل­های بنی­ اسرائیل بر اثر کفر، با محبّت گوساله آمیخته شد» (وَ اُشرِبوا فی قُلوبِهِمُ العِجلَ بِکُفرِهِم). گویی آنان عشق و علاقه به گوساله­ پرستی را همچون شربتی سر کشیدند و آن شربت در اعماق وجودشان اثر کرد. آری، هنگامی­که کسی عاشق چیزی شود، فقط همان را می­بیند و بس. بدین­ ترتیب، به نوعی نابینایی می­ رسد که حاضر می­ شود همه­ ی هستی­ اش را در راه آن فدا کند. به همین سبب است که ما انسان­ها باید مراقب علاقه­ هایمان باشیم. ما نمی­ توانیم عشق و محبّت را به کلّی از دل­هایمان بیرون کنیم؛ ولی می­ توانیم آن را هدایت کنیم. چه بسیار انسان­هایی که عشق به قدرت و ثروت یا خوردن و خوابیدن و لذّت­ بردن، همه چیز را از یادشان می­ برد و هر کاری می­ کنند تا به خواسته­ شان برسند؛ و چه بسا انسان­هایی که عشق به خدا و خوبی­ ها چنان در وجودشان ریشه کرده که هیچ چیزی در دنیا نمی­ تواند آن دوستی را از ایشان جدا کند. در داستان کربلا می­خوانیم پس از آن که امام حسین علیه السلام به یارانش اجازه داد که او را تنها بگذارند و جان خود را با استفاده از تاریکی شب نجات دهند، آنان به مردانگی و شرف معنا بخشیدند و وفاداری خود را اعلام کردند. یکی از آن بزرگ​مردان به نام مسلم بن عوسجه به امام عرض کرد: «به خدا سوگند که اگر مرا بکشند و بدنم را بسوزانند و خاکسترش را به باد دهند، و دوباره زنده ­شوم، و این کار هفتاد بار تکرار شود، از شما دست بر نمی­ دارم تا در دفاع از شما، جان از بدنم خارج شود.» [4]آری، این هنر ماست که پنجره­ ی دل را به روی معشوقی حقیقی باز کنیم و به هر میل و محبّتی روی خوش نشان ندهیم. [1] . این مطلب در صفحه 8 به طور مفصل توضیح داده شد [2] . اقتباس از المیزان ، ج 8 ، ص 234 [3] . تفسیر عیاشی ، ج 1 ، ص 51 [4] . بحارالانوار ، ج 44 ، ص 393 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🔰 نماز عبادی سیاسی جمعه 🔰این هفته جمعه ۱۴۰۲/۹/۱۷ 🔰مکان : مسجد القائم (عج) 🔰به امامت:حجت الاسلام والمسلمین دکتر ربانی امام جمعه محترم محلات 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ❇️ برنامه‌ها: ◀️ تلاوت قرآن ◀️ قرائت زیارت عاشورا ◀️ قرائت دکلمه بمناسبت هفته قرآن توسط یکی از قرآن آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره ) محلات ✊همبستگی با مردم مظلوم غزه در میعادگاه نماز جمعه ◀️ قرائت بیانیه روز دانشجو توسط دانشجوی بسیجی ◀️ تقدیر از فرماندهان و فعالان بسیج دانشجویی محلات ◀️ تقدیر از رتبه های برتر استانی در رشته حفظ قرآن ◀️ برپایی مهد معارفی آدینه ویژه کودکان با اجرای برنامه های قرآنی توسط دارالقرآن امام خمینی (ره) محلات ◀️ برپایی ایستگاه سلامت ( تست فشار خون و قند خون) ویژه خواهران توسط شبکه بهداشت و درمان محلات (همراه داشتن کد ملی ضروری است) ◀️ برپایی میز خدمت با حضور رؤساي مرکز آموزش فنی و حرفه ای و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی 🕜 ساعت شروع مراسم: ۱۱/۳۰ 🌷منتظر حضور گرمتان هستیم 🔹 ستاد نمازجمعه محلات