eitaa logo
درس اخلاق
59.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
4.8هزار ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ شهید آیت الله دستغیب قدس سره؛ 🔴 تا زبانت به هر لغوى گوياست؛ يعنى غلام حلقه به گوش شيطانم. ⭕️ دروغ مى‏گويى! صبح تا شام هم مى‏گويى لعنت به شيطان! از اين «اعوذ باللّه» گفتنهايت بايد استغفار كنى. بلكه آن نزد صاحب عرفان‏ نيست الّا اعوذ بالشيطان‏ گاه گويى اعوذ و گه لا حول‏ ليك فعلت بود مكذب قول‏ 👈 هركس به خودش خطاب كند اى منافق! چرا ديگر دروغ می‏گويى. 😞 من من كردن هايت كدام است؟! ⭕️⭕️ اگر شيرى دنبال تو گذاشت بايد به يك قلعه محكمى پناهنده شوى نه اينكه نزديكش شوى، دست در دهانش كنى و به زبانت بگويى: واى واى! ✅ حقيقت استعاذه همان پناهنده شدن به قلعه محكم الهى است. ✍ کتاب؛ استعاذه، ص: 35 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🌺 حجت الاسلام 🔹آرامش خوب مقدمه همه خوبی‌ها آرامش موجب رویش جوانه‌های فطرت و شکوفایی استعدادهای انسان می‌شود. آرامش بستری برای جوشش حکمت، کسب معرفت و افزایش محبت به خوبی‌ها و خوبان عالم است. 🔴👈 البته آرامش کاذب که نتیجۀ غفلت از حقائق عالم است در وجود انسان اثر عمیق ندارد. آرامشی که در اثر توجه به خداست، مقدمۀ همۀ خوبی‌هاست. 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 🌸امام عسكرى سلام الله علیه🌸 🔶جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْكَذِبُ. 🔷همه پليدى‏ ها را در خانه‏ اى نهادند و كليد آن، دروغ است. 📚بحارالانوار(ط-بیروت) ج 69 ، ص 263 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺✨✨✨🌺🌺🌺 آفات زبان (فصل دوم) دروغ(قسمت سوم) (۲): اقسام دروغ ۲ – دروغ در نیت : گاه انسان تصمیم مى گیرد کار نیکویى از طاعات ، عبادات یا هر امر خیر دیگرى انجام دهد؛ اما نیت او بر انجام آن کار، فقط خداوند تبارک و تعالى نیست ؛ بلکه تصمیم او در خواسته هاى نفسانى و غیر خدایى ریشه دارد. به عبارت دیگر، در نیت و قصدش ، غیر از خداوند امر دیگرى دخالت دارد که به این حالت ((دروغ در نیت )) گفته مى شود. شایان ذکر است که بحث((ریا)) نیز در همین جهت و مرتبط با همین موضوع مطرح مى شود. در مقوله ریا نیز دخالت غیر خدا در نیت و قصد شخص ، براى انجام کار خیر مورد توجه قرار مى گیرد که این نقطه مقابل خلوص نیت است ؛ از این رو ((ریا)) از شاخه هاى ((دروغ در نیت )) به شمار مى رود؛ البته ریا داخل کردن انسانى دیگر در نیت و قصد عبادت است به این معنا که انسان عمل خویش را براى جلب توجه هم نوعش انجام دهد؛ در حالى که ((دروغ در نیت ))، داخل کردن هر چیزى غیر از خدا در نیت عبادت است ؛ مانند آن که کسى براى کاهش وزن روزه بگیرد و گمان کند که هم عبادت کرده و هم به خواسته دیگرش دست یافته است ؛ پس ((دروغ در نیت )) معنایى گسترده تر از ریا دارد. وقتى انسان به حالتى مبتلا شد که در نیت و قصدش براى عمل خیر، خواهش هاى نفسانى را دخالت داد، گرفتار ((دروغ در نیت )) شده است . ۳ – دروغ در تصمیم و عزم : گاه انسان تصمیم مى گیرد کار خیرى از طاعات و عبادات را براى تقرب به پروردگار انجام دهد؛ اما در همین تصمیم به دلیل وجود خللى ، سستى مى کند؛ از این رو صادق نیست ؛ البته سر چشمه این تزلزل و تردید چیزى جز خواهش هاى نفسانى نیست . در این حالت او به ((دروغ در عزم )) دچار شده است . این سستى و ضعف پیش آمده ، با ادعاى او در تصمیم گیرى اش منافى بوده است ؛ از این رو او در تصمیم و عزمش صادق نیست . به هر اندازه که این سستى و تزلزل وجود دارد، به همان