✍مرجعیت در اصول عقاید
✴️ دیروز سالگرد تولد ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشهور به #خواجه_نصیرالدین_طوسی ،شاعر ،فیلسوف، متکلم، فقیه، ستارهشناس، اندیشمند، منجم، پزشک،ریاضیدان و معمار ایرانی سده هفتم است،
ظاهرا دو ویژگی آخر خواجه باعث شد روز میلاد او را به نام روز #مهندس نامگذاری کنند وگرنه اهالی کوهپایه علوم انسانی بیش از ساکنان فلات مهندسی به بلندای قله "عقل حادی عشر "صعود کرده اند.
جایگاه بی نظیر وی در اندیشه شیعه تا آنجاست که #هانری_کربن ، وقتی میخواهد تاریخ تفکر #شیعه را به ۴ دوره تقسیم کند، دوره دوم را با شاخص و نام او تمام و دوره سوم را با نام او آغاز میکند، خواجه موضوعات اصیل اعتقادی نظیر مبداء ،ذات خداوند، صفات خدا و.... را با مهندسی بی نظیرش از حوزه کلام به حوزه فلسفه و حکمت اسلامی گره زد و جایگاه #عقل را در اعلی ترین درجه خود بالا برد،
توجه به جایگاه عقل و خردورزی در کنار اخلاق مداری وی، باعث شد شاهان مغول از دنیای توحش به تمدن گرویده و شهادتین بر زبان جاری کنند، توجه به جایگاه "عقل متکی به وحی" در قرون بعد منجر به امکان #نظام_سازی با محوریت دین شد.
✴️ اما هدف این نوشتار ذکر جایگاه خواجه نصیر نبود بلکه در روز میلاد ایشان به یاد یک درد جدی و نسبتا جدید در بین جماعت جوانِ مذهبی افتادم ؛ این مسئله عبارت است از:
" عدم آشنائی با مبادی و مخازن اصلی
#اصول_عقاید و اقبال به سمت اخذ این اصول از منابع غیر اصیل "
در مسیر شناسایی این مسئله به چالش دیگری برمیخوریم که همانا اقبال این قشر به کسانی است که بیش از سایرین از خود اجتهاد کرده و به اصطلاح نوگرا هستند،
این به معنای نفی #نوگرایی نیست اما برای برخی چهره ها، این ویژگی بیشتر ابزاری است برای دکان داری و مریدپروری و البته پوشاندن کم سوادی و بی اطلاعی شان،
این جماعت که اغلب تقید عملی به اسلاف اندیشه همچون خواجه نصیر ندارند، اصول عقاید را به اقتضا زمان و مکان و مصلحت خود، هرس کرده و آنچه از شجره طیبه دین میماند اغلب طریقتی عرفی است با دایره ایی به شعاع همه نفوس و علایق،
حال آنکه این وظیفه علمای اصیل حوزه است که در کنار مرجعیت فقهی ،باید سکان دار اصول عقاید معتقدین به مکتب باشند و البته اصولیون هم باید در بطن جامعه و همراه با نیازمندی های آن عهده دار این مهم باشند . آب را باید از سرچشمه گرفت ،این امکان قطعا برای توده های مردم مقدور نیست پس ضروری است اگر از نهرهای پایین دستی هم آب میگیریم سرچشمه اش مشخص باشد.
⚜ @darossalamm ⚜ دارالسَّلام
✍ آدرس غلط در داشبورد خودرو!
◀️ در پاییز سال ۹۰ که دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته اندیشه سیاسی در اسلام بودم، علاقه زیادی به جمع کردن کتابهای بومی این حوزه داشتم؛ از این جهت به کتاب سه جلدی به نام «اندیشههای سیاسی اسلام» برخوردم که نام مولفش دکتر #حسن_روحانی بود، مدتها پس از خرید دقت نکرده بودم که ایشان همان حجه الاسلام حسن روحانی دبیر وقت شورا امنیت ملی است!؟ این را بعدا فهمیدم .
چند روز پیش که سخنان ایشان در جشنواره خوارزمی در نفی مفهوم #علم_دینی را خواندم
مجددا به کتابخانه ام مراجعه کردم که نکند من همان اول درست متوجه شده و نویسنده دکتر روحانی بوده! ،مگر میشود شما ۳ جلد کتاب در شرح ابعاد نظری #سیاست در اسلام و اصول روابط بین الملل و نفی تئوری های مدرن علم سیاست و نتایج خیلی عالیه سیاست اسلامی -که حسب نظر نویسنده یک علم دینی بود- و منجر به نظام سازی شده بود و ده ها صفحه از جلد سوم کتاب خود را به نتایج انقلاب اسلامی اختصاص دهید و حالا بعد از ۸ سال، اساس بحث در مورد علم دینی را با مثالی خنده دار نظیر "گذاشتن قرآن در داشبورد یک خودرو" به مثابه خودرو اسلامی تقلیل دهید؟!
◀️ به کتاب مراجعه کردم در بخشهای از جلد سوم ایشان چنان توجه پر حرارت پنبه مدرنیته و نتایج آن را میزند که خواننده به یاد سخنرانی های پر شور ایشان در مجلس در دهه ۶۰ میافتد:
میدانیم که در نظرورزیهای کلاسیک، «مدینه» به «سیاست» قوام مییافت،در دیدگاه مدرن، این اقتصاد بود که سرنوشت همه کس و همه چیز را معلوم میکرد و به این ترتیب آنچه در حاشیه مانده بود، فرهنگ و مسائل اجتماعی بود. این سادهسازی مسائل جامعه، بیش از اینها تاب آوردنی نبود... انقلاب اسلامی نه تنها نقطه پایانی بر انقلابهای منبعث از تاریخیت مارکسیستی و مادی بود، بلکه ناقوس مرگ هر گونه تاریخیت را که مدرنیته حوالت آن را میداد (همچون جهانگیر شدن سکولاریسم) به صدا در آورد. اما اینها، تنها نوآورانگی انقلاب اسلامی نبود و شاید از اینها مهمتر، به عینیت در آوردن سرمایه اجتماعی ایران اسلامی بود که آن را در هیأت یک انقلاب کم نظیر، پدیدار ساخت. به عبارت دیگر، سرمایه اجتماعی ایرانی تا به آن درجه از سرشاری و لبریزی رسید که یک انقلاب عظیم در تاریخ معاصر را رقم بزند.
همینطور در بخشهایی از جلد دوم نوشته اند:
اگر بخواهیم با واژگان «ماکس وبِری» سخن بگوییم، باید بگوییم در پیامد آن مفاهمه و ادراک شرایط زمان، امام خمینی (ره) نوع نگاه به جهان و تلقی از مذهب و انتظارات از آن را تغییر داد.
◀️ همه اندیشمندان غربی اذعان دارند که پیش فرضهای اندیشه ایی از مجرای #روش_شناسی بر تولیدات یک علم تاثیر تام دارد ، چنانکه دانشگاه های معروف دنیا نظیر #هاروارد سالهاست وظیفه تهیه و تدوین مبانی جهان شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی
را در حوزه علوم پزشکی برعهده دارند و آنچه ما از علومپزشکی در دانشگاه های خود ترجمه و آموزش میدهیم نهایتا ناظر بر تشخیص های پزشکی و تکنیک ها است و کمتر استادی کسی به بخش پنهان این کوه یخ که همان مبانی نظری است توجه دارد .
◀️ ظاهرا قرار است تا سال ۱۴۰۰ نظریات شاذ زیادی از داشبورد خارج و رونمایی شود خدا کند این نظریه پردازی ها فرصت اندک خدمت رسانی را نسوزاند،
آنانکه به سیاست مدرن عشق می ورزند حتما خوانده و شنیده اند که سالهاست عمل گرایی در سیاست بر مباحث نظری غلبه کرده است، شما با "علم غیر دینی" "خودرو استاندارد ملی" بسازید، در داشبوردش هر کتاب مقدسی خواستید بگذارید... مطمئن باشید همه قدردان شما خواهند بود.
دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
◀️ بلواهای دی ماه گذشته در برخی شهرهای ایران دقیقا همزمان بود با حجم انبوهی از تبلیغات امپراطوری رسانه ایی جهان در مورد اصلاحات سیاسی #عربستان در موضوع حقوق بشر ، فساد زدایی و آزادی های فردی....
وقتی سر دسته های بلواگران دستگیر شدند در همه شهرها، ردی از حمایت واسطه های پولی و تشکیلاتی ارتجاع عرب به سردستگی عربستان دیده شد.
◀️ طی چند روز اخیر نیز مجددا این دوگانه سازی مضحک توسط پروپاگاندای رسانه ایی کلید خورده است:
"حجاب اجباری در ایران - توجه به جایگاه زن در عربستان"
در بین توده های جامعه ایران این دوگانه سازی البته سناریوی مضحکی است ، اما اظهار نظرهای تاییدوار برخی اساتید و چهره های سیاسی داخلی بر این دوگانه ،صفتی بیش از تعجب را طلب میکند:
حکومت پادشاهی مطلقه و حقوق بشر لیبرال؟!
آنهم در ساختار سیاسی و اجتماعی که زن هنوز هم ذاتا یک موجود درجه ۲ محسوب میشود....
البته برای آنهایی که از سر تجربه یا مطالعه به لایه های حقیقی اندیشه لیبرالیسم پی برده اند این مواضع قابل فهم است،
چه آنکه کسی از این حضرات از اینکه
دو هفته پیش فرانسیس فوکویاما نظریهپرداز آمریکایی که لیبرالیسم را نسخه آخر نجات بشریت میداند ، در کنار کسی مثل «انور بن محمد قرقاش» وزیر امور خارجهی امارات می نشیند و از #حکمرانی_خوب و #حکومت_شبکه_ایی میگوید! ، و کک سوپرلیبرالهای وطنی هم نمیگزد که چه ارتباط محتوایی بین نماینده های مکتب #لیبرالیسم و سلطنت خودکامه و نامشروع (Absolute monarchy) وجود دارد،
جز #دلار؟
دارالسَّلام
⚜@darossalamm
🔅 اندیشه سیاسی امام هادی ع
- بخش اول
⬅️ امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید،
از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان #متوکل_عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت #هادی علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیکهای مختلفی بهره جوید.
عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند.
⬅️ برخی از این تاکتیک ها عبارتند از:
۱- #تحریم همکاری و تعامل با حاکمان ظالم:
امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان یا محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛
اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است،
این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است.
۲- صبر و بردباری:
صبر و تحمل در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی #مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی #رئالیست ها نظیر #ماکیاول ، شهریار را به صبوری تشویق میکند، در نهایت میگوید که هدفش اغوا و فریب مردم است ؛
اهل بیت ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و میفرمایند:
"چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او میشود"
▪️ادامه دارد ....
⚜دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🔅اندیشه و عمل سیاسی امام هادی ع .
- شماره ۲
⬅️ ۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان:
یکی از اصولی که امام هادی ع نسبت به آن هشدار میدهند این است که حاکمان خود را از نقد و نصیحت بی نیاز بدانند،
عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان #مقبولیت است؛ ایشان می فرمایند :
"هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد".
ایجاد گفتمان نقد پذیری حاکمان در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را افول داده بودند، باعث میشد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و اظهار نظر را از حقوق اجتماعی خود بدانند و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری مردم کاهش یابد ،
مفاهیمی نظیر حق آزادی بیان و رای و نظر ، مفاهیمی هستند که بیش از هزار سال پس از امام هادی ع، تمدن غرب با آن به تمدن مشرق زمین تفاخر میکند ،
با این حال انسان در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد بر حذر می نماید.
⬅️ ۴- تقیّه:
بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک #تقیه را به عنوان دستوری ب ای توده شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران را سفارش می نمود .
نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جایجای جغرافیایی اسلام قیام می کردند شکست دهد. سامان دادن به تاکتیک تقیه و تحریم و صبر در کنار تاکتیک #نفوذ که به نظر متعارض می آیند نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط #شبکه_وکلاء هدایت میشد در شماره بعد به این موضوع خ اهم پرداخت.
🔸ادامه دارد...
⚜ دارلسَّلام
⚜ @darossalamm
✍اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع .
- بخش اول .
⬅️ مدینه النبی در رجب سال ۱۹۵ ه ق شاهد میلاد فرزندی از سلاله پاک حضرت #رضا ع و از دامان پاک بانوی مصری تبار، به نام ابن سبیکه بود؛
حضرت #جواد ع در هفت سالگی به امامت رسید و همین امر شروع یک بحران سیاسی در جامعه شیعی بود،
بسیاری از شیعیان در این بحران از قافله #ولایت پیاده شدند،برای این #خواص ، نماز خواندن پشت سر امام ۷ساله ایی که به زعم آنها از علم دین بهره ایی نداشت، قابل هضم نبود.
برخی از وجود فکری و عملی آن حضرت در حوزه سیاسی در طی ۱۷ سال امامتشان عبارتند از :
🔹 ۱- مبارزه علمی - جنبش نرم افزاری- :
امام جواد ع به کم سوادی متهم بود، او از همین مسیر یعنی ایجاد جنبش علمی برای حفظ و بسط کیان شیعه مبارزه خود را آغاز نمود، تاریخ انبوهی از سوالات و شبهات سخت علمی،فقهی و اجتماعی که امام به احسن وجه به آن پاسخ داده است را ثبت نموده،تربیت ده ها شاگرد در اوج خفقان سیاسی محصول اولیه این راهبرد بود. جنبش علمی به جای مبارزه آشکار سیاسی، کارآمدترین راهبرد در برابر انبوه جریانات التقاطی، بدیل سازی های دینیِ دستگاه عباسی و اندیشه های منحرف شبه علوی در آن زمان بود.
🔹 ۲- شبکه وکلا :
گستردگی جغرافیایی جهان اسلام و محدودیتهای ایجاد شده توسط دو خلیفه هم عصر امام - مامون و معتصم - ایشان را بر آن داشت با ایجاد یک تشکیلات منظم و منسجم با محوریت نزدیک ترین شیعیان خود، امور را در سراتاسر جامعه اسلامی مدیریت کند؛
#وکلا اجازه پاسخ به استفتائات دینی ،سیاسی ،اجتماعی و جمع آوری وجوه دینی - شبکه اقتصادی محرمانه و درون زا- را داشتند؛ این شبکه به مثابه یک سیستم #اطلاعاتی ، حضرت را همواره از آخرین رخداد های آشکار و پنهان مطلع می کرد ،برخی از اعضای این شبکه به دستور امام ،در لایه های بالای حکومت عباسی نفوذ داشتند .
↙️ ادامه دارد ....
دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍ اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع.
- شماره دوم.
⬅️ ۳- عزت مندی :
حفظ #عزت و کرامت یکی از مولفه های قدرت نرم شیعه است که در بحران ها باعث انسجام دورنی و ایجاد قدرت سخت نیز شده است .
امام در حدیثی ظالم، کمک دهنده به ظلم و کسی که به پذیرش ظلم رضایت داده را در گناه ظلم شریک می خواند ،در این پارادایم انفعال سیاسی و اجتماعی ممکن نیست ؛
#شیعه همواره موظف به داشتن یک موضع مشخص و عدم انفعال است. در این مکتب، حتی #تقیه نیز تاکتیکی موقتی و غیر انفعالی برای بقا و امکان کنشگری در آینده است .
حفظ عزت در مواجهه با دستگاه عباسی از یک سو و حفظ و صیانت از منظومه فکری تشیع در برابر انبوهی از حدیث سازان، مفسران جعلی قرآن ، فرقههای انحرافی و غُلات از سوی دیگر بخشی از مواجهه امام در عرصه سیاسی و اعتقادی بود .
⬅️مهاجرت از مدینه به بغداد، ازدواج اجباری با "ام الفضل" دختر مامون، تکرار سناریوی اعطای ولیعهدی به امام و در نهایت ترور خانگی ایشان،اوج استیصال نظام حاکم در برابر کسی بود که با نگاه مادی امکان هیچ گونه کنش و عمل سیاسی و اجتماعی را ندارد.
و هنوز هم #سیاست_مدرن فهم مشخصی از این پارادایم فکری ندارد .
سانسور و حذف تاریخی ،آخرین راهبرد دستگاه عباسی و نظام های سیاسی پس از آن در مواجهه با امام بود ،از این رو منابع بسیار اندکی از ایشان ،امام دهم و یازدهم جهت پژوهش موجود است، هر چند اصحاب قلم نسبت به همین اندک نیز بی مهری نموده اند .
دارالسَّلام
⚜@darossalamm
✍️ فرزند زمانه خود
🔅 ۲۵ سال پیش شقایق های دشت فکه را شهادت مردی داغدار کرد که خود سالهاسینه اش داغدار شقایق های عاشق دوان دفاع و درستی بود؛
او که پس از گذار از دوران تطورخود و آتش زدن آنچه حدیث نفسش خواند ، به مناطق محروم جنوب و شرق رفت تا دریجه دوربین اش روایتگر بی عدالتی باشد، چند ماه بعد و با آغاز جنگِ نیابتی غرب با ایران شد راوی #روایت_فتح و پس از پایان جهاد اصغر ، سر از کوچه های بوسنی وهرزگوین درآورد تا باز مظلومیت و غیرت مسلمانان را در نزاع تمدن مهاجم غرب نشان دهد.
🔅 مرتضی پیش از آن نسبت اش را با تمدن غرب و فلسفه آن، با سینمایی که معتقد بود مسلمان شدنی نیست اما میتوان با مظروف مناسب در خدمت اسلام درآورد، با #لیبرالهای_وطنی و جانماز آبکشان حجره نشینِ عافیت طلب روشن کرد.
🔅انتخاب دقیق و هوشمندانه "موضوع" در آثار او ،شاخصه اصلی سید شهیدان اهل قلم است، او فرزند زمانه خود بود و این یعنی شیعه تراز علی ع :
مکان مند و زمان مند .
در فلسفه علم مدرن ،علم حصولی معنایی ندارد ولی آنهایی که با مرتصی بودند اقرار میکنند اکه او در حوزه های تخصصی از #هنر و #فلسفه قلم زد که فرصتی برای غور و مطالعه در آن نداشت و این یعنی همان نوری که شعاعی از آن را بر سینه و ذهن آماده انسان میتابانند.
🔅خیلی ها دوست دارند ادای #آوینی را در بیاورند اما نمیتوانند میدانید چرا؟
چون جرات گفتن از باطل را ندارند ، ماجرا این است که تا از حق میگویی کسی با تو کاری ندارد ،وقتی از چپ و راست سراغت میآیند که بخواهی از باطل بگویی و آوینی آن اواخر به ویژه در ماهنامه سوره به سراغ اصحاب باطل و جریان نفوذ فرهنگی رفت.
🔅سید مرتضی، علم ،تئوری و تکنیک را بر اساس مبانی فلسفی #انقلاب و انسان شناسی اسلامی به کار گرفت و #صداقت این عنصر کمیاب عصر جاهلیت مدرن ، را در آثار خود جاری کرد و این گونه شد که روح مخاطب ، پس از روبرو شدن با آثار او پیام پایداری از تفکر و عاطفه را دریافت میکند.
🔅بی شک در نسل سوم و چهارم انقلاب ، جوانان خوش ذوق بسیاری هستند که بی قیل و قال ، از آثار او مکتبی هنری تاسیس کنند.
دارالسَّلام
⚜️ @darossalamm
✍ کاظمیت ، صبر فعال در جبر زمانه
🔅جریانات مختلف فکری مسلمان با انگیزه های مختلف به ائمه اطهار (ع) به نسبت های مختلف انگ #سکولار بودن زده اند در شب شهادت حضرت باب الحوائج ع، دو روایت مستند از مواضع روشن ایشان در قبال #حکومت نامشروعی که امکان اداره جامعه را از آن شجره طیبه گرفت با هم مرور میکنیم:
🔅 1- مهدی عباسی(پدر هارون الرشید عباسی) برای ترمیم مقبولیت مردمی خود نمایشی ترتیب داده و اعلام کردند خلیفه قرار است رد مظالم کند، امام کاظم ع را هم به نمایش بردند ،حضرت با تیزهوشی و صراحت از خلیفه پرسید:
چرا آنچه را كه از راه "ستم" از ما گرفته شده برنميگرداني؟ مهدي عباسي پرسيد: آن چيست ؟
امام ع فرمودند: فدک. گفت: حدود آن را مشخص كن تا برگردانم. ايشان فرمودند :
یک حد آن کوه احد ،حد دیگرش عریش مصر، حد سوم سیف البحر و حد چهارم اش دومه الجندل .
مهدی عباسی با تعجب و خشم پرسید تمام اينها؟
امام فرمودند: بلي تمام اين سرزمين از جاهايي است كه بدون جنگ و جدال و ستیز برای پیامبر اکرم ص فتح شد.مهدي عباسي برای خاتمه دادن به این گفتگوی افشا کننده ، آن را به زمان دیگری انداخت و گفت: خيلي زياد است در اين مورد فكري ميكنم.
🔅2- زماني ديگر هارون الرشید از امام کاظم ع راجع به #فدک پرسيد تا به زعم خود با پس دادن یک باغ در مدینه ، این عامل تبلیغی و تاریخی که سند غصب حکومت از ائمه س بود را از علویان بگیرد و امام ع باز با بهره گیری کامل از این فرصت در بیان اندیشه سیاسی خود، این گونه پاسخ میدهد که:
فدک را پس نمیگیرم مگر آنکه حدود آن را نيز پس بدهی. رشيد پرسيد: حدود آن چيست؟
فرمودند: اگر حدود آن را بگويم، آن را باز پس نخواهي داد ، وقتي اصرار زياد هارون فضا را برای تیر آخر مساعد كرد حضرت فرمودند:
مي پذيرم به شرط آن كه تمام آن ملك را با "حدودي" كه تعيين مي كنم به من واگذاري، هارون گفت حدود آن چيست؟ امام فرمود يك حد آن به عدن است حد ديگرش به سمرقند و حد سومش به افريقيه (آفريقا) و حد چهارمش كناره درياي خزر است. هارون از شنيدن اين سخن سخت برآشفت و گفت: پس براي ما چه چيز باقي مي ماند؟ امام فرمود:
مي دانستم اگر حدود فدك را تعيين كنم آن را به مامسترد نخواهي كرد (يعني خلافت و اداره سراسر كشور اسلام حق منست)
تاریخ مینویسد پس از این دیدار هارون كمر به قتل موسي بن جعفر (ع) بست.
دارالسلام
⚜ @darossalamm
📸 پی نوشتی بر یک عکس
🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید .
اندیشه #مدرن امروز با تکیه بر تکنولوژی و با پرچم دموکراسی ؛
ادامه در پیام بعد
📸 پی نوشتی بر یک عکس
🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید .
.....
در حوزه معرفت شناسی به سوبژکتیویسم -اصالت انسان- ، در جامعه شناسی به نسبی گرایی محض و در سیاست به سکولاریسم رسیده است.
🔅 ۵۰۰ سال پیش از میلاد #افلاطون در یونان برای پی بردن به مفهوم عدالت به افسانه غار رسید و امروز نوادگانش امکانی بیش از پایین کشیدن مجسمه هری ترومن رییس جمهور پیشین آمریکا ندارند، اتفاقی نادر که دیروز در آتن افتاد .
دارالسَّلام
@darossalamm
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع
🔅#نرمش_قهرمانانه عبارتی بود که اولین بار در سال ۷۵ توسط مقام معظم رهبری بیان و در سال ۹۲ و پس از در جریان مذاکرات هسته ایی توسط معظم له چندین بار تکرار و تشریح شد، به نظر میرسد این عبارت در منظومه اندیشه ای ایشان به معنای "مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود" و در واقع یک رویکرد کوتاه مدت یا #تاکتیک است ، رویکردی که میتوان رد تاریخی آن را از سالهای دهه ۴۰ و متاثر از مطالعه تاریخ مبارزات سیاسی امام حسن مجتبی ع پیدا کرد.
🔅 آیت الله خامنه ایی در سال ۱۳۴۸ اقدام به ترجمه کتابی با عنوان صُلحُ الحَسَن(ع) اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالم شیعه (متوفای ۱۳۷۲ق) نمود و این کتاب در ایران با عنوان «صلح امام حسن پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به چاپ رسید .
این کتاب، از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته و در آن از قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند استفاده کرده است.
🔅کتاب دارای سه بخش است که در قسمت نخست شرح حال کوتاهی از زندگی امام مجتبی(ع) ارائه داده و در قسمت دوم به موضوع بیعت با آن حضرت و وضعیت سپاه میپردازد. قسمت آخر و اصلی کتاب، بررسی قرارداد صلح و عوامل آن بحث میکند.
در خاتمه کتاب نیز، گزارشی از مقایسه شرایط صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) ارائه می کند .
مترجم کتاب که در آن ایام طلبه ایی جوان بود ،در مقدمه کتاب، انگیزه خویش از ترجمه را این گونه بیان میکند:
«پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه نوشتهای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پارهای یادداشتهای لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد... مگر که جامعه فارسی زبان نیز چون من از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اولین بار درباره این موضوع بسی با اهمیت، کتابی از همه رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.»
🔅 رهبر انقلاب سالها بعد در این باره می فرمایند:
مرحوم شیخ راضی آل یاسین (رض) در این کتاب "صلح الحسن" ثابت میکند که اصلا جا برای شهادت [در آن روزهای صلح] نبود؛ هر کشته شدنی که شهادت نیست....
#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
💠 ستاره آسمان دارالسلام من
🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ،
گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید
یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد
.....
💠 ستاره آسمان دارالسلام من
🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ،
گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید
یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد
با صدای بلند گریه میکرد .... او زنی بود که از ابتدای انقلاب در دفتر مرحوم آیت الله خاتمی امور دفتر و نماز جمعه و واحد خواهران سپاه اردکان را شبانه روز پیگیری میکرد و دست راست "فاطمه خانم خاتمی" بود ؛
ظاهرا از دفتر آقا، خبرهایی بدتر از آنچه گوینده با تقیه گفت ،شنیده بود .... و حال امام از دعای ماندن گذشته بود.... میهمانی با اشک و دعای اغلب فامیل و به خصوص مادرم تمام شد
🌾صبح اما با صدای گریه مادر بلند شدم ،وقتی که رادیو از نماز صبح شروع به پخش مکرر آیات خاصی از قرآن مجید کرد .... ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه ....
🌿آن روز خانه ما مثل میلیون ها خانه دیگر عزادار شد ... امام برای مادر من مثل بسیاری از هم نسلانش مفهومی دیگر داشت .
او که از زمان تحصیل طعم تهدید همکلاسی ساواکی اش را چشیده،
ناخنِ کشیده دوستش را دیده ،
تهدید مدیر مدرسه را که خانم #قانعی مراقب باش شنیده ،
.... او که برادرش را ،وقتی داشت اعلامیه های امام را در زیر زمین خانه پدری پنهان میکرد با ترس مشاهده کرده،
او که یک روز در اوایل انقلاب و در اواسط یک مهمانی خانوادگی به دلیل توهین یکی از اقوام به امام و شهداء مصلحت را کنار گذاشت و مردانه او را سر جایش نشانده بود،
برای او و هم نسلان او ،نبود امام ، یک امر بعید بود ، بعیدی که به حقیقت پیوست و دیگر اشک تسکینی بر این حیرت تلخ نبود .
🌾۲۱ سال بعد اما آن مادر که دیگر سالها بود خلعت معلمی را بر طاقچه عمر گذاشته و سپیدی موهایش را به نقد جوانی فروخته ؛
بر تخت #بیمارستان و در بخش مراقبتهای ویژه به سختی نفس میکشد
و پزشکان دست کم سه هفته زمانمی خواهند تا فقط تشخیص دهند چه حادثه ای در ناحیه بصل النخاع- همانجا که تیغِ جراحان متبحر مغز هم در آن ناحیه عاجز است - رخ داده...
⚪️ حالا نیمه خرداد است و انتظار فرج، برای فرزندان آن #مادر و چشمهای بسیاری دیگر ،دیدن علامتی است از بازگشت سلامتی برای پر فروغ ترین ستاره آسمان دارالسلام ما در این لیله القدر .
⚜#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
بخش اول
👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #عکاشه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" .
در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان"
⬇️ادامه متن پیام زیر
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
بخش اول
👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #عکاشه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" .
در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان" دانسته حال آنکه تبار سیاسی ایشان با رویکردهای سیاسی و اجتماعی روزنامه شرق کاملا همگن و این #توهم_توطئه، در ابتدای نوشتار ،بیش از هر چیز ناشی از فرافکنی و ... قلمداد میشود ؛ اظهارات صنف گرایانه ایشان البته مسبوق به سابقه است ،آنجا که در سال ۹۳ گفتند:
" پزشکان بخش دولتی بیشترین یارانه درمان را به مردم پرداخت میکنند" !!!
👈اما نقطه قابل تامل و شاید وحشتناک مقاله آنجاست که می نویسند:
" در جامعه ای که همه چیز بر روال عرضه و تقاضا است، نظارت بر رابطه #بیمار و #پزشک می تواند ایجاد فساد و زد و بند اقتصادی را در بخشی از همکاران نالایق رواج دهد، وقتی اجازه داده نمیشود که پزشک حق واقعی اش را در بخش خصوصی دریافت کند نتیجه آن میشود که جامعه پزشکی به بیراهه های میرود از این رو راه حل آن است که اجازه داده شود یک "معامله مرضی الاطرفین" بین بیمار و پزشک برقرار شود! و اگر چنین بود پزشکان از ترس وجدان آگاه خود جلوی تباهی ها را میگرفتند " .
👈 نمیدانم اگر این اندیشه ایشان به صورت عالمانه متاثر از نظرات نئوکلاسیک های اقتصاد مبنی بر "ورود حداقلی دولت به بازار و رها کردن آن به امید تعادل عرضه و تقاضا است"، باز این قاعده شامل حوزه هایی نظیر: سلامت ،امنیت و یا آموزش نمیشود و در کشورهایی که اقتصادشان را کاملاً بر اساس بازار آزاد و اندیشه های #آدام_اسمیت و #ریکاردو تنظیم کردهاند نیز #سیاستگذاری_سلامت با همه فرآیندهای اش یکی از حوزه های بسیار جدی برای حاکمیت محسوب می شود حال آنکه در ایران تمام ساحت های نظام سلامت از دستور گذاری ،تدوین،تصویب، تخصیص، اجرا، نظارت و بازخورد در اختیار یک صنف است .
مضافا آنکه در اندیشه باز آزاد تعابیر هنجار و ارزشی نظیر "وجدان آگاه" جایگاه عملی ندارد ،
و اگر بر اساس برداشتهای آزاد خودشان از نظام اقتصادی ایران است ، باز بعید است حتی همان اندک پزشکانی که به تعبیر استاد عکاشه "به بیراه " رفته اند نیز حاضر شوند سایر خدمات و خرید های زندگی شان را با مدل "معامله مرضی الطرفین " و بر اساس آنچه که خدمت دهنده آن را "حق واقعی خود " میداند، تنظیم کنند .
💠 ادامه دارد...
⚜درالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
- بخش دوم
👈تاکید استاد عکاشه، بر داشتن کرسی #اخلاق_پزشکی بی شک بار قانونی و علمی وی را در واکاوی مواضع شان سنگین تر میکند ،چه آنکه میزان تطابق این نگاه که عملا منجر به #تجاری_سازی و #کرامت_زدایی از جامعه پزشکی میشود؛ باید توسط علمای علم اخلاق سنجیده شود، بی شک واکاوی ریشه های این نگاه در جای خود میتواند مخاطبین را به علل عمیقِ بسیاری از معضلات در نظام سلامت نزدیک کند .
👈 اینکه ایشان برداشتن اندک نظارت دولتی و رواج قانونی تئوری "معامله مرضی الطرفین" را راه حل مشکل رفع زیر میزی و رفع فساد از نظام سلامت و زمینه ای برای ظهور پزشکانی میداند که به تعبیر ایشان حاضرند با "یک شاخه گل یا یک مشک ماست!" از حقوق مالی خود صرف نظر کنند،در خوشبینانه ترین تعبیر ناشی از "بی اطلاعی" ایشان از وجود خیل عظیمی از پزشکان است که هم اینک متعهدانه با پذیرش چارچوب های مالی و تعرفه های تعیین شده و بی اتکا به سهام های میلیاردی "بیمارستان های خصوصی" در همین زمانه جلوه های زیبایی از انسانیت را در مواجهه با بیماران ،در اردوهای جهادی ، مناطق محروم و حتی در بیمارستان های جبهه مقاومت رقم می زنند .
👈 #نظام_سلامت امروز برای اقتصاد بیمار سالانه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خرج دارد و ۷۵ درصد این بودجه مستقیم از منابع عمومی یا "بیت المال سابق" تامین می شود،
جا دارد استاد عکاشه و برخی از دوستان این حلقه در جامعه جراحان که اغلب از دوستان قدیمی وزیر محترم بهداشت هستند ، امروز مثل منتقدان وزیر رفتار کرده و بنا را بر مصلحت عمومی و دامن نزدن بر مطالبات بی پایان صنفی بگذارند .
🔴 متن کامل این یادداشت را میتوانید در آدرس زیر -خبرگزاری فارس - مشاهده نمایید:
http://fna.ir/bn5m
⚜دارالسلام
⚜@darossalamm
🏴امشب شب شهادت امام #باقر ع است،
در سطور ذیل تلاس میکنیم قطره ای از دریای پر گوهرِ اندیشه و عمل آن بزرگوار را در حوزه سیاسی و اجتماعی مرور میکنیم :
🔅در آن غروب غریبانه سال ۶۳ ه ق که کودکی ۴ ساله را در جمع کاروانیان آل الله از کربلا به شام میبردند، هیچ کس را تصور نبود که این کودک قرار است تا پیش از رسیدن سال ۱۱۴ ه ق یعنی سال شهادتش، به این غربت خون بار پایان داده و وقتی با سَّم هشام به شهادت میرسد
عدد شیعه از چند تن ، به جمعیتی میلیونی مبدل گردد.
💠روزی که باقر العلوم ع به شهادت رسید هزاران شاگرد و امامزاده از نسل زهرای مرضیه ع تا اقصی نقاط جهان اسلام گسیل شده و #قدرت_نرم امامت-به ویژه در نیمه دوم امامت ایشان - به حدی رسید که تبلیغ و ترویج مبانی فکری شیعی نه در قالب صحیفه سجادیه و زبان ادعیه، بلکه به شکل کاملا شفاف و در حضور بزرگان نحله های فکری و اندیشه ای آن روزگار ، نهادینه شد؛
و این "قبول مرجعیت علمی و اجتماعی " امام ع، در سطح قدرت نرم ، حسب روایات میتوانست در برهه های بعد و در صورت همراهی خالصانه تر شیعیان ، منجر به انقلاب و اخذ قدرت کامل سیاسی شود؛
در همین بازه زمانی چندین جنبش اجتماعی به نام براندازی امویان و دفاع از اهل بیت ع رخ داد که مهمترین آنها قیام "بنی عباس" ، قیام خوارج و قیام های مقطعی نظیر "سادات حسنی" - نوادگان امام حسن ع بعد از شهادت زید ابن علی - بود،
اما امام باقر ع به دلیل بصیرت و درکعمیق از عقبه فکری این جریانات هیچ گاه موضع رسمی در حمایت از این قیام ها اتخاذ نکرد و حاضر به همراهی تاکتیکی با آنها نشد.
💠حجم بالایی از روایات به جا مانده از امام باقر ع به صورت شفاف مسلمانان را از همراهی با دستگاه ظلم برحذر داشته و آنها را به #اتحاد و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر دعوت میکند،هزاران روایتی که در آن به شکل آشکار به ارائه شاخص و معیار برای تنظیم رفتار های فردی و اجتماعی مسلمانان و بسط روحیه ستم ستیزی و عافیت طلبی میپردازد، و در کنار پند و اندرز حاکمان ،روایاتی نیز بر استفاده صحیح از روشهای قهر آمیز وجود دارد
چنانکه آن حضرت در کنار سفارش به #تقیه ،به صورت کارآمد و فعال به بازسازی و گسترش کمی و کیفی دامنه تشیع اقدام کردند.
💠بی شک محکم ترین روایات در خصوص امر به #ولایت از ایشان است ، دو روایت زیر نمونه ای متقن در پیوند جایگاه ولایت با سایر ارکان دین و شئونات اجتماعی و سیاسی در قاموس اندیشه امام باقر ع است ،آنجا که میفرماید:
💎 اسلام بر پنج رکن دارد: نماز، زکوه، روزه، حج، ولایت. و در هیچ چیز به قدر ولایت توصیه و تاٴکید نشده است (فروع کافى، ج ۴ ص ۶۲، ح ۱).
💎آنچه دستور دارند این است که: حج خود را انجام دهند و به نذر خود وفا کنند و نزد ما آیند و ولایت خود را بما خبر دهند و نصرت خویش را بر ما عرضه کنند (اصول کافى، جلد ۲، ص ۲۳۹).
پایان سخن انکه ، اگر هیچ حدیثی از ابوجعفر ع برای امروز پر مُخاطره ما نمانده بود جز این حدیث کوتاه، باز هم میشد با همین سه کلمه، مدلی قابل تکثیر برای همه ساحت های زندگی فردی ، اجتماعی و بین المللی تهیه کرد:
"الایمان ، حُب و بُغض"
⚜#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🔅 اندیشه سیاسی امام هادی ع
- بخش اول
⬅️ امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید،
از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها #منتصر ،طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان #متوکل_عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت #هادی علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیکهای مختلفی بهره جوید.
عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند.
⬅️ برخی از این تاکتیک ها عبارتند از:
۱- #تحریم همکاری و تعامل با حاکمان ظالم:
امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان و محبین خود آنها ،را از کار کردن در دستگاه اداری و مشارکت در معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛
اصل #تحریم ، یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است،
این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است.
۲- صبر و بردباری:
تمرین و ترویج صفت #صبر و بردباری در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی #مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی #رئالیست ها نظیر #ماکیاول ، شهریار را به صبوری تشویق میکند، در نهایت اقرار میکنند که هدف، اغوا و فریب مردم است ؛
امام ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و میفرمایند:
"چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او میشود"
▪️ادامه دارد ....
⚜دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رقص نخست وزیرانگلیس با کودکان
آفریقایی
❓آیا در آفریقای جنوبی هم کسانی هستند که برای تطهیر استعمار پیر و رفو کردن نقش آن در عقب ماندگیهای امروز این کودکان، آتش به اختیار مجاهدت کنند؟
⚜ @darossalamm
⚠️ دروغ گویان بهارستان
🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزشهای هر جامعه متغیر است اما مجموعا جامعه شناسان کنش ها و رفتار های اجتماعی انسانها را بر سه دسته تقسیم میکنند:
۱- کنش مبتنی بر ارزش .
۲- کنش مبتنی بر ابزار .
۳-کنش مبتنی بر ابزار - ارزش
دست دوم همان دسته ای هستند که در جامعه ما با ابزارِ تظاهر به مردم دوستی، صداقت و دینداری می کوشند/
⬇️ا امه متن در پیام زیر
⚠️ دروغ گویان بهارستان
🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزشهای هر جامعه متغیر است اما مجموعا جامعه شناسان کنش ها و رفتار های اجتماعی انسانها را بر سه دسته تقسیم میکنند:
۱- کنش مبتنی بر ارزش .
۲- کنش مبتنی بر ابزار .
۳-کنش مبتنی بر ابزار - ارزش .
دست دوم همان دسته ای هستند که در جامعه ما با ابزارِ تظاهر به مردم دوستی، صداقت و دینداری می کوشند اعتماد مردم و حاکمیت را جلب نموده و از این راه به قدرت ،ثروت و منزلت دست یابند.
گسترش این شیوه مذموم در درازمدت باعث سرایت آن به لایههای مختلف اجتماعی و در نتیجه گسترش فرهنگ ریا، تظاهر و دروغ میشود،
رسمی که به آرامی شکاف های زیان باری در جامعه ایجاد نموده و نظیر یک ویروس که پس از درگیر کردن بیمار،بسترِ تکثیر انواع باکتریهای خطرناک را در آن محیط فراهممیکند، باعث بروز انواع ناهنجاریهای اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی میشود؛ قرآن کریم ده ها بار از این خطر اجتماعی با واژه #نفاق و #منافق نام برده است.
🕯امروز #مجلس شورای اسلامی با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با یک فوریتِ طرح #شفافیت_آراء_نمایندگان مخالفت کرد ،این در حالی بود که به روایتی ۲۰۷ و به روایتی دیگر ۱۴۰ نماینده ،نامه موافقت با این طرح را امضا کرده بودند.
مخالفت با یک فوریت به این معنی است که این طرح به کمیسیون مربوطه فرستاده می شود اما از آنجا که طرح های چند فوریتی زیادی در کمیسیون آیین نامه داخلی وجود دارد، رسیدگی به این طرح به عمر این مجلس قد نمی دهد حال آنکه طرح #شفافیت_آراء_نمایندگان هفته هاست به ترند اول توییتر ایران و یکی از خواسته های اصلی فعالین اجتماعی و رسانه ای تبدیل شده بود و طی چند هفته گذشته تعداد زیادی از نمایندگان موسوم به اصلاح طلب و اصول گرا در حمایت از آن مصاحبه و سه فراکسیون اصلی مجلس از آن اعلامحمایت کرده بودند.
بی شک ۱۴شهریور۹۷ روز سیاهی در کارنامه مجلسیانی است که رفتار و گفتارشان بر اساس صداقت نبود ( و البته استعمال واژه صداقت برای حفظ حرمت مجلس و برخی مجلسیان صادق است وگرنه باید از همان واژه قرآنی منافق استفاده کرد)؛
این بی صداقتی البته طی یک سال اخیر در بزنگاه های مختلفی نظیر طرح های استیضاح و رای اعتماد به وزرا نمایان شد، این لایحه تا حدود زیادی به رفتارها و آراء نمایندگان مردم شفافیت میداد ، شفافیتی که سالهاست حتی پارلمان کشورهایی نظیر :عراق، افغانستان و کنیا آن را تجربه کرده اند.
🔐 توده های ملت ایران بیش از بسیاری از #نخبگان و #مسئولین خود به کنش های مبتنی بر ارزش پایبند هستند،
این را میشود در جای جای کتاب تاریخِ چند صد سال اخیر ایران مشاهده کرد و امیدواری همینجاست؛
به شرط آنکه قدری حافظه تاریخی مردم تقویت شده و باز در روز انتخاب و پای صندوق #رای ،این رخدادها و این روزهای سخت را فراموش نکنند.
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm