eitaa logo
دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی مازندران
1.2هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
3.1هزار ویدیو
187 فایل
کانال رسمی دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان مازندران در راستای آموزش ، تبلیغ ، ترویج و انعکاس فعالیتهای قرآن کریم @edarehomurqurani: ادمین 🆔 🔰سایت مسطورا: Mastura.ir 🔰سایت محصولات زندگی با آیه ها https://mzbah.com/ -------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ سنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا 🔹 انسان‌ها مثل رود‌اند؛ می‌آیند و می‌روند. سنت‌های خدا اما مثل رودخانه‌اند؛ همیشه ثابت‌اند. یکی از این سنت‌ها، این قاعدۀ زرّین است: «اگر به خدا پشت کنید او هم از شما رو برمی‌گرداند». این گزاره، هم دامن بنی‌اسرائیل را می‌گیرد هم بنی‌اسماعیل و هم همۀ بشریت را. 📖 فتح، آیۀ ۲۳ 🔴 ایتا | کانال رسمی 🆔@darolquranalkarimmazandaran
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام به کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی ره 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
کنگره بین‌المللی «علامه سید محمد حسین طباطبائی(ره)» امروز چهارشنبه ۲۴ آبان 1402 همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی(ره) برگزار گردید. 🔹 پخش پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی یکی از بخش های این کنگره بین المللی بود که معظم له در بخشی از این پیام بیان داشتند: بزرگان دینی ما عموماً و (رضوان لله تعالی علیهم اجمعین) خصوصاً خود را به قرآن و عترت سپردند؛ هم در فراگیری اصل علم هم در نحوه تعلّم هم در بهره وری از علم. این اصول سه گانه را رهبران الهی به خوبی تبیین کردند. ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/2039836 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/mJMtv ↙️ یوتیوب: . https://youtu.be/8dQTf0XvjA0 📚 پیام به کنگره بین المللی علامه طباطبایی ره تاریخ: 1402/08/24 🔴 ایتا | کانال رسمی 🆔@darolquranalkarimmazandaran
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی (ره) 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
کنگره بین‌المللی «علامه سید محمد حسین طباطبائی(ره)» امروز چهارشنبه ۲۴ آبان 1402 همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی(ره) برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به این کنگره بین المللی اظهار داشتند: بزرگان دینی ما عموماً و علامه طباطبایی (رضوان لله تعالی علیهم اجمعین) خصوصاً خود را به سپردند؛ هم در فراگیری اصل علم هم در نحوه تعلّم هم در بهره وری از علم. این اصول سه گانه را رهبران الهی به خوبی تبیین کردند. 1️⃣ اصل اول ضرورت است که در روایات آمده است: «طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ»؛ دانشمند شدن یک فریضه است نه نافله، یک ضرورت زندگی است نه جزء حواشی و تذییلات. 2️⃣ اصل دوم است در کنار اصل اول که اصل فریضه بودن طلب علم است. اصل دوم این است که «عَلَینَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَیكُمُ التَّفْرِیع». 3️⃣ اصل سوم آن است که علم از آن جهت که علم است اگر به عقل نرسد، نه تنها کارآیی ندارد بلکه زیان بار است. علم، چراغ است؛ اگر این چراغ در تحت رهبری عقل عملی به نور نرسد، صراط را نشان نمی دهد، سرقت و تجاوز و ظلم و تعدی را نشان می دهد. چراغی که بخواهد صراط را نشان بدهد، باید در تحت هدایت و تربیت و ارائه طریق قرار بگیرد، لذا ائمه(علیهم السلام) این دستور سوم را این نظم و مدیریت حوزه و دانشگاه را به خوبی ارائه کردند و فرمودند: «التَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ یعْتَقَدُ». 🔹 این کار سوم را ائمه دستور دادند فرمودند صرف حوزه و دانشگاه کافی نیست، نماز شبی، سحری، مسجدی، ذکر به دوامی، تربیتی، حضور قلبی، محاسبه نفسی و ده ها کاری که بزرگان اخلاق ما گفتند لازم است. فرمودند: «بِالْعَقْلِ» که عقال می کند «یعْتَقَدُ»؛ یعنی علم اگر بخواهد عقیده بشود، آن عقد علمی اگر بخواهد به اعتقاد عملی در بیاید، این کار عقل عملی است. فرمود: «التَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ یعْتَقَدُ»؛ عقال می شود عقیده می شود. این کار سوم را به خوبی انجام دادند؛ یعنی چیزی را که فهمیدند، به جان خود گره زدند. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2039976 ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/2039836 📚 پیام به کنگره بین المللی علامه طباطبایی ره تاریخ: 1402/08/24 🔴 ایتا | کانال رسمی 🆔@darolquranalkarimmazandaran
🎊روزکتاب وکتابخوانی مبارک🎊 بازدید وآشنایی نوگلان ازکتابخانه محل خانه قرآن مهدوپیش دبستان هدیه های آسمانی روستای ارچی 🔴 ایتا | کانال رسمی 🆔@darolquranalkarimmazandaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ و نفسی را كه خداوند محترم شمرده به قتل نرسانيد، مگر به حق سوره انعام آیه ۱۵۱ 🔴 ایتا | کانال رسمی 🆔@darolquranalkarimmazandaran
✋ ای که به این شکسته‌ دل فرصت آه داده‌ای ای که مرا به این حرم خوانده و راه داده‌ای 🔴 ایتا | کانال رسمی 🆔@darolquranalkarimmazandaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞 📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَادَةِ الْبَشَرِ... سلام بر تو ای فرزند سرورانِ بشریت... 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص۶۱۰ 🔴 ایتا | کانال رسمی 🆔@darolquranalkarimmazandaran
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره حج ( آیات 18 تا 22 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 أ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ وَ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَ كَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذابُ وَ مَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يَشاءُ «18» 🦋🦋آيا نديدى كه هركه در آسمان‌ها وهركه در زمين است و خورشيد و ماه و ستارگان و كوه‌ها و درختان و جنبندگان و بسيارى از مردم براى خدا سجده مى‌كنند؟ البتّه بسيارى از مردم (به خاطر تكبر و لجاجت) قطعاً گرفتار عذابند، و هر كه را خدا خوار كند، هيچ احترام كننده‌اى براى او نيست، همانا خداوند هر چه را بخواهد انجام مى‌دهد. 📝پیام ها🔰 🔶1- در آسمان‌ها موجوداتى با شعور هستند. «مَنْ فِي السَّماواتِ» (كلمه‌ى‌ «مَنْ» براى صاحبان شعور است) 🔶2- تمام هستى براى خداوند سجده و خضوع مى‌كند. «يَسْجُدُ» و شعور، مخصوص انسان نيست. «مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ» (اگر بدانيم همه هستى تسليم خدا هستند ما نيز وصله ناهمرنگ نخواهيم بود. شرك و تكبّر مخالف نظام هستى است) 🔶3- انسان انتخابگر است. يَسْجُدُ ... كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَ كَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذابُ‌ 🔶4- عذاب‌هاى الهى بر اساس حقّ و عدل است. «حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذابُ» 🔶5- عزّت و ذلّت تنها به دست خداست. «مَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ» 🔶6- در برابر اراده‌ى خداوند، هيچ مانعى وجود ندارد. «يَفْعَلُ ما يَشاءُ» 📚تفسير نور(10جلدى)، ج‌6، ص: 29 💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 🕋هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ فَالَّذِينَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيابٌ مِنْ نارٍ يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمِيمُ «19» 🦋🦋اين دوگروه مخالف، (كثيرى كه اهل عبادتند باكثير ديگرى كه مستحق عذابند) درباره‌ى پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند، پس براى كسانى كه كفر ورزيدند، لباس‌هايى از آتش بريده شده است، (و) از بالاى سرشان مايع جوشانى ريخته مى‌شود. 📝پیام ها🔰 🔶1- در طول تاريخ نزاع درباره خداوند بوده است. «اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ» 🔶2- لباس هر يك از دوزخيان، مخصوص بدن اوست. «قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيابٌ» 🔶3- لباس آتشين دوزخيان سرد نمى‌شود و دائماً از بالاى سرشان مواد گداخته به آن تزريق مى‌شود. «يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمِيمُ» 💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 🕋يصْهَرُ بِهِ ما فِي بُطُونِهِمْ وَ الْجُلُودُ «20» 🦋🦋با آن مايع جوشان (كه از بالاى سرشان ريخته مى‌شود)، آنچه در درون و برونشان هست گداخته مى‌شود. 🕋و لَهُمْ مَقامِعُ مِنْ حَدِيدٍ «21» 🦋🦋و براى (كيفر) آنان گرزهايى از آهن است. 🕋كلَّما أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيها وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ «22» 🦋🦋هرگاه اراده كنند كه از (شدّت) غم از دوزخ خارج شوند، به آن برگردانده مى‌شوند (و به آنان گفته مى‌شود:) بچشيد عذاب سوزان را. 📝پیام ها🔰 🔶1- آتش دوزخ، درون و برون را مى‌سوزاند. «بُطُونِهِمْ‌- وَ الْجُلُودُ» 🔶2- دوزخيان براى نجات خود دست و پا مى‌زنند، امّا تلاش آنان بى‌نتيجه است. «أَرادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْها- أُعِيدُوا فِيها» 📚جلد 6 - صفحه 30 🔶3- دردناك‌تر از آتش دوزخ، غم‌ها و عذاب‌هاى روحى است. «مِنْ غَمٍّ» 🔶4- عذاب دوزخ، ابدى است. «أُعِيدُوا فِيها» 🔶 5- دوزخيان، تحقير و سرزنش مى‌شوند. «ذُوقُوا» ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیرنور
💢 مروری کوتاه بر آیات سوره حج ( آیات 23 . 24 . 25 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋إنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يُحَلَّوْنَ فِيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ «23» 🦋🦋قطعاً خداوند كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده‌اند، به باغ‌هايى كه نهرها از زير (درختان) آن جارى است، وارد مى‌كند، در آن جا با دستبندهايى از طلا و مرواريد زينت داده مى‌شوند و در آن جا لباسشان از ابريشم است. 📝پیام ها🔰 🔶1- بهترين راه شادى وتفريح، استفاده از طبيعت است. «جَنَّاتٍ‌- انهار» 🔶2- در كنار تهديد، اميد و بشارت لازم است، در آيه‌ى قبل فرمود: «ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ» و در اين آيه فرمود: «لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ» 🔶3- يكى از زيبايى‌هاى قرآن، تناسب ميان بيم‌ها و اميدها، انذارها و بشارت‌هاى آن است. «قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيابٌ‌- وَ لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ» 🔶4- برهنگى ارزش نيست، بهشتيان هم لباس دارند. «لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ» 🔶5- خداوند، محروميّت‌ها را جبران مى‌كند. ابريشم و طلا كه در دنيا براى مردان حرام است، در آخرت وسيله‌ى زيورشان خواهد بود. «ذَهَبٍ‌- حَرِيرٌ» 🔶6- زيبايى و موزون بودن كلمه‌ها و جمله‌ها، نوعى فصاحت است. (آخرين جمله‌ى آيه قبل «حريق» بود و آخرين جمله اين آيه‌ «حَرِيرٌ» است) 📚تفسير نور(10جلدى)، ج‌6، ص: 31 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🕋و هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى‌ صِراطِ الْحَمِيدِ «24» 🦋🦋و (اهل بهشت) به سخنان پاك (و دلنشين) هدايت مى‌شوند، و به راه خداوندى كه شايسته‌ى ستايش است رهبرى مى‌گردند. 📝پیام ها🔰 🔶1- در كنار نعمت‌هاى مادّى بهشت، نعمت‌هاى معنوى است. لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ ... وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ‌ 🔶2- سخنان دلنشين، ارمغان بهشتيان است. «الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ» 🔶3- پيمودن راه خدا، آراستگى ظاهرى و باطنى لازم دارد. «أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ‌- الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ‌- صِراطِ الْحَمِيدِ» 🔶4- بهترين كاميابى، خوش عاقبتى است. «هُدُوا إِلى‌ صِراطِ الْحَمِيدِ» 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 🕋إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذِي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ «25» 🦋🦋همانا كسانى كه كفر ورزيدند و (مؤمنان را) از راه خدا و مسجدالحرامى كه آن را براى همه‌ى مردم، ساكنان مكّه و يا (مسافران) باديه‌نشين مساوى قرار داديم بازمى‌دارند (گرفتار قهر ما خواهند بود) وهر كس در مسجدالحرام اراده انحراف وظلم كند، ما به او عذاب دردناك مى‌چشانيم. 📝نکته ها👇 🔷امام صادق عليه السلام ذيل آيه فرمود: هر كس غير خدا را در مسجد الحرام پرستش كند يا غير اولياى خدا را متولّى آن مكان مقدّس بگيرد پس او دچار ظلم و الحاد شده است. «1» 📚«1». تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 1، ص 337. 📚جلد 6 - صفحه 32 📝پیام ها🔰 🔶1- عقيده‌ى فاسد، انسان را به كردار فاسد مى‌كشاند. «كَفَرُوا- يَصُدُّونَ» 🔶2- گناهان عادّى، مقدّمه‌ى گناهان بزرگتر مى‌شوند. «يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» 🔶3- مراكز دينى، خارى است در چشم منحرفان. يَصُدُّونَ عَنْ‌ ... الْمَسْجِدِ الْحَرامِ‌ 🔶4- قوانين مكّه بايد از طرف مالك حقيقى تعيين شود. جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً ... 🔶5- مسجد الحرام، منطقه‌اى بين المللى است و همچون آسمان‌ها و اقيانوس‌ها حق هيچ فرد و كشور و حكومتى نيست. «سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ» 🔶6- كيفر خداوند نسبت به منحرفان، قطعى است و هيچ كافر و ستمگرى از عذاب الهى در امان نيست. «وَ مَنْ يُرِدْ» 🔶7- مكان‌ها يكسان نيستند. وَ مَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحادٍ ... (مسجد الحرام بايد مركز امنى براى همه باشد). 🔶8- حساب انحراف عمدى وآگاهانه كه به قصد ظلم است، از انحراف ناآگاهانه جداست. «يَصُدُّونَ‌- وَ مَنْ يُرِدْ» لذا اراده‌ى الحاد مجازات دارد. «نُذِقْهُ» 🔶 9- توهين به مقدّسات ومراكز مذهبى، استحقاق عذاب دارد. «نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ» ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیرنور 🔴 ایتا | کانال رسمی 🆔@darolquranalkarimmazandaran