اندازه شخص دروغگو است . همان گونه که در قسم پیشین ، نیت صادقانه نبود، در این جا نیز عزم صادقانه نیست . ✅✅ دارد... _اخلاق 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💐🎙 (رح) 🍃🔻 موضوع 🔻🍃 🔴👈 های اخلاقی 🌹 بسیار زیباست 👌👌 ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴کــانال درس اخلاق ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🔹اگر می‌خواهیم فرزندانمان با ما خوب باشند 🔴👈اگر پدر و مادر با ما خوب رفتار نکنند قابل تحمل‌تر است و بالاخره دوران سختی آن به پایان خواهد رسید. 🔹 ولی اگر فرزندان با ما خوب رفتار نکنند تلخی آن برای همیشه باقی خواهد ماند. 🔸 اگر می‌خواهیم فرزندانمان با ما خوب برخورد کنند، به پدر و مادر مهربان باشیم اگرچه آنها با ما نامهربانی کنند. 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #کلیپ_صوتی 💐🎙 #مقام_معظم_رهبری 🍃🔻 موضوع 🔻🍃 🔴👈 #جسم و روح نماز 🌹 بسیار زیباست 👌👌 #پیشنهادویژه_دانلود ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴کــانال درس اخلاق ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹 پروردگارا 🌹🌹 به حق بخشندگی و مهربانیت رفتگان ما را بیامرز…… و سلامتی کامل را نصیب همه بیماران عطا بفرما از خداوند منان روح و جسمی سالم برای شما دوست گرامی طلب می نمایم و آرزو دارم بهترین ها در زندگی قسمت و روزی شما شود اللهُمَّ صَلِّ عَلٰی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ..الهی آمین..التماس دعا 🌹بهترین کانال درس اخلاق🌹 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 🌸پيامبر صلى الله عليه و آله🌸  🔶أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ وَ إِنْ كَانَ هَازِلًا وَ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ. 🔷من براى كسى كه بگو مگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گويد و براى كسى كه اخلاقش را نيكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم. 📚خصال ص 144، ح 170 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸🌹🌹 آفات دروغ(قسمت چهارم) (۲): اقسام دروغ ۴ – دروغ در وفا به عزم : برخى از اعمال خیر باید در زمانى خاص و با حصول شرایطى ویژه انجام شود؛ مثل رفتن به حج که از واجبات است و باید در زمانى مشخص و پس ‍ از تحقق شرایطى خاص ، مثل استطاعت مالى انجام شود یا روزه واجب که از عبادت ها و زمان آن ماه رمضان است و همین طور اداى حقوق واجب الاهى که با پیدا شدن شرایط خاص ، باید به جا آورده شوند. حال گاهى شخص ، پیش از حصول شرایط، بر انجام آن کار خیر مصمم شده ، در تصمیم خویش ، بسیار جدى و استوار است به این معنا که در نیت و عزمش ‍ دروغ راه ندارد؛ ولى به محض حصول آن شرایط، مانند پدید آمدن استطاعت و فرا رسیدن زمان انجام تعهدات ، خواهش هاى نفسانى از هر سو به او هجوم مى آورد و بر او غلبه مى کند تا آن جا که بر تمام تصمیم ها و پیمان ها، پشت کرده ، آن ها را زیر پا مى گذارد. در این حالت او به ((دروغ در وفا به عزم )) مبتلا شده است و در آن صادق نیست . ۵ – دروغ در عمل : کذب در عمل به آن معنا است که انسان در ظاهر حالتى به خود بگیرد که گویاى وجود صفتى در باطن او است ؛ حال آن که از چنان صفتى برخوردار نیست ؛ پس عدم هماهنگى حالت ظاهر با صفت باطنى را ((کذب در عمل )) مى گویند؛ براى مثال ، صفت ((وقار و سکینه )) از ملکات زیباى درونى و از صفات بسیار نیکوى انسانى است . حال ، چنان چه فردى ، بدون آن که از این صفت برخوردار باشد، نماى انسانى سنگین و باوقار را به خود بگیرد، به دروغ در عمل گرفتار شده است ؛ زیرا رفتار او با آن چه در درونش یافت مى شود، هماهنگى ندارد. نمونه دیگر، انسانى است که در حال نماز، به ظاهر، چنان حالت خضوع و خشوعى به خود گرفته که گویا در عظمت پروردگار غرق است ؛ حال آن که در باطن ، از خدا غافل است . این ، نشانه ابتلایش به دروغ در عمل است ؛ البته باید دقت داشت که بدون شک ، ((دروغ در عمل )) با ((ریا)) که همان ((دروغ در نیت )) است ، تفاوت دارد. ((ریا)) هنگامى که انسان ، غیر خدا را در نیت عمل نیکویش شرکت دهد، پدید مى آید، یعنى زمانى که براى نشان دادن رفتار نیکوى خود به دیگران ، آن عمل را انجام دهد؛ حال آن که دروغ در عمل فقط به سبب عدم هماهنگى میان عمل و درون حاصل مى شود؛ خواه هدف ، نشان دادن به دیگران باشد یا چنین انگیزه اى در میان نباشد. چه بسا هنگامى که انسان تنها است نیز به صفتى تظاهر کند که در باطن و ضمیر او وجود ندارد. چنان نمازى با ظاهر خاضعانه مى خواند که با باطنش هیچگونه هماهنگى ندارد، خضوع در عمل ، همیشه در رابطه اى مستقیم با خشوع درونى است ؛ از این رو چون اعمال او با باطنش مطابق نیست ، به دروغ در عمل مبتلا شده است ؛ البته اگر در همین حال ، انگیزه نشان دادن عمل به دیگران را نیز داشته باشد، به دروغ در نیت نیز دچار شده است . ✅✅ ادامه دارد... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #کلیپ_صوتی 💐🎙 #مقام_معظم_رهبری 🍃🔻 موضوع 🔻🍃 🔴👈 #گلایه از بعضی روضه خوانی ها 🌹 بسیار زیباست 👌👌 #پیشنهادویژه_دانلود ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴کــانال درس اخلاق ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
کسی که امر به معروف کند و خود آن عمل را انجام ندهد مشمول لعنت خدا می‌شود 📝 رهبر انقلاب: وقتی کسی را از منکرات نهی می‌کنید - مثلاً ظلم کردن، تعرض کردن، تجاوز به دیگران، اموال عمومی را حیف و میل کردن، دست درازی به نوامیس مردم، غیبت کردن، دروغ گفتن، نمّامی کردن، توطئه کردن، علیه نظام اسلامی کار کردن، با دشمن اسلام همکاری کردن - وقتی که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد، این نهی، یک نهی صادقانه است. 🚩اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آن‌گاه انسان مشمول این جمله می‌شود که «لعن اللَّه الامرین بالمعروف التّارکین له». کسی که مردم را به نیکی امر می‌کند، اما خود او به آن عمل نمی‌کند؛ مردم را از بدی نهی می‌کند، اما خود او همان بدی را مرتکب می‌شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می‌شود و سرنوشت بسیار خطرناکی خواهد داشت.۱۳۷۹/۰۹/۲۵ 💟 بخشی از خطبه ۸۳ نهج البلاغه 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #کلیپ_صوتی 💐🎙 #مقام_معظم_رهبری 🍃🔻 موضوع 🔻🍃 🔴👈 #لزوم داشتن #بصیرت 🌹 بسیار زیباست 👌👌 #پیشنهادویژه_دانلود ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴کــانال درس اخلاق ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🌹دروغگو ومرده برابرند🌹 رُوِی عَنْ عَلی علیه السّلام قال: اَلْکذَّابُ وَ الْمَیتُ سِوَاءٌ لِأَنَّ فَضِیلَةَ الْحَی عَلَی الْمَیتِ الثِّقَةُ بِهِ فَإِذَا لَمْ یوثَقُ بِکلَامِهِ بَطَلَتْ حَیاتُهُ.[1] رجمه حدیث: از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) منقول است که فرمودند: دروغ‌گو و مرده برابرند! پس به درستی که مزیت زنده بر مرده این است کهانسان می‌تواند به زنده اعتماد کند ولی به مرده نمی‌تواند اعتماد کند. پس وقتی به سخن کسی اعتماد نباشد،دیگر این شخص زنده نیست. شرح حدیث: امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) فرمودند: «اَلْکذَّابُ وَ الْمَیتُ سِوَاءْ»؛ شخص دروغ‌گو با مرده مساوی است! در اینجا حضرت شخص دروغگو را با مرده از یک جهت مقایسه می‌کنند، نه از جهات دیگر. می‌فرمایند دروغ‌گو و مرده برابرند؛ چرا؟ «لِأَنَّ فَضِیلَةَ الْحَی عَلَی الْمَیتِ الثِّقَةُ بِه». چون برتری شخص زنده بر مرده این است که انسان روی شخص زنده می‌تواند حساب کند و به او اعتماد کند، امّا روی شخص مرده نمی‌شود حساب کرد و نمی‌توان به او اعتماد کرد. بعد فرمود: «فَإِذَا لَمْ یوثَقُ بِکلَامِهِ بَطَلَتْ حَیاتُه». وقتی به آدم دروغ‌گو ـ‌که به ظاهر زنده است‌ـ نمی‌توانیم اعتماد کنیم، پس این فرد با مرده مساوی است. حضرت در این روایت فقط از یک جهت بین دروغ‌گو و مرده مقایسه می‌کنند، نه از هر جهت. شخص دروغ‌گو و مرده از یک جهت با هم مساوی هستند و آن هم عدم اعتماد به هر دوی این‌ها است. امّا از جهات دیگر، دروغ‌گو بدتر از مرده است. زیرا در روایت دیگری داریم که امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلْک الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْکذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ».[2] خدایمتعال برای بدی قفل‌هایی قرار داده، و کلید این قفل‌ها راشراب قرار داده، و دروغ بدتر از شراب است. این یعنی دروغ در مقایسه با شراب، شرّآفرین‌تر است. در روایت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) مرده و دروغ‌گو از یک جهت با هم مساوی هستند. اما از جهات دیگر دروغگو بدتر از مرده است. میت و مرده نمی‌تواند شرّ بیافریند. اما دروغ‌گو شرّ‌آفرین است. ما باید روایات را کنار هم و به صورت مجموعی مورد توجّه قرار دهیم. دروغ‌گو اگر بمیرد بهتر است! چون زندگی‌اش شرّآفرین است. این مسأله دروغ را دست‌کم نگیرید. دروغ از معاصی کبیره است و بسیار در آیات و روایت ما از آن پرهیز داده شده است. همان‌طور که حضرت امیر(علیه‌السلام) فرمود، دروغ اوّلاً حسّ اعتماد را از بین می‌برد؛ و ثانیاً در جامعه شرّ می‌آفریند. این یعنی دروغ ابعاد گوناگون دارد![3] 📚[1]. غُررالحِکم و دُرر الکَلِم، ص 220، روایت 4386 [2]. اصول کافی، ج2، ص 338 [3]. یکشنبه، 21 فروردین 1390 – 6 جمادی الاولی 1432. مسجد جامع بازار تهران 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 #کلیپ_تصویری 💻 🔴 مجموعه درس اخلاق 🔴 💐🎙 #مقام_معظم_رهبری 🍃🔻 موضوع 🔻🍃 💠 اثر تربیت فرزند در وضعیت اخروی پدر و مادر 🌹 بسیار زیباست 👌👌 #پیشنهادویژه_دانلود ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴کــانال درس اخلاق ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
⚠️ پایه‌های اخلاق در کلمات ائمه (علیهم‌السّلام) است؛ اخلاق را در جامعه رشد بدهیم 🔻رهبرانقلاب: برای رشد اخلاق در جامعه، برای گسترش خلقیات خوب، برای اعتلای روحیه‌ی همدلی و برادری و صفا و اخوتی که در جامعه‌ی دینی مطلوب است، احتیاج داریم به نصیحت. اینها را از کی یاد بگیریم؟ 🔹پایه‌های اخلاق در کلمات ائمه (علیهم‌السّلام) است، در رفتار ائمه (علیهم‌السّلام) است. 🔺ما اخلاق را در جامعه رشد بدهیم؛ مردم را به خیرخواهی، به امید، به تعاون، به اخوت، به صبر، به حلم، به شکر، به احسان، به ایثار، به گذشت دعوت کنیم؛ از اخلاق بد، از تنگ‌نظری، از ناامیدی، از بدبینی، از بدخواهی برای این و آن، از حسد، از بخل و بقیه‌ی سیئات اخلاقی، مردم را پرهیز بدهیم .۱۳۹۰/۰۳/۰۳ 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🌹🌹🌹 آفات دروغ(قسمت پنجم) ۶ – دروغ در مقامات دین و سلوک : انسان درباره مراحل حرکت به سوى خدا و مراتب معنوى و مقامات دین از قبیل ایمان ، تقوا، توکل ، رضا، تسلیم ، خوف و رجاء، چه بسا بر این تصور باشد که به این مقامات دست یافته است ؛ در حالى که این گونه نیست ؛ زیرا هر یک از این مقامات پایه ها، حقیقت ، پیامدها و سرانجامى دارد که دسترسى به آن ها بسیار مشکل است ؛ اما برخى از افراد خود را در آن مقامات تصور مى کنند؛ مانند آن که حقیقت مقام ((خوف )) در انسان وجود ندارد و لوازم و آثار آن در او دیده نمى شود؛ اما او خود را ((خائف )) مى پندارد؛ بنابراین او نیز به دروغ مبتلا است . مبداء و خاستگاه خوف و بیم در انسان ، همان ایمان است . تا ایمان نباشد، بیم و خوف نیز نخواهد بود. همچنین حقیقت بیم و خوف نوعى درد درونى و روحى است که انسان را از درون مى سوزاند. هنگامى که این حقیقت در درون انسان پدید آید، پیامدهاى آن بر روح ، و چه بسا بر پیکره ظاهرى انسان نیز آشکار مى شود. پریدگى رنگ و عوض شدن چهره و بر هم ریختگى سلسله افکار هنگام پدید آمدن خوف را مى توان بخشى از این آثار دانست و سرانجام آن ، وارد شدن به مرحله عمل است . لرزش اندام اولیاءالله هنگام برپایى نماز، و پریدگى رنگ چهره امام حسن مجتبى هنگام وضو ساختن ، از آثار همین خوف و بیم است که سرانجام ، فرمان بردارى و اطاعت ، و پرهیز از گناهان و تباهى ها را در پى دارد. مولاى متقیان ، امیر مؤ منان على بارها مى فرمود:ایاکم و الکذب فان کل راج طالب و کل خائف هارب . از دروغ بپرهیزید. به درستى که هر امیدوارى خواهان (پاداش الاهى ) است و هر بیمناکى فرارى (از عذاب الهى ). چنان چه در دل انسان بیم و خوف باشد، از گناهان پرهیز خواهد کرد. انسان چه بسا در ((رجاء)) که یکى دیگر از مقامات معنوى است ، نیز به دروغ مبتلا شود. سرور پرهیزکاران على (علیه السلام ) مى فرماید:یدعى بزعمه انه یرجو الله کذب و العظیم ما باله لا یتبین رجاؤ ه فى عمله . به گمان خویش ادعا مى کند که به خداوند امیدوار است . سوگند به خداى بزرگ ! دروغ مى گوید. چگونه است حال او که امیدش به خدا در کردارش ‍ نمایان نیست . این ، همان دروغ در مقام ((رجاء)) است ؛ سپس مى فرماید:فکل من رجا عرف رجاءه فى عمله …. پس هر که امیدوار است ، امید او، از کردارش پیدا است و در اعمالش ‍ شناسایى مى شود. کسى که اهل ((رجاء)) است ، هیچ گاه واجباتش را ترک نمى کند و به دیگران دل نمى بندد؛ اما به راحتى مى توان شاهد بود که بیم از خدا و امیدوارى به خدا در انسان ها محکم و پابرجا نیست ؛ در حالى که بیم هاى مادى و بشرى ، قوى و محکم در جاى خود قرار دارند. حضرت در ادامه مى فرماید:یرجو الله فى الکبیر و یرجو العباد فى الصغیر. در چیزهاى بزرگ ، به خدا امید دارد؛ اما در چیزهاى کوچک به بندگان خدا امیدوار است . این ، همان مرتبه دروغ در مقامات دین است که گریبان گیر شخص شده است . پایان اخلاق 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 🌼حقیقت سلام به اهل بیت علیهم السلام 🌻اقبال قلب ، لازمه ی زیارت حقیقی 🌷 استاد آیت الله 🍃🍃🍃✨✨✨🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🚩رزق لایحتسب باید در همه‌ی کارها رعایت شود 🔹رزق لایحتسب باید در همه‌ی کارهای جبهه‌ی مؤمن رعایت شود؛ درست است که محاسبات عقلی و مادی لازم است اما یک جایی هم برای محاسبات فراتر از مادی باز بگذارید. 🔺رزق لایحتسب را «تلاش و عقلانیت» در سایه‌ی «امید و توکل به خدا» به وجود می‌آورد . مقام معظم رهبری حفظه الله. ۹۵/۱۱/۱۹ 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq