✅ #محتوای_صفحه ۲۰۱
💠 متن، ترجمه، توضیح آیات و تلاوت ترتیل 💠
❤️دیگران رو هم به قرآن خوندن دعوت کنید♥️
💐 خیر و برکت قرآن در زندگیتان جاری 💐
🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
💢 @darolquranzanjan
❇️ به مناسبت سالگرد عملیات تاریخ ساز #طوفان_الأقصی
👌 چرا ۷ اکتبر «یوم الله» است؟
🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
💢 @darolquranzanjan
دارالقرآن الکریم زنجان
❇️ به مناسبت سالگرد عملیات تاریخ ساز #طوفان_الأقصی 👌 چرا ۷ اکتبر «یوم الله» است؟ 🌟 دارالقرآن الکری
💠 ✍ شبیر فیروزیان
🔰روزی که جبهه حق در اقلیت و ناامیدی کامل "پیروز" می شود، یوم الله است
1⃣ خداوند متعال در قرآن کریم به حضرت موسی(ع) فرمان می دهد که «ایام الله» را برای مردم یادآوری نما:
🔸«وَ ذَكِّرهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكورٍ" (ابراهیم:5)
علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) بر این باورند که منظور از «ایام الله» در این آیه شریفه، روزهایی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن واقع شده، امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند "ظاهر" و "آشکار" گردیده است.(المیزان؛ ج12، ص18)
یکی از مصادیق ایام الله زمانی است که جبهه حق در «اقلیت» است و همه «ناامید از پیروزی» هستند، اما «ناباورانه» و «ناگهان» و با عنایت الهی بر جبهه باطل پیروز می شود:
🔸«بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَى الباطِلِ فَيَدمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق؛ بلكه حق را بر باطل فرو مى افكنيم، پس آن را در هم مى شكند، و باطل بناگاه نابود مى گردد.» (انبیاء: 18)
«إذا» در این آیه شریفه، «فجائیه» است. یعنی پیروزی حق بر باطل «ناگهانی» و در زمانی است که همه «ناامید» از پیروزی هستند.(المیزان؛ ج14، ص263)
به بیان دیگر، یک مصداق «ایام الله» روزی است که پوک بودن بنای بظاهر باشکوهی که باطل برای خود ساخته بود، بر همگان آشکار می شود و همه می فهمند که باطل برخلاف ادّعای پر سروصدای خود و برخلاف آنچه همیشه بزک می کرد، قدرتی ندارد.
🔰 وقتی موسی(ع) پوچی اقتدار فرعون را آشکار کرد/ضربه غیرقابل ترمیم موسی(ع) به فرعون
2⃣ «ایّام الله» نمونه های قرآنی زیادی نیز دارد. یک نمونه درس آموز آن، ماجرای پیروزیِ موسی(ع) در برابر فرعون در صحنه رویارویی با ساحران است.
موسی(ع) با فرعون در «یوم الزینة» وعده کرد تا همه مردم حضور داشته باشند و پوچ بودن قدرت فرعون بر همگان آشکار شود و حجت بر همه تمام شود و هیچ شبهه ای برای کسی باقی نماند:
🔸«قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» (طه: 59)
فرعون نیز همه مکر خود را جمع کرد و با نقشه ای کامل به میدان آمد (طه: 60).
او به ساحران و همه یاران خود نیز دستور داد، کاملاً منظم و با نقشه ای جامع و حساب شده به میدان بیایند:
(طه: 64)
هنگامی که ساحران در روز موعود کارشان را شروع کردند، توانستند با یک کار رسانه ای جذّاب، چشم مردم را تسخیر و ذهنشان را دچار اختلال کنند:
🔸«قالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جاؤُ بِسِحْرٍ عَظِيمٍ» (اعراف: 116)
کار ساحران آنقدر خوب و تمیز بود که حتی موسی(ع) را نیز نگران کرد که مبادا مردم فریب عملیات روانیِ ساحرانِ فرعونی را بخورند و او نتواند در امر دعوتش موفق شود:
🔸«فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُوسى» (طه: 67)
اما زمانی که موسی(ع) به دستور خداوند عصا را افکند، «ناگهان» همه آن «عملیات رسانه ای» و «ادعای توخالی و پوچ» و «بزک های فریبنده» از بین رفت و حق آشکار شد و «ناگهان» فرعون و هیمنه و اقتدارش فروریخت و حقیر و کوچک شد:
🔸 «وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ * فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ * فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ؛ و به موسى وحى كرديم كه عصاى خود را بيفكن، ناگهان (به صورت مار عظيمى درآمد و ) دروغ آنها را به سرعت برگرفت! * (در اين موقع) حق آشكار گرديد و آنچه آنها ساخته بودند باطل شد. * در آنجا مغلوب شدند و خوار و كوچك گشتند.» (اعراف: 119-117)
جمله «فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ» در آیات بالا، دارای دو نکته مهم مرتبط با موضوع این نوشته است:
اولاً «إذا» در جمله «فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ»، از نوع همان «إذا» فجائیة در آیه 18 سوره انبیاء است که پیش از این گفته شد: «فَإِذا هُوَ زاهِق». یعنی همه آنچه فرعون رشته بود، «ناگهان» پنبه شد؛ قدرت فرعونی «ناگهان» فروریخت؛ پوچی آن همه ادعای قدرت و شوکت و عزت که سالهای متمادی با تبلیغات و کار رسانه ای در ذهن مردم القاء کرده بود، «ناگهان» آشکار شد و همه دیدند که فرعونی که رسانه ها برایشان ترسیم کرده بودند با آنچه واقعیت داشت، از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
ثانیاً «ما» در جمله «ما يَأْفِكُونَ» مصدری است، نه موصوله. یعنی عصای موسی(ع) چوب ها و طناب های ساحران را نبلعید، بلکه "کید" و "دروغی که بافته بودند" را بلعید. یعنی هنگامی که موسی(ع) عصا را انداخت، سحر ساحران باطل شد و آن مارهای دروغین از حرکت افتادند و همه تماشاچیان دیدند که در میدان مبارزه جز یک مار واقعی(که مار موسی(ع) بود) و شماری چوب و طناب نیست. (آیت الله جوادی آملی؛تفسیر تسنیم؛ ج29، ص658-654)
ادامه دارد ...
دارالقرآن الکریم زنجان
💠 ✍ شبیر فیروزیان 🔰روزی که جبهه حق در اقلیت و ناامیدی کامل "پیروز" می شود، یوم الله است 1⃣ خداوند
💠 به مناسبت سالگرد عملیات تاریخ ساز #طوفان_الأقصی/ چرا ۷ اکتبر «یوم الله» است؟ (بخش دوم)
✍ شبیر فیروزیان
آری! اینگونه شد که موسی(ع) توانست «یوم الزینة» را تبدیل کند به «یوم الله». فرعونِ قبل از یوم الزینة با فرعون بعد از آن خیلی متفاوت بود. نگاه مردم هم نسبت به فرعون در قبل و بعد از آن روز کاملاً متفاوت بود. فرعون و دستگاه فرعونی در آن روز ضربه غیرقابل ترمیمی خورده بود که دیگر قابل جبران نبود.
🔰یوم الله ۱۵ مهر ۱۴۰۲(۷ اکتبر) و آشکار شدن پوکیِ ساختار بظاهر باابهتِ فرعونیِ اسرائیل
3⃣ عملیات هوشمندانه و دقیقی که در 15 مهر 1402(۷ اکتبر) از سوی گروههای مبارز فلسطینی اجرا شد، شبیه کاری بود که موسی(ع) در «یوم الزینة» انجام داد و آن، "از بین بردن ابّهت و اقتدار فرعونی ِاسرائیل" بود.
✅مجاهدان فلسطینی در 15مهر(۷ اکتبر) نشان دادند تصویری که سالهای سال در رسانه های دنیا از اسرائیل برای مردم و دولتها ترسیم می شد، تصویری کاملاً غیرواقعی بود.
✅ آنها نشان دادند اسرائیل از درون "پوک" و "تهی" است.
✅ آنها نشان دادند که موریانه های ظلم و جنایت و تفرعن و فساد و کودک کشی، سالهای سال در درون این بنای بظاهر باشکوه و باابّهت در حال از بین بردن آن بود، بگونه ای که با اندک ضربه خارجی فرو می ریخت.
✅ در 15 مهر(۷ اکتبر)، پایه های اصلی این ساختار فرعونی فروریخت و اسرائیل به شدت تحقیر شد.
✅ رزمندگان مقاومت فلسطین نشان دادند که قوانین سیاسی و اجتماعی عالَم، فقط قوانین محسوس مادی نیست؛ عالَم قوانین غیبی و غیرمادی نیز دارد که باید در محاسبات و تحلیل های سیاستمداران و جامعه شناسان لحاظ شوند.
خلاصه آنکه، نگاه مردم و دولتها(حتی دولتهای غربی) به اسرائیل، از بعد از 15 مهر 1402(۷ اکتبر)، نگاه کاملاً متفاوتی است و این مسئله، در معادلات جدید منطقه ای و بین المللی، بسیار مؤثر خواهد بود.
از این پس، 15 مهر 1402(۷ اکتبر)، یک «حجّت» و یک «بیّنه» است که بسیاری از دلها و ذهن ها را زنده و بیدار کرده و خواهد کرد و برخی افراد لجوجی که خود را به خواب زده اند را نیز هلاک خواهد کرد:
🔸«وَ لكِنْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَة؛ ولى (همه اين مقدمات) براى آن بود كه خداوند كارى را كه مى بايست انجام شود، تحقق بخشد تا آنها كه هلاك (و گمراه) مى شوند از روى اتمام حجت باشد، و آنها كه زنده مى شوند (و هدايت مى يابند) از روى دليل روشن باشد» (انفال: 42)
بنابراین 15 مهر 1402(یا همان ۷ اکتبر) را قطعاً باید «یوم الله» بدانیم. یوم اللّهی که روز نابودی و محو اسرائیل از عالَم را بسیار نزدیک کرد و «یوم الله» بزرگتر دیگری را رقم خواهد زد.
🔰آمریکا و اروپای در حال افول و ایرانِ نزدیک قله/"یوم الله"های دیگری در راه است...
4⃣ همچنین باید دانست به زودی این اتفاق، بگونه دیگری برای دولتهای ظالم و مستکبری مانند آمریکا نیز رقم خواهد خورد.
آن چشم تیزبین و بابصیرت و متّصل به عنایات الهی، موریانه های درون ساختارهای ظالمانه و فرعونی و البته فریبنده و بزک شده آمریکا و دولتهای غربی را می بیند و با اطمینان می گوید: «آمریکا در حال افول است»، «دنیا در حال تغییر است»، «پیروزی قطعی از آن ماست» و «ما نزدیک قله ایم».
🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
💢 @darolquranzanjan
دارالقرآن الکریم زنجان
❇️ #آموزش_نغمات ✅ مجموعه آموزشی نغمات قرآنی 🎥 جلسه سوم؛ مقام #رست (بخش اول) 👈 مدرس: استاد علی ذا
53.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ #آموزش_نغمات
✅ مجموعه آموزشی نغمات قرآنی
🎥 جلسه چهارم؛ مقام #رست (بخش دوم)
👈 مدرس: استاد علی ذاکری
🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
💢 @darolquranzanjan
#حکمت ۱ نهج البلاغه؛
روش برخورد با فتنه ها (اخلاقى ، سیاسى)
قَال َ[علیه السلام] کُنْ فِى الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ
درود خدا بر او ، فرمود: در فتنه ها چونان شتر دو ساله باش، نه پشتى دارد که سوارى دهد و نه پستانى تا او را بدوشند.
🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
💢 @darolquranzanjan
💠 شرح و تفسیر حکمت ۱
👌 بهترین روش در فتنه ها
امام(علیه السلام) در این حکمت پرمعنا مى فرماید: «در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند»; (قَالَ(علیه السلام): کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ).
براى روشن شدن محتواى این کلام بسیار پرمعنا لازم است قبلاً دو واژه «فتنه» و «ابن لبون» تفسیر شود:
فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اینجا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است.
لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد.
از اینجا روشن مى شود که هدف امام این است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید آلت دست این و آن شود; باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند.
در این گونه موارد معمولاً هر کدام از طرفین به سراغ افراد بانفوذ و باشخصیت مى آیند تا از نفوذ و قدرت آنها براى کوبیدن حریف استفاده کنند. در این هنگام باید این افراد بلکه تمام افراد، خواه ضعیف باشند یا قوى نهایت مراقبت را به خرج دهند که در دام فتنه گران و غوغاسالاران نیفتند مبادا دین و یا دنیاى آنها آسیب ببیند و همان گونه که در بالا آمد در بعضى از روایات جمله «ولا وَبَر فَیُسْلَب» نیز به آن افزوده شده است یعنى شتر دو ساله پشمى هم ندارد که آن را بچینند و از آن استفاده کنند.
نمونه این فتنه ها در صدر اسلام و قرون نخستین فراوان بود که امامان اهل بیت و یارانشان همواره از آن کناره گیرى مى کردند حتى داستان قیام ابو مسلم بر ضد بنى امیه گرچه در ظاهر براى کوبیدن باطلى بود ولى در باطن براى تبدیل باطلى به باطل دیگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى امیه بود. به همین دلیل هنگامى که ابو مسلم به وسیله نامه اى پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق(علیه السلام) کرد امام آن را نپذیرفت زیرا مى دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصى کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام مى دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازى داد.
روایاتى که از ائمه هدى(علیهم السلام) درباره فضیلت عزلت و گوشه گیرى به ما رسیده است غالباً ناظر به این گونه شرایط است.
از جمله امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) طبق آنچه در غررالحکم آمده مى فرماید: «الْعُزْلَةُ أَفْضَلُ شِیَمِ الاَْکْیَاسِ; گوشه گیرى برترین خصلت افراد باهوش و زیرک است». و در حدیث دیگرى از آن حضرت مى خوانیم: «سَلاَمَةُ الدِّینِ فِی إعْتِزَالِ النَاسِ; سلامت دین انسان درکناره گیرى از مردم است».
در حدیث گویا و روشنى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم هنگامى از آن حضرت سؤال کردند: چرا گوشه گیرى را انتخاب کرده اید؟ فرمود: «فَسَدَ الزَّمَانُ وَتَغَیَّرَ الاِْخْوَانُ فَرَأَیْتُ الاِنْفِرَادَ أَسْکَنَ لِلْفُؤَاد; زمانه فاسد شده و برادران تغییر روش داده اند به همین دلیل، آرامش دل را در تنهایى یافتم».
قرآن مجید نیز اشاراتى به این معنا دارد از جمله درباره حضرت ابراهیم مى خوانیم که او گروه بت پرستان را مخاطب قرار داد و گفت: «(وَأَعْتَزِلُکُمْ وَما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ وَأَدْعُوا رَبِّی); از شما و آنچه غیر از خدا مى خوانید و مى پرستید کناره گیرى مى کنم و (تنها) پروردگارم را مى خوانم».
در داستان اصحاب کهف نیز در آیه ۱۶ سوره «کهف» اشاره به گوشه گیرى آنها از گروه فاسد و مفسد شده است.
از آنچه گفته شد به خوبى روشن مى شود که هرگز منظور امام(علیه السلام)این نبوده است که اگر گروهى باطل بر ضد مؤمنان و طرفداران حق برخیزند نباید به حمایت مؤمنان حق جو برخاست; این سخن بر خلاف صریح قرآن است که مى فرماید: «(فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الاُْخْرى فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه); اگر گروهى از مسلمانان بر گروه دیگرى ظلم و ستم روا داشتند (و اصلاح در میان آن دو از طریق مسالمت آمیز امکان پذیر نشد) با جمعیت ستمگر پیکار کنید تا به سوى حق باز گردند».
🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
💢 @darolquranzanjan
💠 #هر_روز_یک_صفحه_با_کلام_حق 💠
💥 #صفحه_۲۲ (آغاز جزء دوم)
👌 همراه با:
✅ قواعد تجوید تصویری هر آیه
✅ توضیح وقف، وصل و ابتدا
✅ نکات و لغات
🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
💢 @darolquranzanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 خبر رسمی سلامتی سردار قاآنی
🔹در برنامه هفتمین اجلاس بینالمللی هبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی مجری پیام فرمانده نیروی قدس سپاه را قرائت کرد:
🔻سردار قاآنی ضمن ابلاغ سلام محضر یکایک حاضران در همایش از اینکه به دلیل جلسهای مهم فرصت حضور نیافتند عذرخواهی کردند.
🌟 دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
💢 @darolquranzanjan