eitaa logo
درس اخلاق
55هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
7هزار ویدیو
30 فایل
جهت مشاوره رایگان 👇 ایدی استاد حسینی @HosseiniMadras تبلیغات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی استاد محمد علی 🔷موضوع : صله رحم (خوش رفتاری با همسایه) 💯 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🌹بدخلقي از ديدگاه معصومين و آثار سوء آن🌹   🔵 در حديث نبوي آمده كه سعد بن معاذ به خاطر بدخلقي با اهل خانه‌اش پس از دفن دچار فشار قبر شد. 🔷 بداخلاقي از طريق پيشگيري و درمان برطرف مي‌شود، اما پيش‌گيري از بد اخلاقي از زمان طفوليت بايد انجام گيرد. والدين بايد عملاً محاسن اخلاقي را به فرزندان خود تعليم دهند و آنان را از بد خلقي دور سازند. 🔹نكته ديگر اجتناب از معاشرت با افراد بد اخلاق است. امام علي(ع) مي‌فرمايد: (اياك ومصاحبة الفساق فان الشّر بالشر ملحق‌؛ از مصاحبت با گناه كاران پرهيز كن كه پيوند بد، سرانجام شر و بدي به بار مي‌آورد.) 👈 اما در مرحله درمان بايد توجه داشت كه علاج و درمان بيماري‌هاي اخلاقي همانند بيماري‌هاي جسمي، مبتني بر چهار شرط اصولي است 1⃣ آگاهي از وجود بيماري‌؛ 2⃣ شناخت منشأ بيماري و راه علاج آن ‌ 3⃣ تصميم مريض براي درمان بيماري ‌ 4⃣ انجام برنامه‌هاي درماني. بنابراين كسي كه به بدخلقي خود پي برد، در مرحله بعد بايد منشأ كج خلقي را بشناسد. 🔶صفات ناپسند و از جمله بدخلقي، علل متعددي دارد كه مهمترين آنها سوءعادت و عقده‌هاي دروني و بيماري‌هاي جسمي مي‌باشند. 👈 اگر خلق بد تنها ناشي از سوء عادت باشد، بايد در ترك آن كوشيد و عادت بد را با جايگزين كردن عادت پسنديده از صفحه خاطر محو كرد. 💝 علي(ع) مي‌فرمايد: (روّضوا انفسكم علي الاخلاق الحسنة‌؛ خود را به اخلاق نيك عادت دهيد) اگر بدخلقي، معلول عقده روحي يا بيماري جسمي باشد، بايد اين عقده گشوده شود و بيماري حاصل از آن درمان گردد. مرحله ديگري كه در درمان بدخلقي مهم است، تصميم قاطع براي درمان مي‌باشد، چرا كه شناخت بيماري و منشأ آن به تنهايي كفايت نمي‌كند. 🔸چه بسا افرادي از بدخلقي رنج مي‌برند و اظهار تنفر مي‌كنند، اما در مقام عمل با اراده جدّي به علاج آن نمي‌پردازند. اين تصميم وقتي اتخاذ مي‌شود كه انسان به آثار بدخلقي آگاهي پيدا كند. 🔷در روايات معصومين به مفاسد بدخلقي اشاره شده كه در اينجا به بعضي از آنها مي‌پردازيم: ۱. عذاب دروني: رسول اكرم(ص) مي‌فرمايد: (من ساء خلقه عذّب نفسه‌؛ كسي كه بدخلق است، خود را عذاب مي‌دهد.) ۲. فساد عمل: بدخلقي، عمل خوب انسان را تباه مي‌كند. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: (الخلق السيي يفسد العمل كما يفسد الخل العسل‌؛ بدخلقي عمل را فاسد مي‌كند، همان طوري كه سركه عسل را فاسد مي‌كند.) ۳. تنگ شدن روزي: علي(ع) مي‌فرمايد: (من ساء خلقه ضاق رزقه‌؛ كسي كه بدخو باشد، روزيش تنگ مي‌شود). ۴. دشواري زندگي: علي(ع) مي‌فرمايد: بدخويي، زندگاني را دشوار مي‌کند و موجب رنج و عذاب نفس است. ۵. فشار قبر: در حديث نبوي آمده كه سعد بن معاذ به خاطر بدخلقي با اهل خانه‌اش پس از دفن دچار فشار قبر شد. امر ديگري كه اراده انسان را در تغيير بدخلقي تقويت مي‌كند، توجه به آثار و فوايد حسن خلق است كه در روايات اسلامي بدان اشاره شده است. در اينجا به ذكر دو روايت اكتفا مي‌كنيم: رسول اكرم(ص) مي‌فرمايد: (ما يوضع في ميزان امرئ يوم القيامة افضل من حسن الخلق‌؛ در روز قيامت در ترازوي عمل انسان، چيزي بهتر از اخلاق پسنديده گذارده نمي‌شود.)و در جاي ديگر مي‌فرمايد: براي صاحب اخلاق پسنديده مانند اجر روزه داري كه شب‌ها به عبادت سر كرده، پاداش مقرر شده است. 🔶پس از طي اين مراحل، با مراقبت از نفس، محاسبه عمل و با تكيه بر پايگاه مستحكم ايمان به خدا، به تدريج بايد عادت ناپسند بدخلقي را ترك و عادت پسنديده خوش خلقي را جايگزين آن كرد 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
موضوع: می بیند 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظر در مورد کانال تشکر از همگی عزیزان 🌹
درس اخلاق
🌹بدخلقي از ديدگاه معصومين و آثار سوء آن🌹   🔵 در حديث نبوي آمده كه سعد بن معاذ به خاطر بدخلقي با اهل
🍃🍃🍃 با خانواده اش 🌸امام صادق عليه السلام مى فرمايد: گروهى نزد پيامبر خدا آمدند و او را به مرگ سعد بن معاذ خبر دادند، پيامبر با اصحاب براى تجهيز سعد حركت كردند، و در حالى كه بر چهارچوب در غسّال خانه قرار داشتند به غسل دادن بدن سعد فرمان دادند. هنگامى كه او را حنوط و كفن كردند و بر تخته اى براى حمل به سوى بقيع قرار دادند، حضرت با پاى برهنه و بدون عبا دنبال جنازه حركت كردند، 🔸 سپس گاهى طرف راست جنازه را بر دوش مى گرفتند و گاهى طرف چپ را تا به قبر رسيدند. پيامبر وارد قبر شد و با دست مباركش لحد چيد و از اصحاب مى خواست كه سنگ و خاك به حضرت دهند تا روزنه هاى بين لحد را بگيرد؛ چون فارغ شدند و خاك روى لحد ريخته شد و قبر به طور كامل بسته شد، 🔷فرمود: من مى دانم به زودى جنازه مى پوسد ولى خدا بنده اى را دوست دارد كه هرگاه كارى مى كند محكم و استوار انجام مى دهد، به اين خاطر در چينش لحد و بستن روزنه هاى آن با سنگ و خاك دقت كردم. 🔸در آن لحظه مادر داغديده ى سعد از گوشه اى فرياد برداشت: اى سعد! بهشت بر تو گوارا باد، ولى پيامبر فرمودند: اى مادر سعدا مطلبى را بر پروردگارت در مورد فرزندت اين گونه قاطع و يقينى نسبت مده؛ زيرا فشار سختى به سعد وارد شد!! 🔹چون پيامبر و مردم از دفن سعد برگشتند، گفتند: اى پيامبر خدا! كارى را از شما در مورد سعد ديديم كه بر كسى نديديم، با پاى برهنه و بدون عبا تشييع جنازه آمديد. فرمودند: در اين حالت به فرشتگانى كه به تشييع آمده بودند اقتدا كردم. گفتند: گاهى جانب راست و گاهى جانب چپ جنازه را بر دوش گرفتيد. 🔶فرمود: در تشييع جنازه دستم در دست جبرئيل بود، آنچه او انجام داد من انجام دادم. گفتند: شما براى غسلش اجازه دادى و بر او نماز گزاردى و لحدش را چيدى آن گاه گفتى: فشارى سخت بر او وارد شد! فرمود: آرى، زيرا با خانواده اش بداخلاق بود! ✅👈ولى اگر انسان از ايمانى متوسط يا حداقل، و عملى اندك برخوردار باشد ولى با سرمايه اى سرشار از مكارم اخلاقى زندگى كند، و با خانواده و اقوام و مردم در همه ى زمينه هاى اخلاقى خوش رفتار باشد در دنيا كمتر دچار مشكل مى شود و در آخرت مكارم اخلاقش رحمت و فيوضات بى نهايت حق را جذب مى كند. 📡 http://www.erfan.ir/farsi/50194.html 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
نظر در مورد کانال تشکر از همگی🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 پيامبر صلى الله عليه و آله 🌸  🔸أَقْرَبُكُمْ غَداً مِنِّي فِي الْمَوْقِفِ أَصْدَقُكُمْ لِلْحَدِيثِ، وَ آدَاكُمْ لِلْأَمَانَةِ، وَ أَوْفَاكُمْ بِالْعَهْدِ، وَ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً، وَ أَقْرَبُكُمْ مِنَ النَّاسِ.   🔹نزديك ترين شما به من در قيامت، راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد، خوش اخلاق ترين و نزديك ترين شما به مردم است. 📚امالی(طوسی) ص 229 ، ح 403 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص94، ح12 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
موضوع: کمک به 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 #آفات_زبان #فحش قسمت سوم (۴): ریشه هاى درونى فحش ناسزاگویى در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد:
🍃🍃🍃 قسمت چهارم پیامدهاى فحش در دنیا ✅۳ – ایجاد نفاق و دورویى : فحش ، مردم را به دورویى سوق مى دهد؛ چرا که آن ها مى کوشند براى ایمن ماندن از زبان دشنام دهنده ، بدون وجود کم ترین علاقه ، به او احترام گذارند؛ همان گونه که رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در وصیت به امیر مؤ منان على (علیه السلام ) فرمود: اى على بدترین مردم کسى است که مردم از روى ترس به او احترام گذارند. این همان مصداق دوگانگى زبان و قلب و در نتیجه ، آشکار شدن نفاق در جامعه است . فحش ، افزون بر ایجاد نفاق در دیگران ، نفاق گوینده را نیز نشان مى دهد. حضرت صادق (علیه السلام ) مى فرماید: ان الفحش و البذات ء و السلاطه من النفاق . همانا فحش و بد زبانى و زبان درازى از دورویى است . بر اساس این روایت ، هر سخن زشتى که به زبان آورده شود، ممکن است از روى دشمنى نبوده ، از روى عادت باشد؛ ولى چون آن چه بر زبان جارى مى شود، غیر از آن است که در دل وجود دارد دوگانگى میان این دو پدید مى آید. ✅۴ – نابودى حرکت : از دیگر پیامدهاى این رفتار زشت ، کاهش برکت رزق و روزى است . خداوند زندگى فرد ناسزاگو را فاسد مى کند. امام باقرمى فرماید: من فحش على اخیه المسلم نزع الله منه برکه رزقه و و کله الى نفسه و افسد علیه معیشته . هر کس به برادر مسلمانش ناسزا بگوید، خداوند برکت روزى را از او مى گیرد و او را به خود واگذاشته و زندگى اش را فاسد مى کند. اگر خداوند شخصى را به خود واگذارد، دیگر روى صلاح به خود نخواهد دید. خداوند خیر و برکت را از زندگى اش بر مى دارد و این همان معناى ((فساد معیشت )) است . چنین شخصى گاه به چپ و گاه به راست مى دود، گاه شهوت او را به یک طرف و گاه غضب به طرفى دیگر مى کشد و در نتیجه نمى تواند خط مشى درستى براى خود برگزیند و بیچاره مى شود. ✅۵ – مایه فسق : ناسزاگویى فرد را از ((ملکه عدالت )) جدا مى سازد و در شمار فاسقان جاى مى دهد. رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: سباب المومن فسوق و…. دشنام گویى به مؤ من فسق است . ✅۶ – اجابت نشدن دعا: دشنام و ناسزا عمل مهمى در اجابت نشدن دعاى فرد است . امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: کان فى بنى اسرائیل رجل فدعا الله ان یرزقه غلاما ثلاث سنین فلما راءى ان الله لا یجیبه قال یا رب ابعید انا منک فلا تسمعنى ام قریب انت منى فلا تجیبنى قال فاتاه آت فى منامه فقال انک تدعو الله عزوجل منذ ثلاث سنین بلسان بذى ء و قلب عات غیر تقى و ثیه غیر صادقه فاقلع عن بذائک و لیتق الله قلبک و لتحسنبیتک قال ففعل الرجل ذلک ثم دعا الله فولد له غلام . 👇👇👇👇 🔴👈مردى در میان بنى اسرائیل مدت سه سال از خداوند، فرزند مى خواست . زمانى که دید خداوند دعاى او را اجابت نمى کند، گفت : پروردگارا آیا من از تو دورم که صداى مرا نمى شنوى یا ته به من نزدیکى و دعایم را اجابت نمى کنى . پس ، کسى (را) در خواب (دید که نزد) او آمد و گفت : همانا تو سه سال است خدا را با زبانى آلوده به ناسزا و قلب بى هراس از خدا و انگیزه غیر راستین مى خوانى . ناسزاگویى را از زبانت جدا، و قلب خود را اهل ترس و تقوا ساز و انگیزه خویش را نیکو کن . آن مرد چنین کرد: سپس خدا را خواند و براى او فرزندى به دنیا آمد. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد مجتبی تهرانی ✅✅ دارد... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
موضوع: 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
شرح حدیث فی الکافی ، عن امير المؤمنين عليه السلام: « لا تُصَغِّر ما يَنفعُ يَومَ القيامة، ولا تُصَغِّر ما يضِرُّ يوم القيامة، ... » (الكافي ج 2 ص 218)  این حسناتی که برای آنها در روز قیامت ثوابهایی معیّن شده است، اینها را کوچک نشمارید! گاهی یک صلوات، یک ذکر کوچک، یک تکبیر، در نفس انسان آثاری دارد و در نامه عمل نوشته می شود، 🔵👈 آنهایی که دارای چشم معنوی هستند،این آثار را همین جا با چشم برزخی می بینند. ماها چشممان بسته است،نمی بینیم. یکی از آقایان اهل معنا و سلوک از مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی (شاگرد معروف آقای قاضی) در نجف نقل می کردند، گفتند: در حرم مطهر نماز زیارت را خواندم، عجله داشتم. آخر نماز السلام علیک ایها النبی و السلام علینا و علی عباد ا.. الصالحین را نگفتم و به السلام علیکم و رحمت ا... اکتفا کردم ، خواستم بلند شوم یک پیرمرد ژنده پوشی که پهلوی من نشسته بود، با زدن به شانه من گفت: آنجا را نگاه کن !نگاه کردم، دیدم آن بالا یک بساطی است از باغهای (با شکوه) و سرسبز. گفت: اگر السلام علیک ایّها النّبی را میگفتی، اینها مال تو بود. چشم ملکوتیِ معنویِ بزرگانی از این قبیل، این چیزها را می بینند. ماها نمی بینیم امّا باور داریم که اینها هست. کار خوب را هرگز کوچک نشمارید در روز قیامت برای شما مفید است. 🔴👈 چیزهایی که در روز قیامت وزر برای توست و مشکلی برای تو درست می کند، اینها را هم کوچک نشمارید! یک کوچک، یک کوچک، یک کوچک (اگر چه ظاهراً کوچک است ولی در حقیقت آثار بزرگی دارد و لذا)، اینها را هم کوچک نشمارید.  ( بیانات قبل از شروع درس خارج در دوم اسفند ماه سال 1388) ❤️ ❤️ 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 🌸 پيامبر صلى الله عليه و آله 🌸 لا تَسُبُّوا الناسَ فَـتَـكتَسِبُوا العَداوَةَ بَينَهُم؛ به مردم ناسزا نگوييد، كه با اين كار در ميان آنها دشمن پيدا مى كنيد. 📚كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص360، ح 3 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
موضوع: 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
هفت پرسش!  امام صادق عليه السلام می فرماید : حكيمى هفتصد فرسنگ در جستجوى حكيمى راه پيمود (ممکن است این هفتصد فرسنگ ، مبنی بر تکثیر باشد ، یعنی می خواهد بگوید راههای طولانی رفتند. آن کسی که دنبال می کرد خودش هم حکیم بود اگر حکیم نبود ، قدر این کلمات را نمی دانست و این همه راه را طی نمی کرد.) تا از او هفت پرسش كند ، و چون به او رسيد،پرسيد: اى حكيم ! آن چيست كه از آسمان، بالاتر است ، از زمين، گسترده تر است ، از دريا غنی تر و ثروتمند تر است ( آب دریا ها و همه موجودات درون آن منبع ثروتند ) و از سنگ، سخت تر است ، از آتش، داغ تر است ، از زمهرير( مرکز سرمای شدید در قیامت و نقطه مقابل جهنم )، سردتر است و از كوه هاى محکم و استوار، سنگين تر است ؟ 🔴👈 آن حكيم گفت : اى حكيم ! حق و حقیقت ، از آسمان، بلندتر است . – هیچ چیز را با حقیقت مبادله نکنید- عدالت ، از زمين، گسترده تر است . غنای نفس- اگر نفس انسان از شُحّ و حرص محفوظ بود ، از دريا غنی تر است . دل كافر، از سنگ، سخت تر است . – سختی دل او به این است که نور معرفت الهی در آن نفوذ ندارد.- 🔵👈 حرصی که در دل انسان می جوشد ، از آتش داغ تر است . نا اميدى از لطف الهی، از زمهرير، سردتر است – لذا یاس از رحمت خدا از گناهان کبیره است.- و بهتان و افترا زدن بر یک آدم بى گناه، از كوه هاى سر به فلك كشيده، سنگين تر است .  [ آمالی ص 317 ، شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی در مقدمه درس خارج 18/1/94 ] ❤️ ❤️ 📝 هفت ❗️ 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نور ايمان در دل كودك سهل شوشترى از بزرگان عرفاء است كه در سن 80 سالگى در سال 283 ه‍ ق از دنيا رفت . او مى گويد: من سه ساله بودم كه نيمه هاى شب ديدم دائيم ((محمّد بن سوار)) از بستر خواب برخاسته و مشغول نماز شب است ، يك بار به من گفت : (( پسرم ! آيا آن خداوندى كه تو را آفريده ياد نمى كنى ؟)) گفتم : چگونه او را ياد كنم ؟ گفت : شب هنگامى كه به بستر براى خواب مى آرمى ، سه بار از دل - نه از زبان - بگو: (( خدا با من است و مرا مى نگرد و من در محضر او هستم )). چند شب ، همين گفتار را از دل گفتم ، سپس به من گفت : اين جمله ها را هر شب ، هفت بار بگو، من چنين كردم ، شيرينى اين ذكر در دلم جاى گرفت ، پس از يكسال ، به من گفت : آنچه گفتم : در تمام عمر تا آنگاه كه تو را در گور نهند، از جان و دل بگو، كه همين ذكر و راه ، دست تو را در دو جهان بگيرد و نجات بخشد، به اين ترتيب نور ايمان به توحيد در دوران كودكى در دلم راه يافت و بر سراسر قلبم چيره شد. داستان دوستان جلد پنجم//محمد محمدى اشتهاردى نور در دل کودک 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس اخلاق
🍃🍃🍃 #آفات_زبان #فحش قسمت چهارم پیامدهاى فحش در دنیا ✅۳ – ایجاد نفاق و دورویى : فحش ، مردم ر
قسمت پنجم پیامدهاى فحش در آخرت ۱ -محرومیت از بهشت : فرد گرفتار به ناسزاگویى و فحش ، راهى به بهشت نخواهد یافت . چنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ورود به بهشت بر هر دشنام دهنده اى حرام است . ۲ – ورود به دوزخ : سرانجام رفتار ناسزاگو آتش دوزخ خواهد بود، چنان که امام صادق (علیه السلام ) فرمود: بد زبانى از جفا کارى است و جفا کارى در آتش است . (۶): راه هاى درمان فحش اندیشه و درنگ در پیامدهاى زشت فحش ، راه عملى درمان این بیمارى است با یادآورى مداوم آن ، احساس نفرت از این رفتار، شدت مى گیرد و در نهایت به ریشه کن شدنش مى انجامد. هم چنین باید کوشید تا ریشه هاى این رفتار نابود و غضب و شهوت سرکش رام و فرمانبردار شود، که مهار کردن این دو نیرت مایه رهایى انسان از همه آفت هاى زبان است . کوشش در به کار گرفتن سخنان نیکو و استفاده از گفتار خوش ، راهى عملى براى درمان بیمارى فحش است . عادت کردن به گفتار نیکو، ملکه زشت و ناپسند ناسزاگویى را از روان آدمى خارج مى سازد. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد مجتبی تهرانی ✅✅ پایان 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq